Világgazdaság, 2012. május (44. évfolyam, 83/10851-103/10870. szám)

2012-05-02 / 83. (10851.) szám

2 FORDULÓPONT 2012. MÁJUS 2., SZERDA Húzd meg, ereszd meg­­ a kormány, az EU és az IMF viharos két éve 2010. június 3. Öt nappal a második Orbán-kormány megalakulása után Orbán Viktor Brüsszelben tárgyal José Manuel Barroso euró­pai bizottsági elnökkel. A kor­mánykommunikációból azonnal eltűnik a remény, hogy az EU en­gedné 7 százalék környékéig el­szállni a költségvetési hiánycélt. Az új cél 3,8 százalék. 2010. június 5. A miniszterelnök há­romnapos kormányülést hív ösz­­sze, hogy kidolgozzák az új, az EU igényeinek is megfelelő gazdaság­­politika részleteit. 2010. június 30. Új, elővigyázatossá­gi hitelmegállapodást kötne a kor­mány az IMF-fel - jelenti be Szapáry György főtanácsadó. 2010. július 6. A kormány hivatalba lépése után első alkalommal jár Budapesten az IMF tárgyalódele­gációja. A legnagyobb vitát válto­zatlanul a hiánycél jelenti. 2010. július 15. Orbán Viktor fogadja a tárgyalódelegációt. A kormány­zati kommunikáció szerint nincs fennakadás a tárgyalásokon. 2010. július 18. Megszakadnak a tár­gyalások, az IMF-delegáció azon­nal elutazik Budapestről. Később az IMF és az Európai Bizottság is hosszasan sorolja kifogásait. A fo­rint árfolyama zuhan, a magyar csődkockázat drasztikusan emel­kedni kezd. 2010. július 20. A 3,8 százalékos hi­ánycélt Magyarország tartani fog­ja, ám nem az IMF, hanem saját érdekei miatt, minden más kér­désben pedig illetéktelen a tár­gyalás az IMF és az ország közt - nyilatkozta Orbán Viktor. ► Szűcs Tamás: „A labda a levegőben van európai bizottság Nem egy átlagos jogsértési eljárás folyik jelenleg Magyarország ellen Maradtak nyitott kérdé­sek azt követően is, hogy az Európai Bizottság beleegyezését adta Magyarországnak az EU­­IMF-hiteltárgyalások meg­kezdéséhez - nyilatkozta lapunknak Szűcs Tamás, az Európai Bizottság ma­gyarországi képviseletének vezetője. Gyükori Mercédesz - Mi történt múlt kedden Brüsz­­szelben? - Egy viszonylag rövid talál­kozó zajlott le Orbán Viktor és José Manuel Barroso bizottsági elnök között, ám ezt egy hosz­­szú előkészítő folyamat előzte meg több témában, több szálon. A szakértői egyeztetések mel­lett elemeztük az egyes vitatott jogszabályok esetében megkül­dött magyar válaszokat. Ked­den Barroso bizottsági elnök ismertette ezek eredményeit a magyar miniszterelnökkel, aki a legmagasabb szintű el­kötelezettséget tett arra, hogy a vitás kérdéseket a lehető leg­hamarabb megoldják. Ezzel az üzenettel ment Barroso más­nap a bizottsági ülésre - min­dennek a konklúziója az lett, hogy a bizottság hozzájárul a tárgyalások megindításához.­­ Arról van szó, hogy a magyar válaszok kielégítették a bizottsá­got, vagy arról, hogy azok nem, hanem Orbán Viktor ígéretei?­­ A magyar válaszok - és itt nem egy egyoldalas papírra kell gondolni, hanem egy részletes érvrendszerre - több szempont­ból kielégítőek voltak, két ügy azonban az Európai Bíróság elé került.­­ Ezek szerint a jegybanktörvény­nyel kapcsolatban kielégítő bizto­sítékokat kapott a bizottság, hi­szen ebben az ügyben végül nem fordultak a bírósághoz.­­ A bizottság közleménye sze­rint a mi részünkről nem látjuk akadályát a tárgyalások meg­indításának, feltéve, ha a parla­ment elfogadja az összes ehhez szükséges törvénymódosítást. - A jegybanktörvényel kapcso­latban két hete volt egy ötoldalú egyeztetés. Ez is fordulópontot hozott? - Frankfurtban egy szakér­tői egyeztetés zajlott, az első része egy folyamatnak. Ameny­­nyire érzékelem, vannak még nyitott kérdések, ezeket ebben a körben kellene megoldani. Itt az IMF, az Európai Bizottság és az Európai Központi Bank a sa­ját mandátumának megfelelően jár el és dönt.­­ Bírálatként felmerült az Európai Bírósággal szemben, hogy az el­múlt hónapokban túlságosan politikai lépéseket hozott Magyar­­országgal kapcsolatban. Egyetért ezzel? - Nem látom ezt jogos bírá­latnak. Persze hozzászoktunk: van, aki azért bírál minket, mert politikai indíttatást vélelmez, más úgy látja, a politikai helyett túlságosan jogi megközelítést választunk. A valóság az, hogy a bizottságnak van egy szigorú­an kötött mandátuma: a szerző­dések őreként az uniós jog betar­tatása a feladatunk. Ez a szemlé­let fog fennmaradni a jövőben is. Ezzel kapcsolatban a legmarkán­sabban január 18-án az európai parlamenti vitában fejtette ki az Európai Bizottság elnöke és alelnöke, Viviane Reding, hogy az ügynek a jogi mellett nyilván van egy politikai dimenziója, amelyben minden intézmény­nek - így az Európa Tanácsnak vagy a Velencei Bizottságnak is - megvannak a maga kompe­tenciái. Álláspontjukat termé­szetesen az Európai Bizottság is figyelemmel kíséri. A miniszter­­elnök arra is a legmagasabb szin­ten kötelezettséget vállalt, hogy az Európa Tanács és a Velencei Bizottság ajánlásait és észrevéte­leit figyelembe fogja venni a ma­gyar törvények módosításakor.­­ Az azért tény, hogy szokatlanul markáns volt a bizottság fellépé­se Magyarországgal szemben. - Szokatlanul markáns? Ko­rábban nem volt ilyen ügy, ezért nehéz mihez viszonyítani. Ez nyilván nem egy átlagos jog­sértési eljárás. - Lehet olyan olvasata is az el­múlt héten történteknek, hogy Magyarországgal szemben a kül­ső helyzet romlása miatt vált engedékenyebbé Brüsszel. Spa­nyolország gazdasági problémái erősödnek, a görögöknél a hét végén választások lesznek - nem az motiválta a bizottságot, hogy legalább egy gonddal kevesebb legyen? - Az, hogy a piacok és elemzők melyik országot te­kintik éppen stabilnak vagy instabilnak, szinte naponta változik. Nekünk nyilván azt kell szem előtt tartani, hogy lehetőleg mindenhol stabil le­gyen a helyzet - ez igaz Ma­gyarország esetében is. Az lát­ható, hogy a piacok számára egy IMF-EU-megállapodás ki­számíthatóságot hozna a gaz­daságpolitikában, de az általá­nos gazdasági helyzet stabili­tását is erősítené. - Az időzítés tekinthető véletlen­nek? - Annak nem mondanám, hi­szen a kötelezettségszegési el­járás magyar válaszait március 30-án kaptuk meg, és mostaná­ra érett be ezeknek a válaszok­nak az elemzése. - Közben folyik egy másik eljárás is Magyarországgal szemben a túl magas deficit miatt. Ez ho­gyan befolyásolhatja a hiteltár­gyalások kimenetelét? - Mi mindig hangsúlyoztuk, hogy elkülönülnek az eljárások. A túlzottdeficit-eljárás akkor is megindult volna, ha semmi­lyen más nincs. Abban az ér­telemben kapcsolódnak csak egymáshoz, hogy a jogsértési eljárások kimenetele is hatás­sal lehet a gazdasági helyzetre. Most publikálta a kormány az új konvergenciaprogramot, amely­nek még folyik az elemzése. Ha ez számunkra megfelelő garan­ciákat tartalmaz, az elvezethet a túlzottdeficit-eljárás folytatá­sának felfüggesztéséhez. - Innen úgy tűnhetett, a Széll Kálmán Terv 2.0 hétfői publiká­lásával mintha beelőzött volna a kormány. - A Széll Kálmán Terv 2.0-t a Barroso-Orbán-találkozót megelőző napon tették közzé, és egy ilyen volumenű anyag elemzésére egyetlen nap nyil­ván nem elegendő. - Egyelőre arra van garancia, hogy a tárgyalások megkezdésé­re jóváhagyását adta a bizottság. Mi akaszthatja meg még a tár­gyalásokat? - Az első kérdés, hogy ponto­san mikor kezdődhetnek meg - erről nem mi döntünk egyedül, hanem az összes partner közö­sen. Utána pedig tisztázni kell, milyen típusú hitel legyen, és a megállapodást milyen feltéte­lekhez kell kötni, illetve milyen összegről szóljon?­­ Tehát időpontokat sem érde­mes kérdeznem még. Ha jól ér­tem, innentől közösen kell dönté­seket hozni, vagyis már a korábbi kérdés is elveszítette a jelentősé­gét, hogy kinél van a labda?­­ A labda a levegőben van - egyrészt a magyar félnek végre kell hajtani a szükséges tör­vénymódosításokat, másrészt egy párbeszéd zajlik valameny­­nyi érintett fél részvételével. - Azzal kapcsolatban jóslásokba bocsátkozna, hogy egy hiteltárgya­lás mennyi idő alatt zárulhat le? - Ez függ attól, hogy mennyi­re rugalmasak a tárgyalófelek, de attól is, milyen típusú hitel­ről tárgyalnak. - A magyar kormány a maga ré­széről hangsúlyozza, hogy nem hi­telt, hanem egy elővigyázatossági keretet igényelne a valutaalaptól. A bizottság szerint mire van szük­sége Magyarországnak? - Ez lesz az első kérdés a tár­gyalásokon. Ez először tavaly novemberben merült fel a Gaz­dasági és Pénzügyi Bizottság (EFC) ülésén. Akkor, a magyar kormány részvételével zajló ülésen az az előzetes állás­­foglalás született, hogy egy erős feltételrendszerhez kötött hitelmegállapodás szükséges. A magyar miniszterelnök leg­utóbbi nyilatkozatában jelez­te, hogy szeretné meggyőzni a nemzetközi partnereket ar­ról, hogy a magyar gazdaság kedvezőbb helyzetben van, mint ahogy azt ők megítélik, így valójában csak pénzügyi hálóra van szükség. Szűcs Tamás hangsúlyozta: vannak még nyitott kérdések a bizottság és a magyar kormány között Az IMF-hitel Magyarország közelebb ke­rült a hiteltárgyalásokhoz. A hitelkerettel csökkenne az adósság finanszírozási költsége, és kisebb megszo­rítást kellene végrehajtani. Nélküle adósságválság és re­cesszió vár hazánkra. Rovó Attila / Hornyák József „Százmilliárdokat tudnánk megspórolni azáltal, hogy ki­sebb kamatok mellett tud mű­ködni az ország”. Varga Mihály, a Miniszterelnökséget vezető államtitkár mondta ezt néhány hete a HírTV-nek az IMF-tárgya­­lások ügyéről. Az akkori nyilat­kozat szerint „ha egy ilyen biz­tonsági háló van Magyarország mögött, akkor a mostani 7-9 szá­zalék körüli kamataink vissza tudnak csökkenni legalább 5-7 százalékos szintre. A számításokat több helyről is megerősítették lapunknak. Suppan Gergely, a Takarék­bank elemzője szerint a meg­állapodás önmagában 100-150 bázispontos esést jelenthetne az állampapírhozamokban. „Ha úgy számolunk, hogy he­tente 100 milliárdnyi papírt bocsát ki az állam, akkor az egy százalékpont hetente egy­­milliárdot, havonta 4 milliár­­dot jelent” - magyarázta. Ez azonban nyers adat, az elemző felhívta a figyelmet arra, hogy nehéz szétválasztani a befekte­tők árazásának elemeit, meg­jósolni, mekkora javulás lehet majd. „Az sem lenne mindegy, hogy milyen világpiaci hangu­latban jelentjük be az esetleges szerződést, milyen a befektetői éhség” - mondta. „Összességé­ben a kalkulációink szerint ha­vi 6-10 milliárdos többletkölt­séget okoz, hogy nincs IMF-hi­­telkeret, ez az idő múlásával természetesen kumulálódik” - tette hozzá Suppan Gergely, aki szerint érdemes azt is fi­gyelembe venni, hogy a hitelek átlagos kifutási ideje alapján körülbelül 4 év alatt árazódik át a kamatszint. Megkerestük az Államadós­ság-kezelő Központot (ÁKK) is, hogy van-e számításuk ebben a témában. Válaszukban azt írták, a mostani 7-9 százalék körüli kamatok a jelenlegi fo­rintkibocsátások hozamait jel­lemzik, ugyanakkor a jelenleg fennálló forint állampapír-ál­lomány átlagos kamata 6,77 százalék, azaz korábban ala­csonyabb volt az értékesítés átlaghozamszintje. Az ÁKK szerint az IMF-megállapodás tényleges piaci hozamcsökken­tő hatása nehezen becsülhe­tő, de utaltak arra, hogy az MNB alapkamata 7 százalék, mely megfelel a jelenlegi ál­­lampapír-kamatsáv aljának. „Kérdés, hogy a független MNB mekkora kamatcsökken­tésről határoz az IMF-megál­­lapodást követően, mivel vél­hetőleg az határozhatja meg a csökkenő kamatsáv alját” - magyarázta írásban az ÁKK. Hozzátették: az idei kamatki­adásokat nagyobb részben a már kibocsátott államadósság kamatai határozzák meg, az év hátralévő részében lebonyo­lítandó műveletek idei hatá­sa kicsi. „Látható tehát, hogy a kamatmegtakarítás csak fokozatosan, elsősorban ► nélkül akár adósságválságba is sodródhatunk

Next