Világgazdaság, 2001. május (33. évfolyam, 82/8097-103/8118. szám)

2001-05-09 / 87. (8102.) szám

2001. MÁJUS 9. VILÁGGAZDASÁG Hétmilliárd dollárt ár az olasz Mediaset tévécsoport közel fele Többen várnak Berlusconi birodalmára A vasárnapi olasz parlamenti választási kampány egyik fő témája az az összeférhetetlen­ség, amely a miniszterelnökségre esélyesnek tekintett Silvio Berlusconi üzleti vállalkozásai és politikai törekvései között áll fenn, különösen, hogy 12 milliárd dollár értékűre becsült családi holdingjába három tévétársaság is beletartozik, nem beszélve az ország legnagyobb könyvkiadójáról (Mondadon) és egyik legkelendőbb újságjáról (Il Giornale) — ezért is ne­vezik őt médiacsászárnak. VG-ÖSSZEÁLLÍTÁS A Fininvest családi holding médiaágazatát a Mediaset-ér­­dekeltség igazgatja. A Mediaset által működtetett három tévé­­csatorna a legnépszerűbbek közé tartozik Olaszországban, ahol az emberek — mint a Financial Times írja — napi négy órát töltenek a képernyő előtt. Ez a három és az állami RAI-hálózat együttesen képvi­seli a nézettség 95 százalékát. Miniszterelnökként Berlusconi elvben a RAI kormányrészvé­nyeit is birtokolná, miáltal ural­kodó befolyásra tehetne szert a teljes olasz tévépiacon—álla­­pítja meg a Reuters. Plurális társadalomban ez elképzelhe­tetlen. Berlusconi e hét péntekére ígérte, hogy egyik adóján kifej­ti, hogyan képzeli el az össze­férhetetlenség feloldását. Az egyik lehetőség az, hogy vala­mennyi érdekeltségét független vagyonkezelőre bízza. Megfi­gyelők azonban inkább azt va­lószínűsítik, hogy eladja a Mediasetben birtokolt 48 szá­zalékos részesedését. A kérdés csak az, hogy kinek van erre 7 milliárd dollárja. Egy másik médiamágnás, Rupert Murdoch, a News Cor­poration elnöke korábban már érdeklődött a Mediaset iránt, s a napokban meglepetésszerűen Rómában járt, hogy Berlus­­conival vacsorázzék. De a hí­rek szerint ő most nem annyira likvid, hogy belevághasson egy ilyen ügyletbe. Jelentkezett viszont Roberto Colaninno, a legnagyobb olasz cég, a Telecom Italia (TI, “Matáv”) vezetője. A közép­bal-szimpátiával gyanúsított Colaninno vételi szándékának bejelentése nem nélkülözi a pi­kantériát: a Mediaset április közepén szerzett 0,5 százalékot abban az Olivettiben, amelyen keresztül Colaninno ellenőrzi a TI-t. Fedele Confalonieri Mediaset-elnök szerint a 0,5 százalék elegendő ahhoz, hogy szavuk legyen az Olivetti (és a TI) stratégiájának alakításában. A kincstárügyi minisztérium 3,46 százalékos aranyrész­vénnyel bír a TI-ben, amivel megakadályozhat nemkívána­tos tranzakciókat. Ha Berlus­­coniék győznek, ez a 3,46 százalék az ő birtokukba kerül, és a Mediaset zöld utat nyer a tévé és a telefon összekapcso­lására. Ugyanerre készül a TI is: megszerezte a harmadik legna­gyobb olasz tévészereplőt, a Telemontecarlót (TMC), de a lépés a Mediaset fellebbezése nyomán még versenyhivatali jóváhagyásra vár. A TMC tévé­piaci részesedése ugyan csak 4 százalék, de rajta keresztül megtörhetőnek vélik a Media­­set kvázi monopóliumát, és meghiúsíthatónak, hogy elbir­tokolja az új kommunikációs lehetőségeket. (Az olasz válasz­tásokról háttér a 10. oldalon) További alternatíva a délutáni és kora esti tévés „szappanoperasávra” Az RTL Klub és a Viasat 3 új műsorai Két tévécsatorna is kihívást intéz a folytatásos tévéregények ellen: a Mónika Show és a Ta­lálkozások című sztármagazin útnak indításával a hagyományos “szappanoperasávban” kíván alternatívát nyújtani az RTL Klub, a Viasat 3 pedig fél 8-ra időzíti a hét minden napján kép­ernyőre kerülő reality show-ját. MUNKATÁRSAINKTÓL Május elejétől napi rendsze­rességgel, közvetlenül az esti hírműsort megelőzve jelentke­zik az RTL Klubon a Találko­zások című sztármagazin. A Westel Rt. azonos című, a pia­con több mint három éve jelen lévő magazinjának szellemisé­géhez hasonló televíziós mű­sort kívánnak készíteni az alko­tók, a telekommunikációs cég közreműködésével. A szemé­lyes hangvételű, egyenként 15 perces műsorokban hazai és külföldi sztárokat kívánnak úgymond “emberközelbe” hoz­ni, magánéletüket szolidan be­mutatni. A Találkozások soro­zat támogatása annyiba kerül, mint egy jó kampány — felel­te lapunk kérdésére, konkrét összeget nem említve, Sugár András, a Westel vezérigazga­tója. Az RTL Klub reményei szerint a műsor nézettsége meg­egyezik majd a csatorna híradó­­j­áéval, célcsoportját pedig—az ebben a sávban tévézők 60-65 százalékát kitevő—nők alkot­­ják. Szintén a hétköznapokon lesz látható a délutáni műsor­sávban helyet kapott új, “kibe­szélő” sorozat is. A Mónika Show-ban hétköznapi emberek mondják el véleményüket mindannyiunkat érintő kérdé­sekről úgy, hogy indulataikat sem rejtik véka alá. Vélhetően nem hiányoznak majd az indulatok a Viasat 3 e hét szombatján induló, hét­köznapokon fél 8-tól, hétvégén 8 órától látható, Bár című soro­zatából sem, amely egyben az első magyar produkcióban ké­szült reality show is lesz. A forgatás tíz héten át folyamatos, a kamera minden pillanatban nyomon követi az egy lakásba összezárt 11 amatőr szereplő életét és munkáját. Utóbbi szín­helye a budapesti Fashion Café, ahová a B­ár nézői bármikor be­térhetnek, hogy élőben is talál­kozzanak a szereplőkkel, de az események egy webkamera se­gítségével az interneten is nyo­mon követhetők. Hasonlóan külföldi elődeihez, a Bár “ki­eséses” alapon zajlik, a győz­tes szereplő 5 millió forintot kap. A Bár életét játékvezető­ként Novák Péter irányítja, a műsort a Viasat 3 megbízásá­ból Pataki Ági producer és Ko­vács Gábor rendező gyártja. Április első hetében közel hatmillió példányban vettek kezükbe országos napilapot az olvasók. Ezen belül megköze­lítőleg 4,3 millió volt az olyan újság, amelyikért — a hírlap­árusnál vagy előfizetőként — pénzt adtak ki. A nyolc versenyző újság egyike csupán a hirdetési pia­con bocsátkozik versenybe: egyébként naponta terjesztett mennyisége alapján éppen az ingyenes Metro hírújság veze­ti az országos napilapok toplis­táját. Sőt annak ellenére, hogy szombaton és vasárnap nem je­lenik meg — egész heti össze­sített példányszáma alapján is —, ez az újság az abszolút első, hetente 1,7 millió példánnyal. Jut azonban az elsőségből másoknak is: a pénzért kapha­tó lapok közül eladott példány­száma alapján egyelőre még tartja vezető helyét a Népsza­badság, szorosan a nyomában jár azonban a napi átlagban minössze 25 ezerrel kevesebb példányban eladott Mai Blikk. Ha azonban a hetente összesen értékesített mennyiséget néz­zük, már a Mai Blikk vezeti a sort, hiszen vasárnapi kiadásá­val együtt a bulvárlap április ele­­jén közel 20 ezer példánnyal tudta megelőzni egykor abszo­lút piacvezető, ám lassan, de fo­lyamatosan olvadó példányszá­mú versenytársát. A két újság el­adott példány­számának közele­désében valószínűleg közreját­szik az is, hogy a Mai Blikk feb­ruár végétől nyereményj­átékos kampánnyal intenzíven támo­gatta értékesítését, sőt—a Mai Nap megszüntetése után — egyedül uralta a bulvárpiacot. A kampányra is elsősorban abban a reményben került sor, hogy a Napi Blikknek esetleg sikerül­het teljesen kitöltenie a bulvár­lapok szegmensében — saját kiadója által a múlt év végén fel­vásárolt Mai Nap beáldozásával — teremtett piaci rést. A jelen­legi értékesítési adatok azonban nem igazolják a Ringier előze­tes várakozását: az adatgyűjté­sünk idején még mindössze öt hete a piacon lévő Színes Mai Lap adataink szerint április ele­jén hétköznaponként 55 ezres, hétvégenként pedig közel 70 ezres eladott példányszámával rövid idő alatt tekintélyes fo­gyasztói tábort szerzett magá­nak. A Magyar Nemzet a jelek sze­rint hosszabb távon őrzi a bele­olvasztott Napi Magyarország (és a szolgáltatásként belehú­zott, egykor önálló hetilap, a Sportfogadás) olvasótáborával felduzzasztott, s így 65 ezer fő közelében stabilizálódni látszó vásárlóközönségét. A Magyar Hírlap formátumváltozása egy­előre még nem növelte számot­tevő mértékben az eladott pél­dányszámának alapján a nem­régen tulajdonost váltott Nép­szavával fej fej mellett haladó újságért fizetők körét. (VG) Médiamonitor Napilapok pozícióharca REKLÁM ÉS MÉDIA o­rszágos napilapok példányszáma 2001. április elején] Hétköznapi átlag Szombat Vasárnap Napi átlag Heti összes Népszabadság 198082 201 238 Nem jelenik meg 198 608 1 191 652 Magyar Hírlap 35 009 36 305 Nem jelenik meg 35 225 211 350 Magyar Nemzet 64 809 65 597 Nem jelenik meg 64 940 389 644 Népszava 35 447 36 542 Nem jelenik meg 35 630 213 780 Színes Mai Lap 54 925 67 914 69 654 57 090 412196 Mai Blikk 174­ 687 165067 169931 173 084 1 208 436 Nemzeti Sport 84 255 90163 122125 85 242 633 565 Metro 340 000 Nem jelenik meg Nem jelenik meg 340 000 1 700 000 Forrás: VG-adatgyűjtés ÜZLETI NAPILAP Keresik az igazi Coca-Cola-hirdetést Tegnap ünnepelte 115. szüle­tésnapját a Coca-Cola. Ebből az alkalomból “Élni jó!” szlogen­nel már május elején megkez­dődött a márka globális kampá­nya (VG, 2001. áprlis 25., 9. oldal), amelyhez a “gondolkodj helyben, cselekedj helyben” fi­lozófiájára épülő akciók sorá­ban Magyarországon is több helyi program csatlakozik. A márka egyebek mellett kreatív pályázatot hirdetett a nagykö­zönségnek “Az én Coca-Cola­­reklámom” címmel. A verseny­re három kategóriában, rádió-, tévé- és nyomtatott reklámmal lehet nevezni. A kólabarátoktól azt szeretnék megtudni, milyen lenne az a hirdetés, amely a fo­gyasztók szerint mindenkinek tetszene. Az évforduló kapcsán a Coca-Cola Magyarország megújította február óta műkö­dő honlapját, amelyet naponta mintegy kétszázan keresnek fel. Májustól a cég weblapja mellett magyar nyelvű szórakoztató és szolgáltató felület is várja az ér­deklődőket, a Tolcs egyet rovat­ból például mobilhangokat és operátorlogókat lehet letölteni. A Budapesti Közgazdaság-tu­dományi és Államigazgatási Egyetemmel együttműködés­ben zajló Coca-Cola integrált marketingkurzus végzősei az idén saját fejlesztésű termék be­vezetésének tervével vizsgáz­nak. A Coca-Cola Magyaror­szág egyébként ez évben már a harmadik új termékkel, a kof­feinmentes kólával jelenik meg a piacon. (VG) HÍR-ADÓ Üzlet A Pick Szeged Rt. imázskommunikációs tenderének nyertese a Well reklám- és pr-ügynökség. ■ A Chello Broadbank Hungary Kft. az Adviola Reklámügynökséget bízta meg a társaság on­line-banner kampányának kidolgozásával. ■ A Danone kekszek magyarországi hirdetésére az EuroRSCG és a Young and Rubicam reklámügynökség kapott megbízást. (Kreatív Online) Jövés-menés Kőszegi Ferenc, a Mai Nap volt főszerkesztője lett a Magyar Televízió Rt. szóvivője. ■ Az InfoRádió új ügyvezető igazgatója Módos Márton, aki Mészáros Lászlót váltja fel a csatorna vezetői posztján. ■ A Hat Reklámügynökség interaktív diví­zióját Arató Péter Norbert vezeti. ■ A Telnet Hungary tulajdo­nában lévő Stop! portálcsoport hirdetési igazgatója Kádas Ger­gely lett. (Kreatív Online) Médium Új weboldal: NaturArt címmel mától a világhálón is elérhető a Magyar Természetfotósok Szövetsége. Elsősorban ismeretter­jesztő és oktató jellegű tartalmat kínálnak. ■ A Hermann Ottó Magyar Országos Állatvédő Egyesület negyedéves folyóiratot indított Zoo-Téka címmel. Távozik Pillér és Gyöngyössy Gyöngyössy Bence program­­igazgató kedden benyújtotta le­mondását Pillér András vezér­igazgató-pénzügyi igazgató­nak, aki viszont tisztségeiből történő felmentését kérte az RTL Klub igazgatóságától. Gyöngyössy kedden távozik, miután felmondását a vezér­­igazgató elfogadta, Pillér And­rás pedig május 31 -i hatállyal. Az RTL Klub igazgatósága a vezérigazgatói poszt betöltésé­vel Dirk Gerkenst, az irányító­­bizottság eddigi elnökét, az RTL-csoport televíziós ügye­kért felelős­ alelnökét bízta meg. Prjevara Katalin látja el a pénzügyi igazgatói feladatokat, megbízottként. A programmal és a műsorokkal kapcsolatos kérdésekben a további döntésig az RTL Klub vezetőiből álló testület határoz. Az RTL Klub április végén vetítette Frei Tamásnak egy orosz bérgyilkossal folytatott beszélgetését. Ennek során — a riporter kérdésére — a bér­gyilkos megjelölte azt az össze­get, amelyért megölné a magyar kormányfőt. Az elhangzotta­kért a kommunikációs igazga­tó április 26-án a képernyőn és közleményében is elnézést kért a miniszterelnöktől. (MTI) Lapok együttműködése A most megalakult Európai Napilapszövetség keretében új formákkal gazdagodhat a veze­tő véleményformáló orgánumok közötti információcsere, s mód nyílik arra is, hogy a Springer­­lapcsoporthoz tartozó német Die Welt, a francia Le Figaro, a brit The Daily Telegraph, valamint a spanyol ABC legtekintélye­sebb szerzői egymás lapjaiban publikáljanak. Az Axel Springer Kiadó keddi bejelentése szerint a megállapodás a négy szerkesz­tőség archívumának kölcsönös használatára, szerkesztők és új­ságírók tapasztalatszerző csere­látogatásaira és az egyes új­ságok honlapjainak összekapcsolásá­ra is kiterjed. A hirdetésszerve­zésben is kooperációt terveznek. A szövetség elnökét rotációs rendszerben az érintett újságok főszerkesztői adják, az első cik­lusban Yves de Chaisemartin, a Le Figaro főszerkesztője kapta meg a feladatot. Wolfram Weimer, a Die Welt főszerkesz­tője a dpa-nak adott nyilatkoza­tában hangsúlyozta, hogy a szö­vetség más európai lapok bevo­nását is tervezi. (Netzeitung) 9 Kötvényt bocsátott ki a VNU Módosítva korábbi részvény­kibocsátási elképzelését, rész­vényre átváltható kötvényeket dobott piacra 900 euró értékben a holland VNU kiadó. Az akció szervezésére a Deutsche Bank és a Morgan Stanley kapott megbízást, e pénzintézetek a papírok 15 százalékára 30 na­pon belül lehívható opciót is kaptak. Az ügylet kapcsán a VNU részvényeinek árfolyama a nyi­tószakaszban mintegy 5 száza­lékkal esett, mert a befektetők a várhatóan 26—30 százalék közé beálló átváltási árnál ala­csonyabbra számítottak. A 2006-os lejáratkor névértéken visszavásárlandó, ez év júniu­sától pedig már át is váltható pa­pírok kibocsátásával a VNU az ACNielsen piac- és közvéle­mény-kutató decemberben be­jelentett, 2,3 milliárd dollár ér­tékű felvásárlását kívánja finan­szírozni. Mint ismeretes, a fel­vásárlás kapcsán a VNU három­­lépcsős nemzetközi tender ke­retében kívánja értékesíteni tel­jes fogyasztói és oktatási lap­­portfólióját, lehetőleg egyben és szakmai befektető számára (VG, 2001. március 6., 14. ol­dal). A tender első fordulója már lezárult, a Világgazdaság érte­sülése szerint az előzetes vára­kozásnál több társaság, illetve befektetői csoport mutatott ér­deklődést. Ezek kilétét a VNU egyelőre nem fedte fel. Az elem­zők a lehetséges vásárlók között még mindig elsősorban a Bertelsmannt, illetve az AOL­­Time Warnert említik, de szó­ba kerültek olasz lapkiadók is. Ennek ellenére lehetséges, hogy az eredetileg május végére le­zárni tervezett értékesítési fo­lyamat késedelmet szenvedhet. iMiil i i w BBiil w IE&Stu i III i ' m Az oldalt szerkeszti: Acsay Judit acsay @ vi laggazdasag. hu mm

Next