Világgazdaság, 2015. december (48. évfolyam, 231/11740-250/11759. szám)

2015-12-01 / 231. (11740.) szám

Hírsáv L Emisszió A felső vezetés a szén-dioxid-botrányt is elhallgatta VW: indulhat a szoftverfrissítés Négy százalékkal erősödött a Volks­wagen AG részvényárfolyama a Die Welt hírére, miszerint a né­met közlekedésbiztonsági hatóság megfelelőnek találta és engedé­lyezte a dízelbotrányban érintett autók átalakítását. Ennek értelmé­ben a VW-nek 2,46 millió Német­országban futó autóját kell janu­ártól ütemezetten visszahívnia és kijavítania. Különösen jó hír a VW számára, hogy az esetek többség­ben egyszerű szoftverfrissítéssel kiküszöbölheti az alapproblémát, és a károsanyag-kibocsátást a szab­ványok által megengedett szint alá szoríthatja. A mérési eredménye­ket meghamisító szoftverrel szerelt autók száma 11 millió, ebből 8,5 millió fut Európában. A konszern a javításokra 6,7 milliárd eurót tar­talékolt, ebből kényelmesen ki tud jönni. A szervizekbe 1,54 millió Volkswagent, 532 ezer Audit, 287 ezer Skodát és 104 ezer Seatot ren­delnek vissza. Ha a felvázolt műszaki megoldás sikeres lesz, Európa-szerte alkal­mazni fogják, de erről később hoz­nak döntést. Alexander Dobrindt közlekedési miniszter megerősítet­te, hogy az 1,2, az 1,6 és a 2,0 literes motorok kijavítására a vonatkozó tervet elfogadták, míg az Ameriká­ban megbukott 3,0 literesek javítá­sán még dolgoznak Wolfsburgban. A tárcavezető leszögezte: a VW-nek mielőbb megnyugtatóan rendeznie kell az ügyet, emiatt a fogyasztó­kat semmilyen hátrány sem érheti. Hozzátette: pár hete kötelezték a VW-t minden szoftveresen mani­pulált dízelautójának a visszahívá­sára, ez történik most meg. Abból a 2 milliárd euróból sem sok marad, amit a november elején kipattant szén-dioxid-botrányban érintett 800 ezer autó kijavítására tartalékolnak. Esetükben a szén-di­­oxid-kibocsátást „mérték el”, és erre alapozva a valóságosnál jóval kedvezőbb fogyasztási értékekkel árulták a modelleket. A Bild am Sonntagnak a lemondott Martin Winterkorn VW-vezér környezeté­ből származó értesülései szerint a felső vezetés előtt a probléma rég­óta ismert volt, noha ezt is őszinte megdöbbenéssel vették tudomásul. Már tavaly tudtak arról, hogy egyes modellek fogyasztása kö­szönő viszonyban sincs a hivata­losan feltüntetettel, de Winterkorn a problémát a legnagyobb darab­számban érintett modell, a VW Polo TDI 1,4 BlueMotion értéke­sítésének idén tavaszi leállításával gondolta megoldani. Ezt feltűnés-mentesen megtehették volna, hi­szen a modell már túljutott fény­korán, forgalma visszaesett. A VW szóvivője a Reutersnek megerősí­tette, hogy a 2012-től gyártott Polo szén-dioxid-kibocsátását is teszte­lik. Bár tudott róla, a VW elhallgatta a tulajdonosok előtt járművük hi­báját, ami átlagosan 18 százalékos többletfogyasztást okozott. Nem­csak a régi Pólók gyártása, az újaké is szünetel december 17. és január 11. között, mivel a kereslet vissza­esésére és a karbantartásokra hi­vatkozva az eddig szokásos egy hét helyett bő három hétre szabadsá­golják az európai VW-gyárak dolgo­zóit. KRIVÁN BENCE A Volkswagen elég pénzt tartalékolt a javításokra futó afp 2 A Volkswagen árfolyama 132 ­ Beszállítás Árlejtéses aukción kapható megrendelés A Roszatom nem lassít A Roszatom nem fé­kez be amiatt, hogy az Európai Bizottság firtatja a Paks II. rész­leteit. A tenderezte­­tést nem az atomerő­művekre találták ki B. HORVÁTH LILLA „Európában jelenleg öt atomerő­mű épül (ebből egy Nagy-Britan­­niában, egy Franciaországban), és egynek sem tenderen választották ki a szállítóját. Egy ilyen beruházás olyan komplex, olyan sok szempon­tot kell egyeztetni hozzá, hogy azok nem érvényesíthetők egyetlen pá­lyázatban. A tendert nem az atom­erőművekre találták ki. A beruházó országok persze így is több jelent­kező közül, alapos munka során választják ki majdani szállítójukat. Egyiptomban egy egész évig tartott, mire a napokban megbízták a Ro­­szatomot új egységek szállításával” - válaszolt a Világgazdaságnak az orosz állami atomkonszern első ve­zérigazgató-helyettese. Kirill Koma­­rovot azért kérdeztük a Roszatom budapesti Atomex konferenciáján, mert az Európai Bizottság vizsgál­ja a két új paksi blokk szerződéseit, ezen belül azt is, miként jutott a magyar megbízáshoz az orosz tár­saság. A Roszatom a vizsgálat alatt is a 2014-ben aláírt szerződésben foglaltak szerint teljesíti kötelezett­ségeit - hangsúlyozta Komarov. A magyar kormány 2013 végén ismertette az Európai Bizottság­gal a készülő magyar-orosz atom­ipari kormányközi megállapodás tervezetét, és azóta is határidőre válaszol az uniós illetékesek kérdé­seire - emlékeztetett Aszódi Attila, a beruházás kormánybiztosa. Az Euratom-szerződés eleve lehetővé teszi, hogy Magyarország harmadik országgal állapodjon meg. Brüsz­­szel azt is vizsgálja, hogy a projekt nem tartalmaz-e állami támoga­tást. Aszódi Attila szerint nem, de a magyar fél erről is kész tárgyalni, ahogyan arról is, hogy a beruházás mely adatai kerülhetnek nyilvános­ságra. Ezen adatok körét a hazai szabályozás rögzíti. A múlt évben kötött fővállalkozói megállapodás szerint a beruházás egészéért a Roszatom felel, ideérte a költség- és határidőkereteket, to­vábbá az alvállalkozók bevonására beruházás értékének 40 százaléká­ig. Az előkészítés már tart, és Kim Komarov elmondása szerint már beszállítói szerződések is születet­tek, köztük magyarországi cégekkel is. A földrajzi közelség miatt ezek jó eséllyel előnyben lesznek az építési munkákon másokkal szemben. A nukleáris termeléshez kapcso­lódó berendezések Oroszországban készülnek majd, a többire a Rosza­tom pályázatot ír ki: nemrég bein­dított árlejtéses elektronikus aukci­óin bármely vállalkozó - külföldi is Magyarországi cégekkel is kötöttek már beszállítói szerződéseket fotó:roszatom A Roszatom világpiaci súlya Az épülő' atomblokkok száma alapján Első A működő' atomkapacitások alapján Második Az uránkészletek alapján Második Súlya az urándúsításban 36 százalék Súlya nukleáris föredelem­­termelésben 17 százalék FORRÁS: ROSZATOM 2 ÜZLETVILÁGGAZDASÁG 2015. decemberi., kedd Rendkívüli közgyűlést tart a BÉT A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) de­cember 16-án rendkívüli közgyűlést tart, a napirenden alapszabály-módo­sítás, igazgatósági és felügyelőbizott­sági tagok visszahívása és újak válasz­tása is szerepel. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) november 20-án írt alá adásvételi szerződést a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) 68,8 százalékos tulajdonrészének megvásárlásáról az osztrák CEESEG AG-vel és az Österreichische Kontrollbank AG-vel. A BÉT új elnöke Nagy Márton lesz, megtartva jegybanki alelnöki poszt­ját is, vezérigazgatója pedig Végh Richárd lesz, aki jelenleg az MNB tőkepiaci és piacfelügyeleti igazgatói pozícióját tölti be. (MTI) Tovább drágul a benzin Bruttó négy forinttal emeli a 95-ös benzin literenkénti nagykereskedel­mi árát szerdán a Mol Nyrt., a gáz­olajé nem változik - értesült piaci forrásokból az MTI. Az emeléssel a 95-ös benzin átlagára 338-339 forintra nő, a gázolaj ára 341-342 forint marad. Legutóbb múlt pénte­ken változtak az árak, akkor a 95-ös benzin literenként bruttó 3 forinttal, a gázolaj bruttó 2 forinttal drágult. (MTI) Tarolt a Strabag az első kilenc hónapban Megnégyszereződött a Strabag pro­fitja az első háromnegyed évben: Ausztria legnagyobb építőipari válla­latának nettó nyeresége elérte az 58,3 millió eurót, szemben az egy évvel korábbi 14,4 millió euróval. Az építési teljesítmény értéke 6 száza­lékkal 10,26 milliárd euróra, az árbe­vétel pedig 7 százalékkal 9,48 milli­árd euróra emelkedett. Az ered­ményhez főként a szlovák, a lengyel, a német és a cseh piac teljesítménye járult hozzá. A megrendelésállomány viszont 11 százalékkal csökkent, főként Oroszországban és­­ magas bázisról - Németországban. Magyar­­országon, Chilében és Szlovákiában is kifutóban vannak egyes nagy programok, amelyekben a Strabag is részt vett. (MTI) Kereshetik a kiskapukat A magyar kormány a követ­kező hónapokban vélhetően kiskapukat keres, hogy az uniós jog megkerülésével folytathassa a paksi bővítést, mert aligha nyeri meg a Brüsszellel folytatott jogvitát a Napi.hu szerint, amely a BNE régiós hírportált idézi. Az utóbbi nagy büntetéseket és a projekt többéves csúszá­sát is valószínűsíti, de nem írja, hogy mely pontokon. ­ beadhatja ajánlatát. A társaság így érné el, hogy beruházásain megje­lenjenek a legújabb és legbiztonsá­gosabb berendezések, megoldások. A rendszer bevezetése óta 24-szer annyi lehetséges partner jelentke­zett, mint korábban, pedig Rosza­tom eddig is sok külföldi partnerrel dolgozott együtt, a Ganz EEG pél­dául beszállít a Fehéroroszország­ban épülő atomerőműhöz.

Next