Világgazdaság, 1996. május (28. évfolyam, 85/6845-105/6865. szám)
1996-05-29 / 103. (6863.) szám
VIA VILÁGGAZDASÁG Nem csak külföldiektől vár beruházást Kína , hárommillió darab a cél Kína óriási fejlesztést szán autóiparának. Egy a pekingi gépipari minisztériumra hivatkozó sajtójelentés szerint az évezred végére évi 3 millió darabos gyártókapacitást szeretne, ami azt is jelenti, hogy az ágazatba körülbelül 350 milliárd jüant kell beruházni. Kína ebből 140 milliárdos saját befektetést szeretne. MUNKATÁRSUNKTÓL A beruházásokból a nagyobb rész maradna a külföldieknek, akik 2000-re körülbelül évi 3 milliárd dollárnyi jövedelmet szerezhetnek az autóiparból. A kínai vásárlóerő azonban ez időre nem fut fel ilyen mértékben, alig lesz több a jelenlegi évi 1,7 millió darab személykocsinál, melynek körülbelül harmada a magánkereslet. Szállító járművekből a kínai piac az idén bő 800 ezret vesz fel. Ezek szerint egy viszonylag jelentős export megindítása a cél is a jövő évszázad elején. Tudni kell ugyanakkor, hogy a kínai autóipar fejlődése döcög, a múlt évben az előzőnél kevesebbet, körülbelül másfél millió darabot állítottak elő az országban, személygépkocsiból csak 300 ezret. Az egykor mesterségesen megdrágított gépkocsi iránt olyannyira visszaesett pár évvel ezelőtt a kereslet, hogy most praktikusan csak csökkentett áron lehet autót eladni a nagy ázsiai országban. A külföldi szállítók erre kevéssé voltak hajlandók, lényegében felhalmozott készleteiket igyekeznek piacra dobni, de eladásaik a múlt évben több mint 40 százalékkal zuhantak. Mára, a csempészett járműveket nem számítva ide, a külföldről érkező importkocsik a teljes eladásokban 10 százalék körüli részt képviselhetnek. A kínai autóipar széttöredezett, legalább száz kis cég gyárt járműveket. Ugyanakkor a termelés java része nyolc nagyobb vállalaté, főleg külföldi együttműködés keretében termelnek: két üzem VW-vel, egy-egy a Daihatsuval, Suzukival, Peugeot-val és a Citroennel, illetve az amerikai Jeeppel közös vállalkozás. Az újabban elhatározott nagy külföldi beruházások között a General Motorsé említhető Sanghajban. Az utóbbi napokban a japánok jelezték érdeklődésüket. A Toyota autómotorok gyártására alapít vegyes vállalatot pekingi kormányjóváhagyással. A Suzuki viszont részvények kibocsátásával fontolgatja részesedésének növelését a már évek óta működő, s Alto modelleket gyártó csangani autógyárban. K. G. Gy. Eredetit vagy utángyártottat? Drága alkatrészek Egyre nagyobb a kínálat az autóalkatrész-piacon, így a vevőkben óhatatlanul felvetődik a kérdés: a jóval drágább gyári, vagy a kedvezőbb árú utángyártott alkatrészt érdemes megvenni. A garanciális javításoknál kizárólag eredeti alkatrészek építhetők be, a többi vásárlásnál azonban — néhány terméket kivéve — egyértelműen az olcsóság a meghatározó. MUNKATÁRSUNKTÓL Az elmúlt néhány évben tízezrével jelentek meg a magyar utakon a nyugati autók. Ezek között jelentős számban képviseltetik magukat az öreg használt kocsik is, ennek megfelelően erősen bővült az alkatrészek piaca. Az árak itt is folyamatosan emelkedtek az infláció mértékében, emiatt a gyári és az utángyártott alkatrészek közti választást kizárólag az anyagiak határozzák meg. A garanciális gépkocsik javításánál kötelezően gyári alkatrészeket építenek be, a vásárlások zömében azonban a vevők nem kérik a jóval drágább eredeti alkatrészt. Nem csoda, hiszen két azonos — gyári és utángyártott — termék ára között 50-100 százalék eltérés is lehet, sőt előfordul, hogy az eredeti akár ötször annyiba kerül, mint az utángyártott. A használtautó-tulajdonosok — főleg, ha öreg járművük van — nem veszik meg a gyári alkatrészeket, nemegyszer még alkudni is megpróbálnak. A két termékcsoport közötti árkülönbség viszont nem tükrözi a minőséget. Néhány márkaszervizben azt hallottuk, hogy több éves tapasztalatuk szerint a különbséget az árak terén csak a csomagolás és a márkanév okozza,mivel a független gyártók ráébredtek, csupán minőségi alkatrészeket érdemes gyártani. Árnövelőnek számít továbbá az is, hogy a márkaszervizek a kisebb forgalom okozta bevételkiesést a szerelési munkadíjakon igyekeznek behozni. Bizonyos termékek esetében — ilyen többek között az akkumulátor — a vevők ragaszkodnak a drágábbhoz, és az eladók is azt ajánlják. Hiába kerül fele annyiba egy magyar akku, mint a jól ismert külföldi, ha a bizonyos helyeken nem is ajánlják az autósoknak. R. Z. Japánok Indonéziában További öt évre meghosszabbította a Suzuki és a Mitsubishi japán autógyártó cég az indonéziai közös gyártásra vonatkozó szerződését. Az 1991-ben öt évre kötött, kisméretű teherautók alkatrészeinek gyártásáról szóló megállapodás az idén lejár. A cégek úgy értékelik, hogy Thaiföld után Ázsiában Indonézia a második legígéretesebb piac, így továbbra is érdemes fenntartaniuk a költségeket megtakarító kooperációt. Jól jön a japán cégeknek az is, hogy az indonéz kormány “nemzeti autó" gyártásának tervét jelentette be, következésképp nőni fog a Suzuki-Mitsubishi-alkatrészek kereslete Indonéziában. AUTÓ-VILÁG-GAZDASÁG Peugeot 106 Liberté, egalité, fraternité Szabadság, egyenlőség, testvériség — a nagy francia forradalom hármas jelszava ma is aktuális. A Peugeot az új 106-ossal bizonyítja, hogy hű a nemes eszmékhez, a kiskategóriában is olyan biztonságot valósít meg, amely eddig csak a drága autók sajátja volt, az ügyes autócska hallatlan mozgási szabadságot ad a zsúfolt forgalomban, és hűen követi márkatestvéreinek irányvonalát. KARLOVITZ KRISTÓF A Peugeot 106-os az oroszlános márka egyik kapós modellje volt , és az is marad. Erről olyan mértékű típusfrissítéssel gondoskodott a gyár, hogy az eddigi vásárlók ne érezzék becsapva magukat, a potenciális új vevők pedig kellően attraktívnak találják a kicsijárművet. A legnagyobb fejlesztési költséget felemésztő vázszerkezetet tehát jórészt változatlanul hagyták, a kocsi külsejét és belsejét azonban alaposan megfiatalították, és — ami a legfontosabb — igen nagy figyelmet szenteltek a biztonság fokozásának. Megkerülhetetlen tény ugyanis, hogy a biztonság pénzkérdés. Éppen ezért hallatlanul nagy a jelentősége annak, hogy egy viszonylag olcsó, a forgalomban nagy darabszámban megjelenő autótípus kínálja azokat a biztonsági jellemzőket, amelyek még nemrég a luxuskocsik vásárlóinak privilégiumát képezték. Tekintsük át rövidesen az új 106- oson bevezetett életmentő intézkedéseket: a hossztartókat megerősítették, a kormányoszlopot két irányban kimerevítették, ami frontális ütközéskor javítja a deformációs viselkedést. Oldalütközéskor a megerősített ajtóoszlop, a tetőmerevítés, és az ajtók párnázása védi az utasokat. Valamennyi változatban alapfelszerelés a pirotechnikai biztonsági övfeszítő, extraként pedig légzsák, blokkolásgátló és szervokormány rendelhető. Mi ez, ha nem a gyakorlatba átvitt demokrácia? A kiskocsik általános hibája az erős menetzaj. A “Kisoroszlán” e tekintetben is kivétel, mert az “akusztikus padlóváz” nem kedvez a zajok, rezgések terjedésének. Tovább javítja az utasok közérzetét, hogy a férőhely valamivel tágasabb, a kárpitozás fiatalosabb, a design tetszetősebb lett. Műszakilag a motorok kismértékű módosítása, és a futómű finomhangolása érdemel említést. A próbaúton a 106-os megfelelt várakozásomnak. A férőhely magas termethez is megfelel, de langaléta egyének már keveslik az ülés állítási tartományát. A lábtér körülbelül 43- as cipőméretig bizonyul elegendőnek: a “nagy lábon élő” vezető lábbelijének orra a kuplung felengedésekor már akadozik kissé. Csodák nincsenek — a kiskocsi nem nagykocsi. Nagyosan viselkedik azonban az autó városi forgalomban és kanyargós országúton, ahol ki tudja játszani fordulékonyságát, fürgeségét és “bolondbiztos” menettulajdonságait. Reakciói jóindulatúak, és idejében figyelmeztetik a vezetőt, hogy közeledik a gumik tapadáshatára , így minden esély megvan arra, hogy a 106-os kiváló ütközésbiztonságát soha nem lesz módunk kipróbálni. A háromféle benzines és egyféle dízelmotorból álló hajtóműválaszték teljesítményskálája 50-től 95 lóerőig terjed, a vételár pedig másfél és két millió forint között alakul. Már az egyszerű XN változat is megfelelő felszereltségű, az XSI pedig fokozott igényeket is kielégít. Megnyugtató tudni, hogy valamennyi autóhoz az alapárért jár kódolt indításgátló. Mivel a kis Peugeot takarékosan bánik az üzemanyaggal (öt liter körüli fogyasztást lehet elérni vele), és a megbízhatósága is hagyományosan jó, nem lenne meglepő, ha oroszlánrészt hasítana ki magának a kiskocsik piacából. Ami látszik: körkörös karosszériavédelem. Ami nem látszik: kiváló ütközésbiztonság A biztonság szolgálatában Falcon informatikai rendszer A Comproject Számítástechnikai Kft. által kifejlesztett, Falcon multifunkcionális informatikai rendszer körözött járművek nyilvántartására, azonosítására és szükség esetén felderítésére alkalmas. A rendszer lehetővé teszi, hogy akár az autóban ülő rendőrnek is mindenkor naprakész, aktuális információ álljon rendelkezésére. MUNKATÁRSUNKTÓL A Falcon gépjármű-azonosító berendezés számítógépes videorendszere automatikusan felismeri az álló vagy mozgó gépjárművek rendszámát, rádiófrekvenciás azonosítórendszere azok rádiófrekvenciás kódját, az azonosítókártya vagy más néven tulajdoni lap révén pedig egyértelműen egymáshoz rendeli a gépjárművet és annak tulajdonosát. A rendszer a felismert adatok alapján adatbázisában azonosítja a gépjárműveket, és az így nyert információkat kommunikációs csatornáin a kívánt helyre továbbítja. E célra fixen telepített, gépkocsiba szerelhető és hordozható kivitelben is készül. A rendszer nemcsak lát és hall, de szenzorai segítségével más módokon is érzékel, és az azonosítás eredményétől függően riaszt, vagy a feladat jellegétől függően beavatkozik. Ily módon alkalmas lopott, körözött gépkocsik felderítésére közúton, települések ki- és bevezető útjain, továbbá határátkelőhelyeken, és települések forgalomkorlátozott területein az automatikus be- és kiléptetőrendszerek működtetésére, vállalatok, intézmények területére behajtás automatikus ellenőrzésére, valamint őrzött objektumok körüli gépkocsiforgalom megfigyelésére. A rendszer a rendszámokat 120 méteren belül 0,15 másodperc alatt azonosítja, 95 százalék fölötti biztonsággal. A Falcon számítógép a Magyarországon forgalomba hozott összes gépkocsi rendszám szerinti nyilvántartására képes, közöttük az ellopottak és/ vagy körözöttek regisztrálására. Mód van arra is, hogy őrzés céljából a rendszer nyilvántartsa azokat az autókat, amelyekre a tulajdonosuk korábban bejelentette, hogy nem szándékozik vele külföldre menni vagy akárcsak használni is. Ezek a “szürkelistán” szereplő gépkocsik nem tartoznak az ellopott vagy körözött kocsik közé, de egy esetleges lopás esetén már a bejelentést megelőzően védelem alatt állnak. A rendszám szerinti nyilvántartásban a gépkocsival kapcsolatos minden adat szerepel a típustól a színen át az esetleges körözésig és a kocsi papírjaiig, beleértve a zöldkártyát és a forgalmi engedélyt, sőt, még azt is “tudja”, ha a tulajdonos jogosítványát bevonták. A bűnüldözés hatékonyságát fokozza, hogy a Falcon országos hálózatba szervezhető és üzemeltethető, amely biztosítja az információk pontos és gyors továbbítását. A fixen telepített berendezéseket elsősorban határátkelőhelyekre, őrzött objektumok kapuihoz, illetve bevezető útszakaszokra célszerű telepíteni. A gépkocsiba telepítettek a közúti forgalomban részt vevők ellenőrzésére használhatók jól akár menet közben a haladó vagy az út mentén parkoló gépjárművek rendszámainak ellenőrzésére, akár az út mellé kiállva az elhaladó forgalom szűrésére. M. F. 1996. május 29. Japánban jobbak a Toyoták Nem tudunk még Amerikában olyan jó autókat csinálni, mint odahaza. Ezt nem más jelentette ki a minap, mint Hiroshi Okuda úr, a Toyota elnöke, egy független felmérésre hivatkozva. Ebből kiderült, hogy arányaiban több meghibásodás történt az USA ban gyártott Lexus-modelleknél,mint a Japánban készülteknél. A felmérésből az is kiderült, hogy az amerikai gyártású Buick 88 kocsiknál kevesebb hibát tapasztaltak, mint a Toyota ugyancsak az USA-ban készülő hasonló kategóriájú Camry-modelljeinél. Egy másik Toyota-illetékes szerint különösen a gyártási folyamat során követnek el az USA-ban sokkal több hibát, mint Japánban, körülbelül ötször annyit. A jelenlegi alacsony japán hibaszintet körülbelül öt év alatt lehet ledolgozni, és javítani kell az utolsó ellenőrzéseken is, hogy végül a fogyasztókhoz is kevesebb meghibásodott autó jusson el.