Világosság, 2008. január-június (49. évfolyam, 1-6. szám)

2008 / 5. szám - ANTROPOLÓGIA - Lakatos Dóra: Indiai cigányok, avagy életre kelt európai „cigány mítoszok” Indiában (Antropológia)

Lakatos Dóra Ш Indiai cigányok, avagy életre kelt európai „cigány mítoszok” Indiában azonáltal sokan, akik csak rövidebb időt töltenek itt, sokszor találkozhatnak magukat Gypsynek valló emberekkel, akik ráadásul foglalkozásukat tekintve gyakran emlékez­tetnek a régi, hagyományos cigánymesterségeket űző európai cigányokra. Talán ezek az élmények mondatják sokakkal: mintha „Ciganisztánban”járna az ember­. AZ EURÓPAI CIGÁNYOK EREDETÉNEK NYOMÁBAN Először is érdemes áttekinteni röviden, honnan is ered az európai cigányság indiai ere­detének elmélete. A cigányok indiai eredetének felfedezése Vályi István nevéhez fűződik, aki hollan­diai tanulmányai során malabári diáktársai beszédében a cigány nyelvből számára ismerős szavakat fedezett fel. Ezt követte H. Grellman A cigányok című munkájának megjelenése (Grellman 1787, 349-50), s ettől kezdve a cigányok indiai eredete több írásban is előfordult. Az indiai eredettel kapcsolatban máig jelennek meg különféle tanulmányok­ 10, de ezek sokkal inkább történeti, nyelvészeti, nem pedig antropológiai szempontból közelítik meg a kérdést. Ami jelen esetben érdekes az az, hogy Európá­ban és az európai cigányság körében mit jelent, illetve jelentett az elmúlt időszakban az indiai származás tudata. Törzsök Judit Kik az „igazi cigányok”? című tanulmányának (Törzsök 1998, 31-39) első részében részletesen tárgyalja, mik voltak azok az alapvető sarokkövek, melyek mentén a cigány nemzettudat, s ezen belül az indiai eredet formálódni kezdett Euró­pában. „A cigányok és a cigányok eredete meghatározásának eszközei nagyrészt az európai nemzetek önmeghatározó eszközeivel azonosak, így a cigányok számára­­ ’találni kellett’ saját nyelvet, történelmet és földet."­ Ezek a definíciós elemek természe­tesen az európai nemzetek számára sem álltak mindig készen tökéletes formában: az önálló nyelvet például nyelvújító-nyelvtisztító mozgalmak révén kellett függetlenebbé és nemzetibbé tenni, és az önálló történelem keresése is megszakadt a múlt egy-egy pontjától visszamenőleg.” A továbbiakban arról ír, hogy sem az egységes nyelv, sem a kapcsolódó anyag: Kőszegi Edit-Szuhay Péter Kései születése, dokumentumfilmje, Néprajzi Múzeum. Ebben a filmben Choli Daróczy József így fogalmaz: „De ahogy leültek az asszonyok, ahogy megfordultak, ahogy mentek az utcán, szóval mit mondjak, megint Ciganisztánba vagyok? Már megint Ciganisztánba?" Hozzáte­szem, nem kifejezetten a vándor törzsekkel, a fentebb is említett népcsoportokkal kapcsolatban érezte úgy, hogy „Afganisztánban" jár. India egésze ragadta magával, nem csupán egy-egy népcsoport.­­ Az eredetkutatásnak két nagy vonulata létezik: egyik az egyiptomi eredet, a másik az indiai mellett érvel. Az utóbbi időben a kutatók többsége - összehasonlító nyelvészeti kutatások eredményeire és különféle forrá­sokra támaszkodva - az indiai eredet mellett teszi le a voksát. Mindazonáltal az olyan kérdések, mint például mikor jöttek el Indiából az európai cigányok, egy vagy több kivándorlási hullámról beszélhetünk-e, milyen tár­sadalmi státusú népek voltak az elvándorló ősök, a mai napig vita tárgyát képezik. Lásd erről például Fraser 1996; Vajda 1998. 10 Az eredetkutatások, a nemzettudat kialakulása, a nemzeti identitás keresése nem önmagában áll, hanem euró­pai környezetébe ágyazódik. Eric Hobsbawm Tömeges hagyomány-termelés c. tanulmányában (Hobsbawm 1987,127-197) arról ír, hogy Európában a XVII—XVIII. század folyamán gyors és mély társadalmi változások mentek végbe. A társadalmi csoportoknak új eszközökre volt szükségük ahhoz, hogy biztosítsák és kifejezzék a társadalmi kohéziót, identitást, strukturálják a társadalmi kapcsolatokat, mivel a hagyományos (rendi, feu­dális) hierarchia már nem volt megfelelő erre a célra. Miután az 1870-es évektől szinte mindenhol megtörtént a szavazati jog kiterjesztése, a fő kérdéssé az vált e rendszer működését tekintve: hogyan mozgósíthatja az állam a polgárokat. Ennek érdekében a polgároknak egy „polgári vallást" kellett teremteni. Az ügy érdekében pedig mindenféle eszköz mozgósítható volt: építészet, történelem-értelmezés, mítosz-teremtés, ceremóniák, rituálék, esetleg ellenségkép gyártása stb. Ebben az időben tehát komoly lendületet vett több európai népcso­port, így például a magyar nép eredetkutatása, s ekkor születtek meg az első elméletek, elemző munkák az európai cigányság eredetéről is. Talán érdemes megjegyezni, hogy ebben az időben a cigány eredettörténet kutatói között egyetlen cigány származású kutató sem volt. 38

Next