Világgazdaság, 2014. október (46. évfolyam, 190/11450-210/11470. szám)

2014-10-28 / 207. (11467.) szám

2014. OKTÓBER 28., KEDD ÉLETMÓD - AUTÓ MOTOR Picasso és az Űrszekerek teszt Citroen Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDi - Csendes, tágas, pihentető vezetni Ha űrutazásra éppen nem is, a nagy távolságok kényel­mes legyűrésére igazán ide­ális a csúcsdízellel felszerelt hétüléses Picasso. Tóth Zoltán Zsolt Kíváncsi lennék, hogy Pablo Picasso vajon ma hasonló au­tót rajzolna, vagy történetesen forog a sírjában a nevét viselő francia egyterű láttán? Mert­hogy a C4 Picasso harmadik nemzedéke tájkép helyett in­kább a Star Trek-Űrszekerek című sci-fibe passzolna. Nehéz megjósolni, hogy a futuriszti­­kusan merész és megosztó for­matervet hogyan fogadja majd a piac, de a Citroennél látható­an bíznak az űrhajós stílusban és egyre több modellre varrnak hasonló arcberendezést. Min­denesetre élőben nem olyan sokkoló a Grand C4 Picasso látványa, mint a fotókon: csu­pán az első lámpák szokatlan kiosztását, elrendezését kell ideig-óráig emésztgetni. Ha már itt tartunk, a feláras kanyarkövető Xenon fényszó­rók (250 000 Ft) ugyan szép éles fény-árnyék határral, de elég röviden és alacsonyan vi­lágítanak. Ezen illene javítani, akárcsak az autó kezelésén. Amíg a színes, érintőképer­nyős központi kijelző (Tendan­ce és Collection felszereltség 7 col, Intensive és Exclusi­ve szinten 12 col) jóvoltából a középkonzol letisztult, addig a kormányon zavarba ejtően sok, négy forgó- és nyomókap­csoló, s további tíz gomb talál­ható. A menürendszer felépíté­se sem teljesen logikus, bizo­nyos funkciókat csak többna­pos ismerkedés után sikerült előbányászni. Előnyös lenne a navigáció képét megjeleníte­ni a középre helyezett, digitális műszeregységen, de kizárólag akkor van rá mód, ha a „tapski­­jelzőn„ is az megy. Mi értelme van kétszer ugyanazt nézni? Ha pedig a klímán vagy a rá­dión akarunk babrálni, mind­kettőről eltűnik a térkép. A ke­zelési útmutató átböngészése után idővel összeszokhatunk az autóval, de jómagam az egy­értelmű, természetes megoldá­sok híve vagyok. Elismerésre méltó viszont a Grand C4 Picasso térkihaszná­lása és rugalmas variálhatósá­ga. Leghátra, a padlóból egysze­rűen előhajtogatható két „pót­székre” (200000 forintos opció) sem körülményes bemászni, s gyerekeknek vagy kistermetű felnőtteknek megfelelő férőhe­lyet nyújt. Akkor még inkább, ha az előttük ülőkben van egy kis jóindulat, és a középső sor egyenként csúsztatható üléseit előrébb húzzák - itt még így sem szűkös a lábtér. Hét ülés mögött is jut némi hely a cso­magoknak, a befogadóképes­ség pedig több lépésben 170-ről egészen 1843 literig növelhető. A BlueHDi jelzés az Euro6-os normát teljesítő, oxidációs ka­talizátort, AdBlue (karbamid) befecskendezést, SCR-katali­­zátort és részecskeszűrőt tar­talmazó kipufogórendszerrel felvértezett dízelmotorokat ta­karja - ez 90 százalékkal csök­kenti a nitrogén-oxidok (NOx) kibocsátását. Hangja picit nyer­sebbnek tűnik az eddiginél, de soha nem válik tolakodóvá és kulturáltan jár. Ráadásul ugyanolyan jól használha­tó, mint korábban: lefulladási hajlamnak nyoma sincs, alap­járattól remekül terhelhető és készségesen húz. Úgyhogy ko­rai felkapcsolásokkal is lépést tarthatunk a forgalommal, s ezután ritkán kell foglalkozni az ideálisan áttételezett hatfo­kozatú váltóval - karja rende­sen megvezetett, de kissé hosz­­szú utakon jár. Ellenkező esetben, amikor szükségét érezzük a 150 lóerő­nek és a 370 Nm-nek, elég oda­lépni az 1997 cm3-es dízelnek. 1800-as fordulattól becsülettel meglódítja a francia nagyvasat, előzési rugalmassága megnye­rő és sztrádatempóról is energi­kusan lép tovább. A Grand C4 Picasso éppen a nagy távolságok kényelmes legyűrésére alkalmas. Csen­des, tágas és komfortos, vezet­ni kellemes és pihentető. Mivel a kényelmes vezetési stílust szerény fogyasztással hálálja meg, ritka vendég a benzinku­­­takon is - a koplalásban kifino­mult start-stop rendszer segíti, így tesztünk végén 5,2 literes átlagot regisztráltunk. Nem utolsó sorban már a Tendance alapfelszereltség is nagyvona­lú, az Exclusive csúcskivitel pedig igazán pazar az elekt­romosan állítható, masszázs­funkciós első foteljeivel és az anyósülés lábtámaszával. Szokatlan formája miatt biztosan nem nyeri el mindenki tetszését, pedig figyelemre méltó családi utazóautó a nagy Picasso. Csúcsfelszereltségnél széria a 3D hatású LED-es hátsó lámpa és az elektromos csomagtérajtó is Használt autó: Citroen Xsara Picasso (1999-2011) Tágas, praktikus és szerethető gombóc volt a C4 Picasso elődje A piacon nagyjából 240 eladó példányt találni, a kínálat mintegy fele benzines, az árak fél- és hárommillió forint kö­zött mozognak. A kiszemelt darab 2001-es gyártású, jelen­legi tulajdonosához 2006-ban került 70 000 km-rel, azóta 88 000 km-t tettek meg vele. A vásárlásnál szempont volt, hogy a hátsó sorban három gyerekülés elférjen, és a biz­tonsági övek becsatolása se jelentsen extra procedúrát. A raktér tágas, az ülések kisze­relésével pedig alkalmi fuva­rosként is megállja a helyét a Xsara Picasso. Az 1,6-os, 95 lóerős benzines 110 km/órás tempóig elfogadhatóan gyor­sul, átlagfogyasztása 7,0 1/100 km körül alakul. A szokásos olajcseréken és a fékjavításokon kívül 76 ezer­nél kellett új hátsó kipufogó­dobot venni, 127 ezernél pe­dig megtörtént az előírt vezér­lés csere. Kicsit később, 131 000-nél megadta magát a kuplung, az akkumulátor és egy félresikerült parkolási ma­nővernél „leugrott” a jobb kül­ső visszapillantó tükör. SZERENCSÉRE sok az után­­gyártott alkatrész, kedvező árakkal. A következő karban­tartásnál a megrepedt leömlő cseréje lesz nagyobb kiadás. Bosszantó, hogy az indítókul­cson kikopott a távvezérlő aj­tónyitó gombja, de a külső műanyag tobot önmagában nem cserélhető, egy új kulcs és annak „betanítása” cirka 35 ezer forintba kerül. A­­ Már 35 éves a méltán híres Mercedes G-osztály ilágjáró otto Csaknem 900 ezer kilométert tett meg eddig a kocsi, most múzeumba költözött . Két dologgal ünnepli a Merce­des az idén 35 éves G-osztályt, egy limitált szériával, másfelől felvették a gyári gyűjteménybe Günter Holtorf világjáró autó­ját, az 1988-ban gyártott Otto becenévre hallgató példányt, amellyel az elmúlt 26 év alatt 897 ezer km-t tett meg. Az Edition 35 limitált széria a G350 BlueTec és G500 válto­zatokban érhető el, és kéthar­madrészt kétszínű fényezéssel jön. A karosszéria gyöngyháza fehér, ezüstmetál vagy fekete lehet, a kerékjárat-szélesítések, a lökhárítók, a tetőlemez és a külső tükrök minden esetben fényes feketék. Bent fekete-fe­hér vagy fekete Designo bőrbel­sőt találunk, meg némi extra krómot, pár AMG kiegészítőt. Günther Holtorf 1988-ban gyártott autója még nem büsz­kélkedhet ilyen finomságokkal, a 3,0 literes, 88 lóerős soros öt­hengeres szívódízel 4 fokozatú kézi kapcsolású váltón keresztül hajt, és bizony a 26 éves expe­díció során mintegy fél tonnás túlsúllyal, azaz 3,3 tonnás össz­­tömeggel közlekedett. A széria­állapothoz képest annyi volt az eltérés, hogy megerősített ru­gókat és lengéscsillapítókat ka­pott. Csoda, hogy nem borult fel, hiszen a tetőn például mintegy 400 kg-nyi felszerelést szállított folyamatosan, alaposan meg­emelve a tömegközéppontot. A normál karbantartásokon kívül másra nem nagyon kellett költeni, pedig a közel 900000 km-ből mintegy 250000 km-t nem aszfaltúton tett meg az au­tó. Összesen 215 országban járt, eközben 410 határátlépés tör­tént, ami összesen fél év vára­kozási időt jelentett. Első külföl­di autóként járt Észak Koreában és Myanmar­ban, de a Kínában megtett 25 000 km is egyedül­álló teljesítmény volt. Otto egyébként nem pihen sokáig a Mercedes múzeumá­ban: 2015 elején egy két éves körútra indul, amely során Európa márkakereskedéseit lá­togatja végig. Az első megálló München, februárban. ■ A jó öreg veterán megint útra kell, meglátogatja Európa márkakereskedéseit Műszaki adatlap Összlökettérfogat: 1997 cm3 Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel Max. teljesítmény: 110 kW (150 LE) 4000/perc Max, forgatónyomaték: 370 Nm 2000/perc Hosszúság/szélesség/magasság: 4597/1826/1634 mm Tengelytáv: 2840 mm Nyomtáv elöl/hátul: 1581/1584 mm Fordulókör: 11,4 m Saját tömeg/teherbírás: 1505/745 kg Csomagtér: 170/18431 Üzemanyagtank: 551 Gyorsulás 0-100 km/h: 9,8 s Maximális sebesség: 210 km/h Város/országút/vegyes:4,9/3,8/4,21/100 km Tesztfogyasztás: 5,21/100 km C02-kibocsátás: 110g/km A modell alapára: 5 090 000 Ft* A tesztelt modell ára: 7 530 000 Ft A tesztautó szállítója: Citroen Hungária Kft. * VTi 120 tendance (120 LE) HÍRSÁV Szerdától csökken a benzin ára A 95-ös benzin literenkénti nagykereskedelmi árát brut­tó 3 forinttal csökkenti a Mal Nyrt. szerdán, a gázolajé nem változik - értesült piaci for­rásból hétfőn az MTI. A 95-ös átlagára 382-383 forintra mérséklődik, a gázolajé 399- 400 forint marad. A benzin literenkénti átlagára több éve nem volt 390 forint alatt, leg­utóbb 2011 szeptemberében kellett 385-389 forintot fizet­ni az üzemanyagért. ■ Hosszú távon többséget szereznének A Mercedes jelenleg 4 százalé­kát birtokolja az Aston Martin részvényeinek, de hamarosan nagyobb részesedésre tehet szert. Egyes pletykák szerint a Mercedes hosszú távú célja, hogy az Aston főrészvényese legyen - jelenleg az olasz In­­vestindustrial befektetőcsopor­té a legnagyobb, 37 százalékos részvénycsomag. ■ Megjelent az Autó-Motor új szá­ma, keresse az újságárusoknál! Második élet a kínai piacon az ősz elején bemutakozott új Volvo XC90-es premierjével nem ér véget a több mint tíz éve gyártásban lévő, kifutó XC90-es pályafutása. XC Clas­sic néven Kínában szerelik össze az autót, melyet a tervek szerint kizárólag ott forgal­maznak majd. ■ Bezöldült a lipcsei gyár­ bean & green Management díj­jal tüntették ki a BMW lipcsei gyárát, ahol az i3-as és i8-as modellek készülnek. A tudo­mányos szakemberekből álló zsűri nagyra értékelte, hogy a gyár területén lévő négy szél­erőmű évente 26 GWh villa­mos energiát állít elő. ■ I . Dízel-világrekordokat döntött a Mazda, három autót állított rajthoz a németországi Papenburgban található ATP oválpályán a Mazda, amelyek sorra dön­tötték meg az FIA-világrekor­­dokat a 2,0-2,5 literes dízelautó kategóriában. Nagyon együtt haladtak az autók, a 24 órás száguldás végén mindössze 0,89 km/h volt az eltérés az átlagsebességek között. A ko­rábban a kategóriában fenn­álló 209,824 km/órás csúcsse­bességet bőven túlszárnyalták: már 221,072 km/h az átlagse­besség-rekord. Még hátravan a FIA-hitelesítés. A 175 lóerős SkyActiv-D motorral szerelt limuzinokat hét EU-országból származó 23 pilóta vezette. ■

Next