Világgazdaság, 1985. november (17. évfolyam, 210/4213-229/4232. szám)

1985-11-21 / 222. (4225.) szám

VÁLLALATI ÉLET Sikert hozott DIVERZIFIKÁLNAK az átszervezés a svéd Sandviknak AZ NSZK VEGYIPARI ÓRIÁSKONSZERNJEI Az NSZK három legnagyobb vegyipari konszernje, a Hoechst, a Bayer és a BASF, amely 1981-ig, amikor a Bu Pont a Covaco beke­belezésével elhódította az első he­lyet, világméretekben is élen állt, az utóbbi években több milliárd dollárt költ kül- és belföldön egy­aránt vállalatok felvásárlására. A cél — amelyet az 1980-as évek ele­ji súlyos dekonjunktúra emléke motivál — a diverzifikálás, a nagy jövővel kecsegtető ágazatokba való bekapcsolódás. Bár­ a cél és a három vegyipari óriás múltja közös — mindhárman a második világháborúban hír­hedtté vált I. G. Farben konszern tagvállalatai voltak, mostani stra­tégiájuk első ízben igazán eltérő, és a szakmán belül is megoszlanak a vélemények, hogy a három közül melyik fog a legjobban járni. A Hoechst és a Bayer — akárcsak sok amerikai versenytársa — abból indul ki, hogy a hangsúlyt a ma­gasabb hozzáadott értéket megtes­tesítő specialitásokra kell helyezni, és az olcsóbb­ tömegtermékek gyár­tását át kell engedni Kelet-Euró­­pának, Ázsiának és Dél-Ameriká­­nak. S bár a tömegtermékek to­vábbra is nagy súlyt képviselnek mindhárom cég tevékenységében, e törekvés jegyében a Hoechst ez év elején megszerezte a Rosenthal Technik céget, a Rosenthal porce­láncégcsoport technológiai vállala­tát. A három nagyvállalat közül a Hoechst gyógyszerágazata a legna­gyobb, a konszern a jövőben nagy erőket fog összpontosítani e kuta­tás- és fejlesztésigényes területre. A Bayer először saját háza táját tette rendbe, így például ismét nye­reségessé változtatta a lerobbanó Agfa-Gavaert fotórészlegét. Ezt kö­vetően célba vette az amerikai gyógyszerpiacot, bejelentve, hogy Connecticutban több millió dollá­ros gyógyszerkutató központot fog építeni. A nagy nyugatnémet vegyipari cégek közül a BASF-nak van a legnagyobb petrolkémiai, olajfino­mító kapacitása, így az olajtermelő országokban és másutt kiépülő ka­pacitások, az olajpiaci események a BASF-et érintik a legérzéke­nyebben. Érdekes módon ennek­­el­lenére a BASF mintha kitartana a hagyományos vegyipari ágazatok mellett, legutóbbi nagy részvény­­vásárlásai is a hagyományos területhez közel álló ágazatokra irá­nyultak. Ez év májusában 1 mil­liárd dollárért megvásárolta az American Ink festékgyárat, majd 100 millió dollárért a Monsanto északkelet-angliai gyárát, amely a nejlon- és az akrilszálak közbülső termékeit gyártja. Ezzel a BASF a világ legnagyobb akrilnitril-gyártó­­ja lett. Az akrilnitrilt a műszál­gyártásban használják, s bár sem­miképpen sem számít a „jövő ter­mékei” közé, a BASF-nek az a stratégiája, hogy uralma alá vonja az akrilnitril és a hozzá hasonló intermedierek világpiacát, hosszú távon a legnagyobb profitot ered­ményező stratégiának bizonyulhat. Az NSZK-ban és az egész vegy­ipari szakmában nagy érdeklődés­sel követik a fejleményeket, hiszen a vegyipar még mindig az NSZK­ egyik kulcságazata: tavaly a vegy­ipar adta a teljes nyugatnémet ex­port 15 százalékát. Az 1980—1982- es olajsokkokat kiheverve, ismét virágzik a nyugatnémet vegyipar: 1984-ben eladásainak értéke 13,7 százalékkal nőtt az egy évvel ko­rábbihoz képest, az idei első félév­ben az értékesítés 10,5 százalékkal haladta meg a tavalyi év azonos időszakáét. Az idei első hat hónapban a legnagyobb forgalmat a Bayer érte el, bevétele 12,3 százalékkal, 8,6 milliárd dollárra, adózás előtti nye­resége 16 százalékkal, 605 millió dollárra nőtt. A BASF bevétele 1,9 százalékkal, 8,4 milliárd dollárra, adózás előtti profitja 37,3 százalék­kal, 603 millió dollárra emelkedett, míg a Hoechst első félévi nyere­sége 11,5 százalékkal, 577 millió dollárra, forgalma, 7,3 százalékkal, 7,8 milliárd dollárra gyarapodott az egy évvel korábbihoz képest. A jó eredmények ellenére a nyu­gatnémet vegyipar úgy érzi, hogy alapvető változásra van szükség, korszerűsítenie kell termelési szer­kezetét, diverzifikálnia tevékenysé­gét. Az utóbbi 1—2 év fellendülé­sét ugyanis jelentős részben az erős dollár — gyenge márka ál­tal fűtött exportkonjunktúra tette lehetővé. (Az International Herald Tribüne nyomán) __________ Már mutatkoznak az első ered­ményei a svéd Sand­vik csoport 1933-as nagyszabású belső átszer­vezési kampányának. A céget, amely a világ 40 országában 10­0 telepet mondhat magáénak, egy­mástól jól elkülönülő területi rész­legekre osztották fel, remélve, hogy javul a hatékonyság, az innová­ció. Időközben az 1983-as, 179 mil­lió svéd koronára rúgó veszteségek tavaly 1,01 milliárdos nyereséggé változtak, s a cég az idei évre en­nél „határozottan jobb” eredmé­nyeket vár. A Sandvik cementált szénacélo­kat, különleges acélokat, kéziszer­számokat, elektronikai termékeket, és ipari feldolgozórendszereket gyárt. Forgalmának 92 százalékát Svédországon kívül bonyolítja le, az eladások 60 százaléka Nyugat- Európára jut. A felső vezetés célja az volt az átszervezéssel, hogy minden terü­leti egységnek a maximális függet­lenséget adják meg, míg a köz­pont feladata az egyeztetés és a pénzügyi ellenőrzés legyen. Az ad­dig regionális és termékcsoport­­elvek alapján szerveződő részlege­ket hét nagyobb csoporttá alakítot­ták, ezek egy-egy termékkel fog­lalkoznak az egész világra kiterje­dően. Az értékesítési osztályokat egy-egy ilyen termékigazgatóság alá rendelték. Az átszervezés lé­nyege tehát az elfordulás a mát­­rixos felelősségi rendszertől a ver­tikális integráció felé. Korábban a helyi vezetők az illető országtól, illetve a Svédországban lévő köz­ponttól sokféle utasítást kaptak,­­ most viszont egyedüli, közvetlen kapcsolat fűzi őket a svédországi központ termékfelelőseihez. A haszon kettős. Először is, mi­után egy-egy részleg vezetői teljes döntési szabadságot élveznek a ha­táskörükbe utalt termékekkel kap­csolatban, s csak a svéd központ­nak tartoznak beszámolási kötele­zettséggel, kevesebb időt töltenek felesleges papírmunkával, s többet a tényleges irányítással. Másodszor, miután az egyes termékigazgatósá­goknak és helyi képviseleteiknek a Sandvik nagyobb hatáskört adott, a dolgozók olyan újításokkal és inno­vációs ötletekkel állnak elő, ame­lyek korábban jórészt csak kisebb vállalatoknál fordultak elő. A köz­pont minden egyes termékigazgató­nak megszabja, hogy pénzügyileg milyen eredményt kell elérnie, de hogy ezt ő és a többi vezető ho­gyan éri el, s miképpen bánik ter­mékkel, marketinggel, létszám­mal — az az ő dolga. A rezsiköltség csökkentése végett központi irányítás alá vonták az egyes termékigazgatóságokhoz tar­tozó szolgáltató részlegeket. A Sandvik Information Services és a Sandvik Central Service adminiszt­ratív, személyi és adatfeldolgozási téren nyújt segítséget a termék­­igazgatóságoknak. Többé-kevésbé szolgáltató cégnek minősül a San­trade, az 1971-ben alakított, a svájci Luzernben székelő és üzleti funkciókat, ellátó cég is, amely bi­zonyos termékcsoportok értékesíté­sével foglalkozik. A svédországi központhoz beérkező megrendelé­seket a Santrade-hez továbbítják, ahol feldolgozzák, majd a hollan­diai Schiedamba küldik őket, az el­­osztóközpontba. Az egész folyamat, a rendelésnek valamely részleghez való beérkezése és a szállítmány útnak indítása között csak 24 óra telik el, a folyamatot egy on­line számítógépes rendszer hangolja össze. Ugyancsak a Santrade fele­lős a nem Sandvik-üzemekben ké­szült termékek megvásárlásáért, értékesítéséért. Például, miután a Sandvik vezető márka az európai kéziszerszám-piacon, a cég máshon­nan is vásárol, s a Sandvik-emb­­lémával ellátva, kiterjedt értékesí­tési hálózatán keresztül dobja piacra a terméket. A Santrade harmadik fő funkció­ja a szélesebb értelemben vett ke­reskedelem, a cég, több más svéd­­vállalathoz hasonlóan, piacot lát Kelet-Európában. Egyike volt azoknak a nyugat-európai cégek­nek, amelyek felfedezték, hogy a barterügyletek lebonyolítására kü­lön apparátust kell létrehozni. A Sandvik csereüzleteit jelentős sike­rekkel bonyolítja le a kelet-európai országokra szakosodott Sandvik International. (Business Europe, 1995. október 4.) lis fémüzem a General Motorsnál New York-i tudósítónktól. A General Motors 500 millió dol­lárért teljesen újjáépíti és kibővíti Grand Rapids-i fémüzemét, ahol korszerű technikával és technológiá­val gyártják majd a személyautók egyes karosszériaelemeit. Az 500 millió dolláros beruházás része a GM idei fejlesztési program­jának, amelynek keretében 9 mil­liárd dolláros befektetéssel új üze­mek épülnek, illetve a meglevők jelentős korszerűsítésére kerül sor. Vállalati gmk-k Lengyelországban Lengyelországban új miniszterta­nácsi rendelet szabályozza a válla­lati gazdasági munkaközösségek működését. A rendelet kimondja, hogy majdnem minden társadalma­­sított vállalatnál lehet ilyen mun­kaközösségeket alapítani, beleértve a költségvetési egységeket is. A munkaközösségek gyakorlatilag mindenféle tevékenységet folytat­hatnak a vállalatnál, és olyan mun­kát is elvégezhetnek, amelyekre a vállalat külső megrendelés alapján vállal kötelezettséget. A munkakö­zösségek foglalkozhatnak javítással, helyreállítással és alkatrészgyártás­sal, a műszaki haladás bevezetésé­vel összefüggő tervezési munkákkal, kereskedelmi­­ és szolgáltató tevé­kenységgel. A gazdasági munkaközösségek csak a rendes munkaidőn túl dol­gozhatnak, és kizárólag olyan gé­peken, amelyek egyébként nem ter­melnének. Ezenfelül az általuk elő­állított termékek költsége nem le­het magasabb, mint a rendes mun­karendben előállítottaké. A külső megrendelésre teljesített munkák esetében követelmény, hogy a pénz­bevétel nagyobb legyen, mint a rá­fordítások és költségek. Az idei év első félévében az ed­digi, számos korlátozást tartalmazó előírások alapján az ország 340 vál­lalatánál mintegy 400 gazdasági munkaközösség működött. Az új rendelkezés várhatóan hozzájárul a termelési forma elterjedéséhez. A varsói Zelmot elektrotechnikai művekben az év első nyolc hónap­jában az ott működő hat munka­­közösség, amely 160 főt, vagyis a teljes létszám 10 százalékát foglal­koztatja, 11 százalékos arányban vett részt a termelésben. A mun­kaközösségben 1 zloty béralapra 30 zloty értékű termelésnövekedés jut, vagyis a szokásosnál jóval nagyobb. A dolgozók órabére 180—230 zloty. Egyesek több ezer zlotyt megkeres­nek egy hónap alatt, de olyanok is vannak, akik több tízezer zlotyt. A toruni Merinotex fésűsfonó­gyárban négy munközösség műkö­dik, egy műszakban 300 fővel. A munkaközösségek összetétele válto­zó, töbnyire gyermekgondozási sza­badságon levő anyák vesznek részt bennük. A munkaközösségek révén tudják biztosítani a folyamatos he­ti munkát, ezek ugyanis többnyire a szombatról vasárnapra vagy a vasárnapról hétfőre virradó éjjeli műszakban dolgoznak. A fizetés műszakonként 1800 zloty körül van, így egy dolgozó megkereshet havi 14—18 ezer zlotyt, igaz, hogy na­gyon intenzív és nehéz munkával. A termelékenység a szokásosnál 50 százalékkal nagyobb. (R­zeczpospo­­lita, 1985. október 4.) A HIÁNYZÁS MINDIG JELEN VAN A munkahelyi hiányzás valami gyanús dolognak számít; mindenki hajlamos rá, hogy inkább a dolgo­zót okolja, sőt büntesse miatta, mint a társadalmat. 1984-ben Franciaországban 174 millió volt a betegség miatt ki­esett munkanapok száma (a szülési szabadság nélkül), 134-szer annyi, mint a sztrájk miatt kiesetteké. A munkahelyi konfliktusok száma évről évre kevesebb, egyes megfi­gyelők szerint a harci kedv gyen­gülését a hiányzások növekedése ellensúlyozza. A Bérmunkások Or­szágos Biztosító és Betegsegélyző Pénztárának stasztikája viszont mást mutat: 1976 óta átlag évi 5 százalékkal csökkent a táp­pénzes napok száma, a táppénz ösz­­szege pedig egyre kisebb mérték­ben nőtt (1975-ben az előző évihez képest még 24 százalékkal, 1934- ben már csak 5,5 százalékkal). Akárhogyan is, annyi biztos, hogy még ha nem is mindig mér­hető közvetlenül, a hiányzások min­denképpen sokba kerülnek a cég­nek, hiszen a távollevők táppénzén felül gyakran még az őket helyet­tesítőket is fizetnie kell, ráadásul időt vesz igénybe a betanításuk, és még az a veszély is fennáll, hogy romlik az érintett termék vagy szolgáltatás minősége. Egy-egy munkás távollétének ha­tása természetesen nagymértékben függ az illető szakképzettségétől és hozzáértésétől. Egy 1985. áp­rilisi tanulmány nem, kor, szak­­képzettség, szolgálati idő, nemzeti hovatartozás, az országon belüli táj­egység, a vállalatok nagysága és tevékenységi területe szerint emeli ki a különbségeket. Egy korábbi vizsgálat azt is megállapította, hogy a hiányzás mértéke nemcsak az egyes foglalkozásokra jellemző fizikai és idegi megterheléssel függ össze, hanem — fordított arányban — az elvégzendő munka elismert­ségével, értékelésével is. Minél kvalifikáltabb és felelősségteljesebb munkát végez valaki, annál keve­sebbet hiányzik. Az életkor szerepének vizsgálata­kor két szélsőségre mutattak rá. Kiemelkedően nagy a hiányzások száma a 18—20 éves fiataloknál, akik nehezen illeszkednek be a munka világába, vagy még hiányzó képzettségüket pótolják. Negyven éves kor után pedig ismét egyre több a távolmaradás, és egyre hosszabbá válik. Ami a nemek sze­rinti eltéréseket illeti, a felméré­sek azt igazolták, hogy még ha fi­gyelmen kívül hagyják is a szülési szabadságot, a nők akkor is lénye­gesen (mintegy 16 százalékkal) többet hiányoznak, mint a férfiak. Ez különösen 21—40 éves kor kö­zött van így, ez, persze, magyaráz­ható a kettős — munkahelyi és otthoni — terhelés hatásával. A munkakörülményeket szemügy­re véve, megfigyelhető, hogy minél nagyobb egy vállalat, annál na­gyobb a hiányzások aránya. Egy kis cégnél a dolgozó sokkal közvetle­nebbül érzékeli a saját hasznossá­gát, mint egy nagyvállalatnál, ahol könnyen helyettesíthető, névtelen alkatrésznek érezheti magát. A hiányzások elleni harcban — amelyeknek jelentős része, persze, nyilván indokolt — a vállalatoknak igen sok fegyverük van, az ellen­őrzéstől a szankciókig, a meggyő­zéstől a hiányzások okának meg­szüntetéséig. A büntetés elég ritka dolog, s inkább végső eszköz, ami­kor már minden más kudarcot val­lott. Ilyenkor következhet a tizen­harmadik havi fizetés megvonása, a béremelés vagy az előléptetés el­halasztása, a figyelmeztetés, az át­helyezés vagy — végső esetben — az elbocsátás. A vállalatok újabban szívesebben folyamodnak a meg­győzés, sőt a jelenlét jutalmazásá­nak eszközéhez. A Citroennél pél­dául pótszabadságot kapnak a ke­veset vagy egyáltalán nem hiány­zók, másutt prémiummal ismerik el a töretlen szorgalmat. Mind­amellett a döntő tényező e téren a munkakörülmények javítása, a hiányzások — bizonyos mértéken felül­i társadalmi bajokat tükröz­nek. (A de Monde nyomán) A Főv. V. ker. Ingatlankezelő Vállalat jogtanácsost keres felvételre, jogi csoport vezetésére (lehetőleg építőiparban eltöltött vezetői gyakorlattal) 111 m:n 11111111111 m m mii u.n.i.i.i i in 1:11111111 m­ n i rum 111 i m i i hu; »m:i m Jelentkezés részletes önéletrajzzal a vállalat személyzeti osztályán. Bp. V. kér. Váci u. 36. I. em. 1905. NOVEMBER 21. ffegyárcecsren­delés Kínától a lengyel elektronikai iparnak A lengyel elektronikai ipar aján­latot kapott a Kínai Népköztársa­ságtól egy tirisztorokat előállító komplett gyártósor építésére. A 300 millió svájci frank értékűre becsült megrendelés az eddigi legnagyobb, amit az iparág Kínától kapott. A Radwar külkereskedelmi cég és a China Electronic Export—Import Corporation között létrejött szerző­dés az összes berendezés szállítása mellett előirányozza a szükséges ■ technológiák eladását, s olyan szol­­­­gáltatásokat is, mint a szakembe­■ rek kiképzése. A megrendelést a­­ piasecznói Lamina lengyel vállalat­nak kell teljesítenie. A lengyel ipar mind nagyobb ér­■­deklődést tanúsít a kínai piac iránt. 1985-re több mint 1,3 mil­■­liárd, svájci frank értékű rekord­­forgalommal számolnak a kétoldalú árucserében. Azt várják, hogy több , kínai ipari létesítmény korszerűsí­tésével lengyel vállalatokat fognak megbízni. Mindenekelőtt azokról a­­ létesítményekről lehet szó, amelye­ket Kína az 1950-es években Len­­­gyelországból importált. (BIAl/NfA, 1985. október 31.) ­ Az ÉPÍTÉSÜGYI TÁJÉKOZTATÁSI KÖZPONT ÁLLANDÓ ÉPÍTÉSÜGYI KIÁLLÍTÁSA „KORSZERŰ ÉPÍTÉSI ANYAGOK ÉS SZERKEZETEK” címmel kiállítást rendez a BNV­­!fli|f 18-as pavilonjában. |pis (Budapest, X. Dobi István u. 10.) femlK IlMIII llnTlillll 1 A kiállítás megtekinthető: r*« ^ 1985 november 20—29-ig, m­a hétfőtől—csütörtökig 10—16 óráig pénteken 10—15 óráig Megközelíthető az Örs vezér térről a 100-as autóbusszal, bejárat a II. kapunál.

Next