Világgazdaság, 2011. augusztus (43. évfolyam, 147/10662-169/10684. szám)

2011-08-01 / 147. (10662.) szám

21 VILÁGGAZDASÁG RÖVIDEN Mától módosul a földtörvény Ma lép életbe a földtörvény­módosítás, így a Nemzeti Földalapkezelő Szervezetnek (NFA) nem kell alkalmaznia a földtörvényben rögzített elő­vásárlási és elő-haszonbérleti sorrendet az állami termőföl­dek hasznosításakor. Ez azt jelenti, hogy a földek eddigi művelői elveszítik előjogukat a további termelésre. A Vi­dékfejlesztési Minisztérium közlése szerint mindez a csa­ládi gazdaságok megerősíté­sét szolgálja. A jövőben ter­mészetvédelemre, vízgazdál­kodásra és erdőtelepítésre is sajátítható ki föld.­­ VG Új pályázat kutatás-fej­lesztésre Ma megnyílt az Új Széchenyi­­terv pályázata a piacorientált kutatás-fejlesztési tevékeny­ség dotálására, amely olyan projektekhez nyújt támoga­tást, amelyek szellemi hozzá­adott értéket tartalmazó új, piacképes termékek, szolgál­tatások, technológiák kifej­lesztését kívánják megvalósí­tani. A pályázatra elsősorban agrár, műszaki, orvosi vagy természettudományi szakte­rületen tervezett projektet várnak. Fontos, hogy a beru­házás k+f-hez köthető mun­kahelyteremtéssel valósuljon meg.­­ MTI-Eco Meghalt Szabó András volt alkotmánybíró Elhunyt Szabó András akadé­mikus, egyetemi tanár, az Al­kotmánybíróság volt tagja szombaton; 8,4 éves volt - tu­­datta az Alkotmánybíróság. Szabó Andrást az Ország­ ~s­gyűlés 1990-ben választotta az Alkotmánybíróság tagjává. E tisztséget 1998-ig töltötte be, több nagy jelentőségű határozatnak volt előadó al­kotmánybírója. I VG Nem ellenőrzik a kólit a légi forgalomban Az orosz fogyasztóvédelmi hatóság megszünteteti a légi forgalom kóliszűrését, mivel a fertőzések száma csökken. Oroszország június elején megtiltotta a nyers zöldség importját az EU-ból a Német­országban megjelent, több esetben halálos végű kóli­­baktérium-fertőzések miatt. Azóta, biztonsági tanúsítvá­nyok alapján, már újra enge­délyezte a behozatalt, leg­utóbb a Magyarországról származó zöldségszállítmá­nyok előtt nyitották meg újra a kaput az orosz hatóságok.­­ MTI-Eco @IDŐJÁRÁS Folyamatosan frissülő, helyfüggő előrejelzés a T-Mobile wap­­portálján http://wap.t-zones.hu ­ NAPI MAKROADATOK 1 Éves változás (%): 2 Negyedéves változás (szezonálisan kiigazítva, %). Forrás: VG-gyűjtés GDP (2010, Mrd Ft) 27 210 GDP (I. név)1 2,4 GDP (I. név)2 0,7 Ipari termelés (máj.)1 7,6 Beruházások (I. negyedév)1­­1,1 Beruházások (I. negyedév)2 1,7 Kiskereskedelmi forgalom (máj.)1 0,7 Fogyasztói árak (jún.)1 3,5 Jegybanki irányadó kamat (%)6 Finansz. képesség (2011.1. név, millió euró) 1 271 Áht-egyenleg (jan.-jan.­árd Ft)-1 034,6 Külkereskedelmi egyenleg (jan.-máj., millió euró) 3 270,5 Munkanélk. (márc.-máj., %) 11 BELFÖLD Nehézkes bormarketing Az új rendszerben is késik a pályázatok kiírása, s nem valósult meg a várt egyszerűsödés Az új szervezeti háttér dacára sem javult a hazai bormarke­ting, a pályázatok kiírásának késése miatt csak most tud­nak elindulni az idei kampá­nyok. Igaz, a korábbi progra­mok mindegyike lesz az idén is, és új kampány is van. Braunmüller Lajos A népszerű zenész és tévés sze­mélyiség, Hajós András mért ki fröccsöket a megjelenteknek egy pénteken Budapesten megtartott rendezvényen, amellyel az idén is útjára indították az úgyneve­zett Fröccsbuszt. Az összesen 60 millió forintból megvalósuló kampány célja, hogy népszerűsít­se a magyar borból készíthető fröccsöket, és - Tóth Gedeon, az Agrármarketing Centrum (AMC) szakmai tanácsadójának megfo­galmazása szerint - leválassza a fröccsről a hozzá kapcsolódó, so­kakban még mindig élő negatív konnotációkat. A bormarketingszempontból támogatható kampány kissé megkésett a lapunknak név nél­kül nyilatkozó borászok szerint. A Fröccsbusznak az idén is az or­szág nagy fesztiváljait kellene vé­gigjárnia, ám ezek közül a leg­több már lezajlott, igaz, a legna­gyobb, a Sziget még hátravan. A bormarketing szervezeti hátterének tavaly novemberi át­szervezése óta eltelt hónapokban javarészt a Vidékfejlesztési Mi­nisztérium, az Agrármarketing Centrum és a Bormarketing Bi­zottság közti egyeztetések történ­tek, csak kora nyárra sikerült ki­írni a pályázatokat. Bán® korábbi években más szervezeti rend­szerben is voltak késlekedések, tavaly például még négy borszer­­daalkalom volt országszerte, a kampány 2010 áprilisi kiírása után. Az idei késés miatt a főétel mellé magyar bort fél áron kíná­ló éttermi akcióra már csak két napon kerülhet sor ősszel. Újdon­ság azonban az idén először kiírt alföldi borokat népszerűsítő pá­lyázat. Kalandos története volt a hazai bormarketingnek az elmúlt évek­ben. A kampányokat a bor literje után fizetett 5, illetve minőségi bor esetén 10 forintos, Bormarke­ting Alapba fizetendő hozzájáru­lásból finanszírozzák, ám a pénz elköltése bonyolult struktúrában történik. Évekkel ezelőtt még a Bormarketing Kht. volt a kampá­nyok megrendelője, amelyből két évvel ezelőtt jött létre a Bormar­keting Nonprofit Kft. Az újabb szervezet a viták állandó kereszt­tüzében állt, és hamarosan meg­bukott. A helyettesítésére meg­alakult - és több borász által bí­rált - Közösségi Bormarketing Kft.-t pedig mindössze fél év után egy új struktúra kialakításának a folyamatában megszüntették. Azóta a bormarketing mint terü­let az Agrármarketing Centrum alá tartozik. A szakmai irányítást a borászokból és marketingszak­emberekből álló Bormarketing Bizottság végzi, őket a vidékfej­lesztési miniszter, Fazekas Sán­dor nevezi ki, és adott esetben ő is hívja őket vissza. Ez történt idén áprilisban is, amikor a tizen­két tagú testületből négyet me­nesztettek. Hogy pontosan miért, azt azóta sem tudni. Sokat lendítene a bormarke­ting ügyén, ha a borászok aktí­vabbak lennének, és létrejönne egy szakmaközi szervezet. A je­lenlegi kormány megtesz min­dent, hogy elősegítse az ügyet, de a szakmára is szükség lenne - nyilatkozta lapunknak Tornai Ta­más. A Magyar Szőlő- és Borter­melők Szövetségének elnöke hozzátette: a borásztársadalom nem kontrollálja eléggé a pénzek elköltését. Belefáradtak a borá­szok az elmúlt években a bor­marketinggel kapcsolatos problé­mákba. A szakma nem ismeri a részleteket, hogy mekkora keret áll rendelkezésre bormarket­­ingcélokra, és hogy pontosan mi­re megy a pénz - teszi hozzá az elnök. A bormarketing új szervezeti beágyazottságáról szólva Tornai elmondta: a várt egyszerűsödés nem valósult meg, a struktúra nem lett hatékonyabb, és a koráb­bi ellenérzések miatt talán az Ag­rármarketing Centrum sem kap­ta meg a kellő támogatást. Annyi bizonyosan látható, hogy a dönté­si mechanizmus nem lett egysze­rűbb, ma is­ a minisztériu­m, az AMC és a Bormarketing Bizott­ság között bonyolult módon dől­nek el a dolgok. Tornai meggyőződése szerint egy teljesen új struktúrát kell ki­alakítani, világos, átlátható fel­építéssel és egyértelműen meg­határozott felelősséggel. Az, hogy a felelősséget adott esetben töb­ben viselik, könnyelmű döntés­­hozatalhoz vezethet - figyelmez­tet az elnök. Borravaló (az Agrármarketing Centrum 5 millió forintot meghaladó idei bormarketinggel kapcsolatos szerződései, 2011. január-április, millió forint, kerekítve) Duna borvidéki régió kommunikációs kampány A Wineguide Hungary kiadvány támogatása A Kékfrankos Nyár rendezvény támogatása Magyar bor mindenkor - vörösborkampány A Proweii kiállítás támogatásá­ra - magyar borvidékek Milánóban 2.0 Forrás: AMC CÉL A KÖLTSÉGHATÉKONYSÁG A Vidékfejlesztési Minisz­térium a bormarketing AMC alá rendelését az átlátható­sággal és a költséghatékony­sággal magyarázta. Az akkori nyilatkozatok szerint azzal, hogy a kérdést nem egy kü­lön szervezet intézi, a me­chanizmus egyszerűbbé vá­lik, és a korábbi Közösségi Bormarketing Kft. működési költségei is megtakaríthatók. A szervezeti átalakításból ilyen módon megspórolható kiadás 5 százalék körüli, a VM szerint az így megtakarí­tott forrást is bormarket­ingcélokra fordítják. Elkezdtek esni az árak az iparban ADATOK. Hiába drágább a leg­több ipari alapanyag, mint egy évvel korábban, a hazai termelők olcsóbban értékesítik árujukat, mint tavaly. A termelői árak júni­usban egy százalékkal voltak ala­csonyabbak, mint 2010 azonos időszakában, a májusi árszintet pedig 0,8 százalékkal múlták alul - derült ki a Központi Sta­tisztikai Hivatal tájékoztatójából. A termelői árszínvonal utoljára tavaly év elején volt mínuszban, akkor is hasonló okok miatt, mint most. A gyenge kereslet mi­att nem tudják érvényesíteni a gyártók a megnövekedett költsé­geiket, igaz, most legalább a ked­vezőbb exportfeltételek miatt ja­vult a jövedelmezőségük. A má­sik ok az egy évvel korábbihoz képest erősebb forintárfolyam, a hazai fizetőeszköz az euróhoz mérten 5,1, a dollárhoz viszonyít­va 19,5 százalékkal erősödött éves szinten. Ezzel forintban ki­fejezve az exportőrök kevesebbet kapnak a termékeikért, de az im­portált alapanyagok is ugyanígy olcsóbbá váltak számukra. Az utóbbi hónapokban a legtöbb nyersanyag és energiahordozó ára is mérséklődött, habár éves összevetésben még így is jelen­tős a drágulás. A belföldi értékesítési árak ellentétes tendenciát mutattak az átlaggal: 1,5 százalékkal­­emelkedtek tavaly június, és 0,6 százalékkal idén májushoz képest. Az exportárak viszont 2,8, illetve havi alapon 0,9 szá­zalékos csökkenéssel ellensú­lyozták előbbit, ebből az lát­szik, hogy az árfolyamhatás erőteljesebb, mint a szűk keres­let. A friss adatok azt mutatják, amit már az MNB is jelzett: már nem a nyersanyagárak jelentik a legfőbb inflációs veszélyt, az alapkamat csökkentésére azon­ban jelenleg az eurózóna körüli bizonytalanság miatt nincs tere a monetáris politikának. ■ B. D. Az ipar árai (változás az előző év azonos hónapjához képest, százalék) 10 VG-GRAFIKA Forrás: KSH Javulhat Magyarország hitelminősítése PROGNÓZIS. A magyar hitel­­besorolás - további leminősítés lehetőségére utaló - negatív ki­látásai már nem indokoltak, sőt, középtávon mindhárom nagy hitelminősítő egy-két fo­kozattal javítani fogja a minősí­tést, de csak akkor, ha a kor­mány tartja magát konszolidá­ciós terveihez. Legalább is így látják londoni felzárkózó piaci elemzők. Az RBC Capital Markets globális befektetési csoport londoni részlege a ke­­let-közép-európai térségről adott ki jelentést pénteken. E szerint a hitelminősítők a pénz­ügyi válság idején „túlbuzgó módon” minősítették le Ma­gyarország szuverén adósbeso­rolásait, az azóta elért javuláso­kat azonban csak „lassan isme­rik el” - idézi az MTI-Eco. Jelenleg a három nagy hitel­minősítő - a Fitch Ratings, a Standard & Poor’s, és a Moody’s Investors Service - egyaránt a befektetési ajánlású osztályzati sáv legalsó szintjén tartja nyil­ván a magyar államadósságot. Emellett az S&P és a Moody’s negatív, a Fitch (június eleje óta már) stabil kilátással tartja a magyar szuverén adósság beso­rolását. ■ VG 2011. augusztus 1., hétfő Hárommilliárd forint közelében a top adósok RENITENSEK. Négy adózó - mind kft. - halmozott fel egymil­­liárd forint feletti adótartozást - derül ki az adóhatóság által saját honlapjára feltett, az adóhiánnyal érintett adózókat tartalmazó lis­tából. A legnagyobb céges adós­­­bírsággal együtt felhalmozott - tartozása megközelíti a 3 milli­­árdot. Ugyanez magánszemély esetében majdnem 300 millió. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal 155 adózónál állapított meg jelentős összegű adóhiányt az év második negyedében. Az adóhatóság - a negyedévet követő 30 napon belül - teszi közzé ezeket a listákat. Ez azok­nak az adózóknak a nevét, lak­helyét, székhelyét, telephelyét, továbbá a megállapított adóhiány és jogkövetkezmény összegét tar­talmazza, akiknek,amelyeknek a terhére az előző negyedév foly­­matában jogerőre emelkedett ha­tározatban magánszemélyek ese­tében 10 millió, más adózók ese­tében 100 millió forintot megha­ladó összegű adóhiányt állapított meg. ■ VG 1­ ­ TOPLISTÁS ADÓHIÁNYOSOK VÁLLALKOZÁSOK (millió forint, kerekítve) Forrás: www.apeh.hu Helyezés Név Megállapított Megállapított Lakóhely/ adóhiány jogkövetkezmény székhely 1. Sekina-Tech Kft. 1688,3 1305,6 Budapest 2. Process Star Számítástechnikai Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. 1509,3 1403,7 Budapest 3. Triton Computer Számításteccnikai Kereskedelmi és Szolgáltó Kft. 1377,9 1199,2 Budapest 4. 2PAC Kereskedelmi Kft. 1288,0 1185,6 Szigethalom MAGÁNSZEMÉLYEK/EGYÉNI VÁLLALKOZÓK (millió forint, kerekítve) Név Megállapított Megállapított adóhiány jogkövetkezmény Lakóhely/ székhely Szakál Szilárd 137,4 129,2 Seregélyes Paróczai Attila 129,2 119,7 Sára Borbás Gyöngyi Zsuzsanna 126,6 117,3 Veszprém Mága Csaba 125 9,3 Kőtelek

Next