Világirodalmi lexikon 2. Cam–E (1972)

D - De Gaulle, Charles

maga újkeletű is, e gondolat — a leg­szélsőségesebb­en naturaliszti­kus - veriszti­­kus elképzelések kivételével — az ókor óta minden esztétikai koncepcióban fel­lelhető, noha a deformáció, eltérítés célját és mikéntjét a különböző irányza­tok igen különféle módon határozzák meg. E különféle felfogások sokaságában a hagyományos esztétika két fő vonu­lata közül az egyik a szépségcentrikus felfogásé, mely szerint a deformáló eljárások célja a valóság megszépített tükrözése (bővebben a szépség), a másik a realisztikus esztétikáké, melyek szerint a deformációnak a tipizálás céljait kell szolgálnia (bővebben —tipikus).­­ A fogalom maga a századforduló óta ter­jedt el. Már G. Th. Fechner központi kategóriaként használja az eltérést (Ab­weichung), mikor azt kutatja, hogyan alakítja át a művészet a valóság tér- és időviszonyait; később a valóságtól való eltérés objektív kritériuma helyébe a polgári művészetelméletekben egyre in­kább a megszokott valóságképtől, való­ságélménytől való eltérés szubjektívebb kritériuma lépett (O. Sterzinger, L. Spi­tzer). IT. Seidler különbséget is tesz e kettő között, deformációnak azt nevezve, ami­kor a szépirodalom a maga nyelvi vilá­gában „szellemileg újjáépíti", s így meg­változtatja a nyelven kívüli világot, elidegenítésnek viszont azt, mikor a műélmény eltér a köznapi, megszokott benyomásoktól.­­ Sajátosabb értelem­ben használják a deformációf eltérítés fogalmát és ezek szinonimáit a struktu­ralizmus különböző irányzatai. E fogal­mak az orosz formalista iskola terminoló­giájából származnak, ahol a deformáció (gyefor­macija) kategóriája ahhoz a fel­fogáshoz kapcsolódott, mely szerint egy­részt a műalkotás egységes és zárt egész, a valóság ténye, s az új tárgy a műalko­tás kontextusa,ha úgy illeszkedik be, hogy aláveti magát a mű belső törvényeinek, és így egy meghatározott deformációt, át­alakítást szenved. Másrészt a mű elemei, egységei bonyolult hierarchikus viszony­ban állanak egymással, s a domináns elem is deformálja a neki alávetett ele­meket (ahogyan pl. a vers ritmusa defor­málhatja a mondat szerkezetét). Innen vette át és fejlesztette tovább a gondola­tot a cseh strukturalizmus, melynek rokon fogalma a dezautomatizáció, aktualizáció (—aktualizáció 3.), majd az angolszász (deviation) és francia (écart, déformation) —új kritika. E fogalomhasználat általá­ban figyelmen kívül hagyja a művészet valóságtükröző funkcióját. O 2. Szű­kebb értelemben a közvetlen valóság jelenségformáitól fokozottabban eltérő, azokat „eltorzító" alkotásmód, melynek eredményeként a műben a —fantasztikum vagy az —abszurd ábrázolás jegyei válnak uralkodóvá. O 3. Legszűkebb értelem­ben a szatirikus és groteszk ábrázolás alkotómódszerének megjelölése, mint­hogy ezekben az ábrázolási módokban a valóság torz jelenségei kerülnek elő­térbe (­szatíra, groteszk, torzítás). Ilyen értelemben használja a fogalmat a gro­teszk elméletét tárgyalva pl. W. Kayser. O 4. Pejoratív értelemben a valóság hamisan torz ábrázolása, a társadalmi igazságok kendőzése, eltorzítása az alko­tásban (-í-még torzítás). O 5. Stilisztikai értelemben az adott kor érvényben levő köznyelvi normáitól vagy költői konven­cióitól való eltérés, a­­hírérték forrása. O 6. Az újabb marxista szakirodalomban is használatos a deformáció fogalma a szó fent imertetett valamennyi értelmé­ben, a különböző polgári elméletekkel szemben azonban a marxista tükrözési elmélethez igazodó felfogásban (—realiz­mus, tükrözés). O írod.: Hankiss E.: Az irodalmi kifejezésformák lélektana (1970). Nyirő Lajos—Kovács Endre— Szerdahelyi István De Gaulle [dögöl], Charles (Lille, 1890. nov. 22.—Colombey-les-deux-Églises,1970. nov. 9.): francia államférfi, tábor­nok, memoáríró. Pályáját mint hivatásos katona kezdte. Fiatal vezérkari tiszt korában írta első katona-politikai cik­keit, pamfletjeit. Meggyőző erejű, pole­mikus könyveiben a francia hadsereg szervezeti, technikai korszerűsítéséért szállt síkra. Bírálta a legfelsőbb katonai vezetés hagyományos, elavult defenzív szemléletét. Első művei: La discorde chez Vennemi ('Széthúzás az ellenség táborá­ban', 1924); Le fil de l'épée ('A kard éle', 1932); Vers l'armée de métier ('A zsoldos hadsereg felé', 1934); La France et son armée ('Franciaország és hadserege', 1938). 1940-ben hadügyi államtitkár, Franciao. összeomlásakor Angliába távo­zott. Nem ismerte el a kapitulációt alá­író Pétain rendszerét és Londonban meg­alakította a Szabad Franciaország (1942 júliusától: Harcoló Franciaország) Bi­zottság emigrációs központot. Az ellen­állás vezetőjeként patetikus rádiószóza­taival nagy hatást gyakorolt a francia közvéleményre. 1943 júniusától az ellen­állás legfőbb szervének, a Francia Nem­zeti Felszabadító Bizottságnak elnöke volt. Hazája felszabadítása után 1944-től 1946-ig Franciao. miniszterelnöke. Majd, mivel nem sikerült keresztülvinnie az alkotmány módosítását, lemondott. Az aktív politikától visszavonulva írta meg 39 Világirodalmi Lexikon II. 609

Next