Világgazdaság, 2002. szeptember (34. évfolyam, 168/8429-188/8449. szám)
2002-09-20 / 182. (8443.) szám
10 VILÁGGAZDASÁG CÉGSOROK Cseh telefonszámok: változás egy éjszaka alatt E hónap 24-én éjjel három óra leforgása alatt átszámozzák a cseh telefonszámokat. Hasonló lépésre ez idáig még nem volt példa a világban. A változtatás ugyanis a vezetékes és a mobilszolgáltatókat egyaránt érinti. A jelenlegi 159 cseh körzeti előhívószámot 14 körzetszám váltja fel. A számok egységesen kilencjegyűek lesznek. Az 1-gyel kezdődőek a segélyhívásokat, a 2, 3, 4 kezdetűek pedig a vezetékes vonalakat jelölik. A 6, 7, 8 és 9 kezdetű számokért a mobiltársaságok és az internetszolgáltatók állhatnak sorba. Ez utóbbi cégeknél tehát egységesen törlik a nullát a jelenlegi számok elől. (Reuters) Belga kézbe kerülhet a lengyel Polaniec erőmű A lengyel kormány beleegyezett, hogy eladja az ország déli részén működő Polaniec erőműben lévő többségi tulajdonrészét a Tractebelnek. A belga társaság korábban már megszerezte a középméretű s az ország áramellátásának 6 százalékát adó erőmű 38 százalékát. A Reuters tájékoztatása szerint az ügylet fontossága abban rejlik, hogy általa nőnek a lengyel kormány privatizációs bevételei. Az idei bevételi terv 1,6 milliárd dollár, amely a hírügynökség szerint - az elmúlt hónapok cégeladásai dacára - nehezen látszik teljesíthetőnek. A most várható tulajdonoscsere értékét egyelőre nem közölték, annyi tudható, hogy a Polaniec első, 25 százalékos szeletéért a Tradtebel 2000-ben 87,5 millió eurónyi összeget fizetett. (VG) Alternatív tüzelőanyag a román cementiparban Használt autógumi, fáradt olaj és műanyaghulladék tüzelésével kívánja csökkenteni működési költségeit a román cementipar - jelentette be a helyi sajtó előtt a szakmai tömörülés vezetője, Ion Crangasu, a fűtőanyag ugyanis ma a végtermék árának 50-70 százalékát teszi ki. A terv 26 millió euróba kerülne. A szakember szerint a terv megvalósulása komoly piacot teremthet a hulladéknak. (VG) Gyengült a Norilszk Nikkel Az orosz fémkonglomerátum, a Norilszk Nikkel csütörtökön bejelentette, hogy a nemzetközi könyvelési norma (IAS) szerinti 2001. évi konszolidált nettó nyeresége 24 százalékkal, 36,83 milliárd rubelre (1,16 milliárd dollár) esett. Az IAS-rendszerben számított konszolidált nettó nyereség a megelőző évben még 48,69 milliárd rubel volt. Az eredménycsökkenés az alacsonyabb világpiaci fémáraknak és a korábbiakhoz képest mérsékeltebb palládiumeladásnak volt köszönhető tavaly. (MTI) ÁLLALATOK 2002. szeptember 20., péntek ÉS PIACOK Lassítani kezd a Virgin Express Richard Branson Köln helyett Brüsszelben terjeszkedik Mégsem hozza létre németországi központját a Richard Branson brit milliárdos 60 százalékos tulajdonában lévő Virgin Express szuperolcsó légitársaság. Az üzletember azért visszakozott, mert felmérése szerint legfeljebb háromnégy év múlva tehetné nyereségessé az ottani vállalkozást, s ezt túl hosszú időnek véli. Ehelyett inkább Brüsszelben terjeszkedik. VG-ÖSSZEFOGLALÓ Nem lesz Kölnben központja a brit Virgin Express szuperolcsó légitársaságnak. A főtulajdonos Richard Branson elismerte, hogy a vetélytársak nála is agresszívebben vetették rá magukat a német piacra, s biztosan akadályt gördítenének elé. A helyi nagy halak - a Lufthansa által felügyelt Germanwings és a TUI irányította Happay-Lloyd Express - nem sokkal ezelőtt közölték, hogy legalább 2-3 év kell a befektetések megtérüléséhez. Mindkét társaság a Köln/Bonn repülőtéren alakította ki központját. Éppen ott, ahová a Virgin Express is tervezte. Utóbbi onnan akart járatokat indítani decembertől német és más európai célpontokra. Most viszont közölte, hogy inkább a már meglévő brüsszeli főhadiszállást bővíti. Az angol Easyjet az idén bejelentette, hogy megvásárolja a honfitárs Gót, s folytatja európai terjeszkedését. Ray Webster vezérigazgató megerősítette, hogy a Go csak a jövő márciusig közlekedik saját néven, attól kezdve csak az egyesített cég logója lesz látható. Webster egyébként fenntartja szándékát, miszerint megszerzi a British Airways németországi cégét, a Deutsche BA nevű vállalatot is. Az ír Ryanair már február óta üzemelteti a Frankfurttól száz kilométerre nyugatra található Hahn repülőtéren kialakított központját - rendkívül nagy sikerrel. A társaság a héten indította újabb kampányát, miszerint októbertől december 17-ig egymillió ingyenjegyet kínál, az utasoknak csak az illetéket kell kifizetni. A Ryanair vezetői szerint ez az akció nem befolyásolja az üzleti tervet. A jövő márciusban véget érő üzleti évben 227 millió euró adózás előtti nyereséget jeleztek előre, ez 24 százalékkal nagyobb, mint tavaly volt. A jegyértékesítést a múlt héten megkezdő Germanwings máris telítettnek mondhatja számos járatát. Eddig összesen több mint 30 ezer jegyet adtak el, ezek háromnegyedét az interneten keresztül. A tíz európai nagyvárosba repülő társaságnál az eladások alapján az átlagár 85 euró. Az üzleti tervekben szereplő számokat jóval meghaladó mértékű érdeklődés így egyre valószínűbbé teszi, hogy a Germanwings év végére teljesíti a várt 1,5 milliós utasszámot. AZ EASYJET ÜZLETI MODELLJÉNEK FŐBB ELEMEI » pontból pontba való közlekedés » rendkívül sok napi járat » egyszerű tarifaszerkezet X* alacsony egységköltség X» erős márkapolitika » másodlagos repülőterek használata» reptéri transzfer kiiktatása » a la carte ellátás a fedélzeten, külön fizetségért Forrás: Airline Business Richard Branson Ray Webster » KATEDRA« Auchan Az Auchan az egyik vezető kereskedelmi vállalkozásaként 14 országban 285 hipermarketet üzemeltet. Magyarországon sikeresen működteti budapesti és vidéki áruházait. Cégünk dinamikus fejlődése biztosításához munkatársakat keresünk az alábbi munkakörbe: VÁLLALATI AUDITOR (hivatkozási szám: AUD09) Feladatok: • Ellenőrzi a vállalat gazdasági és kereskedelmi folyamatait. • Felülvizsgálja az érvényes eljárások alkalmazását, helytállóságát, átláthatóságát és hatékonyságát • Megtervezi, végrehajtja az auditokat és elkészíti a beszámolókat • Javaslatokat tesz a folyamatok és a szabályozások javítására, valamint a kockázatok csökkentésére. Ön az ideális jelöltünk, ha megfelel az alábbi feltételeknek: • Felsőfokú gazdasági végzettséggel rendelkezik • Tapasztalattal rendelkezik azonos vagy hasonló jellegű területen • Jó elemző, problémamegoldó és rendszerben gondolkodó képessége van • Pedagógiai érzékkel bír és tud alternatív megoldásokat javasolni • Beszél angolul vagy franciául Csatlakozzon Ön is az Auchan csapatához! A sikeres pályázóknak felelősségteljes, önálló munkát, teljes körű képzést, versenyképes jövedelmet és valós előmeneteli lehetőséget kínálunk egy sikeres nemzetközi csapatban. Kérjük, hogy pályázatát (önéletrajz, bizonyítványmásolatok, igazolványkép) a hivatkozási szám feltüntetésével juttassa el az alábbi címre: AUCHAN Mo. Kft. Toborzási osztály 2040 Budaörs, Sport u. 2-4. Fax: 06-23-421-769 e-mail: toborzas.kozpont@auchan.hu Nagybevásárlásra készül a Thyssen VG-ÖSSZEFOGLALÓ A német autóeladások gyengélkedése ellenére piaci részesedésének és bevételeinek jelentős emelését tűzte ki célul a Thyssen-Krupp Automotive (TKA). A német piacon a Bosch, a Continental és a ZF mögött a negyedik, világviszonylatban pedig a 18. legnagyobb autóipari beszállító a 10 milliárd eurós forgalom elérése érdekében az idén az árbevétel 2,5 milliárdos növekedését irányozza elő, ami a teljes konszern bevételeinek 15 százalékát jelentené. A sok mutató tekintetében stagnáló piacon ez pedig csak felvásárlások által lehetséges. A stratégiának kedvez, hogy a legtöbb autógyártó e fokozottan költségtakarékos időszakban törekszik a részegységgyártás kiszervezésére, így téve hatékonyabbá és tervezhetőbbé a termelést. Ennek jegyében indultak a közelmúltban tárgyalások a FIAT érdekeltségébe tartozó Magnetti Marelli tengely- és futóműgyár átvételéről. A Handelsblatt híradása szerint jelenleg azonban nagyobbak az esélyek, hogy az Opellel köttetik hasonló tárgyú vételi megállapodás. A kaiserslauterni futómű- és lemezkészítő üzem még az idén a TKA színeiben termelhet. Eséllyel kecsegtetnek továbbá a DaimlerChrysler düsseldorfi Mercedes-Benz-üzeméről szóló tárgyalások is. (MDB) Erősödő európai tanácsadói piac MUNKATÁRSUNKTÓL A közelmúlt globális instabilitása a vezetési tanácsadás piacát sem hagyta érintetlenül: 2001. szeptember 11. eseményei bizonytalanságot hoztak, felerősítve a korábban elkezdődött kedvezőtlen trendeket. Tavaly a második fél évben az európai tanácsadói piac növekedése is lelassult, azonban az egész évet figyelembe véve a cégek összforgalma 47,5 milliárd euróra rúgott, ez 11,5 százalékkal volt magasabb, mint a megelőző esztendőben. A szakma egésze 300 ezer tanácsadót foglalkoztatott - tudtuk meg Hetyey Sándortól, a Vezetési Tanácsadók Magyarországi Szövetségének (VTMSZ) főtitkárától. Beszámolójából kitűnt, hogy Nagy-Britannia és Németország súlya kiegyenlítődött: a két ország együttesen 54,4 százalékát teszi ki az európai tanácsadói piacnak. A tanácsadásnak a GDP-n belüli súlya is emelkedett: az 1995-ös 0,14 százalék A VEZETÉSI TANÁCSADÁShoz képest 2001-ben már 0,44 százalékot tett ki. Mindez alátámasztja azt a megállapítást, hogy a vezetési tanácsadás gazdasági jelentősége növekszik, és értékteremtő képessége révén az európai gazdaság stratégiai jelentőségű ágazatává vált - utalt a főtitkár az európai szövetség összefoglalójának erre a részletére. A tanácsadási piacon folytatódott az erőkoncentráció: a húsz legnagyobb vállalat piaci részesedése 50 százalékra nőtt, részben a közepes társaságok, részben a kis tanácsadó cégek rovására. Az előbbi kategória piaci részesedése 42, az utóbbié 8 százalékra mérséklődött. A nagy tanácsadó cégek előretörése az integrált szolgáltatások iránti igénnyel magyarázható, így a kisebb cégek közül érthetően azok tudtak előrelépést felmutatni, amelyek kellőképpen specializálódtak. Az euró sikeres bevezetése, az EU kibővítésére irányuló törekvések, a globalizációs trendek, az európai országokban zajló liberalizáció és vállalati koncentráció, valamint az új technológiák kiterjedt használata és folyamatos fejlesztése növelheti a vezetési tanácsadás iránti keresletet. Az ágazat előtt álló legnagyobb kihívás éppen a fenntartható növekedés biztosítása egy rendkívül komplex gazdasági környezetben. Ehhez innovatív tanácsadókra van szükség, akik ügyfeleik számára értéket teremtenek, és hozzájárulnak versenyképességük javításához - erősítette meg a szövetség közleménye. (MN) A legnagyobb európai tanácsadó cégek (piaci rész szerint, százalék) McKinsey & Co. II 20 AT Kearney II------------------------------- - 9 Roland Berger I ~ ----------------------------------- a Boston Consulting Group I I .............................................. 0 Arthur D Little I I-------------------------------------- 7 Bain& Co. I I............................................. 6 Boo? Allen A Hamilton I ... LfgJUH-----------------------------------------5 VMAFIKA NÖVEKEDÉSE (százalék) Németország 5,5 Nagy-Britannia 16,8 Szlovénia 19 Bulgária 31 Oroszország 61 Forrás: VTUSZ Forrás: Handelsblatt A Nissan Kínában építkezne VG-ÖSSZEFOGLALÓ A japán Nissan Motor Co. Ltd. 1 milliárd dollárt tervez beruházni a kínai Dongfeng Motor Corp.pal közös vállalkozásába, amely a tervek szerint 2006-tól évi 550 ezer gépjárművet gyárt a világ egyik leggyorsabban növekvő piacára. Ebből 330 ezer lesz haszonjármű - jelenti az MTI. Ez az első kínai-külföldi vegyes vállalat, amely személygépkocsiktól a terepjárókon át a teherautóig a járműgyártás egészét átfogja. Az 50-50 százalékos vállalkozás tíz éven belül 900 ezerre tervezi felfuttatni a termelését. A Dongfeng autógyár nyereséges, így a vegyes vállalat induláskor már szintén nyereséges lesz. A Nissan 2006-ig további 166-250 millió dollárt tervez beruházni termékfejlesztésre. A Dongfeng Kína három legnagyobb autógyára közé tartozik, és már együttműködik a francia PSA Peugeot Citroennel és a Honda Motorral Kínában. A Nissan számára az együttműködés áttörést jelent a kínai piacon - mondta Carlos Ghos, a cég elnöke. A harmadik legnagyobb autógyár 44 százaléka a francia Renault SA tulajdonában van.