Világgazdaság, 2007. július (39. évfolyam, 124/9641-145/9662. szám)

2007-07-31 / 145. (9662.) szám

2007. július 31., kedd VILÁGGAZDASÁG 111 VÁLLALATOK ÉS PIACOK ­­fi MAGYARORSZÁGOn a bankszektorban a legerősebb az újrapozicionálási hullám Milliárdok új arculatokra MUNKATÁRSUNKTÓL A globalizáció hatására felerősö­dő­ cégfelvásárlásokkal, egyesü­lésekkel, nagy márkák megszű­nésével, a meglévők frissítésével dollárszázmilliókat megmozgató üzletág alakult ki a marketing­piacon. A tendencia Magyaror­szágot is elérte, a költségekről azonban nem szívesen beszél­nek a cégek. Hazánkban a pénz­ügyi szektort érintik leglátványo­sabban a változások: az elmúlt néhány év alatt fél tucat hitelin­tézet esett át - igaz, különböző okokból - név-, illetve arculatvál­táson. Két év alatt háromszor váltott nevet a francia Axa biztosító ma­gyarországi leányvállalata. Amíg a svájci Winterthur a biztosításra koncentrált, a társaságot megvá­sárló Credit Suisse eleinte a ban­ki szolgáltatások bevezetését is célul tűzte ki. Később kiderült, a legnagyobb svájci lakossági bank meg akar válni a biztosító­tól, amely visszanyerte a Winter­thur nevet, majd a társaság a vi­lág vezető biztosítói közé tartozó francia Axa tulajdonába került. Gecser Ottó értékesítési és marketing vezérigazgató-helyet­tes szerint a menedzsmentnek azonnal és hatásosan kell kom­munikálni a változások lényegét, a célokat, miközben előny, hogy az ügyfelek felé ugyanazok az ar­cok közvetítik az új, gazdasági­lag erősebb cég termékeit. Az Axa nevet februárban, elsőként Magyarországon vezették be. A 20 éves, globális márka alapele­mei ugyan kötöttek, de a haté­konyság érdekében több tekin­tetben is szabad kezet kaptak a leányvállalatok. A magyar üzeneteket a külön­böző célcsoportok körében elvég­zett kutatások alapján alakítot­ták ki: az ügyfélcentrikusság és professzionalizmus mellett így kapott hangsúlyos szerepet az öngondoskodás - amelyet már gyermekkorban érdemes elkez­deni. A névváltások - a mostani mintegy 700 millió forintba ke­rült - szerencsére rendkívül erő­teljes kommunikációval is együtt jártak: az elmúlt négy esztendő­ben így sikerült megháromszo­rozni a forgalmat. A K&H Bank két évvel ezelőtti - az elhatározástól számított másfél év alatt végrehajtott - márkafrissítése a belga anya­bank, a KBC úgynevezett lokális márkastratégiájának keretében történt, így a bank otthonának tekintett régiónkban mindenütt a legerősebb helyi márkanév alatt működtetik tovább az érde­keltségeket - fejti ki Horváth Magyary Nóra kommunikációs vezető. Egységesen használják az anyabank logóját, miközben az egyes márkák személyiségje­gyei, arculata mindig a helyi vi­szonyokhoz igazodik. Nálunk a K&H és az Argosz Biztosító jogi­lag ugyan nem fuzionált, de a bank márkatartalmának frissíté­sével egy időben Argosz K&H Biztosítóra változtatta a nevét. A termékek közös csatornákon va­ló értékesítése is megkezdődött. Az OTP Bank márkafrissítését az indokolta, hogy kilenc ország­ban jelen lévő multinacionális hitelintézetté vált, amely 11 mil­liónál több ügyfelet szolgál ki. A legnagyobb hazai bank a külön­böző kultúrájú országok eltérő gazdasági környezetében korsze­rű és komplex termékekkel, szol­gáltatásokkal akar megjelenni. Miközben a folyamatos innová­ció melletti alapértékek - stabili­tás, megbízhatóság - nem változ­tak, a csoport bővülése és multi­nacionális jellege indokolttá tet­te, hogy a dinamikusan változó szervezet időről időre újragon­dolja értékeit, megalkossa egysé­ges márkastratégiáját. Az új stratégia középpontjá­ban a pénzügyi szolgáltatókkal szemben elvárt legfőbb érték, a bizalom áll, s miközben a meg­változott márkaértékek az ügy­félkapcsolati munkában is tetten érhetők lesznek, vizuálisan a legszembetűnőbb változást az új logó jelenti. A pénzintézet által a visszaigazolások alapján sikeres­nek tekintett arculatváltásra for­dított összeg várhatóan nem éri el az egymilliárd forintot. A HVB-t váltó UniCredit név itthoni megjelenése az európai bankcsoport két évvel ezelőtti létrejöttéhez kötődik: a milánói központú UniCredit egyesült a bajor Hypo Vereinsbankkal, amelynek már része volt az oszt­rák piacvezető Bank Austria Creditanstalt. A névcsere a banki világranglista első 20 helyezettje között jegyzett UniCredit csoport elkötelezettségét jelzi - fejti ki Sipos József, az UniCredit Bank Hungary Zrt. marketing- és kom­munikációs vezetője. A legnagyobb feladat, hogy miként lehet az ügyfelek köré­ben törvényszerű bizonytalansá­got pontos információkkal, ter­mék- és szolgáltatásfejlesztéssel, az új távlatokat, a nemzetközi szakértelmet, a pénzügyi erőt be­mutató kommunikációval, foko­zott érdeklődéssé fordítani. Ezért nemcsak mérik az elégedettség, az ajánlási kedv megőrzését, sőt fokozását, de ezek eredményei a vezetők jövedelmét közvetlenül is befolyásolják. A távközlési szektorban szin­tén több szereplőt érint az arcu­latfrissítési láz. A Pannon mint a második legnagyobb mobilszolgál­tató tíz éve, lényegében változat­lan arculati elemekkel, imázzsal jelent meg a piacon. Dan Titus marketingkommunikációs igaz­gató szerint a márka újrapo­­zicionálásának kulcseleme volt a Pannonhoz kötődő értékek - megbízhatóság, minőség - meg­őrzése. A piaci igényeket felmérő kutatások eredményeként ehhez társultak az új márkaelemek: a dinamizmus és az innovatív megjelenés. A megújulás igénye jól illesz­kedett az anyacégnél, a Telenor­­nál lezajló folyamathoz: a norvég mobilszolgáltató is éppen arcula­tának megújítására, termékei­nek újrapozicionálására töreke­dett - ehhez csatlakozva a Pan­non jelentősen növelhette a ren­delkezésre álló anyagi és szelle­mi kapacitást. A Telenor azt tűz­te ki célul, hogy a csoport összes márkáját egyesítő, minden pia­con hatásos logót és arculati ele­meket fejleszt ki. A megcélzott ügyfélkör is változott: a hagyo­mányosan erős bázisnak számító családközpontú csoport mellett - életkortól függetlenül - az aktív életstílusú üzleti célcsoportot is a középpontba helyezték: a sikert a márkaismertségi kutatások, valamint a forgalmi adatok is igazolták. Nem változott viszont a néhány éve bevezetett friss, ki­fejezetten a fiatalabb korosztályt célzó Djuice márka eredményes stratégiája. A 2006-ban ötéves Sony Erics­son tavaly év végi márkafrissíté­sét azért határozták el, mert a közvélemény-kutatások azt mu­tatták, a piac erős, de túlságosan is technológiai márkának köny­velte el, miközben - a Walkman márkára építve - multimédiás telefonokat gyártó cégarculat felépítése a cél - magyarázza Wágner Tibor regionális igazga­tó. A lógó változatlan maradt, a fiatalosabb, mozgalmasabb meg­jelenés érdekében viszont fel­szabadították a márkaképet: a színes háttér használata mellett a lógó és a márkanév külön meg­jelenítése is lehetővé vált. Az új, rövid üzenetek tesztelésekor azt is kielemezték, vajon a magyar vagy az angol verzió az eredmé­nyesebb, s ezután döntöttek az utóbbi mellett. A hatást negyed­évente mérik, a szakember sze­rint egy-másfél évre van szük­ség ahhoz, hogy a márkához kapcsolódó értéktársítás meg­változzon. A Westel három évvel ezelőtti név- és arculatváltásakor az egyik legismertebb hazai márkát egy hazánkban még alig ismert világmárka váltotta fel - magya­rázza Liptay Gabriella, a T-Mobi­­le kommunikációs igazgatója. A mobilpiac 2004-ben az új előfize­tők vonatkozásában a telítődés jeleit mutatta, a mély színekkel megjelenített imázs pedig erőtel­jesen az üzleti felhasználói jel­leghez kötötte a Westelt, miköz­ben elérkezett a testre szabot­tabb szolgáltatások időszaka. Nemzetközi példák mutatták, hogy a globális márkák bevezeté­se új lehetőségeket teremtett az érintett piacokon, ezért minden tekintetben időszerű volt T-Mobi­­le név hazai megjelenése. Sze­rencsés körülmény volt, hogy a T-Mobile által közvetített értékek - egyszerűség, megbízhatóság, inspiráció - közel álltak a koráb­bi márka által megjelenítettek­­hez. A váltás egyben a belső fo­lyamatokra is hatást gyakorolt: többek között a dinamikusabb vállalati szerkezet és ügyfélme­nedzsment kialakításához is hozzájárult. Az anyavállalat szakemberei elfogadták: a meghatározó nem­zetközi üzeneteket nem mindig érdemes egy az egyben átvenni, így szinte egyedülálló módon a T-Mobile szlogenje nálunk ma­gyarul és testre szabottabban, a korábbi kommunikációhoz job­ban illeszkedő formában jelent meg. Amíg az anyacég hagyomá­nyos piacain 2004-ben főként fe­hér alapon jelentek meg a reklá­mok, Magyarországon a márka­váltáskor a feltűnőbb és mára egyértelmű ismertetőjellé vált magenta színre alapoztak. A piacvezető mobilszolgáltató márkaváltása az ügyfélszámot és a piaci részesedést tekintve is ki­fejezetten sikeresen zárult. A márkaevolúció következő idősza­ka az idén érkezett el azzal, hogy a mobiltelefonok tudásszintje és ezzel együtt az ügyfelek elvárá­sai, felhasználási szokásai idő­közben jelentősen megváltoztak. A T-Mobile International minden országra kiterjedő márkafrissíté­se során 2007 első negyedévétől a magyar leányvállalat is új szlo­gennel, részben megújuló vizuá­lis azonosítókkal és arculattal erősítette meg és egészítette ki értékeit. ÉMI LOGÓCSERE. Az OTP csoport bővülése és multi­nacionális jellege indokolttá tette, hogy újragondolják értékeiket, meg­alkossák egységes márkastratégiá­jukat, amelynek kulcseleme az új logó FOTÓ: VÉMI ZOLTÁN GECSER OTTÓ. A kihívás az, hogy a szervezet és az ügy­felek egyaránt zökkenőmentesen éljék meg a váltást Marketingköltségek változása a magyarországi bankoknál (éves, százalék) 2003-2006 VG-GRAFIKA Forrás: McKinsey ­ ! A PÉNZ SZÁMÍT A LEGJOBBAN A márkaváltás, -frissítés (rebranding) ugyan a kreativi­tásról szól, de alapvetően mégis pénzügyi megoldás, hiszen a márkaegyesítés, -frissítés lényege, hogy az adott cég kommunikációja a globális szerepvállalás növe­kedésével olcsóbb és haté­konyabb legyen. Minek köl­teni dollármilliókat különböző márkanevek fenntartására, ha közben a világeseménye­ken is megjelenő használat sokkal eredményesebb le­het? - sarkítja le a kérdést Barna Tamás, a Republic Advertising & Branding ügy­vezető igazgatója, akinek cé­ge az e téma egyik világpiaci vezetőjének számító Siegel & Gale hazai partnere. Más kérdés - teszi hozzá hogy még a legnagyobb márkát is meg kell 10-15 évente újítani. ­­­ CÉGSOROK Új stratégia a Pannonplastnál Augusztus utolsó napján rendkívüli közgyűlést tart a Pannonplast Nyrt. A napi­rend szerint a közgyűlésen módosítják a társaság alapszabályát, s a gazda­sági társaságokról szóló törvénynek megfelelően az igazgatóság és a felügye­lőbizottság helyett egységes igazgatótanácsot állítanak fel. Emellett döntenek a törzsrészvények 1:5 ará­nyú felosztásáról, valamint az igazgatóság tájékoztatja a tulajdonosokat az új stra­tégia nyilvánosságra hozata­lának időpontjáról is. I VG Budapesten a Thomas Cook Budapesten tartotta téli katalógusainak bemutatóját a sajtó számára a Thomas Cook Reisen német túra­­szervező. A sajtótájékozta­tón Kovács Miklós megbí­zott turisztikai szakállamtit­kár tartott előadást a ma­gyarországi turisztikai kíná­latról. Mint mondják, Ma­gyarország kiemelt úti cél a Thomas Cook számára, így az új katalógusokban több utazási csomaggal, budapesti városlátogatások­kal és wellnessajánlatokkal csábítja hazánkba a német turistákat. i V6 Ezermilliárd forint felett a Skoda Több mint 8 százalékkal, 113,5 milliárd koronára (1022 milliárd forintra) nö­velte árbevételét az év első felében a Skoda. A cseh autógyártó az egy eszten­dővel korábbinál közel 30 ezerrel több, összesen 318 ezer gépkocsit állított elő január-június között. Jelen­tősen nőtt a cég profitja is: az adózott eredmény az első hat hónapban 7,9 milliárd korona volt, azaz közel negyedével haladta meg a tavalyit. A Prague Daily Monitor Tourinform-iroda nyílik Velencén Velencén ma nyitja meg kapuit a Tourinform-hálózat legújabb irodája. A Velen­cei-tó keleti részén fekvő város az idén is számos program rendezésével szí­nesíti a turisztikai kínálatot, amelyekről az új egységben is tájékoztatást kaphatnak az érdeklődők. A 2006-ban 2,6 millió személyes érdek­lődőt kiszolgáló Tourinform­­hálózat irodáiban a telepü­lés, az adott régió, sőt az egész ország turisztikai kínálatáról tájékozódhatnak magyar és különböző idegen nyelven az utazók, í­gG Kelet-Európában terjeszkedhet a DAE Európai repülőterek felvá­sárlásának lehetőségét vizsgálják a múlt héten az új-zélandi Auckland Inter­national Airportot 2,1 milli­árd dollárért megszerző Du­bai Aerospace Enterprise­­nál (DAE) a társaság elnö­kének, Ahmed bin Saeed al-Maktoum sejk elmondása szerint. A tavaly létrehozott, reptér-üzemeltetéssel és légiszolgáltatásokkal foglal­kozó vállalat legvalószínűbb célpontjaiként szakértők a prágai Ruzyne repteret és a varsói nemzetközi légikikö­tőt jelölték meg.­­ Business Intelligence Middle East

Next