Világgazdaság, 1997. április (29. évfolyam, 63/7073-84/7094. szám)

1997-04-24 / 80. (7090.) szám

1997. április 24. A Nissan R 390 GT1 Irány: Le Mans! Júniusban a Nissan nemzetközi versenyzőcsapattal és a győzelem reményével indítja el új sportautóját, a Le Mans-i 24 órás versenyen. A brit TWR istálló közre­működésével létrehozott nagy teljesítményű, kétüléses autót külön erre a célra kifejlesztett 3,5 literes nyolchengeres V- motor hajtja. Az ultrakönnyű szénszálas műanyag karos­széria alatt a hátsó tengely előtt elhelyezett középmotor hat­­sebességes szekvenciális vál­tón keresztül adja le a teljesít­ményt. Az R 390 GT1 kifejlesztésé­vel a Nissan kettős célt tűzött maga elé. A TWR versenyis­tálló a korábbiakban sikeresen működött közre a Jaguar, az Aston Martin és a Volvo kü­lönböző versenyváltozatainak kifejlesztésében, ezért esett a Nissan választása is erre a spe­cialistának tekinthető cégre. Az R 390-est a TWR-rel közösen a Nissan angliai cranfieldi mű­szaki központja és a szintén sportváltozatok kialakítására létrehozott japán NISMO cég hozta létre. A közúti változat gyártásának beindítása az év második felében várható. Német autópályadíj A német kormány azt terve­zi, hogy pénz hiányában kon­cessziót ad autópályák építé­sére és finaszírozására a ma­gánszektornak, azaz a jövőben útdíjat kell majd fizetni egyes autópályákon, hidakon és alagutaknál — közölte a bonni közlekedési minisztérium. Németországban jelenleg csak a 12 tonnánál nehezebb teherautóknak kell útdíjat fi­zetniük. Az intézkedés 1995. január 1. óta van érvényben, és egy évre szóló matricát kell venniük. A közlekedési tárca 18 nagy program engedélyezését terve­zi, köztük híd építését a War­­now-folyón Rostocknál, me­lyet már oda is ítéltek a BTP Bouygues francia csoportnak. Sajtóértesülés szerint átkelé­senként 3,5 német márkát kel­lene fizetni. A minisztérium részesedé­sét a tervek megvalósításából 20 százalékra akarják korra­ fenyeget­ tezni, legalábbis a dolgok je­lenlegi állása szerint. A tárca szerint a német újra­egyesítés olyan pénzügyi hely­zetet idézett elő az autóútipar­­ban, amilyenre a Német Szö­vetségi Köztársaság nem volt felkészülve. Az állami költség­­vetésből 1996 óta évente legfel­jebb 10 milliárd márkát költhet­nek távolsági utak építésére, s egyre szűkül a kormány moz­gásszabadsága a legszüksége­sebb tervek megvalósítására. AUTÓ-VILÁG­GAZDASÁG A Peugeot-fejlesztések Rancho, Grand Raid, új 306 Az autógyártás megkezdése, 1890 óta a Peugeot rendszeresen előállt valami­lyen érdekességgel. A tervezők fantáziája azonban mindig a praktikum hatá­rain belül mozgott. A gyár idén is előrukkol néhány csemegével. DEMETER KÁLMÁN Két évtizede nagy sikert ért el Franciaországban a Matra-Sim­­ca (később Talbot) Rancho, amely a mai szabadidőautók elő­­futárjának tekinthető. A felépítése révén úgy né­zett ki, mint egy terepjáró, hi­szen 15 hüvelykes kerekei ma­gasba emelték a talajtól, s bo­zótráccsal, valamint védett fényszórókkal kissé rusztikus­sá tették a tervezők a kétajtós kombit. Ám mindehhez a szo­kásos francia fronthajtás járult. A Peugeot most úgy döntött, hogy a konszerntársával, a Cit­roennel közösen kifejlesztett Partnerjából is készít egy Ran­cho-változatot, amely műsza­ki adatait tekintve nem külön­bözik az alapmodelltől, ám ez is kapott bozótrácsot, s még az áramvonalasított tetőcsomag­tartó elejébe is elrejtettek egy­­egy távolsági fényszórót. A gyár az év végén kezdi meg a Rancho sorozatgyártá­sát, ugyanakkor, amikor a szin­tén a Partnerből kihozott Grand Raid is a szalagokra kerül. Ez utóbbi viszont már négy kerék­meghajtást kapott, hogy mind­azok, akik kedvteléseiknek hó­dolva letérnek az aszfaltról, ne akadjanak el a sárban. A Peugeot egyébként május­ban mutatja be az új 306-os típuscsaládot, de felfrissített külsővel, fokozott biztonság­gal és attraktív motorválasz­tékkal. Megjelenése, 1993 óta több mint másfél millió 306-os készült. A márka autótípusai közül ezt állítják elő a legna­gyobb darabszámban, naponta 2 ezret, 145 ország részére. Franciaországban piacvezető szerepet játszik a 306-os, amelyből eddig 475 ezer talált gazdára: 35 százalékuk benzi­nes, 65 százalék pedig dízel­motorral. Magyarországon az eladott személyautók 46 százaléka az alsó kategóriából kerül ki, a Peugeot 1996-os eladásainak (838 darab) 32 százalékát adta a 306-os. A típus vásárlói 92 százalékban benzinmotort, 8 százalékban dízelt rendelnek. L önmagáért beszél. Olyan amely kiváló tulajdonságaival magára a figyelmet. Ez a modell EGY AUTÓ, AMELY KILÉPETT A SORBÓL Carisma... a név JT’ önmagáéig beszél. Olyan autót jelöl, amely kiváló tulajdonságaival azonnal felhívja magára a figyelmet. Ez a modell nem arra készült, hogy szerényen meghúzódjon versenytár­sai között - a Mitsubishi tervei szerint 1997-ben már a Carisma lesz a márka legkeresettebb autója Európában. És a cég nem keveset tett azért, hogy ez valóban így is legyen. A Carisma sorozatgyártását éveken át tartó, nagyon alapos felmérések előzték meg - szintén Európában. Azért itt, mert a Carismával a Mitsubishi olyan modellt kívánt megalkotni, amely tökéletesen alkalmazkodik a kontinens vásárlói­nak elvárásaihoz. Mint mindig, az elkészült művön most is meglátszik a gondos tervezés és előkészítés. Design, kényelem és funkcionalitás jellemzi az autó egészét és részleteit egyaránt. A legkorszerűbb műszaki megoldások alkalma­zásával megépített elegáns vonalú jármű valódi családi autó, de karizmatikus megjelenése és alacsony fogyasztása cégautónak is alkalmassá teszi. Gazdag felszereltség, maxi­mális biztonság, a környezetvédelmi előírásokat messze­menően figyelembe vevő csúcstechnológia - ez a Carisma. Egy autó, amely erőt és nyugalmat ad tulajdonosának. Egy autó, melyet öröm vezetni. MITSUBISHI CARISMA A MITSUBISHI MOTORS Azoknak, akik élvezik az élet örömeit. BUDAPEST: DENZEL AUTÓ HUNGÁRIA KFT., TEL.: 156-7401; DUNA INTERSERVICE KFT., TCK-TEL.: 250-4065, SZGK-TEL.: 270-2121; RÁCZ HÁROM GYÉMÁNT KFT., TEL.: 404-0404; DEBRECEN: LANMOBIL KFT., TEL.: (52)413-028; EGER: UNIVERSAL AUTÓCENTRUM KFT., TEL.: (36)412-122; GYŐR: PANNONAUTO­ KFT., TEL.: (96)319-764; KISKUNHALAS: KIRÁLY AUTÓSZERVIZ, TEL.: (77)420-215; MISKOLC: TOP AUTOMOBILE KFT., TEL.: (46)41­1-908; NYÍREGYHÁZA: AUTÓ SZ & B KFT., TEL.: (42)403-401,; PÉCS: AP+T KFT., TEL: (72)448 203; SIÓFOK: SIO-MOTOR KFT., TEL.: (84)318 181; SZEGED: TISZA 2000 AUTÓHÁZ KFT., TEL.: (62)323-900; SZEKESFEHÉRVÁR: UGRICA ÉS TARSA KFT., TEL.: (22)320-386; SZOLNOK: MITSUBISHI TÓTH AUTÓSZERVIZ, TEL.: (56)374-074; SZOMBATHELY: MITSUBISHI KREPLI, TEL.: (94)327-946; VESZPRÉM: AUTÓ ANTEUS KFT., TEL.: (88)326-958. ZALAEGERSZEG, PÉTER TIBOR ÉS FIA AUTOMOBIL KFT., TEL.: (92)326-853

Next