Világosság, 1950. január-március (6. évfolyam, 1-75. szám)

1950-02-12 / 37. szám

a­k bárhol a világon a haladásért küzdenek, így fejleszti bennünk is az újat, az igazit, szeretetünket Pártunk és népünk iránt. így me­ríthetünk erőt a szovjet film alko­tásaiból, melyek égetően időszerűek számunkra, akik elindultunk a szo­cializmus felé vezető úton. Min­denki, aki ezen, az úton halad, dol­gozzék bár a termelés legkülönbö­zőbb szakaszain, fegyvert és erőt kap a szovjet filmekből. A tudo­mány haladó munkásai előtt a „Pavlov”, a „Micsurin”, vagy a „Viharos alkonyat” láttán vilá­gossá válik a tudós egyetlen helyes útja, a „Szibériai rapszódia” ,zon­goraművésze minden haladó mű­vész útját határozza meg. A „Há­rom­ találkozás” a kommunista társadalmat építő embereknek a munkához való megváltozott viszo­nyáról beszél. Milliók érzik ezt ná­lunk is, milliók fedezték fel az el­múlt öt esztendő során, mit jelent számukra a szovjet film. A harmincéves szovjet filmmel új művészetet ünnepelünk, az egyetlen igazi filmművészetet ünnepeljük. A szocialista-realista filmművészet al­kotásait, amelyek hőse a nép, tar­talma valóság, valamennyit a szo-,­cialista eszme hatja át. Tartalom és­­forma pompás összhangja, újszerű realista színészi játék és fényképe­zés, az élettel való eltéphetetlen kap­csolata, a nép való életének hűséges ábrázolása, és magas eszmei tarta­lom különbözteti meg a polgári film­ipartól. A burzsoá film piacra készül — a szovjet film gazdája, kritikusa, hőse és alkotója a nép. A burzsoá film kendőzni akarja a valóságot, a Figyelmet szeretné elterelni az igazról — a szovjet film nemcsak a jelen valóságát tükrözi, de utat is mutat a jövő felé. A polgári film, ha „politikamentes”, akkor is a reakciós politika szócsöve, lezü­lleszti az em­bert, mocsárrá teszi az életét, gyil­kolásra, bűnözésre nevel, a lemon­dás, pesszimizmus árnyait csempészi a szívekbe, lerombolja mindazt, ami jó és tiszta, magasztalja, ami züllött és erkölcstelen. A szovjet film — mint az egész szovjet művészet — jövőnkbe vetett, hitünket acélozza,­ felfedi mindazt, ami előre visz, az élniakarást, a­ jobbért való küzdelmet erősíti a nép művészetének legtisztább, legragyo­góbb eszközeivel. Ezért a szocialista­realista szovjetfilm az egyetlen kö­vetendő" új filmművészetünk szá­mára, ezért tanít és lelkesít s nyújt olyan gazdag művészi élményt, mely­ről a polgári társadalom legjobbjai is legfeljebb csak álmodhattak. Ennek a­ példamutató művészetnek látjuk most két kimagasló és repre­zentatív új alkotását. A Sztálingrádi csata második része és a Világifjú­­sági Találkozóról készült színes film szinte mindazt tartalmazza, ami a harmincéves filmművészetben ki­­kr­istályosot­ j­att. S éppen ezért lehe­tünk különösen büszkék arra, hogy a béke ifjú harcosainak találkozóját megörökítő filmben a mi filmmun­kásaink is résztvettek. Ez a két film is hatalmas fegyver és nagyszerű művészi élményt jelent majd mil­liók számára s méltán képviseli a világ leghaladottabb művészetét. Üdvözöljük ezen az ünnepen Lenin és Sztálin népének élenjáró filmművészetét, a kimagasló­ szovjet filmek alkotómestereit, rendezőket, színészeket és operatőröket, vala­mennyi dolgozóját. „Az élet megjavult, az élet vidámabb lett... A Fő-utca 61 elmondja, hogyan lett mindennapunk egyre boldogabb Fő-utca 61. Ez a ház volt Budapesten az első „téti” építkezés. A mun­kásoknak­ kemény harcot kellett vívni — még a kokszkályhák melegét védő nádtakarókon belül is — a jeges dunai széllel s egy még erősebb ellenféllel, a rossz munkaszervezéssel. Végül is azonban győztek és 1949 júliusára el­készült a hároméves terv egyik szép alkotása. Pontháznak nevezték, de a kék ég felé nyúló nyolc emeletével úgy hatott, mint egy felkiáltójel... Még 1949 nyarán beköltözködtek a boldog lakók. Ötven dolgozó család nézett bizakodóbban az ősz, a tél elé. A februári estében különös fényt, különös melegséget áraszt magából a Dunaparton a ház. Ablakai messziről hívogatnak. Az ember a régi kültelki pincelakásokra gondol és megindultan nézi az új házat. Mert javarészt onnan vezetett az út ide a Fő­ utca 61. összkomfortos, központi fűtéses lakásaiba,­n­, meg kell csókolszani a kicsikét. Varázsszavakat is kell neki mondani, amelyeket egyedül ő ért. — Az esték a legszebbek, — mondja a fiatalasszony. — A pénzügyigazga­­tóságon dolgozom, nagyon szeretem a munkámat, de a nap­­legszebb része mégis csak az este, amikor együtt vagyunk. A következő lakásban sincs otthon a férj. Radeczky Károly, a Ruggyanta­­árugyár volt segédmunkása, most szo­ciálpolitikai felelős, hathetes bentlaká­sos pártiskolán van. Gyermek még nincs (a „még“ szócska hangsúlyt kap a beszédben), de azért itt is hason­lóan meleg, barátságos légkör fogad. És hasonló történeteket hallunk a múlt­ról. — Azelőtt kint laktunk a Besnyői­­úton társbérletben — meséli az asz­­szony. — Mi is elmondhatjuk, hogy a hároméves terv hozott új életet. Persze a legnagyobb ajándék az új lakás volt. De ugyanakkor vettünk a megtakarított pénzen új bútort, függönyt, térítőt. Az 1949-es év nagy fordulatot hozott az életszínvonalban mindenkinek. — Mik a jövő terveik?­­ — A munkán kívül nincs semmi, ter­vünk. Én az , MNDSZ országos köz­pontjában dolgozom, férjem a Rug­­gyantaárugyárban. Újabb fészket raktunk... A kapuhoz érve, gyermekmosoly fogad. Ez a mosoly ott van a gyerme­kek és ott van a felnőttek arcán egy­aránt.. A kapu alatt van ugyanis a ház legforgalmasabb helye: a gyermek­kocsi-garázs. Kényelmes dolog: a­­„sof­­főrnek” nem kell­­elkormányozni a kocsit a hetedik, nyolcadik emeletre, csak az utast kell nyalábra fogni. A „garázs” zsúfolt, mert sok a kis utas a házban. És a kocsivezetők is egyre szaporodnak. Nyár óta négy tette le a vizsgát kitüntetéssel s vannak már újabb jelöltek. Szóval a garázsm­ester­­nek nem kell félnie a munkanélküliség­től. Erről beszél Tóth Ferenc elvtárs, akinek felesége a házfelügyelő (ő maga vasöntő a MÁVAG-ban és csoportjá­val együtt 176 százaléknál tart, túl a sztálini műszak alatti 168 százalékon): — Sok fiatal házaspár költözött a házba, magunkat is beleszámítva, tíz fészket raktunk, új életet kezdtünk valamennyien. Az új élethez pedig a gyermek hozzátartozik. Tóth Ferencék is nagy utat tettek, mire idéztek a kétszobás, összkomfor­tos, képekkel, szőnyegekkel, függönyök­kel, új bútorokkal és új könyvekkel berendezett házmesterlakásba. 1947 ta­vaszán házasodtak. Első lakásuk egy kis albérleti szoba volt. Aztán a Virá­­nyos-útra vetődtek, egy alagsori szoba­­konyhás lakásba. A hároméves terv indulásakor bizony még nem merték volna gondolni, mi mindent hoz majd nekik a Terv! Mosoly, mosoly, mosoly... De most azt mondja Tóth Ferenc. — A hároméves terv végére, mi is kihaladtuk az előirányzatot. Amikor egybekeltünk, annyink volt csak, amennyi rajtunk volt. Most van búto­runk, ruhaneműnk, minden. De száll­junk be a liftbe és nézzük meg a ház többi lakóit is, mit csinálnak, hogyan élnek. Mosolyog. Le lehet olvasni az arcá­ról, hogy szép sétát ajánl. VIII. emelet 2. ajtó. A csengő gomb­ja alatt névkártya: Névai József. Szőke, kékszemű fiatalasszony fogad. — Az uram oktatási értekezleten van. Magam vagyok a kicsivel. A „kicsi” a pamlagon körözik a lá­bával. A pamlag j®ctl Sztálin arcképe. Éppen pipára gyá Ba képen s közben mosolyog. Mosolyoó az anyja is, a gyer­mek is s a pártjelvény is az asszonyka ruháján. Mosolyognak a Dunára és az erkélyre néző nagy üvegablakok. A virágok. Az OKA-ra vett bútorok ... Milyen jó itt beszélni — a múltról. — Férjem nyomdász volt. Most a Vízgazdálkodási Hivatal személyzeti osztályának a vezetője, 1943 októbere óta. Talán el sem hiszi az elvtárs, amikor összeházasodtunk, az angyal­földi albérleti szobában minden felsze­relésünk egy rekamié vett. Nem mon­dom, még így is boldogok voltunk, mintha láttuk volna a jövőt; ezt a há­zat, amelyre múlt télen, amikor még­ állványok vették körül, oly sokszor tekintettünk vágyakozva. A terv hozta az új életet... így számol be röviden a múltjukról, de nem így egyfolytában. Közben ugyanis többször meg kell szorongat­ „Világos jelenünk, ragyogó jövőnk" Jámbor Józsefné lakásán taps fogad. Először taps, aztán zene: a rádióból. De csak az ajtón át lehet hallani. Jám­­borné nemrég jött haza a cipőgyárból, lepihent már. A leánya, Irénke fogad. — Sajnálom, hogy már lefeküdt anyám. Én egyedül nem tudom elmon­­­dani, milyen boldogok vagyunk. De talán nem is kell mondani, elég körül­nézni ... Jó lenne minden lakásba bepillan­tani, felüdülni, új erőt meríteni a további munkához, küzdelemhez. De Gyurita János rendőrfőhadnagy a fele­­ségével, aki"­szövőgyári munkásnő, téli üdülésen van. Bök Péteréknél csak a nagymama és a tüzesszeme­ unoka tar­tózkodik otthon. Sokan még nem jöt­tek haza a munkából, sokan már alsza­nak, mert reggel korán kelnek. De­ az eddigiek is fellebbentették a fátylat a Fő­ utca 61-ről. Láttuk az új házban a frissen kisarjadt új életet: a dolgozók boldog, napsugaras világát. A jelenün­ket. És a jövőnket is. Szép séta volt, nem , hiába mosolygott, amikor elindul­tunk. Tóth Ferenc, a MÁVAG vasön­­tője, Rege Imre. SZOMBAT Í1­­Tt E" VASÁRNAP 5 . Színház JAVLENKO SZÍNMŰVE, A „BOLDOGSÁG”, Nemzeti Színház. Kezdete szombaton és vasárnap este fél 8 órakor. A gyönyörű színdarab Voropsejev leszerelt ezredesről szól, aki meg­rokkanva, betegen hagyja el a frontot és kezd munkához, elindul az úton, a boldogság felé. A darab hőse a szovjet nép, melynek szívé­ben új örömök születtek és amely megteremtette az új, igazi boldog­ságot. Ladányi Ferenc, Mészáros Ági, Gobbi Hilda, Ruttkai Éva, Bi­hari József és a Nemzeti Színház számos kiváló művésze játssza a darab szerepeit. Mindenki számára nagy élményt jelent a „Boldogság". Szombat: AIDA. Operaház Kezdete 7 órakor. Aidát Verdi működésének kö­zépső szakaszában komponálta. A pompás opera főszerepeit Takács Paula, Palánkay Klára, Laczó Ist­ván, Székely Mihály, Losonczy György éneklik. Vezényel: Komor Vilmos. Vasárnap: BÁNK BÁN Operaház. Kezdete 7 órakor. Erkel Ferenc hatalmas tört­énelmi operája, a magyar operairodalom kimagasló alkotása, a Bánk Bán kerül színre. Főszereplők: Palló Imre, Osváth Júlia, Fodor János, Mateczky Oszkár, Némethy Ella, Bencze Miklós, Udvardy Tibor és Reményi Sándor. Vezényel: Koródy András. : TAMÁS BATYA KUNYHÓJA. Úttörő Színház. Szombaton és vasárnap délután fél 4 órakor, szombaton és vasárnap este fél 8 órakor A színház Új darabja Beecher Stowe híres regényének színpadi változata, amely nagyszerű élesség­gel, őszinteséggel és drámai­lag domborítja ki nemcsak a régi, de a mai Amerika urainak négerüldö­­zését, nyereséghajszolását. A fősze­repeket Horváth Jenő, Halasi Ma­riska, Örkény Éva, Greguss Zoltán, Horváth Tivadar, Zách János, Ivádi­ Szabó, Apor Noémi játsszák. HÉTKÖZNAPOK HŐSEL Belvárosi Színház. Kezdete szombaton este 7 órakor, vasárnap délután 3 órakor és este 7 órakor. Mándi Éva mai tárgyú színműve a Martin-kemence hőseiről. Döntő problémája: a termelés emelése a Martinban. Görbe János, Somló Ist­ván, Földényi László, Bánhidi László, Gonda György és Sulyok Mária játssza a főszerepeket. DZSOMART SZŐNYEGE. Ifjúsági Színház. Kezdete szombaton és vasárnap este 7 órakor. Szovjet mesejáték, csupa szív és költészet, de a dús meseszövés való­ságot takar. A színház gyönyörű kiállításban, kitűnő szereposztásban mutatta be a színművet, melynek főszerepeit Senyei Vera, Nárai Teri, Llosvay Katalin, Benkő Gyula, Pethes Sándor, Gálcsiki János játsz­­szák. Szombat: IX. SZIMFÓNIA KLEIBER VEZÉNYLÉSÉVEL Városi Színház. Kezdete 8 órakor. Beethoven utolsó szimfóniája, a klasszikus zene remekműve Erich Kleiber vezénylésével a Fővárosi Zenekar, a Budapesti Kórus, a Fő­városi Énekkar, Szecsődi, Tiszai, Simándi, Littasy szólókvartettjének szereplésével. Vasárnap: A FŐVÁROSI ZEnEKAR IFJÚSÁGI ELŐADÁSA Városi Színház. Kezdete délelőtt 11 órakor, DENEVÉR Városi Színház. Kezdete délután 4 órakor. MESÉK A BÉCSI ERDŐRŐL, STRAUSS-EST Zeneakadémia. Délután 5 órakor. Mozi Szombat és vasárnap. EGY ÉLETEN ÁT Szovjet film. Egy tanítónő küzdelmes életének, szerelmének tükrében hű korképet kapunk arról, hogyan szüntette meg a Nátzy Októberi Forradalom az úri osztály műveltségi előjogát. Vera Mareckája alakítja a tanítónő sze­repét. Rendezte: Donszkoj. Játsszák: Május 1, Vörös Csillag. Rákóczi, Duna, Corso (IV. ker. Újpest), Tán­csics (XXI. ker. Csepel), Tátra (XX. ker. Pesterzsébet). DICSŐSÉG ÚTJA . Szovjet film. A második sztálini ötéves terv kezdetén indul el Szása, az egy­szerű falusi leány a dicsőség útján. Szása a Párt segítségével keresztül­viszi nagy elhatározását , moz­donyvezető lesz. A Nagy Honvédő Háborúban már olyan kockázatos feladatokat teljesít, hogy elnyeri a „Szocialista Munka Hőse” kitünte­tést. Szereplők: Ivanova Makarov és Viktor Hodrjakov. Játsszák: Szikra, Corvin, Forum. A SZOVJET NÉP MŰVÉSZETE Fáklya mozi. A szovjet népi művészet kimerít­hetetlen gazdagsága változatos ké­pekben elevenedik meg. Kisfilmen , mutatják be a szovjet nép alkotó készségét a művészet különböző ágaiban. ÚJ HÁZ Jó kedély, friss munkalendület jellemzi az „Új ház" szereplőit, akik egymással versengve építik újjá a német megszállás alatt elpusztult kolhozfalut. Ennek a lázas ütemű újjáépítésnek a keretében mutatja be a film azt a boldog országot, ahol fiatalnak és öregnek minden­­,­napi tevékenysége telve van élet­örömmel. A főszerepeket játsszák: Cserkaszov és Szmirnova. Az Új Házat játssza: Uránia, Hazám. A NÉMA BARIKÁD. A csehszlovák filmművészet új, kitűnő alkotása Prága népének el­lenállási mozgalmáról. A film Jan Drda, a kiváló csehszlovák író ha­sonló című könyvéből készült. „A néma barikád” a népi demokra­tikus Csehszlovákia filmművészeté­nek kiemelkedő alkotása. A női fő­szereplő Barbara Drapinska. Játsz­­szák: Bethlen, Flórián, Pátria, Sza­badság, Újlaki, Tinódi mozik. ÚTTÖRŐ FILMSZÍNHÁZ A volt City Filmszínház helyén nyílik meg ünnepélyes keretek kö­zött vasárnap délelőtt 10 órakor. A Vörös nyakkendő című, magyarul beszélő szovjet filmet mutatják be. Szombat: Dr. Selényi Pál délután 6 órakor megemlékezik Eötvös Lóránd mun­kásságáról a budapesti Műszaki Egyetem fizikai előadótermében. Ugyancsak ekkor hirdetik ki az Eötvös Lóránd fizikai tanulóverseny eredményét. Ezt hallgassuk meg a rádióban... Szombat: KOSSUTH RÁDIO. 19.00: Operett gyöngyszemek. , 21.00: Vidám, zenés hétvége. PETŐFI­ RÁDIÓ. 16.00: Szur­oy: Szabad a pálya. Közvetítés a Madách Színházból. 19.00: A békéstarhosi gyermekkó­rus énekel. 20.00: A Közlekedési Szakszerve­zet Harmónia Hangversenyzenekara játszik szép esti muzsikát. 22.00: Boszorkányok. Rádiójáték Forgács István színművéből. Vasárnap: KOSSUTH-RÁDIÓ. 16.45: Descartesről, a haladó tu­domány úttörőjéről hallunk előadást halálának 300. évfordulóján. 17.10: Christp Brambarov bolgár baritonista énekes hangfelvételről. 20.20: Hangképek a vasárnap sportjáról. 20.55: A nők iskolája, Moliére vígjátéka. PETŐFI-RÁDIÓ. 18.00: Szabad népek dalai a VIT műsorából. 19.30: Köszöntünk, karnevál! A rádió vidám, zenés játékainak legsi­keresebb számai. Szombat: MOSZKVA I. (1961, 1724, 1500 m-es hosszúhul­lámon, 420.8 m-es középhullámon, 19.49, 25.23, 30.85, 41.27 m-es rö­­vidhullámokok.)­­ 19.15: A szovjet film 30 éves, hangverseny. 22.05: Művészhangverseny. MOSZKVA III. (360.1 m-es középhullámon). 20.00: Alexandrov-együttes. PRAGA I. (470.2 m-es középhullámon.) 22.20: Klasszikus szórakoztató zene. Vasárnapi MOSZKVA I. 18.50: Séta Moszkva színházaiban és hangversenytermeiben. MOSZKVA II. (1293 m-es hosszúhullámon, 312.8 m-es középhullámon, 25.1 és 30.61 m-es rövidhullámon.) 19.45: ifjúsági hangverseny a Szovjetek Házából. PRÁGA II. (269.5 m-es középhullámon.) 20.00: Magyar zeneest. A „RÁKOSI MÁTYÁS KULTÚR­­HÁZ” (XIII., József Attila­ tér 4.) szombati műsora. Délután 4 órától vetítettképes elő­adás gyermekek részére. Délután 4 órától tárlatvezetés.­­Este 7 órától a Honvéd Központi M­isoregyüttes mű­sora. Előadás után MK­. Délelőtt 10 órától műsoros elő­adás gyermekek részére. Délelőtt 11 órától „A dolgozó maga választja íróit" című akció keretében előadás. Délután 6 órakor a városházi Köz­ponti Kultúrcsoport műsoros elő­adása. Az előadásokra, műsoros estékre, stb. a kultúrházi tagsági könyvvel lehet belépni. ELŐÚÍS TOLLAT • perhelypaplant most már megbízható minőségben a TOLLKERESKEDELMI NV fiókjaiban vásárolhat. VI. KIRÁLY-UTCA 32. és NÉPSZINHÁZ­ UTCA 46. típusysxeri adtrigoxoknak ZONGORÁT, RÁDIÓT, HANGLEMEZEKET, SZÁDHARMONIKÁT, ZENEKARI HANGSZEREKET. r\ MINDENNEMŰ ALKATRÉSZT SZALUT V ^­,^Kr­ÁKÓCZI-ÚT 60.- ERZSÉBET KRT. 19.

Next