Volán Hírlap, 1982 (8. évfolyam, 1-26. szám)
1982-04-29 / 9. szám
Megnyerték a kupát a szegedi kézilabdások A kézilabda MNK-döntő visszavágó mérkőzésére április 14-én, Veszprém új sportcsarnokában került sor. Veszprémi Építők—Szegedi Volán 31-26 (16-14). Góllövők: Tóth Géza 8, Lélé Ambrus 8, Szabó László 4, Tenke Endre 3, Czombos Sándor 2, Hubai János 1, Bartalos Zoltán, Oláh Zoltán kapusok. A csapat 8 gólos előnnyel indult a visszavágóra, még a legpesszimistább szurkolók is biztosra vették a végső győzelem kivívását. Az április 11-én lejátszott első mérkőzésen imponáló játékkal sikerült ezt a tehetős 8 gólos előnyt megszerezni. Erről a mérkőzésről szinte valamennyi játékost ki lehet emelni, mindenki kiemelkedően játszott. A jók közül is legjobb volt Bartalos Zoltán és Lele Ambrus. Ez a két mérkőzés igazi hírverése volt a kézilabdának, habár igaz az is, hogy Szegeden és Veszprémben már régen bebizonyosodott, hogy a szurkolónak igazi izgalmat, szórakozást és kikapcsolódási lehetőséget biztosít ez a sportág, így a döntőn is a két csapat mindent bemutatott amit a kézilabdában be lehet mutatni. A volánosok dicsérete mellett mindenképpen szólni kell a veszprémiek nagyszerű sportszerűségéről helytállásáról, és felkészültségéről. Ilyen csapattal öröm játszani. Szegeden valamennyi Volán dolgozó (az egész város) kitörő lelkesedéssel fogadta a győzelmet és nagy ünnepléssel a csapatot. Ezzel azt is bizonyította a vállalat kollektívája, hogy nemcsak a gazdasági munkában, hanem a sportban is képesek kiemelkedő eredmény elérésére. Ismét dicsérnünk kell szurkolók odaadó áldozatot , a vállaló kitartását, drukkolását. Részt vállalva a győzelemben ezt sportszerűen tették Szegeden és vidéken egyaránt. Köszönjük a csapatnak az eredményt és az április közepén induló VB küzdelmeiben is sok sikert kívánunk valamennyiüknek! (M. K.) AUSZTRIA - NSZK Salakosaink külföldön Salakmotorosaink idei, nemzetközi bemutatkozásáról szólva, beszámoltunk arról, hogy milyen nagyszerűen sikerült az NDK elleni premier. A világbajnoki versenyekre készülve, azóta két újabb nemzetközi versenyen vettek részt a Volán salakosai. Sajnos, már korántsem az előbbihez hasonló sikerrel. Mégsem kell azt hinnünk azonban, hogy a mostani mérsékelt teljesítmény tartós megtorpanás jele lenne. Történt előbb húsvétkor, hogy Wienerneustadtban két magyar állt rajthoz a nemzetközi, meghívásos versenyen: Sziráczki István és Koszolán Bertalan. Az osztrák, dán és nyugatnémet versenyzők elleni küzdelem huszadik futamában Sziráczki még holtversenyben állt a verseny élén. Sokszoros bajnokunk utolsó startja azonban nem járt sikerrel: bukott, három pont helyett nulla került a neve mellé, így végül negyedik lett. Koszován a hatodik helyen végzett- Sziráczki esélyes volt a végső győzelemre is, de legalábbis dobogós helytől esett el — a szó szoros értelmében. Egy héttel később a benevezett, de sérült Sziráczki nélkül, ilyenformán gyakorlatilag tartalék nélkül érkezett a magyar válogatott — Adorján, Farkas F., Hajdú, Oresko összetételben — az NSZK-beli Augsburgba, ahol a hazai, a csehszlovák és a dán csapat ellen kellett felvenni a versenyt. Igen sajátos pálya fogadta versenyzőinket. Talaja homok, mérete viszont nem a homokos talajú, úgynevezett „hosszú pályának” megfelelő. Azaz, hogy nem is tudni pontosan, minek megfelelő, mert salakpályának viszont túl nagy ... Szóval, mindenképpen szokatlan. Mint ahogy szokatlan volt a mieink számára az is, hogy oldalkocsis futamokat is rendeztek az ő futamaik közben. Ez végérvényesen bebiztosította, hogy a versenypálya homoktengerré váljék. Nem igényel különösebb magyarázatot, hogy az említett talajon más gumikkal kell — a mi esetünkben: kellett volna — felszerelni a gépeket. Nem erre készültek azonban, s minthogy ez nem történhetett meg, eleve hátrányban kezdtek a Volánversenyzők. A baj pedig rendszerint nem jár egyedül, az egyik motor felmondta a szolgálatot (nemcsak a gumikat, a gépeket is másképp készítik fel ezekre a homokversenyekre), s most már nemcsak tartalék versenyzője, de tartalék motorja sem volt a magyar csapatnak. A fenti viszontagságok, a szokatlan körülmények Hajdút és Oreskót viselték meg jobban, ők nem iratkoztak fel a pontszerzők közé. Adorjánnak egy futamgyőzelemre is tellett két harmadik helye mellett. Farkas Ferenc egyszer második, egyszer harmadik volt futamában, így a szokatlanul alacsony pontszámmal csapatunk az utolsó helyen végzett. Mint említettük azonban, mindez nem tétversenyen történt, csupán felkészülés volt. Elég viszontagságos felkészülés ... A VB-futamokat salakon rendezik. Dobozy László VOLÁN HÍRLAP A Volán Tröszt vállalatai dolgozóinak lapja Felelős szerkesztő: Korompai Erik Szerkesztőség: Budapest IX., Ráday u. 8. Postacím: Bp. pf. 147. 1431 Telefon: 181-008, 180-93S Telex: 2? 6610 Kiadja a Hírlapkiadó Vállalat Budapest VXII., Blaha L. tér 3. Felelős kiadó: Till Imre, a Hírlapkiadó Vállalat igazgatója 82—1876. Szikra Lapnyomda, Budapest Felelős vezető: Csöndes Zoltán vezérigazgató Kiskunlacházán rendezték a motocrossbajnokság harmadik futamát. Németh Kornél nyert az első osztályban. A gokart OB első fordulójában a 125 kcm géposztályban győzött a győri volános Lachmann. A C 2 géposztályban klubtársa, ifj. Nagy László végzett az első helyen. A C 1 géposztályban Nagy J. második lett. A csapatversenyben a Győri Volán ugyancsak a második helyen végzett. Volán—SZEOL 2:2 (1:2). NB I-es labdarúgócsapatunk sorsa a hazai döntetlennel megpecsételődött. Ősszel a második osztályban folytathatja . . . 22-es Volán—Balassagyarmat 1:0 (1:0). A két pontot érő gólt Kotul szerezte a labdarúgó NB II-ben. Veszprémi Építők—Szegedi Volán 31:21 (13:12). Kézilabdázóinknak visszavágtak az MNK ezüstérmesei. BVSC—Volán 16:8. Vízilabdázóink a 7. fordulóban sem szereztek pontot. TÖBBTUSÁZÓ EJTŐERNYŐS Ég és föld között Ejtőernyővel ég és föld között — ki ne vágyott volna még erre az élményre? Repülni, zuhanni, s újra földet érni mégis főleg a fiatalok álma. Tizenhat évesen már lehet próbálkozni... — Én az ellenpélda vagyok, mert húszévesen kezdtem csak el. Addig cselgáncsoztam, és nem is gondoltam, hogy ejtőernyős leszek — mondja az MHSZ békéscsabai klubjában Mengyán Pál, a Volán tehergépkocsivezetője. Most huszonhárom éves és már első osztályú versenyző, s míg le nem szerelt nemrég, addig a katonai válogatott ejtőernyőskeret tagja volt. — A bátyám és a barátom vittek magukkal. Az ő unszolásuk nélkül talán sohasem kezdem el. Úgy is fogtam hozzá: ha nem tetszik, nem erőltetem. — Azóta úgy ezer körül ugrott már... — Persze, mert megszerettem ! Pedig az első őszi-téli előkészítési tanfolyam és tornatermi edzések, meg a tavaszi ugrások után is, még csak jó időtöltésnek tekintettem. Aztán egyre jobban elkapott a gépszíj. A sport szépsége. Meg a versenyek izgalma. — Mi a szép ebben a sportban? — Minden, mert nagyon változatos. Két egyforma ugrás nincs. — De maga az ugrás, a zuhanás miért szép? — Repült már? Igen? Szép volt? Miért? — zúdítja rám a kérdéseit. S tűnődni kezdek. — Hát, tényleg nehéz a válasz. Jó érzés, az biztos ... — Én is ezt mondom. Nagyjából ezt értem az ugrás, a zuhanás szépségén. Jó érzés, ha már tudja az ember. — Hogyan dolgozta be magát? — Gyakorolva. Első nap egyet ugorhat a növendék, másnap kettőt, s ez fokozatosan emelkedik a képzettséggel, egészen a válogatott szintű tízig. De a kezdet természetesen az alapelemek megtanulása, csak aztán jöhet az ugrás. Én az első évben hatvanhármat ugrottam, viszont a második évben már többtusáztam. — Az mi? — Remek, összetett sportág: úszás, futás, lövészet és ejtőernyőzés. Ebben indultam ’79- ben országos versenyen. — Milyen szerencsével? — Hetedik helyen végeztem egyéniben. Aztán jött a katonaság. — Milyen versenyeken vett még részt? — Két Bakony Kupán, egyszer Bulgáriában nemzetközi többtusán, az ősszel a hazai Nemzeti Bajnokságon stílusugrásban és a baráti hadseregek spartakiádján. Legutóbb tavaly nyáron Szolnokon. Vass Márta ISMÉT A FERJÁNCZÉK! A 13. nemzetközi Volán-rallye Megtévesztő dolgot tapasztalhatott a szemlélődő az idei, 13. nemzetközi Volán-rallye rajtjánál: első látásra azt állapíthatta meg, hogy az érdeklődés bizony alaposan megcsappant az esemény iránt. A Győri Volán és a Győr-Sopron megyei Autó és Motorsport Szövetség rendezésében lezajlott verseny startjánál ugyanis hiányzott az immár megszokott, hatalmas tömeg jó része. Voltak persze nézők most is, de az indításnál, máskor a kocsik rendszerint sűrű embersorfal között teszik meg az első pár száz métert , s most kétségtelenül kevesebb volt a nézők száma. A rajtnál! Mert rövidesen kiderült, hogy a szurkolók érdeklődése nem csökkent, inkább csak minőségileg változott — mégpedig nem is rossz irányban. A felszín helyett úgy látszik egyre inkább a tartalom érdekli a sportág híveit. Természetes ugyan, hogy egy ilyen verseny rajtjánál is akad éppen látnivaló, de az sem vitatható, hogy a majdnem 150 kilométeres táv több pontján ennél csak látványosabb események szemtanúja lehet az érdeklődő. Például Farkasgyepünél... Aki a fentiek szerint az indításnál kevésnek találta a nézőszámot, az itt rögtön megálapíthatta, hogy szó sincs a nézők elpártolásáról. A nem is hűvös, de kifejezetten hideg éjszakában valóságos népünnepély zaja verte fel a Bakony csendjét. Sátorok, tábortüzek, autók és emberek ezrei jelezték, hogy autóverseny van. Nem is rossz autóverseny! A Kecskeméti Volán párosa, Kárász és Madár például egy olyan „mutatvánnyal” kápráztatta el nézőit, amilyet — legalábis hazai rallye-versenyeken — ritkán lehet látni. Egy kisodródás után a borulás határán látványosan „kétkerekeztek” jó pár métert, aztán vissza a pályára, és az 1300-as Ladával meg sem álltak az abszolút negyedik helyig. Kategóriagyőzelemmel kezdett a Trabantos Lucza—Pálffy Bp. Volán kettős, viszont fel kellett adni a versenyt Selmecziéknek, mert Zastavájuk nem bírta végig a premiert. Hengerfejfájást kapott... A Ferjáncz—dr. Tandary kettős — R 5-ösén — a papírforma szerint biztosan nyerte a versenyt, a kaposvári Hideg—Kecskeméti duó ugyanilyen imponáló, jó versenyzéssel szerezte meg 1600-as Ladával az abszolút második helyet, az ÁFOR-os Fülöp—Nagy páros előtt. A rendezés ismét kiállta a próbát. A műszaki gépátvételnél nagyobb pasztalható, szigorúság volt ,amint korábban bármikor. Az előírásokat természetesen mindenkivel egyformán betartatták, éppen ezért többeknek akadt még sürgős bütykölni valójuk gépeken a verseny előtt. Talán egy-két apróságtól most még így is eltekintett a szigorú gápátvétel, de azt hallottuk, hogy legközelebb már a legjelentéktelenebbnek tűnő eltérés is kizárással jár. Szabály — az szabály! Többször szóba került már, hogy az érdeklődők nagy tömegében akadnak bizony fegyelmezetlenkedők is. A felelőtlenség sehol sem hasznos dolog, de ilyen helyen különösen veszélyes!! Hozzáértők mondják, hogy a legbiztosabb lenne, ha minden nézőre jutna egy rendező, útellenőr, karszalagos felvigyázó — ez persze lehetetlen. De azért minél többen vannak ezek a rendfenntartók — annál jobb, annál biztonságosabb! (D) AZ „ALSÓHÁZ" NEHÉZ NAPJAI ÚJRA AZ OB I-BEN A Volán SC immár másodszor is OB I-es vízilabdázói vereségekkel kezdték újabb élvonalbeli szereplésüket. Mielőtt azonban bárki is lemondóan legyintene, nem árt egy kicsit közelebb lépni a medence partjához... Az idei kiírás szerint a tizennégy csapatból álló első osztályú mezőnyt két részre osztották, s az „alsóház” számára a bajnokság első fele, a tavaszi szezon jelenti a nagyobb megpróbáltatást. Ebben a szakaszban ugyanis az első hét és a második hét csapat egymás ellen játssza le oda-vissza mérkőzését, az esélyek tehát nagyjából adottak. Amikor egy második helyezett játszik mondjuk egy tizenharmadikkal , rendszerint nem az utóbbi a favorit. Ami az újonc Volán SC rajtját illeti, külön balszerencsés dolog volt, hogy nem is az első hét akármelyiké, hanem éppen a sokszoros magyar bajnok Vasas ellen kellett kezdeni. Mindkét találkozón fölényes Vasas győzelem született, ami azonban senkit nem lephetett meg. Vereséget hozott a második „dupla” is a Vasas Izzó ellen, de ez már azért másképpen nézett ki. Az első mérkőzésen például 5:5-ig mindig a Volán vezetett, s a rutinosabb újpesti legénység sikere végül csak nagy küzdelemben született meg. Ha egy kis szerencsével itt pontot sikerül szerezni, az már komoly fegyvertény, s valóban nem túl sok híja volt. Másnap ennél simább volt az Izzó-győzelem, de mindenesetre itt is mutatkoztak biztató jelek a Volán játékában. Bármennyire sok szó éri az utóbbi időkben a magyar vízilabdasport háza elejét, az azért kétségtelen tény, hogy az első osztályú bajnokság színvonala nálunk nem középszerű. Ebben az osztályban egy újonc csapattól igencsak elfogadható eredmény a bentmaradás, amit a Volán is célul tűzött maga elé. Az átigazolás, erősítés nem egészen úgy sikerült, ahogy azt a szakosztálynál tervezték, a tavalyelőttinél jóval fiatalabb erőkből álló együttes azonban így is képes lehet a cél elérésére. A bajnokságban most szünet következik, a vidéki csapatok Egerben, a Dobó Kupán kapnak játéklehetőséget. A Volán ez idő alatt a Budapesten edzőtáborozó , Jadran Split legénységével gyakorolhat, s a jugoszláv bajnokság 4. helyezettje nem éppen rossz edzőtárs! A folytatásban, meglehet, már ezeknek a közös gyakorlásoknak is eredménye mutatkozik. Talán egy-egy pontot már az első „felvonásban”, az erősebbektől is el tud majd rabolni a Volán. Ha ez így történik, az csak „tiszta haszon”. A reális várakozás szerint azonban az eredményesebb szakasznak majd a második körben, az alsó hét csapat egymás elleni küzdelmében kell következnie. Addig örömmel tapsolnánk egy-egy bravúrnak! (D) Nemzetközi röplabdatorna Idén negyedik alkalommal rendezik meg — április 28. és május 2. között — Székesfehérvárott a Volán Kupa nemzetközi férfi röplabdatornát. Staudinger István, a székesfehérvári klub elnökhelyettese elmondta, hogy minden eddiginél rangosabb tornára kerül sor, így pályára lép az olimpiai ezüstérmes Bulgária, az Európa-bajnoki negyedik helyezett csehszlovák legénység és Kuba csapata, a világbajnokság harmadik helyezettje. Itt lesz a jugoszláv válogatott és első alkalommal a Koreai NDK csapata is. A mieink számára a Volán Kupa lesz az idei első jelentős erőpróba. Tulajdonképpen ezzel kezdődik a felkészülés a jövő évi EB-selejtezőkre. (H) A veszprémi üzemegység első csapata nyerte a 15-ös Volán asztalitenisz-bajnokságát (Solymosi Vilmos, Molnár Lajos és Sas Lajos). Az egyéni versenyben az ajkai Illés Mihály győzött. Miskolci Molibor—Volán 2,5—9,5 (2). OB I-es sakkcsapatunk a két függő ellenére őrzi harmadik helyét. A BÉKÉSCSABAI VOLÁN SC győzelmével zárult a kondorosi tömegsportbizottság által szervezett maratoni téli kispályás labdarúgótorna. A 12 csapat közül 21 ponttal nyertek a csabaiak. Az időközben lezajlott felszabadulási kispályás focitornán is a Volán-gárda győzött. veszíthet... A sakkban a világbajnok személye áll az érdeklődés középpontjában. Tökti várjuk, hogy időnként ,,fejét kockáztatva” állandóan eredményes legyen, s lehetőleg stílusával is elkápráztassa híveit. Hogy ez nem könnyű feladat, a sakktörténelem statisztikai adatai bizonyítják. Raoul José Capablanca, a „legyőzhetetlen”, legjobb, győzelmes időszakában alig vesztett játszmát. Egy-egy veresége olyan meglepetést keltett, mintha a lehetetlenség vált volna lehetségessé. Világbajnoki évei alatt mindössze 9 játszmát vesztett, 1921— 1927 között. Teljes statisztikája: + 45 — 9 , 63 — 65,38 százalék. (Kilenc veresége közül 6-ot Aljechin ellen a páros mérkőzésen szenvedte el!) Legyőzhetetlenségének nimbuszát alighanem annak köszönheti, hogy kortársai közül ő vesztett a legkevesebb játszmát életében: egész pályafutása alatt 35-öt. Tényleg elképesztő rekord! Capablanca árnyékában tehát elég nehéz mozgolódni. Az utána következő bajnokoknak meg kellett küzdeniük a nagy előd hírnevével, statisztikájával. Ez keveseknek sikerült. Korunkban Fischer és Karpov áll legközelebb a nagy ,,Capa” rekordjához. Anatolij Karpov 1975 óta f 156 , 24 = 199, azaz 67,41 százalékos eredményt ért el, s meglepő statisztika (amely jobb Capa világbajnoki korszakáénál!) mellé azt kell tudnunk, hogy Karpov háromszor annyit játszik világversenyeken, mint nagy elődjei. Hát persze, azért ő is veszít. Nem sokszor, de veszít. Hogy a mindent tudó ellendrukkerek is megkapják a magukét, hogy végül is a legyőzhetetlenség valóban csak a lehetetlenség kategóriájában szerepelhessen. Olvasóinknak bemutatjuk a világbajnok egyik nemrégen vesztett játszmáját. Jan Timman pillanatnyilag a 2. számú játékos a világranglistán. SZICÍLIAI VÉDELEM Karpov—Timman Buenos Aires, 1982 1. e4, c5 2. Hf3, e6 3. d4, cd., 4. Nd4, Nf6 5. Nc3, d6 6. g4 (Éles folytatás, amelyet Kérész vezetett be a versenygyakorlatba.) 6. —, h6 7. Bgl, Fe7 8. Fe3, Hc6 9. Fe2, ap 10. Vd2, Hd4: 11. Vd4:, e5, 12. Vd2, Fe6 13. Ff3 (Alighanem melléfogás. Ha világosi lépés nélkül kezeli a szicíliai védelmet, rendszerint nehézségei támadnak. Jobb lett volna akár íqy 13. —, Hd7 f 14. Hd5, Fg5 15. 0—0—0, Bc8 16. Kb1, Fd5: 17. ed: (Ez a másik olyan jel, ami nem kedvező világosnak: betömődik a gyenge pont!) 17. —, Hc5 18. Bhlez (Lehet, hogy a klíma teszi, de már harmadik olyan lépés, amely kifogásolható, szokatlan tempóvesztés.)Karpovtól 18. —, Vf6 19. Fg2, Fe3: 20. fe:, Vh4! (Szemmel látható, hogy h4 nélkül világos támadó esélyei a nullával egyenlők. Pozícióján viszont sötét jobban áll.) 21. Ff3, 0—0, 22. Ve1, Vd8 23. e4, Vb6 24. Ve3, Vb5 (Timman saját támadó terveket sző a világos király ellen, ezért kerüli el a vezércserét.) 25. h4, Ha1 26. Vb3, Bc5 27. Bh3 (Vezércserére a b2-gyalogos menne veszendőbe, vagy egy minőség!) 27. —, Bfc8 28. c3, B8c7 29. Ka1, Vd7! 30. Fc2, b5 31. a3, a5! (Sötét gyalogrohama lesz a veszélyesebb, s ami a szomorú: világosnak nincs ellenjátéka sem a királyszárnyon, sem a középen.) 32. Kb1, Bb7 33. Bg3, g6! (Most g5-re h5, b5-re viszont g5 tartja zártan a védő gyalog állást.) 34. >5, h5 35. Ffl, B5c7 36. Vc2, b4, 37. ab:, ab: 38. c4 Világos: Kb1, Vc2, Bd1, Bg3, Ffl, gy.: b2, c4, d5, e4, g5, h4 Sötét: Kg8, Vd7, Bb7, Bc7, Ha4, gy.: b4, d6, e5, f7, g6, h5 38. —, b3! (A két gyalogroham közötti minőségi különbség eldönti a játszmát. A holland nagymester mintaszerűen vezeti a támadást.) 39. Vg2, Bb1 40, Vh3, Vh3: (Micsoda különbség az első négy vezércsere-ajánlathoz képest! Sötét nyert végjátékhoz jut, gyalogelőnnyel, jobb huszárral a futó ellen.) 4. Bh3:, Hc5 42. Ke1, He4: 43. Be3, Hc5 44. Kd2, Ilal 45. Bel, Hb2: 46. c5 (Szerepcséllen állás: Hc4:! nyerne: Kb4:. b2! után.)Kc3-ra 46, —, Bd4: 47 Ke2, Bc5: 48. Bc51, de: 49. Bb3:, Nc4 50. Bc3, Bh4: és világos feladta: 0:1. Bilek István