Világosság, 1974. január-június (15. évfolyam, 1-6. szám)

1974 / 5. szám - Avar Pál: Szocioterápia és szociális kreativitás

Szocioterápia és szociális kreativitás Napj­aink kultúrantropológiai vizsgálódásai s a hoz­zájuk kapcsolódó szociológiai és szociálpszichológiai kutatások mind sokoldalúbban bizonyítják azt a mar­xizmus klasszikusai által oly erőteljesen hangsúlyozott tényt, hogy az emberi nem fennmaradását, valamint az egész bolygón egyedülálló fejlettségét elsősorban a kezdettől fogva csoportosan, közösségben folytatott munkatevékenységének köszönheti: ennek során fej­lődtek ki és csiszolódtak képességei. Az alacsony ter­metű, gyenge testalkatú, nem különösebben éles érzék­szervi adottságokkal rendelkező ősember társai segít­sége nélkül aligha tudott volna megkapaszkodni és fejlődni a természeti környezetben. A sajátos szerkezetű „sokemeletesen” rétegzett em­beri személyiség titka is végeredményben ebben, a minden élőlénynél alapvetőbb egymásrautaltságban gyökeredzik. De a tudat, még az egyéni tudat is elsőd­legesen kollektív, társadalmi tudatként alakult ki, s a később individualizálódó tudatosság ma is elsősor­ban az egyén társadalmi viszonyulásainak tükrözője ,­s e mivoltában mindig a közösségi tudat valamilyen integrációs szintjének szerves része. Vitatkozni ezen manapság aligha lehet, legfeljebb azon — vitatkoznak is rajta épp eleget —, hogy ez a kollektív, pontosabban „csoport-tudat” (G. H. Mead belső fórumnak nevezi) milyen létszámú kollektíva, tehát kis csoport (család, törzs, baráti, munkatársi közösség), vagy nagy csoport (nemzetség, osztály, réteg, nemzet) sajátosságait hor­dozza, fejezi ki, tükrözi vissza. Ma már lényegében lezártnak tekinthetők azok a vi­ták, amelyek akörül folytak, vajon a kiscsoportok mikroszociológiai vizsgálata összeegyeztethető-e a tör­ténelmi materializmusban rejlő szociológiai szemlélet­tel. Világossá vált, hogy, bár a kiscsoportok kutatása nem helyettesítheti a társadalmi makro­struktúrák marxista elemzését­­, de kiegészítheti és sajátos aspektusokból elmélyítheti azt. E felismerés alapján napjaink szovjet szociológiai vizsgálataiban is mind 298 nagyobb szerepet kapnak a kisebb csoportok „belvilá­­ ­gészség és társadalom­ ­ának” feltárására tett kísérletek. (E kísérletekről bővebben Pataki Ferenc: Bevezetés a Csoportlélektan c. esszékötethez, Gondolat, 1969. 7—44. o., és A társadalmi „nagycsoportok” értékorientációi, Való­ság, 1972. 7. sz. 26—39. o. című tanulmányaiban olvashatunk.) A pszichoterapeuta számára e ma már jelentős múltra visszatekintő kutatási irány leglényegesebb felisme­rései és megállapításai elengedhetetlenek ahhoz, hogy segítségükkel egy valóban új és korszerű gyógyeljárást dolgozzon ki — anélkül persze, hogy a korábbi eljárá­sok időtálló, ma is sikerrel használható elemeit, elvi vagy módszertani eredményeit figyelmen kívül hagyná. Én és mások Számos szociálpszichológus és szociológus szerint való­jában nem az egyének, hanem kis embercsoportok képezik a társadalom alapegységeit. Jóllehet e felfogás képviselői — tudatosan vagy szűklátókörűen — gyak­ran elhanyagolják a társadalom nagy érdekcsoportjai­nak (osztályok, rétegek) döntő befolyását a politikai tudat, a társadalmi helyzetfelismerés, cselekvési orientáció stb. formálására, pszichológiai szempontból még egyoldalúságában is érdekesen emelnek ki egy sa­játosan emberi lelki mechanizmust, s ezzel a „hétköz­napi ember” praktikus gondolkodási struktúrájára vi­lágítanak rá éles reflektorfénnyel. Ez a struktúra, a tapasztalat szerint, gyakran önállósul, és szélsőséges eseteiben oly módon atomizálódik, hogy a neurotikus­­pszichotikus tünetekben is kifejezheti a társaitól elsza­­kadt-elszigetelődött individuum szorongató magán- és magány­­tudatát. (Amennyire hatalmas vívmánya volt a polgári fejlődésnek a természetszabta közösségi keretektől mindinkább függetlenedő, a „saját lábára ál­ló” individuum kialakulása, épp annyi negatív követ­kezményt hordozott magában az a tény, hogy az indi­vidualizálódás a polgári társadalomban az általános elidegenedés keretei között, az emberi viszonylatok

Next