Világgazdaság, 1983. október (15. évfolyam, 193/3692-213/3712. szám)

1983-10-01 / 193. (3692.) szám

­ Megmozdult az IMF-nek folyósítandó kölcsön ü­gye A nehézségek ellenére folynak a tárgyalások az IMF-nek folyósítan­dó 6 milliárd dolláros hitelről — mondta tegnap Boyer spanyol pénz­ügyminiszter, aki az IMF és a Vi­lágbank közgyűlésén az elnöki tisz­tet tölti be. Reményét fejezte ki, hogy a vezető nyugati ipari orszá­gok és Szaúd-Arábia az év végéig mintegy 6 milliárd dollár kölcsönt adnak az IMF-nek, hogy megfelel­hessen a tagállamok hiteligényei­nek. Mint ismeretes, az IMF erre az évre körülbelül 6 milliárd dollárral több hitelt hagyott jóvá, mint amennyi pénz ténylegesen a rendel­kezésére áll, és a kvótaemelés élet­be lépéséig áthidaló kölcsönként a fejlett tőkésországoktól és Szaúd- Arábiától várja ezt az összeget. Bo­yer azonban hozzáfűzte: véleménye szerint a kölcsönnek változatlanul az a feltétele, hogy az amerikai tör­vényhozás jóváhagyja az IMF kvó­taemelését A dolog előzménye, hogy az érintett országok, köztük az NSZK kategorikusan kijelentette: addig nem hajlandó folyósítani a hitelt, amíg a kongresszus nem dönt jóváhagyólag, mert nincs szándéká­ban enyhíteni az amerikai törvény­­hozásra nehezedő nemzetközi nyo­mást Optimistábban nyilatkozott Ru­­ding holland pénzügyminiszter, amennyiben hangoztatta: az ő érte­sülései szerint néhány nyugat-euró­pai ország, továbbá Japán és Kana­da az amerikai kongresszus jóváha­gyása előtt is kész rendelkezésre bocsátani bizonyos összeget. Hogy mennyit, arról nem állt módjában tájékoztatást adni. Cserében azon­ban ezek az országok valamilyen érdemi gesztust várnak Washington­tól, az Egyesült Államoknak ki kell nyilvánítania, hogy az IMF iránti elkötelezettsége komoly. E gesztus mibenlétéről nincsenek közelebbi értesülések. A spanyol pénzügyminiszter fent idézett nyilatkozatában azonban azt is jelezte, hogy a Nemzetközi Valuta Alapnak az idei 6 milliárd dollá­ron kívül 1984-ben és 1985-ben összesen még körülbelül 7 milliárd dollárra van szüksége, hogy fedez­hesse a tagállamok kölcsönigényét. Az erről a második kölcsöncso­­magról folyó tárgyalások Boyer szerint még nem érkeztek érdemi szakaszba, de az IMF közgyűlésén részt vevő pénzpolitikusok nem hi­vatalosan érintették a kérdést. Csütörtök este felszólalt a köz­gyűlésen Willy de Clercq belga pénzügyminiszter, az IMF politika­­formáló testületének, az interim bizottságnak az elnöke. Csatlakozva néhány nyugati ország álláspontjá­hoz, óvott attól, hogy az infláció leküzdésében elért eredmények alapján bárki is hamis reményeket tápláljon. A kamatszint még azok­ban az országokban is „meglepően és elbizonytalanítóan” magas, ame­lyekben sikerült megfékezni az áremelkedést. Ez visszaveti a be­ruházásokat, és meggátolja azok­nak az intézkedéseknek a meghoza­talát, amelyek szükségesek lenné­nek a gazdaságok további stabili­zálásához. A világgazdaságban mutatkozó enyhe fellendülés túlértékelésétől a holland pénzügyminiszter is óvott, kétségbe vonva a konjunk­túra alakulásáról szóló derűlátó amerikai prognózisok megbízható­ságát. A jövőre nézve nagy ve­szélyt jelent a magas kamatszint, az infláció esetleges fellobbanása, az egyes országokban mutatkozó nagy költségvetési deficit és a va­lutaárfolyamok ingadozása — mond­ta. (Reuter, AP—DJ, DPA) 1983. OKTÓBERI­G Módosított osztrák előrejelzések Mindkét nagy osztrák gazdaság­kutató intézet, a W­FO és az IHS módosítani volt kénytelen koráb­ban közzétett gazdasági előrejelzé­seit. A csütörtökön közzétett vál­toztatásokat a közlemények szerint az indokolta, hogy a nemrég beje­lentett takarékossági intézkedések nyomán módosulnak a főbb gazda­sági folyamatok, lassul a gazdasági tevékenység. A prognózis bizonyta­lansági tényezője, hogy az osztrákok — a januári adóemelés miatt — feltehetően előbbre hozzák vásár­lásaikat. Az alábbiakban a két in­tézet 1983-ra és 1984-re vonatkozó főbb előrejelzéseit ismertetjük (szá­zalékban) : tüe? IQRd WIFO IHS WIFO IHS GDP (reálértékben) 1,0 1,5 0,5 0,2 Magánfogyasztás 2,8 3,3 —1,0 —0,8 Bruttó beruházások —2,0 —3,1 —0,7­­—0,2 Áruk exportja 2,0 — 3,5 — Teljes export — 0,4 — 3,7 Áruk importja 3,5 — 0,0 — Teljes import — 3,4 — 2,6 Munkanélküliség aránya 4,6 4,7 5,5 5,7 Fogyasztói árak emelkedése 3,2 3,3 5,3 5,5 (APA) KÍNA AZ EZREDFORDULÓIG MEG AKARJA NÉGYSZEREZNI A GNP ÖSSZEGÉT A kínai nemzeti össztermék (GNP) 1140 milliárd dollárra nő 2000-ig, azaz megnégyszereződik, jó­solja Ma Hong vezető kínai gazda­sági tervező, a kínai társadalomtu­dományi akadémia elnöke. 1980-ban 283,3 milliárd dolláros nemzeti össztermékével Kína a világrang­lista nyolcadik helyét foglalta el, a jelenlegi árakon számolt becslés alapján 2000-ig az ötödik helyre lép előre. Az akadémia elnökének becslése az első a maga nemében. Hitelt érdemlőnek is számít, mert ő egyszersmind a vezetője annak a gazdaságkutató központnak, amely a fontos gazdaságpolitikai kérdé­sekben rendszeresen tanáccsal látja el a kínai kormányt. Ma Hong sze­rint az ezredfordulóra Kína az egy főre jutó nemzeti össztermék alap­ján a világlista 75. helyére ugrik az idei 151. helyről. A számításoknál nem világos, hogy a nemzeti össztermékbe ugyanazokat a tényezőket vették-e számításba, mint amelyeket nem­zetközileg szokás. Az előrejelzés szerint Kína mezőgazdasági és ipa­ri termelése 1981—2000 között évi 7,2 százalékkal növekszik, 19­49— 80 között a megfelelő tempó 9,4 százalékos volt. Ma Hong hangoztatta, hogy Pe­­king terveiben változatlanul a könnyűipar fejlesztése szerepel az első helyen. Ennek az ágazatnak a termelése 1981—90 között évente 8 százalékkal növekszik, a következő évtizedben 7,5 százalékkal. A ne­hézipari termékkibocsátás az ez­redfordulóig évente mintegy 8 szá­zalékkal növekszik. Korábbi becs­lések szerint az egy főre jutó kí­nai jövedelem 2000-ig 800 dollárra nő a jelenlegi 220 dollárról, az egy főre jutó elkölthető jövedelem pe­dig 1981—2000 között évi 5­1 száza­lékkal bővül. Ma Hong szerint a kínai korszerűsítési program „hosz­­szú távra szóló történelmi feladat", mintegy 50 évet vesz igénybe. Kína a jövő század közepén éri el a gazdaságilag fejlett országok szint­jét. (AP—DJ) Franciaországban az idei év első nyolc hónapjában 14 százalék­kal több vállalat jutott csődbe, mint egy évvel korábban. Egy fel­mérés szerint a francia vállalatok borúlátóan ítélik meg az ipari ter­melésnek az elkövetkezendő hóna­pokban várható alakulását. Franciaországban az év első nyolc hónapjában 0,4 százalékkal több gépkocsit adtak el, mint 1982 megfelelő időszakában, a­zt jelenti Marcos, a Fülöp-szigetek elnöke rendeletet hozott a fekete kereske­delem és a devizacsempészés bün­tetésének megszigorításáról. Az in­tézkedést a szabályok egyre gyako­ribb kijátszása indokolta. d*­ Spanyolországban az ország kö­zös piaci belépésének halogatása miatt a lakosság egyre szkeptiku­­sabb — közölte a belépés körülmé­nyeit tanulmányozó közös piaci bi­zottság. Nicaragua kölcsönt kapott az IADB-től Nicaragua 30 millió dolláros hitelt kap az Amerikaközi Fejlesztési Banktól (IADB) annak ellenére, hogy az USA megpróbálta meggátol­ni a kölcsön odaítélését. A hitelt az ország a halászat fejlesztésére fogja felhasználni. Az Egyesült Államok határozottan ellenzi, hogy az IRDB kölcsönöket nyújtson a nicaraguai baloldali kor­mánynak. Arra hivatkozik, hogy a nicaraguai vezetés téves gazdaság­­politikát alkalmaz. Nicaraguában ezzel szemben hangsúlyozzák, hogy az amerikai kormány megfontolása mögött elsősorban politikai okok húzódnak meg. Az USA megvétóz­hatja, hogy egyes országok pénzt kapjanak az IADB különleges ked­vezményes alapjából, ezért Nica­ragua más IADB-forrásokat vett igénybe. Ezt az USA nem tudja le­tiltani — közölték nicaraguai for­rások. (AP—DJ) Megugrott a munkanélküliek száma Nagy-Britanniában A brit munkanélküliségi statiszti­ka a múlt hónapban erőteljes nö­vekedést mutatott. Elsősorban az is­kolákból kikerülő fiatalok munka­nélküli-listára kerülése miatt 12,6 százalékról 13,3 százalékra nőtt azok száma, akik a munkaképes lakosok közül hiába keresnek foglalkozta­tást. Ezzel a munkanélküliek száma 157 ezerrel emelkedett, és elérte a 3,17 milliót, ami április óta a leg­nagyobb szám. Augusztusban, majd­nem 4 év óta első ízben, csökkent a szezonális ingadozásoktól megszűrt munkanélküliség, most az új érté­kek ismét emelkedésre utalnak, a szezonális kiigazításokat is figye­lembe véve — az iskolákból kiáram­ló fiatalokat nem számítva — me­gint nőtt az állástalanok száma. Eric Varley, a Munkáspárt szóvi­vője a munkanélküliségi jelentést látva, kijelentette: a kormány nem mondott igazat a választások előtt a kilátásokkal kapcsolatban. Nor­man Tebbit munkaügyi miniszter viszont úgy fogalmazott, hogy a leg­frissebb adatok azt jelzik, hogy a munkanélküliség terjedése lassuló­ban van. (Reuter) Gyorsan növekszik Izrael külföldi adósságállománya Izrael külföldi adósságállománya június végén 21,5 milliárd dollárra rúgott, ez, 550 millió dolláros emel­kedést jelent az­ év eleje óta — je­lentette az izraeli központi bank. Az elmúlt 12 hónap során csaknem 2,8 milliárd dollárral növekedtek Tel Aviv tartozásai. 1983 júliusa és 1984 júniusa között az országnak mint­egy 5,4 milliárd dollár tőkét és ka­matot kell majd visszafizetnie, amelyből 2,8 milliárd dollár rövid lejáratú tartozás.. Ez utóbbit a kül­földi hitelezők folyamatosan meg­újítják — közölte a bank. Egy Tel Aviv-i napilap szerint Izrael egyre nehezebben jut kül­földi hitelhez, bár még soha nem fordult elő, hogy ne törlesztette volna adósságait. Bankárokra hi­vatkozva, azt írja a lap, hogy leg­feljebb kétéves futamidőre kapnak hitelt az izraeli bankok, de hosz­­szabb lejáratra hiába kérnek pénzt. (AP—DJ) Nyugatnémet jóslat a világkereskedelem alakulásáról A világkereskedelem 1984-ben 3— 4 százalékkal gyarapszik, tük­rözve az amerikai gazdaság várt­nál is gyorsabb fellendülését, s a nyomában másutt is megindult fo­kozatos gazdasági élénkülést — jósolja a hamburgi HWWA gazda­ságkutató intézet. Az olaj iránti ke­reslet máris némi élénkülést mu­tat, a nyersanyagárak emelkednek, s ez enyhíteni fogja a fejlődők anyagi gondjait javítja vásárlási lehetőségeiket. Mindez jótékony ha­tással lesz a fejlett tőkésországok kivitelére, így az NSZK-éra is, amelynek kereskedelmi többlete jövőre akár 60 milliárd márka is lehet, az idei és tavalyi mintegy 51 milliárd után. Ami a nyugatné­met cserearányokat illeti, azok az idei év hátralevő részében romlani fognak, elsősorban az importált nyersanyagfélék drágulása és az ex­portpiaci verseny fokozódása miatt. A nyugatnémet kereskedelem jövő­re nagyjából a világkereskedelem­nek megfelelően alakul; az export 4— 5 százalékkal nőhet reálérték­ben, szemben az import 3—4 szá­zalékos gyarapodásával. (Reuter) Előkészületek a szovjet teherszállítás átszervezésére Moszkvai tudósítónktól. A szovjet tehergépkocsik még félig sincsenek kihasználva, s a hatékonyság növeléséhez jelenleg nem sok érdekük fűződik a fuva­rozóknak. Az előkészületben álló szabályozás szerint központi szál­lító vállalatokat alakítanak ki, a szállítási terveket pedig úgy írják elő, hogy se a szállítónak, se a megrendelőnek ne fűződjék érdeke az üresjárathoz. A terv be nem tartását szigorúan szankcionálják, a szállítási kapacitás jó kihasználásában viszont anyagilag is érde­keltek lesznek a résztvevők. Számos olvasói levél, szakértői vélemény jelent meg az utóbbi idő­ben a szovjet sajtóban arról, hogy miképpen lenne célszerű szabá­lyozni a tehergépkocsi -fuvarozást, megszüntetni az állásidőt, az üres­járatot a minimumra csökkenteni. A hozzászóló szakértők közül Iva­­novszkij, a Szovjetunió Anyagi- Műszaki Ellátási Állami Bizottsá­gának elnöke azt állítja, hogy nem a gépkocsis teherszállítás tervezési rendszerében van a hiba, hanem a gazdaságtalan szervezésben. E véleményben egyúttal az is benne foglaltatik, hogy az illetékes veze­tők elegendőnek tartják a rendel­kezésre álló tehergépkocsi-állo­mányt. Mint a Goszsznab (a fenti állami bizottság) elnöke utalt rá, ezt felismerve született meg augusz­tusban az SZKP KB és a minisz­tertanács együttes határozata a gép­járműfuvarozás hatékonyságának növeléséről, a szállítási fegyelem megsértése elleni harcról, az üzem­anyaggal való takarékoskodásról. Jelenleg közvetlen tervelőírások­kal nem tudják irányítani a Szov­jetunióban az egész gépkocsifuva­­rozást, csupán a köztársasági szál­lítási minisztériumokat, hozzájuk viszont csak a tehergépkocsi-park fele tartozik, a másik fele egyéb minisztériumok vállalataihoz. A Szovjetszkaja Rosszija című napi­lapban megjelent vélemény szerint ez utóbbi vállalatok vezetői, nem érezve a közvetlen szállítási ellen­őrzés és elszámoltatás súlyát, nem törődnek azzal, hogy gazdaságos le­gyen a fuvarozás. Hivatalos kimu­tatás szerint a vállalati kezelésben levő teherautók kihasználtsága mindössze 35—40 százalékos, azaz ezek a gépkocsik a nap nagyobbik részében állnak. Ráadásul a válla­lati vezetőknek külön érdekük is fűződik ahhoz, hogy ne gazdál­kodjanak túlságosan feszesen a gépkocsikkal. Ha ugyanis több a vállalatuk állományában levő gép­kocsi, akkor több autóalkatrészt, gu­miabroncsot, sőt a gépkocsivezetők után több munkabért utalnak ki a vállalatnak. Az alkatrész, mint ismeretes, hosszú évek óta nagy kincs, hiszen a hiánycikkek listáján (mint ahogy már többen szóvá tették, szintén termelési érdekeltség híján) vala­hol az élen jár. Ennek az érdekte­lenségnek, vagy inkább ellenérde­keltségnek tulajdonítható, hogy egyes üzemeknél üzemanyaghiányra panaszkodnak, másh­ol viszont bő­ven van benzinből tartalék is. Mind­amellett kevés a teherau­tógarázs, nem megfelelő a szervizhálózat. Az elképzelések szerint első lép­csőben minden minisztériumnak és teherautót tartó intézménynek fel kell számolnia a nem gazdaságosan működő gépkocsitelepeket, és nagy, önelszámoló alapon működő válla­latokat kell létrehoznia a gépko­csik üzemeltetésére. „Nagy szakosí­tott szállítási vállalatokra van szükség a fuvarozás központosított tervezéséhez” — jelentette ki a Goszsznab elnöke. Úgy véli, hogy a szállítóeszközök és a technika kon­centrálása teszi lehetővé minden tehergépkocsi hatékony kihasználá­sát. A Központi Bizottság és a mi­nisztertanács már említett határo­zata szerint a helyi minisztériumok, intézmények feladata arról dönteni, mi történjék a mostani tehergép­kocsi-telepekkel, megszűnjenek-e, vagy ha nem, akkor hány gépkocsi tartozzon oda, mekkora legyen a dolgozók létszáma, mennyi munka­béralappal gazdálkodjanak. Ahol célszerűnek látják, nem tartják meg a gépkocsi-telephelyet, hanem átadják, a köztársasági közlekedési minisztérium felügyelete alá tartozó nagy szállítóvállalat állományába. Az átszervezés következő lépcsőfoka az lesz, hogy 1985-től kezdve a Szovjetunió állami tervbizottsága meghatározott sorrendben minden helyi minisztériumnak és intéz­ménynek meg fogja mondani, hogy az állományában levő tehergépko­csikat mely nagy központi fuvaro­zó vállalatnak kell átadnia. A rendelet alkotói úgy látják, hogy a bevezetendő új rendszerrel a szállítóknak az áru elfuvarozásá­­ra mindig meg fog jelenni éppen annyi gépkocsi, amennyire szükség van. Eddig igen gyakran előfor­dult, hogy a szállítók odaszóltak a megrendelőnek telefonon: „sajnos rosszul állunk gépkocsikkal, ha akarják, küldjék el az áruért a sa­játjaikat”. A megrendelők — akik­nek természetesen szükségük volt az árura —, ezt meg is tették, így alakult ki az a helyzet — mondja egy levélíró —, hogy hosszú távol­ságokat tesznek meg ,a teherautók áru nélkül, továbbá ha esetleg a vártnál hamarabb érnek oda az áruért, akkor az állásidő is megnő. Az új szervezeti forma keretében az elképzelések szerint sem a vevő, sem az eladó nem fog fölöslegesen gépkocsit rendelni a fuvarozó vál­lalattól. A vevők ráfizetnek, ha üresjáratra is ki kell tölteni a fu­varozási okmányokat, az eladók sem fognak gépkocsit kérni, csak tényleges szállítás esetén, mert a vásárló csak a valódi szállítás ok­mányait honorálja. Senki nem fog­ja tehát magára vállalni a fiktív szállítás miatti anyagi felelősséget. A Goszsznabnál végzett számítá­sok szerint a gépjármű-fuvarozás új rendszerében jelentősen megnő a teherautók kihasználtsága. Min­den 1 millió tonna áru szállításán megtakaríthatnak ötmillió rubelt,, felszabadul több ezer teherautó, két­ezer gépkocsivezető, rakodómunkás és szállítmányozó. A közeli évek­ben a rendelet, illetve az átszer­vezés hatására a központi szállító vállalatoknál a gépkocsik kihasz­náltsága elérheti a 70 százalékot is. Az új szabályozás kigondolói sze­rint ezentúl a gépkocsivezetőknek nem lesz rá szükségük, hogy el nem végzett munkáért vegyék fel a bérüket. Sokszor előfordult ugyan­is, hogy a szervezetlenség miatt megnövekedett állásidő lényegében bérveszteséget jelentett, illetve az új szervezetek kialakulásáig bizo­nyára továbbra is jelent a gépko­csivezetőknek. Ezt a teherautó üze­meltetője fiktív tonnák és kilomé­terek elismerésével kompenzálja. A gépkocsivezetőket anyagilag is ér­dekeltté kívánják tenni munkájuk kifogástalan elvégzésében, önel­számoló brigádokba kívánják szer­vezni őket hosszú távon, s ennek keretében aszerint premizálni a bri­gádot, illetve az egyéneket, hogy milyen „hatékonyan és milyen mi­nőségben végezték el a munkáju­kat”. Arról is szó van, hogy ameny­­nyiben csupán a bérek közötti dif­ferenciálással nem érhető el a megfelelő anyagi érdekeltség a gép­kocsivezetők között, akkor új pré­miumrendszert vezetnek be. Esze­rint a prémium összege a munka­bérnek akár 60 százalékáig is emelkedhet. Az utóbbi ösztönzési formával most folyó kísérletek a jövő év végén fejeződnek be, s az anyagi-műszaki ellátási állami bi­zottság azt követ­ően tesz javasla­tot, hogy széles körben bevezes­sék-e a premizálás új rendjét. Pető András vilaggazdrsa­g A MAGYAR KERESKEDELMI KAMARA NAPI KIADVÁNYA Megjelenik hetenként Ottier F&rertetfié' GYULAI ISI­VAN Peuerkeute helyette*» VÁJNA JANOS és danko apam $r©'keszto«Go öp V Dorottyc u 6. IV sm. Postoefm? B-j.iopest, Pt 534 139? telefont 184 055 Klodfo © Monyát Kereskedelmi Kamaré elnöke megbízásából a H­apkiadó Vállalat Felelős kiadó? Till Imre Igazgató KiadóMvotel? Do­lloho­lu­ia tér 1—S. 1950 Telefont 345100 Tejesíti a Magyar Posta Előfizetéss dl! évi 4200 Ft Előlítélhetik a magyar köszletet? (vállazot­tok szövetkezetek hatóságok Intézmények) bármely postahivatalnál és a Rosta Kör* ponfl Hirfop t'odánől (postnclmi DodoOéSt V., társét nádor *é' I 1000) tervetlenOI vagy átufofá*9o!­o KRl 215-96162 véna* fo­ncimi felzőszámára 33.^10?# 04 Eredte f'tny! NyemdO 9oe«t P›»!el6« **‹›*?o Vén6 Sé^demé Nyomtp • $#›kfc ■ on ■¥,■. »• do Dudapetrt Felelős vezető? Csöndes Zoltán ........................­—« ............ VILÁGGAZDASÁG

Next