Világgazdaság, 2001. május (33. évfolyam, 82/8097-103/8118. szám)
2001-05-09 / 87. (8102.) szám
2001. MÁJUS 9. VILÁGGAZDASÁG Hétmilliárd dollárt ár az olasz Mediaset tévécsoport közel fele Többen várnak Berlusconi birodalmára A vasárnapi olasz parlamenti választási kampány egyik fő témája az az összeférhetetlenség, amely a miniszterelnökségre esélyesnek tekintett Silvio Berlusconi üzleti vállalkozásai és politikai törekvései között áll fenn, különösen, hogy 12 milliárd dollár értékűre becsült családi holdingjába három tévétársaság is beletartozik, nem beszélve az ország legnagyobb könyvkiadójáról (Mondadon) és egyik legkelendőbb újságjáról (Il Giornale) — ezért is nevezik őt médiacsászárnak. VG-ÖSSZEÁLLÍTÁS A Fininvest családi holding médiaágazatát a Mediaset-érdekeltség igazgatja. A Mediaset által működtetett három tévécsatorna a legnépszerűbbek közé tartozik Olaszországban, ahol az emberek — mint a Financial Times írja — napi négy órát töltenek a képernyő előtt. Ez a három és az állami RAI-hálózat együttesen képviseli a nézettség 95 százalékát. Miniszterelnökként Berlusconi elvben a RAI kormányrészvényeit is birtokolná, miáltal uralkodó befolyásra tehetne szert a teljes olasz tévépiacon—állapítja meg a Reuters. Plurális társadalomban ez elképzelhetetlen. Berlusconi e hét péntekére ígérte, hogy egyik adóján kifejti, hogyan képzeli el az összeférhetetlenség feloldását. Az egyik lehetőség az, hogy valamennyi érdekeltségét független vagyonkezelőre bízza. Megfigyelők azonban inkább azt valószínűsítik, hogy eladja a Mediasetben birtokolt 48 százalékos részesedését. A kérdés csak az, hogy kinek van erre 7 milliárd dollárja. Egy másik médiamágnás, Rupert Murdoch, a News Corporation elnöke korábban már érdeklődött a Mediaset iránt, s a napokban meglepetésszerűen Rómában járt, hogy Berlusconival vacsorázzék. De a hírek szerint ő most nem annyira likvid, hogy belevághasson egy ilyen ügyletbe. Jelentkezett viszont Roberto Colaninno, a legnagyobb olasz cég, a Telecom Italia (TI, “Matáv”) vezetője. A középbal-szimpátiával gyanúsított Colaninno vételi szándékának bejelentése nem nélkülözi a pikantériát: a Mediaset április közepén szerzett 0,5 százalékot abban az Olivettiben, amelyen keresztül Colaninno ellenőrzi a TI-t. Fedele Confalonieri Mediaset-elnök szerint a 0,5 százalék elegendő ahhoz, hogy szavuk legyen az Olivetti (és a TI) stratégiájának alakításában. A kincstárügyi minisztérium 3,46 százalékos aranyrészvénnyel bír a TI-ben, amivel megakadályozhat nemkívánatos tranzakciókat. Ha Berlusconiék győznek, ez a 3,46 százalék az ő birtokukba kerül, és a Mediaset zöld utat nyer a tévé és a telefon összekapcsolására. Ugyanerre készül a TI is: megszerezte a harmadik legnagyobb olasz tévészereplőt, a Telemontecarlót (TMC), de a lépés a Mediaset fellebbezése nyomán még versenyhivatali jóváhagyásra vár. A TMC tévépiaci részesedése ugyan csak 4 százalék, de rajta keresztül megtörhetőnek vélik a Mediaset kvázi monopóliumát, és meghiúsíthatónak, hogy elbirtokolja az új kommunikációs lehetőségeket. (Az olasz választásokról háttér a 10. oldalon) További alternatíva a délutáni és kora esti tévés „szappanoperasávra” Az RTL Klub és a Viasat 3 új műsorai Két tévécsatorna is kihívást intéz a folytatásos tévéregények ellen: a Mónika Show és a Találkozások című sztármagazin útnak indításával a hagyományos “szappanoperasávban” kíván alternatívát nyújtani az RTL Klub, a Viasat 3 pedig fél 8-ra időzíti a hét minden napján képernyőre kerülő reality show-ját. MUNKATÁRSAINKTÓL Május elejétől napi rendszerességgel, közvetlenül az esti hírműsort megelőzve jelentkezik az RTL Klubon a Találkozások című sztármagazin. A Westel Rt. azonos című, a piacon több mint három éve jelen lévő magazinjának szellemiségéhez hasonló televíziós műsort kívánnak készíteni az alkotók, a telekommunikációs cég közreműködésével. A személyes hangvételű, egyenként 15 perces műsorokban hazai és külföldi sztárokat kívánnak úgymond “emberközelbe” hozni, magánéletüket szolidan bemutatni. A Találkozások sorozat támogatása annyiba kerül, mint egy jó kampány — felelte lapunk kérdésére, konkrét összeget nem említve, Sugár András, a Westel vezérigazgatója. Az RTL Klub reményei szerint a műsor nézettsége megegyezik majd a csatorna híradójáéval, célcsoportját pedig—az ebben a sávban tévézők 60-65 százalékát kitevő—nők alkotják. Szintén a hétköznapokon lesz látható a délutáni műsorsávban helyet kapott új, “kibeszélő” sorozat is. A Mónika Show-ban hétköznapi emberek mondják el véleményüket mindannyiunkat érintő kérdésekről úgy, hogy indulataikat sem rejtik véka alá. Vélhetően nem hiányoznak majd az indulatok a Viasat 3 e hét szombatján induló, hétköznapokon fél 8-tól, hétvégén 8 órától látható, Bár című sorozatából sem, amely egyben az első magyar produkcióban készült reality show is lesz. A forgatás tíz héten át folyamatos, a kamera minden pillanatban nyomon követi az egy lakásba összezárt 11 amatőr szereplő életét és munkáját. Utóbbi színhelye a budapesti Fashion Café, ahová a Bár nézői bármikor betérhetnek, hogy élőben is találkozzanak a szereplőkkel, de az események egy webkamera segítségével az interneten is nyomon követhetők. Hasonlóan külföldi elődeihez, a Bár “kieséses” alapon zajlik, a győztes szereplő 5 millió forintot kap. A Bár életét játékvezetőként Novák Péter irányítja, a műsort a Viasat 3 megbízásából Pataki Ági producer és Kovács Gábor rendező gyártja. Április első hetében közel hatmillió példányban vettek kezükbe országos napilapot az olvasók. Ezen belül megközelítőleg 4,3 millió volt az olyan újság, amelyikért — a hírlapárusnál vagy előfizetőként — pénzt adtak ki. A nyolc versenyző újság egyike csupán a hirdetési piacon bocsátkozik versenybe: egyébként naponta terjesztett mennyisége alapján éppen az ingyenes Metro hírújság vezeti az országos napilapok toplistáját. Sőt annak ellenére, hogy szombaton és vasárnap nem jelenik meg — egész heti összesített példányszáma alapján is —, ez az újság az abszolút első, hetente 1,7 millió példánnyal. Jut azonban az elsőségből másoknak is: a pénzért kapható lapok közül eladott példányszáma alapján egyelőre még tartja vezető helyét a Népszabadság, szorosan a nyomában jár azonban a napi átlagban minössze 25 ezerrel kevesebb példányban eladott Mai Blikk. Ha azonban a hetente összesen értékesített mennyiséget nézzük, már a Mai Blikk vezeti a sort, hiszen vasárnapi kiadásával együtt a bulvárlap április elején közel 20 ezer példánnyal tudta megelőzni egykor abszolút piacvezető, ám lassan, de folyamatosan olvadó példányszámú versenytársát. A két újság eladott példányszámának közeledésében valószínűleg közrejátszik az is, hogy a Mai Blikk február végétől nyereményjátékos kampánnyal intenzíven támogatta értékesítését, sőt—a Mai Nap megszüntetése után — egyedül uralta a bulvárpiacot. A kampányra is elsősorban abban a reményben került sor, hogy a Napi Blikknek esetleg sikerülhet teljesen kitöltenie a bulvárlapok szegmensében — saját kiadója által a múlt év végén felvásárolt Mai Nap beáldozásával — teremtett piaci rést. A jelenlegi értékesítési adatok azonban nem igazolják a Ringier előzetes várakozását: az adatgyűjtésünk idején még mindössze öt hete a piacon lévő Színes Mai Lap adataink szerint április elején hétköznaponként 55 ezres, hétvégenként pedig közel 70 ezres eladott példányszámával rövid idő alatt tekintélyes fogyasztói tábort szerzett magának. A Magyar Nemzet a jelek szerint hosszabb távon őrzi a beleolvasztott Napi Magyarország (és a szolgáltatásként belehúzott, egykor önálló hetilap, a Sportfogadás) olvasótáborával felduzzasztott, s így 65 ezer fő közelében stabilizálódni látszó vásárlóközönségét. A Magyar Hírlap formátumváltozása egyelőre még nem növelte számottevő mértékben az eladott példányszámának alapján a nemrégen tulajdonost váltott Népszavával fej fej mellett haladó újságért fizetők körét. (VG) Médiamonitor Napilapok pozícióharca REKLÁM ÉS MÉDIA országos napilapok példányszáma 2001. április elején] Hétköznapi átlag Szombat Vasárnap Napi átlag Heti összes Népszabadság 198082 201 238 Nem jelenik meg 198 608 1 191 652 Magyar Hírlap 35 009 36 305 Nem jelenik meg 35 225 211 350 Magyar Nemzet 64 809 65 597 Nem jelenik meg 64 940 389 644 Népszava 35 447 36 542 Nem jelenik meg 35 630 213 780 Színes Mai Lap 54 925 67 914 69 654 57 090 412196 Mai Blikk 174 687 165067 169931 173 084 1 208 436 Nemzeti Sport 84 255 90163 122125 85 242 633 565 Metro 340 000 Nem jelenik meg Nem jelenik meg 340 000 1 700 000 Forrás: VG-adatgyűjtés ÜZLETI NAPILAP Keresik az igazi Coca-Cola-hirdetést Tegnap ünnepelte 115. születésnapját a Coca-Cola. Ebből az alkalomból “Élni jó!” szlogennel már május elején megkezdődött a márka globális kampánya (VG, 2001. áprlis 25., 9. oldal), amelyhez a “gondolkodj helyben, cselekedj helyben” filozófiájára épülő akciók sorában Magyarországon is több helyi program csatlakozik. A márka egyebek mellett kreatív pályázatot hirdetett a nagyközönségnek “Az én Coca-Colareklámom” címmel. A versenyre három kategóriában, rádió-, tévé- és nyomtatott reklámmal lehet nevezni. A kólabarátoktól azt szeretnék megtudni, milyen lenne az a hirdetés, amely a fogyasztók szerint mindenkinek tetszene. Az évforduló kapcsán a Coca-Cola Magyarország megújította február óta működő honlapját, amelyet naponta mintegy kétszázan keresnek fel. Májustól a cég weblapja mellett magyar nyelvű szórakoztató és szolgáltató felület is várja az érdeklődőket, a Tolcs egyet rovatból például mobilhangokat és operátorlogókat lehet letölteni. A Budapesti Közgazdaság-tudományi és Államigazgatási Egyetemmel együttműködésben zajló Coca-Cola integrált marketingkurzus végzősei az idén saját fejlesztésű termék bevezetésének tervével vizsgáznak. A Coca-Cola Magyarország egyébként ez évben már a harmadik új termékkel, a koffeinmentes kólával jelenik meg a piacon. (VG) HÍR-ADÓ Üzlet A Pick Szeged Rt. imázskommunikációs tenderének nyertese a Well reklám- és pr-ügynökség. ■ A Chello Broadbank Hungary Kft. az Adviola Reklámügynökséget bízta meg a társaság online-banner kampányának kidolgozásával. ■ A Danone kekszek magyarországi hirdetésére az EuroRSCG és a Young and Rubicam reklámügynökség kapott megbízást. (Kreatív Online) Jövés-menés Kőszegi Ferenc, a Mai Nap volt főszerkesztője lett a Magyar Televízió Rt. szóvivője. ■ Az InfoRádió új ügyvezető igazgatója Módos Márton, aki Mészáros Lászlót váltja fel a csatorna vezetői posztján. ■ A Hat Reklámügynökség interaktív divízióját Arató Péter Norbert vezeti. ■ A Telnet Hungary tulajdonában lévő Stop! portálcsoport hirdetési igazgatója Kádas Gergely lett. (Kreatív Online) Médium Új weboldal: NaturArt címmel mától a világhálón is elérhető a Magyar Természetfotósok Szövetsége. Elsősorban ismeretterjesztő és oktató jellegű tartalmat kínálnak. ■ A Hermann Ottó Magyar Országos Állatvédő Egyesület negyedéves folyóiratot indított Zoo-Téka címmel. Távozik Pillér és Gyöngyössy Gyöngyössy Bence programigazgató kedden benyújtotta lemondását Pillér András vezérigazgató-pénzügyi igazgatónak, aki viszont tisztségeiből történő felmentését kérte az RTL Klub igazgatóságától. Gyöngyössy kedden távozik, miután felmondását a vezérigazgató elfogadta, Pillér András pedig május 31 -i hatállyal. Az RTL Klub igazgatósága a vezérigazgatói poszt betöltésével Dirk Gerkenst, az irányítóbizottság eddigi elnökét, az RTL-csoport televíziós ügyekért felelős alelnökét bízta meg. Prjevara Katalin látja el a pénzügyi igazgatói feladatokat, megbízottként. A programmal és a műsorokkal kapcsolatos kérdésekben a további döntésig az RTL Klub vezetőiből álló testület határoz. Az RTL Klub április végén vetítette Frei Tamásnak egy orosz bérgyilkossal folytatott beszélgetését. Ennek során — a riporter kérdésére — a bérgyilkos megjelölte azt az összeget, amelyért megölné a magyar kormányfőt. Az elhangzottakért a kommunikációs igazgató április 26-án a képernyőn és közleményében is elnézést kért a miniszterelnöktől. (MTI) Lapok együttműködése A most megalakult Európai Napilapszövetség keretében új formákkal gazdagodhat a vezető véleményformáló orgánumok közötti információcsere, s mód nyílik arra is, hogy a Springerlapcsoporthoz tartozó német Die Welt, a francia Le Figaro, a brit The Daily Telegraph, valamint a spanyol ABC legtekintélyesebb szerzői egymás lapjaiban publikáljanak. Az Axel Springer Kiadó keddi bejelentése szerint a megállapodás a négy szerkesztőség archívumának kölcsönös használatára, szerkesztők és újságírók tapasztalatszerző cserelátogatásaira és az egyes újságok honlapjainak összekapcsolására is kiterjed. A hirdetésszervezésben is kooperációt terveznek. A szövetség elnökét rotációs rendszerben az érintett újságok főszerkesztői adják, az első ciklusban Yves de Chaisemartin, a Le Figaro főszerkesztője kapta meg a feladatot. Wolfram Weimer, a Die Welt főszerkesztője a dpa-nak adott nyilatkozatában hangsúlyozta, hogy a szövetség más európai lapok bevonását is tervezi. (Netzeitung) 9 Kötvényt bocsátott ki a VNU Módosítva korábbi részvénykibocsátási elképzelését, részvényre átváltható kötvényeket dobott piacra 900 euró értékben a holland VNU kiadó. Az akció szervezésére a Deutsche Bank és a Morgan Stanley kapott megbízást, e pénzintézetek a papírok 15 százalékára 30 napon belül lehívható opciót is kaptak. Az ügylet kapcsán a VNU részvényeinek árfolyama a nyitószakaszban mintegy 5 százalékkal esett, mert a befektetők a várhatóan 26—30 százalék közé beálló átváltási árnál alacsonyabbra számítottak. A 2006-os lejáratkor névértéken visszavásárlandó, ez év júniusától pedig már át is váltható papírok kibocsátásával a VNU az ACNielsen piac- és közvélemény-kutató decemberben bejelentett, 2,3 milliárd dollár értékű felvásárlását kívánja finanszírozni. Mint ismeretes, a felvásárlás kapcsán a VNU háromlépcsős nemzetközi tender keretében kívánja értékesíteni teljes fogyasztói és oktatási lapportfólióját, lehetőleg egyben és szakmai befektető számára (VG, 2001. március 6., 14. oldal). A tender első fordulója már lezárult, a Világgazdaság értesülése szerint az előzetes várakozásnál több társaság, illetve befektetői csoport mutatott érdeklődést. Ezek kilétét a VNU egyelőre nem fedte fel. Az elemzők a lehetséges vásárlók között még mindig elsősorban a Bertelsmannt, illetve az AOLTime Warnert említik, de szóba kerültek olasz lapkiadók is. Ennek ellenére lehetséges, hogy az eredetileg május végére lezárni tervezett értékesítési folyamat késedelmet szenvedhet. iMiil i i w BBiil w IE&Stu i III i ' m Az oldalt szerkeszti: Acsay Judit acsay @ vi laggazdasag. hu mm