Világszövetség, 1993 (2. évfolyam, 1-20. szám)

1993-01-05 / 1. szám

A MAGYAROK VILÁGSZÖVETSÉGE KÉTHETI LAPJA ­n­a­gy hódító szobrát álltuk körül, sze-L­e­rény helyi ünnepséggel, Érden, a m­a­i magyar földrajztudomány „fővá­­rosában”. A város érdeklődőin és a szűk szakmán kívül alig figyelt oda valaki eb­ben az értékekre magát büszkének valló hazá­ban. Érdi illetékességű a szobrászművész is, Domonkos Béla, aki alkotását a Magyar Föld­rajzi Múzeum kertjének ajándékozta. Ellenszol­gáltatás nélkül. Hódító? Jaj volna, ha csak fegyverekkel le­hetne hódítani. És múlandó lenne minden hódí­tás. Melyik fegyverrel szerzett hatalom maradt fenn örökké? Csupán európai tájainkon valami­kor örök életűnek hitték a római birodalmat, majd a Keletről előtörő iszlám roppant hódítása­it. XIV. Lajos birodalmában soha nem nyugo­dott le a nap. Mindegyik történelemkönyvek hi­deg emléke maradt csupán. De a római kor, a török korszak vagy a Nap­király idejének tudósait úgy tartjuk számon ma is, mint akiknek az öröksége él és éltet, végképp beleépülve az emberiség közös szellemi birodal­mába. Déchy Mór a Kaukázust hódította meg. Ég­benyúló sziklái között elsőnek tárta fel a földrajz és a geológia titkait. A tudomány nevében hódí­tott. A maga győzelme jeléül az óriási hegybiro­dalom legmagasabb csúcsára kitűzte a piros-fe­­hér-zöld lobogót. Jelezve, hogy magyar föld fia vállalkozott emberfeletti áldozatra, kitartásra. De ez a zászló nem a magyar hatalom, hanem a ma­gyar szolgálat jele volt a Kaukázus ormán. Kis népek, meggyötört nemzetek számára néha ennyi vigaszt hagy a történelem: nem so­kaság, hanem lélek s szabad nép tesz „csuda dolgokat”. Vajon egyáltalán ismerik-e Berzsenyi Dániel versét vagy bár a költő nevét ezek a szo­boravatásra elhozott érdi kisdiákok? Gyerme­kek, akik a Himnusz és a Szózat éneklése köz­ben némán állnak, mint egy távoli világból érke­zett államfő, akinek fogalma sincs, hogy mit ját­szik tiszteletére a zenekar. Beleszámítjuk-e nem­zeti javaink letárába, a „csuda dolgok” közé — az irodalmi műveken túl — a tudomány magyar alkotásait? A Magyarok III. Világkongresszusa erre is vállalkozott. Kitűnik ilyenkor, hogy szám szerint talán többen vannak azok, akik szülőha­zájukon kívül, attól távol érték el jelentős tudo­mányos eredményeiket. Hogy a földabroszon rengeteg apró magyar zászlót tűzhetnénk ki, tu­dományos intézetek, kutatóállomások, egyete­mek, könyvtárak ormaira. Nem azt igazolná ez a zászlóerdő, hogy senki sem lehet pró­féta a saját hazájá­ban. Bár néha — sajnos — ezt is. Tu­dósaink java részét a feladat hívta más földi tájakra, akár­csak a földrajzi fel­fedező Déchy Mórt a Kaukázusba. De ve­zérelte őket útjukon szaktudományuk művelésének tágabb lehetősége is, mint, mondjuk, Szent- Györgyi Albertet az Egyesült Államok­ba. Közülük azok sem tagadták meg elindító hazájukat, akiket mostoha tör­ténelmi korszakok­ban értetlenség vagy éppen gyűlölet űzött el tőlünk. Bölcsességük és szívük felülemelte őket a sors buktatóin és a szellemi nemzet alkotó tagjaiként maradtak meg a magyarság felemelésének szolgálatában. Világkongresszusunk megnyitó ünnepségén egy amerikai tudóst köszönthettünk körünkben: Teller Edét, akinek a nevét ismerik az egész vi­lágon, és akinek a dicsősége visszaháramlik a szülőhazájára is. Ez a nagy tudós természetes egyszerűséggel vallotta meg, hogy mi köti őt to­vábbra is a magyar nemzethez. És a nemzet, a befogadó, a nyitott, a hálás nemzet méltó büszke­séggel ünnepelte az atomenergia titkainak tudó­sát, aki a fizika határait tágította tovább és a pusztításban is páratlan atomerőt az értelem szolgálatába kívánja fogni. Déchy Mór földrajzi látásunk, geológiai is­meretvilágunk határait tágította az egyik legna­gyobb sziklabirodalom rejtélyeinek megfejtésé­vel. Műveit ismerik és elismerik a világ földrajzi és földtani szakemberei. Ideha­za a Magyar Tudo­mányos Akadémia levelező tagjává vá­lasztották. Székfog­laló beszédét 1910- ben, Kaukázusi uta­zásaim tudományos eredményei címmel tartotta meg. Akár a sport történetében is jegyezni lehetne tel­jesítményét, a rekor­dok között. Alpinis­ta, akire aligha illik a tudósokról alko­tott sommás elkép­zelésünk. Fényké­pez, rajzol, ír, de lé­lekben is meghódít­ja a Kaukázus tarto­mányait. Földtani szelvényeit, fényképeit szem­lélve is lenyűgöző a műve. Szakemberek tudják igazán felbecsülni, hogy mennyi új ismerettel tá­gította a földtant, a meteorológiát, mikor leírta, hogy miképpen és milyen gyorsan mozog a gleccserjég, hogyan változnak az éghajlati viszo­nyok a magashegységekben, miért nagyobb mér­vű az eljegesedés a Kaukázus nyugati vidékein, mint a keleti részeken. De az már a néprajzot és annak rokon tudományait gazdagította, amit a kaukázusi népek életéről, megélhetéséről, a vadá­szatról vagy éppen az ünnepeikről feljegyzett. Talán a legtitokzatosabb európai sziklabiro­dalmat hozta közelebb az emberiséghez. Petőfi szavaival szabadon élve: a Kaukázust nevezhet­jük igazán a hegyek nagyapjának, sőt ősapjának, földrajzi magasságaival és mitológiai mélysége­ivel. Az emberi történelem legendákkal, titkok­kal szőtte be ezt a kolosszust. Déchy Mór előtt jóval kevesebbet tudott a szakma a földtörténeti középkorban keletkezett üledékes kőzeteiről, száraz, kontinentális, másutt éppen mediterrán vagy hegyvidéki éghajlatáról. Még inkább rej­télyként élt a nyugati világ tudatában az 1200 kilométer hosszúságú, néhol 180 kilométer szé­lességű hegység népessége. Négy nagy nyelvcs­alád, ötven, de lehet, hogy száz különböző etni­kum együtt. Mostanság meglepetve kapjuk fel a fejünket, ha a grúzok, örmények, azeriek és tu­catnyi más kaukázusi nép háborúskodásairól hallunk, olvasunk. Ilyen sokszínű, de tépett vilá­got takartak el a sziklafalak? Felütjük a lexiko­nokat, adatokat keresünk a kaukázusi népek vilá­gáról, és nem is tudjuk, hogy a Déchy Mór nyo­mában járunk. Felfedezései beleépültek a mo­dern földrajz és néprajz ismeretkörébe. Személ­ytelenné válása tudósi alázatának igazi beteljes­edése. Ez az alázatos áldozat követeli meg tőlünk, hogy Déchy Mór emlékét — annyi zárásához hasonlóan — ne engedjük elenyészni. Költők művei tovább élnek akkor is, ha újabb, nagyobb költő támad a nyomukban. A tudományban az újabb felfedezések elhomályosíthatják az elődök teljesítményeit. Ápolni kell hát a feledésbe merü­lő örökséget. A magyar földrajztudománynak e vonatkozásban szerencséje van. Nemcsak nagy úttörői, felfedezői, rendszerezői voltak — közöt­tük Déchy Mór vagy éppen gróf Teleki Pál, és annyian mások —, de vannak jól sáfárkodó mai munkásai is, akik példásan számon tartják az elődök hagyatékát. Szerencséje a magyar földrajztudománynak az is, hogy van egy magyar város, Érd, amely gazdasági és kulturális emelkedése jegyében magára vállalta, hogy e diszciplínának „főváro­sa” legyen. Szükség volt ehhez olyan helyi föld­rajztudósokra, amilyen Balázs Dénes, a nagy elődök példáját követő fiatal szervezőre, mint Kubassek János múzeumigazgató, és persze, fo­gékony városvezetőségre is. Déchy Mór szelle­me ide, a magyar földrajztudomány otthonába érkezett haza, Körösi Csom­a Sándor, Teleki Sá­muel, Sajnovics János, Szepsi Csombor Márton, Reguly Antal­, Teleki Pál, Germanus Gyula és mindannyiuk messze elődje, Julianus barát köré­be és közösségébe. Csak világjáró utazóból, felfedezőből huszon­nyolcat adott ez a nemzet a világnak. Ha elfog kicsinységünk kétsége, érdemes betérnünk ebbe az öreg érdi klasszicista kúriába. A magyar tu­domány egyik legfiatalabb műhelyébe. FÉNYJELZŐ Beke György Magyar zászló a Kaukázuson Déchy Mór mellszobra Erdőből templomunkA­ latkör keretében jutottunk arra az elhatározásra, hogy épüljön egy kápolna is, amellyel kapcsolato­san szerettük volna, hogy az minden magyarok temploma legyen: ökumenikus kápolna. Tavaly augusztusban helyeztük el az alapkövét, II. János Pál pápa szentelte meg magyarországi látogatása során. Dulánszky Jenő statikusnak oroszlánrésze volt a templom megépülésében: olyan az épület szerkezete, hogy kizárólag az látszik, ami fából készült: süllyesztett betongyűrűn van egy acélpe­rem, amelybe közönséges deszkákat állítottak, te­tejük a természetes hajlás következtében „borul össze”, így alkotván kupolát, amelyet a tetején acélpánt fog össze. Ezt a szerkezetet különböző áthidaló építészeti megoldások erősítik, de végső­soron az egész épület önmagát tartó, hajlított deszkákból áll. A zárókoszorú kupoláján egy-egy életfa található: minden motívum, amely a kápol­nán — akár kívül, akár belül — látható, Csete György műve. Az alapelgondolás az volt, hogy a belső „pikkelyezés” maga is a honfoglaló magyar művészet motívumkincsét hordozza: tarsolyle­mez-motívumoktól szkíta szarvasig. A kápolnát 1992. augusztus 20-án avatták fel, s teljes egészé­ben az erdőfelügyelőség költségére készült.” Amit belépünk, a kiszélesedő középső térben hatalmas fatörzs a pogány oltárt idéző. Mögötte a falon ugyancsak fából a kereszt, rajta rovásí­rással a Himnusz első sora: Isten, áldd meg a ma­gyart. Az előtérben turulmadár-relief, szintén fá­ból, körülötte zászlók: az ősi fehér turullal, az Árpád-sávos és a többi. Fölöttünk s körös-körül, amerre csak nézünk: a fa meleg és illatos anya­gába zártan — a magyarság népművészetének megannyi motívuma a kecsesen magasba törő­hajló-emelkedő faboltozat alatt. Trogmayer Ottó folytatja: „Ezen az épületegyüttesen belül emléket kí­vánunk állítani a világ magyarságának. Erre há­rom elkészítendő pavilon szolgál majd: az egyi­ket ideiglenes jelleggel az idei nyárra felállítot­tuk, mintegy gesztusként is a Magyarok II. Vi­lágtalálkozója alkalmából. Mint vihar a falevelet címmel a világba szétszóródott magyarságot mu­tatta be, mindazokat a földrészeket, amelyeken magyarok élnek. A falakon — levelekből — a történelmi Ma­gyarország térképe: zölddel a magyarlakta, vö­­rösbarna és sárga árnyalatokban a más népek ál­tal lakott területek. Egy-egy hatalmas falevél Dél-Amerika, Ausztrália, Észak-Amerika és Eu­rópa, Ázsia Afrika — mellettük az ott élő ma­gyarok számával, bennük képek, az ottani ma­gyarság életét reprezentálandó. Varjas Miklós terve és kivitelezése volt ez a pavilon. A címet s az ötletet magamnak vagyok kénytelen tulajdonítani. Ez a cím a hármas pa­vilon ideiglenes címe is lenne, ezen belül a má­sik a közös gyökérről, a testvérnépekről szólna, a harmadik pedig — egy fának ága, egy tőről fakadtunk­ jelleggel — az elcsatolt területeken élő, a Kárpát-medencében, a trianoni ország­határokon kívül fellelhető magyarságot mutatná be. Ehhez kértünk segítséget a Magyarok Vi­lágszövetségétől — miután az erdőfelügyelőség az eredeti terv többi pavilonjának megépítésé­hez megteremti a szükséges feltételeket. E pa­vilonok egy része egyébként belül kétszintes lesz, erre a kiállítási felület jobb kihasználása, növelése érdekében van szükség. (Ennek kon­cepcióját egyébként Füzes Endre, kiviteli tervét Fehér Gábor etnográfus dolgozta ki.) Erdőtörté­net éppúgy megtalálható lesz e többi pavilon­ban, mint a fa felhasználási módjait vagy az eh­hez kapcsolódó szellemi tartalmakat bemutató pavilonok. Az életfa-motívumtól az indián totem­oszlopig terjed a választék. Elképzeléseink sze­rint az egyik pavilonban egy hatalmas fát he­lyezünk el, benne le lehet menni a pincébe, amely az alvilágot, bejárni a középszintet, amely a mi világunkat jelképezi, s fel lehet menni a galériára, vagyis a szellemek világába. A tíz pavilon s a tizenegyedik kápolna egészül­ne ki a már említett hárommal — a Magyarok Világszövetségének támogatását igénybe vé­ve...” Domonkos László ki idén augusztus 20. után járt az Ópusztaszeri Nemzeti Emlékpark­ban, az Árpád-emlékmű, az orszá­gos hírűvé lett skanzen és a restau­rálandó Feszty-körkép jövőbéli helyszínén, kü­lönleges új élménnyel lehetett gazdagabb. Ha pedig — mondjuk — egy őszi délelőttön a pusz­tából kiemelkedő dombocskán ősi, egyszerre po­gány és keresztény impressziókat keltő, ezredév óta tovatűnt s mégis öröktől létezőnek érzett hangulatok összességét idéző építményt lát az ólmos, borús ég hátterével, meg nem állhatja, hogy örömmel és lázasan kutakodni ne kezdjen, időt s energiát nem kímélve: mi, hogyan, ki által, miért? A legújabb s egyben roppant figyelemre méltó pusztaszeri létesítményről és történetéről dr. Trogmayer Ottó, a szegedi Móra Ferenc Mú­zeum igazgatója beszél: „A kecskeméti erdőfelügyelőség és a Földmű­velési Minisztérium illetékes főosztálya évek óta támogatja a nemzeti emlékparkot. Köbölös Antal­nak és Barátosi Gábornak személy szerint is sokat köszönhetünk. A közelmúltban olyan kiállítás lét­rehozására adódott lehetőség, amelynek címe, épp a már kialakult kapcsolat jegyében, Erdő és em­ber lett. Az erdőfelügyelőség pályázatot írt ki, s Füzes Endre, a Néprajzi Múzeum főigazgatója bennünket kért föl arra, hogy dolgozzuk ki, mi mindent tartalmazzon az elképzelés. Négy pályá­zó közül Csete György nyert, méghozzá azzal, hogy nem nagy tömegű múzeumot, hanem tizen­egy pavilont tervezett — fából. A kiállítás jel­mondata: az erdő a természet temploma. E gondo­ MÁSODIK ÉVFOLYAM, 1. SZÁM, 1993. JANUÁR 1.

Next