Világgazdaság, 2016. április (48. évfolyam, 62-82. szám)

2016-04-07 / 66. szám

4 ÜZLET Uniós pályázaton jutna forráshoz a Dunaferr Nincs vége az acélipar vesszőfutásának Bár idén hajszállal jobb az európai acél­ipar helyzete, mint ta­valy, de az ágazat nem lélegezhet fel. Kína még ontja a dömpingáruját, igaz, már, visszafogja ka­pacitásait. B. HORVÁTH LILLA Akár a nyár derekáig is tarthat az eu­rópai acélárak két hónapja indult erősödése, de ez már aligha hat­ja meg az indiai Tata Steelt. A világ egyik legnagyobb nehézipari cso­portja megválna gyengén muzsiká­ló nagy-britanniai érdekeltségeitől, a vevőjelölttel kedd óta tárgyal az angol kormány, amely elejét szeret­né venni a 15 ezer fős Tata Steel UK bezárásának. Évi 18 millió tonnás európai ka­pacitásával a Tata Steel a földrész második legnagyobb acélgyártója. A lehetséges új tulajdonos a San­­jeev Gupta kezében lévő Liberty Group nyersanyagpiaci csoport, amelynek évi hárommillió tonna fémtermelő kapacitása is van szer­te a világban. A Tata Steel UK helyzete nem egyedi, az acélipari bajok mélyen gyökereznek. Igaz, hogy a földrész acélkereslete az idén kissé nőhet az Eurofer európai acélszervezet el­nöke szerint, de az igények jelentős részét továbbra is az olcsó, gyakran állami támogatást élvező, harmadik országokból érkező import elégíti ki. Emiatt Geert Van Poelvoorde az EU kereskedelempolitikáját is hi­báztatja. A piacvédelmi eszközök bevezetése nem elég gyors, és az in­tézkedések sem túl hatékonyak. A dömping nagy része Kínából származik. A 2015 vége előtti más­fél évben a Kínából vásárolt acél mennyisége a korábbi több mint kétszeresére nőtt, ezért az Eurofer el szeretné érni, hogy az EU ne ismer­je el a távolkeleti ország piacgazda­sági státuszát, amíg az nem teljesíti az unió acélkereskedelemmel kap­csolatos elvárásait. A túltermelés egyébként már Kínában is teher: küszöbön a szén- és acélipari dolgo­zók 15 százalékának, azaz 1,8 millió főnek az elbocsátása. Más európai acélgyártók is szaba­dulnának a szorításból. Az EU leg­nagyobb acéltermelőjét, a 16 ezer főt foglalkoztató olaszországi Ilvát februárban verték dobra. A társasá­got az olasz kormány tavaly vonta saját irányítása alá. Az EU azonban vizsgálatot indított az Ilva esetleges tiltott állami támogatása miatt. Az olasz kormány ezt követően kínálta eladásra a céget. A hazai Dunaferr Zrt. sincs köny­­nyű helyzetben, ráadásul 51 száza­lékos orosz tulajdonosa miatt még az Oroszország elleni gazdasági szankciók is sújtják. Cégvezetője, Jevgenyij Tanhiljevics tavaly ősszel azt mondta, hogy cége a túléléséért küzd, ezért az EU által is elfogadott kormányzati segítséget remél. Idei fejlesztéseihez 20 millió euróra len­ne szüksége, de lehetetlennek tű­nik előteremtenie. Mint a társaság reorganizációs igazgatójától, Sev­­csik Mónikától most megtudtuk, azóta hozott némi enyhülést, hogy az Európai Unió védővámot vetett ki az olcsó, kínai hidegen hengerelt lemezekre - a betonacélra is, de az Magyarországon az Ózdi Acélmű­nek segítség -, egy-két hónapon belül pedig bevezetik a hidegen hengerelt termékekre is. A társaság uniós pályázatokon igyekszik for­ráshoz jutni. Acélipari dolgozók tüntettek Nagy-Britanniában a hónap elején fotó afp Eredmény Sikeres évet zárt a Mediaworks A tervek felett teljesített a Media­works Hungary Zrt., amely több mint 16 milliárd forintos éves for­galmával, közel 650 munkaválla­lójával, több mint hatvan média­márkával, többek között nyolc regionális napilappal, a Nemze­ti Sporttal, a Népszabadsággal, a Világgazdasággal, női- és gaszt­­romagazin-portfólióval, digitális­­média-termékekkel Magyarország meghatározó lapkiadócsoportja. „Az elmúlt évben átalakítottuk a cégcsoport irányítását, termékfej­lesztéseket hajtottunk végre, költ­séggazdálkodási programot vezet­tünk be. Az árbevétel csaknem 5 és a nyereség 10 százalékkal haladta meg 2015-ben a tervezettet, ami azt mutatja, hogy stabilan nyereségesen lehet üzemeltetni a vállalatcsopor­tot a nehéz lappiaci körülmények ellenére is” - mondta el Rónai Ba­lázs, a Mediaworks vezérigazgatója. Kiemelte: „2015-ben az olvasói igé­nyekhez alkalmazkodva számos ter­mékünket megújítottuk. Úgy tűnik, hogy a változtatásokat a hirdetők is értékelik, hiszen a vállalatcsoport hirdetési bevételei a nyomtatott lap­piac csaknem 7 százalékos zsugo­rodása ellenére a tervezettnél és az egy évvel korábbinál is jobban ala­kultak." Idén a vállalatcsoport me­nedzsmentje a termékfejlesztések mellett mind szervezeti, mind pedig akvizíciós lehetőségeket értékel. VG Átszervezés Csoportos létszámleépítés a A Tesco kereskedelmi lánc 141 dolgozójától válik meg csoportos létszámleépítés keretében - tájé­koztatta a Kereskedelmi Dolgozók Független Szakszervezete (KDFSZ) az MTI-t szerdán. A leépítés oka, hogy a Tesco országos személy­ügyi adminisztrációs központot hoz létre, így az átalakításból adó­dóan a létszámcsökkentés sze­mélyzeti, humánpolitikai vezetőket és adminisztrátorokat, valamint kereskedelmi tervezői, szervezői munkaköröket, továbbá ügyviteli alkalmazottakat érint a fővárosban és 9 megyében - írták. A tájékoztatás szerint a társaság vezetése egyeztetett a szakszerve­zettel az átszervezésről. A KDFSZ legfontosabb kérése az volt, hogy az érintett munkavállalók számára a felmondási idő a végkielégítés és a további egy hónapra járó távolléti díj mértékével hosszabbodjon meg, ezt azonban a munkáltató nem teljesítette. A csoportos létszám­­leépítés megállapodástervezetét a KDFSZ nem fogadta el, mert állás­pontja szerint az nem megfelelő a munkavállalók számára. A Tesco erre reagálva közölte, or­szágos személyügyi adminisztrá­ciós központot hoz létre, a korábbi struktúra megszűnése 145 dolgozót érint, ugyanakkor az új központban 110 munkatársat tud majd foglal­koztatni új munkakörökben a cég. A vállalat tájékoztatása szerint azok a munkavállalók, akiknek a munka­köre az új központ megalakulásával megszűnik, lehetőséget kapnak, hogy pályázzanak az újonnan lét­rejövő pozíciókra. A cég emellett mindent megtesz annak érdeké­ben, hogy minden érintett kollégát tovább tudjon foglalkoztatni. VG Már csomagolnak ráj VILÁGGAZDASÁG 2016. április 7. csütörtök Az iparág nyakán a kvótaveszély Nagyobb teherrel fenyegeti az acélipari vállalatokat az EU emissziókereskedelmi rend­szerének idei évre tervezett újabb módosítása. Az elkép­zelés szerint 2021 és 2030 kö­zött ez 34 milliárd euró költ­séget okozna az EU acélipa­rának, ami lerombolná az iparág gazdasági életképes­ségét Geert Van Poelvoorde szerint. Az Eurofer európai acélszervezet elnöke szerint az erős verseny és a fölös ka­pacitások miatt növekvő im­port mellett az ágazat nem tudja tovább hárítani ezeket az egyoldalú többletköltsége­ket. Az Eurofer azt javasolja, hogy a legjobban teljesítő acélipari berendezéseket ne terheljék ezek a többletkölt­ségek. Az EU (28) nyersacéltermelése MNB Bírságot kapott a Budapest Bank A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 11,5 millió forintra bírságolta a Budapest Bankot tegnapi határo­zatában, mivel a bank megsértett különféle előírásokat. A jegybank megállapította, hogy a hitelinté­zet a lakossági és mikrovállalkozói ügyfélkörben nem tartotta be ma­radéktalanul a pénzforgalmi szol­gáltatások nyújtásáról szóló tör­vény előírásait. Voltak problémák egyebek között a keretszerződé­sek tartalmával, a szerződéskötést megelőző tájékoztatással, a költ­ségmentes felmondás lehetőségé­vel kapcsolatban is. A hitelintézet emellett a pénzforgalom lebonyo­lításáról szóló MNB-rendelet sza­bályai közül megsértette a fizetési megbízás teljesítésére, visszauta­sítására, a haladéktalan jóváírásra, valamint az értéknap használatára vonatkozó rendelkezéseket. A jegybank arra kötelezte a Buda­pest Bankot, hogy legkésőbb szep­tember 30-áig orvosolja a prob­lémákat, és tegye meg az ehhez szükséges intézkedéseket. H. B. Borostyánkő : Új vasúti folyosó nyílhat Vasúton éledhet újjá az ókori bo­rostyánnút. Lengyelország, Szlo­vénia, Szlovákia és Magyarország nevében ugyanis szándéknyilat­kozatot nyújtott be a Nemzeti Fej­lesztési Minisztérium az Európai Bizottsághoz egy új árufuvarozá­si folyosó létrehozásáról. Az RCF 11-es, Amber nevű korridor révén nőhet a nemzetközi vasúti áru­­szállítás. A GYSEV vasúthálózata éppen a tervezett folyosó központ­jában helyezkedik el, az Amber így összeköti többek között a társaság soproni intermodális terminálját a szlovén Koper kikötővárossal, va­lamint fontos szlovén, szlovák és lengyel terminálokkal, illetve ipari régiókkal, áll a GYSEV közlemé­nyében. Az Európai Bizottság 2010-es ren­deletében kilenc, nemzetközi áru­fuvarozási folyosó létrehozásáról döntött. A korridorok célja, hogy versenyképes árufuvarozást szolgá­ló európai vasúti hálózat alakuljon ki az Európai Unión belül. Az Am­ber (Borostyánkő) folyosó az első új, uniós áruszállítási korridor lehet azután, hogy megszületett az uniós rendelet a nemzetközi árufuvarozá­si korridorok létrehozásáról. VG

Next