Világgazdaság, 1997. április (29. évfolyam, 63/7073-84/7094. szám)
1997-04-30 / 84. (7094.) szám
Az Internet új lehetőség a bűnözők kezében Terjednek a tagállamok közti csalások Évente 77 milliárd dollár veszteséget okoznak a tagállamoknak az integráción belüli határokon átnyúló korrupció és egyéb csalások — derül ki a brüsszeli bizottság által kiadott jelentésből. A csalások terjedésének egyik fő oka a jogharmonizáció hiánya. Különösen a bűncselekmények tíz fajtája elterjedt: számítógéppel kapcsolatos visszaélések, banki csalás, hamisítás, befektetési csalás, szélhámosság, közpénzekkel való visszaélés, csalárd csőd bejelentése, biztosítási csalás, ban növekszik, mint a belföldi bűncselekmények. Ennek okai mindenekelőtt az országok eltérő jogszabályai körül kereshetők, amelyek a bűnözőket a helyzet minél teljesebb kihasználására ösztökélik — ismerteti a jelentést a Financial Times. Forrás: FT □ országok száma ■ esetek száma Vállalati csalások csempészés és pénzmosás. Minden tagországban más és más bűncselekmény áll a figyelem középpontjában. Az Egyesült Királyságban a pénzügyi csalások kiugróak, Franciaországban a luxuscikkek hamisítása elterjedt, míg Görögországban már a régiségek csempészését is megelőzte a drogkereskedelem. A tagállamok közti kereskedelmi korlátozások felszámolása újabb kapukat nyitott a bűnszövetkezetek előtt. Az egyik legnagyobb veszélyt az Internet jelenti, mivel a számítógépes rendszerek feltörése egyre kisebb gondot okoz a kifinomult módszerekkel dolgozó komputerkalózoknak. Az Internetet ma már a pénzügyi piacok manipulálására is használják. Az országok határait átlépő, maffiák által szervezett bűnesetek száma sokkal gyorsab-Nem egyértelmű azonban a csalások elleni fellépés sem. A csalásokra ugyanis az offshore területek sok cég számára elsőrangú lehetőséget nyújtanak, néhány EU-ország gazdasága azonban annyira függ az offshore tevékenységtől, hogy a reformok bevezetése csak szűk keretek között valósítható meg. A csalásokra, különösen a nemzetköziekre egyre kevesebb figyelmet fordítanak más bűncselekményekkel szemben. Kisebb politikai nyomás nehezedik például a pénzmosás üldözésére, ha az csalással kapcsolatos, mintha droggal. A törvények és jogszabályok összehangolása, az államok közötti fokozott együttműködés és a csalások megelőzését segítő intézkedések szükségesek ahhoz, hogy az EU-gazdaságok ne kerüljenek a nemzetközi bűnszövetkezetek befolyása alá — véli a bizottság jelentése. A Veszprémtej Tejtermék Előállító és Értékesítő Részvénytársaság 1996. évi üzleti évére szóló éves jelentése megtekinthető a Veszprémtej Rt. székhelyén, Veszprém, Kistó u. 9 szám alatt 1997. május 6. és 1997. május 30. közötti időszakban, munkanapokon 9 órától 14 óráig. Veszprémtej Rt. igazgatósága HIRDETÉSFELVÉTEL: 1 1016 Budapest, Naphegy tér 8. Tel.: 1756722 /1145, 2034, 2035 Tel/fax: 2024199 Fax: 1754191 ■ " . D. EXIMBANK A 105/1995.(IX.8.) Korm. rendelet az exporthitelekhez kapcsolódó kamatkiegyenlítési rendszert a CIRR- kamatlábhoz kötötte. A partnerek tájékoztatására minden szerdán közzétesszük az OECD Titkársága által kihirdetett, érvényes CIRR-kamatlábat a főbb devizanemek vonatkozásában. A kamatláb havonta egyszer változik. Más, az általunk közzé nem tett devizanemekre vonatkozó információkat az Eximbank 269-0580 telefonszámán adunk. 1997. ápr. 15-től 1997. máj. 14-ig érvényes kamatlábak: Devizanem Kamatláb (%) ATS 5,70 DEM 6,00 ITL 7,33 USD < 5 év 7,38 USD > 5-8,5 év 7,54 USD >8,5 év 7,65 A fenti adatok tájékoztató jellegűek. Vállalati vélemények az egységes valutáról A multik mellette, a kicsik ellene Nemcsak a politikusok vitatkoznak az 1999 elejére tervezett Gazdasági és Monetáris Unió (EMU) előnyeiről és hátrányairól, az üzleti élet szereplői is megosztottak. A multinacionális cégek szerint az EMU a lehető legjobb megoldás, a kisebb cégek viszont szkeptikusak. A multinacionális cégek többsége támogatja az EMU-t, nekik csak jó lehet, ha az egységes valuta révén létrejön az áruk és szolgáltatások szabad piaca Európában — fejtegeti a The Wall Street Journal Europe. Más a helyzet a kis cégek esetében. A német, valamint a brit kis- és középvállalatoknak mindössze 12, illetve 25 százaléka érzi úgy, hogy a monetáris unió hasznos lehet számukra. Igaz, más EU-országokban ez a szám jóval magasabb: a dánoknál és a portugáloknál 49, az íreknél 46, a spanyoloknál 35, a franciáknál 30 százalék a támogatottság aránya a “kicsik” körében. Ami a brit álláspontot illeti, érthető a vállalatok óvatossága, hiszen politikai vezetőik is inkább a kivárás taktikáját választják a május elsején esedékes általános választások előtt. Mind a hatalmon lévő konzervatív párt, mind az ellenzéki Munkáspárt megígérte választóinak, hogy az euro elfogadásáról népszavazást fog tartani. Ráadásul a cégek véleményét nagymértékben befolyásolja, hogy helyzetük különbözőképpen fog alakulni az euro világában: az európai piacra szakosodott cégek komoly költségmegtakarításra és az eladások gyors emelkedésére számíthatnak, míg az Európán kívüli világra koncentráló vállalatok számára a megtakarítások elenyészőek lesznek a versenyképesség várható romlásához képest. Az első kategóriába tartozik az Imperial Chemical Industries Plc. (ICI) vegyipari cég, amely a maga területén a világ tíz vezető cége közé sorolható. Az ICI-nél úgy vélik, hogy a monetáris unió jelentős munkabér- és anyagköltség-megtakarítással jár, és általánosságban véve hozzájárulhat a gazdasági növekedés gyorsulásához. A cég jelenleg az EU valamennyi országában jelen van, és roppant fárasztó és költséges eljárásnak tartja, hogy 14 valutában kell intéznie az ügyeit. Csak a valutaátváltás tavaly 89 millió dollárjába került, ami európai eladásai értékének 1 százalékára rúg. Az euro megkönnyíti az egyes országokban érvényes árak összehasonlítását is — állítják az ICI-nél —, és ily módon időben le lehet leplezni a burkolt áremelési szándékokat. Ez persze azt is jelenti, hogy az egységes valuta bevezetése után kiélezettebb lesz a verseny az EU piacán, de a nagy, tőkeerős cégeknek ez nem árt különösebben. A kedvező jelenségek közé tartozik az is, hogy a lassuló infláció és az egységes, kibővült tőkepiac következtében csökkenhetnek a finanszírozási költségek. Az egyes országok közti kamatlábkülönbségek zsugorodásával egyszerűsödik a gyártóhelyek kiválasztása, ami a multinacionális cégek életében fontos döntést könnyít meg. Az ICI-étől eltérő véleményt képvisel a Wassall Plc. konglomerátum. Szerinte az előbb felsorolt mikrogazdasági előnyöknél nagyobb súllyal esnek latba a makrogazdasági hátrányok. Itt elsősorban arra gondolnak a vállalat szakértői, hogy az EMU égisze alatt az egyes kormányok elvesztik befolyásukat a kamatlábak, a valutaárfolyamok, az adópolitika meghatározása fölött. A makrogazdasági összefüggések vonatkozásában a Wassallnál negatív példaként hozzák fel az Európai Monetáris Rendszer (EMS) árfolyamrendszerét (ERM), amely szűk ingadozási sávokat állapított meg a különféle valuták számára, s amely a britek számára katasztrofális eredménnyel végződött. Az árfolyamrendszerben való részvétel olyan áldozatokat követelt a britektől, hogy exporttermékeik jóval drágábbak lettek a kívánatosnál. A font túlértékelt lett, és a kamatlábak 12 százalékra emelkedtek. Ez hozzájárult a gazdasági növekedés lassulásához, és Nagy- Britannia végül is 1992-ben kilépett az ERM-ből. A konglomerátumnál úgy vélik, hogy ugyanez ismétlődne meg az EMU-hoz való csatlakozáskor: a britek elvesztenék a rugalmas alkalmazkodás lehetőségét. A Wassall olyannyira kételkedik az EMU áldásaiban, hogy vezetői szerint talán az egész ország jobban járna, ha Nagy-Britannia nemcsak az EMU-t kerülné el, hanem még az EU-ból is kilépne. ^ Közlemény ^ A Bakony Holding Befektető és Vagyonkezelő Rt. értesíti a tisztelt részvényeseit, hogy az éves jelentés 1997. május 12-én 8 órától 16 óráig tekinthető meg Ajka, Szabadság tér 7. szám alatt. _____ EURÓPAI UNIÓ A Rizikó Factory Rt. tájékoztatja az érintetteket, hogy a társaság 1996. évi jelentése, 1997. május 5-től a Bankár-B Értékpapír Rt. (1944 Budapest, Bank Center, V. Szabadság tér 7.) irodájában tekinthető meg. Meghívó A Nexum Befektetési Rt. éves rendes közgyűlését az igazgatóság 1997. május 31-én 16 órára Pécs, Széchenyi tér 6. sz. alatti székhelyére összehívja. A közgyűlés napirendje: 1. Az igazgatóság jelentése az 1996. évi gazdálkodásról, a mérleg előterjesztése. 2. A felügyelőbizottság beszámoló jelentése az 1996. évi munkáról. 3. A könyvvizsgáló jelentése a mérlegről. 4. Az alapító okirat módosítása. 5. Az igazgatóság javaslata az eredményfelosztásról. 6. Az IV. pontok megtárgyalása és határozathozatal a napirendek előterjesztéseiben szereplő kérdésekben. 7. Egyebek. Az rt. 1996-os üzleti évének előzetes mérlegadatai: (ezer Ft) Eszközök____________________Források_________________ A. Befektetett eszközök 49 759 D. Saját tőke 25 711 B. Forgóeszközök 3 341 F. Kötelezettség 27 377 II. Követelések 1 571 II. Rövid lejáratú köt. 27 377 IV. Pénzeszközök 1 770 C. Aktív időbeli elhat._______________25 G. Passziv időbeli elhat.____________37 Összesen 53 125 Összesen 53125 ^ NEXUM Befektetési Rt. igazgatósága^ Jövő évi költségvetés Lesz-e emelés? Ma terjeszti elő javaslatát a jövő évi költségvetésről Erkki Liikanen, a brüsszeli bürokrácia ügyében illetékes bizottsági tag. A kiadásnövekedést előirányzó tervezetet sok támadás éri, hiszen a tagállamok saját nemzeti költségvetésük kiadásait szinte mindenütt lefaragják. VG-ÖSSZEÁLLÍTÁS Liikanen előterjesztése 84,7 milliárd ECU-ben jelöli meg a jövő évi kiadások főösszegét, szemben az idei 82,4 milliárddal. A 2,9 százalékos növekedés azonban politikailag elfogadhatatlan olyan időszakban, amikor a tagállamok saját büdzséjük megkurtításával vannak elfoglalva — fejtette ki a Süddeutsche Zeitungnak egy brüsszeli diplomata. A témáról május 12-én tárgyaló pénzügyminiszterek ezért vélhetően megpróbálnak majd különféle kiadáscsökkentéseket elérni. Erre politikai értelemben a legjobb lehetőség az igazgatási kiadások területén kínálkozik, amelyeket a javaslat viszont növelni szeretne. A fogyasztóvédelemmel foglalkozó 24. főigazgatóság például száz új alkalmazottat szeretne felvenni, ezt a tagállamok aligha hagyják majd jóvá. Kérdéses viszont, hogy az igazgatási kiadások a miniszterek által kívánatosnak tartott csökkentése mennyire illik bele Liikanen reformterveibe. A biztos szerint ugyanis a bizottságnak nyitottabb és az ügyfelekre jobban odafigyelő intézménnyé kell válnia — írja a The Wall Street Journal Europe. Egy másik ütközőpont az agrártámogatások területe. A mezőgazdasági főigazgatóság eredetileg 42,5 milliárd ECU-s kiadást javasolt, a Liikanenelőterjesztésben már csak 41 milliárd szerepel, a pénzügyminiszterek viszont még kevesebbet szeretnének adni. Érvelésük szerint a marhakórválság ellenére már tavaly is az eredetileg elkülönített összegnél 1,7 milliárd ECU-vel kevesebbet kellett csak kifizetni. Rendkívüli tájékoztatás Az 1996. évi CXI. tv. [Épt. 50. paragrafus (1) bek.] alapján rendkívüli tájékoztatási kötelezettségünknek eleget téve bejelentjük, hogy az Aranypók Rt. igazgatósága 1997. április 28-i rendkívüli ülésén döntött 100 millió forint értékű nyilvános kötvény kibocsátásáról. Az Állami Pénz- és Tőkepiaci Felügyelet engedélye után nyilvános ajánlattétel formájában tájékoztatjuk a befektetőket a jegyzés feltételeiről. Aranypók Rt. igazgatósága VARIP Rt. Ezúton értesíti részvényeseit, hogy 1997. május 30-án délelőtt 10 órakor ÉVI RENDES KÖZGYŰLÉST tart az 1027 Budapest, Csalogány utca 47-49. sz. alatti irodájában. Napirend: 1. Az igazgatóság beszámolója az 1996. évről. 2. A felügyelőbizottság és a könyvvizsgáló jelentése. 3. Az 1996. évi mérleg elfogadása. 4. Egyebek. A közgyűlésen azok a részvényesek szavazhatnak, akik részvényeiket a társaságnál május 30-ig letétbe helyezik. Igazgatóság ^EP HOLDING Rt. Ezúton értesíti részvényeseit, hogy 1997. május 30-án délelőtt 11 órakor évi rendes közgyűlést tart az 1027 Budapest, Csalogány utca 47—49. sz. alatti irodájában. Napirend: 1. Az igazgatóság beszámolója az 1996. évről. 2. A felügyelőbizottság és a könyvvizsgáló jelentése. 3. Az 1996. évi mérleg elfogadása. 4. Egyebek. A közgyűlésen azok a részvényesek szavazhatnak, akik részvényeiket a társaságnál május 30-ig letétbe helyezik. ____________Igazgatóság/