Világosság, 1951. április-június (7. évfolyam, 77-151. szám)

1951-04-26 / 97. szám

VILÁG PROLETÁRJAI EGYESÜLJETEK! A MAGYAR DOLGOZÓK PÁRTJA BUDAPESTI PÁRTBIZOTTSÁGÁNAK LAPJA.... _______' ■ . _______. ■ ___.___________ .­­ .• ___ ■ .■ ■ ' .. . •/ VIK­. ÉVFOLYAM, 97. SZÁM. ARA FILLÉR CSÜTÖRTÖK, 1951. ÁPRILIS 26. Éljen népünk vezetője, a Magyar Dolgozók Pártja! Éljen a magyar nép első békeharcosa, szeretett vezérünk, Rákosi Mátyás ! „A megtisztelő élüzemzászló azt jelenti, hogy a jövőben még jobb munkát kell végeznünk" A szerves vegyipari üzemek közül a Chinoin-gyár nyerte el az ólüzem címet Csepeli­ Ignác, Bíró Sándorné, Halmosi János és Pánczél Sándor boldogan szemlélik az új, gyönyörű selyemzászlót. Ezzel a zászlóval, vonulnak fel a Chinoin dolgozói május­i nagy ünnepén. A Chinoin Gyógyszervegyészeti Gyár dolgozói örömmel értesültek a ma reggeli Szabad Népből, hogy a szer­esi vegyipar üzemei között első helyre kerültek és elnyerték­ a büszke élüzem címet. Csepeli Ignác lakatos, Biró Sándorné, a kikészítő II-ből, mint a szakma legjobbjai és Halmosi János, a kémia III. üzem „Táncsics”-brigád vezetője részesültek elsőnek abban az örömben, hogy megszemlélhették a zászlót, melyet ebből az alkalomból kapott a gyár. Bíró Sándorné öröm­mel beszél arról, hogy közös erővel, összefogással érhették el ezt a kitün­tetést. — Ez a zászló azt is bizonyítja — teszi hozzá —, hogy jól harcolunk a békéért. De jelenti azt is, hogy a jö­vőben még jobb munkát kell végez­nünk, hogy megtarthassuk ezt­ a meg­becsülést és megtisztelést jelentő ki­tüntetést. Halmosi János, a kémia Ill. dol­gozója, ezeket mondja a zászlóról. — Ezzel a zászlóval vonulunk fel május elsején, ezzel bizonyítjuk be Pártunk­nak, Rákosi elvtársnak, hogy a hábo­rús uszítókat a mi munkánkkal­ is se­gítjük megfékezni. Megérkezett Budapestre a román és bolgár írók küldöttsége Mára várják Martin Andersen Nexe és a csehszlovák írók érkezését A Magyar Írók Szövetsége holnap kezdődő I. kongresszusára kedden este megérkeztek a Román Írók Szö­vetségének küldöttei: Mihail Beniuc és Ion Calugaru. Ma reggel a Nyu­gati­ pályaudvarra a bolgár írók két­tagú küldöttsége érkezett meg: Pencso Dancsev és Veselin Georgiev. A bol­gár írókat az írószövetség több tagja fogadta a pályaudvaron. Előreláthatólag ma este 6 órakor a Ferihegyi repülőtérre érkezik a prá­gai repülőgépen Martin Andersen Nexe, a világirodalom egyik legna­gyobb alakja és három csehszlovák író: Maria Majerova, Andrej Plavga és Jan Pilar. Ma estére várják Otta­vio Pastore olasz író érkezését is. ­ 11 kerület dolgozói lelkesen­ készülnek a csepeli gyorsvasút első szerelvényeinek méltó fogadására Több mint két hónappal a kitűzött határidő előtt, július 1-e helyett áp­rilis 29-re elkészül a csepeli gyors­vasút, amely az eddigi menetidőnek csaknem fele alatt szállítja majd a dolgozókat a főváros központjából Csepelre és vissza. A gyorsvasút épít­kezésein jelenleg az utolsó simításokat végzik. A Kvassay-híd teherpróbáját pénteken tartják meg. A gyorsvasutat április 29-én, vasárnap délután fél 4 órakor a csepeli Szent Imre-téren adják át ünnepélyesen a forgalomnak. Bebrits Lajos elvtárs, közlekedés- és postaügyi miniszter nevében Prieszol József elvtárs, miniszterhelyettes, a Budapesti Városi Tanács nevében Nezvál Ferenc elvtárs, a Végrehajtó Bizottság elnökhelyettese mond ün­nepi beszédet. Az ünnepség lezajlása után a meg­hívottak és Csepel dolgozói beszáll­nak a gyorsvasúti szerelvényekbe, hogy megtegyék az első utat a Borá­­ros­ téri végállomásig. A IX. kerület dolgozói körében nagy érdeklődés nyilvánul meg a csepeli gyorsvasút megnyitása iránt. Az üzemekben, gyárakban és a lakó­tömbökben már­is mozgalom indult, hogy a gyorsvasút gyönyörűen feldí­szített, első szerelvényeit méltóképpen fogadják a Boráros­ téri végállomás­nál. A Városi Tanács a csepeli gyors­vasút építkezésén résztvett dolgozó­kat az ünnepség után a Béke Szálló­ban ünnepi ebédre hívja meg, majd sor kerül az építkezési munkán ki­tűnt dolgozók jutalmazására. -----------------------. Néhány nap múlva eldől, melyik műhely lesz az első a felvonógyári páros verseny­ben Nagyarányú verseny folyik a Ma­gyar Felvonógyárban­ az üzemrészek között a május 1-i elsőségért. A gép­műhely dolgozói a forgácsolóműhely dolgozóival vannak párosversenyben, a mechanikai műhely pedig hármas versenyre lépett a gépműhely és a for­gácsoló dolgozóival. Most, a május elseje előtti napokban az egész üzem­ben izgatottan tárgyalják, várjon me­lyik műhely lesz az első. A mechanikai műhelyben Bárdos Ernő sztahanovista azzal is igyekszik műhelye elsőségét biztosítani, hogy huszonöt újításának előnyeire nemcsak brigádja tagjait, hanem a velük ver­senyben lévő brigádok dolgozóit is megtanította. Munkája eredményekép­pen az „Ötéves terv”-brigád most 20 százalékkal emelte teljesítményét. Ezenkívül április 4. óta az üzemben 120.000 forint értékű bronzot, vasat és más fémet gyűjtöttek össze és ér­tékesítettek. Rendelet az írói művek kiadásáról és az iskolai nevelők orosz-szakos továbbképzéséről A népművelési miniszter rendelettel szabályozta az írói művek kiadását, illetve az írói művek szerzői (fordítói, szerkesztői) jogdíját. A rendelet kitér a fordítókra is és megállapítja, kik azok az írók, akik fordítást készíthet­nek. A rendelet a szerzői jogdíjat függővé teszi a mű jellegétől, terjedel­métől és a példányszámtól, amelyben megjelent. A népművelési miniszter egyben meghatározta a szerző (for­dító, szerkesztő) kötelességeit és jo­gait a nyomdatechnikai kérdésekkel kapcsolatban is. Intézkedés történt a kéziratok átvételéről, illetve a kézirat elfogadásáról, visszautasításáról, vagy esetleges átdolgozásáról. A rendelet pontos táblázatot tartalmaz, amely az írói művek kiadása szabályozásának végrehajtását­ ismerteti. Ugyancsak rendelet szabályozza a jö­vőben az általános iskolai és közép­iskolai nevelőknek az orosz nyelvsza­kon való továbbképzését. A rendelet intézkedik a továbbképzés szervezeti megoldásáról, a vizsgák fokairól és képesítő hatályáról, idejéről, tárgyá­ról, valamint a vizsgák rendjéről és eredményének megállapításáról. A val­lás- és közoktatásügyi miniszter in­tézkedik azokról a tanítói, vagy tanári oklevéllel nem rendelkező, de az orosz nyelvet kiválóan ismerő orosz nyelvi óraadókról is, akik a jelen rendelet hatályba lépése előtt az orosz nyel­vet már az általános- és középiskolá­ban tanították. Huszonöt hulladékátvevő pince nyílik a VII. kerületben A Melléktermék és Hulladékgyűjtő Egyesülés a VII. kerületben május első hetében 25 hulladékátvevő pincét nyit meg, ahol a kerület lakossága a háztartásokban állandóan keletkező hulladékanyagokat a megállapított áron eladhatja. Ha a pincék a VII. kerületben beválnak, úgy a főváros többi kerületeiben és a nagyobb vi­déki városokban is állandó hulladék­átvevő-helyeket nyitnak. Tavasszal 1500 kilométer hosszú erdősávot létesítenek a Szovjetunió fő vasútvonalai mellett MOSZKVA, április 26. (TASZSZ) A Szovjetunió fő vasútvonalai mel­lett tavasszal 1500 kilométer hosszú erdősávot létesítenek. A Szovjetunió déli részének tizenöt vasútvonala mellett a tavaszi fásí­tási munkálatokat már befejezték, a középső, nyugati, volgakörnyéki és más kerületekben pedig a fásításokat, most végzik. A fő vasútvonalak mellett létesített erdősávok megvédik a vasúti töltést a hófúvásoktól, homokviharoktól és áradásoktól. A munkások győzelmével fejeződött be a sztrájk Bilbaóban PARIS, április 26. (MTI) San Sebastianban, Zumarragában, Pasajesben, Renteriában és Zarauzban a sztrájk tovább tart. Viscaya és Gui­­puzcoa északspanyolországi ipari tar­tományokban sok magánvállalat és üzlet alkalmazottai csatlakoztak a sztrájkmozgalomhoz. A fasiszta ható­ságok ebben a két tartományban teg­nap több mint kétszáz munkást tar­tóztattak le és állítottak rendőrbíró­­ság elé. Bilbaóban és körzetében a sztrájk a munkások­­ győzelmével ért véget. A munkáltatók kénytelenek voltak min­den egyes sztrájjkólót visszafogadni és megfizetni a­­sztrájknapokra eső munkabért is. A De Soir hangsúlyozza, hogy a Franco-rendszer Barcelona után Bil­­baóban is súlyos vereséget szenvedett. A vietnami néphadsereg újabb sikereket ért el PEKING, április 26. (Új Kína) A vietnami hírügynökség jelenti, hogy a Vörös-folyó medencéjében a franciák sok helyen nem mernek már kis csoportokban hadműveleteket foly­tatni. Hanoitól délre, a Namdinh tartományban lévő Baitrachban a helyőrség átpártolt a néphadsereg ol­dalára. A Hanoitól délre elterülő Hun Jen tartományban a népi erők meg­semmisítettek több­­ ellenséges állást és Tamong faluból kiverték a kétezer főnyi fosztogató katonaságot. Parti­­zánosztagok több ellenséges állást romboltak szét Thai Binh, Kienan és Namdinh tartományokban. Vígan siklanak a dunai hajók újjáépített hídjaink büszke acélívei alatt Szombat délutántól ismét közlekedik a Szabadság-sétahajó A Molotov-téri hajóállomáson meg­lehetősen nagy már a forgalom, kü­lönösen szombatonként, déli 1 óra táj­ban, amikor csoportokban érkeznek a különböző üzemekből, gyárakból, épít­kezésekről és hivatalokból azok a dol­gozók, akik otthon, valamelyik duna­­menti faluban vagy városban akar­ják tölteni a hétvégét. A legnépsze­rűbb járat a mohácsi. Ennek a járat­nak az állomásai közvetlenül a közsé­gek és városok mellett létesültek s így a hazalátogató dolgozók könnyen meg­közelíthetik lakóhelyüket. Nagyjelen­tőségű ez a járat azért is, mert a ha­jók Budapest zöldövezetéből komoly mennyiségű zöldséget szállítanak a Nagyvásárt­elepre. Az új hajózási évadban a hajózási vállalatok különös tekintettel voltak arra, hogy a járatok elsősorban azoknak az utasoknak az érdekeit szolgálják, akik a hajón kívül más közleke­dési eszközön nem közelíthetik meg könnyen otthonukat, de természetesen szem előtt tartották a­­hétvégi pihenéssel és üdüléssel kap­csolatos igényeket is. Akik a Buda­pest feletti kellemes kirándulóhelyekre: Leányfalura, Tahiba, Visegrádra, Dö­ntősre, a pilisi hegyekbe, vagy a Gi­­zella-telepi SZTK-üdüítőbe szándékoz­nak utazni, akár két hajóban is válo­gathatnak: az egyik reggel 8-kor, a másik délután fél 3 órakor indul. Kirándulóhajó indul május 13-tól vasárnapokon és ünnepnapokon reg­gel 7 órakor Vác, Nógrádverőce, Visegrád és Nagymaros érintésével Esztergomba, ugyancsak hajó indul majd 7 órakor­ Paksra is. A paksi ki­rándulóhajó több dunamenti nyaraló­telepet érint és éjszaka fél 11 órakor érkezik vissza Budapestre. A Szabadság-sétahajó április 28- tól, szombattól kezdve közlekedik, hétköznapokon délután 5 óra 20 perckor indul, vasárnapokon és ün­nepnapokon pedig délelőtt 11 óra­kor is. Vidám hangulat, zene- és tánclehetőség várja majd ezen a hajón a dolgozókat. A Strandhajó az időjárástól függően, előreláthatóan május végén, vagy jú­nius elején áll majd a munka után fel­üdülésre vágyó dolgozók rendelkezé­sére. Vígan siklanak a hajók újjáépített hídjaink és az újonnan épített Sztálin-híd büszke acélívei alatt s a hajósok mindent elkövetnek, hogy egy-egy dolgos hét után a békés ter­melőmunka méltó jutalmaképpen hoz­zásegítsék a budapesti dolgozókat ha­zánk festői szépségű vidékeinek meg­ismeréséhez. Füredi Mária, a Vízépítő Vállalat vasbetonszerelő-tanulója és Csizmadia Ferenc, a Telefongyár géplakatos tanulója a mohácsi hajóval hazautaznak a Dunaföldvárra.

Next