Világirodalmi lexikon 2. Cam–E (1972)

C (folytatás) - Carvajal, Micael de - Carvalho, Francisco Antonio, Junior - Carvalho, Maria Judite de - Carvalho, Ronald de - Carvalho, Vicente de; Vicente Augusto de Carvalho - Cary, Arthur Joyce Lunel

legjobb színvonalán állnak.­­ Magyarul: 1 vers (Szerdahelyi I., Hesperidák kertje, anto., 1971). Horányi Mátyás Carvajal [kárvárál], Micael de (Pla­nencia, 15. sz. végen ?, 1530 k.): spanyol drámaíró, színész. A Tragédia llamada Josef­ina ('Josefinának nevezett tragédia', 1546),­­ az Hurtado de Toledo által befeje­zett Las cortes de la muerte ('A halál udvara', 1557) c. autó első részének szer­zője. Carvalho [kárválya], Francisco Anto­nio, Junior (Rio de Janeiro, 1855. máj. 6.—Rio de Janeiro, 1879. máj. 3.), brazil költő. Jogot végzett, majd bíró­ként működött Rio de Janeiróban. Szív­szélhűd­ésben halt meg.­­ Fellépése ide­jén Brazíliában a legélesebben folyt a harc a romantika ellen. Ő maga is a realizmus felé törekedett, ezért küzdött a pesszimizmus, melankólia, a romanti­kus presztőzség és pátosz ellen. Azonban negatív vonásoktól sem maradt mentes. Ezek epigonságából, a baudelaire-i ten­denciák kétes interpretálásából fakadtak (öncélú immoralizmus, amely nála oly­kor szadizmus-fitogtatássá, sőt nyers bes­tialitássá is válik).­­ Főbb művei: Pa­risiana ('Párizsi dalok', 1879); Hespérides ('Heszperidák kertje', posztumusz kiad., 1887). O Magyarul: 1 vers (Majtényi Z., Hesperidák kertje, anto., 1971). O írod.: S. Romero: História da Literatura Bra­sileira (1949). Tavaszy Sándor Carvalho (kárválya), Maria Judite de (1921 — ): portugál írónő. Fő témája: az egyén drámája a sokaságban, főleg a lélek­telen nagyvárosban. Egy-egy hangsúly­ban vagy gesztusban össze tudja sűríteni a szavakban ki nem mondható mély csüggedést és végtelen kétségbeesést.­­ Novelláskötetei: Tanta gente ('Annyi ember', 1959); As palavras poupadas ('Elhallgatott szavak', 1961); Passagem sem barcos ('Tájkép csónakok nélkül', 1964). Rónai Pál Carvalho [kárválya], Ronald de (Rio de Janeiro, 1893. máj. 16.—uo., 1935. febr. 15 ): brazil költő, irodalomtörté­nész. Jogi tanulmányok után állami hivatalt vállalt. Kezdetben futurista volt, majd visszatért az akadémikus parnasszizmushoz, melynek ismert kép­viselője lett. Főleg irodalomtörténeti munkássága jelentős: Pequena história da literatura brasileira ('A brazil irodalom rövid története', 1919).­­ Jelentősebb verseskötetei: Poemas e sonetos ('Költe­mények és szonettek', 1919); Epigramas ironicos e sentimentais ('Ironikus és szentimentális epigrammák', 1922); Jo­gos pueris ('Gyermekjátékok', 1926); Toda America ('Egész Amerika', 1926).­­ Magyarul: 1 vers (Rónai P., Brazília üzen, anto., 1939). Carvalho [kárválju], Vicente de­ Vicen­te Augusto de Carvalho (teljes név), (Santos, 1886. ápr. 5.—uo., 1924. ápr. 22.): brazil költő. Jogot végzett, Sao Paulo állam képviselője, majd belügyi államtitkára (1891 — 1892) volt. 1908-ban bírónak nevezték ki. A Brazil Akadémia tagja.­­ Történelmi és epikus témái, Oachdes-kultusza, a tengert dicsőítő versei a brazil parnasszizmus egyik fő kép­viselőjévé teszik, bár nála a kötelező érzéketlenséget nemegyszer szimbolista szubjektivizmus és romantikus melankó­lia enyhíti. Ez utóbbinak köszönheti rendkívüli közönségsikerét. Élete utolsó éveiben a modernizmus egyik kedvenc céltáblája. O Fő kötetei: Rosa, rosa de amor ('Rózsa, szerelem rózsája', 1902) és Poemas e cangões ('Költemények és dalok', 1908). O Magyarul: 1 —­1 vers (Rónai P., Brazília üzen, anto., 1939; Majtényi Z., Hesperidák kertje, anto., 1971). O írod.: F. Cunha: Bevezetés (Vicente de Carval­ho: Poesia, 1965); O. d'Azevedo: Vicente de Carvalho e os Poemas e Canisões (1970). Rónai Pál Cary [ke­rt], Arthur Joyce Lunel (Lon­donderry, 1888. dec. 7.—Oxford, 1957. márc. 29.): angol író. Oxfordban, Edin­burgh-ben és Párizsban művészettör­ténetet tanult. 1913-tól 1920-ig előbb katonai, majd Nigériában adminisztratív szolgálatot teljesített. Egészségi állapota miatt tért vissza Angliába, Oxfordban telepedett le, és irodalmi munkásságából élt. Első írásai a harmincas években jelentek meg.­­ Elbeszéléseivel, regényei­vel és kritikai írásaival élvonalbeli helyet foglal el a 20. sz. angol irodalmában. Sokoldalú művész, igen változatos témák­hoz nyúlt. Hitelesség, életszerűség, az emberi egyéniség tisztelete jellemzi írá­sait. Helyét az angol regény történetében az határozza meg, hogy Defoe moralizálá­sát, Dickens különc embereket formáló ábrázolását J. Joyce belső monológjaival párosítja. Témájuk szerint regényei négy nagy csoportra oszthatók. Pályája első szakaszából valók afrikai tárgyú művei, melyekben élesen rávilágít az afrikai és európai ember gondolkodásmódja közti különbségre. Legjobb ilyen regénye a Mister Johnson (1939). Második kor­szakába tartozó regényei a gyermek­korral foglalkoznak. Charley Is My Dar­ling ('Charley a kedvencem', 1940) londoni nyomornegyedbeli gyerekek há­borús sorsáról ír. A James Tait Black-

Next