Világgazdaság, 2011. augusztus (43. évfolyam, 147/10662-169/10684. szám)
2011-08-01 / 147. (10662.) szám
21 VILÁGGAZDASÁG RÖVIDEN Mától módosul a földtörvény Ma lép életbe a földtörvénymódosítás, így a Nemzeti Földalapkezelő Szervezetnek (NFA) nem kell alkalmaznia a földtörvényben rögzített elővásárlási és elő-haszonbérleti sorrendet az állami termőföldek hasznosításakor. Ez azt jelenti, hogy a földek eddigi művelői elveszítik előjogukat a további termelésre. A Vidékfejlesztési Minisztérium közlése szerint mindez a családi gazdaságok megerősítését szolgálja. A jövőben természetvédelemre, vízgazdálkodásra és erdőtelepítésre is sajátítható ki föld. VG Új pályázat kutatás-fejlesztésre Ma megnyílt az Új Széchenyiterv pályázata a piacorientált kutatás-fejlesztési tevékenység dotálására, amely olyan projektekhez nyújt támogatást, amelyek szellemi hozzáadott értéket tartalmazó új, piacképes termékek, szolgáltatások, technológiák kifejlesztését kívánják megvalósítani. A pályázatra elsősorban agrár, műszaki, orvosi vagy természettudományi szakterületen tervezett projektet várnak. Fontos, hogy a beruházás k+f-hez köthető munkahelyteremtéssel valósuljon meg. MTI-Eco Meghalt Szabó András volt alkotmánybíró Elhunyt Szabó András akadémikus, egyetemi tanár, az Alkotmánybíróság volt tagja szombaton; 8,4 éves volt - tudatta az Alkotmánybíróság. Szabó Andrást az Ország ~sgyűlés 1990-ben választotta az Alkotmánybíróság tagjává. E tisztséget 1998-ig töltötte be, több nagy jelentőségű határozatnak volt előadó alkotmánybírója. I VG Nem ellenőrzik a kólit a légi forgalomban Az orosz fogyasztóvédelmi hatóság megszünteteti a légi forgalom kóliszűrését, mivel a fertőzések száma csökken. Oroszország június elején megtiltotta a nyers zöldség importját az EU-ból a Németországban megjelent, több esetben halálos végű kólibaktérium-fertőzések miatt. Azóta, biztonsági tanúsítványok alapján, már újra engedélyezte a behozatalt, legutóbb a Magyarországról származó zöldségszállítmányok előtt nyitották meg újra a kaput az orosz hatóságok. MTI-Eco @IDŐJÁRÁS Folyamatosan frissülő, helyfüggő előrejelzés a T-Mobile wapportálján http://wap.t-zones.hu NAPI MAKROADATOK 1 Éves változás (%): 2 Negyedéves változás (szezonálisan kiigazítva, %). Forrás: VG-gyűjtés GDP (2010, Mrd Ft) 27 210 GDP (I. név)1 2,4 GDP (I. név)2 0,7 Ipari termelés (máj.)1 7,6 Beruházások (I. negyedév)11,1 Beruházások (I. negyedév)2 1,7 Kiskereskedelmi forgalom (máj.)1 0,7 Fogyasztói árak (jún.)1 3,5 Jegybanki irányadó kamat (%)6 Finansz. képesség (2011.1. név, millió euró) 1 271 Áht-egyenleg (jan.-jan.árd Ft)-1 034,6 Külkereskedelmi egyenleg (jan.-máj., millió euró) 3 270,5 Munkanélk. (márc.-máj., %) 11 BELFÖLD Nehézkes bormarketing Az új rendszerben is késik a pályázatok kiírása, s nem valósult meg a várt egyszerűsödés Az új szervezeti háttér dacára sem javult a hazai bormarketing, a pályázatok kiírásának késése miatt csak most tudnak elindulni az idei kampányok. Igaz, a korábbi programok mindegyike lesz az idén is, és új kampány is van. Braunmüller Lajos A népszerű zenész és tévés személyiség, Hajós András mért ki fröccsöket a megjelenteknek egy pénteken Budapesten megtartott rendezvényen, amellyel az idén is útjára indították az úgynevezett Fröccsbuszt. Az összesen 60 millió forintból megvalósuló kampány célja, hogy népszerűsítse a magyar borból készíthető fröccsöket, és - Tóth Gedeon, az Agrármarketing Centrum (AMC) szakmai tanácsadójának megfogalmazása szerint - leválassza a fröccsről a hozzá kapcsolódó, sokakban még mindig élő negatív konnotációkat. A bormarketingszempontból támogatható kampány kissé megkésett a lapunknak név nélkül nyilatkozó borászok szerint. A Fröccsbusznak az idén is az ország nagy fesztiváljait kellene végigjárnia, ám ezek közül a legtöbb már lezajlott, igaz, a legnagyobb, a Sziget még hátravan. A bormarketing szervezeti hátterének tavaly novemberi átszervezése óta eltelt hónapokban javarészt a Vidékfejlesztési Minisztérium, az Agrármarketing Centrum és a Bormarketing Bizottság közti egyeztetések történtek, csak kora nyárra sikerült kiírni a pályázatokat. Bán® korábbi években más szervezeti rendszerben is voltak késlekedések, tavaly például még négy borszerdaalkalom volt országszerte, a kampány 2010 áprilisi kiírása után. Az idei késés miatt a főétel mellé magyar bort fél áron kínáló éttermi akcióra már csak két napon kerülhet sor ősszel. Újdonság azonban az idén először kiírt alföldi borokat népszerűsítő pályázat. Kalandos története volt a hazai bormarketingnek az elmúlt években. A kampányokat a bor literje után fizetett 5, illetve minőségi bor esetén 10 forintos, Bormarketing Alapba fizetendő hozzájárulásból finanszírozzák, ám a pénz elköltése bonyolult struktúrában történik. Évekkel ezelőtt még a Bormarketing Kht. volt a kampányok megrendelője, amelyből két évvel ezelőtt jött létre a Bormarketing Nonprofit Kft. Az újabb szervezet a viták állandó kereszttüzében állt, és hamarosan megbukott. A helyettesítésére megalakult - és több borász által bírált - Közösségi Bormarketing Kft.-t pedig mindössze fél év után egy új struktúra kialakításának a folyamatában megszüntették. Azóta a bormarketing mint terület az Agrármarketing Centrum alá tartozik. A szakmai irányítást a borászokból és marketingszakemberekből álló Bormarketing Bizottság végzi, őket a vidékfejlesztési miniszter, Fazekas Sándor nevezi ki, és adott esetben ő is hívja őket vissza. Ez történt idén áprilisban is, amikor a tizenkét tagú testületből négyet menesztettek. Hogy pontosan miért, azt azóta sem tudni. Sokat lendítene a bormarketing ügyén, ha a borászok aktívabbak lennének, és létrejönne egy szakmaközi szervezet. A jelenlegi kormány megtesz mindent, hogy elősegítse az ügyet, de a szakmára is szükség lenne - nyilatkozta lapunknak Tornai Tamás. A Magyar Szőlő- és Bortermelők Szövetségének elnöke hozzátette: a borásztársadalom nem kontrollálja eléggé a pénzek elköltését. Belefáradtak a borászok az elmúlt években a bormarketinggel kapcsolatos problémákba. A szakma nem ismeri a részleteket, hogy mekkora keret áll rendelkezésre bormarketingcélokra, és hogy pontosan mire megy a pénz - teszi hozzá az elnök. A bormarketing új szervezeti beágyazottságáról szólva Tornai elmondta: a várt egyszerűsödés nem valósult meg, a struktúra nem lett hatékonyabb, és a korábbi ellenérzések miatt talán az Agrármarketing Centrum sem kapta meg a kellő támogatást. Annyi bizonyosan látható, hogy a döntési mechanizmus nem lett egyszerűbb, ma is a minisztérium, az AMC és a Bormarketing Bizottság között bonyolult módon dőlnek el a dolgok. Tornai meggyőződése szerint egy teljesen új struktúrát kell kialakítani, világos, átlátható felépítéssel és egyértelműen meghatározott felelősséggel. Az, hogy a felelősséget adott esetben többen viselik, könnyelmű döntéshozatalhoz vezethet - figyelmeztet az elnök. Borravaló (az Agrármarketing Centrum 5 millió forintot meghaladó idei bormarketinggel kapcsolatos szerződései, 2011. január-április, millió forint, kerekítve) Duna borvidéki régió kommunikációs kampány A Wineguide Hungary kiadvány támogatása A Kékfrankos Nyár rendezvény támogatása Magyar bor mindenkor - vörösborkampány A Proweii kiállítás támogatására - magyar borvidékek Milánóban 2.0 Forrás: AMC CÉL A KÖLTSÉGHATÉKONYSÁG A Vidékfejlesztési Minisztérium a bormarketing AMC alá rendelését az átláthatósággal és a költséghatékonysággal magyarázta. Az akkori nyilatkozatok szerint azzal, hogy a kérdést nem egy külön szervezet intézi, a mechanizmus egyszerűbbé válik, és a korábbi Közösségi Bormarketing Kft. működési költségei is megtakaríthatók. A szervezeti átalakításból ilyen módon megspórolható kiadás 5 százalék körüli, a VM szerint az így megtakarított forrást is bormarketingcélokra fordítják. Elkezdtek esni az árak az iparban ADATOK. Hiába drágább a legtöbb ipari alapanyag, mint egy évvel korábban, a hazai termelők olcsóbban értékesítik árujukat, mint tavaly. A termelői árak júniusban egy százalékkal voltak alacsonyabbak, mint 2010 azonos időszakában, a májusi árszintet pedig 0,8 százalékkal múlták alul - derült ki a Központi Statisztikai Hivatal tájékoztatójából. A termelői árszínvonal utoljára tavaly év elején volt mínuszban, akkor is hasonló okok miatt, mint most. A gyenge kereslet miatt nem tudják érvényesíteni a gyártók a megnövekedett költségeiket, igaz, most legalább a kedvezőbb exportfeltételek miatt javult a jövedelmezőségük. A másik ok az egy évvel korábbihoz képest erősebb forintárfolyam, a hazai fizetőeszköz az euróhoz mérten 5,1, a dollárhoz viszonyítva 19,5 százalékkal erősödött éves szinten. Ezzel forintban kifejezve az exportőrök kevesebbet kapnak a termékeikért, de az importált alapanyagok is ugyanígy olcsóbbá váltak számukra. Az utóbbi hónapokban a legtöbb nyersanyag és energiahordozó ára is mérséklődött, habár éves összevetésben még így is jelentős a drágulás. A belföldi értékesítési árak ellentétes tendenciát mutattak az átlaggal: 1,5 százalékkalemelkedtek tavaly június, és 0,6 százalékkal idén májushoz képest. Az exportárak viszont 2,8, illetve havi alapon 0,9 százalékos csökkenéssel ellensúlyozták előbbit, ebből az látszik, hogy az árfolyamhatás erőteljesebb, mint a szűk kereslet. A friss adatok azt mutatják, amit már az MNB is jelzett: már nem a nyersanyagárak jelentik a legfőbb inflációs veszélyt, az alapkamat csökkentésére azonban jelenleg az eurózóna körüli bizonytalanság miatt nincs tere a monetáris politikának. ■ B. D. Az ipar árai (változás az előző év azonos hónapjához képest, százalék) 10 VG-GRAFIKA Forrás: KSH Javulhat Magyarország hitelminősítése PROGNÓZIS. A magyar hitelbesorolás - további leminősítés lehetőségére utaló - negatív kilátásai már nem indokoltak, sőt, középtávon mindhárom nagy hitelminősítő egy-két fokozattal javítani fogja a minősítést, de csak akkor, ha a kormány tartja magát konszolidációs terveihez. Legalább is így látják londoni felzárkózó piaci elemzők. Az RBC Capital Markets globális befektetési csoport londoni részlege a kelet-közép-európai térségről adott ki jelentést pénteken. E szerint a hitelminősítők a pénzügyi válság idején „túlbuzgó módon” minősítették le Magyarország szuverén adósbesorolásait, az azóta elért javulásokat azonban csak „lassan ismerik el” - idézi az MTI-Eco. Jelenleg a három nagy hitelminősítő - a Fitch Ratings, a Standard & Poor’s, és a Moody’s Investors Service - egyaránt a befektetési ajánlású osztályzati sáv legalsó szintjén tartja nyilván a magyar államadósságot. Emellett az S&P és a Moody’s negatív, a Fitch (június eleje óta már) stabil kilátással tartja a magyar szuverén adósság besorolását. ■ VG 2011. augusztus 1., hétfő Hárommilliárd forint közelében a top adósok RENITENSEK. Négy adózó - mind kft. - halmozott fel egymilliárd forint feletti adótartozást - derül ki az adóhatóság által saját honlapjára feltett, az adóhiánnyal érintett adózókat tartalmazó listából. A legnagyobb céges adósbírsággal együtt felhalmozott - tartozása megközelíti a 3 milliárdot. Ugyanez magánszemély esetében majdnem 300 millió. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal 155 adózónál állapított meg jelentős összegű adóhiányt az év második negyedében. Az adóhatóság - a negyedévet követő 30 napon belül - teszi közzé ezeket a listákat. Ez azoknak az adózóknak a nevét, lakhelyét, székhelyét, telephelyét, továbbá a megállapított adóhiány és jogkövetkezmény összegét tartalmazza, akiknek,amelyeknek a terhére az előző negyedév folymatában jogerőre emelkedett határozatban magánszemélyek esetében 10 millió, más adózók esetében 100 millió forintot meghaladó összegű adóhiányt állapított meg. ■ VG 1 TOPLISTÁS ADÓHIÁNYOSOK VÁLLALKOZÁSOK (millió forint, kerekítve) Forrás: www.apeh.hu Helyezés Név Megállapított Megállapított Lakóhely/ adóhiány jogkövetkezmény székhely 1. Sekina-Tech Kft. 1688,3 1305,6 Budapest 2. Process Star Számítástechnikai Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. 1509,3 1403,7 Budapest 3. Triton Computer Számításteccnikai Kereskedelmi és Szolgáltó Kft. 1377,9 1199,2 Budapest 4. 2PAC Kereskedelmi Kft. 1288,0 1185,6 Szigethalom MAGÁNSZEMÉLYEK/EGYÉNI VÁLLALKOZÓK (millió forint, kerekítve) Név Megállapított Megállapított adóhiány jogkövetkezmény Lakóhely/ székhely Szakál Szilárd 137,4 129,2 Seregélyes Paróczai Attila 129,2 119,7 Sára Borbás Gyöngyi Zsuzsanna 126,6 117,3 Veszprém Mága Csaba 125 9,3 Kőtelek