Világgazdaság, 2012. február (44. évfolyam, 23/10791-43/10811. szám)

2012-02-01 / 23. (10791.) szám

2 2012. FEBRUÁR 1., SZERDA VÁLLALATOK ÉS PIACOK Lövőn fejleszt a Roto Elzett Certa bővíti gyártó- és raktározási kapacitását a Roto Elzett Certa Kft. a Győr-Moson- Sopron megyei Lövőn, a kö­zel hárommilliárd forintos beruházáshoz több mint 660 milliós támogatást nyert el a cég az Új Széche­­nyi-terv Gazdaságfejlesztési operatív programja kereté­ben - mondta Kocsis Ernő ügyvezető igazgató. A fej­lesztés eredményeként 5 százalékkal növeli termelési kapacitását a német Roto cégcsoporthoz tartozó válla­lat, amely jelenleg 18 millió, ablakhoz való vasalatelemet gyárt évente. A lövői üzem már most a cégcsoport legje­lentősebb gyártókapacitásá­val rendelkezik. Tavalyi net­tó forgalma elérte a 71 mil­lió eurót. A teljes projektet 2013 nyarán fejezik be a ter­vek szerint ■ MTI Mélybe csúszik a Honda profitja éves nyereségének és érté­kesítési árbevételének csök­kenésére számít a Honda a Japánt sújtó természeti ka­tasztrófa és a thaiföldi ára­dások miatt a március vé­gén záró pénzügyi évben. A Honda Motor Co. 215 milli­árd jen nyereséget vár, 59,7 százalékkal kevesebbet az előző évinél. Értékesítési ár­bevétele a folyó pénzügyi évben 12,2 százalékkal, 7850 milliárd jenre csök­ken az előzőhöz képest. A pénzügyi év első három ne­gyedében a Honda 139,89 milliárd jen nyereséget ért el, 71,4 százalékkal keve­sebbet az előző évinél, érté­kesítési árbevétele 17,6 szá­zalékkal, 5540 milliárd jen­re csökkent. ■ MTI-Eco Hankook: optimista előrejelzés 2012-re A DÉL-KOREAI Hankook Tire Co. üzleti eredménye a nyersanyagárak növekedése miatt a nagyobb forgalom ellenére is 8,8 százalékkal csökkent 2011-ben. A Han­kook 566,3 milliárd von (503,2 millió dollár) üzleti eredményt ért el tavaly, szemben az előző évi 620,9 milliárddal. Árbevétele a lendületesen növekvő autó­piaci forgalomnak köszön­hetően 20,9 százalékkal, 6480 miliárd vonra emel­kedett tavaly a 2010-es 5360 milliárdról. A cég 2012-re a tavalyinál 44,5 százalékkal nagyobb, 818,2 milliárd von üzleti ered­ményt vár. ■ MTI-Eco Váltás a SPAR Magyarország élén MÁRCIUS ELSEJÉVEL távozik posztjáról Feiner Péter, a SPAR Magyarország Keres­kedelmi Kft. ügyvezető igaz­gatója, az igazgatóság elnö­ke - közölte a kereskedelmi vállalat az MTI-vel. Az igaz­gatósági elnöki pozíciót Erwin Schmuck veszi át. A közlemény szerint az utóbbi időszakban jelentősen meg­nehezültek azok a gazdálko­dási feltételek, melyek a ma­gyarországi SPAR tevékeny­ségét befolyásolják. ■ VG IC prototípus EU-pénzzel finanszírozás Kedvező esetben megindulhat a sorozatgyártás Uniós támogatást kapott a MÁV-Gépészet által indí­tott és anyacége által tá­mogatott két intercity+ vasúti kocsi gyártása. Az év végére elkészülő proto­típusokat kedvező esetben további kocsik követik. B. Horváth Lilla Indulhat a MÁV-Gépészet szol­noki telephelyén a két, együtt 1,4 milliárd forintba kerülő és 462 millió forintos uniós támo­gatást nyert intercity+ (IC+) vasúti kocsi gyártása. „A ha­zai vasúti járműgyártást fel­élesztő beruházás része az Új Széchenyi-tervnek” - közölte a támogatási szerződés aláírá­sa utáni nyitórendezvényen Szolnokon Szarvas Ferenc, az anyavállalat MÁV Zrt. elnök­vezérigazgatója. A prototípusok az év végére készülhetnek el, jövőre pedig forgalomba állhatnak a MÁV­­Start Zrt. bel- és külföldi vona­lain. Ehhez persze meg kell kapniuk a­z úgynevezett típus­­engedélyt is, azaz meg kell fe­lelniük a műszaki és biztonsá­gi előírásoknak, ahogyan az uniós szabványoknak is. Ennek érdekében tegnap egy úgyne­vezett megfelelőségértékelési megállapodás is született. E szerint a kölni TÜV Rheinland csoport és magyarországi le­ányvállalata értékeli majd a ko­csik műszaki paramétereit a vonatkozó EU-irányelv alapján. A prototípusok gyártási ta­pasztalatai alapján később az IC-k hazai sorozatgyártásáról is dönthet a MÁV. Csépke And­rás, a MÁV-Gépészet vezér­igazgatója bízik benne, hogy e tapasztalatokat meg is fogják szerezni - a lemezmegmunká­lást és a hegesztést máris fej­lesztették a szolnoki telephe­lyen -, Szarvas Ferenc pedig azt reméli, e tapasztalatok ked­vezők lesznek. A hazai vasúti személyszállítás minőségét ugyanis fejleszteni kell. Az elvárt tapasztalatok már rendelkezésre állnak a több év­tizedes járműgyártó múlttal rendelkező másik MÁV-érde­­keltségnél, a Bombardier-MÁV Kft.-nél. A Dunakeszin műkö­dő járműjavító társaság új ügy­vezető igazgatója nemrég kö­zölte is a Világgazdasággal, cé­ge képes és kész is együttmű­ködni a MÁV-Gépészettel az IC+-ok hazai gyártásában. (Ko­rábban IC-t is gyártott.) A sorozatgyártásról való dön­tés azonban nemcsak azon mú­lik, kell-e fejleszteni a MÁV­­Start járműparkját, hanem azon is, van-e pénze új kocsik­ra a társaságnak, főleg, hogy egyébként is tendert készül ki­írni 50 IC kocsi felújítására, ami szintén pénzébe kerül. A sze­mélyszállító társaságnak jelen­leg 151 IC kocsija és három IC motorvonata van, többségük hazai gyártású, átlagos életko­ruk 30 év feletti. A Start eddig Dunakeszin újíttatta fel a kocsi­jait, a legutóbbi tenderben sze­replő 50 kocsi rekonstrukciójá­ra vonatkozó opcióját azonban nem hívta le. Ezekre készül most új kiírás, amelynek az idő­pontját még nem közölték. Az IC+-ok hazai gyártásába a másik jelentős hazai vasútijár­­mű-cég, a szintén szolnoki Stadler Trains Magyarország Kft.-nek kisebb eséllyel kapcso­lódhat be. Profilja ugyanis na­gyon eltér a MÁV­ Gépészetétő­l, amely acélszekrényű kocsit fog gyártani, míg a Stadler alumíni­um kocsiszekrényű motorvona­tot. Ugyanakkor a kft. karban­tartás terén együttműködik a Gépészettel. A Stadler svájci anyacége most másra, a GYSEV által négy egyáramnemű regionális villamos motorvonat tenderé­re összpontosít. A Stadler egyetlen ajánlattevőként már túljutott az előminősítésen, va­gyis közeleg az ajánlattétel időpontja. Korábbi hírek sze­rint a beszerzés becsült értéke áfa nélkül hatmilliárd forint körülire várható. Óránként akár 200 kilométerrel is roboghatnak jövőre a hazai fejlesztésű IC+ kocsik Változtak a számok az I­+ gyártása terveinek tavaly nyári bejelentésekor még kocsinként 320 millió forintos költségről, 2011. szeptember végi gyártásindí­tásról és arról volt szó, hogy a járművek elkészülnek a 2012. júliusi vasutasnapra. Fontos azt is hangsúlyozni, hogy a sorozatgyártás nyil­ván ígér új munkahelyeket, elsődleges szerepe a csökke­nő rendelésállományú szol­noki üzem létszámának megtartásában van. A MÁV-Start belföldi IC járművei Jármű Gyártó Beszerzés éve Darabszám 1 Bp, 10-67 Győr/Dunakeszi1974-76/1993-95 27 van Bp, 20-67 Győr/Dunakeszi1974-76/1994-95 98 van Bpm, 20-70 DWA 1994-95 26 légjavító IC motorvonat Ganz-Hunslet 19953 van FORRÁS: MÁV-START ZRT. Szavazati jogok száma az Abbázia Apartman Nyrt.-nél A Társaság alaptőkéjének összetétele 2012. január 31. napján: HIRDETÉS Részvénysorozat Névérték Kibocsátott Összn­évérték (R/db) darabszám (R) Abbázia Apartman Club Idegenforgalmi Nyrt., törzsrészvény 10000 268702 2 687 020000 Abbázia Apartman Club Idegenforgalmi Nyrt., osztalékelsőbbségi 10000 268 698 2 686980000 Alaptőke nagysága 10000 537400 5 374000000 A részvényekhez kapcsolódó szavazati jogok száma: Részvény-Kibocsátott Szavazat­ Részvényen-Összes Saját sorozat darab­jogra jogosító­ként szavazat részvények szám részvények szavazat jog száma darabszáma jog Abbázia Apartman Club Idegenforgalmi Nyrt., törzsrészvény 268702 2687021 268702-Abbázia Apartman Club Idegenforgalmi Nyrt., osztalék­elsőbbségi részvény 268698----Összesen 537400 2687021 268702- Malév: privát befektetőkkel folynak a tárgyalások légi közlekedés Berényi Já­nos, a Malév igazgatóságának elnöke tegnapi sajtótájékoztató­ján noha elismerte, hogy a nemzeti légitársaságnak napról napra duzzad a likviditási hiá­nya, az utasokat nyugtatva többször leszögezte: a Malév repül és repül a jövőben is. „A Malév csődvédelem idején is viszi az utasokat. Erre vannak európai példák. Nem bezárult, hanem megnyílt a kapu a Ma­lév előtt, így sikeres lehet az új­jászervezés” - vélte a láthatóan zaklatott igazgatósági elnök. Berényi János hatalmas mé­diaérdeklődés előtt elárulta: a vállalat adóssága 60 milliárd forint. „Ebben a sokkos hely­zetben gyorsabban fogy a pénz. Bármi megtörténhet, de ha nem nőnek rohamosan a költségeink, akkor elkerülhet­jük a teljes fizetésképtelensé­get. Csapataink harcban áll­nak, a gépeink repülnek” - fo­galmazott.­­ A legrosszabb esetre is van forgatókönyv, amely szerint az utasok visz­­szakapnák pénzüket. A légitársaság péntekig ki­számolja, meddig tart ki a cég saját forrása, és mikor kell az államnak mint 95 százalékos tulajdonosnak beavatkoznia. Ugyanakkor Berényi János elis­merte, a légitársaság örökségét súlyosbító, a 2007-10 közötti időszak juttatásait jogellenes állami támogatásként értékelő, januárban megszületett bizott­sági határozat miatt a kor­mányzati mozgástér rendkívül korlátozott. „Ebben a formában nem tudjuk folytatni. Privát be­fektetőkkel folynak tárgyalá­sok, de részleteket még nem árulhatok el” - mondta. Tudni kell: a Malévnak a leg­rosszabb esetre is van forgató­­könyve, amely szerint a tartalé­kokból az utasok biztosan visz­­szakapnák a pénzüket. Jelenleg 757 ezer jegyzett foglalás van. A kormány tegnap is tárgyalta a nemzeti légitársaság ügyét. Az biztos, hogy a Malév stratégiai­lag kiemelt jelentőségű gazdál­kodó szervezet lett, így a hitele­zők nem kezdeményezhetnek csődeljárást ellene. Az állam pe­dig már egy fillér támogatást sem adhat a vállalatnak. ■ V. M. Sikeres éven van túl a Colliers ingatlanpiac Március végéig négy új üzlet nyithat ki Kimondottan jó évet zárt a Colliers International Magyaror­szágon 2011-ben - jelentette ki Tim Hulzebos, a cég ügyvezető igazgatója egy tegnapi háttérbe­szélgetésen. A derűlátásra az ad­hat okot, hogy négy befektetési tranzakcióból kettőnél is közre­működőként voltak jelen, tavaly segítettek az elmúlt öt év egyik legnagyobb irodapiaci megálla­podásának megkötésében, még mindig piacvezetőnek számíta­nak az ipari ingatlanok piacán, valamint jelentős mértékben a Colliers nevéhez kötődik az Andrássy út és a Váci út üzlethe­lyiségeinek kiadása is. Az idén újdonság lesz a magyar Colliers­­nél az ingatlankezelési üzletág és a környezettudatos tanács­adás beindítása is. Csörgő Anita, a Colliers kiske­reskedelmi üzletágának vezető­je szerint a klasszikus bevásár­lóutcáknál a bérleti díjak némi csökkenése figyelhető meg. Azt is látni, hogy a legtöbb márka elégedett Budapesttel, ennek megfelelően mind a Váci út, mind az Andrássy út elfogadott­sága és kiadottsága nőtt. A ten-­­­dencia várhatóan tovább folyta­tódik, az Andrássy útra új be­költözők érkeznek az év első ne­gyedében. A Róbert Károly körúton a ko­rábbi Material Center helyére tervezett 7000 négyzetméteres, 65 üzlet kialakítására alkalmas Grand Fashion Outlettel kap­csolatban a szakember elmond­ta, a nyitás akár már április vé­gén elképzelhető, ha a kiadott­ság eléri a kívánt 70 százalékos szintet. Csörgő Anita szintén új nyitásként említette a békásme­gyeri CSIBE központot, ami a Csiki-Bege csoporttól került a CIB Bankhoz. ■ A. P. Új érkezők az Andrássy útra • Hublot • St. Dupont • La Perla • Baldinini

Next