Világgazdaság, 1990. augusztus (22. évfolyam, 145/5403-166/5424. szám)

1990-08-10 / 152. (5410.) szám

8 ÁRUPIAC TÖBB HÓNAPRA ELEGENDŐEK IRAK ÉLELMISZERKÉSZLETEI Eshet a búzaár A bagdadi kormány a legtöbb alapvető élelmiszerből több hónapra elegendő készlettel rendelkezik, így pozí­cióját e tekintetben nem rendítik meg az ENSZ által szorgalmazott gazdasági szankciók - vélik nyugat-euró­pai nyersanyag-kereskedelmi körökben. Gabonafélékből mintegy fél évig elegendő a készlete, növényolajból sincs hiánya, cukorkészlete pedig három hónapig tarthat ki. Irak évente mintegy 5 millió tonna gabonát importál, ebből rendszerint 3 és fél millió ton­na a búza. Fő szállítója Kanada és Ausztrália. Canberra egy 300 ezer tonnás búzatétel elszállítá­sát állította le, de az Irakkal kötött, 1,8 millió tonnáról szóló szerződéséből másfél milliót már teljesített. Az EK egy 100 ezer tonnás búzaszállítmányt mondott vissza. A gabonakereskedők szerint ezek a fejlemények lejjebb nyomhatják a búza árát, mivel egyelőre nincs más komolyabb vevő a piacon. A francia ke­nyérbúza kedden tonnánként 94,5 dollárért kelt el a szabad­piacon (franciaországi kikötő­ben történő berakodást alapul véve), ez 3 dollárral kevesebb, mint a hétfői jegyzés. Az Egyesült Államok - amely tavaly 1,3 millió tonna búzát adott el Iraknak - augusztus 2- án már felfüggesztette az oda irányuló szállításokat. Ez külö­nösen az arab ország kukorica­­importját érintheti majd, miután az amerikaiak az 1989/90-es évadban 650 ezer tonnával részesedtek az összesen 750 ezer tonnás iraki kukoricaimportból. Jóllehet Irak tavaly több mint kétszeresére növelte szójadara­importját, gabonakereskedők szerint rövid távon képes lesz helyettesíteni a külföldi erede­tű fehérjetakarmányt. A hosz­­szabb távú húsellátásban viszont már nehézségeket látnak az elemzők. Egyelőre cukorgondokkal sem kell számolni Irakban, miután 130 ezer tonna körüli mennyi­ség van a raktárakban. Az arab ország egyébként a Közel-Ke­let második legnagyobb cukor­importőre, évente 600 ezer tonna körüli finomítottcukor-vásárlá­­sával. Irak az ENSZ-szankciók következményeként valószínű­leg el lesz vágva a külföldi élelmiszer-szállításoktól, miután Törökország is csatlakozott az exporttilalomhoz. Korábban valószínűnek tartották, hogy Törökországon keresztül fognak majd áramlani az illegális szál­lítmányok. Az Irakba irányuló export leállítását segíti az az aggodalom is, hogy az arab ország esetleg nem fog fizetni a már lebonyolított korábbi üzletek során beérkezett áruért sem. Az iraki fizetőképesség megrendülése - mondják a kereskedők - visszarettenti az illegális szállításokat egyébként fontolóra vevő exportőröket is. (Reuter) CSÚCSTECHNOLÓGIA AZ ŐSERDŐBEN A trópusi Francia-Guyanában, az Egyenlítőtől mindössze néhány kilométerre teljes lendü­lettel folynak az egyik legna­gyobb szabású európai építési terv megvalósításának munkála­tai. Óriási indítóállomást létesí­tenek itt a majdan az európai hordozórakéták új generációját képviselő Ariane-5 számára." A beruházók bíznak abban, hogy sikerül tartaniuk a kitűzött határidőt. A jövő év októberére terve­zik az első kísérletet annak a két, harminc méter magas szi­lárd hajtóanyagú rakétának az egyikével, amelyek az Ariane- 5 hatalmas tolóerejét biztosít­ják. Erre az időpontra el kell készülniük a hajtóanyagot gyár­tó ipari létesítménnyel, a záró­platform és a földi állomás számos berendezésével. A je­lenleg még fejlesztés alatt álló új hordozórakétának, az euró­pai űrutazási ügynökség (ESA) leendő “teherhordó szamarának” az elképzelések szerint 1995-től kell bevetésre készen állnia. Egymagában az Ariane-5 programra 10,5 milliárd schil­­lingnyi összeget fordítanak - jelenti az APA osztrák hírügy­nökség. Ugyanekkora összegre lesz szükség ahhoz, hogy 2000-re a teljes űrkikötőt kiépítsék Kourouban. Az egykor a moszkitók és a sárgaláz miatt pokolnak tartott Francia-Guyanában (amely büntetőtáborként is hírhedt volt), a nagy kiterjedésű munkaterüle­ten jelenleg 1700 ember dolgo­zik; ezek fele bennszülött, egynegyedük az ESA tagorszá­gaiból érkezett, a többiek pedig más országokból. A forró klí­ma ellenére a munkálatok fo­lyamatosan haladnak. Ez min­denekelőtt a fegyelemnek és a nagyfokú szervezettségnek köszönhető. Az építkezésnél olyan külön­leges betont alkalmaznak, amely a trópusi esőzések idején is gyorsan szárad. Havonta húsz tonna, speciálisan a trópusi penészedés ellen kifejlesztett gombaölőt tartalmazó festékre van szükség ahhoz, hogy az űrkikötő legalább húsz évig működhessen. Ezért mindenhol a legkorszerűbb technológiát alkalmazzák, és a legújabb eredményekre támaszkodnak, így jelenik meg tehát a csúcs­­technológia az Amazonas-vidé­­ki esőerdők és az Atlanti-óceán partja között fekvő ország dzsun­gelében is. (APA/AFP) A VILAGGAZDASAG Telített az autópiac Nyugat-Európában Csökken a kereslet és kihasználatlanul maradnak a kapacitások Nyugat-Európa autópiacán. Ötéves konjunk­túra végét jelenthetik a mostanában felmerült problé­mák - mondják a szakértők. Az elmúlt öt év konjunktúrá­jától elbizakodottá vált nagy európai autógyárak keserűen tapasztalják, hogy megszokott profitjuk veszélybe került. A veszélyt egyrészt a beszűkülő üzleti lehetőségek jelentik, másrészt pedig az, hogy a gyártókapacitás meghaladja a keresletet. A piaci elemzők egymást túlszárnyalva adnak egyre ki­sebb profitra szóló előrejelzése­ket, miután az autógyárak kény­telenek nagy költségeket áldoz­ni különböző kedvezményekre, hogy megszabaduljanak termé­keiktől. Kamatmentes hitelek­kel, árkedvezményekkel, ingyen beszerelt elektromos működteté­sű ablakokkal és napfénytető­vel próbálnak újabb vevőket csalogatni. Egyes vélemények szerint tavaly év vége felé egy ciklus csúcsára ért az autóipar, és onnan már csak a jövedel­mezőség csökkenésére lehet számítani. Azóta csak mester­séges ösztönzőkkel lehetett meghosszabbítani a fellendülés időszakát. A nyugat-európai autóeladá­sok száma 1985-től 1989-ig szakadatlanul növekedett, 10,5 millióról 13,4 millió darabra. Nyugat-Európa 1987-ben meg­előzte az Egyesült Államokat, és a világ legnagyobb autópia­cává vált. A gazdasági elemzők azóta bizonygatják, hogy ez a folyamat egyszer megfordul - lehet, hogy most jött el az ideje. A Volkswagen cég, amely több mint 15 százalékos piaci részesedésével tavaly az első helyen állt Európában, nem bocsátkozott jóslásba az 1990. évi profitot illetően, de a má­sodik, valamint a harmadik helyen álló Fiat, illetve Peugeot arra figyelmeztetett, hogy a jövedelmezőség a legjobb eset­ben is csak stagnálni fog. Bár idén a számítások szerint legfeljebb 13 millió darabra csökken az eladott gépkocsik száma, az autógyárak igazán nagy problémája, hogy a növe­kedés éveiben a kapacitásukat erősen bővítették a kereslet kielégítése érdekében, és ez most kihasználatlanul marad. A 15 százalék körüli piaci részesedésű Fiat a legkiszolgál­tatottabb. Idén képtelen volt a számára meghatározó hazai piaccal összhangban termelni, főleg a modellváltás miatt. A Ford európai leányvállalata a Fiestával, a Renault cég az R- 19 típusú modellel tört be a piacra, és szerzett előnyt. A Ford egyébként azért van gondban, mert a számára legfontosabb angol piac is gyengélkedik, akárcsak az összes többi euró­pai ország piaca. A Ford nyere­sége becslések szerint az 1989. évi 1,3 milliárd dollárról 35-50 százalékkal fog csökkenni. A General Motors (GM) szerepel egyértelműen jól, különösen a családi autók kategóriájába sorolható Opel Vectrával. A GM-nek tavaly 1,83 milliárd dollárnyi jövedelmet hozott az európai forgalom, többet, mint Észak-Amerikában. (Reuter) Devizák Nemzetközi arany dollár/finom uncia London Zürich 383,60 383,00-386,00 Devizatáblázatunkban a nyugati tőzsdék délutáni jegyzéseit adjuk meg. Az MNB a forintárfolyamok kialakításakor nem ezeket, hanem a reggeli jegyzéseket veszi alapul. Az MNB hivatalos devizaárfolyamai ÉRVÉNYBEN: 1990. augusztus 10 (Tőzsdei jegyzés alapján) 1990. augusztus 9. Devizanem Vételi Közép Eladási árf. 100 egységre Ft-ban 1 USA-dollár az egyes országok pénznemében Angol font 11746,79 11758,55 11770,31 London- 1,8990-1,9004 Ausztrál dollár 5016,50 5021,52 5026,54 Sydney 1,2461-1,2471 Belga frank 191,84 192,03 192,22 Brüsszel 32,6800-32,8600 Dán korona 1034,64 1035,68 1036,72 Koppenhága 6,0700 Finn márka 1676,05 1677,73 1679,41 Helsinki X Francia frank 1176,22 1177,40 1178,58 Párizs 5,3375-5,3495 Holland forint 3500,39 3503,89 3507,39 Amszterdam 1,7955 Ír font 10580,24 10590,83 10601,42 Dublin­ 1,6835-1,6850 Japán jen (1000) 419,74 420,16 420,58 Tokió 149,60-149,70 Kanadai dollár 5469,49 5474,96 5480,43 Toronto 1,1471-1,1476 Kuvaiti dinár Az árfolyamjegyzés további értesítésig szünetel Kuvait X Norvég korona XX X Oslo 6,1513 NSZK-márka 3944,15 3948,10 3952,05 Frankfurt­­ 1,5889-1,5969 Olasz líra (1000) 53,89 53,94 53,99 Milánó 1166,90 Osztrák schilling 560,46 561,02 561,58 Bécs 11,65-11,77 Portugál escudo 44,75 44,79 44,83 Lisszabon 139,999-140,561 Spanyol peseta 64,28 64,34 64,40 Madrid 97,61-97,68 Svájci frank 4684,69 4689,38 4694,07 Zürich 1,3418-1,3425 Svéd korona 1075,61 1076,69 1077,77 Stockholm 5,8300-5,8450 Tr. és kr.-rubel 2747,25 2750,00 2752,75 USA-dollár 6275,14 6281,42 6287,710 ECU (Közös Piac) 8195,30 8203,50 8211,70 - 1­1 font USA-dollárban 1 SDR USA-dollárban 1,36422 A tr. és kr.-rubel árfolyama 1989. szeptember 1-jétől érvényes 1 ECU USA-dollárban 1,29884 Japán nyomtató­­részegységeket gyártanak a Szovjetunióban A japán Star Micronics Co. bejelentette, hogy a cég ez év novemberében nyomtatók rész­egységeinek gyártását kezdi meg a Szovjetunióban. Az előállított részegységeket azonban máshol fogják összeszerelni. Az e profilban Japán fő gyártójának számító Star és egy­­közelebbről meg nem nevezett szovjet elektronikai gépgyár az első évben 18 ezer IBM-kom­­patibilis XR-1500 printer egy­ségeinek előállítását tervezi. A Star az első évben mintegy hétmillió dollárra tesz szert a szovjet vállalatnak szállított részegységek és technológia fejében. (AP-DJ) Eladó a Ford Aerospace A Ford Motor Co. a napok­ban választ vevőt leányvállala­ta, a Ford Aerospace Corp. megvételére három ajánlattevő közül. Az ajánlatok egyike a Gene­ral Motors és a francia Alcatel NV közös leányvállalatától érkezett, a másik kettő pedig a Loral Corporationtől, egy New York-i védelmi elektronikai vállalattól, illetve a Westing­house Electric Corporation, a Carlyle Group beruházási társa­ság és a francia Aerospatiale alkotta konzorciumtól. A Ford Aerospace-t, melynek érvényes szerződései vannak a védelmi minisztériummal és a NASA-val, január 12-én kínál­ták fel eladásra. A vállalkozást a kaliforniai Newport Beachben alapították, s jelenleg 17 ezer embert foglalkoztat. (Interna­tional Herald Tribune) Riasztó­berendezések lakásokba, üzletekbe, irodákba telepítését a legmodernebb nyugati eszközökkel, rövid határidőre vállalja a Tihanyi és Harsán Bt. Cím: 1107 Budapest Bihari út 5/d. Telefon: 177-5961 1990. augusztus 10. Renault-Volkswagen versenyfutás a Skodáért A csehszlovák Skoda autógyár közölte, hogy részletes javasla­tokat vár a francia Renault és a nyugatnémet Volkswagen cé­gektől, mielőtt eldönti, melyik autógyártó óriással hozzanak létre vegyes vállalatot. Ez a két rivális került tovább abból a tárgyalássorozatból, amelyet a Skoda több nagy autógyárral, köztük a General Motorsszal és a Citroennel folytatott. A csehszlovák vállalatnak olyan partnerre van szüksége, amely Skoda autókba beszerel­hető motorokat tud szállítani, és hozzá tudna járulni egy új motorgyár létesítéséhez a Sko­da Mlada Boleslavban találha­tó központjában. A gyár tervei között szerepel, hogy megdup­lázza jelenlegi évi 200 ezer darabos termelését. A jelenlegi Skoda-típusok egyharmadát keményvalutáért exportálja, és az ezért járó évi 100 millió dollárra tehető exportbevétellel a gyár a csehszlovák gazdaság harmadik legnagyobb devizater­melője. A Skodának az átalakulásban komoly szempontja, hogy egy külföldi cég kiépített kereske­delmi és üzleti hálózatához kapcsolódjon, és megteremtse a tartalékalkatrész-ellátást bizto­sító rendszert is. A vállalat szóvivője elmond­ta, hogy a vegyes vállalatban szeretnének ugyan többségi részesedést megtartani, de nem zárkóznak el 50 százaléknál több részvény átengedésétől sem, ha a kisebbségi részesdésből szár­mazik inkább előnyük. A Sko­da a jövő hónap végére szándé­kozik részvénytársasággá alakul­ni, és részvényeinek egy részét csehszlovák állampolgároknak fogja fölajánlani. A vállalati vagyonértékelést most végzi a Price Waterhouse angol könyv­­vizsgáló cég. Egyelőre nem lehet tudni, mikorra várják a Renault és a Volkswagen végső ajánlatát, de az átalakulást felügyelő helyi cseh kormány reméli, az év végéig valamelyikükkel aláírják a szerződést. (Reuter, Financial Times) Belorusszia önálló exportra készül Belorusszia egyre fokozódó mértékben kíván bekapcsolód­ni a nemzetközi munkamegosz­tásba. A Szovjetunió e köztár­saságában mintegy 520 vállalat és szervezet áll már közvetlen üzleti kapcsolatban külföldi­ partnerekkel. A köztársaság kereskedelmi és iparkamarája két vállalatot alapított a kereskedelem fejlesz­tésére, illetve kiállítások és vásárok ügyintézésére; ezen kívül a minisztertanács ellenőr­zi a Beloruszintorg állami kül­kereskedelmi vállalatot. Az ország 1989-ben kereken 1,7 milliárd rubel értékű kivi­telt bonyolított le, ez a Szov­jetunió teljes exportjának mind­össze 2,5 százaléka, a köztár­saság részesedése a teljes szov­jet nemzeti jövedelemben vi­szont 4 százalék. Az arányta­lanság alapvető oka a köztár­saság szegénysége alapanyagok­ban, valamint az ottani feldol­gozóipar nemzetközi versenyké­pességének hiánya. A Beloruszintorg exportkíná­lata többek közt szerszámgépe­ket, szerszámokat, traktorokat, haszonjárműveket, olajvegyé­szeti termékeket, fabútort és hangszereket tartalmaz. Az export döntő része a KGST- országokba irányul, a kiviteli lehetőségeket azonban csökken­ti a fogyasztási javak kivitelé­re Moszkva által 1990-ben el­rendelt korlátozás. Igen széles választék szere­pel ezen kívül az önállóan exportáló cégek kínálatában. A fontosabb tételek a következők: bányászati felszerelések, nyer­ges vontatók, pótkocsik, trakto­rok, automatizált berendezések, tégla, azbeszt-cementlemez és más építőanyag, üvegedény és kristályáru, polietilén, akrilnit­­ril, műszálak és egyéb olajve­gyészeti gyártmányok, gumiab­roncsok, vulkanizált gumicső, gumibevonatú kord, háztartási hűtő- és fagyasztószekrények, szerszámgépek, különösen füg­gőleges- és hosszgyaluk, vala­mint kiegyensúlyozó gépek. Külföldi vállalatok bevonásá­val számos terv kidolgozása és megvalósítása folyik. Angol cég szervezi át a minszki ruházati kombinátot, hasonló vállalkozást korszerűsítenek olasz licenc igénybevételével. A Cobolo olasz vállalat Minszk mellett az idén adja át kulcsra készen évi 2 millió pár női- és gyermek­cipő előállítására képes cipő­gyárát. Folyik más cipőgyárak fejlesztése, valamint új üzemek létesítése külföldi vállalatok közreműködésével. Boriszovban szovjet-magyar vegyes vállalat jött létre varrócérnák előállítá­sára. Olasz vállalatokkal közö­sen Minszkben hajápoló szerek gyártását szolgáló üzem épül, a belga Tamara cég pedig részt vesz irhakabátok gyártásával foglalkozó üzem berendezésé­ben. A saját erőből elvégzendő fejlesztési munkák közül ki­emelendő az a terv, amelynek alapján a Gomszelmas mező­gépkombináton belül évi 500 ezer darabra növelik a hűtő­szekrénygyártó kapacitást. (NfA) Emelkedik az urán-oxid ára Az élénkülő felhasználói kereslet hatására az urán-oxid ára a korábbi kilogrammonkén­ti 19,84 dollárról most kilogram­monként 25,9-26,45 dollárra emelkedett - jelentik New York- i fémipari körökből. A szakértők viszont úgy vé­lik, hogy ez a magas ár legfel­jebb jövő januárig tarthatja magát, ugyanis az egyes urán­bányák átmeneti bezárására visszavezethető érchiány csak ideiglenes, a termelés várható újbóli fellendülésével megszű­nik. A mostani mégoly magasnak tűnő árak is messze elmarad­nak az 1980-ban regisztrált 88 dollártól. Egy amerikai terme­lő legutóbb úgy nyilatkozott, hogy hosszabb távon is magas uránfelhasználásra lehet számí­tani, mert szerinte ismét előtér­be kerülhetnek a környezetszeny­­nyező olaj- és szénerőművek­nél tisztább atomerőművek. (Metál Bulletin) "...... ............ .."N Tisztelt Ügyfelünk! A VILÁGGAZDASÁG­ban megjelenő hirdetések felvé­teli helye megváltozott. Kérjük ügyfeleinket, hogy megbízásaikkal az új helyen és telefonszám­on keressék munkatársainkat: 1034 Budapest III., Bécsi út 126-128, Telefonszám: 160-6859 Központ: 180-4311/398-as mellék. Kérjük, megrendeléseiket bankszámlaszámos pecsét­tel ellátni szíveskedjenek.

Next