Világgazdaság, 2012. február (44. évfolyam, 23/10791-43/10811. szám)
2012-02-01 / 23. (10791.) szám
2 2012. FEBRUÁR 1., SZERDA VÁLLALATOK ÉS PIACOK Lövőn fejleszt a Roto Elzett Certa bővíti gyártó- és raktározási kapacitását a Roto Elzett Certa Kft. a Győr-Moson- Sopron megyei Lövőn, a közel hárommilliárd forintos beruházáshoz több mint 660 milliós támogatást nyert el a cég az Új Széchenyi-terv Gazdaságfejlesztési operatív programja keretében - mondta Kocsis Ernő ügyvezető igazgató. A fejlesztés eredményeként 5 százalékkal növeli termelési kapacitását a német Roto cégcsoporthoz tartozó vállalat, amely jelenleg 18 millió, ablakhoz való vasalatelemet gyárt évente. A lövői üzem már most a cégcsoport legjelentősebb gyártókapacitásával rendelkezik. Tavalyi nettó forgalma elérte a 71 millió eurót. A teljes projektet 2013 nyarán fejezik be a tervek szerint ■ MTI Mélybe csúszik a Honda profitja éves nyereségének és értékesítési árbevételének csökkenésére számít a Honda a Japánt sújtó természeti katasztrófa és a thaiföldi áradások miatt a március végén záró pénzügyi évben. A Honda Motor Co. 215 milliárd jen nyereséget vár, 59,7 százalékkal kevesebbet az előző évinél. Értékesítési árbevétele a folyó pénzügyi évben 12,2 százalékkal, 7850 milliárd jenre csökken az előzőhöz képest. A pénzügyi év első három negyedében a Honda 139,89 milliárd jen nyereséget ért el, 71,4 százalékkal kevesebbet az előző évinél, értékesítési árbevétele 17,6 százalékkal, 5540 milliárd jenre csökkent. ■ MTI-Eco Hankook: optimista előrejelzés 2012-re A DÉL-KOREAI Hankook Tire Co. üzleti eredménye a nyersanyagárak növekedése miatt a nagyobb forgalom ellenére is 8,8 százalékkal csökkent 2011-ben. A Hankook 566,3 milliárd von (503,2 millió dollár) üzleti eredményt ért el tavaly, szemben az előző évi 620,9 milliárddal. Árbevétele a lendületesen növekvő autópiaci forgalomnak köszönhetően 20,9 százalékkal, 6480 miliárd vonra emelkedett tavaly a 2010-es 5360 milliárdról. A cég 2012-re a tavalyinál 44,5 százalékkal nagyobb, 818,2 milliárd von üzleti eredményt vár. ■ MTI-Eco Váltás a SPAR Magyarország élén MÁRCIUS ELSEJÉVEL távozik posztjáról Feiner Péter, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. ügyvezető igazgatója, az igazgatóság elnöke - közölte a kereskedelmi vállalat az MTI-vel. Az igazgatósági elnöki pozíciót Erwin Schmuck veszi át. A közlemény szerint az utóbbi időszakban jelentősen megnehezültek azok a gazdálkodási feltételek, melyek a magyarországi SPAR tevékenységét befolyásolják. ■ VG IC prototípus EU-pénzzel finanszírozás Kedvező esetben megindulhat a sorozatgyártás Uniós támogatást kapott a MÁV-Gépészet által indított és anyacége által támogatott két intercity+ vasúti kocsi gyártása. Az év végére elkészülő prototípusokat kedvező esetben további kocsik követik. B. Horváth Lilla Indulhat a MÁV-Gépészet szolnoki telephelyén a két, együtt 1,4 milliárd forintba kerülő és 462 millió forintos uniós támogatást nyert intercity+ (IC+) vasúti kocsi gyártása. „A hazai vasúti járműgyártást felélesztő beruházás része az Új Széchenyi-tervnek” - közölte a támogatási szerződés aláírása utáni nyitórendezvényen Szolnokon Szarvas Ferenc, az anyavállalat MÁV Zrt. elnökvezérigazgatója. A prototípusok az év végére készülhetnek el, jövőre pedig forgalomba állhatnak a MÁVStart Zrt. bel- és külföldi vonalain. Ehhez persze meg kell kapniuk az úgynevezett típusengedélyt is, azaz meg kell felelniük a műszaki és biztonsági előírásoknak, ahogyan az uniós szabványoknak is. Ennek érdekében tegnap egy úgynevezett megfelelőségértékelési megállapodás is született. E szerint a kölni TÜV Rheinland csoport és magyarországi leányvállalata értékeli majd a kocsik műszaki paramétereit a vonatkozó EU-irányelv alapján. A prototípusok gyártási tapasztalatai alapján később az IC-k hazai sorozatgyártásáról is dönthet a MÁV. Csépke András, a MÁV-Gépészet vezérigazgatója bízik benne, hogy e tapasztalatokat meg is fogják szerezni - a lemezmegmunkálást és a hegesztést máris fejlesztették a szolnoki telephelyen -, Szarvas Ferenc pedig azt reméli, e tapasztalatok kedvezők lesznek. A hazai vasúti személyszállítás minőségét ugyanis fejleszteni kell. Az elvárt tapasztalatok már rendelkezésre állnak a több évtizedes járműgyártó múlttal rendelkező másik MÁV-érdekeltségnél, a Bombardier-MÁV Kft.-nél. A Dunakeszin működő járműjavító társaság új ügyvezető igazgatója nemrég közölte is a Világgazdasággal, cége képes és kész is együttműködni a MÁV-Gépészettel az IC+-ok hazai gyártásában. (Korábban IC-t is gyártott.) A sorozatgyártásról való döntés azonban nemcsak azon múlik, kell-e fejleszteni a MÁVStart járműparkját, hanem azon is, van-e pénze új kocsikra a társaságnak, főleg, hogy egyébként is tendert készül kiírni 50 IC kocsi felújítására, ami szintén pénzébe kerül. A személyszállító társaságnak jelenleg 151 IC kocsija és három IC motorvonata van, többségük hazai gyártású, átlagos életkoruk 30 év feletti. A Start eddig Dunakeszin újíttatta fel a kocsijait, a legutóbbi tenderben szereplő 50 kocsi rekonstrukciójára vonatkozó opcióját azonban nem hívta le. Ezekre készül most új kiírás, amelynek az időpontját még nem közölték. Az IC+-ok hazai gyártásába a másik jelentős hazai vasútijármű-cég, a szintén szolnoki Stadler Trains Magyarország Kft.-nek kisebb eséllyel kapcsolódhat be. Profilja ugyanis nagyon eltér a MÁV Gépészetétől, amely acélszekrényű kocsit fog gyártani, míg a Stadler alumínium kocsiszekrényű motorvonatot. Ugyanakkor a kft. karbantartás terén együttműködik a Gépészettel. A Stadler svájci anyacége most másra, a GYSEV által négy egyáramnemű regionális villamos motorvonat tenderére összpontosít. A Stadler egyetlen ajánlattevőként már túljutott az előminősítésen, vagyis közeleg az ajánlattétel időpontja. Korábbi hírek szerint a beszerzés becsült értéke áfa nélkül hatmilliárd forint körülire várható. Óránként akár 200 kilométerrel is roboghatnak jövőre a hazai fejlesztésű IC+ kocsik Változtak a számok az I+ gyártása terveinek tavaly nyári bejelentésekor még kocsinként 320 millió forintos költségről, 2011. szeptember végi gyártásindításról és arról volt szó, hogy a járművek elkészülnek a 2012. júliusi vasutasnapra. Fontos azt is hangsúlyozni, hogy a sorozatgyártás nyilván ígér új munkahelyeket, elsődleges szerepe a csökkenő rendelésállományú szolnoki üzem létszámának megtartásában van. A MÁV-Start belföldi IC járművei Jármű Gyártó Beszerzés éve Darabszám 1 Bp, 10-67 Győr/Dunakeszi1974-76/1993-95 27 van Bp, 20-67 Győr/Dunakeszi1974-76/1994-95 98 van Bpm, 20-70 DWA 1994-95 26 légjavító IC motorvonat Ganz-Hunslet 19953 van FORRÁS: MÁV-START ZRT. Szavazati jogok száma az Abbázia Apartman Nyrt.-nél A Társaság alaptőkéjének összetétele 2012. január 31. napján: HIRDETÉS Részvénysorozat Névérték Kibocsátott Össznévérték (R/db) darabszám (R) Abbázia Apartman Club Idegenforgalmi Nyrt., törzsrészvény 10000 268702 2 687 020000 Abbázia Apartman Club Idegenforgalmi Nyrt., osztalékelsőbbségi 10000 268 698 2 686980000 Alaptőke nagysága 10000 537400 5 374000000 A részvényekhez kapcsolódó szavazati jogok száma: Részvény-Kibocsátott Szavazat Részvényen-Összes Saját sorozat darabjogra jogosítóként szavazat részvények szám részvények szavazat jog száma darabszáma jog Abbázia Apartman Club Idegenforgalmi Nyrt., törzsrészvény 268702 2687021 268702-Abbázia Apartman Club Idegenforgalmi Nyrt., osztalékelsőbbségi részvény 268698----Összesen 537400 2687021 268702- Malév: privát befektetőkkel folynak a tárgyalások légi közlekedés Berényi János, a Malév igazgatóságának elnöke tegnapi sajtótájékoztatóján noha elismerte, hogy a nemzeti légitársaságnak napról napra duzzad a likviditási hiánya, az utasokat nyugtatva többször leszögezte: a Malév repül és repül a jövőben is. „A Malév csődvédelem idején is viszi az utasokat. Erre vannak európai példák. Nem bezárult, hanem megnyílt a kapu a Malév előtt, így sikeres lehet az újjászervezés” - vélte a láthatóan zaklatott igazgatósági elnök. Berényi János hatalmas médiaérdeklődés előtt elárulta: a vállalat adóssága 60 milliárd forint. „Ebben a sokkos helyzetben gyorsabban fogy a pénz. Bármi megtörténhet, de ha nem nőnek rohamosan a költségeink, akkor elkerülhetjük a teljes fizetésképtelenséget. Csapataink harcban állnak, a gépeink repülnek” - fogalmazott. A legrosszabb esetre is van forgatókönyv, amely szerint az utasok viszszakapnák pénzüket. A légitársaság péntekig kiszámolja, meddig tart ki a cég saját forrása, és mikor kell az államnak mint 95 százalékos tulajdonosnak beavatkoznia. Ugyanakkor Berényi János elismerte, a légitársaság örökségét súlyosbító, a 2007-10 közötti időszak juttatásait jogellenes állami támogatásként értékelő, januárban megszületett bizottsági határozat miatt a kormányzati mozgástér rendkívül korlátozott. „Ebben a formában nem tudjuk folytatni. Privát befektetőkkel folynak tárgyalások, de részleteket még nem árulhatok el” - mondta. Tudni kell: a Malévnak a legrosszabb esetre is van forgatókönyve, amely szerint a tartalékokból az utasok biztosan viszszakapnák a pénzüket. Jelenleg 757 ezer jegyzett foglalás van. A kormány tegnap is tárgyalta a nemzeti légitársaság ügyét. Az biztos, hogy a Malév stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezet lett, így a hitelezők nem kezdeményezhetnek csődeljárást ellene. Az állam pedig már egy fillér támogatást sem adhat a vállalatnak. ■ V. M. Sikeres éven van túl a Colliers ingatlanpiac Március végéig négy új üzlet nyithat ki Kimondottan jó évet zárt a Colliers International Magyarországon 2011-ben - jelentette ki Tim Hulzebos, a cég ügyvezető igazgatója egy tegnapi háttérbeszélgetésen. A derűlátásra az adhat okot, hogy négy befektetési tranzakcióból kettőnél is közreműködőként voltak jelen, tavaly segítettek az elmúlt öt év egyik legnagyobb irodapiaci megállapodásának megkötésében, még mindig piacvezetőnek számítanak az ipari ingatlanok piacán, valamint jelentős mértékben a Colliers nevéhez kötődik az Andrássy út és a Váci út üzlethelyiségeinek kiadása is. Az idén újdonság lesz a magyar Colliersnél az ingatlankezelési üzletág és a környezettudatos tanácsadás beindítása is. Csörgő Anita, a Colliers kiskereskedelmi üzletágának vezetője szerint a klasszikus bevásárlóutcáknál a bérleti díjak némi csökkenése figyelhető meg. Azt is látni, hogy a legtöbb márka elégedett Budapesttel, ennek megfelelően mind a Váci út, mind az Andrássy út elfogadottsága és kiadottsága nőtt. A ten-dencia várhatóan tovább folytatódik, az Andrássy útra új beköltözők érkeznek az év első negyedében. A Róbert Károly körúton a korábbi Material Center helyére tervezett 7000 négyzetméteres, 65 üzlet kialakítására alkalmas Grand Fashion Outlettel kapcsolatban a szakember elmondta, a nyitás akár már április végén elképzelhető, ha a kiadottság eléri a kívánt 70 százalékos szintet. Csörgő Anita szintén új nyitásként említette a békásmegyeri CSIBE központot, ami a Csiki-Bege csoporttól került a CIB Bankhoz. ■ A. P. Új érkezők az Andrássy útra • Hublot • St. Dupont • La Perla • Baldinini