Világgazdaság, 1990. augusztus (22. évfolyam, 145/5403-166/5424. szám)
1990-08-10 / 152. (5410.) szám
8 ÁRUPIAC TÖBB HÓNAPRA ELEGENDŐEK IRAK ÉLELMISZERKÉSZLETEI Eshet a búzaár A bagdadi kormány a legtöbb alapvető élelmiszerből több hónapra elegendő készlettel rendelkezik, így pozícióját e tekintetben nem rendítik meg az ENSZ által szorgalmazott gazdasági szankciók - vélik nyugat-európai nyersanyag-kereskedelmi körökben. Gabonafélékből mintegy fél évig elegendő a készlete, növényolajból sincs hiánya, cukorkészlete pedig három hónapig tarthat ki. Irak évente mintegy 5 millió tonna gabonát importál, ebből rendszerint 3 és fél millió tonna a búza. Fő szállítója Kanada és Ausztrália. Canberra egy 300 ezer tonnás búzatétel elszállítását állította le, de az Irakkal kötött, 1,8 millió tonnáról szóló szerződéséből másfél milliót már teljesített. Az EK egy 100 ezer tonnás búzaszállítmányt mondott vissza. A gabonakereskedők szerint ezek a fejlemények lejjebb nyomhatják a búza árát, mivel egyelőre nincs más komolyabb vevő a piacon. A francia kenyérbúza kedden tonnánként 94,5 dollárért kelt el a szabadpiacon (franciaországi kikötőben történő berakodást alapul véve), ez 3 dollárral kevesebb, mint a hétfői jegyzés. Az Egyesült Államok - amely tavaly 1,3 millió tonna búzát adott el Iraknak - augusztus 2- án már felfüggesztette az oda irányuló szállításokat. Ez különösen az arab ország kukoricaimportját érintheti majd, miután az amerikaiak az 1989/90-es évadban 650 ezer tonnával részesedtek az összesen 750 ezer tonnás iraki kukoricaimportból. Jóllehet Irak tavaly több mint kétszeresére növelte szójadaraimportját, gabonakereskedők szerint rövid távon képes lesz helyettesíteni a külföldi eredetű fehérjetakarmányt. A hoszszabb távú húsellátásban viszont már nehézségeket látnak az elemzők. Egyelőre cukorgondokkal sem kell számolni Irakban, miután 130 ezer tonna körüli mennyiség van a raktárakban. Az arab ország egyébként a Közel-Kelet második legnagyobb cukorimportőre, évente 600 ezer tonna körüli finomítottcukor-vásárlásával. Irak az ENSZ-szankciók következményeként valószínűleg el lesz vágva a külföldi élelmiszer-szállításoktól, miután Törökország is csatlakozott az exporttilalomhoz. Korábban valószínűnek tartották, hogy Törökországon keresztül fognak majd áramlani az illegális szállítmányok. Az Irakba irányuló export leállítását segíti az az aggodalom is, hogy az arab ország esetleg nem fog fizetni a már lebonyolított korábbi üzletek során beérkezett áruért sem. Az iraki fizetőképesség megrendülése - mondják a kereskedők - visszarettenti az illegális szállításokat egyébként fontolóra vevő exportőröket is. (Reuter) CSÚCSTECHNOLÓGIA AZ ŐSERDŐBEN A trópusi Francia-Guyanában, az Egyenlítőtől mindössze néhány kilométerre teljes lendülettel folynak az egyik legnagyobb szabású európai építési terv megvalósításának munkálatai. Óriási indítóállomást létesítenek itt a majdan az európai hordozórakéták új generációját képviselő Ariane-5 számára." A beruházók bíznak abban, hogy sikerül tartaniuk a kitűzött határidőt. A jövő év októberére tervezik az első kísérletet annak a két, harminc méter magas szilárd hajtóanyagú rakétának az egyikével, amelyek az Ariane- 5 hatalmas tolóerejét biztosítják. Erre az időpontra el kell készülniük a hajtóanyagot gyártó ipari létesítménnyel, a záróplatform és a földi állomás számos berendezésével. A jelenleg még fejlesztés alatt álló új hordozórakétának, az európai űrutazási ügynökség (ESA) leendő “teherhordó szamarának” az elképzelések szerint 1995-től kell bevetésre készen állnia. Egymagában az Ariane-5 programra 10,5 milliárd schillingnyi összeget fordítanak - jelenti az APA osztrák hírügynökség. Ugyanekkora összegre lesz szükség ahhoz, hogy 2000-re a teljes űrkikötőt kiépítsék Kourouban. Az egykor a moszkitók és a sárgaláz miatt pokolnak tartott Francia-Guyanában (amely büntetőtáborként is hírhedt volt), a nagy kiterjedésű munkaterületen jelenleg 1700 ember dolgozik; ezek fele bennszülött, egynegyedük az ESA tagországaiból érkezett, a többiek pedig más országokból. A forró klíma ellenére a munkálatok folyamatosan haladnak. Ez mindenekelőtt a fegyelemnek és a nagyfokú szervezettségnek köszönhető. Az építkezésnél olyan különleges betont alkalmaznak, amely a trópusi esőzések idején is gyorsan szárad. Havonta húsz tonna, speciálisan a trópusi penészedés ellen kifejlesztett gombaölőt tartalmazó festékre van szükség ahhoz, hogy az űrkikötő legalább húsz évig működhessen. Ezért mindenhol a legkorszerűbb technológiát alkalmazzák, és a legújabb eredményekre támaszkodnak, így jelenik meg tehát a csúcstechnológia az Amazonas-vidéki esőerdők és az Atlanti-óceán partja között fekvő ország dzsungelében is. (APA/AFP) A VILAGGAZDASAG Telített az autópiac Nyugat-Európában Csökken a kereslet és kihasználatlanul maradnak a kapacitások Nyugat-Európa autópiacán. Ötéves konjunktúra végét jelenthetik a mostanában felmerült problémák - mondják a szakértők. Az elmúlt öt év konjunktúrájától elbizakodottá vált nagy európai autógyárak keserűen tapasztalják, hogy megszokott profitjuk veszélybe került. A veszélyt egyrészt a beszűkülő üzleti lehetőségek jelentik, másrészt pedig az, hogy a gyártókapacitás meghaladja a keresletet. A piaci elemzők egymást túlszárnyalva adnak egyre kisebb profitra szóló előrejelzéseket, miután az autógyárak kénytelenek nagy költségeket áldozni különböző kedvezményekre, hogy megszabaduljanak termékeiktől. Kamatmentes hitelekkel, árkedvezményekkel, ingyen beszerelt elektromos működtetésű ablakokkal és napfénytetővel próbálnak újabb vevőket csalogatni. Egyes vélemények szerint tavaly év vége felé egy ciklus csúcsára ért az autóipar, és onnan már csak a jövedelmezőség csökkenésére lehet számítani. Azóta csak mesterséges ösztönzőkkel lehetett meghosszabbítani a fellendülés időszakát. A nyugat-európai autóeladások száma 1985-től 1989-ig szakadatlanul növekedett, 10,5 millióról 13,4 millió darabra. Nyugat-Európa 1987-ben megelőzte az Egyesült Államokat, és a világ legnagyobb autópiacává vált. A gazdasági elemzők azóta bizonygatják, hogy ez a folyamat egyszer megfordul - lehet, hogy most jött el az ideje. A Volkswagen cég, amely több mint 15 százalékos piaci részesedésével tavaly az első helyen állt Európában, nem bocsátkozott jóslásba az 1990. évi profitot illetően, de a második, valamint a harmadik helyen álló Fiat, illetve Peugeot arra figyelmeztetett, hogy a jövedelmezőség a legjobb esetben is csak stagnálni fog. Bár idén a számítások szerint legfeljebb 13 millió darabra csökken az eladott gépkocsik száma, az autógyárak igazán nagy problémája, hogy a növekedés éveiben a kapacitásukat erősen bővítették a kereslet kielégítése érdekében, és ez most kihasználatlanul marad. A 15 százalék körüli piaci részesedésű Fiat a legkiszolgáltatottabb. Idén képtelen volt a számára meghatározó hazai piaccal összhangban termelni, főleg a modellváltás miatt. A Ford európai leányvállalata a Fiestával, a Renault cég az R- 19 típusú modellel tört be a piacra, és szerzett előnyt. A Ford egyébként azért van gondban, mert a számára legfontosabb angol piac is gyengélkedik, akárcsak az összes többi európai ország piaca. A Ford nyeresége becslések szerint az 1989. évi 1,3 milliárd dollárról 35-50 százalékkal fog csökkenni. A General Motors (GM) szerepel egyértelműen jól, különösen a családi autók kategóriájába sorolható Opel Vectrával. A GM-nek tavaly 1,83 milliárd dollárnyi jövedelmet hozott az európai forgalom, többet, mint Észak-Amerikában. (Reuter) Devizák Nemzetközi arany dollár/finom uncia London Zürich 383,60 383,00-386,00 Devizatáblázatunkban a nyugati tőzsdék délutáni jegyzéseit adjuk meg. Az MNB a forintárfolyamok kialakításakor nem ezeket, hanem a reggeli jegyzéseket veszi alapul. Az MNB hivatalos devizaárfolyamai ÉRVÉNYBEN: 1990. augusztus 10 (Tőzsdei jegyzés alapján) 1990. augusztus 9. Devizanem Vételi Közép Eladási árf. 100 egységre Ft-ban 1 USA-dollár az egyes országok pénznemében Angol font 11746,79 11758,55 11770,31 London- 1,8990-1,9004 Ausztrál dollár 5016,50 5021,52 5026,54 Sydney 1,2461-1,2471 Belga frank 191,84 192,03 192,22 Brüsszel 32,6800-32,8600 Dán korona 1034,64 1035,68 1036,72 Koppenhága 6,0700 Finn márka 1676,05 1677,73 1679,41 Helsinki X Francia frank 1176,22 1177,40 1178,58 Párizs 5,3375-5,3495 Holland forint 3500,39 3503,89 3507,39 Amszterdam 1,7955 Ír font 10580,24 10590,83 10601,42 Dublin 1,6835-1,6850 Japán jen (1000) 419,74 420,16 420,58 Tokió 149,60-149,70 Kanadai dollár 5469,49 5474,96 5480,43 Toronto 1,1471-1,1476 Kuvaiti dinár Az árfolyamjegyzés további értesítésig szünetel Kuvait X Norvég korona XX X Oslo 6,1513 NSZK-márka 3944,15 3948,10 3952,05 Frankfurt 1,5889-1,5969 Olasz líra (1000) 53,89 53,94 53,99 Milánó 1166,90 Osztrák schilling 560,46 561,02 561,58 Bécs 11,65-11,77 Portugál escudo 44,75 44,79 44,83 Lisszabon 139,999-140,561 Spanyol peseta 64,28 64,34 64,40 Madrid 97,61-97,68 Svájci frank 4684,69 4689,38 4694,07 Zürich 1,3418-1,3425 Svéd korona 1075,61 1076,69 1077,77 Stockholm 5,8300-5,8450 Tr. és kr.-rubel 2747,25 2750,00 2752,75 USA-dollár 6275,14 6281,42 6287,710 ECU (Közös Piac) 8195,30 8203,50 8211,70 - 11 font USA-dollárban 1 SDR USA-dollárban 1,36422 A tr. és kr.-rubel árfolyama 1989. szeptember 1-jétől érvényes 1 ECU USA-dollárban 1,29884 Japán nyomtatórészegységeket gyártanak a Szovjetunióban A japán Star Micronics Co. bejelentette, hogy a cég ez év novemberében nyomtatók részegységeinek gyártását kezdi meg a Szovjetunióban. Az előállított részegységeket azonban máshol fogják összeszerelni. Az e profilban Japán fő gyártójának számító Star és egyközelebbről meg nem nevezett szovjet elektronikai gépgyár az első évben 18 ezer IBM-kompatibilis XR-1500 printer egységeinek előállítását tervezi. A Star az első évben mintegy hétmillió dollárra tesz szert a szovjet vállalatnak szállított részegységek és technológia fejében. (AP-DJ) Eladó a Ford Aerospace A Ford Motor Co. a napokban választ vevőt leányvállalata, a Ford Aerospace Corp. megvételére három ajánlattevő közül. Az ajánlatok egyike a General Motors és a francia Alcatel NV közös leányvállalatától érkezett, a másik kettő pedig a Loral Corporationtől, egy New York-i védelmi elektronikai vállalattól, illetve a Westinghouse Electric Corporation, a Carlyle Group beruházási társaság és a francia Aerospatiale alkotta konzorciumtól. A Ford Aerospace-t, melynek érvényes szerződései vannak a védelmi minisztériummal és a NASA-val, január 12-én kínálták fel eladásra. A vállalkozást a kaliforniai Newport Beachben alapították, s jelenleg 17 ezer embert foglalkoztat. (International Herald Tribune) Riasztóberendezések lakásokba, üzletekbe, irodákba telepítését a legmodernebb nyugati eszközökkel, rövid határidőre vállalja a Tihanyi és Harsán Bt. Cím: 1107 Budapest Bihari út 5/d. Telefon: 177-5961 1990. augusztus 10. Renault-Volkswagen versenyfutás a Skodáért A csehszlovák Skoda autógyár közölte, hogy részletes javaslatokat vár a francia Renault és a nyugatnémet Volkswagen cégektől, mielőtt eldönti, melyik autógyártó óriással hozzanak létre vegyes vállalatot. Ez a két rivális került tovább abból a tárgyalássorozatból, amelyet a Skoda több nagy autógyárral, köztük a General Motorsszal és a Citroennel folytatott. A csehszlovák vállalatnak olyan partnerre van szüksége, amely Skoda autókba beszerelhető motorokat tud szállítani, és hozzá tudna járulni egy új motorgyár létesítéséhez a Skoda Mlada Boleslavban található központjában. A gyár tervei között szerepel, hogy megduplázza jelenlegi évi 200 ezer darabos termelését. A jelenlegi Skoda-típusok egyharmadát keményvalutáért exportálja, és az ezért járó évi 100 millió dollárra tehető exportbevétellel a gyár a csehszlovák gazdaság harmadik legnagyobb devizatermelője. A Skodának az átalakulásban komoly szempontja, hogy egy külföldi cég kiépített kereskedelmi és üzleti hálózatához kapcsolódjon, és megteremtse a tartalékalkatrész-ellátást biztosító rendszert is. A vállalat szóvivője elmondta, hogy a vegyes vállalatban szeretnének ugyan többségi részesedést megtartani, de nem zárkóznak el 50 százaléknál több részvény átengedésétől sem, ha a kisebbségi részesdésből származik inkább előnyük. A Skoda a jövő hónap végére szándékozik részvénytársasággá alakulni, és részvényeinek egy részét csehszlovák állampolgároknak fogja fölajánlani. A vállalati vagyonértékelést most végzi a Price Waterhouse angol könyvvizsgáló cég. Egyelőre nem lehet tudni, mikorra várják a Renault és a Volkswagen végső ajánlatát, de az átalakulást felügyelő helyi cseh kormány reméli, az év végéig valamelyikükkel aláírják a szerződést. (Reuter, Financial Times) Belorusszia önálló exportra készül Belorusszia egyre fokozódó mértékben kíván bekapcsolódni a nemzetközi munkamegosztásba. A Szovjetunió e köztársaságában mintegy 520 vállalat és szervezet áll már közvetlen üzleti kapcsolatban külföldi partnerekkel. A köztársaság kereskedelmi és iparkamarája két vállalatot alapított a kereskedelem fejlesztésére, illetve kiállítások és vásárok ügyintézésére; ezen kívül a minisztertanács ellenőrzi a Beloruszintorg állami külkereskedelmi vállalatot. Az ország 1989-ben kereken 1,7 milliárd rubel értékű kivitelt bonyolított le, ez a Szovjetunió teljes exportjának mindössze 2,5 százaléka, a köztársaság részesedése a teljes szovjet nemzeti jövedelemben viszont 4 százalék. Az aránytalanság alapvető oka a köztársaság szegénysége alapanyagokban, valamint az ottani feldolgozóipar nemzetközi versenyképességének hiánya. A Beloruszintorg exportkínálata többek közt szerszámgépeket, szerszámokat, traktorokat, haszonjárműveket, olajvegyészeti termékeket, fabútort és hangszereket tartalmaz. Az export döntő része a KGST- országokba irányul, a kiviteli lehetőségeket azonban csökkenti a fogyasztási javak kivitelére Moszkva által 1990-ben elrendelt korlátozás. Igen széles választék szerepel ezen kívül az önállóan exportáló cégek kínálatában. A fontosabb tételek a következők: bányászati felszerelések, nyerges vontatók, pótkocsik, traktorok, automatizált berendezések, tégla, azbeszt-cementlemez és más építőanyag, üvegedény és kristályáru, polietilén, akrilnitril, műszálak és egyéb olajvegyészeti gyártmányok, gumiabroncsok, vulkanizált gumicső, gumibevonatú kord, háztartási hűtő- és fagyasztószekrények, szerszámgépek, különösen függőleges- és hosszgyaluk, valamint kiegyensúlyozó gépek. Külföldi vállalatok bevonásával számos terv kidolgozása és megvalósítása folyik. Angol cég szervezi át a minszki ruházati kombinátot, hasonló vállalkozást korszerűsítenek olasz licenc igénybevételével. A Cobolo olasz vállalat Minszk mellett az idén adja át kulcsra készen évi 2 millió pár női- és gyermekcipő előállítására képes cipőgyárát. Folyik más cipőgyárak fejlesztése, valamint új üzemek létesítése külföldi vállalatok közreműködésével. Boriszovban szovjet-magyar vegyes vállalat jött létre varrócérnák előállítására. Olasz vállalatokkal közösen Minszkben hajápoló szerek gyártását szolgáló üzem épül, a belga Tamara cég pedig részt vesz irhakabátok gyártásával foglalkozó üzem berendezésében. A saját erőből elvégzendő fejlesztési munkák közül kiemelendő az a terv, amelynek alapján a Gomszelmas mezőgépkombináton belül évi 500 ezer darabra növelik a hűtőszekrénygyártó kapacitást. (NfA) Emelkedik az urán-oxid ára Az élénkülő felhasználói kereslet hatására az urán-oxid ára a korábbi kilogrammonkénti 19,84 dollárról most kilogrammonként 25,9-26,45 dollárra emelkedett - jelentik New York- i fémipari körökből. A szakértők viszont úgy vélik, hogy ez a magas ár legfeljebb jövő januárig tarthatja magát, ugyanis az egyes uránbányák átmeneti bezárására visszavezethető érchiány csak ideiglenes, a termelés várható újbóli fellendülésével megszűnik. A mostani mégoly magasnak tűnő árak is messze elmaradnak az 1980-ban regisztrált 88 dollártól. Egy amerikai termelő legutóbb úgy nyilatkozott, hogy hosszabb távon is magas uránfelhasználásra lehet számítani, mert szerinte ismét előtérbe kerülhetnek a környezetszenynyező olaj- és szénerőműveknél tisztább atomerőművek. (Metál Bulletin) "...... ............ .."N Tisztelt Ügyfelünk! A VILÁGGAZDASÁGban megjelenő hirdetések felvételi helye megváltozott. Kérjük ügyfeleinket, hogy megbízásaikkal az új helyen és telefonszámon keressék munkatársainkat: 1034 Budapest III., Bécsi út 126-128, Telefonszám: 160-6859 Központ: 180-4311/398-as mellék. Kérjük, megrendeléseiket bankszámlaszámos pecséttel ellátni szíveskedjenek.