Világosság, 1981. január-június (22. évfolyam, 1-6. szám)

1981 / 2. szám - Lengyel László: Az állam válsága: Nicos Poulantzas emlékének

Az állam válsága Nicos Poulantzas emlékének­­ ivr. I­­licos Poulantzas görög-francia politológus, filozófus szinte teljesen ismeretlen maradt a magyar szellemi élet előtt. 43 évesen hunyt el 1979-ben, öt könyvet és számtalan cikket hagyva hátra, amelyekből egy sor sem jelent meg magyarul. Nicos Poulantzas talán nem is annyira egyéniségében, műveinek újszerűségében jelentős, hanem abban a láncolatban, amit nemzedékével alkot. 1936-ban szü­letett Athénban és a 60-as évek elején kapcsolódott be a megélénkülő francia szellemi élet baloldali ára­mába. Louis Althusser tanítványa lesz, akinek hatá­sát egész életén át nem tudja levetkőzni. De ugyan­akkor átérzi a baloldal minden rezdülését, 1968-ban közel kerül a trockistákhoz, majd Antonio Gramsci eszméit dolgozza fel j­ól-rosszul magában, és erős a kö­tődése az ún. „tiers- monde”-ista (a harmadik világ problémáiból kiinduló) irányzatokhoz is. Elméletének alapelemei éppen ezért ellentmondásosak: institucio­­nalista beállítottságot örököl Althusser-től, átveszi Trockij fasizmuselméletét, bonapartizmus-koncep­­cióját, élvezettel nyúl Gramsci hegemónia-teóriájához és végül a világméretű gazdasági egyenlőtlenséget, a metropoliszok és a perifériák viszonyát elemzi „tiers­­-monde”-ista alapon. Nemzedékéből sokan állnak fiatal oktatóként a diák­­mozgalmak mellé, mások — mint például Régis Debray nevű althusseriánus indíttatású társa­i Ku­bában, Bolíviában, Dél­kelet Ázsiában vagy Afriká­ban keresnek gyakorlati igazolást ideológiájukra. Poulantzas időszaka azonban a 70-es évek kezdetén jön el, addig a baloldal „jó tanulója”. Akkor lép ki az „iskolapadból”, amikor a baloldal megosztottá, szét­­esővé válik. A 68-as fiatalok egy része, perifériára szo­rulva — baloldali eszmékkel felvértezve, vagy inkább azoktól lemeztelenítve — áll a politikai stabilizálódás, majd pedig a gazdasági válság elé, próbálja fenntar­tani korábbi befolyását, azután pedig egyszerűen 88 önmagát és csoportjait. Más részük fokozatosan in­tegrálódik a polgári intézményekbe, illetve felszívódik a hagyományos pártokban és szakszervezetekben. Is­mét mások, a radikálisabbak, különösen a 70-es évek végén, de már a korábbi erjedés alapján, az érdeklődés középpontjába ugornak, amikor az „új jobboldal” kemény és nyers szavait hajítják saját korábbi esz­méikre. Az „új filozófusok” és a kevésbé ismert, de nem kevésbé harcias „új közgazdászok” (Glucksman, Lévy, Nemo, Stoleru stb.), radikálisan támadják a hagyományos társadalmi monopóliumokat, legyen az állam, párt, szakszervezet, ideológia — immár jobb­ról. Talán nem véletlen, hogy a pártok közti, periférikus baloldalon elsősorban a harmadik világból, vagy Dél-Európából származó fiatal, hazátlan értelmiség maradt, görögök, spanyolok, portugálok, arabok, afri­kaiak és latin-amerikaiak.­ Ezt a margóra szorított értelmiséget saját ellentmondásos helyzete is nyom­ta: idegenek voltak egy ellenséges erődben, a baloldal és az értelmiség elleni kampány szorosan összefonó­dott , sorsukban az idegenek elleni kampánnyal. Egészen másként gondolkoztak a szegény és a gazdag országok közti viszonyokról a válság idején, internaci­­onális módon fogták fel a metropoliszokban meg­jelenő szegénységet (ellentétben az éledő nacionaliz­musokkal a hagyományos pártokban), és másként­­gondolkodóknak bizonyultak a chilei, a portugál, a spanyol, a görög vagy a kelet-európai eseményeket illetően, mint Európa-centrikus fejlett világbeli tár­saik. Nicos Poulantzas igazi fejlődése az új jobboldallal szembesülve kristályosodott ki. Ha megéri, nagy király vált volna belőle:­ ­ Samir Amin, Kosztasz Vergopoulosz, Manuel Castells, Babakar Sine stb. Ez az értelmiség kissé hasonló szerepet tölt be ma Nyugat-Európa baloldali szellemi közéletében, mint a közép-kelet-európai értelmiségi emigránsok a 20-as, 30-as években, de tükrözi a baloldal erőteljes be­­szorítottságát.

Next