Világgazdaság, 2009. december (41. évfolyam, 231/10243-250/10262. szám)
2009-12-03 / 233. (10245.) szám
101 VILÁGGAZDASÁG VÁLLALATOK ÉS PIACOK 2009. december 3., csütörtök CÉGSOROK Jelentős fejlesztések a Hunguest Hotelsnél Közel 900 millió forintos fejlesztést hajtott végre a Hunguest Hotels Zrt. három észak-magyarországi szállodájában, az egri Flórában, a galyatetői Grandhotel Gályában, valamint a lillafüredi Hotel Palotában - jelentette be a cég vezérigazgatója. Hülvely István tájékoztatása szerint a három beruházás összesen 350 millió forintos állami támogatást kapott. A fejlesztésektől a társaságnál azt remélik, hogy öt éven belül már évi 211 ezer éjszakát töltenek el a vendégek a három intézményben a 2008-as 180 ezer vendégéjszakával szemben. A Hunguest Hotels lánchoz 22 szálloda tartozik. Közülük három külföldön: Ausztriában, Erdélyben, illetve Montenegróban működik. MTI-Eco KARRIERVONAL Szerkeszti: Németh Márk, karrier@vg.hu Új üzletágvezető a Citroennél Tüttő Lászlót (47) nevezték ki a Citroen Hungária újonnan alakult, a vállalati ügyfélkör számára flottaértékesítést végző üzletága, a Citroen Business igazgatóságának élére. Az új igazgató a Hyundai Holding Hungary cégvezetői posztjáról érkezett a Citroen Hungáriához. A szakember 1999-től az Opel Southeast Europe üzletfejlesztési, majd értékesítési és szervizigazgatója volt. 2005 és 2007 között flottaértékesítési igazgatói posztot töltött be. IVG Kastélyszállók: türelemjáték A kúriák százalékában működik csak botol Óriási bomuházás lassú megtérülés szűkös források NÉMETH MÁRK jövő áprilisban egy egész középkori várost avatnak fel a Pécs vonzáskörzetében lévő Bikason: a tervek szerint ekkor nyílik meg a Puchner Kastélyszálló tőszomszédságában a 7,5 hektáron elterülő, Közép-Európában egyedülálló Reneszánsz Élménybirtok. „Már áll a fallal és kaputornyokkal körülvett középkori falu és óváros, és teljesen befejeztük a lovagi küzdőtér munkálatait is, a madaras színház, valamint a reneszánsz palota építése pedig folyamatban van” - számolt be az összesen kétmilliárd forintos beruházás munkálatairól a Világgazdaságnak Jordánné Laufer Edit, a Puchner Kastélyszálló ügyvezető igazgatója. Várakozásaik szerint az 550 millió forintos uniós forrásból, banki hitelből, valamint önerőből finanszírozott fejlesztés során megépülő tematikus park évi 200 ezer látogatót vonzhat; a beruházás nyolc-tíz év alatt térülhet meg. Számos más kastélyszállónál fejeződtek be vagy folynak jelenleg is több százmilliós beruházások, fejlesztések. A Somogy megyei Kozmapusztán található ötcsillagos Hertelendy Kastélyszálló (képünkön) területén például a nyáron avattak egy nyolcszáz méter hosszú leszállópályát. Őszszel kezdett közel 300 millió forintos beruházásba a simontornyai Fried Kastély Szálloda is: a fejlesztés során egy kétszáz fő befogadására alkalmas multifunkcionális termet és egy egész évben üzemelő fedett wellnessrészleget is megépítenek. „Mindezzel már nemcsak hazai, hanem nemzetközi rendezvényeknek is helyszínül szolgálhatunk” - mondta a Világgazdaságnak Phan Rich Thien, a Fried Kastély Szálloda tulajdonosa. Szakmabeliek szerint a hasonló beruházásokban egy mindenképpen közös, nagyon lassan térülnek meg. Mint ahogyan eleve a kastélyszállóüzletet is türelemjátéknak tartják az érintettek. „Egy kastélyszállónak hosszabb a megtérülési ideje egy átlagos hotelhez képest, akár 13-18 év is lehet.” Ennek egyik oka a magasabb fenntartási költség, a másik pedig az átlagosnál valamivel alacsonyabb kihasználtság. „Aki kastélyszállóba fekteti a pénzét, olyan, mintha diófát ültetne. Nem maga aratja le a gyümölcseit, hanem a gyermekei”- élt hasonlattal Glaser Gyula, a Magyar Kastélyszállodák Egyesületének elnöke, a Gróf Apponyi Kastélyszálló igazgatója. Ötven szoba alatt egyenesen ráfizetéses kastélyszállóba beruházni ma Magyarországon - véli Jordánná Laufer Edit. Szerinte csak akkor szabad belevágni ilyen beruházásba, ha komplex szolgáltatásokat (konferenciát, wellnesst) tud ajánlani a hotel, tehát legalább két-három lábon áll. A beruházásokra igénybe vehető uniós források is szűkösek - vélte Bodrogi Ádám, az inárcsi Bodrogi Kúria tulajdonosa. Ők például hiába pályáztak kétszer támogatásért a nyáron 300 millió forintból megvalósult fejlesztésükre, pénzt egyszer sem kaptak. Bodrogi szerint azonban ennek ellenére érdemes volt ebbe is belevágni, hiszen amióta kiépült a wellnessrészlegük és megduplázták a szobáik számát, a korábbi 35 százalékról 50 fölé nőtt a foglaltságuk. Szintén a hatalmas kezdeti beruházási költségekre, illetve a finanszírozás előteremtésének nehézségeire hívta fel a figyelmet Hirholcz Ákos, a Magyar Kastélyszállodák Egyesületének titkára. „Munkahely-, illetve idegenforgalmi vonzerőt teremtő beruházásokra állnak rendelkezésre uniós források, de zömmel csak az elmaradottabb régiókban. Azonban ezeknek is átlagosan csupán 40 százalékos a támogatási intenzitása, ráadásul túlnyomórészt utófinanszírozottak” - sorolta a főtitkár. Hozzátette: a hasonló beruházások elsősorban nem a működési bevételekből térülnek meg, hanem abból, hogy megnő az érintett ingatlan értéke. Mindezek után nem is meglepő, hogy a Magyarországon található körülbelül 4500 kúriából, kastélyból a Magyar Turizmus (MT) Zrt. adatbázisa szerint csupán 58 kastélyszálloda üzemel, a többinek a nagy része igen lerobbant állapotban van. „Nehezíti azonban az összesítést, hogy nincs hivatalosan elfogadott definíció arra, mi minősül kastélyszállónak” - mondta Hirholcz Ákos. Elmondása szerint a 15 tagot számláló egyesületük is többek közt azért alakult meg, hogy ezen változtassanak, ugyanis tagjaiknak szigorú előírásoknak kell megfelelniük. Hirholcz Ákos szerint a Magyarországon található kúriák és kastélyok között csupán száz olyan lehet, amelyet felújítva idegenforgalmi célra lehetne hasznosítani. A KASTÉLYSZÁLLÓK EGYESÜLETÉNEK TAGJAI ■ Puchner Kastélyszálló, Bikas ■ Kárpátia vendéglő, Budapest ■ St.George Residence, Budapest ■ Klastrom Hotel, Győr ■ Héderváry Kastély, Hédervár ■ Apponyi Kastélyszálló, Hőgyész ■ Hertelendy Kastélyszálló, Kozmapuszta ■ Mádi Kúria Hotel, Mád ■ Pallavicini Kastélyszálló, Pusztaradvány ■ Romantik Hotel Szidónia Kastély, Röjtökmuzsaj ■ Fried Kastély Szálloda, Simontornya ■ Hotel Kapitány, Sümeg ■ Festetich Kastélyszálló, Szeleste ■ Gróf Degenfeld Kastélyszálló, Tárcái ■ Batthyány Wellnesskastély, Zalacsány HIRDETÉS MELLÉKLET Energia A VILÁGGAZDASÁG kiemelten foglalkozik az energetikával, rendszeresen beszámol az energiapiac legfrissebb híreiről, aktualitásairól. Az ENERGIA melléklet nyomon követi a szereplők, a termékfejlesztések, a beruházások, a kutatások, stratégiák változását, összefoglalókat, elemzéseket közöl, beszámol a főbb tendenciákról. Következő szakmai összeállításunk december 15-én jelenik meg. ▼ A tartalomból: Energiapolitikai helyzetkép Paksi előkészületek Gázpiaci elemzések Kiserőmű-fejlesztések Magyarországon Helyfoglalás: december 8. Anyagleadás: december 11. Van rá energiánk - naponta friss hírek a vg.hu/vallalatok/energia oldalon Hirdetési információ: Csudái Andrea, telefon: 06-70-368-4247, 489-1113, fax: 202-4199, e-mail: andrea.csudai@vg.hu VILAGGAZDASAG Az üzleti napilap ELIT TÁRSASÁGBAN A világhírű Relais & Chateaux család tagja lett a Hertelendy Kastély. Az 57 országból 475 szállodát magában foglaló szervezet különleges minőségi elvárásokkal dolgozik, a tagfelvételt több szakértői ellenőrzés előzi meg. 2010-ben 26 új hotel és öt grand chef lesz a Relais & Chateaux tagja, köztük tizenhét európai, hat amerikai, kettő afrikai, egy óceániai és öt ázsiai. Az egészségügyben erősít az MTelekom E-EGÉSZSÉGÜGY. Jóváhagyta a Gazdasági Versenyhivatal, hogy a Magyar Telekomhoz tartozó T-Systems felvásárolhassa az integrált kórházi informatikai szolgáltatásokat nyújtó ISH társaságot; a vételár 2,9 milliárd forint. „A T-Systems ezzel piacvezető lett a hazai egészségügyi piacon” - jelentette be Papp István vezérigazgató-helyettes a társaság tegnapi tájékoztatóján. Az ISH látja el a kórházak 60 százalékát, közte a négy orvostudományi egyetemet; tízéves működése alatt évente több mint 20 százalékkal nőtt az árbevétele. Ám az informatika folyamatos fejlődése egyre nagyobb tőkét igényel, ezért a nemzetközi trendek is az integráció irányába mutatnak. Hazánkban évente 25-30 milliárdot fordítanak egészségügyi informatikára, ám ez az összeg a jövőben - a szolgáltatások szabad áramlása, a határokon átnyúló gyógyítás miatt - jelentősen nő. Az 1996-ban alapított ISH árbevételének már ma is 40 százalékát teszi ki az egészségügyi intézményeknek nyújtott ellátás - mondta Topor Gábor, a cég ügyvezető igazgatója. Önállóságuk az akvizícióval sem sérül, ám olyan tőkeerős partnert kaptak, aki garanciát jelenthet arra, hogy az uniós forrásokból a legkorszerűbb rendszereket és a leginnovatívabb megoldásokat valósítsák meg - tette hozzá. A társaság az egészségügyi intézmények összes igényét képes lefedni, a betegek időpontkérésétől a kórházból való elbocsátásig. Ők üzemeltetik a nagy intézmények gyógyszertárainak informatikai rendszereit is. Az egészségügyi piacon működő informatikai cégek termékeinek átjárhatósága megvan, a fejlesztéseknél is ügyelnek erre. VG PAPP ISTVÁN: Az ISH felvásárlásával a T-Systems piacvezető lett a hazai egészségügyi piacon, és komplex szolgáltatásokat képes kínálni az intézményeknek Élelmiszerpiac: vegyes a kép a Nielsen szerint FELMÉRÉS: Magyarországgal együtt kilenc fejlett európai államban csökkent az élelmiszerkiskereskedelem mennyiségben mért forgalma a harmadik negyedévben tavalyhoz képest, ugyanakkor hazánkban az értéket tekintve 1,2 százalékkal nőtt, mennyiségben 2,9 százalékkal csökkent a bolti forgalom ezen időszakban - derül ki a Nielsen piackutató elemzéséből. „A huszonegy vizsgált fejlett országot tekintve a harmadik negyedévben átlagosan 2,4 százalékkal emelkedett az élelmiszer-kiskereskedelem forgalma értékben. Ez az elmúlt tizennyolc hónap legalacsonyabb mutatója. Ezenkívül csökken az infláció, amely átlagosan mindöszsze 1,3 százalék volt ez év július-szeptemberében, mértéke megfeleződött az idei második negyedhez képest. Sőt, tíz országban deflációt regisztráltunk, azaz csökkentek az átlagárak” - állapítja meg Jean- Jacques Vandenheede, a Nielsen európai igazgatója. Európában a harmadik negyedévben mennyiségben egy százalékkal több élelmiszert, háztartási vegyi árut és kozmetikumot adtak el, mint a tavalyi hasonló időszakban. A második negyed növekedési rátája ennél nagyobb volt, 1,9 százalékos. Figyelemre méltó, hogy földrészünkön még mindig kedvezőbb a növekedés üteme, mint Észak- Amerikában. A Nielsen Growthreporter címmel negyedévenként teszi közzé elemzését az élelmiszer, háztartási vegyi áru és kozmetikum európai kiskereskedelmi forgalmáról, huszonegy fejlett európai állam, köztük Magyarország, továbbá tizennégy további európai ország, valamint az Egyesült Államok és Kanada adatai alapján. VG * Az élelmiszerek és háztartási vegyi áruk értékben mért kiskereskedelmi forgalmának változása. ** Az előző év azonos időszakához képest. FORGALMI ADATOK”1százalék**) Forrás: Nielsen Ország 2009. II. név 2009. III. név Magyarország 3,6 1,2 Európai átlag 3,9 2,4 Lengyelország 10,7 5,8 Ausztria 2,5 2,2 Csehország 1,1 -5,5 Szlovákia1,8 -6,6