Világgazdaság, 2016. április (48. évfolyam, 62-82. szám)
2016-04-07 / 66. szám
4 ÜZLET Uniós pályázaton jutna forráshoz a Dunaferr Nincs vége az acélipar vesszőfutásának Bár idén hajszállal jobb az európai acélipar helyzete, mint tavaly, de az ágazat nem lélegezhet fel. Kína még ontja a dömpingáruját, igaz, már, visszafogja kapacitásait. B. HORVÁTH LILLA Akár a nyár derekáig is tarthat az európai acélárak két hónapja indult erősödése, de ez már aligha hatja meg az indiai Tata Steelt. A világ egyik legnagyobb nehézipari csoportja megválna gyengén muzsikáló nagy-britanniai érdekeltségeitől, a vevőjelölttel kedd óta tárgyal az angol kormány, amely elejét szeretné venni a 15 ezer fős Tata Steel UK bezárásának. Évi 18 millió tonnás európai kapacitásával a Tata Steel a földrész második legnagyobb acélgyártója. A lehetséges új tulajdonos a Sanjeev Gupta kezében lévő Liberty Group nyersanyagpiaci csoport, amelynek évi hárommillió tonna fémtermelő kapacitása is van szerte a világban. A Tata Steel UK helyzete nem egyedi, az acélipari bajok mélyen gyökereznek. Igaz, hogy a földrész acélkereslete az idén kissé nőhet az Eurofer európai acélszervezet elnöke szerint, de az igények jelentős részét továbbra is az olcsó, gyakran állami támogatást élvező, harmadik országokból érkező import elégíti ki. Emiatt Geert Van Poelvoorde az EU kereskedelempolitikáját is hibáztatja. A piacvédelmi eszközök bevezetése nem elég gyors, és az intézkedések sem túl hatékonyak. A dömping nagy része Kínából származik. A 2015 vége előtti másfél évben a Kínából vásárolt acél mennyisége a korábbi több mint kétszeresére nőtt, ezért az Eurofer el szeretné érni, hogy az EU ne ismerje el a távolkeleti ország piacgazdasági státuszát, amíg az nem teljesíti az unió acélkereskedelemmel kapcsolatos elvárásait. A túltermelés egyébként már Kínában is teher: küszöbön a szén- és acélipari dolgozók 15 százalékának, azaz 1,8 millió főnek az elbocsátása. Más európai acélgyártók is szabadulnának a szorításból. Az EU legnagyobb acéltermelőjét, a 16 ezer főt foglalkoztató olaszországi Ilvát februárban verték dobra. A társaságot az olasz kormány tavaly vonta saját irányítása alá. Az EU azonban vizsgálatot indított az Ilva esetleges tiltott állami támogatása miatt. Az olasz kormány ezt követően kínálta eladásra a céget. A hazai Dunaferr Zrt. sincs könynyű helyzetben, ráadásul 51 százalékos orosz tulajdonosa miatt még az Oroszország elleni gazdasági szankciók is sújtják. Cégvezetője, Jevgenyij Tanhiljevics tavaly ősszel azt mondta, hogy cége a túléléséért küzd, ezért az EU által is elfogadott kormányzati segítséget remél. Idei fejlesztéseihez 20 millió euróra lenne szüksége, de lehetetlennek tűnik előteremtenie. Mint a társaság reorganizációs igazgatójától, Sevcsik Mónikától most megtudtuk, azóta hozott némi enyhülést, hogy az Európai Unió védővámot vetett ki az olcsó, kínai hidegen hengerelt lemezekre - a betonacélra is, de az Magyarországon az Ózdi Acélműnek segítség -, egy-két hónapon belül pedig bevezetik a hidegen hengerelt termékekre is. A társaság uniós pályázatokon igyekszik forráshoz jutni. Acélipari dolgozók tüntettek Nagy-Britanniában a hónap elején fotó afp Eredmény Sikeres évet zárt a Mediaworks A tervek felett teljesített a Mediaworks Hungary Zrt., amely több mint 16 milliárd forintos éves forgalmával, közel 650 munkavállalójával, több mint hatvan médiamárkával, többek között nyolc regionális napilappal, a Nemzeti Sporttal, a Népszabadsággal, a Világgazdasággal, női- és gasztromagazin-portfólióval, digitálismédia-termékekkel Magyarország meghatározó lapkiadócsoportja. „Az elmúlt évben átalakítottuk a cégcsoport irányítását, termékfejlesztéseket hajtottunk végre, költséggazdálkodási programot vezettünk be. Az árbevétel csaknem 5 és a nyereség 10 százalékkal haladta meg 2015-ben a tervezettet, ami azt mutatja, hogy stabilan nyereségesen lehet üzemeltetni a vállalatcsoportot a nehéz lappiaci körülmények ellenére is” - mondta el Rónai Balázs, a Mediaworks vezérigazgatója. Kiemelte: „2015-ben az olvasói igényekhez alkalmazkodva számos termékünket megújítottuk. Úgy tűnik, hogy a változtatásokat a hirdetők is értékelik, hiszen a vállalatcsoport hirdetési bevételei a nyomtatott lappiac csaknem 7 százalékos zsugorodása ellenére a tervezettnél és az egy évvel korábbinál is jobban alakultak." Idén a vállalatcsoport menedzsmentje a termékfejlesztések mellett mind szervezeti, mind pedig akvizíciós lehetőségeket értékel. VG Átszervezés Csoportos létszámleépítés a A Tesco kereskedelmi lánc 141 dolgozójától válik meg csoportos létszámleépítés keretében - tájékoztatta a Kereskedelmi Dolgozók Független Szakszervezete (KDFSZ) az MTI-t szerdán. A leépítés oka, hogy a Tesco országos személyügyi adminisztrációs központot hoz létre, így az átalakításból adódóan a létszámcsökkentés személyzeti, humánpolitikai vezetőket és adminisztrátorokat, valamint kereskedelmi tervezői, szervezői munkaköröket, továbbá ügyviteli alkalmazottakat érint a fővárosban és 9 megyében - írták. A tájékoztatás szerint a társaság vezetése egyeztetett a szakszervezettel az átszervezésről. A KDFSZ legfontosabb kérése az volt, hogy az érintett munkavállalók számára a felmondási idő a végkielégítés és a további egy hónapra járó távolléti díj mértékével hosszabbodjon meg, ezt azonban a munkáltató nem teljesítette. A csoportos létszámleépítés megállapodástervezetét a KDFSZ nem fogadta el, mert álláspontja szerint az nem megfelelő a munkavállalók számára. A Tesco erre reagálva közölte, országos személyügyi adminisztrációs központot hoz létre, a korábbi struktúra megszűnése 145 dolgozót érint, ugyanakkor az új központban 110 munkatársat tud majd foglalkoztatni új munkakörökben a cég. A vállalat tájékoztatása szerint azok a munkavállalók, akiknek a munkaköre az új központ megalakulásával megszűnik, lehetőséget kapnak, hogy pályázzanak az újonnan létrejövő pozíciókra. A cég emellett mindent megtesz annak érdekében, hogy minden érintett kollégát tovább tudjon foglalkoztatni. VG Már csomagolnak ráj VILÁGGAZDASÁG 2016. április 7. csütörtök Az iparág nyakán a kvótaveszély Nagyobb teherrel fenyegeti az acélipari vállalatokat az EU emissziókereskedelmi rendszerének idei évre tervezett újabb módosítása. Az elképzelés szerint 2021 és 2030 között ez 34 milliárd euró költséget okozna az EU acéliparának, ami lerombolná az iparág gazdasági életképességét Geert Van Poelvoorde szerint. Az Eurofer európai acélszervezet elnöke szerint az erős verseny és a fölös kapacitások miatt növekvő import mellett az ágazat nem tudja tovább hárítani ezeket az egyoldalú többletköltségeket. Az Eurofer azt javasolja, hogy a legjobban teljesítő acélipari berendezéseket ne terheljék ezek a többletköltségek. Az EU (28) nyersacéltermelése MNB Bírságot kapott a Budapest Bank A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 11,5 millió forintra bírságolta a Budapest Bankot tegnapi határozatában, mivel a bank megsértett különféle előírásokat. A jegybank megállapította, hogy a hitelintézet a lakossági és mikrovállalkozói ügyfélkörben nem tartotta be maradéktalanul a pénzforgalmi szolgáltatások nyújtásáról szóló törvény előírásait. Voltak problémák egyebek között a keretszerződések tartalmával, a szerződéskötést megelőző tájékoztatással, a költségmentes felmondás lehetőségével kapcsolatban is. A hitelintézet emellett a pénzforgalom lebonyolításáról szóló MNB-rendelet szabályai közül megsértette a fizetési megbízás teljesítésére, visszautasítására, a haladéktalan jóváírásra, valamint az értéknap használatára vonatkozó rendelkezéseket. A jegybank arra kötelezte a Budapest Bankot, hogy legkésőbb szeptember 30-áig orvosolja a problémákat, és tegye meg az ehhez szükséges intézkedéseket. H. B. Borostyánkő : Új vasúti folyosó nyílhat Vasúton éledhet újjá az ókori borostyánnút. Lengyelország, Szlovénia, Szlovákia és Magyarország nevében ugyanis szándéknyilatkozatot nyújtott be a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium az Európai Bizottsághoz egy új árufuvarozási folyosó létrehozásáról. Az RCF 11-es, Amber nevű korridor révén nőhet a nemzetközi vasúti áruszállítás. A GYSEV vasúthálózata éppen a tervezett folyosó központjában helyezkedik el, az Amber így összeköti többek között a társaság soproni intermodális terminálját a szlovén Koper kikötővárossal, valamint fontos szlovén, szlovák és lengyel terminálokkal, illetve ipari régiókkal, áll a GYSEV közleményében. Az Európai Bizottság 2010-es rendeletében kilenc, nemzetközi árufuvarozási folyosó létrehozásáról döntött. A korridorok célja, hogy versenyképes árufuvarozást szolgáló európai vasúti hálózat alakuljon ki az Európai Unión belül. Az Amber (Borostyánkő) folyosó az első új, uniós áruszállítási korridor lehet azután, hogy megszületett az uniós rendelet a nemzetközi árufuvarozási korridorok létrehozásáról. VG