Világgazdaság, 1988. március (20. évfolyam, 41/4790-62/4811. szám)

1988-03-08 / 46. (4795.) szám

TECHNOLÓGIA TRANSZFER Csehszlovákiában újabb ösztönzőkkel szorgalmazzák a licenceladásokat A csehszlovák kormány elégedet­len a Nyugatra irányuló licencel­­adások eredményeivel, ezért foko­zottan ösztönözni kívánja őket. Az év elejétől új rendelkezés van ér­vényben, amely szerint a Nyugatra licencet eladó vállalat vagy más szervezet az eddigi 50 százalék he­lyett a liccenceladásból származó devizabevétel 100 százalékára tart­hat igényt. Az első megközelítés­ben vonzó változtatás mégsem lel­kesíti az érintett vállalatokat, mert számos egyéb rendelkezés to­vábbra is az ellen hat, hogy való­ban érdekeltté váljanak licenceik nyugati forgalmazásában. Az egyik ilyen változatlan nehéz­ség, hogy a licenceladó ezután is csak a devizára való jogot, nem pedig magát a devizát kapja meg. Ez magyarán azt jelenti, hogy a li­­cenctulajdonos az eladásból szár­mazó devizát az illetékes banktól később belföldi valutáért megvásá­rolhatja. Eddig is gyakran előfor­dult, hogy az eladó az adott pilla­natban nem rendelkezett az ehhez szükséges koronával, ezért nem tu­dott hozzájutni az elvben neki já­ró devizához. Ezen a nehézségen a részesedés megkétszerezése nem­igen változtat. Továbbra is ellenérdekeltséget te­remt, hogy az elvben a vállalatnak járó devizajogosultságot különböző manőverekkel a felettes szervezet (egyesülés, főigazgatóság) részben vagy teljesen magának szerzi meg. Az sem ritkaság, hogy a devizából nemcsak a vállalat, hanem a fölé rendelt egyesülés sem lát semmit, miután a devizajogosultságot sok esetben még egy felettük álló ha­tóságnak is jóvá kell hagynia. Hátráltatja a licencértékesítést, hogy sokáig tart és nehézkes az a folyamat, amíg a találmány az új­donság értékét bizonyító eljáráson végighalad. Sok kritika éri a licencügyletek idegölően hosszú és nehézkes en­gedélyeztetési eljárását. Nemrég a Rudé Právo egyik cikke is felrót­ta, hogy egy külföldi vevő, akit pedig az ügylet őszintén érdekelt, a nehézségeket látva „kiszállt” a boltból. A reménybeli licenceladó mindaddig nem tud konkrét aján­latot adni, amíg az engedélyezteté­si eljárás le nem zárult. A már engedélyezett licenceladá­­sok körül is sok a hiányosság. Gyakran előfordul, hogy az eladás­sal megbízott tisztviselő nem ren­delkezik a szükséges szakértelem­mel és nem ismeri a szokásos li­­cencdíjakat sem. Gyakran túl ké­sőn derül ki, hogy a licencet ár alatt elkótyavetyélték. Erre persze nem egyszer abból következtetnek, hogy a vásárolt eljárás a vevőnél eredményesebben működik, mint a licenc kidolgozójánál. Gyakran csupán az az oka ennek, hogy a belföldi vállalatnál hanyagabbak, nem jól szervezik meg az új eljá­rás működtetését, rosszabb anyag­ból dolgoznak, és a dolgozók sem kellően érdekeltek. (Blick durch die Wirtschaft, 1988. február 23.) NÖVEKVŐ CSEHSZLOVÁK LICENCVÁSÁRLÁSOK AZ IDÉN Csehszlovákiában az idén mintegy 200 millió koronát szánnak nyugati licencek vásárlására, s további 400 milliót költenek a már megkötött megállapodások további finanszíro­zására. Az előirányzott összeg 10 százalékkal több annál, amit tavaly költöttek e célra, s 20 százalékkal haladja meg az 1986-os összeget. Az 1986—90-es tervidőszakban évi át­lagban megközelítőleg kétszer any­­nyit költenek Csehszlovákiában li­cencvásárlásokra, mint a megelőző ötéves tervidőszakban. Az idén elsősorban elektronikai, ezen belül is fogyasztói elektroni­kai, valamint gyógyászati berende­zések licenceinek beszerzésén van a hangsúly — erről nyilatkozott Slavomir Sykora, a Polytechna kül­kereskedelmi vállalat kereskedelmi igazgatója. Az elektromos gépipari minisztériumra mintegy 60—70 mil­lió korona jut, ebből valószínűleg a brnói Chirana gyárnak vesznek eljárást a rákgyógyászatban hasz­nálatos részecskegyorsítók gyártásá­ra. Szó van különböző videoberen­­dezések, számítógép-perifériák és személyi számítógép-hardverek gyártásához szükséges licencek be­szerzéséről is. Ezenkívül elsősorban a gépkocsi­­gyártás és a környezetvédelem az a két ágazat, ahol bővítik a licencvá­sárlásokat. A licencvásárlások meg­ugrása 1985 óta jórészt a gépkocsi­gyártáshoz beszerzett eljárások nö­vekvő számára vezethető vissza. Az idén várhatóan gyártásra kerülő és jövőre már nyugati exportra is ju­tó új Skoda típushoz, a Favorithoz eddig mintegy 100 millió dollár ér­tékben vásároltak licencet. Többek közt a brit Lucas-Girlingtőt vették a tárcsafék, az ugyancsak brit Lu­­castól elektromos berendezések, a nyugatnémet Pierburgtól a karbu­rátor, és a szintén nyugatnémet Sachstól a kuplung gyártásának li­­cencét. Még hátra van az új mo­torcsaládhoz szükséges licencek be­szerzése, ez valószínűleg az eddigi legnagyobb csehszlovák licencügylet lesz. A Motokov többek között a Volkswagennel, a Citroennel, az Isuzuval és a Nissannal tárgyal, de megállapodás az év vége előtt nem­igen várható. Újdonságnak számít, hogy Cseh­szlovákia környezetvédelmi beren­dezések gyártási eljárását is meg akarja venni, a tervezett idei li­cencvásárlások mintegy 20—25 szá­zaléka Sykora szerint ezt célozza. E területen elsősorban a vas- és acél­iparban keletkező veszélyes szeny­­nyezőanyagok csökkentésére, víz- és csatorna­tisztításra, a mérgező hulladékok kezelésére és ártalmat­lanná tételére szolgáló eljárásokat akarnak beszerezni. (Business Eas­­tern Europe, 1988. január 11.) e. A minőségfejlesztés, minőségjavítás itt a piaci érvényesüléshez! A DIEBOLD szakemberek bevonásával - akik az NSZK vállalatainak magas színvonalú minőségének, teljesítőképességének megvalósításában tapasztalatokat szereztek -vállalkozunk: minőségfejlesztési, minőségszabályozási, minőségbiztosítási rendszerek korszerűsítésére, illetve kialakítására, bevezetésére. Érdeklődésüket várjuk. Telefon: 154-039/31. 1022 Budapest, Bég u. 3-5. sz. Comporgan Rendszerház Közös Vállalat 1988. MÁRCIUS 8. Jugoszlávia technológiai együttműködése a KGST-vel és az EGK-val Jugoszlávia a korábbi 32 helyett már 52 kutatási-fejlesztési rész­programba kíván bekapcsolódni a KGST komplex fejlesztési prog­ramja keretében. Ezzel szemben az EGK által kezdeményezett Euréka-programcsomaghoz való jugoszláv csatlakozási szándék eddig csupán minimálisnak nevezhető eredménnyel járt. Matic, a belgrádi kormány mű­szaki és kutatási kérdésekért fele­lős tárcájának vezetője kijelentet­te: Jugoszláviának a KGST komp­lex programjához való kapcsolódá­sa semmiképpen sem jelenti azt, hogy az ország KGST-n belüli stá­tusa megváltozna. A zágrábi Vjes­­nik című lap szerint egyébként Jugoszlávia már 80 különféle egyezményt és jegyzőkönyvet írt alá a KGST komplex programjába való bekapcsolódásról. A decem­berben konkrétan is ismertetett 52 elemes listából 11 esetben az au­­tomatizációs és elektronizációs ku­tatási-fejlesztési programokba kap­csolódna be Jugoszlávia, 8 kutatási programnál az atomenergia békés felhasználása, 6-nál új üzemanya­gok felkutatása, míg további 7-nél a biotechnológia a célba vett te­rület. Az év végén ismertetett terveken kívül már korábban is ismertté váltak más, a KGST-j­ugoszláv együttműködésre ajánlott területek, így például a mikroprocesszorok, a rugalmas termelősorok, az ipari ro­botok, valamint a lézertechnika adatátviteli és gépkocsi gyártási al­kalmazása Ezeknél az együttmű­ködési szándék már a KGST komp­lex programjának 1985. decemberi elfogadása előtt is fennállt. Az együttműködés kapcsán azon­ban komoly problémák jelentkez­nek, és ezt különösen jól mutatja a jugoszláv—szovjet gazdasági kap­csolatok alakulása Jugoszlávia si­kertelenül törekszik arra, hogy a Szovjetunióval szemben fennálló kiviteli többletét leépítse. Tavaly emiatt már nem maradt más meg­oldás, mint a jugoszláv kivitel drasztikus csökkentése. Az export hivatalos belgrádi statisztika sze­rint, dollárban kifejezve 25—30 szá­zalékkal csökkent 1987 első 11 hó­napja során az előző év azonos időszakához képest Ezzel szem­ben a Szovjetunióból származó im­port kereken 10 százalékkal nőtt, de tavaly — nem végleges adatok szerint — még így is újra 276 mil­lió dolláros kiviteli többletet ért el Jugoszlávia. A két ország 1981-ben államközi egyezményt kötött, amely szerint az akkortól 1990-ig terjedő időszak­.T»i«-m­e'7'lev**5 ayi­lott, hogy a Szovjetunió által nyúj­tott kereskedelmi hitelekből finan­szírozza a Szovjetuniótól megvásá­rolni kívánt beruházási javakat. E lehetőségből a jugoszláv cégek szin­te semmit nem használtak föl, ho­lott 1986-ban a hitelkeretet jelen­tősen felemelték (500 millió dollár­ra). Ennek máig alig 10 százaléká­val éltek a jugoszlávok. Az ok: Ju­goszlávián belüli egyeztetési gondok a konkrét beruházásokkal, elsősor­ban azok finanszírozási ügyeivel kapcsolatban. A Szovjetunióval folytatott kereskedelem többletét a belgrádi nemzeti bank pénzkibocsá­tással finanszírozza, s ez hozzájá­rult a pénz Jugoszláviában megfi­gyelhető fékezhetetlen elértéktele­nedéséhez. A szovjet hitelajánlat elsősorban jugoszláv energetikai beruházások­ra szól. Így például a Tuzla B—1 és a trubovljei hőerőművekhez, il­letve az Uglijevik—Istok bányabe­ruházáshoz. Egyedül a Tuzla erő­műberuházáshoz 1986-ban 120 mil­lió dollár hitelt kínáltak egy ak­kor megkötött szerződés értelmé­ben, az összegből azonban máig sem hívtak le semmit, mivel az egész beruházás meghiúsult. A közelmúltban Szerbia ipari mi­nisztériuma új javaslatok sorát tet­te közzé a Szovjetunióval folyta­tandó együttműködés megélénkíté­­sére. Eszerint az új beruházási le­hetőségek kapcsán — ezek összér­téke mintegy 60 millió dollár len­ne — Szerbia a ráeső szovjet hitel mintegy felét használná fel. Ezen új szerbiai beruházási lehetőségek sorába tartozik a belgrádi Ivo Lola Ribar gépgyáré, a krusevaci októ­ber 14. és a trsteniki Prva Peto­­letka bányáké, a loznicai Zajaca és a raskai Lastavci, valamint a bori kohóké. 1990-ig a smederevói acélmű re­konstrukciója során megépítendő új nagykohó beruházásához is fel fognak használni 25 millió dollár­nyi szovjet hitelt. Emellett egy Belgrádhoz közeli textilgyár gép­­beszerzéseit is szovjet hitelből fe­dezik, akárcsak a szerbiai földgáz­vezeték-hálózat kiépítését. E két beruházáshoz összesen 40 millió dollárnyi hitelt vesznek majd fel. Mindezek révén Szerbia összesen 120 millió dollárnyi szovjet hitel felvételét tervezi az évtized végéig, immár konkretizált formában. A nyugat-európai Eureka prog­ramcsomagba való jugoszláv be­kapcsolódás nem állami, hanem vállalati, vagy kutatóintézeti szin­ten lehetséges. Ezzel kapcsolatban — legalábbis a már létrejött jugo­szláv—Eureka együttműködéseknél — döntő volt az NSZK által nyúj­tott támogatás. Eddig két Eureka­­programba szállt be jugo­szláv partner: az Eurotrakhu, a zágrábi Rucer Boskovic kutatóin­tézet, a másik érintett Eureka­­program a Kosine, ebbe a ljubja­­na­i Jozef Stefan intézet kapcsoló­dott be. Várható, hogy még az első negyedév során egy újabb ju­goszláv résztvevő fejezi be előké­szítő tárgyalásait az Euromar nevű Eureka-programba való bekapcso­lódásáról, s ugyancsak várható a jugoszláv részvétel előkészületei­nek lezárása egy másik, a gyógy­szerek, és a bioanyagok kutatásá­val foglalkozó Eureka-program ese­tében. Jugoszláviában arra panaszkod­nak, hogy csak az infrastrukturális jellegű Eureka-programokba von­ják be az országot, s nem sikerül az új termelési eljárások kifejlesz­tésére irányuló programokba be­kapcsolódnia. Márpedig így nem lehet a mind nyilvánvalóbb jugo­szláv innovációs elmaradást behoz­ni — vélik Belgrádban. Jugoszlá­via már a múltban is erősen rá volt utalva a külföldi licencekre, az utóbbi két évtizedben évente átlagosan 40 külföldi licencet vá­sárolt. E tekintetben visszaesés várható. Horvátországban például 1981 és 1986 között a korábbi 12- ről évi 5-re esett vissza a megvá­sárolt külföldi licencek száma. (BfAl/NfA, 1988 február 19.) Nyersanyagpiaci árakról­­ és jegyzésekről 12 és 15 óra között a 228-014/36 számú telefonon adunk felvilágosítást ÉPÍTŐIPARI Innovációs BANK RT. Tisztelt partnerünk! Bankunknál már rövid időre is kedvezően befektetheti szabad pénzeszközeit! Vonzó kamatainkról kérje tájékoztatónkat! Építőipari Innovációs Bank Rt. 127-769 326-130 Szombathelyi fiók (94)-11-576 •C.

Next