Világgazdaság, 2004. június (36. évfolyam, 104/8863-125/8884. szám)
2004-06-02 / 105. (8864.) szám
10 VILÁGGAZDASÁG REKLÁM ÉS MÉDIA 2004. június 2., szerda HÍRADÓ Új Szó: új főszerkesztő Keddtől Kocur László az egyetlen szlovákiai magyar napilap, a Pozsonyban megjelenő Új Szó főszerkesztője, miután a korábbi főszerkesztő, Szilvássy József megbízása május 31-én lejárt. A Petit Press lapkiadó gondozásában megjelenő Új Szó a legmagasabb értékesített példányszámú lapok közé tartozik Szlovákiában. A napilap átlagosan 26 ezres példányszámban fogyott januárban. Szlovákiában a piacvezető Novy Cast nagyjából annyian vásárolják, mint a Népszabadságot, amelynek példányszáma közel 170 ezer. (VG) Az Edison Network kommunikál a NFH-nak Nettó 280 millió forintot fordíthat az idén a Nemzeti Fejlesztési Hivatal a Nemzeti fejlesztési terv és a strukturális alapok gazdaságélénkítő tevékenységének és megfogalmazott programjainak kommunikációjára - derül ki a Közbeszerzési Értesítőből. A feladat elvégzését - hirdetmény nélküli tárgyalásos közbeszerzési eljárásban - az Edison Network Kft. nyerte el. A teljes kiadáson belül mintegy 167 millió forintot tesz ki a reklámidő-vásárlásra fordítható összeg. (VG). Az adakozó kedvet növelné az RTL Klub Növelni szeretné az adakozó kedvet az RTL Klub - áll a társaság lapunkhoz eljuttatott közleményében. A piacvezető televíziós társaság tervei szerint amennyiben egy cég vagy magánszemély ezentúl nagy összegű támogatással segíti a közhasznú intézmények működését, akkor a korábbi gyakorlattal ellentétben annak neve elhangozhat az RTL Klub Híradójában. Ennek alapfeltétele viszont, hogy 10 millió forintot meghaladó támogatást ajánljanak fel az érintettek. (VG) Ingyenes zeneletöltéssel csábít a McDonald’s A Sonyval együttműködve új kedvezménnyel kívánja magához csábítani a vásárlókat a McDonald’s. Az amerikai gyorsétteremóriás kezdeményezése szerint a Big Mac mellé ingyenzene is jár majd. Azok a vásárlók, akik Big Macet rendelnek, az étel mellé egy speciális kódot is kapnak, amely segítségével ingyen tölthetnek le egy zeneszámot a Sony nemrég indult internetes zeneboltjából, a Connectből. A szolgáltatást az USA-ban már elindították, Európában júniusban várható a start. Egy dalt normál esetben 99 centért lehet letölteni. (VG) A Bojtár utcába költözhet a Magyar Televízió Várhatóan a közszolgálati televízió meglévő, Bojtár utcai gyártóbázisára költözik az MTV. Lapunk úgy tudja: az MTV Közalapítvány kuratóriumi elnöksége arra számít, hogy június végén, július elején a kormány elé kerülhet a közszolgálati médium új gyártóbázisáról szóló előterjesztés. Információink szerint 2,8-2,9 milliárd forintot takaríthat meg az MTV azzal, hogy a Szabadság térinél sokkal korszerűbb épületbe költözik. Kozák Márton, a grémium SZDSZ-es delegáltja lapunknak elmondta: bíznak abban, hogy a lehető legrövidebb időn belül eljut a Pénzügyminisztérium által készített anyag a kabinethez. Mint mondta: vélhetően a Bojtár utca mellett szól, hogy a legolcsóbban és leggyorsabban végezhető el a beruházás. Erre a területre ugyanis jelenleg is van érvényes építési engedély, így optimális esetben akár egy év is elegendő lehet az új székház felépítésére. Pinke György, a közszolgálati televízió gazdasági folyamatokat felügyelő alelnöke lapunknak elmondta: a székházváltás kérdése mellett az MTV teljes működési és szervezeti átalakítása is napirenden van. Mint mondta: a nyár folyamán elkészül az MTV-re vonatkozó reorganizációs terv. (VG) Pinke György VG hu EZ TÖRTÉNT A VGO-N VILÁGGAZDASÁG police ------------------------------------------------------------------------------ PUSZTAI EMESE Az elmúlt hét legolvasottabb cikke azokról a váratlan ellenőrzésekről szól, amelyeket az Európai Bizottság ellenőrei néhány nagy európai papírgyártónál hajtottak végre. A hatóságok kartellmegállapodások, árak rögzítése és más piackorlátozó intézkedések után kutattak. Rendszeresen sokan kíváncsiak egyes szakmák fizetési mutatóira. Nem volt ez másképp az ingatlanpiacon dolgozókkal kapcsolatban sem. A Mennyit keresnek az ingatlanosok? című írást több mint kétezren látogatták. A cikkből egyébként kiderül, hogy van olyan ügyes bróker, aki 4-5 millió forintos számlát is benyújt cégének, mások ettől jóval elmaradnak. Az átlag bruttó 400 ezer forint körül mozog. A közelmúlt „tej mizériája”, úgy látszik, még mindig sokakat érdekel: a harmadik legolvasottabb írás a boltokba kerülő külföldi bóvlitejről szól, főként nem élőflórás joghurtokról, növényi alapanyagokat tartalmazó termékekről, műsajtokról van szó, amelyek a más béltartalom miatt olcsóbbak. A VG Online saját cikkei közül a legolvasottabban a Balaton vizének minőségéről írtak. A Balatonnal kapcsolatos híreket rendszeresen nagy érdeklődés övezi. Most több mint ezerháromszázan olvasták a környezetvédelmi miniszter kijelentését, miszerint jelenleg akár inni is lehet a Balatonból. HETI TOP 3_________ » Hajnali rajtaütés a papíripari óriásoknál: 2865 » Mennyit keresnek az ingatlanosok?: 2199 » Külföldi „bóvlitej" a boltokban: 1848 Szerkeszti: Simon Krisztián Gondban a turizmusmarketing Csökken a londoni, a moszkvai és a skandináv külképviseletek kasszája Nehéz helyzetbe került a Magyar Turizmus Rt. az ágazat szezonalitáshoz igazodó működése miatt. A következő év előkészítésére 900 millió forint zárolása miatt kevés pénz maradt. LÁZÁR ILDIKÓ Az idei év feladatainak finanszírozása annak ellenére biztosított a Magyar Turizmus Rt.-nél (MT Rt.), hogy a kormány legutóbbi megszorító intézkedéseinek hatására 900 millió forintot zároltak a marketingszervezetnél. Eredetileg az MT Rt. büdzséje 7,6 milliárd forint volt, ennek ismeretében tervezték s kezdték megvalósítani az idei évi marketingtervet. A zárolás az év második felében fog gondot okozni, amikor megkezdik a 2005. év előkészítését - mondta Galla Gábor vezérigazgató. A nehézséget az okozza, hogy a zárolással kapcsolatos döntés áprilisban született meg, s ez a turizmus szempontjából késői időpontnak számít az ilyenfajta változásokhoz - magyarázta a hátteret Galla Gábor. A turizmus szezonalitása miatt ugyanis a kiadások nagyobb része a szezon előtt, az év első hónapjaiban esedékes. Ekkor vannak ugyanis a nagy külföldi és a hazai utazási vásárok, ekkor kell elkészíteni és piacra juttatni a különféle szóróanyagokat, valamint ekkor érkeznek a külföldi újságírók is. E munkát az MT Rt. időben meg is kezdte és el is végezte, s így az idei évre tervezett 4,8 milliárd forint marketingkeret 65-70 százalékát már elköltötték. Ebből adódik a fő probléma: az ősz folyamán a következő év megkezdésére már nem jut elegendő pénz. Az MT Rt. igazgatósága a közelmúltban döntést hozott egy takarékossági csomag bevezetéséről is. Ennek részeként például néhány kiadvány megjelentetését elhalasztják, illetve néhány sajtótermék csak az interneten jelenik majd meg. Ezek mellett csökkent a belföldön tevékenykedő regionális marketingigazgatóságok kasszája, kevesebb pénzt kapnak a Tourinform-irodák, s néhány nemzetközi kiállításon való részvételt is visszamondtak. A takarékossági intézkedések differenciáltan érintették a külképviseleti hálózatot is, így például a jelentős kasszával gazdálkodó londoni képviselettől nagyobb összeget vettek el, egyelőre szüneteltetik az izraeli képviseletet, s hasonlóképpen jelentős megtakarítás érhető el a moszkvai és a skandináv kirendeltség esetében is. A beutazás szempontjából jelentős piacokon lévő irodáktól - Ausztria, Németország, Hollandia, USA - azonban csak csekély elvonás történt. A 900 millió forint zárolása szeptember 30-ig tart, reményeik szerint ezt követően hozzájuthatnak a pénzhez. Nő a rádiók részesedése Folytatódik a Danubius-Sláger párharc Jól alakul az idei év a kereskedelmi rádiók számára, reklámpiaci részesedésük ugyanis a tavalyi év után várhatóan az idén is dinamikusan növekszik. Reklámköltés szerint továbbra is a Danubius részesedése a legmagasabb az év első három hónapjában, őt követi a Sláger Rádió. Skriba Judit, a Magyar Reklám Szövetség (MRSZ) alelnöke, egyben a Népszabadság marketingigazgatója a közelmúltban megrendezett tihanyi Média Hungary konferencián méltatta a rádió reklámpiaci részesedésének emelkedését, mely a legújabb MRSZ-becslés szerint 7 százalék. Skriba Judit szerint ez nagyrészt az igeni rádiókutatásnak köszönhető, mely teljes rádiós piaci összefogással valósult meg, és professzionális kommunikáció, illetve lobbitevékenység kísérte. Szombati Béla, a Helyi Rádiók Országos Egyesületének (Heroe) alelnöke is alátámasztotta növekedést, amely a helyi rádiók esetében 6 százalékos bővülést jelent 2002/2003 viszonylatában. A Heroéhoz tartozó helyi rádiók tavaly összesen 720 millió forintos nettó hirdetési bevételt értek el. A további emelkedést garantálhatja a rádiók számára az is, hogy a nyári időszakban a fiatalok rádióhallgatása nagyobb mértékű, mint az év más időszakaiban, éppen ezért - elsősorban - a kereskedelmi adók elérése magasabb lesz, s biztató évkezdés után a reklámpiaci növekedés is folytatódhat. Az előző hónapban a heti adatoknál a 18-49 évesek között egyébként nőtt a Danubius hallgatottsága, így a Danubius és a Sláger elérése közötti különbség 0,9 százalék, azaz kis különbséggel a Danubius a piacvezető. A Sláger Rádió hallgatótábora is növekedett, bár kisebb mértékben. Akár az áprilisi adatokat, akár 2004 első négy hónapjának átlagát vizsgáljuk, jelentős változás nincs a rádiós piacon a 18-49 évesek körében. Továbbra is a Danubius a legnépszerűbb állomás. A Kossuth rádiót a korcsoport 16 százaléka hallgatja. A Sláger Rádió márciusról áprilisra ismételten az 50 év felettiek körében növelte legerőteljesebben hallgatótáborát, míg a Danubius a 18-29 évesek között. Az áprilisi adatok tükrében úgy tűnik, hogy a korcsoportos verseny ismételten a 30-39 évesek között zajlik legnagyobb mértékben, ez jellemezte a korábbi éveket is. (VG) (2003, nettó, millió forint, becslés) Budapest Rádió 120,000 Danubius Rádió 3316,032 Extrém Rádió 120,000 Gazdasági Rádió 120,000 Heroe 720,000 InfoRádió 368,250 Juventus Rádió 1547,395 Klub Rádió 368,250 Magyar Rádió 857,753 Rádió 1 466,352 Rádió C 30,000 Radio Deejay 120,000 Radiocafe 98.6 120,000 Roxy Rádió 566,661 Sláger Rádió 2435, 237 Sztár FM 368,250 RÁDIÓK HIRDETÉSI BEVÉTELEI_________________ Forrás: Danubius Sales House Újra veszteséges az MTI MUNKATÁRSUNKTÓL____ Ismét veszteséges évet zárt a Magyar Távirati Iroda (MTI) Rt. A nemzeti hírügynökség deficitje az Állami Számvevőszék tegnap nyilvánosságra hozott jelentése szerint annak ellenére volt 138 millió forint 2003-ban, hogy az MTI mintegy 330 millió forinttal több költségvetési támogatást kapott, mint az azt megelőző évben. Ráadásul növekedett a cég belföldi értékesítési árbevétele is. Igaz, utóbbi közel 100 millióval elmaradt az üzleti tervben foglaltakkal szemben. Az ÁSZ jelentéséből kiderül az is, hogy az rt. működési költségei és ráfordításai nem igazodtak a csökkenő saját bevételekhez, miközben az MTI folyamatosan növekvő összegű támogatásra tart igényt. Az ÁSZ szerint a veszteséges gazdálkodás fő oka a különféle jogcímeken árbevétel-csökkenéssel számolnak, míg a mérleg szerinti eredményt51 millió forintra tervezték. Jelezte: az ez évi takarékossági intézkedéseket követően jövőre már pozitív eredményt vár. Tény: az MTI Rt. számára az idei év nem túlságosan biztató. Májusban megszűnt a Magyar Rádió (MR) számára a hírszolgáltatás. Előzőleg az MR kezdeményezte a szerződés felmondását. Az RTL Klub is szakítani kíván az MTI-vel, a felmondási határidő hamarosan lejár. Ráadásul időközben Független Hírügynökség néven új riválist is kapott az MTI. A költségcsökkentés értelmében már áprilisban bejelentette az MTI vezetése, hogy létszámleépítést terveznek. Vince Mátyás lapunknak tegnap elmondta: a távozásra kényszerülő dolgozókat már kiértesítették. Jelezte: az elbocsátások a dolgozói létszám 18 százalékát, azaz 80 főt érintenek. Információink szerint az MTI ügyével az Országgyűlés kulturális bizottsága a június 15-i ülésén kíván foglalkozni, kifizetett, de összességében személyi jellegű ráfordítások túlzott mértékű növekedése, konkrét feladatok meghatározása, ill TÉNYEK ÉS ADATOK tetve a teljesítmény és hatékonyság javulása nélkül. Az anyag kiemeli, hogy az MTI az ismétlődően megfogalmazott javaslat ellenére nem volt hajlandó megszüntetni a kettős foglalkoztatottság gyakorlatát. Vince Mátyás, az MTI elnöke lapunknak elmondta: az idén is Vince Mátyás (MTI Rt., millió forint) 2002 Forrás: ÁSZ, MTI Rt. 2003 Belföldi értékesítési árbevétel 1998,857 2040,869 Költségvetési támogatás 1424,153 1757,970 Bevételek összesen 3589,115 3921,650 Költségek, ráfordítások 3757,908 4084,716 Mérleg szerinti eredmény -142,383 -137,955