Világgazdaság, 2002. március (34. évfolyam, 43/8304-62/8323. szám)

2002-03-05 / 45. (8306.) szám

2002. MÁRCIUS 5., KEDD VILÁGGAZDASÁG - 7. OLDAL VÁLLALATOK ÉS PIACOK Új gyártósorokat telepít az EPCOS Bevételnövekedést várnak a 3,5 milliárd forintos beruházástól Új gyártósorokat telepít a fő­leg a Siemens számára készü­lő fojtótekercsek gyártásához a szombathelyi EPCOS Elekt­ronikai Alkatrész Kft. A tervek szerint a 2003 első felében befejeződő beruházás összér­téke mintegy 3,5 milliárd fo­rint. LEHÓCZ RUDOLF Összesen tizenkilenc új gyártó­sort telepít 2003 első feléig a szombathelyi EPCOS Kft., ebből öt sor jelenleg már üzemel, a töb­bit fokozatosan helyezi üzembe az egyebek között alumínium­elektrolit-kondenzátorokat, vala­mint lapra szerelhető elektro­mágneses zavarszűrést biztosító alkatrészeket gyártó társaság. Az új gyártósorokon a Siemens és más elektronikai eszközöket gyártó cégek számára készülnek fojtótekercsek. A tavaly mintegy 5,7 milliárd forint árbevételt elért társaság az új termék felfutásától mint­egy 20 százalékos árbevétel-nö­vekedést vár a következő évek során. Április elsejétől bérmun­káról saját termelésre áll át a társaság. Az új termékből a jövőben az EPCOS évente 200-300 millió darabot szállít megrendelőinek. E termék gyártásának felfutásá­val a cég forgalma mintegy 20 százalékkal növekedhet - tájé­koztatott Szentkuti László, a társaság ügyvezető igazgatója. Az új termék megjelenésének jelentőségét fokozza, hogy a ko­rábban a Siemens és a Ma­tsushita közös vállalkozásaként létrehozott EPCOS mintegy más­fél évvel ezelőtt Szombathelyről Kínába telepítette a mikrohullá­mú építőelem gyártását azzal az indokkal, hogy ezen alkatrészt felhasználó mobiltelefon-gyártók az ázsiai országba visznek jelen­tős gyártókapacitásokat, s ezt kö­vetnie kellett az elektronikai al­katrészgyártónak is. A korábban 1700 dolgozót fog­lalkoztatott szombathelyi EPCOS- gyár jelenleg megközelítőleg ezer dolgozónak biztosít mun­kát. A cég dolgozóinak 4 százalé­ka mérnök. A beruházás eredmé­nyeként mintegy további ötven főt szándékozik felvenni a társa­ság. Az EPCOS Kft. tavaly 5,7 milliárd forint forgalmat ért el, 456 milliós adózott eredmény mellett. A társaság 2002-re 10,8 milliárd forint forgalmat tervez, amelyet az idén április elsejétől megvalósuló, bérmunkáról saját termelésre való áttérés biztosít. Beszállítók a McDonald’snál MUNKATÁRSUNKTÓL A hazai gyorskiszolgáló éttermek piacát vezető McDonald’s Ma­gyarország Kft. 2001-ben 80 étte­remmel 20,848 milliárd forint nettó árbevételt könyvelhetett el, az egy évvel korábbi 18,5 milliár­­dot követően - jelentette be Branislav Knezevic ügyvezető igazgató. A forgalom nagyobb ré­szét, közel 53 százalékát a 29 franchise-partner 40 étterme ter­melte ki. A társaság a múlt évben üzemi szinten már 800 millió forintos nyereséget mutatott fel, de a net­tó eredmény a beruházások miatt még negatív volt. A cég 2001 vé­géig 82 millió dollárt fektetett be Magyarországon. Az idén továb­bi négy étterem nyitását és a régi­ek felújítását figyelembe véve újabb 1,3 milliárd forintnyi fej­lesztést tervez. Az ez évi üzleti terv 8,5 százalékos bevétel­növekedést és nettó nyereséget irányoz elő. A beszállítói arány jelenleg 66-34 százalék a hazai partnerek javára. Ennek kapcsán lapunk kérdésére az ügyvezető igazgató kifejtette, igaz, hogy évekkel korábban a magyar be­szállítói hányad még 90 százalék körüli volt, de a termékköltségek 20 százalékát kitevő hasábburgo­nya szállítására minőségi kifogá­sok miatt a korábbi magyar part­ner helyett nyugat-európaira kel­lett váltani. Hozzátette: elsődle­ges céljuk ma már inkább a hazai beszállítóik exportképessé tétele. A húspogácsa-szállító Lóba Kft. már megfelel ennek a krité­riumnak, tavaly mintegy 2,1 mil­lió euró értékben szállított kül­földi McDonald’s éttermeknek. A szükséges beruházások után a szeszellátó kecskeméti Univer, illetve a csomagolóanyagot gyár­tó Unix is ezek sorába tartozhat - emelte ki az ügyvezető igazga­tó. (SGy) Interneteznének a kereskedők Éves összehasonlításban több mint 50 százalékot esett 2001- ben a GKI Gazdaságkutató Rt. és a Webigen Rt. azon mutatójának értéke, mely a magyar kereske­delmi cégek internetes gazdasági várakozásait tükrözi. Az index értéke 2001 harmadik negyedé­vében volt a legalacsonyabb, a negyedik negyedben mérsékel­ten emelkedett, de végig a pozi­tív tartományban maradt, ami azt jelenti, hogy a társaságok vá­rakozásai összességében még optimisták maradtak. A cégek véleménye szerint az új technológiák elterjesztésében az államnak stratégiai szerepe van. Álláspontjuk szerint vissza nem térítendő támogatásokra, beruházási adókedvezményekre és kamatmentes hitelekre lenne leginkább szükség. A hazai kereskedelmi cégek­nek jelenleg 78 százaléka bír internetkapcsolattal, de többsé­gük csak kismértékben képes hasznosítani az ebből származó előnyöket. A vállalatok a világhá­ló segítségével ma még nem tud­nak jelentősebb erőforrás-megta­karítást elérni, az internetes kap­csolódással bírók aránya 2002 végére mégis elérheti a 90 száza­lékot. A kereskedelmi vállalatok 38 százaléka használja a világhálót rendelések feladására, s több mint 50 százaléka ajánlatkérés­re. Az interneten keresztüli be­szerzés terjedésének azonban még mindig gátat szab, hogy öt­ből két vállalat bizalmatlan az ilyen tranzakciókkal szemben. Egyharmaduk úgy véli, hogy elektronikus beszerzési alkal­mazások használata számára nem lenne költséghatékony. Az ilyen projektek megtérülését késlelteti, hogy a magas beruhá­zási költségekhez sokszor ma­gas üzembentartási kiadások já­rulnak. (TI) A kts tkxtolmi Intratthnználit­ Index líikulán (A* ért* =160 k *160 A» marhat) Az Iqsoft építi az MT Rt. portálját A KFKI-csoporthoz tartozó Iqsoft Rt. nyerte azt a nyílt pá­lyázatot, amelyet a Magyar Tu­rizmus Rt. írt ki 2001 októberé­ben az on-line nemzeti turiszti­kai rendszer megvalósítására. A társaság fővállalkozóként az in­formatikai környezetet biztosít­ja, a technológiát a Oracle Hun­gary szállítja, a térinformatikai megoldásokat a Rudas & Karig Kft. készíti, az üzemeltetést az Icon Kft. végzi. A pályázat második forduló­jában hat cég, a Compaq Com­puter Magyarország Kft., a MÁV Informatikai Rt., az Iqsoft Rt., a Kopint Datorg Rt. és a Hewlett Packard Magyarország Kft. konzorciuma, az E-Group Rt., valamint a Webigen Rt. vett részt. A projekt célja a Magyar Turizmus Rt. által üzemeltetett turisztikai adatbank, a Tourin­­form-irodák, valamint az intéz­mény külső és belső szerveze­teinek egységes rendszerbe kapcsolása. (VG) It­ Még mindig szorít a cipő a Salamandernek VG-ÖSSZEFOGLALÓ A német Salamander szolgálta­tó- és cipőipari konszern válto­zatlanul gondokkal küzd ha­gyományos tevékenységi terü­letén, a cipőgyártásban, 2003- ban azonban már itt is nyeresé­gessé szeretne válni. Bár a konszern működési profitja tavaly 11,5 százalékkal, 52,5 millió euróra emelkedett, a cipőipari tevékenység 18,8 mil­liós veszteséget könyvelt el - vált ismertté tegnap. Különö­sen rosszul megy a Salaman­der, a Betty Barclay és a Yellomiles márkának. A konszern forgalma a cég­­felvásárlások révén 11 száza­lékkal, 1,29 milliárd euróra emelkedett. Wolfgang E. Müller cégelnök hétfői ered­ményismertető sajtóértekezle­tén ismét utalt arra, hogy a konszern súlypontja a cipő­gyártástól a szolgáltatás felé to­lódott el. A szolgáltatói részleg adja a forgalom 60 és a profit 80 százalékát. A 20 ezer alkalmazott több mint fele a Gegenbauer Bosse épületszolgáltatónál van alkal­mazásban, amelyet a Salaman­der az ősszel vett meg. A Salamander nagy irodákat taka­rít, parkolási díjat szed be és atomerőművekre vigyáz. A Salamander azonban arra törekszik, hogy cipőipari tevé­kenységét ismét nyereségessé tegye. Magyarországon a kapa­citások átrendezése miatt 200 állást szüntettek meg. Újabb hazai céget indít a norvég Telenor MUNKATÁRSUNKTÓL Digitania Kommunikációs Rt. néven új vállalkozást indított Magyarországon a norvég Tele­nor távközlési konszern itteni képviseleti irodája - jelentette be Christopher A. Laska irodaveze­tő, aki egyben az új cég megbí­zott ügyvezetője is. A 20 millió forintos jegyzett tőkével létreho­zott társaság a hazai mobilkom­munikációs piac ma még kevés­sé elterjedt emelt díjas szolgálta­tásaiba (interaktív SMS, telefo­nos szavazás, hírfutár stb.) akar bekapcsolódni az ahhoz szüksé­ges technológiai hátteret bizto­sítva. Norvégiában már széle­sebb körben ismert ez az üzlet­ág. Az ottani 75 százalékos elterjedtségű GSM-piacon 2001- ben 1,3 milliárd SMS-t továbbí­tottak a szolgáltatók, s ezen be­lül már 20 százalékos arányt ért el az emelt díjas üzenetküldés. Az ügyvezető igazgató sze­rint a ma még egyszereplős (Telewestel) magyarországi pia­con a szolgáltatás ígéretes üzle­tet jelenthet az összes hazai GSM-szolgáltató és a még cse­kély számban létező tartalom­­szolgáltatók számára. Jelenleg a Pannon GSM és a Westel nyitot­ta meg a hálózatát a Digitania számára, a Vodafone-nal még folynak a tárgyalások. (SGy) Toyo SEAT-gyár létesül Százhalombattán VG-ÖSSZEFOGLALÓ Ötmilliárd forintos beruházást indít Százhalombattán az autó­­ülés-alkatrészek gyártásával fog­lalkozó japán Toyo SEAT. Vezér Mihály, a város polgármestere tegnapi tájékoztatóján elmond­ta, hogy a beruházás áprilisban indul, s több fázisban valósítják meg. Az első ütemben építik fel a szerelő- és üzemcsarnokokat. A teljes beruházással 300 új munkahely létesül. A Toyo SEAT a 74 hektáros Batta Ipari Parkban több mint hathektáros területet vásárolt 250 millió forintért. Az önkormányzat három évig bizosít adómentességet a japán cégnek. Takahama Josihiro, a Toyo SEAT magyarországi le­ányvállalatának ügyvezető igaz­gatója elmondta: a tervek sze­rint 2003 márciusában indul a termelés, 40 fővel. A japán cég a magyarországi beruházással kezdi meg európai terjeszkedé­sét. Eddig az USA-ban, Kínában és a Fülöp-szigeteken alapított leányvállalatot. A hazai cég törzstőkéje 1,5 milliárd forint. Vezér Mihály tájékoztatott ar­ról is, hogy a Batta Ipari Parkot 1999-ben hozta létre a város ön­­kormányzata, amelyet a saját tu­lajdonában lévő Batta-Invest Kft. működtet. A terület belső közművesítése tavaly decem­berben fejeződött be, eddig ki­lenc vállalkozással írtak alá szer­ződést a beköltözésről. Dunaferr-eljárás Lezárult a Dunaferr-csoport el­len indított uniós antidöm­­ping-eljárás első szakasza, amelyet tavaly decemberben a nyugat-európai acélipari szö­vetség (Eurofer) kezdeménye­zett a melegen hengerelt acél­termékekre vonatkozóan. A vizsgálat első szakaszában több száz oldalas kérdőívet küldött az igazgatóság, ennek a kitöltésére 45 napos határ­időt adott a magyar vállalat­nak. A kérdőívek leadásával a Dunaferr elkészítette hivatalos válaszát is, melyben érvekkel támasztják alá azt, hogy a dömpingvád alaptalan, ezért kérik az eljárás azonnali meg­szüntetését. (MTI)

Next