Világgazdaság, 2005. október (37. évfolyam, 192/9204-211/9223. szám)

2005-10-10 / 197. (9209.) szám

2005. október 10., hétfő VILÁGGAZDASÁG­I VÁLLALATOK ÉS PIACOK ADSL-piac: októberi akciószüret A lakosság 16 százalékának van otthoni internetkapcsolata Ingyenes ADSL-kapcsolat az év végéig, 50 százalékos kedvezmény - néhány példa a hazai internetszolgáltatók októberi ajánlataiból. Az elmúlt hónapok folyamatos akcióinak is nagy szerepük volt abban, hogy júniusra már a hazai la­kosság 16 százalékának volt otthoni internetkapcsolata. VG-ÖSSZEÁLLÍTÁS Ingyenes ADSL- (telefonvonali szélessávú internetkapcsolat) hozzáférést kínál októberi akció­jában több hazai internetszolgál­tató is. A többek között az Enter­­net, a Vivanet és az Interware ál­tal is kínált konstrukciókban az új egyéni és üzleti előfizetők be­lépési díj és év végéig havidíj nélkül juthatnak gyors világhá­lós eléréshez. Januártól azonban már 6-8 ezer forintot kell fizetni­ük a kapcsolatért - derül ki az Isite internetes portál adataiból. Ötven százalékot jóval megha­ladó kedvezményt kínál a GTS­­Datanet is a szerződéskötéstől számított négy hónapig. Az akci­ós időszakban a havidíjat felező szolgáltatók közé tartozik a piac­vezető T-Online és a Drávanet. Úgy tűnik, hosszú év végi haj­rába kezdtek a cégek, s erre szük­ség is lesz, hiszen a T-Com 2005 végére 350 ezer ADSL-előfizetőv­­el számol saját területén. Az első fél év végén azonban még csak 291 ezer ADSL-ügyfél volt ország­szerte a Központi Statisztikai Hi­vatal (KSH) adatai szerint, ráadá­sul közülük mintegy 40 ezer az Invitel területén, és nyilván a töb­bi koncessziós telefontársaság­nak is van néhány ezer előfizető­je. Novemberben és decemberben ezért valószínűleg még több szol­gáltató kínálatában jelenik meg a „dupla nullás” konstrukció, va­gyis az új előfizetők belépési és néhány hónapig előfizetési díj nélkül kapcsolódhatnak széles sávon a világhálóra. Magyarországon az első fél évben az előző év hasonló idő­szakához képest ötödével nőtt az I A SZÉLESSÁVÚ INTERNET-HOZZÁFÉRÉST biztosító infrastruk­túrák kiépítésére rendelkezésre álló pályázati források 3 milliárd forintos megemeléséről döntött a napokban a gaz­dasági versenyképességi operatív program (gvop) monito­ringbizottsága. A gvop-4.4.2 pályázat keretében lehívható támogatás mértékét 10,5 milliárd forintra megemelő for­rásátcsoportosítást a kevésbé fejlett régiók önkormányza­tainak az előirányzott 4,6 milliárdos keretet jóval meghala­dó igénye indokolta. A 2005 elejétől elérhető pályázat iránt az elmúlt hónapokban óriási érdeklődés mutatkozott, ez egyrészt a magas, 75 százalékos támogatási aránynak, másrészt a különleges konstrukciónak köszönhető. A Ma­gyarországon újonnan kidolgozott modell értelmében a pá­lyázat támogatja, hogy az önkormányzatok a szolgáltatók­kal együtt egyfajta „partneri” viszonyban valósítsák meg a beruházást és biztosítsák a szolgáltatást. internet-előfizetők száma, meg­közelítve a 784 ezret­­ a KSH adatai szerint. A leglátványosabb fejlődés a telefonvonali szélessá­vú internetkapcsolatok számá­ban következett be, június végén 291 ezer ADSL-felhasználó volt, ez 75 százalékos növekedést je­lent éves szinten. Az otthoni internetkapcsolat­tal rendelkezők aránya a 14-69 évesek körében a tavaly év végi 13- ról júniusra 16 százalékra nőtt, a TNS-NRC Interbus-kuta­­tás adatai alapján. Ehhez nagy­mértékben hozzájárult az inter­net-hozzáférések árának csökke­nése - tette hozzá az NRC vezető­je. Az internetet hetente legalább egyszer használók tábora is a 2001-es 7-ről az első fél év végé­re 19 százalékra emelkedett a 14- 69 éves korosztály körében. ADSL-ajánlatok (lakossági és üzleti csomag, nettó havidíj, forint) Forrás: Isite • GTS-Datanet ■ T-Online Lakossági Akciós Teljes Üzleti Akciós Teljes 0 69000 8900 1192 5992 7110 7110 0 63920 7792 2796 5592 7900 7900 Elszakadt a cérna a Herukonnál Felszámolják a magyarországi ruhaipar egyik utolsó cégét MUNKATÁRSUNKTÓL A felszámolás sorsára jutott a ha­zai ruhagyártás egyik utolsó mo­hikánja, a Herukon Rt. A nyáron még 570 főt foglalkoztató sátoral­jaújhelyi társaság kifizetéseket már nem teljesíthet, igaz, nem is nagyon lenne miből, hiszen tarto­zásai 250-300 millió forintra rúg­nak. A pontos összeg egyelőre nem ismert a bíróság által kijelölt felszámoló, a Cash & Limes Rt. előtt, miután a hitelezői igények bejelentésére szabott törvényi ha­táridő még nem járt le. Marjasné Endrédi Zsuzsanna felszámoló­biztos lapunknak elmondta, hogy az adós társaság kötelezettsége félmilliárd forintra is növekedhet, ha a felmondási időszakra járó bért és a végkielégítések össze­gét is hozzászámítjuk. A dolgo­zók számára némi gyógyírt jelen­tett, hogy több hónapja elmaradt bérüket megkapták a bérgaran­cia-alapból. A felszámolási eljá­rást a Herukon Rt. egyik beszállí­tója, egy egyéni vállalkozó kezde­ményezte. Az 1954-ben alapított társaság összes tartozásának rendezésére Marjasné Endrédi Zsuzsanna jelenleg nem lát esé­lyt, mivel a gyáringatlanra a ko­rábban meghirdetett 130 millió forintért sem tudott vevőt találni a Herukon vezetése, ráadásul a három másik varroda sem képvi­sel jelentős értéket. A sátoraljaújhelyi gyár egy ré­szét a felszámoló bérbe adta egy hazai vállalkozásnak, amely nyolcvan fővel indítja újra a ter­melést, s még a közeljövőben ugyanennyi dolgozó felvételét ígérte. A konfekcióruháiról, öltönyei­ről ismert Herukon Rt. korábbi elnök-vezérigazgatója május ele­jén már bejelentette, hogy állami segítség nélkül nem tudnak tal­pon maradni, s munkahelymeg­tartó támogatást kért és kapott is, 48 millió forint értékben. Az összeg folyósítása azonban nem történt meg, mivel annak előfel­tétele volt, hogy a cégnek ne le­gyen köztartozása. Pétervári Csaba akkor 80 milliós kinnlevő­ségről számolt be, amelynek be­hajtását eleve reménytelennek ítélte. Ehhez járult még a köz­­üzemidíj-elmaradások és a köz­tartozások 70 millió forintra duz­zadt összege. A végső döfést az adta meg a cégnek, hogy bankja bejelentette: nem ad több hitelt, így a gyártás megszűnt. (KB) Több pénz jutna borellenőrzésre Vitatják a forgalomba hozatali járulék elosztási tervét a piaci szereplők MUNKATÁRSUNKTÓL Az eddigi jövedéki adót forga­lomba hozatali járulékká keresz­telné és a befolyt összeget a jövő évtől 60-40 százalékban a borá­szati ellenőrzési feladatok és az ágazati marketingcélok között osztaná el az FVM. A piaci sze­replők éppen fordított arányt képzelnek el. A jövő évtől csak akkor érté­kesíthetnék termékeiket a keres­kedelemben a borászati cégek, ha literenként 8 forintos forga­lomba hozatali járulékot fizetnek - derül ki a bortörvény módosí­tásához készített minisztériumi tervekből. Az új kötelezettség az eddig szintén 8 forintos literen­kénti jövedéki adót váltaná ki. A száz lépés elnevezésű program­ban szereplő, már korábban be­jelentett kormánytervek lényege, hogy az évi 1,5-2,2 milliárd forin­tos befizetést ne a költségvetés nyelje le, hanem az ágazat vehes­se igénybe marketing- és ellenőr­zési célokra. A borászati cégek januártól nem kaphatnának boraikra sor-(a várható forgalomba hozatali járulékból) » EU-piacokat és harmadik orszá­gokat célzó marketingprogramok » származási bizonyítványok ellenőrzése » hatósági mintavételek »»minőségvizsgálatok­galomba hozatali engedélyt, ha a járulékot nem fizetnék meg. Az új névre keresztelt pénzügyi te­her adók módjára behajtható len­ne, és azt az e célra elkülönített FVM-számlára kellene utalni. Az agrártárca a befolyt összeg 40 százalékát borászati marke­tingre, 60 százalékát az Orszá­gos Borminősítő Intézet (OBI) el­lenőrzési feladataira fordítaná. Ez egy liter borra vetítve 3,20- 4,80 forintos megosztási arányt jelente. A minisztérium azzal magyarázza álláspontját, hogy a jövedéki adó „nullakulcsossá” válásával a VPOP ellenőrzési te­vékenysége is szűkül. Ezért a tárca szerint az lenne indokolt, hogy a forgalomba hozatali járu­lék nagyobb része az OBI-vizs­­gálatokra jusson. Az ágazati szereplőket tömörí­tő Hegyközségek Nemzeti Taná­csa (HNT) ugyanakkor éppen fordított felhasználási arányt képzel el - közölte lapunkkal Kiss László, a szervezet elnöke, aki egyben a Tokaj Kereskedőház Rt. vezérigazgatója is. A HNT in­kább a piacra jutást segítő mar­ketingakciókra helyezné a hang­súlyt, és legrosszabb esetben is 50-50 százalékos pénzfelosztást tartana elfogadhatónak. A törvénymódosítási terveze­tet az FVM „vitaindítónak” szánta, így a mostani elképzelé­sek a szakmai egyeztetések so­rán még változhatnak - tudtuk meg a tárca illetékeseitől. Érte­süléseink szerint abban már most sincs nézeteltérés, hogy a marketingpénzekből az EU-pia­­cokat vagy a harmadik országo­kat célzó reklám- és egyéb prog­ramok nemzeti társfinanszíro­zását kellene megoldani. Az el­lenőrzésre szánt járulékbevéte­leket pedig a származási bizo­nyítványok kontrollálására, a hatósági mintavételekre és a mi­nőségvizsgálatokra kellene for­dítania az OBI-nak. E FINANSZÍROZANDÓ FELADATOK CÉGSOROK MÁV: közel kétmilliárdos energiaszámla-többlet A MÁV-TARIFAEMELÉSEK A MÁV Rt. az idén csak az infláció mértékével azonos áreme­lést hajtott végre. Ugyanakkor az elmúlt 15 év vasúti áremelései 42 százalékkal elmaradtak az 1990 óta mért inflációtól - hangsú­lyozza közleményében a vasúttár­saság. Az október 15-től hatályos újabb emelést főként az energia­árak többszöri idei emelkedése in­dokolja. A gázolaj literjéért most 50 forinttal kell többet fizetni, mint az év elején. Ezek miatt az idén kö­zel 1,8 milliárd forint többletköltsé­ge keletkezik a cégnek, miközben a mostani jegyáremeléstől csak mintegy 600 millió forint bevételnövekedést remél. Utasainak csak 11 százaléka fizet teljes árú jegyet. (VG) Privatizálnák a Swisscomot Megválhat 11,3 milliárd eurónyi Swisscom-részesedésétől a svájci állam. Az Antenna Hungáriát privatizáló távközlési vállalat­nak az állami jelenlétből ugyanis számos hátránya fakadt, a töb­bi között ezért nem sikerült a Swisscomnak megvenni tavaly a Telekom Austriát. Elemzők szerint a svájci cég szinte az összes nagyobb európai versenytársnak felkeltheti az érdeklődését. Az egyik vásárló az a Deutsche Telekom lehet, amely ismét fokoz­za külföldi terjeszkedését, és Svájcban még nincs érdekeltsége. (Handelsblatt) Olcsóbb repülőjegyárakra számít az ír Ryanair Európa legnagyobb fapadosa, az ír Ryanair szerint az utasokért vívott versenyben a hagyományos légitársaságok csökkenteni fogják jegyáraikat, ezt a pótdíjaik mérséklésével érhetik el. En­nek ellenére a dublini székhelyű vállalkozás továbbra is 269 mil­lió eurós nyereségre számít az idei üzleti évben. Az írek ugyan­is az előző hónapban is jól teljesítettek: 87 százalékos helyki­használtság mellett 2004 szeptemberéhez képest 27 százalék­kal több, mintegy 3 millió utast szállítottak. Mivel a Ryanair bő­vítené útvonalhálózatát, félmilliárd dollárért (418 millió euróért) kilenc új gépet vásárol az amerikai Boeingtől, amelyek 2007- ben állhatnak üzembe. (The Associated Press) Perük a Wal-Martot Keresetet nyújtott be a manhatteni bírósághoz a Wal-Mart ellen az Anthropologie ruházati kiskereskedelmi lánc. A társaság állí­tása szerint a világ legnagyobb kiskereskedelmi üzletláncának számító Wal-Mart más cégek terveinek másolásával próbál meg teret nyerni az amerikai ruházati piacon, továbbá csak azért akartak üzletet nyitni New York belvárosában, hogy figyelemmel kísérjék az aktuális divatot. Az Anthropologie több, a sajátjaihoz hasonló terméket fedezett fel a Wal-Mart kínálatában, eseten­ként 90 százalékkal olcsóbban, mint amennyiért ők adják .(Fi­nancial Times) Dízelmotort fejlesztene a Ford és a Peugeot Több mint 330 millió eurós beruházással két újabb, 2,2 literes dízel erőforrást fejlesztene ki a francia PSA Peugeot Citroennel az amerikai Ford, újabb fejezetet nyitva ezzel a két cég 1998 óta tartó dízelmotor-fejlesztésre irányuló együttműködésében. A Ford az egyesült királyságbeli Dagenhamban évente 200 ezret, míg a PSA a francia Trémeryben ugyancsak 200 ezret készítene az új motorokból, ezeket jövőre szerelnék autóikba. A két társaság öt év alatt majdnem megkétszerezi így dízeltermelését, hiszen a terveik szerint a tavalyi kétmilliós össztermelés 2010-re 3,7 mil­lióra változhat. (Reuters) Alrosza-De Beers: közös kutatás A nyersgyémánt világpiacát uraló dél-afrikai De Beers és a leg­több gyémántot bányászó orosz Alrosza megállapodott, hogy közösen kutatnak lelőhelyek után Oroszország északnyugati ré­szén, valamint Afrika középső területein. A De Beers emellett technológiai segítséget nyújt a jakutföldi Mirnijből irányított part­nerének, amely kínálatának bővítése végett egyre inkább a mélyművelési bányászatra összpontosít. (Bloomberg) Forrás: MÁV Rt (átlagosan, százalékban) 2000 2001 2002 2003 2004 20058 6,0 6,0 5,0 7,0 3% áfa 4,5 KARRIERVONAL Új programigazgató a Danubius Rádiónál Vovesz Tibort (33) nevezte ki programigaz­gatónak a Danubius Rádió. A diplomás szakember tíz éve rádiós. Pályafutását a pé­csi körzeti stúdióban kezdte. Dolgozott a Danubiusnál hírszerkesztőként, majd az adóhoz tartozó Roxy Rádió ügyvezető igaz­gatói posztját töltötte be. Tavaly februártól a Juventus Rádió programigazgatójaként foly­tatta. Októbertől ő felel a Danubius program- és zenei arculatá­ért. Eddig ezt a feladatot Búza Sándor látta el. (VG) Elnökváltás az OKSZ élén Az Országos Kereskedelmi Szövetség tiszt­újító közgyűlésén Feiner Pétert (38), a Spar Magyarország Kft. ügyvezető igazgatóját vá­lasztotta elnökévé. A pénzügyi üzemgaz­dász szakembernek adó-tanácsadói képesí­tése is van. Először a Komárom-Esztergom megyei önkormányzatnál volt pénzügyi el­lenőr, 1991-1994 között a Sztráda Skála Rt.­­nél közgazdasági osztályvezető, majd négy évig a Tobaccoland Magyarország Kft. gazdasági igazgatójaként dolgozott. A Spar Magyarország Kft.-hez 1998-ban csatlakozott, ahol tavaly január elsejétől tölti be az ügyvezető igazgatói posztot. (VG) Szerkeszti: Fabók Margit, margit.fabok@vg.hu

Next