Világgazdaság, 1996. március (28. évfolyam, 44/6804-63/6823. szám)

1996-03-12 / 51. (6811.) szám

1996. MÁRCIUS 12. r László: „Az 1996-os költségvetés sarokszámai teljesíthetők” Veszélyzónák a költségvetésben Az év első két hónapjának költségvetési egyenlege kedvezően alakult, amelyből azonban még messzemenő következtetéseket nem lehet levonni. A költségvetésnek ugyanis vannak még olyan veszélyzónái, amelyek az év végéig leronthatják az eredményeket. László Csaba, a Pénzügyminisztérium helyettes államtitkára tegnapi tájékoztatóján mindezek mellett azt is kijelentette: az 1996-os költségvetés sarokszámai teljesíthetők. 1111111111111 IHMil A központi költségvetés feb­ruár végi többlete — privatizá­ciós bevételek és egyszeri be­vételek nélkül — 23,6 milliárd forint volt. (A januári szufficit után februárban mintegy 10 milliárdos hiányt realizáltak, így alakult ki a 23,6 milliárd forintos többlet az első két hó­nap végén.) A kedvező adatok László Csaba szerint azt jelen­tik, hogy a stabilizációs cso­mag hatása továbbra is érző­dik, így az 1996-os költségve­tés sarokszámai teljesíthetők — hangsúlyozta a helyettes állam­titkár. Ugyanakkor azt is hoz­zátette: márciusban nagymér­tékű hiányra számítanak, mi­vel a konszolidációs kötvények miatt a kamatkiadások 80-90 milliárd forintra rúgnak. A helyettes államtitkár azt is bejelentette: a költségvetés fi­nanszírozása stabil. Ebben nagy szerepet játszik a január elsején létrejött Magyar Állam­kincstár is. László Csaba sze­rint sikeresen működik a kincs­tár, eredményei már jelentkez­nek. Az MNB a kincstári egy­séges számla egyenlege után februárban 10 milliárd forintot fizetett a költségvetésnek. Emi­att is már most bizonyos: az MNB 20 milliárd forintos költ­ségvetési befizetési előirány­zata nem fog teljesülni, de összességében ezzel nem éri kár a költségvetést. Az első két hónapban egyéb­ként a költségvetés bevételei­nek — privatizációs és egysze­ri bevételek nélkül—18,5 szá­zaléka realizálódott, az éves ki­adási előirányzatnak pedig 15,3 százaléka került felhasználás­ra. Pénzügyi szakértők szerint az érdemleges javulás elsősor­ban a bevételi oldal stabilizá­lódásának következménye. Vé­leményük szerint a kedvező februári helyzetből töretlen trendet levezetni nem lehet, mi­vel a költségvetés teljesítésé­nek vannak még veszélyzónái, amelyek az év végéig érdem­ben ronthatják a kitűzött ered­ményeket. Ezek között vannak a költségvetés adósságállomá­nyának későbbiekben bevál­tandó kötelezettségei, a mező­gazdasági exporttámogatás for­rásszűkössége, valamint a tár­sadalombiztosítás területén meglévő bizonytalanságok. A költségvetés bevételei kö­zül a gazdálkodószervezetek befizetései 4,7 százalékkal túl­teljesültek. Ugyancsak megha­ladták az időarányos szintet a fogyasztáshoz kapcsolt adók­ból származó bevételek. Az év első két hónapjában közel 65 milliárd forint személyijöve­­delemadó-bevételt realizált az államkassza, amely némileg meghaladja az időarányos szin­tet. A kiadások közül a gazdál­kodószervezetek támogatásá­ra február végéig 2,3 százalék­kal többet fordítottak, mint az időarányos szint. Ennek leg­főbb oka, hogy a mezőgazda­­sági és élelmiszer-ipari export­­támogatás és a reorganizációs támogatás időarányosnál jóval magasabb folyósítása történt az első két hónapban. A magáne­rőből történő lakásépítés támo­gatására is többet fordítottak az időarányosnál. Ugyanakkor az időarányos szinten volt a központi költségvetési szervek támogatása. Az elkülönített ál­lami pénzalapok januárban nem igényeltek támogatást a központi költségvetésből. A tavalyi privatizáció révén az idén a központi költségve­tés 192 milliárd forint bevételt reali­zált. Emellett voltak a köz­ponti büdzsének egyszeri, rend­kívüli és a kincstár megalaku­lásával összefüggő bevételei is, amelyek 33,7 milliárd forintra rúgtak. Ezen bevételek éves szinten nem jelentenek többle­tet, mivel ezeket később kiadás terheli. Vagyis ezen korrekci­ós bevételekkel együtt febuár végén a költségvetésnek csak­nem 250 milliárd forintos szuf­­ficitje volt. A költségvetés belföldi ka­matozó adóssága 1996 első két hónapjában 157,5 milliárd fo­rinttal növekedett, amely több ok a tb-hiány átvállalása, a Mezőbank számára konszoli­dációs kötvény kibocsátása, az MNB-nél lévő kamatmentes adósság piaci kamatozású köt­vénnyé való alakítása — miatt következett be. V. I. A költségvetés 1996.I—II. havi főbb bevételei VILAGGAZDASAG Biztosítottnak látszik a 17,8 milliárdos tb-hiány Méltatlan vita napirend előtt Parázs napirend előtti vitát követően a parlament tegnap szavazott a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak ez évi költségvetéséről szóló törvényjavaslathoz benyújtott módosító indítványokról. Ezzel, mint Akar László, a Pénzügyminisztérium államtitkára felszóla­lásában kiemelte, biztosított, hogy a két alap együttes hiánya az év végén nem haladja meg a 17,8 milliárd forintos deficitet. MUNKATÁRSAINKTÓL Napirend előtt Horn Gyula reagált arra a kisgazda alterna­tív programra, amelyet még február 5-én adott át neki Tor­­gyán Józsefet parlamentben. A miniszterelnök szerint ennek első kötete — amelynek címe Hazánk holnap, s amelyet Tor­­gyán József jegyez — nem más, mint egy politikai pamflet. Ez a kisgazdák frakcióvezetőjének napirend előtti felszólalásait tartalmazza folytatásos válto­zatban, szuper professzionalis­ta kormányt ígér, szerzője lát­noki képességekkel rendelke­zik. Megjósolja tehát, hogy a kormánykoalíció ’95 végére felbomlik. A kötet második része a mi­niszterelnök szerint olyan al­ternatív programot sorol fel, amelynek céljai szerepelnek a kormányzati célok között is. Ám a dokumentum sehol nem szól eszközökről, forrásokról, nem ad választ arra, hogyan lehetne a felsorolt területek helyzetén javítani. Szabó Iván (MDNP) elké­pesztő műfajnak nevezte az el­hangzottakat. Mint mondta, a miniszterelnöknek nem lett volna szabad Torgyán provo­­kálására válaszolni. A vita hi­hetetlen mélységekbe vitte le a Ház munkáját. Torgyán József (FKGP) szerint a miniszterel­nök csak fél mondatokat raga­dott ki az anyagból, amelyből nem is értett meg semmit. Giczy György (KDNP) sajná­latosnak nevezte, hogy a mi­niszterelnök kiemelten kezeli a kisgazdák programját, mi­közben saját pártja programjá­ról elfeledkezik. A parlament tegnap szava­zott a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak ez évi költ­ségvetéséről szóló törvényja­vaslathoz benyújtott módosító indítványokról. Akar László pénzügyi államtitkár felszóla­lásában arról szólt: biztosítva látja, hogy a mai napon a parla­ment végül olyan költségve­tést fogad el, amelyet a kor­mány is támogat. A parlament végül is leszavazta azokat a módosító indítványokat, ame­lyek szerint a társadalombizto­sítással szemben fennálló járu­léktartozást annak késedelmi pótlékával nyilvános verseny­­tárgyalásra kell bocsátani. Tá­mogatta viszont azt a javasla­tot, amely szerint rendkívüli járulékbevétel címén 24 milli­árd forintot hajtsanak be ebben az évben. Ennek részletes sza­bályairól a későbbiekben kü­lön törvényt kell alkotni. Nem támogatta a parlament azt a képviselői ja­vaslatot sem, amely a gyógyfürdő-szolgál­tatás kiadásainak előirányza­tára 950 millió forint, az anya­­tejellátás kiadásainak előirány­zatára 250 millió forintot tervezett. T. E.—T. J. BELFÖLD ZLETI NAPILAP Nincs meg a benzin tulajdonosa RÁKÓCZI GABRIELLA A Comrand Hungary Kft. cí­mére Romániából több szerel­vény gázolaj is érkezett a ro­mániai bacaui finomítóból, de a cég nem jelentkezik árujáért. Információink szerint így ösz­­szesen 116 tartálykocsi vár sor­sára. Az értékes benzin és gázolaj összes mennyisége 6 millió liter, értéke megha­ladja a félmilliárd forintot. A budapesti székhelyű Com­rand Hungary Kft. a tulajdono­sa a békéscsabai állomásról, illetve az Óbudáról elmúlt hét végén a Mal Rt. lefejtőtelepére irányított 38 tartálykocsinak. A Comrand a hírek szerint Ro­mániából kapta a szállítmányt. Ugyancsak a Comrand címére érkezett az a további 59 tar­tálykocsi, amely az ercsi pá­lyaudvaron vesztegel. A vám­árunyilatkozatban az üzem­anyagok értékének csupán egy tizedét tüntették fel. Kaposvá­ron 19 tartályból álló szerel­vény érkezett Romániából a Kordax címére. A finomított, ám a hazai szabványnak nem megfelelő minőségű áruért a Kordax nem tudott fizetni. A Comrand Hungary Kft. — amely korábban szintén a Kor­dax érdekeltsége volt — buda­pesti irodájában nincs senki, a tulajdonosok hollétét sem si­került még kideríteni. Mivel a szállítmányokért nem fizettek vámot, azokat a VPOP le­foglalta. Most sem volt pályázat (Folytatás az 1. oldalról) A Magyar Olaj- és Gázipari Rt. (Mól) számára idegen né­met cég szerepelt azon a szám­lamásolaton, amellyel januári gázszállítója, a Panrusgaz iga­zolta az áru eredetét. A Mól nem ismerte az ügyletben sze­replő Metra Kft.-t — állította lapunk érdeklődésekor a cég sajtóirodájának munkatársa. A Mal orosz partnerétől, nem pe­dig a magyar illetékesektől tud­ta meg, hogy a januári tétel az orosz államadósság törleszté­seként érkezett. Horn Gyula miniszterelnök­nél tett látogatást Rém Vjahi­rev, a Gazprom elnöke, amely­ről az orosz gázipari cég elnö­ke tájékoztatta a Molt, ekkor erősítette meg, hogy az állam­­adósság ellentételezésére föld­gázt szállítanának. A gázzal tör­ténő adósságtörlesztésről az oroszok eleddig hallani sem akartak. A Moltól kapott tájé­koztatás szerint Meggyet Ra­­himkulov, a Panrusgaz Rt. — ahol mellesleg Vjahirev fia igazgatósági tag — elnöke el­mondta, a Panrusgaz azért vá­sárolt a német cégtől mert an­nak fölös exportkontingense volt, és a következő hónapok­ban újabb szállítások várhatók. B. H. L.—K. A. Metra Kereskedelmi Kft. Tamás István 1995. május 24-én eladja üzletrészét Wojta László­nak kétmillió forintért. Értékesítés nettó árbevétele 1993-ban: 431 415 000 forint Értékesítés nettó árbevétele 1994-ben: 134 082 000 forint Tevékenységi kör: 5110 mezőgazdasági termék nagykereskede­lem, 5180 közvetítő nagykereskedelem, 5244 kultúrcikk kiskeres­kedelem, 5249 máshová nem sorolt kiskereskedelem szakboltok­ban, 7250 iroda- és számítógép-javítás és -karbantartás, 7413 piac- és közvéleménykutatás, 7421 építészeti, mérnöki tevékeny­ség és ehhez kapcsolódó műszaki tanácsadás, 7430 hirdetési tevékenység, 8051 tanórán kívüli oktatási ellátás. Eredeti tulajdonosok (forint): Wojta Lászlóné Wojta László Tamás István Petre Gábor Dr. Pacsay Judit 10 millió 4 millió 2 miliő 2 millió 2 millió Jelenlegi tulajdonosok (forint): Wojta Lászlóné Wojta László Petre Gábor 10 millió 8 millió 2 millió Alapítás: 1989. 11. 30. Bejegyzés: 1991. 03. 05. 3 üli N­u­ll'lll. Mint emlékezetes, a Nem­zetközi Valutaalap igazgatósá­ga péntekre tűzte napirendjére a magyar stand-by hitelmegál­lapodás kérdését. A washing­toni székhelyű nemzetközi in­tézmény szakértői korábban ki­nyilvánították: amennyiben a parlament a kormány által már tavaly decemberben “beígért” 17,8 milliárd forintnyi tb­­költségvetéshiányt szavazza meg, akkor nem lesz akadálya a hitelmegállapodás megköté­sének. Az IMF igazgatósága pénte­ki ülésén egy olyan, elvben 23 hónapra szóló, ám gyakorlati­lag 1997 végén lejáró készen­­létihitel-megállapodás meg­adásáról dönt, amelyből — elő­zetes egyeztetés alapján — nem hívunk le egy részletet sem. Nincs ugyanis szükség rá az ország jelenlegi likviditási helyzetében. Elvben — tudtuk meg — amint az igazgatóság rábólint a hitelmegállapodásra, lehívhat­nánk az IMF-kvótánk 5 száza­lékának megfelelő összeget, ami mintegy 55 millió dollár lenne, s a későbbiekben ne­gyedévenként lenne erre lehe­tőségünk. A hitelmegállapodást kísérő szándéklevélben — informá­cióink szerint — a többi között az áll, hogy Magyarországon az idén a költségvetés hiánya valamivel kisebb lesz, mint a GDP 4 százaléka, a folyó fize­tési mérleg hiánya a GDP 4 százaléka lesz (amit nagyjából fedez a külföldi működőtőke beáramlása), az infláció éves szinten 20 százalék körül ala­kul, a GDP pedig mintegy 2 százalékkal nő. Az 1997-es előrejelzések en­­nél némileg nagyoltabbak: a költségvetés hiánya kisebb lesz mint az idei, a folyó fizetési mérleg a GDP 4 százaléka alatt marad, az infláció 13-15 szá­zalék körül alakul (1998-ra ki­tekintve már egy számjegyűt ígér), a GDP pedig 3-4 száza­lékkal nő. A hitelmegállapodást kísérő dokumentumok külön kitérnek arra, hogy folytatni kell a struk­turális reformokat, a többi kö­zött emelni kell a nyugdíjkor­határt, illetve el kell kezdeni az egészségügyi rendszer reform­ját. Ennél konkrétabban nem­igen fogalmazza meg a lépése­ket, miután — olvasható — ezek a strukturális reformok már világbanki támogatással, s így világbankos kontroll mel­lett folytatódnak. Információink szerint egyéb­ként a pénzügyi és vállalati szerktorátalakító hitel a Világ­bankkal technikailag és tartal­milag tulajdonképpen készen van, s a 300 millió dollár körüli hitel jóváhagyásával csupán az IMF igazgatóságának kedvező döntésére várnak. Lapunk egyébként úgy érte­sült, hogy valamikor júliusban érkezik Budapestre az az IMF- küldöttség, amely felülvizsgál­ja az addigi folyamatokat, s amennyiben­­ az első negyed­év végleges és a második ne­gyedév előzetes eredményei szerint — nem lesznek komo­lyabb eltérések a vállaltaktól, akkor nem lesz szükség sem­milyen módosításra. Ez a láto­gatás egyébként egybeesik majd az IMF IV. cikkely sze­rinti, évente esedékes ország­felülvizsgálattal is. A Világgazdaság informá­ciói szerint az IMF “forródró­tos” kapcsolatban áll az OECD párizsi székhelyével: a parla­ment mai tb-végszavazása, il­letve az OECD nagyköveti ta­nácsa csütörtöki ülése között Washingtonból már jelezni fogják, hogy meglesz-e a hitel­megállapodásunk. Erre azért van szükség, mert az OECD által a tagság végső feltétele­ként — ahogy Bokros Lajos még pénzügyminiszterként fo­galmazott — azt szabták, hogy legyen érvényes hitelprogra­munk az IMF-fel. A többi fel­tételnek — mint például a bank­titok bizonyos fokú feloldása, illetve néhány további liberali­zációs lépés — már vagy ele­get tettünk, vagy lefektetett me­netrend szerint vállaltuk meg­valósításukat. Az OECD-nél csütörtökön a nagykövetekből álló tanács vi­tatja meg a magyar tagfelvétel ügyét, s két hét múlva — amennyiben holnapután pozi­tív döntés születik — egy újabb ülésen hivatalosan is véglege­sítik azt. Ekkor kerülhet sor az okmányok aláírására is, az OECD gyakorlatában ez álta­lában azt jelenti, hogy a tagnak meghívott ország külügymi­nisztere látja el kézjegyével a papírokat. Ezután a magyar parlamentnek kell ratifikálnia a csatlakozási dokumentumo­kat, amire a várakozások sze­rint május előtt sor kerül, s így azt el lehet juttatni a francia kormányhoz, amely az OECD- dokumentumok letéteményese, így azután nem lehet akadálya annak, hogy — amint Jean- Claude Paye OECD-főtitkár a napokban nyilatkozta , Ma­gyarország teljes jogú tagként vehessen részt a május 21- 22-én Párizsban tartandó éves miniszteri értekezleten. A tb-költségvetés mai végszavazásától függ az IMF-hitelmegállapodás Az OECD-tagság is­mét A parlament mai, a társadalombiztosítási önkormányzatok idei költségvetését elfogadni hivatott szavazásának tétje nem pusztán a tb belügye. Az ugyanis jelentősen befolyásola az ország IMF készenléti hitelmegállapodásának megadását, további világbankos hiteleket és OECD-tagságunk elnyerését is. Ha a kormány által korábban vállalt 17,8 milliárd forint hiányt megszavazzák a honatyák, akkor az IMF, a Világbank és az OECD részéről is pozitív döntésre számíthatunk — vélik egybehangzóan a három szervezethez közel álló források.

Next