Világgazdaság, 2004. június (36. évfolyam, 104/8863-125/8884. szám)

2004-06-02 / 105. (8864.) szám

10 VILÁGGAZDASÁG REKLÁM ÉS MÉDIA 2004. június 2., szerda HÍRADÓ Új Szó: új főszerkesztő Keddtől Kocur László az egyetlen szlovákiai magyar napilap, a Pozsonyban megjelenő Új Szó főszerkesztője, miután a koráb­bi főszerkesztő, Szilvássy József megbízása május 31-én lejárt. A Petit Press lapkiadó gondozásában megjelenő Új Szó a leg­magasabb értékesített példányszámú lapok közé tartozik Szlo­vákiában. A napilap átlagosan 26 ezres példányszámban fo­gyott januárban. Szlovákiában a piacvezető Novy Cast nagyjá­­­ból annyian vásárolják, mint a Népszabadságot, amelynek pél­dányszáma közel 170 ezer. (VG) Az Edison Network kommunikál a NFH-nak Nettó 280 millió forintot fordíthat az idén a Nemzeti Fejlesztési Hivatal a Nemzeti fejlesztési terv és a strukturális alapok gazda­ságélénkítő tevékenységének és megfogalmazott programjai­nak kommunikációjára - derül ki a Közbeszerzési Értesítőből. A feladat elvégzését - hirdetmény nélküli tárgyalásos közbeszer­zési eljárásban - az Edison Network Kft. nyerte el. A teljes ki­adáson belül mintegy 167 millió forintot tesz ki a reklámidő-vá­sárlásra fordítható összeg. (VG). Az adakozó kedvet növelné az RTL Klub Növelni szeretné az adakozó kedvet az RTL Klub - áll a társa­ság lapunkhoz eljuttatott közleményében. A piacvezető televízi­ós társaság tervei szerint amennyiben egy cég vagy magánsze­mély ezentúl nagy összegű támogatással segíti a közhasznú in­tézmények működését, akkor a korábbi gyakorlattal ellentétben annak neve elhangozhat az RTL Klub Híradójában. Ennek alap­­feltétele viszont, hogy 10 millió forintot meghaladó támogatást ajánljanak fel az érintettek. (VG) Ingyenes zeneletöltéssel csábít a McDonald’s A Sonyval együttműködve új kedvezménnyel kívánja magához csábítani a vásárlókat a McDonald’s. Az amerikai gyorsétterem­óriás kezdeményezése szerint a Big Mac mellé ingyenzene is jár majd. Azok a vásárlók, akik Big Macet rendelnek, az étel mellé egy speciális kódot is kapnak, amely segítségével ingyen tölthetnek le egy zeneszámot a Sony nemrég indult internetes zeneboltjából, a Connectből. A szolgáltatást az USA-ban már el­indították, Európában júniusban várható a start. Egy dalt normál esetben 99 centért lehet letölteni. (VG) A Bojtár utcába költözhet a Magyar Televízió Várhatóan a közszolgálati televí­zió meglévő, Bojtár utcai gyártó­bázisára költözik az MTV. La­punk úgy tudja: az MTV Közala­pítvány kuratóriumi elnöksége arra számít, hogy június végén, július elején a kormány elé ke­rülhet a közszolgálati médium új gyártóbázisáról szóló előter­jesztés. Információink szerint 2,8-2,9 milliárd forintot takarít­hat meg az MTV azzal, hogy a Szabadság térinél sokkal kor­szerűbb épületbe költözik. Kozák Márton, a grémium SZDSZ-es delegáltja lapunknak elmondta: bíznak abban, hogy a lehető legrövidebb időn belül el­jut a Pénzügyminisztérium által készített anyag a kabinethez. Mint mondta: vélhetően a Bojtár utca mellett szól, hogy a legol­csóbban és leggyorsabban vé­gezhető el a beruházás. Erre a területre ugyanis jelenleg is van érvényes építési engedély, így optimális esetben akár egy év is elegendő lehet az új székház fel­építésére. Pinke György, a közszolgálati televízió gazdasági folyamato­kat felügyelő alelnöke lapunk­nak elmondta: a székházváltás kérdése mellett az MTV teljes működési és szervezeti átalakí­tása is napirenden van. Mint mondta: a nyár folyamán elké­szül az MTV-re vonatkozó reor­ganizációs terv. (VG) Pinke György VG hu EZ TÖRTÉNT A VGO-N VILÁGGAZDASÁG police ------------------------------------------------------------------------------­ PUSZTAI EMESE Az elmúlt hét legolvasottabb cikke azokról a váratlan ellen­őrzésekről szól, amelyeket az Európai Bizottság ellenőrei né­hány nagy európai papírgyártó­nál hajtottak végre. A hatóságok kartellmegállapodások, árak rögzítése és más piackorlátozó intézkedések után kutattak. Rendszeresen sokan kíváncsiak egyes szakmák fizetési mutatói­ra. Nem volt ez másképp az in­gatlanpiacon dolgozókkal kap­csolatban sem. A Mennyit ke­resnek az ingatlanosok? című írást több mint kétezren látogat­ták. A cikkből egyébként kide­rül, hogy van olyan ügyes bró­ker, aki 4-5 millió forintos szám­lát is benyújt cégének, mások ettől jóval elmaradnak. Az átlag bruttó 400 ezer forint körül mo­zog. A közelmúlt „tej mizériája”, úgy látszik, még mindig soka­kat érdekel: a harmadik legolva­sottabb írás a boltokba kerülő külföldi bóvlitejről szól, főként nem élőflórás joghurtokról, nö­vényi alapanyagokat tartalmazó termékekről, műsajtokról van szó, amelyek a más béltartalom miatt olcsóbbak. A VG Online saját cikkei kö­zül a legolvasottabban a Balaton vizének minőségéről írtak. A Balatonnal kapcsolatos híreket rendszeresen nagy érdeklődés övezi. Most több mint ezerhá­romszázan olvasták a környe­zetvédelmi miniszter kijelenté­sét, miszerint jelenleg akár inni is lehet a Balatonból.­ ­ HETI TOP 3_________ » Hajnali rajtaütés a papíripari óriásoknál: 2865 » Mennyit keresnek az ingatlanosok?: 2199 » Külföldi „bóvlitej" a boltokban: 1848 Szerkeszti: Simon Krisztián Gondban a turizmusmarketing Csökken a londoni, a moszkvai és a skandináv külképviseletek kasszája Nehéz helyzetbe került a Ma­gyar Turizmus Rt. az ágazat szezonalitáshoz igazodó mű­ködése miatt. A következő év előkészítésére 900 millió fo­rint zárolása miatt kevés pénz maradt. LÁZÁR ILDIKÓ Az idei év feladatainak finanszí­rozása annak ellenére biztosított a Magyar Turizmus Rt.-nél (MT Rt.), hogy a kormány legutóbbi megszorító intézkedéseinek ha­tására 900 millió forintot zárol­tak a marketingszervezetnél. Eredetileg az MT Rt. büdzséje 7,6 milliárd forint volt, ennek is­meretében tervezték s kezdték megvalósítani az idei évi marke­tingtervet. A zárolás az év máso­dik felében fog gondot okozni, amikor megkezdik a 2005. év előkészítését - mondta Galla Gá­bor vezérigazgató. A nehézséget az okozza, hogy a zárolással kap­csolatos döntés áprilisban szüle­tett meg, s ez a turizmus szem­pontjából késői időpontnak szá­mít az ilyenfajta változásokhoz - magyarázta a hátteret Galla Gá­bor. A turizmus szezonalitása miatt ugyanis a kiadások na­gyobb része a szezon előtt, az év első hónapjaiban esedékes. Ek­kor vannak ugyanis a nagy kül­földi és a hazai utazási vásárok, ekkor kell elkészíteni és piacra juttatni a különféle szóróanyago­kat, valamint ekkor érkeznek a külföldi újságírók is. E munkát az MT Rt. időben meg is kezdte és el is végezte, s így az idei évre tervezett 4,8 mil­liárd forint marketingkeret 65-70 százalékát már elköltötték. Ebből adódik a fő probléma: az ősz fo­lyamán a következő év megkezdé­sére már nem jut elegendő pénz. Az MT Rt. igazgatósága a kö­zelmúltban döntést hozott egy ta­karékossági csomag bevezetésé­ről is. Ennek részeként például néhány kiadvány megjelentetését elhalasztják, illetve néhány sajtó­termék csak az interneten jelenik majd meg. Ezek mellett csökkent a belföldön tevékenykedő regio­nális marketingigazgatóságok kasszája, kevesebb pénzt kapnak a Tourinform-irodák, s néhány nemzetközi kiállításon való rész­vételt is visszamondtak. A takarékossági intézkedések differenciáltan érintették a kül­képviseleti hálózatot is, így példá­ul a jelentős kasszával gazdálko­dó londoni képviselettől nagyobb összeget vettek el, egyelőre szü­­neteltetik az izraeli képviseletet, s hasonlóképpen jelentős megtaka­rítás érhető el a moszkvai és a skandináv kirendeltség esetében is. A beutazás szempontjából je­lentős piacokon lévő irodáktól - Ausztria, Németország, Hollan­dia, USA - azonban csak csekély elvonás történt. A 900 millió forint zárolása szeptember 30-ig tart, reményeik szerint ezt követően hozzájuthat­nak a pénzhez. Nő a rádiók részesedése Folytatódik a Danubius-Sláger párharc Jól alakul az idei év a kereske­delmi rádiók számára, reklám­piaci részesedésük ugyanis a ta­valyi év után várhatóan az idén is dinamikusan növekszik. Rek­lámköltés szerint továbbra is a Danubius részesedése a legma­gasabb az év első három hónap­jában, őt követi a Sláger Rádió. Skriba Judit, a Magyar Rek­lám Szövetség (MRSZ) alelnöke, egyben a Népszabadság marke­tingigazgatója a közelmúltban megrendezett tihanyi Média Hungary konferencián méltatta a rádió reklámpiaci részesedé­sének emelkedését, mely a leg­újabb MRSZ-becslés szerint 7 százalék. Skriba Judit szerint ez nagyrészt az igeni rádió­­kuta­tásnak köszönhető, mely teljes rádiós piaci összefogással való­sult meg, és professzionális kommunikáció, illetve lobbite­vékenység kísérte. Szombati Béla, a Helyi Rádi­ók Országos Egyesületének (Heroe) alelnöke is alátámasz­totta növekedést, amely a helyi rádiók esetében 6 százalékos bővülést jelent 2002/2003 vi­szonylatában. A Heroéhoz tarto­zó helyi rádiók tavaly összesen 720 millió forintos nettó hirde­tési bevételt értek el. A további emelkedést garan­tálhatja a rádiók számára az is, hogy a nyári időszakban a fiata­lok rádióhallgatása nagyobb mértékű, mint az év más idősza­kaiban, éppen ezért - elsősor­ban - a kereskedelmi adók el­érése magasabb lesz, s biztató évkezdés után a reklámpiaci nö­vekedés is folytatódhat. Az előző hónapban a heti ada­toknál a 18-49 évesek között egyébként nőtt a Danubius hall­gatottsága, így a Danubius és a Sláger elérése közötti különb­ség 0,9 százalék, azaz kis kü­lönbséggel a Danubius a piacve­zető. A Sláger Rádió hallgatótá­bora is növekedett, bár kisebb mértékben. Akár az áprilisi adatokat, akár 2004 első négy hónapjá­nak átlagát vizsgáljuk, jelentős változás nincs a rádiós piacon a 18-49 évesek körében. Tovább­ra is a Danubius a legnépsze­rűbb állomás. A Kossuth rádiót a korcsoport 16 százaléka hall­gatja. A Sláger Rádió márciusról áprilisra ismételten az 50 év fe­lettiek körében növelte legerő­teljesebben hallgatótáborát, míg a Danubius a 18-29 évesek kö­zött. Az áprilisi adatok tükrében úgy tűnik, hogy a korcsoportos verseny ismételten a 30-39 éve­sek között zajlik legnagyobb mértékben, ez jellemezte a ko­rábbi éveket is. (VG) (2003, nettó, millió forint, becslés) Budapest Rádió 120,000 Danubius Rádió 3316,032 Extrém Rádió 120,000 Gazdasági Rádió 120,000 Heroe 720,000 InfoRádió 368,250 Juventus Rádió 1547,395 Klub Rádió 368,250 Magyar Rádió 857,753 Rádió 1 466,352 Rádió C 30,000 Radio Deejay 120,000 Radiocafe 98.6 120,000 Roxy Rádió 566,661 Sláger Rádió 2435, 237 Sztár FM 368,250­­ RÁDIÓK HIRDETÉSI BEVÉTELEI_________________ Forrás: Danubius Sales House Újra veszteséges az MTI MUNKATÁRSUNKTÓL____ Ismét veszteséges évet zárt a Ma­gyar Távirati Iroda (MTI) Rt. A nemzeti hírügynökség deficitje az Állami Számvevőszék tegnap nyilvánosságra hozott jelentése szerint annak ellenére volt 138 millió forint 2003-ban, hogy az MTI mintegy 330 millió forinttal több költségvetési támogatást ka­pott, mint az azt megelőző évben. Ráadásul növekedett a cég belföl­di értékesítési árbevétele is. Igaz, utóbbi közel 100 millióval elma­radt az üzleti tervben foglaltakkal szemben. Az ÁSZ jelentéséből kiderül az is, hogy az rt. működési költ­ségei és ráfordításai nem iga­zodtak a csökkenő saját bevéte­lekhez, miközben az MTI folya­matosan növekvő összegű támo­gatásra tart igényt. Az ÁSZ sze­rint a veszteséges gazdálkodás fő oka a különféle jogcímeken árbevétel-csökkenéssel számol­nak, míg a mérleg szerinti ered­ményt­­51 millió forintra tervez­ték. Jelezte: az ez évi takarékos­­sági intézkedéseket követően jö­vőre már pozitív eredményt vár. Tény: az MTI Rt. számára az idei év nem túlságosan biztató. Májusban megszűnt a Magyar Rádió (MR) számára a hírszolgál­tatás. Előzőleg az MR kezdemé­nyezte a szerződés felmondását. Az RTL Klub is szakítani kíván az MTI-vel, a felmondási határidő hamarosan lejár. Ráadásul idő­közben Független Hírügynökség néven új riválist is kapott az MTI. A költségcsökkentés értelmé­ben már áprilisban bejelentette az MTI vezetése, hogy létszámle­építést terveznek. Vince Mátyás lapunknak tegnap elmondta: a tá­vozásra kényszerülő dolgozókat már kiértesítették. Jelezte: az el­bocsátások a dolgozói létszám 18 százalékát, azaz 80 főt érintenek. Információink szerint az MTI ügyével az Országgyűlés kulturá­lis bizottsága a június 15-i ülésén kíván foglalkozni, kifizetett, de összességében sze­mélyi jellegű ráfordítások túl­zott mértékű növekedése, konk­rét feladatok meghatározása, ill­­ TÉNYEK ÉS ADATOK tetve a teljesítmény és haté­konyság javulása nélkül. Az anyag kiemeli, hogy az MTI az ismétlődően megfogalmazott ja­vaslat ellenére nem volt hajlan­dó megszüntetni a kettős foglal­koztatottság gyakorlatát. Vince Mátyás, az MTI elnöke lapunknak elmondta: az idén is Vince Mátyás (MTI Rt., millió forint) 2002 Forrás: ÁSZ, MTI Rt. 2003 Belföldi értékesítési árbevétel 1998,857 2040,869 Költségvetési támogatás 1424,153 1757,970 Bevételek összesen 3589,115 3921,650 Költségek, ráfordítások 3757,908 4084,716 Mérleg szerinti eredmény -142,383 -137,955

Next