Világgazdaság, 1983. október (15. évfolyam, 193/3692-213/3712. szám)
1983-10-01 / 193. (3692.) szám
Megmozdult az IMF-nek folyósítandó kölcsön ügye A nehézségek ellenére folynak a tárgyalások az IMF-nek folyósítandó 6 milliárd dolláros hitelről — mondta tegnap Boyer spanyol pénzügyminiszter, aki az IMF és a Világbank közgyűlésén az elnöki tisztet tölti be. Reményét fejezte ki, hogy a vezető nyugati ipari országok és Szaúd-Arábia az év végéig mintegy 6 milliárd dollár kölcsönt adnak az IMF-nek, hogy megfelelhessen a tagállamok hiteligényeinek. Mint ismeretes, az IMF erre az évre körülbelül 6 milliárd dollárral több hitelt hagyott jóvá, mint amennyi pénz ténylegesen a rendelkezésére áll, és a kvótaemelés életbe lépéséig áthidaló kölcsönként a fejlett tőkésországoktól és Szaúd- Arábiától várja ezt az összeget. Boyer azonban hozzáfűzte: véleménye szerint a kölcsönnek változatlanul az a feltétele, hogy az amerikai törvényhozás jóváhagyja az IMF kvótaemelését A dolog előzménye, hogy az érintett országok, köztük az NSZK kategorikusan kijelentette: addig nem hajlandó folyósítani a hitelt, amíg a kongresszus nem dönt jóváhagyólag, mert nincs szándékában enyhíteni az amerikai törvényhozásra nehezedő nemzetközi nyomást Optimistábban nyilatkozott Ruding holland pénzügyminiszter, amennyiben hangoztatta: az ő értesülései szerint néhány nyugat-európai ország, továbbá Japán és Kanada az amerikai kongresszus jóváhagyása előtt is kész rendelkezésre bocsátani bizonyos összeget. Hogy mennyit, arról nem állt módjában tájékoztatást adni. Cserében azonban ezek az országok valamilyen érdemi gesztust várnak Washingtontól, az Egyesült Államoknak ki kell nyilvánítania, hogy az IMF iránti elkötelezettsége komoly. E gesztus mibenlétéről nincsenek közelebbi értesülések. A spanyol pénzügyminiszter fent idézett nyilatkozatában azonban azt is jelezte, hogy a Nemzetközi Valuta Alapnak az idei 6 milliárd dolláron kívül 1984-ben és 1985-ben összesen még körülbelül 7 milliárd dollárra van szüksége, hogy fedezhesse a tagállamok kölcsönigényét. Az erről a második kölcsöncsomagról folyó tárgyalások Boyer szerint még nem érkeztek érdemi szakaszba, de az IMF közgyűlésén részt vevő pénzpolitikusok nem hivatalosan érintették a kérdést. Csütörtök este felszólalt a közgyűlésen Willy de Clercq belga pénzügyminiszter, az IMF politikaformáló testületének, az interim bizottságnak az elnöke. Csatlakozva néhány nyugati ország álláspontjához, óvott attól, hogy az infláció leküzdésében elért eredmények alapján bárki is hamis reményeket tápláljon. A kamatszint még azokban az országokban is „meglepően és elbizonytalanítóan” magas, amelyekben sikerült megfékezni az áremelkedést. Ez visszaveti a beruházásokat, és meggátolja azoknak az intézkedéseknek a meghozatalát, amelyek szükségesek lennének a gazdaságok további stabilizálásához. A világgazdaságban mutatkozó enyhe fellendülés túlértékelésétől a holland pénzügyminiszter is óvott, kétségbe vonva a konjunktúra alakulásáról szóló derűlátó amerikai prognózisok megbízhatóságát. A jövőre nézve nagy veszélyt jelent a magas kamatszint, az infláció esetleges fellobbanása, az egyes országokban mutatkozó nagy költségvetési deficit és a valutaárfolyamok ingadozása — mondta. (Reuter, AP—DJ, DPA) 1983. OKTÓBERIG Módosított osztrák előrejelzések Mindkét nagy osztrák gazdaságkutató intézet, a WFO és az IHS módosítani volt kénytelen korábban közzétett gazdasági előrejelzéseit. A csütörtökön közzétett változtatásokat a közlemények szerint az indokolta, hogy a nemrég bejelentett takarékossági intézkedések nyomán módosulnak a főbb gazdasági folyamatok, lassul a gazdasági tevékenység. A prognózis bizonytalansági tényezője, hogy az osztrákok — a januári adóemelés miatt — feltehetően előbbre hozzák vásárlásaikat. Az alábbiakban a két intézet 1983-ra és 1984-re vonatkozó főbb előrejelzéseit ismertetjük (százalékban) : tüe? IQRd WIFO IHS WIFO IHS GDP (reálértékben) 1,0 1,5 0,5 0,2 Magánfogyasztás 2,8 3,3 —1,0 —0,8 Bruttó beruházások —2,0 —3,1 —0,7—0,2 Áruk exportja 2,0 — 3,5 — Teljes export — 0,4 — 3,7 Áruk importja 3,5 — 0,0 — Teljes import — 3,4 — 2,6 Munkanélküliség aránya 4,6 4,7 5,5 5,7 Fogyasztói árak emelkedése 3,2 3,3 5,3 5,5 (APA) KÍNA AZ EZREDFORDULÓIG MEG AKARJA NÉGYSZEREZNI A GNP ÖSSZEGÉT A kínai nemzeti össztermék (GNP) 1140 milliárd dollárra nő 2000-ig, azaz megnégyszereződik, jósolja Ma Hong vezető kínai gazdasági tervező, a kínai társadalomtudományi akadémia elnöke. 1980-ban 283,3 milliárd dolláros nemzeti össztermékével Kína a világranglista nyolcadik helyét foglalta el, a jelenlegi árakon számolt becslés alapján 2000-ig az ötödik helyre lép előre. Az akadémia elnökének becslése az első a maga nemében. Hitelt érdemlőnek is számít, mert ő egyszersmind a vezetője annak a gazdaságkutató központnak, amely a fontos gazdaságpolitikai kérdésekben rendszeresen tanáccsal látja el a kínai kormányt. Ma Hong szerint az ezredfordulóra Kína az egy főre jutó nemzeti össztermék alapján a világlista 75. helyére ugrik az idei 151. helyről. A számításoknál nem világos, hogy a nemzeti össztermékbe ugyanazokat a tényezőket vették-e számításba, mint amelyeket nemzetközileg szokás. Az előrejelzés szerint Kína mezőgazdasági és ipari termelése 1981—2000 között évi 7,2 százalékkal növekszik, 1949— 80 között a megfelelő tempó 9,4 százalékos volt. Ma Hong hangoztatta, hogy Peking terveiben változatlanul a könnyűipar fejlesztése szerepel az első helyen. Ennek az ágazatnak a termelése 1981—90 között évente 8 százalékkal növekszik, a következő évtizedben 7,5 százalékkal. A nehézipari termékkibocsátás az ezredfordulóig évente mintegy 8 százalékkal növekszik. Korábbi becslések szerint az egy főre jutó kínai jövedelem 2000-ig 800 dollárra nő a jelenlegi 220 dollárról, az egy főre jutó elkölthető jövedelem pedig 1981—2000 között évi 51 százalékkal bővül. Ma Hong szerint a kínai korszerűsítési program „hoszszú távra szóló történelmi feladat", mintegy 50 évet vesz igénybe. Kína a jövő század közepén éri el a gazdaságilag fejlett országok szintjét. (AP—DJ) Franciaországban az idei év első nyolc hónapjában 14 százalékkal több vállalat jutott csődbe, mint egy évvel korábban. Egy felmérés szerint a francia vállalatok borúlátóan ítélik meg az ipari termelésnek az elkövetkezendő hónapokban várható alakulását. Franciaországban az év első nyolc hónapjában 0,4 százalékkal több gépkocsit adtak el, mint 1982 megfelelő időszakában, azt jelenti Marcos, a Fülöp-szigetek elnöke rendeletet hozott a fekete kereskedelem és a devizacsempészés büntetésének megszigorításáról. Az intézkedést a szabályok egyre gyakoribb kijátszása indokolta. d* Spanyolországban az ország közös piaci belépésének halogatása miatt a lakosság egyre szkeptikusabb — közölte a belépés körülményeit tanulmányozó közös piaci bizottság. Nicaragua kölcsönt kapott az IADB-től Nicaragua 30 millió dolláros hitelt kap az Amerikaközi Fejlesztési Banktól (IADB) annak ellenére, hogy az USA megpróbálta meggátolni a kölcsön odaítélését. A hitelt az ország a halászat fejlesztésére fogja felhasználni. Az Egyesült Államok határozottan ellenzi, hogy az IRDB kölcsönöket nyújtson a nicaraguai baloldali kormánynak. Arra hivatkozik, hogy a nicaraguai vezetés téves gazdaságpolitikát alkalmaz. Nicaraguában ezzel szemben hangsúlyozzák, hogy az amerikai kormány megfontolása mögött elsősorban politikai okok húzódnak meg. Az USA megvétózhatja, hogy egyes országok pénzt kapjanak az IADB különleges kedvezményes alapjából, ezért Nicaragua más IADB-forrásokat vett igénybe. Ezt az USA nem tudja letiltani — közölték nicaraguai források. (AP—DJ) Megugrott a munkanélküliek száma Nagy-Britanniában A brit munkanélküliségi statisztika a múlt hónapban erőteljes növekedést mutatott. Elsősorban az iskolákból kikerülő fiatalok munkanélküli-listára kerülése miatt 12,6 százalékról 13,3 százalékra nőtt azok száma, akik a munkaképes lakosok közül hiába keresnek foglalkoztatást. Ezzel a munkanélküliek száma 157 ezerrel emelkedett, és elérte a 3,17 milliót, ami április óta a legnagyobb szám. Augusztusban, majdnem 4 év óta első ízben, csökkent a szezonális ingadozásoktól megszűrt munkanélküliség, most az új értékek ismét emelkedésre utalnak, a szezonális kiigazításokat is figyelembe véve — az iskolákból kiáramló fiatalokat nem számítva — megint nőtt az állástalanok száma. Eric Varley, a Munkáspárt szóvivője a munkanélküliségi jelentést látva, kijelentette: a kormány nem mondott igazat a választások előtt a kilátásokkal kapcsolatban. Norman Tebbit munkaügyi miniszter viszont úgy fogalmazott, hogy a legfrissebb adatok azt jelzik, hogy a munkanélküliség terjedése lassulóban van. (Reuter) Gyorsan növekszik Izrael külföldi adósságállománya Izrael külföldi adósságállománya június végén 21,5 milliárd dollárra rúgott, ez, 550 millió dolláros emelkedést jelent az év eleje óta — jelentette az izraeli központi bank. Az elmúlt 12 hónap során csaknem 2,8 milliárd dollárral növekedtek Tel Aviv tartozásai. 1983 júliusa és 1984 júniusa között az országnak mintegy 5,4 milliárd dollár tőkét és kamatot kell majd visszafizetnie, amelyből 2,8 milliárd dollár rövid lejáratú tartozás.. Ez utóbbit a külföldi hitelezők folyamatosan megújítják — közölte a bank. Egy Tel Aviv-i napilap szerint Izrael egyre nehezebben jut külföldi hitelhez, bár még soha nem fordult elő, hogy ne törlesztette volna adósságait. Bankárokra hivatkozva, azt írja a lap, hogy legfeljebb kétéves futamidőre kapnak hitelt az izraeli bankok, de hoszszabb lejáratra hiába kérnek pénzt. (AP—DJ) Nyugatnémet jóslat a világkereskedelem alakulásáról A világkereskedelem 1984-ben 3— 4 százalékkal gyarapszik, tükrözve az amerikai gazdaság vártnál is gyorsabb fellendülését, s a nyomában másutt is megindult fokozatos gazdasági élénkülést — jósolja a hamburgi HWWA gazdaságkutató intézet. Az olaj iránti kereslet máris némi élénkülést mutat, a nyersanyagárak emelkednek, s ez enyhíteni fogja a fejlődők anyagi gondjait javítja vásárlási lehetőségeiket. Mindez jótékony hatással lesz a fejlett tőkésországok kivitelére, így az NSZK-éra is, amelynek kereskedelmi többlete jövőre akár 60 milliárd márka is lehet, az idei és tavalyi mintegy 51 milliárd után. Ami a nyugatnémet cserearányokat illeti, azok az idei év hátralevő részében romlani fognak, elsősorban az importált nyersanyagfélék drágulása és az exportpiaci verseny fokozódása miatt. A nyugatnémet kereskedelem jövőre nagyjából a világkereskedelemnek megfelelően alakul; az export 4— 5 százalékkal nőhet reálértékben, szemben az import 3—4 százalékos gyarapodásával. (Reuter) Előkészületek a szovjet teherszállítás átszervezésére Moszkvai tudósítónktól. A szovjet tehergépkocsik még félig sincsenek kihasználva, s a hatékonyság növeléséhez jelenleg nem sok érdekük fűződik a fuvarozóknak. Az előkészületben álló szabályozás szerint központi szállító vállalatokat alakítanak ki, a szállítási terveket pedig úgy írják elő, hogy se a szállítónak, se a megrendelőnek ne fűződjék érdeke az üresjárathoz. A terv be nem tartását szigorúan szankcionálják, a szállítási kapacitás jó kihasználásában viszont anyagilag is érdekeltek lesznek a résztvevők. Számos olvasói levél, szakértői vélemény jelent meg az utóbbi időben a szovjet sajtóban arról, hogy miképpen lenne célszerű szabályozni a tehergépkocsi -fuvarozást, megszüntetni az állásidőt, az üresjáratot a minimumra csökkenteni. A hozzászóló szakértők közül Ivanovszkij, a Szovjetunió Anyagi- Műszaki Ellátási Állami Bizottságának elnöke azt állítja, hogy nem a gépkocsis teherszállítás tervezési rendszerében van a hiba, hanem a gazdaságtalan szervezésben. E véleményben egyúttal az is benne foglaltatik, hogy az illetékes vezetők elegendőnek tartják a rendelkezésre álló tehergépkocsi-állományt. Mint a Goszsznab (a fenti állami bizottság) elnöke utalt rá, ezt felismerve született meg augusztusban az SZKP KB és a minisztertanács együttes határozata a gépjárműfuvarozás hatékonyságának növeléséről, a szállítási fegyelem megsértése elleni harcról, az üzemanyaggal való takarékoskodásról. Jelenleg közvetlen tervelőírásokkal nem tudják irányítani a Szovjetunióban az egész gépkocsifuvarozást, csupán a köztársasági szállítási minisztériumokat, hozzájuk viszont csak a tehergépkocsi-park fele tartozik, a másik fele egyéb minisztériumok vállalataihoz. A Szovjetszkaja Rosszija című napilapban megjelent vélemény szerint ez utóbbi vállalatok vezetői, nem érezve a közvetlen szállítási ellenőrzés és elszámoltatás súlyát, nem törődnek azzal, hogy gazdaságos legyen a fuvarozás. Hivatalos kimutatás szerint a vállalati kezelésben levő teherautók kihasználtsága mindössze 35—40 százalékos, azaz ezek a gépkocsik a nap nagyobbik részében állnak. Ráadásul a vállalati vezetőknek külön érdekük is fűződik ahhoz, hogy ne gazdálkodjanak túlságosan feszesen a gépkocsikkal. Ha ugyanis több a vállalatuk állományában levő gépkocsi, akkor több autóalkatrészt, gumiabroncsot, sőt a gépkocsivezetők után több munkabért utalnak ki a vállalatnak. Az alkatrész, mint ismeretes, hosszú évek óta nagy kincs, hiszen a hiánycikkek listáján (mint ahogy már többen szóvá tették, szintén termelési érdekeltség híján) valahol az élen jár. Ennek az érdektelenségnek, vagy inkább ellenérdekeltségnek tulajdonítható, hogy egyes üzemeknél üzemanyaghiányra panaszkodnak, máshol viszont bőven van benzinből tartalék is. Mindamellett kevés a teherautógarázs, nem megfelelő a szervizhálózat. Az elképzelések szerint első lépcsőben minden minisztériumnak és teherautót tartó intézménynek fel kell számolnia a nem gazdaságosan működő gépkocsitelepeket, és nagy, önelszámoló alapon működő vállalatokat kell létrehoznia a gépkocsik üzemeltetésére. „Nagy szakosított szállítási vállalatokra van szükség a fuvarozás központosított tervezéséhez” — jelentette ki a Goszsznab elnöke. Úgy véli, hogy a szállítóeszközök és a technika koncentrálása teszi lehetővé minden tehergépkocsi hatékony kihasználását. A Központi Bizottság és a minisztertanács már említett határozata szerint a helyi minisztériumok, intézmények feladata arról dönteni, mi történjék a mostani tehergépkocsi-telepekkel, megszűnjenek-e, vagy ha nem, akkor hány gépkocsi tartozzon oda, mekkora legyen a dolgozók létszáma, mennyi munkabéralappal gazdálkodjanak. Ahol célszerűnek látják, nem tartják meg a gépkocsi-telephelyet, hanem átadják, a köztársasági közlekedési minisztérium felügyelete alá tartozó nagy szállítóvállalat állományába. Az átszervezés következő lépcsőfoka az lesz, hogy 1985-től kezdve a Szovjetunió állami tervbizottsága meghatározott sorrendben minden helyi minisztériumnak és intézménynek meg fogja mondani, hogy az állományában levő tehergépkocsikat mely nagy központi fuvarozó vállalatnak kell átadnia. A rendelet alkotói úgy látják, hogy a bevezetendő új rendszerrel a szállítóknak az áru elfuvarozására mindig meg fog jelenni éppen annyi gépkocsi, amennyire szükség van. Eddig igen gyakran előfordult, hogy a szállítók odaszóltak a megrendelőnek telefonon: „sajnos rosszul állunk gépkocsikkal, ha akarják, küldjék el az áruért a sajátjaikat”. A megrendelők — akiknek természetesen szükségük volt az árura —, ezt meg is tették, így alakult ki az a helyzet — mondja egy levélíró —, hogy hosszú távolságokat tesznek meg ,a teherautók áru nélkül, továbbá ha esetleg a vártnál hamarabb érnek oda az áruért, akkor az állásidő is megnő. Az új szervezeti forma keretében az elképzelések szerint sem a vevő, sem az eladó nem fog fölöslegesen gépkocsit rendelni a fuvarozó vállalattól. A vevők ráfizetnek, ha üresjáratra is ki kell tölteni a fuvarozási okmányokat, az eladók sem fognak gépkocsit kérni, csak tényleges szállítás esetén, mert a vásárló csak a valódi szállítás okmányait honorálja. Senki nem fogja tehát magára vállalni a fiktív szállítás miatti anyagi felelősséget. A Goszsznabnál végzett számítások szerint a gépjármű-fuvarozás új rendszerében jelentősen megnő a teherautók kihasználtsága. Minden 1 millió tonna áru szállításán megtakaríthatnak ötmillió rubelt,, felszabadul több ezer teherautó, kétezer gépkocsivezető, rakodómunkás és szállítmányozó. A közeli években a rendelet, illetve az átszervezés hatására a központi szállító vállalatoknál a gépkocsik kihasználtsága elérheti a 70 százalékot is. Az új szabályozás kigondolói szerint ezentúl a gépkocsivezetőknek nem lesz rá szükségük, hogy el nem végzett munkáért vegyék fel a bérüket. Sokszor előfordult ugyanis, hogy a szervezetlenség miatt megnövekedett állásidő lényegében bérveszteséget jelentett, illetve az új szervezetek kialakulásáig bizonyára továbbra is jelent a gépkocsivezetőknek. Ezt a teherautó üzemeltetője fiktív tonnák és kilométerek elismerésével kompenzálja. A gépkocsivezetőket anyagilag is érdekeltté kívánják tenni munkájuk kifogástalan elvégzésében, önelszámoló brigádokba kívánják szervezni őket hosszú távon, s ennek keretében aszerint premizálni a brigádot, illetve az egyéneket, hogy milyen „hatékonyan és milyen minőségben végezték el a munkájukat”. Arról is szó van, hogy amenynyiben csupán a bérek közötti differenciálással nem érhető el a megfelelő anyagi érdekeltség a gépkocsivezetők között, akkor új prémiumrendszert vezetnek be. Eszerint a prémium összege a munkabérnek akár 60 százalékáig is emelkedhet. Az utóbbi ösztönzési formával most folyó kísérletek a jövő év végén fejeződnek be, s az anyagi-műszaki ellátási állami bizottság azt követően tesz javaslatot, hogy széles körben bevezessék-e a premizálás új rendjét. Pető András vilaggazdrsag A MAGYAR KERESKEDELMI KAMARA NAPI KIADVÁNYA Megjelenik hetenként Ottier F&rertetfié' GYULAI ISIVAN Peuerkeute helyette*» VÁJNA JANOS és danko apam $r©'keszto«Go öp V Dorottyc u 6. IV sm. Postoefm? B-j.iopest, Pt 534 139? telefont 184 055 Klodfo © Monyát Kereskedelmi Kamaré elnöke megbízásából a Hapkiadó Vállalat Felelős kiadó? Till Imre Igazgató KiadóMvotel? Dolloholuia tér 1—S. 1950 Telefont 345100 Tejesíti a Magyar Posta Előfizetéss dl! évi 4200 Ft Előlítélhetik a magyar köszletet? (vállazottok szövetkezetek hatóságok Intézmények) bármely postahivatalnál és a Rosta Kör* ponfl Hirfop t'odánől (postnclmi DodoOéSt V., társét nádor *é' I 1000) tervetlenOI vagy átufofá*9o!o KRl 215-96162 véna* foncimi felzőszámára 33.^10?# 04 Eredte f'tny! NyemdO 9oe«t P›»!el6« **‹›*?o Vén6 Sé^demé Nyomtp • $#›kfc ■ on ■¥,■. »• do Dudapetrt Felelős vezető? Csöndes Zoltán ........................—« ............ VILÁGGAZDASÁG