Világgazdaság, 2002. március (34. évfolyam, 43/8304-62/8323. szám)
2002-03-05 / 45. (8306.) szám
2002. MÁRCIUS 5., KEDD VILÁGGAZDASÁG - 7. OLDAL VÁLLALATOK ÉS PIACOK Új gyártósorokat telepít az EPCOS Bevételnövekedést várnak a 3,5 milliárd forintos beruházástól Új gyártósorokat telepít a főleg a Siemens számára készülő fojtótekercsek gyártásához a szombathelyi EPCOS Elektronikai Alkatrész Kft. A tervek szerint a 2003 első felében befejeződő beruházás összértéke mintegy 3,5 milliárd forint. LEHÓCZ RUDOLF Összesen tizenkilenc új gyártósort telepít 2003 első feléig a szombathelyi EPCOS Kft., ebből öt sor jelenleg már üzemel, a többit fokozatosan helyezi üzembe az egyebek között alumíniumelektrolit-kondenzátorokat, valamint lapra szerelhető elektromágneses zavarszűrést biztosító alkatrészeket gyártó társaság. Az új gyártósorokon a Siemens és más elektronikai eszközöket gyártó cégek számára készülnek fojtótekercsek. A tavaly mintegy 5,7 milliárd forint árbevételt elért társaság az új termék felfutásától mintegy 20 százalékos árbevétel-növekedést vár a következő évek során. Április elsejétől bérmunkáról saját termelésre áll át a társaság. Az új termékből a jövőben az EPCOS évente 200-300 millió darabot szállít megrendelőinek. E termék gyártásának felfutásával a cég forgalma mintegy 20 százalékkal növekedhet - tájékoztatott Szentkuti László, a társaság ügyvezető igazgatója. Az új termék megjelenésének jelentőségét fokozza, hogy a korábban a Siemens és a Matsushita közös vállalkozásaként létrehozott EPCOS mintegy másfél évvel ezelőtt Szombathelyről Kínába telepítette a mikrohullámú építőelem gyártását azzal az indokkal, hogy ezen alkatrészt felhasználó mobiltelefon-gyártók az ázsiai országba visznek jelentős gyártókapacitásokat, s ezt követnie kellett az elektronikai alkatrészgyártónak is. A korábban 1700 dolgozót foglalkoztatott szombathelyi EPCOS- gyár jelenleg megközelítőleg ezer dolgozónak biztosít munkát. A cég dolgozóinak 4 százaléka mérnök. A beruházás eredményeként mintegy további ötven főt szándékozik felvenni a társaság. Az EPCOS Kft. tavaly 5,7 milliárd forint forgalmat ért el, 456 milliós adózott eredmény mellett. A társaság 2002-re 10,8 milliárd forint forgalmat tervez, amelyet az idén április elsejétől megvalósuló, bérmunkáról saját termelésre való áttérés biztosít. Beszállítók a McDonald’snál MUNKATÁRSUNKTÓL A hazai gyorskiszolgáló éttermek piacát vezető McDonald’s Magyarország Kft. 2001-ben 80 étteremmel 20,848 milliárd forint nettó árbevételt könyvelhetett el, az egy évvel korábbi 18,5 milliárdot követően - jelentette be Branislav Knezevic ügyvezető igazgató. A forgalom nagyobb részét, közel 53 százalékát a 29 franchise-partner 40 étterme termelte ki. A társaság a múlt évben üzemi szinten már 800 millió forintos nyereséget mutatott fel, de a nettó eredmény a beruházások miatt még negatív volt. A cég 2001 végéig 82 millió dollárt fektetett be Magyarországon. Az idén további négy étterem nyitását és a régiek felújítását figyelembe véve újabb 1,3 milliárd forintnyi fejlesztést tervez. Az ez évi üzleti terv 8,5 százalékos bevételnövekedést és nettó nyereséget irányoz elő. A beszállítói arány jelenleg 66-34 százalék a hazai partnerek javára. Ennek kapcsán lapunk kérdésére az ügyvezető igazgató kifejtette, igaz, hogy évekkel korábban a magyar beszállítói hányad még 90 százalék körüli volt, de a termékköltségek 20 százalékát kitevő hasábburgonya szállítására minőségi kifogások miatt a korábbi magyar partner helyett nyugat-európaira kellett váltani. Hozzátette: elsődleges céljuk ma már inkább a hazai beszállítóik exportképessé tétele. A húspogácsa-szállító Lóba Kft. már megfelel ennek a kritériumnak, tavaly mintegy 2,1 millió euró értékben szállított külföldi McDonald’s éttermeknek. A szükséges beruházások után a szeszellátó kecskeméti Univer, illetve a csomagolóanyagot gyártó Unix is ezek sorába tartozhat - emelte ki az ügyvezető igazgató. (SGy) Interneteznének a kereskedők Éves összehasonlításban több mint 50 százalékot esett 2001- ben a GKI Gazdaságkutató Rt. és a Webigen Rt. azon mutatójának értéke, mely a magyar kereskedelmi cégek internetes gazdasági várakozásait tükrözi. Az index értéke 2001 harmadik negyedévében volt a legalacsonyabb, a negyedik negyedben mérsékelten emelkedett, de végig a pozitív tartományban maradt, ami azt jelenti, hogy a társaságok várakozásai összességében még optimisták maradtak. A cégek véleménye szerint az új technológiák elterjesztésében az államnak stratégiai szerepe van. Álláspontjuk szerint vissza nem térítendő támogatásokra, beruházási adókedvezményekre és kamatmentes hitelekre lenne leginkább szükség. A hazai kereskedelmi cégeknek jelenleg 78 százaléka bír internetkapcsolattal, de többségük csak kismértékben képes hasznosítani az ebből származó előnyöket. A vállalatok a világháló segítségével ma még nem tudnak jelentősebb erőforrás-megtakarítást elérni, az internetes kapcsolódással bírók aránya 2002 végére mégis elérheti a 90 százalékot. A kereskedelmi vállalatok 38 százaléka használja a világhálót rendelések feladására, s több mint 50 százaléka ajánlatkérésre. Az interneten keresztüli beszerzés terjedésének azonban még mindig gátat szab, hogy ötből két vállalat bizalmatlan az ilyen tranzakciókkal szemben. Egyharmaduk úgy véli, hogy elektronikus beszerzési alkalmazások használata számára nem lenne költséghatékony. Az ilyen projektek megtérülését késlelteti, hogy a magas beruházási költségekhez sokszor magas üzembentartási kiadások járulnak. (TI) A kts tkxtolmi Intratthnználit Index líikulán (A* ért* =160 k *160 A» marhat) Az Iqsoft építi az MT Rt. portálját A KFKI-csoporthoz tartozó Iqsoft Rt. nyerte azt a nyílt pályázatot, amelyet a Magyar Turizmus Rt. írt ki 2001 októberében az on-line nemzeti turisztikai rendszer megvalósítására. A társaság fővállalkozóként az informatikai környezetet biztosítja, a technológiát a Oracle Hungary szállítja, a térinformatikai megoldásokat a Rudas & Karig Kft. készíti, az üzemeltetést az Icon Kft. végzi. A pályázat második fordulójában hat cég, a Compaq Computer Magyarország Kft., a MÁV Informatikai Rt., az Iqsoft Rt., a Kopint Datorg Rt. és a Hewlett Packard Magyarország Kft. konzorciuma, az E-Group Rt., valamint a Webigen Rt. vett részt. A projekt célja a Magyar Turizmus Rt. által üzemeltetett turisztikai adatbank, a Tourinform-irodák, valamint az intézmény külső és belső szervezeteinek egységes rendszerbe kapcsolása. (VG) It Még mindig szorít a cipő a Salamandernek VG-ÖSSZEFOGLALÓ A német Salamander szolgáltató- és cipőipari konszern változatlanul gondokkal küzd hagyományos tevékenységi területén, a cipőgyártásban, 2003- ban azonban már itt is nyereségessé szeretne válni. Bár a konszern működési profitja tavaly 11,5 százalékkal, 52,5 millió euróra emelkedett, a cipőipari tevékenység 18,8 milliós veszteséget könyvelt el - vált ismertté tegnap. Különösen rosszul megy a Salamander, a Betty Barclay és a Yellomiles márkának. A konszern forgalma a cégfelvásárlások révén 11 százalékkal, 1,29 milliárd euróra emelkedett. Wolfgang E. Müller cégelnök hétfői eredményismertető sajtóértekezletén ismét utalt arra, hogy a konszern súlypontja a cipőgyártástól a szolgáltatás felé tolódott el. A szolgáltatói részleg adja a forgalom 60 és a profit 80 százalékát. A 20 ezer alkalmazott több mint fele a Gegenbauer Bosse épületszolgáltatónál van alkalmazásban, amelyet a Salamander az ősszel vett meg. A Salamander nagy irodákat takarít, parkolási díjat szed be és atomerőművekre vigyáz. A Salamander azonban arra törekszik, hogy cipőipari tevékenységét ismét nyereségessé tegye. Magyarországon a kapacitások átrendezése miatt 200 állást szüntettek meg. Újabb hazai céget indít a norvég Telenor MUNKATÁRSUNKTÓL Digitania Kommunikációs Rt. néven új vállalkozást indított Magyarországon a norvég Telenor távközlési konszern itteni képviseleti irodája - jelentette be Christopher A. Laska irodavezető, aki egyben az új cég megbízott ügyvezetője is. A 20 millió forintos jegyzett tőkével létrehozott társaság a hazai mobilkommunikációs piac ma még kevéssé elterjedt emelt díjas szolgáltatásaiba (interaktív SMS, telefonos szavazás, hírfutár stb.) akar bekapcsolódni az ahhoz szükséges technológiai hátteret biztosítva. Norvégiában már szélesebb körben ismert ez az üzletág. Az ottani 75 százalékos elterjedtségű GSM-piacon 2001- ben 1,3 milliárd SMS-t továbbítottak a szolgáltatók, s ezen belül már 20 százalékos arányt ért el az emelt díjas üzenetküldés. Az ügyvezető igazgató szerint a ma még egyszereplős (Telewestel) magyarországi piacon a szolgáltatás ígéretes üzletet jelenthet az összes hazai GSM-szolgáltató és a még csekély számban létező tartalomszolgáltatók számára. Jelenleg a Pannon GSM és a Westel nyitotta meg a hálózatát a Digitania számára, a Vodafone-nal még folynak a tárgyalások. (SGy) Toyo SEAT-gyár létesül Százhalombattán VG-ÖSSZEFOGLALÓ Ötmilliárd forintos beruházást indít Százhalombattán az autóülés-alkatrészek gyártásával foglalkozó japán Toyo SEAT. Vezér Mihály, a város polgármestere tegnapi tájékoztatóján elmondta, hogy a beruházás áprilisban indul, s több fázisban valósítják meg. Az első ütemben építik fel a szerelő- és üzemcsarnokokat. A teljes beruházással 300 új munkahely létesül. A Toyo SEAT a 74 hektáros Batta Ipari Parkban több mint hathektáros területet vásárolt 250 millió forintért. Az önkormányzat három évig bizosít adómentességet a japán cégnek. Takahama Josihiro, a Toyo SEAT magyarországi leányvállalatának ügyvezető igazgatója elmondta: a tervek szerint 2003 márciusában indul a termelés, 40 fővel. A japán cég a magyarországi beruházással kezdi meg európai terjeszkedését. Eddig az USA-ban, Kínában és a Fülöp-szigeteken alapított leányvállalatot. A hazai cég törzstőkéje 1,5 milliárd forint. Vezér Mihály tájékoztatott arról is, hogy a Batta Ipari Parkot 1999-ben hozta létre a város önkormányzata, amelyet a saját tulajdonában lévő Batta-Invest Kft. működtet. A terület belső közművesítése tavaly decemberben fejeződött be, eddig kilenc vállalkozással írtak alá szerződést a beköltözésről. Dunaferr-eljárás Lezárult a Dunaferr-csoport ellen indított uniós antidömping-eljárás első szakasza, amelyet tavaly decemberben a nyugat-európai acélipari szövetség (Eurofer) kezdeményezett a melegen hengerelt acéltermékekre vonatkozóan. A vizsgálat első szakaszában több száz oldalas kérdőívet küldött az igazgatóság, ennek a kitöltésére 45 napos határidőt adott a magyar vállalatnak. A kérdőívek leadásával a Dunaferr elkészítette hivatalos válaszát is, melyben érvekkel támasztják alá azt, hogy a dömpingvád alaptalan, ezért kérik az eljárás azonnali megszüntetését. (MTI)