Világosság, 2000. január-május (41. évfolyam, 1-5. szám)

2000 / 1. szám - FILOZÓFIA - Marno Dávid: Véget érhet-e a történelem? Hegel és Danto a történelem végéről

18 Filozófia Világosság 2000/1 Marno Dávid: Véget érhet-e a történelem? meny jelentése” fogalom illusztrálására. Ugyanakkor viszont, amellett hogy tagadta a történelem tudomány voltát, azt is tagadta, hogy művészet lenne; álláspontját úgy le­hetne megfogalmazni, hogy a történelem a „történet” (story) genusába tartozik, ám a regényétől különböző­ speciesbe. A vita további alakulása ezzel megpecsételő­dött. A narratív modellnek számos kriti­kusa akadt. Voltak, akik gyakorlati érveket hoztak fel ellene, példákat a nem narratív történetírásra; ezek közül a leggyakrabban emlegetett Burckhardtnak az itáliai rene­szánszról írott könyve. Mások ugyanezt a kifogást elméleti alapon fogalmazták meg, amikor azt állították, hogy a történetem központi fogalma nem az esemény, hanem a struktúra vagy a funkció. Azonban, mint késő­bb bebizonyosodott, a legelő­relátóbb kri­tika egészen más természetű, normatív bírálat volt. Mandelbaum, aki kezdettől fogva a relativizmus harcos kritikusa volt, rámutatott, hogy történelmi magyarázatnak a nar­ratívára való redukciójától egyenes út vezet az abszolút történelmi relativizmusig. Érvelésem az volt, hogy egy történet elmondása vagy ismert, vagy kitalált esemé­nyek elmondását jelenti, márpedig a történelem feladata éppen az, hogy addig isme­retlen tényeket adjon elő­. Ily módon a történelem nem lehet lényegében narratív. Ám számunkra Mandelbaumnak az a nézete különösen fontos, amely a narratív modellt és a relativitást kapcsolja össze. A történelem irodalmi jellege persze már Dante elő­tt sokakban felmerült, ám az is kétségtelen, hogy nem került a figyelem középpontjába, talán éppen azért nem, mert a Hempel által definiált határok közé nem férhetett be, így Dante lett az, aki Hempel megvédésével párhuzamosan újra felvetette a problé­mát, azzal a javaslatával, hogy a történelmi megismerés analízise terjedjen ki az explanandumra is. Hiszen ha valóban ilyen jelentő­sége van a történelmi esemény deskripciójának, akkor adekvát feltenni a kérdést, hogy vajon van-e az adott ese­ményről adható leírások számának elvi korlátja. Dante nem válaszolhatott erre a kér­désre nemmel, egyszerűen azért, mert, ahogyan azt majd késő­bb látni fogjuk, a szubsztantív történelemfilozófia elleni támadásában felhasználta azt az állítást, hogy nincsen a múltról adható deskripciók számának logikai határa. A narratíva és a deskripció fogalmainak középpontba kerülésével így Dante után az elemzésekben egyre több szerepet kaptak a retorikai, esztétikai és irodalmi kategóriák. Ezzel párhu­zamosan a szerzők egyre fokozottabban koncentráltak valódi történelmi szövegekre, a korábbiaknál nagyobb terjedelműekre is, azt vizsgálva, mi az, ami miatt ezeket törté­nelemnek tekintjük. Gyakran egészen radikális következtetések jelentek meg, így egy J. H. Hexter’5 nevű szerző a történelmi retorika szabályait elemezve arra jutott, hogy a történelem sajátosságát olyan attribútumai adják, amilyen például a lábjegyzetek kö­telező használata. Hexter esete ugyanakkor azt is jól példázza, hogy a vita már nem­csak a filozófusok között zajlott, hanem beszálltak történészek, mint éppen ő is, és iro­dalomkritikusok is, mint például Northrop Frye. Végül a fordulatot leginkább két szer­ző nevéhez lehet kötni, Roland Barthes-éhoz és Hayden White-éhoz. Barthes a törté­nelmet elsősorban ideológiai beszámolónak tekintette, White viszont inkább a mítosz, illetve a metafora fogalmaival dolgozott. White-nál újra megjelentek normatív kijelen­tések, amelyek azonban már egyértelműen morális jellegűek voltak, a történész ak­tuális feladatait fogalmazták meg, a történelem kulturális funkcióit. A szubsztantív tör­ténelemfilozófia rehabilitációjára ezzel párhuzamosan több kísérlet is történt. Haskell Fain16 az analitikus történelemfilozófia újabb fordulatában egyenesen a szubsztantív

Next