Világgazdaság, 1997. április (29. évfolyam, 63/7073-84/7094. szám)
1997-04-24 / 80. (7090.) szám
1997. április 24. A Nissan R 390 GT1 Irány: Le Mans! Júniusban a Nissan nemzetközi versenyzőcsapattal és a győzelem reményével indítja el új sportautóját, a Le Mans-i 24 órás versenyen. A brit TWR istálló közreműködésével létrehozott nagy teljesítményű, kétüléses autót külön erre a célra kifejlesztett 3,5 literes nyolchengeres V- motor hajtja. Az ultrakönnyű szénszálas műanyag karosszéria alatt a hátsó tengely előtt elhelyezett középmotor hatsebességes szekvenciális váltón keresztül adja le a teljesítményt. Az R 390 GT1 kifejlesztésével a Nissan kettős célt tűzött maga elé. A TWR versenyistálló a korábbiakban sikeresen működött közre a Jaguar, az Aston Martin és a Volvo különböző versenyváltozatainak kifejlesztésében, ezért esett a Nissan választása is erre a specialistának tekinthető cégre. Az R 390-est a TWR-rel közösen a Nissan angliai cranfieldi műszaki központja és a szintén sportváltozatok kialakítására létrehozott japán NISMO cég hozta létre. A közúti változat gyártásának beindítása az év második felében várható. Német autópályadíj A német kormány azt tervezi, hogy pénz hiányában koncessziót ad autópályák építésére és finaszírozására a magánszektornak, azaz a jövőben útdíjat kell majd fizetni egyes autópályákon, hidakon és alagutaknál — közölte a bonni közlekedési minisztérium. Németországban jelenleg csak a 12 tonnánál nehezebb teherautóknak kell útdíjat fizetniük. Az intézkedés 1995. január 1. óta van érvényben, és egy évre szóló matricát kell venniük. A közlekedési tárca 18 nagy program engedélyezését tervezi, köztük híd építését a Warnow-folyón Rostocknál, melyet már oda is ítéltek a BTP Bouygues francia csoportnak. Sajtóértesülés szerint átkelésenként 3,5 német márkát kellene fizetni. A minisztérium részesedését a tervek megvalósításából 20 százalékra akarják korra fenyeget tezni, legalábbis a dolgok jelenlegi állása szerint. A tárca szerint a német újraegyesítés olyan pénzügyi helyzetet idézett elő az autóútiparban, amilyenre a Német Szövetségi Köztársaság nem volt felkészülve. Az állami költségvetésből 1996 óta évente legfeljebb 10 milliárd márkát költhetnek távolsági utak építésére, s egyre szűkül a kormány mozgásszabadsága a legszükségesebb tervek megvalósítására. AUTÓ-VILÁGGAZDASÁG A Peugeot-fejlesztések Rancho, Grand Raid, új 306 Az autógyártás megkezdése, 1890 óta a Peugeot rendszeresen előállt valamilyen érdekességgel. A tervezők fantáziája azonban mindig a praktikum határain belül mozgott. A gyár idén is előrukkol néhány csemegével. DEMETER KÁLMÁN Két évtizede nagy sikert ért el Franciaországban a Matra-Simca (később Talbot) Rancho, amely a mai szabadidőautók előfutárjának tekinthető. A felépítése révén úgy nézett ki, mint egy terepjáró, hiszen 15 hüvelykes kerekei magasba emelték a talajtól, s bozótráccsal, valamint védett fényszórókkal kissé rusztikussá tették a tervezők a kétajtós kombit. Ám mindehhez a szokásos francia fronthajtás járult. A Peugeot most úgy döntött, hogy a konszerntársával, a Citroennel közösen kifejlesztett Partnerjából is készít egy Rancho-változatot, amely műszaki adatait tekintve nem különbözik az alapmodelltől, ám ez is kapott bozótrácsot, s még az áramvonalasított tetőcsomagtartó elejébe is elrejtettek egyegy távolsági fényszórót. A gyár az év végén kezdi meg a Rancho sorozatgyártását, ugyanakkor, amikor a szintén a Partnerből kihozott Grand Raid is a szalagokra kerül. Ez utóbbi viszont már négy kerékmeghajtást kapott, hogy mindazok, akik kedvteléseiknek hódolva letérnek az aszfaltról, ne akadjanak el a sárban. A Peugeot egyébként májusban mutatja be az új 306-os típuscsaládot, de felfrissített külsővel, fokozott biztonsággal és attraktív motorválasztékkal. Megjelenése, 1993 óta több mint másfél millió 306-os készült. A márka autótípusai közül ezt állítják elő a legnagyobb darabszámban, naponta 2 ezret, 145 ország részére. Franciaországban piacvezető szerepet játszik a 306-os, amelyből eddig 475 ezer talált gazdára: 35 százalékuk benzines, 65 százalék pedig dízelmotorral. Magyarországon az eladott személyautók 46 százaléka az alsó kategóriából kerül ki, a Peugeot 1996-os eladásainak (838 darab) 32 százalékát adta a 306-os. A típus vásárlói 92 százalékban benzinmotort, 8 százalékban dízelt rendelnek. L önmagáért beszél. Olyan amely kiváló tulajdonságaival magára a figyelmet. Ez a modell EGY AUTÓ, AMELY KILÉPETT A SORBÓL Carisma... a név JT’ önmagáéig beszél. Olyan autót jelöl, amely kiváló tulajdonságaival azonnal felhívja magára a figyelmet. Ez a modell nem arra készült, hogy szerényen meghúzódjon versenytársai között - a Mitsubishi tervei szerint 1997-ben már a Carisma lesz a márka legkeresettebb autója Európában. És a cég nem keveset tett azért, hogy ez valóban így is legyen. A Carisma sorozatgyártását éveken át tartó, nagyon alapos felmérések előzték meg - szintén Európában. Azért itt, mert a Carismával a Mitsubishi olyan modellt kívánt megalkotni, amely tökéletesen alkalmazkodik a kontinens vásárlóinak elvárásaihoz. Mint mindig, az elkészült művön most is meglátszik a gondos tervezés és előkészítés. Design, kényelem és funkcionalitás jellemzi az autó egészét és részleteit egyaránt. A legkorszerűbb műszaki megoldások alkalmazásával megépített elegáns vonalú jármű valódi családi autó, de karizmatikus megjelenése és alacsony fogyasztása cégautónak is alkalmassá teszi. Gazdag felszereltség, maximális biztonság, a környezetvédelmi előírásokat messzemenően figyelembe vevő csúcstechnológia - ez a Carisma. Egy autó, amely erőt és nyugalmat ad tulajdonosának. Egy autó, melyet öröm vezetni. MITSUBISHI CARISMA A MITSUBISHI MOTORS Azoknak, akik élvezik az élet örömeit. BUDAPEST: DENZEL AUTÓ HUNGÁRIA KFT., TEL.: 156-7401; DUNA INTERSERVICE KFT., TCK-TEL.: 250-4065, SZGK-TEL.: 270-2121; RÁCZ HÁROM GYÉMÁNT KFT., TEL.: 404-0404; DEBRECEN: LANMOBIL KFT., TEL.: (52)413-028; EGER: UNIVERSAL AUTÓCENTRUM KFT., TEL.: (36)412-122; GYŐR: PANNONAUTO KFT., TEL.: (96)319-764; KISKUNHALAS: KIRÁLY AUTÓSZERVIZ, TEL.: (77)420-215; MISKOLC: TOP AUTOMOBILE KFT., TEL.: (46)411-908; NYÍREGYHÁZA: AUTÓ SZ & B KFT., TEL.: (42)403-401,; PÉCS: AP+T KFT., TEL: (72)448 203; SIÓFOK: SIO-MOTOR KFT., TEL.: (84)318 181; SZEGED: TISZA 2000 AUTÓHÁZ KFT., TEL.: (62)323-900; SZEKESFEHÉRVÁR: UGRICA ÉS TARSA KFT., TEL.: (22)320-386; SZOLNOK: MITSUBISHI TÓTH AUTÓSZERVIZ, TEL.: (56)374-074; SZOMBATHELY: MITSUBISHI KREPLI, TEL.: (94)327-946; VESZPRÉM: AUTÓ ANTEUS KFT., TEL.: (88)326-958. ZALAEGERSZEG, PÉTER TIBOR ÉS FIA AUTOMOBIL KFT., TEL.: (92)326-853