Világirodalmi lexikon 10. P–Praga (1986)

P - Pontoppidan, Erik - Pontoppidan, Henrik

Pontoppidan [pontopidán], Erik (Århus, 1698. aug. 24.—?, 1764. dec. 20.), dán pap, író, tudós. E. Pontoppidan püspök (1616— 1678) unokaöccse, nagybátyjától való meg­különböztetésére az ifjabb jelzőt használják. 1735-től udvari lelkész Koppenhágában, VI. Keresztély király felkérésére írt hittanköny­ve, a Sandhed til Gudfrygtighed ('Az istenfé­lelem igazsága') 1737-ben jelent meg, és másfél évszázadon keresztül a konfirmáció­ra készülő ifjúság kézikönyve volt. 1738-ban a teológia rendkívüli professzorává nevezték ki.­­ Történeti-filológiai mun­kái közül jelentős a Marmora Danica ('Dán márványfeliratok', 2 köt., 1739—1741) c. gyűjtemény, valamint a németül írt Anna­les ecclesiae danicae ('A dán egyház évköny­vei',4 köt., 1741 1752), amelyben a szerző elsőként foglalta össze a dán egyház törté­netét. Menoza c. regényében (3 köt., 1742— 1743) kora egyházi viszonyait veszi szemügy­re. 1747-ben önkéntes száműzetésbe vonult Norvégiába, mivel az új király, V. Frigyes és az udvar nem tűrte a pietista lelkészeket. A norvég irodalommal foglalkozó írások mellett szótárt adott ki Glossarium Norva­gicum ('Norvég szójegyzék', 1749) c. Rend­kívül jelentős műve, a Forsog paa Norges naturlige historie ('Kísérlet Norvégia termé­szeti leírására', 1752—1753) c. topográfiai leírása a műfaj hagyományait folytatja.­­ 1755-től ismét Koppenhágában működött, az egyetemen tanított. Többször próbált meg sikertelenül egyetemi reformokat ke­resztülvinni. Különös jelentőségre tett szert alapvető földrajzi munkája, a Den danske atlas ('Dán Atlasz', 1763—1781), amit hét kötetre tervezett, de már nem tudott be­fejezni. O­­rod.: M. Neilendam, Erik Pontoppidan (2 köt., 1930—1933). Ars Péter Pontoppidan [pontopidán], Henrik; frusti­cus; Urbánus (újságírói álnevek), (Frederi­cia, 1857. júl. 24.—Charlottenlund, Kop­penhága mellett, 1943. aug. 21.): dán író. Ősei apai ágon több évszázadra visszame­nőleg papok voltak, s a Broby város latin nyelvű tükörfordításából formált Pontop­pidan nevet az író születése idején Dánia egyházi és kult­urális életének számos jelen­tékeny személyisége viselte. A szülői ház puritán, nyomasztó légkörében tizenöt testvére között is magányosnak érezte magát, lévén egyedüli, aki már gyermek­korában fellázadt a komor, állandó bűn­tudatot ébresztő szellem ellen. Műszaki érdeklődésén és tehetségén felül a családi tradíciókkal való szembeszegülés vezette, amikor 1874-ben a koppenhágai Politech­nikai Intézetbe jelentkezett; mérnöki ta­nulmányait azonban záróvizsgája előtt, 1879-ben megszakította, ugyanis egy sváj­ci utazás élményeinek hatására — melyek­ből első, később megsemmisített Hjemve ('Honvágy', 1877) c. drámáját írta — úgy döntött, hogy író lesz. Ezután pár évig a bátyja igazgatta hjortlundei népfőiskolán tanított, majd 1881-ben, első könyve hono­ráriumából feleségül vett egy parasztlányt, akivel különböző falvakban és vidéki kis­városokban csaknem tíz évig élt együtt. (Újságcikkeit, melyeket jobbára kényszer­ből, négytagú családja kenyérgondjainak enyhítésére írt, ebben az időszakban szig­nálta Rusticusként.) A nyolcvanas évek vége felé Koppenhága közelébe költözött, fővárosi lapok munkatársa lett, bekapcso­lódott az irodalmi életbe, és „felszámolta otthoniatlan otthonát". Az 1892-es, máso­dik házasságkötését követő két évtizedre esik munkásságának legtermékenyebb sza­kasza: ekkor készült el, részben itáliai, németek-i és svájci utazásai alatt, kisregé­nyeinek többsége és három nagy regénye. Az első világháború utáni években sokat betegeskedett, visszavonultságát csak Nor­végiába és Jylland északi részébe tett nyári útjai szakították meg. Bár hazája politiku­sai sohasem szívlelték igazán, idősebb korá­ban több dán és külföldi hivatalos elisme­résben részesült: egyebek közt Randers város díszpolgára, Lund egyetemének dísz­doktora lett, s 1917-ben K. Gjellerup dán íróval megosztva elnyerte az irodalmi No­bel-díjat. Alkotóerejét élete végéig meg­őrizte: utolsónak szánt, szellemi önéletrajzát magába foglaló művét néhány hónappal nyolcvanhat esztendős korában bekövet­kezett halála előtt még sikerült befejeznie. O­­­rói pályáját gyalogos országjárásai és a paraszti életformába való belekóstolásai során szerzett gazdag személyes tapaszta­latainak novellisztikus feldolgozásával kezd­te. Korai, árulkodó című elbeszéléskötetei­ben — Staekkede Vinger ('Nyesett szárnyak', 1881); hilsbybilleder ('Falusi kéj­ek', 1883); Fra Hytterne ('A kunyhókból', 1887); Skyer ('Felhők', 1890) a szegény parasztság szociális kiszolgáltatottságát ábrázolta, nem elégedve meg a puszta látlelettel, hanem a klasszikus novellaszerkesztés eszközeivel, írói kommentár nélkül feltárva e kiszolgál­tatottság okait is: a gyakorlatilag korlátlan hatalmú egyház és (a provizórium, a hír­hedt Estrup-kormány idején) a vele szövet­séges csendőrállam erőszakkal gátolja meg a nép gazdasági, politikai és szellemi fel­emelkedését. A G. Brandes által a hetvenes években meghirdetett „modern áttörés"

Next