Világgazdaság, 2009. december (41. évfolyam, 231/10243-250/10262. szám)

2009-12-03 / 233. (10245.) szám

101 VILÁGGAZDASÁG VÁLLALATOK ÉS PIACOK 2009. december 3., csütörtök CÉGSOROK Jelentős fejlesztések a Hunguest Hotelsnél Közel 900 millió forintos fej­lesztést hajtott végre a Hunguest Hotels Zrt. három észak-magyarországi szállo­dájában, az egri Flórában, a galyatetői Grandhotel Gályában, valamint a lillafü­redi Hotel Palotában - jelen­tette be a cég vezérigazga­tója. Hülvely István tájékoz­tatása szerint a három beru­házás összesen 350 millió forintos állami támogatást kapott. A fejlesztésektől a társaságnál azt remélik, hogy öt éven belül már évi 211 ezer éjszakát töltenek el a vendégek a három in­tézményben a 2008-as 180 ezer vendégéjszakával szemben. A Hunguest Hotels lánchoz 22 szálloda tartozik. Közülük három kül­földön: Ausztriában, Erdély­ben, illetve Montenegróban működik.­­ MTI-Eco KARRIERVONAL Szerkeszti: Németh Márk, karrier@vg.hu Új üzletágvezető a Citroennél Tüttő Lászlót (47) nevezték ki a Citroen Hungária újon­nan alakult, a vállalati ügyfél­kör számára flottaértékesí­tést végző üzletága, a Citroen Business igazgató­ságának élére. Az új igazga­tó a Hyundai Holding Hun­gary cégvezetői posztjáról érkezett a Citroen Hungáriá­hoz. A szakember 1999-től az Opel Southeast Europe üzletfejlesztési, majd értéke­sítési és szervizigazgatója volt. 2005 és 2007 között flottaértékesítési igazgatói posztot töltött be. I­VG Kastélyszállók: türelemjáték A kúriák százalékában működik c­sak botol­­ Óriási bomuházás lassú megtérülés szűkös források NÉMETH MÁRK jövő áprilisban egy egész közép­kori várost avatnak fel a Pécs vonzáskörzetében lévő Bikason: a tervek szerint ekkor nyílik meg a Puchner Kastélyszálló tőszom­szédságában a 7,5 hektáron elte­rülő, Közép-Európában egyedül­álló Reneszánsz Élménybirtok. „Már áll a fallal és kaputornyok­kal körülvett középkori falu és óváros, és teljesen befejeztük a lovagi küzdőtér munkálatait is, a madaras színház, valamint a re­neszánsz palota építése pedig fo­lyamatban van” - számolt be az összesen kétmilliárd forintos be­ruházás munkálatairól a Világ­­gazdaságnak Jordánné Laufer Edit, a Puchner Kastélyszálló ügyvezető igazgatója. Várakozá­saik szerint az 550 millió forin­tos uniós forrásból, banki hitel­ből, valamint önerőből finanszí­rozott fejlesztés során megépülő tematikus park évi 200 ezer láto­gatót vonzhat; a beruházás nyolc-tíz év alatt térülhet meg. Számos más kastélyszállónál fejeződtek be vagy folynak jelen­leg is több százmilliós beruházá­sok, fejlesztések. A Somogy me­gyei Kozmapusztán található öt­csillagos Hertelendy Kastélyszál­ló (képünkön) területén például a nyáron avattak egy nyolcszáz méter hosszú leszállópályát. Ősz­szel kezdett közel 300 millió fo­rintos beruházásba a simon­­tornyai Fried Kastély Szálloda is: a fejlesztés során egy kétszáz fő befogadására alkalmas multi­funkcionális termet és egy egész évben üzemelő fedett wellness­­részleget is megépítenek. „Mind­ezzel már nemcsak hazai, ha­nem nemzetközi rendezvények­nek is helyszínül szolgálhatunk” - mondta a Világgazdaságnak Phan Rich Thien, a Fried Kastély Szálloda tulajdonosa. Szakmabeliek szerint a hason­ló beruházásokban egy minden­képpen közös, nagyon lassan té­rülnek meg. Mint ahogyan eleve a kastélyszállóüzletet is türelem­játéknak tartják az érintettek. „Egy kastélyszállónak hosszabb a megtérülési ideje egy átlagos hotelhez képest, akár 13-18 év is lehet.” Ennek egyik oka a maga­sabb fenntartási költség, a másik pedig az átlagosnál valamivel alacsonyabb kihasználtság. „Aki kastélyszállóba fekteti a pénzét, olyan, mintha diófát ültetne. Nem maga aratja le a gyümölcse­it, hanem a gyermekei”- élt ha­sonlattal Glaser Gyula, a Magyar Kastélyszállodák Egyesületének elnöke, a Gróf Apponyi Kastély­­szálló igazgatója. Ötven szoba alatt egyenesen ráfizetéses kas­télyszállóba beruházni ma Ma­gyarországon - véli Jordánná Laufer Edit. Szerinte csak akkor szabad belevágni ilyen beruhá­zásba, ha komplex szolgáltatáso­kat (konferenciát, wellnesst) tud ajánlani a hotel, tehát legalább két-három lábon áll. A beruházásokra igénybe ve­hető uniós források is szűkösek - vélte Bodrogi Ádám, az inárcsi Bodrogi Kúria tulajdonosa. Ők például hiába pályáztak kétszer támogatásért a nyáron 300 millió forintból megvalósult fejleszté­sükre, pénzt egyszer sem kap­tak. Bodrogi szerint azonban en­nek ellenére érdemes volt ebbe is belevágni, hiszen amióta ki­épült a wellnessrészlegük és megduplázták a szobáik számát, a korábbi 35 százalékról 50 fölé nőtt a foglaltságuk. Szintén a hatalmas kezdeti be­ruházási költségekre, illetve a fi­nanszírozás előteremtésének ne­hézségeire hívta fel a figyelmet Hirholcz Ákos, a Magyar Kastély­­szállodák Egyesületének titkára. „Munkahely-, illetve idegenforgal­mi vonzerőt teremtő beruházá­sokra állnak rendelkezésre uniós források, de zömmel csak az el­maradottabb régiókban. Azonban ezeknek is átlagosan csupán 40 százalékos a támogatási intenzi­tása, ráadásul túlnyomórészt utó­finanszírozottak” - sorolta a főtit­kár. Hozzátette: a hasonló beruhá­zások elsősorban nem a működé­si bevételekből térülnek meg, ha­nem abból, hogy megnő az érin­tett ingatlan értéke. Mindezek után nem is megle­pő, hogy a Magyarországon talál­ható körülbelül 4500 kúriából, kastélyból a Magyar Turizmus (MT) Zrt. adatbázisa szerint csu­pán 58 kastélyszálloda üzemel, a többinek a nagy része igen lerob­bant állapotban van. „Nehezíti azonban az összesítést, hogy nincs hivatalosan elfogadott defi­níció arra, mi minősül kastély­szállónak” - mondta Hirholcz Ákos. Elmondása szerint a 15 ta­got számláló egyesületük is töb­bek közt azért alakult meg, hogy ezen változtassanak, ugyanis tagjaiknak szigorú előírásoknak kell megfelelniük. Hirholcz Ákos szerint a Magyarországon talál­ható kúriák és kastélyok között csupán száz olyan lehet, amelyet felújítva idegenforgalmi célra le­hetne hasznosítani. A KASTÉLYSZÁLLÓK EGYESÜLETÉNEK TAGJAI ■ Puchner Kastélyszálló, Bikas ■ Kárpátia vendéglő, Budapest ■ St.George Residence, Budapest ■ Klastrom Hotel, Győr ■ Héderváry Kastély, Hédervár ■ Apponyi Kastélyszálló, Hőgyész ■ Hertelendy Kastélyszálló, Koz­mapuszta ■ Mádi Kúria Hotel, Mád ■ Pallavicini Kastélyszálló, Pusztaradvány ■ Romantik Hotel Szidónia Kas­tély, Röjtökmuzsaj ■ Fried Kastély Szálloda, Simontornya ■ Hotel Kapitány, Sümeg ■ Festetich Kastélyszálló, Szeleste ■ Gróf Degenfeld Kastélyszálló, Tárcái ■ Batthyány Wellnesskastély, Zalacsány HIRDETÉS MELLÉKLET Energia A VILÁGGAZDASÁG kiemelten foglalkozik az energetikával, rendszeresen beszámol az energiapiac legfrissebb híreiről, aktualitásairól. Az ENERGIA melléklet nyomon követi a szereplők, a termékfejlesztések, a beruházások, a kutatások, stratégiák változását, összefoglalókat, elemzéseket közöl, beszámol a főbb tendenciákról. Következő szakmai összeállításunk december 15-én jelenik meg. ▼ A tartalomból: Energiapolitikai helyzetkép Paksi előkészületek Gázpiaci elemzések Kiserőmű-fejlesztések Magyarországon Helyfoglalás: december 8. Anyagleadás: december 11. Van rá energiánk - naponta friss hírek a vg.hu/vallalatok/energia oldalon Hirdetési információ: Csudái Andrea, telefon: 06-70-368-4247, 489-1113, fax: 202-4199, e-mail: andrea.csudai@vg.hu VILAGGAZDASAG Az üzleti napilap ELIT TÁRSASÁGBAN A világhírű Relais & Chateaux család tagja lett a Hertelendy Kastély. Az 57 országból 475 szállodát magában foglaló szervezet különleges minőségi elvá­rásokkal dolgozik, a tagfel­vételt több szakértői ellen­őrzés előzi meg. 2010-ben 26 új hotel és öt grand chef lesz a Relais & Chateaux tagja, köztük tizenhét európai, hat ame­rikai, kettő afrikai, egy óce­ániai és öt ázsiai. Az egészségügyben erősít az MTelekom E-EGÉSZSÉGÜGY. Jóváhagyta a Gazdasági Versenyhivatal, hogy a Magyar Telekomhoz tar­tozó T-Systems felvásárolhassa az integrált kórházi informatikai szolgáltatásokat nyújtó ISH tár­saságot; a vételár 2,9 milliárd fo­rint. „A T-Systems ezzel piacve­zető lett a hazai egészségügyi piacon” - jelentette be Papp Ist­ván vezérigazgató-helyettes a társaság tegnapi tájékoztatóján. Az ISH látja el a kórházak 60 százalékát, közte a négy orvos­­tudományi egyetemet; tízéves működése alatt évente több mint 20 százalékkal nőtt az árbevéte­le. Ám az informatika folyama­tos fejlődése egyre nagyobb tő­két igényel, ezért a nemzetközi trendek is az integráció irányá­ba mutatnak. Hazánkban évente 25-30 milliárdot fordítanak egészségügyi informatikára, ám ez az összeg a jövőben - a szol­gáltatások szabad áramlása, a határokon átnyúló gyógyítás mi­att - jelentősen nő. Az 1996-ban alapított ISH ár­bevételének már ma is 40 száza­lékát teszi ki az egészségügyi intézményeknek nyújtott ellátás - mondta Topor Gábor, a cég ügyvezető igazgatója. Önállósá­guk az akvizícióval sem sérül, ám olyan tőkeerős partnert kap­tak, aki garanciát jelenthet arra, hogy az uniós forrásokból a leg­korszerűbb rendszereket és a leginnovatívabb megoldásokat valósítsák meg - tette hozzá. A társaság az egészségügyi intéz­mények összes igényét képes le­fedni, a betegek időpontkérésé­től a kórházból való elbocsátá­sig. Ők üzemeltetik a nagy in­tézmények gyógyszertárainak informatikai rendszereit is. Az egészségügyi piacon működő informatikai cégek termékeinek átjárhatósága megvan, a fejlesz­téseknél is ügyelnek erre. VG PAPP ISTVÁN: Az ISH felvásárlá­sával a T-Systems piacvezető lett a hazai egészségügyi piacon, és komplex szolgáltatásokat képes kínálni az intézményeknek Élelmiszerpiac: vegyes a kép a Nielsen szerint FELMÉRÉS: Magyarországgal együtt kilenc fejlett európai ál­lamban csökkent az élelmiszer­kiskereskedelem mennyiségben mért forgalma a harmadik ne­gyedévben tavalyhoz képest, ugyanakkor hazánkban az érté­ket tekintve 1,2 százalékkal nőtt, mennyiségben 2,9 százalékkal csökkent a bolti forgalom ezen időszakban - derül ki a Nielsen piackutató elemzéséből. „A huszonegy vizsgált fejlett országot tekintve a harmadik negyedévben átlagosan 2,4 szá­zalékkal emelkedett az élelmi­szer-kiskereskedelem forgalma értékben. Ez az elmúlt tizen­nyolc hónap legalacsonyabb mu­tatója. Ezenkívül csökken az inf­láció, amely átlagosan mindösz­­sze 1,3 százalék volt ez év júli­us-szeptemberében, mértéke megfeleződött az idei második negyedhez képest. Sőt, tíz or­szágban deflációt regisztrál­tunk, azaz csökkentek az átlag­árak” - állapítja meg Jean- Jacques Vandenheede, a Nielsen európai igazgatója. Európában a harmadik ne­gyedévben mennyiségben egy százalékkal több élelmiszert, háztartási vegyi árut és kozmeti­kumot adtak el, mint a tavalyi hasonló időszakban. A második negyed növekedési rátája ennél nagyobb volt, 1,9 százalékos. Fi­gyelemre méltó, hogy földré­szünkön még mindig kedvezőbb a növekedés üteme, mint Észak- Am­erikában. A Nielsen Growthreporter címmel negyedévenként teszi közzé elemzését az élelmiszer, háztartási vegyi áru és kozmeti­kum európai kiskereskedelmi forgalmáról, huszonegy fejlett európai állam, köztük Magyaror­szág, továbbá tizennégy további európai ország, valamint az Egyesült Államok és Kanada adatai alapján. VG * Az élelmiszerek és háztartási vegyi áruk értékben mért kiskereskedelmi forgalmának változása. ** Az előző év azonos időszakához képest.­ ­FORGALMI ADATOK”1­­százalék**) Forrás: Nielsen Ország 2009. II. név 2009. III. név Magyarország 3,6 1,2 Európai átlag 3,9 2,4 Lengyelország 10,7 5,8 Ausztria 2,5 2,2 Csehország 1,1 -5,5 Szlovákia­­1,8 -6,6

Next