Világosság, 2002. január-július (43. évfolyam, 1-7. szám)

2002 / 2-3. szám - IRODALOMELMÉLET - Kibédi Varga Áron: Narráció és kommentár

Világosság 200212-3 Kibédi-Varga Áron: Narráció és kommentár Irodalomelmélet szabályaihoz, valamint az elocutióhoz, azaz a beszéd amplifikáló-bővítő kidíszíté­séhez. E mellett a két szorosabb értelemben vett retorikai eszköz mellett az irodal­mi hermeneutika használja azokat a meggondolásokat is, amelyeket a reneszánsz óta poétikának neveztek, majd az utóbbi évtizedekben - a strukturalizmus hatása alatt - narratológiának. Inventio - azaz intencionatitás, elocutio - azaz stilisztika és poétika - azaz narratológia: ez az a három eszköztár, mely az irodalmi hermeneutika rendelkezésére áll. A három között az a világos különbség, hogy míg a retorikai inventio és a poétika általában egy szöveg egészének az értelme­zését segíti elő, addig az elocutio általában csak egyes részletek értelmezésére al­kalmas. 1. A retorikai­ hermeneutikai inventio alapgondolata, hogy minden szöveg szer­zőjének célja van azzal, amit ír.­ Meg kell találni a szerző szándékát, és ebből kell azután minden mást levezetni: az érvelés részleteit, az alakzatok használatát és a cselekmények egymásutánját. Le Bossu XVII. századbeli francia jezsuita filozófus szerint az Iliász alapgondolata a széthúzás veszélye, a több ezer soros eposz nem más, mint érvek végeláthatatlan láncolatának felsorakoztatása ennek a gondolat­nak a bizonyítására.­ A példa kissé erőszakolt, de kritikusok gyakran mondják lé­nyegében ma is ugyanezt, amikor az eposzoknál egységesebb struktúrájú és rövi­­debb művek lényegét akarják megragadni. Nicolas Ruwet szerint nagyon sok reneszánsz szonett variál egy közös mélystruktúrát („szeretlek”). És az a kritikus, aki a Bovaryné lényegét például úgy fogalmazza meg, hogy tragikus következmé­nyei lehetnek annak, amikor egy fiatalasszony gyerekkori fantáziáit szeretné meg­valósítani a felnőttek józan világában, nem tesz tulajdonképpen mást, mint Le Bossu, megállapítja a regény alapintencióját, és ebből kiindulva igyekszik azután megmagyarázni a cselekmény és a stílus részleteit. 2. Az elocutio azaz az alakzatok rendszere általában a mikroanalízist szolgálja, és a kritika egyes alakzatokat csak kivételes esetekben tekint egy egész szöveget átfogó hermeneutikai ismérvnek, általában akkor, amikor egy alakzattípus egy szövegben kimondottan dominál. A strukturalisták, Jakobson nyomdokaiban járva elsősorban a trópusok iránt érdeklődtek és úgy vélték, hogy az irodalmi alkotáso­kat metaforikus vagy metonimikus szerkezetük alapján lehet megkülönböztetni. Hayden White amerikai történetfilozófus ezt az tropikus rendszert nem irodalmi művekre is kiterjesztette, és a XIX. századi nagy francia történészek egymástól el­térő világnézetét egy-egy trópus domináló szerepe világosan reflektálja.­ Ezek a hetvenes években divatos kutatások általában viszont figyelmen kívül hagytak néhány további, a strukturalista binaritástól távol eső alakzatot, amelyek egyes szövegek értelmezésénél döntő jelentőséggel bírnak. Három ilyen alakzatra sze­retném felhívni a figyelmet. 2a. Az első és valójában legelterjedtebb alakzat az ismétlés, a repetitio, mely­nek rengeteg válfaja van: anaphora, epiphora, epanalepszisz, anadiplószisz, gradatio stb. Az ismétlés tulajdonképpen a legprimitívebb szövegstrukturáló je­lenség, legegyszerűbb formáit kisgyerekek is használják, amikor izgatottan és gyorsan el akarnak mesélni valamit („és akkor..., és akkor...”). Az ismétlés mon­­dattanilag a mellérendelés 50 eszköze és két merőben ellentétes célt szolgálhat. Egyrészt, például a költészetben, a deixist segíti elő: egyenként rámutat egymás

Next