Világgazdaság, 2002. szeptember (34. évfolyam, 168/8429-188/8449. szám)

2002-09-20 / 182. (8443.) szám

10 VILÁGGAZDASÁG CÉGSOROK Cseh telefonszámok: változás egy éjszaka alatt E hónap 24-én éjjel három óra leforgása alatt átszámozzák a cseh telefonszámokat. Hasonló lépésre ez idáig még nem volt példa a világban. A változtatás ugyanis a vezetékes és a mobil­­szolgáltatókat egyaránt érinti. A jelenlegi 159 cseh körzeti elő­hívószámot 14 körzetszám váltja fel. A számok egységesen ki­­lencjegyűek lesznek. Az 1-gyel kezdődőek a segélyhívásokat, a 2, 3, 4 kezdetűek pedig a vezetékes vonalakat jelölik. A 6, 7, 8 és 9 kezdetű számokért a mobiltársaságok és az internetszol­gáltatók állhatnak sorba. Ez utóbbi cégeknél tehát egységesen törlik a nullát a jelenlegi számok elől. (Reuters) Belga kézbe kerülhet a lengyel Polaniec erőmű A lengyel kormány beleegyezett, hogy eladja az ország déli ré­szén működő Polaniec erőműben lévő többségi tulajdonrészét a Tractebelnek. A belga társaság korábban már megszerezte a középméretű s az ország áramellátásának 6 százalékát adó erőmű 38 százalékát. A Reuters tájékoztatása szerint az ügylet fontossága abban rejlik, hogy általa nőnek a lengyel kormány privatizációs bevételei. Az idei bevételi terv 1,6 milliárd dollár, amely a hírügynökség szerint - az elmúlt hónapok cégeladásai dacára - nehezen látszik teljesíthetőnek. A most várható tulaj­donoscsere értékét egyelőre nem közölték, annyi tudható, hogy a Polaniec első, 25 százalékos szeletéért a Tradtebel 2000-ben 87,5 millió eurónyi összeget fizetett. (VG) Alternatív tüzelőanyag a román cementiparban Használt autógumi, fáradt olaj és műanyaghulladék tüzelésével kívánja csökkenteni működési költségeit a román cementipar - jelentette be a helyi sajtó előtt a szakmai tömörülés vezetője, Ion Crangasu­­, a fűtőanyag ugyanis ma a végtermék árának 50-70 százalékát teszi ki. A terv 26 millió euróba kerülne. A szakember szerint a terv megvalósulása komoly piacot teremt­het a hulladéknak. (VG) Gyengült a Norilszk Nikkel Az orosz fémkonglomerátum, a Norilszk Nikkel csütörtökön bejelentette, hogy a nemzetközi könyvelési norma (IAS) sze­rinti 2001. évi konszolidált nettó nyeresége 24 százalékkal, 36,83 milliárd rubelre (1,16 milliárd dollár) esett. Az IAS-rend­­szerben számított konszolidált nettó nyereség a megelőző évben még 48,69 milliárd rubel volt. Az eredménycsökkenés az alacsonyabb világpiaci fémáraknak és a korábbiakhoz képest mérsékeltebb palládiumeladásnak volt köszönhető tavaly. (MTI) ÁLLALATOK 2002. szeptember 20., péntek­ ÉS PIACOK Lassítani kezd a Virgin Express Richard Branson Köln helyett Brüsszelben terjeszkedik Mégsem hozza létre németor­szági központját a Richard Branson brit milliárdos 60 szá­zalékos tulajdonában lévő Virgin Express szuperolcsó lé­gitársaság. Az üzletember azért visszakozott, mert felmé­rése szerint legfeljebb három­négy év múlva tehetné nyere­ségessé az ottani vállalkozást, s ezt túl hosszú időnek véli. Ehelyett inkább Brüsszelben terjeszkedik. VG-ÖSSZEFOGLALÓ Nem lesz Kölnben központja a brit Virgin Express szuperolcsó légitársaságnak. A főtulajdonos Richard Branson elismerte, hogy a vetélytársak nála is agresszí­vebben vetették rá magukat a né­met piacra, s biztosan akadályt gördítenének elé. A helyi nagy halak - a Luft­hansa által felügyelt German­­wings és a TUI irányította Happay-Lloyd Express - nem sokkal ezelőtt közölték, hogy legalább 2-3 év kell a befekteté­sek megtérüléséhez. Mindkét társaság a Köln/Bonn repülőté­ren alakította ki központját. Ép­pen ott, ahová a Virgin Express is tervezte. Utóbbi onnan akart járatokat indítani decembertől német és más európai célpont­okra. Most viszont közölte, hogy inkább a már meglévő brüsszeli főhadiszállást bővíti. Az angol Easyjet az idén beje­lentette, hogy megvásárolja a honfitárs Gót, s folytatja európai terjeszkedését. Ray Webster ve­zérigazgató megerősítette, hogy a Go csak a jövő márciusig közle­kedik saját néven, attól kezdve csak az egyesített cég logója lesz látható. Webster egyébként fenn­tartja szándékát, miszerint meg­szerzi a British Airways németor­szági cégét, a Deutsche BA nevű vállalatot is. Az ír Ryanair már február óta üzemelteti a Frankfurttól száz ki­lométerre nyugatra található Hahn repülőtéren kialakított központját - rendkívül nagy si­kerrel. A társaság a héten indítot­ta újabb kampányát, miszerint októbertől december 17-ig egy­millió ingyenjegyet kínál, az uta­soknak csak az illetéket kell kifi­zetni. A Ryanair vezetői szerint ez az akció nem befolyásolja az üz­leti tervet. A jövő márciusban vé­get érő üzleti évben 227 millió euró adózás előtti nyereséget je­leztek előre, ez 24 százalékkal nagyobb, mint tavaly volt. A jegyértékesítést a múlt hé­ten megkezdő Germanwings máris telítettnek mondhatja szá­mos járatát. Eddig összesen több mint 30 ezer jegyet adtak el, ezek háromnegyedét az interneten ke­resztül. A tíz európai nagyvárosba re­pülő társaságnál az eladások alapján az átlagár 85 euró. Az üz­leti tervekben szereplő számokat jóval meghaladó mértékű érdek­lődés így egyre valószínűbbé te­szi, hogy a Germanwings év vé­gére teljesíti a várt 1,5 milliós utasszámot. AZ EASYJET ÜZLETI MODELLJÉNEK FŐBB ELEMEI » pontból pontba való közlekedés » rendkívül sok napi járat » egyszerű tarifaszerkezet X* alacsony egységköltség X» erős márkapolitika » másodlagos repülőterek használata­­» reptéri transzfer kiiktatása » a la carte ellátás a fedélze­ten, külön fizetségért Forrás: Airline Business Richard Branson Ray Webster » KATEDRA« Auchan Az Auchan az egyik vezető kereskedelmi vállalkozásaként 14 országban 285 hipermarketet üzemeltet. Magyarországon sikeresen működteti budapesti és vidéki áruházait. Cégünk dinamikus fejlődése biztosításához munkatársakat keresünk az alábbi munkakörbe: VÁLLALATI AUDITOR (hivatkozási szám: AUD09) Feladatok: • Ellenőrzi a vállalat gazdasági és kereskedelmi folyamatait. • Felülvizsgálja az érvényes eljárások alkalmazását, helytállóságát, átláthatóságát és hatékonyságát • Megtervezi, végrehajtja az auditokat és elkészíti a beszámolókat • Javaslatokat tesz a folyamatok és a szabályozások javítására, valamint a kockázatok csökkentésére. Ön az ideális jelöltünk, ha megfelel az alábbi feltételeknek: • Felsőfokú gazdasági végzettséggel rendelkezik • Tapasztalattal rendelkezik azonos vagy hasonló jellegű területen • Jó elemző, problémamegoldó és rendszerben gondolkodó képessége van • Pedagógiai érzékkel bír és tud alternatív megoldásokat javasolni • Beszél angolul vagy franciául Csatlakozzon Ön is az Auchan csapatához! A sikeres pályázóknak felelősségteljes, önálló munkát, teljes körű képzést, verseny­­képes jövedelmet és valós előmeneteli lehetőséget kínálunk egy sikeres nemzetközi csapatban. Kérjük, hogy pályázatát (önéletrajz, bizonyítványmásolatok, igazolványkép) a hivatkozási szám feltüntetésével juttassa el az alábbi címre: AUCHAN Mo. Kft. Toborzási osztály 2040 Budaörs, Sport u. 2-4. Fax: 06-23-421-769 e-mail: toborzas.kozpont@auchan.hu Nagybevásárlásra készül a Thyssen VG-ÖSSZEFOGLALÓ A német autóeladások gyengél­kedése ellenére piaci részese­désének és bevételeinek jelen­tős emelését tűzte ki célul a Thyssen-Krupp Automotive (TKA). A német piacon a Bosch, a Continental és a ZF mögött a negyedik, világvi­szonylatban pedig a 18. legna­gyobb autóipari beszállító a 10 milliárd eurós forgalom elérése érdekében az idén az árbevétel 2,5 milliárdos növekedését irá­nyozza elő, ami a teljes kon­szern bevételeinek 15 százalé­kát jelentené. A sok mutató tekintetében stagnáló piacon ez pedig csak felvásárlások által lehetséges. A stratégiának kedvez, hogy a legtöbb autógyártó e fokozot­tan költségtakarékos időszak­ban törekszik a részegység­gyártás kiszervezésére, így téve hatékonyabbá és tervezhetőbbé a termelést. Ennek jegyében in­dultak a közelmúltban tárgyalá­sok a FIAT érdekeltségébe tar­tozó Magnetti Marelli tengely- és futóműgyár átvételéről. A Handelsblatt híradása sze­rint jelenleg azonban nagyob­bak az esélyek, hogy az Opellel köttetik hasonló tárgyú vé­teli megállapodás. A kaisers­­lauterni futómű- és lemezké­szítő üzem még az idén a TKA színeiben termelhet. Eséllyel kecsegtetnek továbbá a Daim­lerChrysler düsseldorfi Merce­­des-Benz-üzeméről szóló tár­gyalások is. (MDB) Erősödő európai tanácsadói piac MUNKATÁRSUNKTÓL A közelmúlt globális instabilitá­sa a vezetési tanácsadás piacát sem hagyta érintetlenül: 2001. szeptember 11. eseményei bi­zonytalanságot hoztak, felerő­sítve a korábban elkezdődött kedvezőtlen trendeket. Tavaly a második fél évben az európai tanácsadói piac növekedése is lelassult, azonban az egész évet figyelembe véve a cégek össz­forgalma 47,5 milliárd euróra rúgott, ez 11,5 százalékkal volt magasabb, mint a megelőző esztendőben. A szakma egésze 300 ezer tanácsadót foglalkoz­tatott - tudtuk meg Hetyey Sán­dortól, a Vezetési Tanácsadók Magyarországi Szövetségének (VTMSZ) főtitkárától. Beszámolójából kitűnt, hogy Nagy-Britannia és Németország súlya kiegyenlítődött: a két or­szág együttesen 54,4 százalékát teszi ki az európai tanácsadói piacnak. A tanácsadásnak a GDP-n belüli súlya is emelke­dett: az 1995-ös 0,14 százalék­ A VEZETÉSI TANÁCSADÁS­hoz képest 2001-ben már 0,44 százalékot tett ki. Mindez alátá­masztja azt a megállapítást, hogy a vezetési tanácsadás gaz­dasági jelentősége növekszik, és értékteremtő képessége ré­vén az európai gazdaság straté­giai jelentőségű ágazatává vált - utalt a főtitkár az európai szö­vetség összefoglalójának erre a részletére. A tanácsadási piacon folyta­tódott az erőkoncentráció: a húsz legnagyobb vállalat piaci részesedése 50 százalékra nőtt, részben a közepes társaságok, részben a kis tanácsadó cégek rovására. Az előbbi kategória piaci részesedése 42, az utóbbié 8 százalékra mérséklődött. A nagy tanácsadó cégek előretöré­se az integrált szolgáltatások iránti igénnyel magyarázható, így a kisebb cégek közül érthe­tően azok tudtak előrelépést fel­mutatni, amelyek kellőképpen specializálódtak. Az euró sikeres bevezetése, az EU kibővítésére irányuló tö­rekvések, a globalizációs tren­­dek, az európai országokban zajló liberalizáció és vállalati koncentráció, valamint az új technológiák kiterjedt használa­ta és folyamatos fejlesztése nö­velheti a vezetési tanácsadás iránti keresletet. Az ágazat előtt álló legna­gyobb kihívás éppen a fenntart­ható növekedés biztosítása egy rendkívül komplex gazdasági környezetben. Ehhez innovatív tanácsadókra van szükség, akik ügyfeleik számára értéket te­remtenek, és hozzájárulnak versenyképességük javításához - erősítette meg a szövetség közleménye. (MN) A legnagyobb európai tanácsadó cégek (piaci rész szerint, százalék) McKinsey & Co. I­I 20 AT Kearney I­I------------------------------- - 9 Roland Berger I ~ ----------------------------------- a Boston Consulting Group I I .............................................. 0 Arthur D Little I I-------------------------------------- 7 Bain& Co. I I............................................. 6 Boo? Allen A Hamilton I ... LfgJUH-----------------------------------------5 VMAFIKA NÖVEKEDÉSE (százalék) Németország 5,5 Nagy-Britannia 16,8 Szlovénia 19 Bulgária 31 Oroszország 61 Forrás: VTUSZ Forrás: Handelsblatt A Nissan Kínában építkezne VG-ÖSSZEFOGLALÓ A japán Nissan Motor Co. Ltd. 1 milliárd dollárt tervez beruházni a kínai Dongfeng Motor Corp.­­pal közös vállalkozásába, amely a tervek szerint 2006-tól évi 550 ezer gépjárművet gyárt a világ egyik leggyorsabban növekvő pi­acára. Ebből 330 ezer lesz ha­szonjármű - jelenti az MTI. Ez az első kínai-külföldi ve­gyes vállalat, amely személy­­gépkocsiktól a terepjárókon át a teherautóig a járműgyártás egé­szét átfogja. Az 50-50 százalé­kos vállalkozás tíz éven belül 900 ezerre tervezi felfuttatni a termelését. A Dongfeng autó­gyár nyereséges, így a vegyes vállalat induláskor már szintén nyereséges lesz. A Nissan 2006-ig további 166-250 millió dollárt tervez be­ruházni termékfejlesztésre. A Dongfeng Kína három legna­gyobb autógyára közé tartozik, és már együttműködik a francia PSA Peugeot Citroennel és a Honda Motorral Kínában. A Nis­san számára az együttműködés áttörést jelent a kínai piacon - mondta Carlos Ghos, a cég elnö­ke. A harmadik legnagyobb au­tógyár 44 százaléka a francia Re­nault SA tulajdonában van.

Next