Világgazdaság, 1996. május (28. évfolyam, 85/6845-105/6865. szám)

1996-05-29 / 103. (6863.) szám

VI­A VILÁGGAZDASÁG Nem csak külföldiektől vár beruházást Kína , hárommillió darab a cél Kína óriási fejlesztést szán autóiparának. Egy a pekingi gépipari minisztériumra hivatkozó sajtójelentés szerint az évezred végére évi 3 millió darabos gyártókapacitást szeretne, ami azt is jelenti, hogy az ágazatba körülbelül 350 milliárd jüant kell beruházni. Kína ebből 140 mil­liárdos saját befektetést szeretne. MUNKATÁRSUNKTÓL A beruházásokból a nagyobb rész maradna a külföldieknek, akik 2000-re körülbelül évi 3 milliárd dollárnyi jövedelmet szerezhetnek az autóiparból. A kínai vásárlóerő azonban ez időre nem fut fel ilyen mér­tékben, alig lesz több a jelenle­gi évi 1,7 millió darab sze­mélykocsinál, melynek körül­belül harmada a magánkeres­let. Szállító járművekből a kí­nai piac az idén bő 800 ezret vesz fel. Ezek szerint egy viszonylag jelentős export megindítása a cél is a jövő évszázad elején. Tudni kell ugyanakkor, hogy a kínai autóipar fejlődése dö­cög, a múlt évben az előzőnél kevesebbet, körülbelül másfél millió darabot állítottak elő az országban, személygépkocsi­ból csak 300 ezret. Az egykor mesterségesen megdrágított gépkocsi iránt olyannyira visszaesett pár év­vel ezelőtt a kereslet, hogy most praktikusan csak csökkentett áron lehet autót eladni a nagy ázsiai országban. A külföldi szállítók erre kevéssé voltak hajlandók, lényegében felhal­mozott készleteiket igyekeznek piacra dobni, de eladásaik a múlt évben több mint 40 száza­lékkal zuhantak. Mára, a csem­pészett járműveket nem szá­mítva ide, a külföldről érkező importkocsik a teljes eladások­ban 10 százalék körüli részt képviselhetnek. A kínai autóipar széttörede­zett, legalább száz kis cég gyárt járműveket. Ugyanakkor a ter­melés java része nyolc nagyobb vállalaté, főleg külföldi együtt­működés keretében termelnek: két üzem VW-vel, egy-egy a Daihatsuval, Suzukival, Peu­­geot-val és a Citroennel, illet­ve az amerikai Jeeppel közös vállalkozás. Az újabban elha­tározott nagy külföldi beruhá­zások között a General Motor­­sé említhető Sanghajban. Az utóbbi napokban a japá­nok jelezték érdeklődésüket. A Toyota autómotorok gyártásá­ra alapít vegyes vállalatot pe­kingi kormányjóváhagyással. A Suzuki viszont részvények kibocsátásával fontolgatja ré­szesedésének növelését a már évek óta működő, s Alto mo­delleket gyártó csangani autó­gyárban. K. G. Gy. Eredetit vagy utángyártottat? Drága alkatrészek Egyre nagyobb a kínálat az autóalkatrész-piacon, így a vevőkben óhatatlanul felvetődik a kérdés: a jóval drá­gább gyári, vagy a kedvezőbb árú utángyártott alkat­részt érdemes megvenni. A garanciális javításoknál kizárólag eredeti alkatrészek építhetők be, a többi vá­sárlásnál azonban — néhány terméket kivéve — egyér­telműen az olcsóság a meghatározó. MUNKATÁRSUNKTÓL Az elmúlt néhány évben tíz­ezrével jelentek meg a magyar utakon a nyugati autók. Ezek között jelentős számban kép­viseltetik magukat az öreg használt kocsik is, ennek meg­felelően erősen bővült az al­katrészek piaca. Az árak itt is folyamatosan emelkedtek az infláció mértékében, emiatt a gyári és az utángyártott alkat­részek közti választást kizáró­lag az anyagiak határozzák meg. A garanciális gépkocsik javításánál kötelezően gyári al­katrészeket építenek be, a vá­sárlások zömében azonban a vevők nem kérik a jóval drá­gább eredeti alkatrészt. Nem csoda, hiszen két azonos — gyári és utángyártott — ter­mék ára között 50-100 száza­lék eltérés is lehet, sőt előfor­dul, hogy az eredeti akár ötször annyiba kerül, mint az után­gyártott. A használtautó-tulaj­donosok — főleg, ha öreg jár­művük van — nem veszik meg a gyári alkatrészeket, nemegy­szer még alkudni is megpró­bálnak. A két termékcsoport közötti árkülönbség viszont nem tük­rözi a minőséget. Néhány már­kaszervizben azt hallottuk, hogy több éves tapasztalatuk szerint a különbséget az árak terén csak a csomagolás és a márkanév okozza,mivel a füg­getlen gyártók ráébredtek, csu­pán minőségi alkatrészeket ér­demes gyártani. Árnövelőnek számít továbbá az is, hogy a márkaszervizek a kisebb for­galom okozta bevételkiesést a szerelési munkadíjakon igye­keznek behozni. Bizonyos termékek esetében — ilyen többek között az ak­kumulátor — a vevők ragasz­kodnak a drágábbhoz, és az eladók is azt ajánlják. Hiába kerül fele annyiba egy magyar akku, mint a jól ismert külföl­di, ha a bizonyos helyeken nem is ajánlják az autósoknak. R. Z. Japánok Indonéziában További öt évre meghosszab­bította a Suzuki és a Mitsubishi japán autógyártó cég az indoné­ziai közös gyártásra vonatkozó szerződését. Az 1991-ben öt év­re kötött, kisméretű teherautók alkatrészeinek gyártásáról szó­ló megállapodás az idén lejár. A cégek úgy értékelik, hogy Tha­iföld után Ázsiában Indonézia a második legígéretesebb piac, így továbbra is érdemes fenn­­tartaniuk a költségeket megta­karító kooperációt. Jól jön a ja­pán cégeknek az is, hogy az indonéz kormány “nemzeti au­tó" gyártásának tervét jelentet­te be, következésképp nőni fog a Suzuki-Mitsubishi-alkatré­­szek kereslete Indonéziában. AUTÓ-VILÁG-G­AZDASÁG Peugeot 106 Liberté, egalité, fraternité Szabadság, egyenlőség, testvériség — a nagy francia forradalom hármas jelsza­va ma is aktuális. A Peugeot az új 106-ossal bizonyítja, hogy hű a nemes eszmékhez, a kiskategóriában is olyan biztonságot valósít meg, amely eddig csak a drága autók sajátja volt, az ügyes autócska hallatlan mozgási szabadságot ad a zsúfolt forgalomban, és hűen követi márkatestvéreinek irányvonalát. KARLOVITZ KRISTÓF A Peugeot 106-os az orosz­lános márka egyik kapós mo­dellje volt , és az is marad. Erről olyan mértékű típusfris­sítéssel gondoskodott a gyár, hogy az eddigi vásárlók ne érezzék becsapva magukat, a potenciális új vevők pedig kel­lően attraktívnak találják a ki­csijárművet. A legnagyobb fej­lesztési költséget felemésztő vázszerkezetet tehát jórészt vál­­­tozatlanul hagyták, a kocsi kül­sejét és belsejét azonban ala­posan megfiatalították, és — ami a legfontosabb — igen nagy figyelmet szenteltek a biz­­tonság fokozásának. Megkerülhetetlen tény ugyanis, hogy a biztonság pénzkérdés. Éppen ezért hal­latlanul nagy a jelentősége an­nak, hogy egy viszonylag ol­csó, a forgalomban nagy darab­számban megjelenő autótípus kínálja azokat a biztonsági jel­lemzőket, amelyek még nem­rég a luxuskocsik vásárlóinak privilégiumát képezték. Te­kintsük át rövidesen az új 106- oson bevezetett életmentő in­tézkedéseket: a hossztartókat megerősítették, a kormányosz­lopot két irányban kimereví­tették, ami frontális ütközés­kor javítja a deformációs visel­kedést. Oldalütközéskor a meg­erősített ajtóoszlop, a tetőme­­revítés, és az ajtók párnázása védi az utasokat. Valamennyi változatban alapfelszerelés a pirotechnikai biztonsági öv­feszítő, extraként pedig lég­zsák, blokkolásgátló és szer­vokormány rendelhető. Mi ez, ha nem a gyakorlatba átvitt de­mokrácia? A kiskocsik általános hibája az erős menetzaj. A “Kis­oroszlán” e tekintetben is kivé­tel, mert az “akusztikus padló­váz” nem kedvez a zajok, rez­gések terjedésének. Tovább ja­vítja az utasok közérzetét, hogy a férőhely valamivel tágasabb, a kárpitozás fiatalosabb, a de­sign tetszetősebb lett. Műsza­kilag a motorok kismértékű módosítása, és a futómű finom­­hangolása érdemel említést. A próbaúton a 106-os meg­felelt várakozásomnak. A fé­rőhely magas termethez is meg­­­felel, de langaléta egyének már keveslik az ülés állítási tarto­mányát. A lábtér körülbelül 43- as cipőméretig bizonyul ele­gendőnek: a “nagy lábon élő” vezető lábbelijének orra a kup­lung felengedésekor már aka­dozik kissé. Csodák nincsenek — a kiskocsi nem nagykocsi. Nagyosan viselkedik azonban az autó városi forgalomban és kanyargós országúton, ahol ki tudja játszani fordulékonysá­­gát, fürgeségét és “bolondbiz­tos” menettulajdonságait. Re­akciói jóindulatúak, és idejé­ben figyelmeztetik a vezetőt, hogy közeledik a gumik tapa­dáshatára , így minden esé­ly megvan arra, hogy a 106-os kiváló ütközésbiztonságát soha nem lesz módunk ki­próbálni. A háromféle benzines és egy­­féle dízelmotorból álló hajtó­műválaszték teljesítményská­lája 50-től 95 lóerőig terjed, a vételár pedig másfél­­ és két millió forint között alakul. Már az egyszerű XN válto­zat is megfelelő felszereltségű, az XSI pedig fokozott igénye­ket is kielégít. Megnyugtató tudni, hogy valamennyi autó­hoz az alapárért jár kódolt in­dításgátló. Mivel a kis Peugeot takarékosan bánik az üzem­anyaggal (öt liter körüli fo­gyasztást lehet elérni vele), és a megbízhatósága is hagyomá­nyosan jó, nem lenne meglepő, ha oroszlánrészt hasítana ki ma­gának a kiskocsik piacából. Ami látszik: körkörös karosszériavédelem. Ami nem látszik: kiváló ütközésbiztonság A biztonság szolgálatában Falcon informatikai rendszer A Comproject Számítástechnikai Kft. által kifejlesztett, Falcon multifunk­cionális informatikai rendszer körözött járművek nyilvántartására, azonosí­tására és szükség esetén felderítésére alkalmas. A rendszer lehetővé teszi, hogy akár az autóban ülő rendőrnek is mindenkor naprakész, aktuális információ álljon rendelkezésére. MUNKATÁRSUNKTÓL A Falcon gépjármű-azo­nosító berendezés számítógé­pes videorendszere automati­kusan felismeri az álló vagy mozgó gépjárművek rendszá­mát, rádiófrekvenciás azono­sítórendszere azok rádiófrek­venciás kódját, az azonosító­kártya vagy más néven tulaj­doni lap révén pedig egyértel­műen egymáshoz rendeli a gépjárművet és annak tulaj­donosát. A rendszer a felismert ada­tok alapján adatbázisában azo­nosítja a gépjárműveket, és az így nyert információkat kom­munikációs csatornáin a kí­vánt helyre továbbítja. E célra fixen telepített, gépkocsiba szerelhető és hordozható ki­vitelben is készül. A rendszer nemcsak lát és hall, de szen­­zorai segítségével más módo­kon is érzékel, és az azonosí­tás eredményétől függően riaszt, vagy a feladat jellegé­től függően beavatkozik. Ily módon alkalmas lopott, körözött gépkocsik felderíté­sére közúton, települések ki- és bevezető útjain, továbbá ha­tárátkelőhelyeken, és telepü­lések forgalomkorlátozott te­rületein az automati­kus be- és kiléptetőrendszerek működte­tésére, vállalatok, intézmé­nyek területére behajtás auto­matikus ellenőrzésére, vala­mint őrzött objektumok körü­li gépkocsiforgalom megfi­gyelésére. A rendszer a rendszámokat 120 méteren belül 0,15 má­sodperc alatt azonosítja, 95 százalék fölötti biztonsággal. A Falcon számítógép a Ma­gyarországon forgalomba ho­zott összes gépkocsi rendszám szerinti nyilvántartására ké­pes, közöttük az el­lopottak és/ vagy körözöttek regisztrálá­sára. Mód van arra is, hogy őrzés céljából a rendszer nyil­vántartsa azokat az autókat, amelyekre a tulajdonosuk ko­rábban bejelentette, hogy nem szándékozik vele külföldre menni vagy akárcsak használ­ni is. Ezek a “szürkelistán” szereplő gépkocsik nem tar­toznak az ellopott vagy körö­zött kocsik közé, de egy eset­leges lopás esetén már a beje­lentést megelőzően védelem alatt állnak. A rendszám szerinti nyil­vántartásban a gépkocsival kapcsolatos minden adat sze­repel a típustól a színen át az esetleges körözésig és a kocsi papírjaiig, beleértve a zöld­kártyát és a forgalmi enge­délyt, sőt, még azt is “tudja”, ha a tulajdonos jogosítványát bevonták. A bűnüldözés haté­konyságát fokozza, hogy a Falcon országos hálózatba szervezhető és üzemeltethe­tő, amely biztosítja az infor­mációk pontos és gyors to­vábbítását. A fixen telepített berendezéseket elsősorban ha­tárátkelőhelyekre, őrzött ob­jektumok kapuihoz, illetve be­vezető útszakaszokra célsze­rű telepíteni. A gépkocsiba telepítettek a közúti forgalomban részt ve­vők ellenőrzésére használha­tók jól akár menet közben a haladó vagy az út mentén par­koló gépjárművek rendszáma­inak ellenőrzésére, akár az út mellé kiállva az elhaladó for­galom szűrésére. M. F. 1996. május 29. Japánban jobbak a Toyoták Nem tudunk még Ame­rikában olyan jó autókat csinálni, mint odahaza. Ezt nem más jelentette ki a minap, mint Hiroshi Okuda úr, a Toyota elnö­ke, egy független felmé­résre hivatkozva. Ebből kiderült, hogy arányaiban több meghibásodás tör­tént az USA ban gyártott Lexus-m­odelleknél,mint a Japánban készülteknél. A felmérésből az is ki­derült, hogy az amerikai gyártású Buick 88 kocsik­nál kevesebb hibát tapasz­­­taltak, mint a Toyota ugyancsak az USA-ban készülő hasonló kategó­riájú Camry-modelljeinél. Egy másik Toyota-il­letékes szerint különösen a gyártási folyamat során követnek el az USA-ban sokkal több hibát, mint Japánban, körülbelül öt­ször annyit. A jelenlegi alacsony ja­pán hibaszintet körülbe­lül öt év alatt lehet ledol­gozni, és javítani kell az utolsó ellenőrzéseken is, hogy végül a fogyasztók­hoz is kevesebb meghi­básodott autó jusson el.

Next