Világszínház, 2002 (16. évfolyam, 1-6. szám)

2002 / 1. szám

Keresztmetszet Honnan hová? Interjú Nagy Józseffel­ ­ Ha összefoglalnám életutad, akkor a kö­vetkező útvonalat és állomásokat kellene megneveznem: Kanizsa, Szabadka, Buda­pest, Párizs; képzőművészeti tanulmányok, pantomim kurzus, az első előadás Buda­pesten, majd Párizsban a Pekingi kacsa bemutatója, társulatalapítás magyar és fran­cia táncosokkal. 1987-től szinte minden évben új bemutató. A társulat bejárja Fran­ciaországot és szinte valamennyi földrészen sikereket arat. A képzőművészeti indíttatás hogyan befolyásolta és befolyásolja az előadások létrejöttét? - A rajzolás az első szerelem. Indu­láskor ez volt a döntő. A színház csak később jött, de mind a kettő folyama­tosan bennem van. Ösztönösen ala­kult a viszonyom mind a kettőhöz. Amikor a színpad vonzása egyre erő­sebbé vált, felszámoltam a rajzos „attitűdöt”. Úgy éreztem, hogy a kettő nem megy egyszerre. Ebben persze az is szerepet játszott, hogy a rajzo­lásban akkoriban még csak bontogat­tam a szárnyaimat, és még egyálta­lán nem volt világos, milyen irányban induljak el. Ez a korszak nagyjából a nyolcvanas évekre tehető. Lehet, hogy az egész azért alakult így, hogy minden erőmmel a színpad felé for­dulhassak. Ezzel telt el az elmúlt húsz év, persze ezen belül is különböző szakaszok voltak. Az első ciklus kö­rülbelül hat évig tartott, és ez volt a testi felkészülés ideje. Úgy gondol­tam, hogy teljes idő- és erőbedobás szükséges a test kimunkálásához, a technikák elsajátításához. És évek mentek rá. Azután jött a munka az együttessel: az alapkő valóban a Pe­kingi kacsa volt, amely szinte kikényszerí­tette a folytatást. Ezzel telt el az elmúlt tizenöt év és azt hiszem, éppen ennyi kellett. Úgy érzem, hogy körbejártam azt a színpadi világot, amelyet magamból vetítettem ki. Ami pedig a rajzolást illeti, kielégített, hogy csak skicceket, jeleket dobáljak a papírra, ame­lyekből végül színpadképek lettek. Ez így is volt rendjén, mert minden a színpadra kon­centrálódott. Két évvel ezelőtt azonban vala­mi megváltozott. Úgy éreztem, hogy bejár­tam egy kört, vagyis a színpadon keresztül megközelíthető világot, és az évek alatt las­san megteremtődött egyfajta nyelvezet. Ez nagyrészt tudattalan folyamat. A színpad számomra külön dimenzió, egy olyan tér, amelyet minden irányban be kellett járnom, újra kellett építenem, újra kellett szabdal­nom. Ez a saját labirintusom, és ennyi vál­tozatra, kombinációra volt szükségem ah­hoz, hogy azt érezzem, kialakult a saját „diskurzusom”, mondandóm, ami az évek során stílust teremtett. Most már látom en­nek a kontúrjait, és érzem, ahogy visszahat a munkáimra. Kialakult egyfajta oda-vissza ható dialógus. A tapasztalataim leülepedtek, és minden arra ösztönöz, hogy újrafogal­mazzam a gondolataimat. Az elmúlt tizenöt év alatt nem rajzoltam komolyan, ezért ren­geteg elfojtott vágy gyűlt bennem össze emi­att. Két évvel ezelőtt egyszer csak kitört be­lőlem, és azóta rajzolom ezeket a miniatú­­rákat. Mintha a színházcsinálással párhuza­mosan folyamatosan monologizálnék. De most már képes vagyok arra, hogy a rajz tör­vényszerűségeire koncentráljak. Tehát raj­zolás közben nem a színpadi időre, nem a színpadi történésekre gondolok, hanem ki­választok egy szöget, egy gondolatot, egy pillanatot és azt fogalmazom újra a rajz nyel­vén. Számomra ez is egyfajta felkészülési mód. A testképzés megvolt, a színpadi gon­dolkodás a mai napig kitört, de most a raj­zolással új dimenzió nyílt meg előttem. Két év óta naponta legalább két órát teljes odafi­gyeléssel rajzolok. - A Virrasztók tehát lezárása egy korszak­nak? - Igen, ezzel az előadással lezárult egy korszak, és az idén, 2002-ben, a most bemutatott Filozófusokkal vala­mi új kezdődött. A Virrasztók, ahogy a korábbi előadások is, elsősorban vizuális. A Filozófusokban a befoga­dó számára is hozzáférhetővé akar­tam tenni mindazt, amit a felkészü­lés különböző szakaszaiban átél­tem, és ezt már nem akarom a ma­gánszférában tartani, hanem kidol­gozom és bemutatásra ajánlom. Az előadás első része olyan, mint egy kiállítás. Azzal indul, hogy a közönség huszonnégy speciálisan elkészített képet nézeget. A képek elkészítése kétévi munka ered­ménye. A filmfelvevőt úgy haszná­lom, mint egy fényképezőgépet: fix távolságból, bontás nélkül, a kamera harminc perces exponálással veszi a fotóalanyt. Ez egyfajta paradox rá­kérdezés arra, hogy mit is látunk valójában. A képek iszonyú lassan elmozdulnak valamilyen irányba. Én ugyan előre megkomponálom a képet, de elég időt adok a nézőnek, hogy az esze, a tekintete is elmoz­dítsa a képet, összerakja és kitalálja a maga „történetét”. A színpadi időt akartam megkérdőjelezni és ezzel egy má­sik időszférát kínálok a befogadó számára. Azt akartam elérni, hogy a néző megnyugod­jon, mielőtt zihálva, zaklatottan berontana a nézőtérre. Ez a bevonulás sokaknak nagyon lassú, de azt remélem, hogy a néző időt ad magának és odafigyel a részletekre. Ezt az­tán még azzal feszítem tovább, hogy még mindig nem vezetem a nézőt a terembe. Már ott van a színpadi tér körül, amitől egyelőre Világszínház 2002/1

Next