Volán Hírlap, 1984 (10. évfolyam, 1-26. szám)

1984-11-22 / 24. szám

VILÁG PROLETÁRJA­, EGYESÜLJETEK! Hírlap A VOLÁN DOLGOZÓINAK LAPJA X. ÉVFOLYAM, 24. SZÁM ÁRA: 1,40 FORINT "»•íjt -nr fe 1984. NOVEMBER 22. KZE-SZAKSZEMINÁRIUM TATABÁNYÁN Az irányítás és szabályozás várható változásairól Az MSZMP KB áprilisi határozatát követően ismertté vált, hogy a gazdaságirányításban január elsejétől jelentős változások várhatók. Az államigazgatási szervek az őszre ké­szültek el a kapcsolódó jogszabályokkal, melyek ezekben a napokban, folyamatosan látnak napvilágot. A változásoknak szinte elébe ment a KTE gépjárműköz­lekedési tagozata, amikor november elsején és másodikén — a Komárom megyei szervezettel közösen — szakszemináriu­mot rendezett. Paisch Nándor vezérigazgató, a tagozat elnöke, valamint dr. Takács Tihamér igazgató, a területi szervezet ve­zetője — a rendezőbizottság közreműködésével — gondosko­dott arról, hogy a megjelent vállalati szakemberek a lehető legfrissebb információt kapják, s megismerkedhessenek a vál­tozások hátterével Előadást tartott többek között dr. Sárkö­­zy Tamás, a közgazdaságtudományi egyetem professzora, Pa­lik Dénes, a KM főosztályvezetője, dr. Udvari László, az OT csoportfőnöke, valamint a közlekedési szakma vállalatainak több gazdasági vezetője. Az alábbiakban részint az elhangzott előadások, részint a megjelent jogszabályok alapján adunk tájékoztatást a várható változásokról, s azoknak a közlekedési szakmára gyakorolt hatásáról GAZDASÁGOSAN Mint arról a napilapok is beszámoltak, a januártól kez­­­dődő hároméves időszakban a népgazdaság valamennyi vál­­lalatánál bevezetésre­­ kéreinek az Irányítás és a szabályozás újonnan kidolgozott módsze­rei. A változtatásokra a köz­ismerten nehéz gazdasági hely­zetben kerül sor, így a be­vezetésnél fontos szempont a fizetőképesség folyamatos fenntartása és az, hogy a meg­változott módszerek lehetőleg javítsák ■— de semmiképpen se rontsák ,— a vállalatok gaz­dálkodását.­­ Dr.­­ Sárközy Tamás előadá­sából azt is megtudhattuk, milyen elméleti megfontolások indokolták a mostani változá­­sokat. A cél világos: a válla­latok kezelésében lévő állami vagyon a lehető legtöbb hasz­not hozza. A vállalati törvény módo­sítása értelmében a jövőben a vállalati irányítás három for­mája kerül bevezetésre. Azok a vállalatok, amelyek állami erdőkből meghatározott terü­­­leten kell, hogy tevékenyked­­jenek, az államigazgatási tí­pusúak csoportjába tartoznak majd. Feltehetően a Volán­­vállalatok is ebbe a kategóriá­ba kerülnek. E vállalatok ve­zetőit a továbbiakban is az ala­pító szerv vezetője nevezi ki. Jelentős szerep hárul a dön­tési jogú igazgató tanácsra, el­sősorban ■ a vállalati­­ gazdál­kodás stratégiájának, kérdésé­ben. Az iparban választott veze­tőség,­­illetv­e vállalati tanács irányítása alá ker­ül a vállala­tok túlnyomó többsége, me­lyeknél az igazgató megvá­­lasztásának joga is megilleti e testületeket, illetve a vállalati kollektívát. A választott vezetőség által gyakorolt­­ irányítás a 3—500 tagot számláló kollektívák kö­rében ajánlott, bár nincs szo­rosan megvont létszámhatár. A törvény módosítása a szö­vetkezeti önkormányzatban honos módszereket hasznosít­va a vállalati kollektívát ru­­házza fel az általános vezetés illetve a vezetőség megválasz­tásának jogával. Nagyobb gazdálkodó egysé­geknél a dolgozók közül vá­lasztóit, s a vállalat vezetőit is magában­ foglaló testület gya­korolja a döntési jogkörök je­lentős részét. Elsősorban a működés és gazdálkodás stra­tégiai kérdéseiben kell hatá­rozniuk, s jogukban áll a vál­lalat igazgatójának megvá­lasztása. A vállalati keretszabályozás­ban nyitott még a kérdés, hogy a jövő évtől alkalmazott három forma közül melyik várható a Volán-vállalatoknál A kereset­szint-szabályozást kí­séri a legnagyobb érdeklődés. Ez a személyenkénti keresetek kifizetését progresszív adóhoz kapcsolja, aminek nagyságát jól érzékelteti, hogy például évi 60 ezer forintos jövedelem után 6600, 120 ezer forintos keresetnél már 2*1 ezer forint adót­ kell a­ Vállalatnak fizet­nie. A PIAC MINŐSÍTSEN A keresetnövekmény-szabá­lyozásban a vállalat teljes munkaidőben­ foglalkoztatott dolgozóinak bérnövekedését kell adózni. Alapelv, hogy minden növekedés adóköteles. A rugalmas foglalkoztatási formák elterjesztésének ér­dekében a részmunkaidőben, illetve bedolgozóként foglal­koztatottak bére után adóked­vezményt lehet majd elszá­molni. A központi keresetszabályo­zást alkalmazzák majd azok a vállalatok, ahol a nyereségér­dekeltséget hosszabb távon sem lehet megteremteni. Itt az előírtat meghaladó kere­setszint adóköteles. A szabályozás kiegészítő ele­me, hogy a következő két év­ben külön adó terheli az „egy­ségnyi keresetre jutó hozzá­adott érték” mutatójának romlását. Erre azért van szük­ség, hogy az áttérés miatt egyetlen vállalat se jusson tel­jesítménnyel alá nem támasz­tott­­ indokolatlan keresetnöve­kedéshez. Korszerűsödik a vál­lalati jövedelemszabályozás, összhangban a gazdaságirányí­tás azon­ célkitűzéseivel, hogy a vállalatokat hosszabb távon a piaci értékítélet minősítse. Lényeges változás, hogy megszűnik az úgynevezett „pántlikázott pénzek” fogal­­ma. A vállalatok a jövőbeli a befizetési kötelezettségek után­ megmaradt pénzüket tetszőle­gesen fordíthatják fejlesztésre, vagy dolgozóik ösztönzésére. A beruházások és a vásárlóerő fék­­entartására a felhalmozási adó szolgál, melyet a népgaz­daság teherviselő képességétől függően évente határoznak meg. .­­­­ . A gazdálkodó szervezetek­nek adóval történő irányítása az egyik legkorszerűbb gazda­ságirányítási módszer, amely­ben az adókulcsok bizonyos változtatása hangolja a kívánt irányba a vállalatokat. A Vo­lán-szakma sajátosságait mutatja a várható adókedvez­i­­mények mértéke. Egyes tervek szerint a tömegközlekedés, eszközigényessége miatt, men­tes lesz a vagyonadó alól, és szinte minden vállalat külön­böző mértékű kedvezményt kap a béradóból Összességében az is való­színűnek látszik, hogy a köz­úti közlekedés, és ezen belül is a Volán-család 1985-ben az ideinél némileg kedvezőbb gazdálkodási feltételek közé kerül, de ez egyben azt is je­lenti, hogy az eltérő feltételek következtében lesznek az átla­gosnál jobb és rosszabb kö­rülmények között gazdálkodó vállalatok — mondotta a vál­tozások hatását elemezve az OT csoportfőnöke. HATÉKONYABBAN A szakszemináriumon nem­csak az állami, hanem a­ válla­­lati irányí­tás kérdései is napi­rendre kerültek. Előadások hangzottak el több Volán-vál­lalatnál alkalmazott irányítási módszerről. A vállalati önálló­ság növekedésével összhang­ban megfogalmazódott a gaz­dálkodó egységek fokozott ön­állóságának igénye is. A válla­lati központok az elmúlt idő­szakban ugyanis valamilyen módon megteremtették az üzamegységi önállóság feltéte­leit. Az előadó véleménye szerint ezen önállóság érintet­lenül hagyásával napjainkban azt kellene vizsgálni, hogy a független gazdálkodó egységek körében milyen szervezeti for­mában felelnek meg a vállalati központok a leghatékonyabb gazdálkodás feltételeinek. Az Orgtechnik Hungária Budapest ’84 nemzetközi szakkiállítás volt november 13—17-ig a Budapest Sportcsarnokban. A kiállításon a szervezéstechnikai eszközöket és azok alkalmazását mutatták be. A bemu­tatón nyolcvanöt vállalat képviseltette ma­gát, köztük a Volán Elektronika is. Stand­ján látható volt az úíj adatrögzítő berendezé­sük, melyet az elavult, lyukszalagos ADDO- gépek kiváltására fejlesztett ki a vállalat. Az érdeklődők megismerkedhettek még­­ a mikrogépes termeléstervezési és irányítási rendszerekkel, valamint a saját fejlesztésű, hatcsatornás telexcsatolóval és adatrögzítő berendezésekkel. Zaják Piroska Jubileumi kiállítás Moszkvában Hazánk felszabadulásának 4P. évfordulója alkalmából • jubi­leumi kiállításon m­utatkoznak be Moszkvában a magyar vál­lalatok. A jövő év áprilisában megrendezendő kiállításnak már megkezdődtek az előké­születei,­ s annyi bizonyos, hogy az összesen 8 ezer négy­zetméteres alap­területből há­romszázat kapnak a közleke­dési tárca vállalatai.­­ Kiállítási szándékkal eddig az 1-es, a­ 10-es, a 14-es, a 17- es, 21-es és 23-as Volán, vala­mint a Volántourist jelentke­zett. Végleges döntést termé­­szetesen a kiállítás rendezői hoznak, de annyi már most bi­zonyosnak látszik, hogy a Vo­­lán terá­diasorozaton, Szeged és az Alba­ Volán videón mutatkozik majd be a moszk­vaiaknak. A Volán Vállalatok Központjának szervezői tabló­kon mutatják majd be a Vo­lán szakmai fejlődését, és be­mutatásra ajánlják az MSZBT- tagcsoportok munkáját,­­ vala­mint a különféle sportágakat, így a salakmotort és a teher­­crosst is. SZÉP MAGYAR BESZÉD tanfolyam kezdődött a 7-es Vo­lánnál. A retorikai kurzust dr. Páldy János vezeti. VERSENY SZEGEDEN November 7-én szakmai-po­litikai versenyt­ rendeztek a szegedi Volánnál,­ amelyen a műszaki­­ és ipari üzemegység 17 szocialista brigádja képvi­seltette magát. A verseny első fordulójá­ban 40 kérdésre írásban vála­szoltak a csapatok, majd a­­ legjobb szóban mérte össze tu­dását. A végeredmény: 1. a Petőfi Sándor szocialista brigád (szerviz üzem), 2. Petőfi Sán­dor 11. szocialista brigád (te­­fu üzem), 3. a Satalov II. szocialista brigád (autóbusz­­üzem). A helyezést elért kol­lektívák pénzjutalomban ré­szesültek. NOVEMBER 7-ÉN KITÜNTETÉSEK Kimagasló munkája elisme­réséül, november 7. alkalmá­val a Munka Érdemrend bronz fokozata kitüntetést kapta dr. Bródy Péter, az 1-es Volán pártbizottságának titkára; Pro Urbe elismerést vett át Kere­kes Ferenc, a 7-es Volán nyugdíjas igazgatója; Volán ifjúsági plakettet kapott Ba­kos Endre, a Volán Vállala­tok Központja főelőadója. Eredményes szakszervezeti munkájának elismeréséül Munka Érdemrend bronz fo­­­kozatát vette át Kerekes Ba­lázs, a komlói üzemegység csoportvezetője, szb-titkár. Köszöntjük őket! ! A fő-OSNAL ifjúsági parlament Mintegy száz küldött részvé­telével került sor október utol­só napjaiban a vállalati ifjúsá­gi parlamentre a 16-os Volán­nál. Az eseményen a válla­lat társadalmi és gazdasági ve­zetőségén kívül részt vett városi KISZ-bizottság első tit­­­kára, valamint a vállalati igazgatóhelyettesek és a szol­gálati helyek gazdasági veze­tői. A küldöttek felszólalásaik­ban elsősorban a munkahelyi gondokat említették, de ezen­kívül szó esett a fiatalokat napjainkban érdeklő legfonto­sabb kérdésekről is. Ocskó József igazgató vála­­z szóban foglalkozott a felveté­sekkel, melyek sorában olyan is volt, aminek m megoldása túl­nő a vállalat lehetőségein. A négyórás tanácskozás a beszámoló és az intézkedési terv elfogadásával fejeződött be. Szakmánk büszkesége! A Munka­­ Érdemrend arany fokozatával tüntették ki Töre­ki Ernőt, a 15-ös Volán autó­­buszvezetőjét november 7. al­kalmával. A politikai, társa­dalmi és szakmai munkájáért járó elismerést, november 5-én vette át a Közlekedési Minisz­­tériumban , dr. Tóth László ál­lamtitkártól. „Most már ez a legmagasabb kitüntetésem” —­­mondja hal­kan,s azonnal hozzáteszi, hogy ez tulajdonképpen nemcsak az ő érdeme, hanem brigádjáé is ő vette át ugyan, mégis — úgy véli — ez közös elismerés.­­ Ötszörös kiváló dolgozó, két­szer kapott miniszteri dicsére­tet, s 1975-ben vette át a mos­tani kitüntetés ezüst fokozatát. Minden elismerés után úgy érezte, a­­ legmagasabbat kap­ta,­­amelyet viszonoznia kell vállalatának. És most ez az arany fokozat... • Az akkor kéthónapos autó­buszvezetői tanfolyamot Győr­ben 1953-ban végezte el. Hogy miért pont ezt a pályát­ válasz­totta? Nehéz erre a válasz. Mi­kor­­ elkerült szülőfalujából,­ Kemenesszentpéterről, a pápai építőipari­ Vállalatnál dolgo­zott. Persze, brigádban, már akkor Az egyik legismertebb csapatban. Aztán a vállalat és a községi tanács ajánlotta a tanfolyamra, tandíjmentesen. Egy év múlva került , az AKÖV-höz, Ajkára. Éppen a napokban vette át 30 éves törzsgárdatagsága jelvényét. Dolgozott, mint a többiek, nem történt vele semmi különös. Az első két évben tartalékos volt, bódés kocsival járt, majd ké­sőbb bányászjáratra került. Közben megnősült, s a család Ajkára kötötte. 1959-től 1972-ig különjáraton dolgozott. Meg­járta Európa szinte valamen­­­nyi országát, eljutott Irakba is. Aztán belföldi járatra került, ahogy mondja: átadván a fia­taloknak a helyet, jobban bír­ják a bizony nem kis fárad­sággal járó külföldi utakat. S 1972-től­­ mostanáig az Ajka— Hévíz közötti helyközi járatot vezeti A BZ 86-29-es rendszá­mú Ikarus 266-os, amely jövő év március 4-én lesz tízeszten­dős, s rendkívülisége­ ugyan­azon motorral jár azóta, fel­újítás nélkül. A győri Rába gyárból két éve már megcso­dálták a rekoreredményt elért buszt,­ no, s természetesen ve­zetőjét. Hiszen a szakmának aligha kell magyarázni mit is jelent ez, s a benne levő 950 ezer kilométer. Erre azért egy kicsit büszke. Lehet is. Ahogy mondja: őt semmivel ne­m le­het megbántani, csak, ha a buszra mondanak valamit. Mű­szaki kollégái ezt tudván, elég­szer viccelődnek is vele. Min­denesetre ritka teljesítmény. Töreki Ernő ezt megtoldotta egyéni kongresszusi felajánlá­sával, amely szerint ezzel ,a­ motorral szeretné teljesíteni az 1 millió kilométert. Egyébként a balesetmentes egymillió­ kilométert 1980-ban érte el, s most az 1 millió 250 ezer elérésére törekszik. Há­rom éve van a nyugdíjig, re­méli addig meglesz a napi for­dulókból. Átlagosan egy nap 319 kilométert vezet. Hogy mire a legbüszkébb. A brigádra! S mint a­­ beszélgetés alatt annyiszor, ismét Visszakanya­rodunk az 1962-ben alakult Béke szocialista brigádhoz, amelynek 7 alapítótagjából négy ma­ is a húsz tag között van, s akik valóban egy nagy­szerű csapat: négyszer nyerték el a Vállalat Kiváló Brigádja címet, megkapták a XII. kong­resszus tiszteletére hirdetett­versenyben a Kongresszusi Oklevelet, a Szakma Kiváló és a Volán Tröszt Kiváló Brigád­ja elismerést, s 1982-es évi munkájuk jutalmául a Ma­gyar Népköztársaság Kiváló Brigádja kitüntetést. S ennek a közösségnek Töreki Ernő a vezetője. 1965. óta tagja a pártnak, ti­zennégy éve a pártvezetőség­nek, s a legutóbbi választások­ óta alapszervezeti pb-titkár. A sok társadalmi elfoglaltság, no meg hűséges társa, az Ikarus 266-os mellett idejét legszí­vesebben a családdal tölti. Fe­lesége, családja kötötte Ajká­hoz, s az az igazi háttér, me­lyet ők jelentettek és jelente­nek neki. Lánya 19, fia 27 éves, S van két­ kisunoka is. Egyéb­ként fiával nemcsak otthon ta­lálkozik, hanem a munkahe­lyen is, olyannyira, hogy vál­tótársa. Hobbija az éremgyűj­­­tés, igazi magyar ritkaságok­­ tulajdonosa. Mosolyosvá mondja: elég drága időtöl­tés... Legfontosabb célja most, hogy kongresszusi vállalását teljesítse. Magánemberként pedig szeretné nyugdíjasként is hasznosítani magát a köz­életben — a közösségért. (M)

Next