Világirodalmi lexikon 10. P–Praga (1986)

P - Pontoppidan, Erik - Pontoppidan, Henrik

PONTO programjának leghűbb beteljesítői, a szo­ciális felháborodás, a valóságfeltárás, a javító szándék irodalmának legjobb, egy­szerű tendenciózusságba sohasem fulladó darabjai ezek a tömör elbeszélések; szerző­jük mégis joggal tiltakozott egyoldalú ér­telmezésük ellen. Pontoppidan kora legak­tuálisabb kérdését, a szabadság problémáját vizsgálta minden művében, de sohasem elvont elméleti módon, mindig konkrét társadalmi—lélektani folyamatokba ágya­zottan. Ifjúkori novelláiban a legszembeöt­lőbb rabság, az anyagi javaktól való meg­fosztottság a fő téma. Később sokszínűbb és árnyaltabb lesz a kép, a szabadság lehetősége vagy hiánya központi szervező elvként bukkan fel mind a természeti, biológiai, lelki szférának, mind a politikai, vallási és financiális életnek a rajzában.­­ Ez a szemléletbeli és tematikai bővülés először a kisregényekben bukkan fel: a hosszabb elbeszélésnyi terjedelmű írások részben kényszerből születtek, ugyanis a kiadójával kötött szerződés értelmében Pon­toppidan nem írhatott 15 ívnél hosszabb művet; másrészt viszont előkészítették a századforduló táján készült nagy regénye­ket, az azokban szikárabban tárgyalt kér­déseket több oldalról, gyakran szatirikus vagy polemikus éllel járták körül. Jelentő­ségük ezért korántsem másodlagos, még ha a kétségkívül monumentálisabb epikus al­kotások mellett az irodalomtörténet-írás haj­lamos is mostohábban bánni velük. A kisre­gények fő tárgya az egyik címével a többiét is megjelölve Det­ store Spagelse ("A nagy kísértet", 1907). Ez az összefoglaló elnevezése azoknak a kerülő úton: lelkiis­meretfurdalás, levetkőzhetetlen előítéletek, megváltoztathatatlan beidegződések for­májában jelentkező visszahúzó erőknek, amelyek a nevelés, a szülői­­­élda, a szűk látókörű környezet, a vallásos ideológia révén oltódnak az egyénbe, s nyomorítják meg annyira, hogy örökre képtelen lesz felszabadult, teljes életet élni. Rájuk ha­gyományozott hamis képzetek fogságában vegetálnak e művek szereplői, tragikus vétségük, hogy nem ismerik fel tévedései­ket, még önmaguk és mások sorsának tönk­retétele után sem. Ha valami kibillenti őket megszokott alvilágukból, vagy gyilkos­ságban,öngyilkosságban keresnek mene­déket, mint az I­ng Kiskor (1885, Schöpflin A., Mártha, az ördög leánya, 1919) hősnője, vagy visszahúzódnak, és újabb illúziólétet építenek maguknak, mint a Mimoser ('Mi­mózák', 1880) túlérzékeny lelkű kisasszo­nyai és a Wildt ('Vad', 1890) poétikus ifjú álmodozója. Mások, így pl. a Den gamle Adam ('Az ősi Ádám', 1894) és a Harsang ('Énekek éneke', 189­5) szereplői, nem lát­ván az, hogy a szenvedélyek feltétlen elfoga­dásának, az ösztönös érzelmek követésének a század­fordulón oly divatos posztromantikus elmélete nem a személyiség kiteljesedését, hanem éppenséggel egyoldalú beszűkülését vonja maga után, a felületesen szerelemnek képzelt, valójában csak önmagukra figyelő vágyakozásba merülve próbálnak kitörni életidegenségükből, természetesen sikerte­lenül. Semmi elől nem védő búvóhely a családi otthon is, mert ha rejtőzködésre használják, igazi emberi tartalmát, az egyén korlátozottsága együttes meghaladásának mindig megújuló lehetőségét veszíti el, s bornírt hétköznapok szürkesége telepszik rá: ezt bizonyítja a házassággal foglalkozó kisregények legkitűnőbbje, a szimbolikus és realista ábrázolás páratlanul tömör öt­vözetét nyújtó Den kongelige Onest (1908, Hajdú H., A királyi vendég, Thora van Deken, 1929). Néhány műben azonban fel­csillan a megoldás is. A metaforikus című l.sbjornen ('A jegesmedve', 1887) címsze­replője, egy Grönlandra szegődött pap, nem kevés külső és belső küzdelem árán megszabadul illúzióitól, és értelmes cselek­vésre módot adó életteret talál; a polgári házasság csődjére pedig, iróniáját a felvilá­gosodás egyik kedvenc műfajának, az utó­pisztikus mesének formai-stílusbeli felidé­zésébe burkolva, egyfajta matriarchális, a kötetlen nővér-fivér viszonyra alapított csa­ládmodell bevezetését ajánlja gyógyírként az író a Det ideale Hieniben ('Az eszményi otthon', 1900). Ugyancsak érvényesnek tet­sző választ adnak a kor kihívására Pontop­pidan két művész kisregényének főalakjai, a Nattevugt ('Éjjeli őrjárat', 1894) festője, és a Han­s Kva­st og Melu­sine ('Hans Kvast és Meluzina', 1907) zeneszerzője, ám utóbb kimondatlanul is kiderül, hogy mind a festő prófétai attitűdje, mind a komponista soro­zatos megalkuvások fejében kivívott sikere személyes kudarcot takar: az előbbi fájdal­masan nevetséges, az utóbbi szánnivalóan gerinctelen figura, akik a polgári társada­lomban a művész számára kijelölt kény­szerpályákon sodródnak végig, s választási lehetőségük csupán abban áll, hogy az integritás elveszítésének egyik vagy másik útjára lépnek. Az egyéni szabadság csak ábránd egy olyan korban, amely lényege szerint gátolja az embert helyzetének fel­mérésében és igazi belső természetének ki­bontakoztatásában — ez a kisregények közös végkicsengése.­­ Az addig kisebb valóságszeletekben bemutatott problémák először a kilencvenes évek főműve, a Det

Next