Világgazdaság, 2014. október (46. évfolyam, 190/11450-210/11470. szám)
2014-10-28 / 207. (11467.) szám
2014. OKTÓBER 28., KEDD ÉLETMÓD - AUTÓ MOTOR Picasso és az Űrszekerek teszt Citroen Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDi - Csendes, tágas, pihentető vezetni Ha űrutazásra éppen nem is, a nagy távolságok kényelmes legyűrésére igazán ideális a csúcsdízellel felszerelt hétüléses Picasso. Tóth Zoltán Zsolt Kíváncsi lennék, hogy Pablo Picasso vajon ma hasonló autót rajzolna, vagy történetesen forog a sírjában a nevét viselő francia egyterű láttán? Merthogy a C4 Picasso harmadik nemzedéke tájkép helyett inkább a Star Trek-Űrszekerek című sci-fibe passzolna. Nehéz megjósolni, hogy a futurisztikusan merész és megosztó formatervet hogyan fogadja majd a piac, de a Citroennél láthatóan bíznak az űrhajós stílusban és egyre több modellre varrnak hasonló arcberendezést. Mindenesetre élőben nem olyan sokkoló a Grand C4 Picasso látványa, mint a fotókon: csupán az első lámpák szokatlan kiosztását, elrendezését kell ideig-óráig emésztgetni. Ha már itt tartunk, a feláras kanyarkövető Xenon fényszórók (250 000 Ft) ugyan szép éles fény-árnyék határral, de elég röviden és alacsonyan világítanak. Ezen illene javítani, akárcsak az autó kezelésén. Amíg a színes, érintőképernyős központi kijelző (Tendance és Collection felszereltség 7 col, Intensive és Exclusive szinten 12 col) jóvoltából a középkonzol letisztult, addig a kormányon zavarba ejtően sok, négy forgó- és nyomókapcsoló, s további tíz gomb található. A menürendszer felépítése sem teljesen logikus, bizonyos funkciókat csak többnapos ismerkedés után sikerült előbányászni. Előnyös lenne a navigáció képét megjeleníteni a középre helyezett, digitális műszeregységen, de kizárólag akkor van rá mód, ha a „tapskijelzőn„ is az megy. Mi értelme van kétszer ugyanazt nézni? Ha pedig a klímán vagy a rádión akarunk babrálni, mindkettőről eltűnik a térkép. A kezelési útmutató átböngészése után idővel összeszokhatunk az autóval, de jómagam az egyértelmű, természetes megoldások híve vagyok. Elismerésre méltó viszont a Grand C4 Picasso térkihasználása és rugalmas variálhatósága. Leghátra, a padlóból egyszerűen előhajtogatható két „pótszékre” (200000 forintos opció) sem körülményes bemászni, s gyerekeknek vagy kistermetű felnőtteknek megfelelő férőhelyet nyújt. Akkor még inkább, ha az előttük ülőkben van egy kis jóindulat, és a középső sor egyenként csúsztatható üléseit előrébb húzzák - itt még így sem szűkös a lábtér. Hét ülés mögött is jut némi hely a csomagoknak, a befogadóképesség pedig több lépésben 170-ről egészen 1843 literig növelhető. A BlueHDi jelzés az Euro6-os normát teljesítő, oxidációs katalizátort, AdBlue (karbamid) befecskendezést, SCR-katalizátort és részecskeszűrőt tartalmazó kipufogórendszerrel felvértezett dízelmotorokat takarja - ez 90 százalékkal csökkenti a nitrogén-oxidok (NOx) kibocsátását. Hangja picit nyersebbnek tűnik az eddiginél, de soha nem válik tolakodóvá és kulturáltan jár. Ráadásul ugyanolyan jól használható, mint korábban: lefulladási hajlamnak nyoma sincs, alapjárattól remekül terhelhető és készségesen húz. Úgyhogy korai felkapcsolásokkal is lépést tarthatunk a forgalommal, s ezután ritkán kell foglalkozni az ideálisan áttételezett hatfokozatú váltóval - karja rendesen megvezetett, de kissé hoszszú utakon jár. Ellenkező esetben, amikor szükségét érezzük a 150 lóerőnek és a 370 Nm-nek, elég odalépni az 1997 cm3-es dízelnek. 1800-as fordulattól becsülettel meglódítja a francia nagyvasat, előzési rugalmassága megnyerő és sztrádatempóról is energikusan lép tovább. A Grand C4 Picasso éppen a nagy távolságok kényelmes legyűrésére alkalmas. Csendes, tágas és komfortos, vezetni kellemes és pihentető. Mivel a kényelmes vezetési stílust szerény fogyasztással hálálja meg, ritka vendég a benzinkutakon is - a koplalásban kifinomult start-stop rendszer segíti, így tesztünk végén 5,2 literes átlagot regisztráltunk. Nem utolsó sorban már a Tendance alapfelszereltség is nagyvonalú, az Exclusive csúcskivitel pedig igazán pazar az elektromosan állítható, masszázsfunkciós első foteljeivel és az anyósülés lábtámaszával. Szokatlan formája miatt biztosan nem nyeri el mindenki tetszését, pedig figyelemre méltó családi utazóautó a nagy Picasso. Csúcsfelszereltségnél széria a 3D hatású LED-es hátsó lámpa és az elektromos csomagtérajtó is Használt autó: Citroen Xsara Picasso (1999-2011) Tágas, praktikus és szerethető gombóc volt a C4 Picasso elődje A piacon nagyjából 240 eladó példányt találni, a kínálat mintegy fele benzines, az árak fél- és hárommillió forint között mozognak. A kiszemelt darab 2001-es gyártású, jelenlegi tulajdonosához 2006-ban került 70 000 km-rel, azóta 88 000 km-t tettek meg vele. A vásárlásnál szempont volt, hogy a hátsó sorban három gyerekülés elférjen, és a biztonsági övek becsatolása se jelentsen extra procedúrát. A raktér tágas, az ülések kiszerelésével pedig alkalmi fuvarosként is megállja a helyét a Xsara Picasso. Az 1,6-os, 95 lóerős benzines 110 km/órás tempóig elfogadhatóan gyorsul, átlagfogyasztása 7,0 1/100 km körül alakul. A szokásos olajcseréken és a fékjavításokon kívül 76 ezernél kellett új hátsó kipufogódobot venni, 127 ezernél pedig megtörtént az előírt vezérlés csere. Kicsit később, 131 000-nél megadta magát a kuplung, az akkumulátor és egy félresikerült parkolási manővernél „leugrott” a jobb külső visszapillantó tükör. SZERENCSÉRE sok az utángyártott alkatrész, kedvező árakkal. A következő karbantartásnál a megrepedt leömlő cseréje lesz nagyobb kiadás. Bosszantó, hogy az indítókulcson kikopott a távvezérlő ajtónyitó gombja, de a külső műanyag tobot önmagában nem cserélhető, egy új kulcs és annak „betanítása” cirka 35 ezer forintba kerül. A Már 35 éves a méltán híres Mercedes G-osztály ilágjáró otto Csaknem 900 ezer kilométert tett meg eddig a kocsi, most múzeumba költözött . Két dologgal ünnepli a Mercedes az idén 35 éves G-osztályt, egy limitált szériával, másfelől felvették a gyári gyűjteménybe Günter Holtorf világjáró autóját, az 1988-ban gyártott Otto becenévre hallgató példányt, amellyel az elmúlt 26 év alatt 897 ezer km-t tett meg. Az Edition 35 limitált széria a G350 BlueTec és G500 változatokban érhető el, és kétharmadrészt kétszínű fényezéssel jön. A karosszéria gyöngyháza fehér, ezüstmetál vagy fekete lehet, a kerékjárat-szélesítések, a lökhárítók, a tetőlemez és a külső tükrök minden esetben fényes feketék. Bent fekete-fehér vagy fekete Designo bőrbelsőt találunk, meg némi extra krómot, pár AMG kiegészítőt. Günther Holtorf 1988-ban gyártott autója még nem büszkélkedhet ilyen finomságokkal, a 3,0 literes, 88 lóerős soros öthengeres szívódízel 4 fokozatú kézi kapcsolású váltón keresztül hajt, és bizony a 26 éves expedíció során mintegy fél tonnás túlsúllyal, azaz 3,3 tonnás össztömeggel közlekedett. A szériaállapothoz képest annyi volt az eltérés, hogy megerősített rugókat és lengéscsillapítókat kapott. Csoda, hogy nem borult fel, hiszen a tetőn például mintegy 400 kg-nyi felszerelést szállított folyamatosan, alaposan megemelve a tömegközéppontot. A normál karbantartásokon kívül másra nem nagyon kellett költeni, pedig a közel 900000 km-ből mintegy 250000 km-t nem aszfaltúton tett meg az autó. Összesen 215 országban járt, eközben 410 határátlépés történt, ami összesen fél év várakozási időt jelentett. Első külföldi autóként járt Észak Koreában és Myanmarban, de a Kínában megtett 25 000 km is egyedülálló teljesítmény volt. Otto egyébként nem pihen sokáig a Mercedes múzeumában: 2015 elején egy két éves körútra indul, amely során Európa márkakereskedéseit látogatja végig. Az első megálló München, februárban. ■ A jó öreg veterán megint útra kell, meglátogatja Európa márkakereskedéseit Műszaki adatlap Összlökettérfogat: 1997 cm3 Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel Max. teljesítmény: 110 kW (150 LE) 4000/perc Max, forgatónyomaték: 370 Nm 2000/perc Hosszúság/szélesség/magasság: 4597/1826/1634 mm Tengelytáv: 2840 mm Nyomtáv elöl/hátul: 1581/1584 mm Fordulókör: 11,4 m Saját tömeg/teherbírás: 1505/745 kg Csomagtér: 170/18431 Üzemanyagtank: 551 Gyorsulás 0-100 km/h: 9,8 s Maximális sebesség: 210 km/h Város/országút/vegyes:4,9/3,8/4,21/100 km Tesztfogyasztás: 5,21/100 km C02-kibocsátás: 110g/km A modell alapára: 5 090 000 Ft* A tesztelt modell ára: 7 530 000 Ft A tesztautó szállítója: Citroen Hungária Kft. * VTi 120 tendance (120 LE) HÍRSÁV Szerdától csökken a benzin ára A 95-ös benzin literenkénti nagykereskedelmi árát bruttó 3 forinttal csökkenti a Mal Nyrt. szerdán, a gázolajé nem változik - értesült piaci forrásból hétfőn az MTI. A 95-ös átlagára 382-383 forintra mérséklődik, a gázolajé 399- 400 forint marad. A benzin literenkénti átlagára több éve nem volt 390 forint alatt, legutóbb 2011 szeptemberében kellett 385-389 forintot fizetni az üzemanyagért. ■ Hosszú távon többséget szereznének A Mercedes jelenleg 4 százalékát birtokolja az Aston Martin részvényeinek, de hamarosan nagyobb részesedésre tehet szert. Egyes pletykák szerint a Mercedes hosszú távú célja, hogy az Aston főrészvényese legyen - jelenleg az olasz Investindustrial befektetőcsoporté a legnagyobb, 37 százalékos részvénycsomag. ■ Megjelent az Autó-Motor új száma, keresse az újságárusoknál! Második élet a kínai piacon az ősz elején bemutakozott új Volvo XC90-es premierjével nem ér véget a több mint tíz éve gyártásban lévő, kifutó XC90-es pályafutása. XC Classic néven Kínában szerelik össze az autót, melyet a tervek szerint kizárólag ott forgalmaznak majd. ■ Bezöldült a lipcsei gyár bean & green Management díjjal tüntették ki a BMW lipcsei gyárát, ahol az i3-as és i8-as modellek készülnek. A tudományos szakemberekből álló zsűri nagyra értékelte, hogy a gyár területén lévő négy szélerőmű évente 26 GWh villamos energiát állít elő. ■ I . Dízel-világrekordokat döntött a Mazda, három autót állított rajthoz a németországi Papenburgban található ATP oválpályán a Mazda, amelyek sorra döntötték meg az FIA-világrekordokat a 2,0-2,5 literes dízelautó kategóriában. Nagyon együtt haladtak az autók, a 24 órás száguldás végén mindössze 0,89 km/h volt az eltérés az átlagsebességek között. A korábban a kategóriában fennálló 209,824 km/órás csúcssebességet bőven túlszárnyalták: már 221,072 km/h az átlagsebesség-rekord. Még hátravan a FIA-hitelesítés. A 175 lóerős SkyActiv-D motorral szerelt limuzinokat hét EU-országból származó 23 pilóta vezette. ■