Világosság, 2000. január-május (41. évfolyam, 1-5. szám)

2000 / 1. szám - VALLÁSTÖRTÉNET - Gábor György: Héberül pedig tudni kell: A héber nyelv a középkori keresztény gondolkodás tükrében

Világosság 2000/1 32 »Vallástörténet « Gábor György HÉBERÜL PEDIG TUDNI KELL A héber nyelv a középkori keresztény gondolkodás tükrében „Egy írott szöveg mindenki számára megszólal, aki tud olvasni.” (Leo Strauss: Az üldöztetés és az írás művészete) „A szövegnek olvashatónak kell lennie.” (Hans-Georg Gadamer: Szöveg és interpretáció) „A nyelv tehát testvériség, s ennélfogva felelősség a Másik iránt, vagyis felelősség azért, amit nem követtem el­­ a másik szenvedéséért és hibájáért.” (Emmanuel Lévinas: Nyelv és közelség) „Csak egy nyelvem van, és az nem az enyém.” (Jacques Derrida: A másik egynyelvűsége) „A tudomány szeretete vezetett el téged Párizs városába, s így hát rátaláltál erre a Je­ruzsálemre, amelyre oly mohón vágyódtál. Mert csakugyan, itt Párizsban pengeti tíz­­húrú hárfáját Dávid király, s zsoltárait itt tölti meg misztikus érzülettel, itt olvassák és értelmezik Izajás próféciáit, a többi próféta is itt énekli verseit egybehangzó dallam­mal, s itt fogadja a tanulni vágyókat bölcs Salamon. Ide tódulnak nagy tömegben a klerikusok, s számuk lassan már meghaladja a laikusok népes táborát is. Boldog város az, ahol a szent könyveket nagy buzgalommal forgatják, s rejtélyeit a Szentlélek adta csodás képességgel tárják fel; boldog az a város, ahol sokan olvasnak, sok kitűnő­ pro­fesszor él, s ahol a teológia tudománya oly fejlett: joggal nevezhetjük hát Párizst a tu­dományok városának.”­ A XII. század második felében Philippus de Harveng premontrei apát vetette önfe­ledten papírra ezeket az elragadtatott és forró lelkesültségtő­l átitatott sorokat vala­melyik nagy reménységű ifjú tanítványának írott buzdító levelében, hogy tovább fo­kozza annak csillapíthatatlan tudásszomját, s kissé kiszínezze a nagyvárosba igyekvő" ambiciózus fiatalember elő­tt a metropolis lenyűgöző­ tudományos kínálatát. Nem tud­hatjuk persze, hogy a középkor képzeletet és valóságot sokszor tetszőlegesen felcse­rélő, az imagináció és a tapasztalati világ határait „spiritualizáló”, a realitást és a fan­tasztikumot könnyedén összemosó lázas atmoszférájában a levelet olvasó ifjú tudós­palánta minő ábrándképekkel ékesítette fel képzelőtehetségét: vajon lelki szemei előtt önmagát látta-e, mondjuk a Szabad Művészetek Karának hallgatójaként, amint nagy buzgalommal kommentálja Arisztotelész logikai munkáját, vagy kissé remegő rá-

Next