Világtörténet, 2017

2017 / 1. szám - KULTÚRÁK TALÁLKOZÁSA A MAGYAR KÖZÉPKORBAN - Font Márta: Bevezető

Kultúrák találkozása a magyar középkorban A Világtörténet jelen száma zömében a Vill. Hungarológiai Kongresszus közép­kor-történeti szimpóziumán elhangzott előadásokra épül. A Kultúra- és tudomány­­köziség. Magyarságtudomány a 21. században elnevezésű, 2016. augusztus 22-27. között Pécsett megrendezett kongresszus középkori történelemmel foglalkozó szekciója a Kultúrák találkozása a magyar középkorban. Gazdaság, egyház, familiári­sok címet viselte. Szervezői az MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpont Történet­­tudományi Intézetének Középkori Témacsoportja és a Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Történettudományi Intézetének Középkori és Kora Újko­ri Történeti Tanszéke voltak, személy szerint Weisz Boglárka és Font Márta. A szim­póziumon tíz előadás hangzott el. A kultúrák találkozása a magyar középkorban gondolat jegyében szervező­dött szimpózium előadásai - illetve tanulmánnyá bővített változatuk - annak elle­nére, hogy a középpontba mindenütt a magyar középkort állították, az adott témát, jelenséget, társadalmi csoportot tágabb összefüggésbe helyezve vizsgálták. A szer­zők kutatásai időben a 13. századtól a 16. századig terjedtek, területileg pedig Itáliá­­tól Halicsig, Szlavóniától a Drugetek észak-magyarországi birtokáig nyúltak. A térben és időben szerteágazó témákat a társadalomtörténeti megközelítés fűzi egybe, le­gyen szó familiárisokról, kanonokokról vagy a király tisztségviselőiről, illetve az ural­kodó környezetének kevésbé ismert tagjairól. Barabás Gábor írásának főcíme szokatlan: Eretnekek, kalózok és legátusok, az alcím jelöli meg közelebbről az írás témáját: A boszniai eretnekség a Magyar Királyság és a pápák a 13. század elején. Újszerű az 'eretnek' és a 'kalóz' fogalmak összekapcsolása. Erre az adja a magyarázatot, hogy a pápai oklevelekben szereplő eretnekség (herezis) nem minden esetben a hitelvekben megnyilvánuló ellentétek­re utal, hanem a keresztény közösséggel vagy az egyház egészével való szemben­állást fejezi ki, illetve az excommunicatiot figyelmen kívül hagyó magatartásra utal. A kalózkodás pedig a keresztesek és általában a keresztények ellen elkövetett bűnt jelentette, ilyen módon került egy sorba az eretnekek megítélésével. Mindkét jelen­ség egyaránt foglalkoztatta az Adria térségének hatalmait, leküzdésükre a pápa legátusokat bízott meg, a magyar királyok rendelkezéseket hoztak, a végeredmény a kettő kölcsönhatásában jelentkezett. Font Márta A halicsi magyar uralmat támogató elit című írása II. András szám­talan és IV. Béla egyetlen Halicsba vezetett hadjáratának résztvevőiről szól­­ azokról.­ ­ Nш >ш СО VILÁGTÖRTÉNET (201­7) 1:1 -3

Next