Volán Hírlap, 1988 (14. évfolyam, 1-26. szám)

1988-04-07 / 7. szám

VETÉLKEDŐ A LEGJOBBAKNAK SZEGEDEM Vezess biztonságosabban '88 A Volán-vállalatok legjobb gép­jármű-ve­zetői között „Vezess biztonságosabban” ver­seny lesz április 8—9-én Szegeden, a Tisza Volán rendezésében. Tizennyolc vállalat legjobbjai három ka­tegóriában mérik össze tudásukat, a sze­mély- és tehergépkocsi-vezetők, valamint az autóbusz-vezetők. A vetélkedő elméleti, majd gyakorlati részből áll és reflexvizsgá­laton is részt vesznek a versenyzők. A verseny pénzdíjas, kategóriánként az első helyezettek tíz, a második, hét, a har­madik helyezettek ötezer forintot kapnak. A Volán Vállalatok Központja vezérigaz­gatója vándorkupát ajánlott fel az összetett csapatverseny első helyezettjének. 35 ÉVES A VBN-MOZGALOM ABSZOLÚT GYŐZTES: A VOLÁNBUSZ Az élet követelte meg kerek 35 évvel ezelőtt, hogy a na­gyobb járműparkkal rendel­kező vállalatok társadalmi összefogást hirdessenek, ref­lektorfénybe állítva a baleset­­megelőzést. A Vezess baleset nélkül! ver­senymozgalom ményeit értékelő tavalyi ered­ünnepséget március­ 23-án, a szokottnál is ünnepélyesebb formában, a Belügyminisztérium Művelő­dési Házának színháztermé­ben tartották. Munkácsi János, a Volán Tefu irodavezetője, az FKBT versenybizottság vezetője el­nöki megnyitóját követőe­n dr. Szalai Dezső rendőrezre­des, a BRFK Közlekedésren­­­dészet vezetője, az FKBT ügy­vezető elnöke tartott beszá­molót a főváros közlekedés­­biztonsági helyzetéről. El­mondta: az elmúlt időszakban nem javult Budapesten az út­hálózat, lelassult a metró-, il­letve a lámpatelepítési prog­ram, a balesetek száma a nö­vekvő forgalom és a nem ja­vuló körülmények miatt 1984 óta 4,3 százalékkal emelkedett. Az általánosságban egyáltalán nem kedvező kép ellenére ör­vendetes és a mozgalom ered­ményességét kiemelő adat vi­szont, hogy a Vezess baleset nélkül! versenyben részt ve­vők körében 10 százalékkal csökkent ugyanez időszakban a személyi sérüléssel járó bal­esetek száma. A rendőrezredes röviden elemezte és számadatokkal részletezte az 1987-ben történt balesetek okait. A sajnálatos esetek kétharmad részét járművek idézik elő. Főként a az elsőség m­eg nem adásával (41 százalék), valamint a gyorshajtással (15 százalék). Kisebb, bár még mindig jel­lemző a követési távolságot be nem tartók és a tiloson átha­ladók száma. Jó jel viszont, hogy az ittasan vezetők szá­ma jelentősen csökkent. A balesetforrások elkerülé­sében természetesen élen jár­nak a 35 éve kezdeményezett versenyen induló vállalatok. Az egységes tudatos meg­előzés, a valódi, társadalmilag ösztönző mozgalom fontossá­gát hangsúlyozta ■> Sárdy György, az albizottság vezető­je is. A különböző kategóriák csoportelsői az értékes díja­kat és az okleveleket dr­ Sza­­lay Dezső rendőrezredestől vették át. Az érdekelt Volán­vállalatok közül a legjobb eredményt a Volántourist 4- es taxi egysége­­(IV. kategória 1. csoport), valamint a Volán­busz (III. kategória 2. csoport) Élmunkás téri egysége érte el: csoportelsők lettek! A fias Népfront Budapesti Haza­Bi­zottsága — az abszolút győz­tesnek járó — vándorzászlaját szintén a Volánbusz Élmun­kás téri egység érdemelte ki. Baraczka Tamás, a Volánbusz váci üzemigazgatója fogadja az abszolút győztesnek járó gratulációt AQUINCUM Penzió­avatás Lapzártánkkal egy időben került sor a Volánbusz Aquin­cum penziójának avatására Budapesten, a Szentendrei úton. Az Omnibusz Utazási Iroda üzemeltetésében olcsó szálláshelyet kínálnak. A pen­zió hetvenhét férőhelyes egy-, két- és háromágyas szobákkal. Az egyágyas szobáért 350 fo­rintot, a kétágyasért 590 fo­rintot, a háromágyasért 740 forintot kérnek egy napra. Az áprilistól üzemelő pen­ziót az ősszel átépítik a ter­vek szerint, s kétcsillagos szállodát alakítanak ki. ly­­egállapodást kötött a Volántourist a gö­rög Stability Line hajózási társasággal, hogy Magyar­­országon kizárólagos jog­gal csak a Volántourist árusít hajójegyeket: a Pi­reusz—Irakion (Kréta)— Rodosz—Limassol— Haifa, továbbá a Faira— Igumencia—Kerkira útvo­nalakra. Figyelembe véve a Ma­gyar Nemzeti Bank 1988. január 1-jei menetjegy­eladással kapcsolatos ren­delkezéseit, azokat a ten­geri hajójegyeket, amelye­ket eddig valutáért ér­tékesítettek, most a me­netjegykeret terhére 13 000 forintig árusíthatják az utazási irodák. A terveknek megfelelő ütemben halad Zalaegerszegen, a Zrínyi úti Volán-telep mel­­lett épülő szakmunkás- és technikusképző oktatóbázis építése. Az épület már tető alatt áll, és a­ kivitelező már a belső munkálatokat végzi. Előreláthatólag, az elképzelésnek megfelelően július 31-ig megtörténik a műszaki átadás és augusztus 20-ra birtokába ve­heti a Zala Volán és a város, hogy a 30 milliós létesítményben szeptember elsejével megkezdődhessen a szakmunkások képzése. Mit kap, mit vár a Tourinform? A turisták millióit fogadó világvárosokban mindenütt működik olyan információs központ, ahol a vendégek tá­jékoztatást, prospektust kap­nak. Magyarországon 1981 óta létezik a Tourinform — az Országos Idegenforgalmi Hivatal megbízásából. Célja, hogy gyűjtsön be és tároljon minden olyan információt, amely a bel- és külföldi turiz­mussal összefüggésben van. A 178-800-as telefon rövid idő alatt ismert lett itthon és ha­tárainkon túl. Mennyi és mi­lyen, utazással kapcsolatos in­formációt kapnak a Volán­vállalatoktól? — érdeklődtünk Padányi Ágnestől, az iroda vezetőjétől. — Sajnos, nagyon keveset! Csak a menetrend áll rendel­kezésünkre. Ha sikerülne ki­alakítani egy állandó­ kapcso­latot, azzal mindenki jól jár­na. Minden olyan adatra szük­ségünk van, ami a turizmussal kapcsolatos. Gondolok itt sí­járatokra, vagy különböző or­szágos rendezvényekre (deb­receni virágkarnevál, busójá­rás) szervezett különjáratokra. Ha olyan tájékoztatást kap­nak, ami nagyobb nyilvános­ságot érdemel, úgy azt a Tour­inform továbbítja a sajtónak, televíziónak és a rádiónak. — Hogyan juttathatják el önökhöz az információkat? — Telefonon, telexen és le­vélben, de szívesen fogadjuk azt is, ha személyesen látogat­nak be hozzánk. LÁBTÖRLŐ A KORMÁNY ALATT No a autóbusz volánjánál Aki a hátsó ajtón szállt fel a piros 10-esre egyik márciusi napon Tatabányán, az észre sem vette, hogy min lepődnek meg az elöl fellépő utasok. Jól láttam annak a fiatalember­nek is az arcát, aki csodálko­zással nézte a vezetőfülke ab­laka mögött Stockbauer Bor­bálát, a Vértes Volán első pi­lótáját, aki a szebbik nemhez tartozik. — Nagyon meglepődtél? — kérdeztem, amikor felmértem, hogy most már szólhatok hoz­zá. — Ennyire látszott rajtam? — Hajaj! Kár, hogy nem volt nálam kamera. De azt mondd meg inkább, hogy mit szólsz hozzá! — Hát, nem is tudom. Fur­csa. Az biztos. — Nem szállsz le azért? — Miért tenném? Ha már van jogosítványa — biztosan tud vezetni. Nem? De még mennyire! Elvégre Stockbauer Borbála nem kez­dő. Évekig dolgozott már a Vértes Volánnál mint teher­autó sofőr. Avtával és Bar­­kasszal járta az országot, meg­számolni sem tudja, hogy hány kilométer van mögötte. Von­zalma a gépkocsikhoz gyerek­korában kezdődött. Babája csak akkor volt, ha valame­lyik távoli rokontól véletlenül kapott egyet. Azt is rögtön el­ajándékozta a szomszéd kis­lánynak. Ő csak a motorokkal, kisautókkal játszott. Mégis közgazdasági szakközépiskolá­ban érettségizett, méghozzá nagyon jó eredménnyel. Ennek ellenére nem irodába jelent­kezett, hanem megszerezve a jogosítványt, rögtön kocsira került Szerette munkáját, nem kényeskedett, ha arról volt szó, hogy meg kell fogni az olajoskannát, arrébb kell ten­ni két ládát. Nem is ezért vál­toztatott most munkakört. A fizetése volt kevés, nem cso­da, ha többet akart keresni 3500 forintnál. Mivel a válla­latnál amúgy is állandóan ke­resnek autóbusz-vezetőket, úgy gondolta, jelentkezik. Nem ment a felvételi simán. Elő­ször azt hitték, hogy ez lehe­tetlen. Amikor mégis kiderült, hogy nincs jogi akadálya, már nem volt probléma. Sokat se­gített céljának elérésében Varga József, a tatabányai üzemigazgatóság személyfor­galmi osztályának vezetője. a A tanfolyam végén Borbála legjobbak Néhány hétig között végzett, belszolgálatos volt, s az­­ első tavaszi hónap elején bemutatkozott a nagy­­közönségnek is. Nyugodtan mondhatjuk, hogy az első na­pokban ő­­ volt a sztár város­szerte. Azóta már megszokták az utasok, hogy nő ül a volán­nál. A kollegák is befogadták, vidám mosollyal integetnek neki, ha találkoznak a város­ban. Igaz, voltak néhányan, akik ha tréfásan is, de meg­jegyezték, hogy Borbálának rögtön új busz jutott, olyan, ami háromszáz kilométert sem gurult előzőleg. — Még rádiója is van — mondogatták, de hamar tisz­tázódott, hogy azt a saját pén­zén vette. A vezetőfülkét nem­csak ezzel tette otthonosabbá. Apró zászlók díszítik a szél­védőt, virág illatozik a drótból hajlított vázában. Mindez nem lenne szokatlan, másnál is lát­ni ilyet. Az viszont meglepő hogy a kormány alatt lábtörlő is van. Hiába! A női pedanté­ria már csak ilyen. Palásti Péter MÚLT, JELEN, JOVŐ Tartalék: az ember Miután az idei tervkoncep­ciót jelenleg dolgozzák ki, vagyis éves szinten elfogadott program még nincs az Alba Volán dunaújvárosi üzem­­igazgatóságánál, így a tavalyi gazdálkodás néhány tényszá­­ma képet ad nemcsak az 1987. évi munkájukról, hanem er­ről az esztendőről is. Íme: bevételi tervüket majd’ terv­szinten teljesítették, a prog­ram 385,9 millió forint volt, s ez 382,6 millióra sikerült. Fedezeti nyereségtervük 95,3 százalékra teljesült. A sze­mélyfuvarozási üzem 185,6 millió forint bevételi terve 184,8 millió lett, az árufuvaro­zási ütem pedig 2,5 százalék híján hozta a programot. — Az árufuvarozáson belül kiemelném a nemzetközi fu­varozást — tájékoztatott Szlo­­boda György, az üzemigazga­tóság forgalmi és termelési osztályvezetője. — A 28 mil­lió forinttal szemben 32,9 mil­liót valósítottunk meg. Ki­emelkedett az egyéb teljesít­mények közül a gépi rakodás bevétele: a tervezett 23,2 mil­lió forint helyett 24 milliót si­került hozni. 1987-ben külö­nösen az I. negyedéves tö­megáru fuvarfeladatai jelen­tettek jelentős lemaradást. A tömegáru tevékenység ápri­lis—májustól ment az elvárt szinten. A lemaradás behoza­talára külön intézkedési ter­vet készítettünk. Többletbevé­teleket könyvelhettünk el, de ez nem pótolta az év első négy hónapjának kiesését, amit különösen a FOKA oko­zott. Ez utóbbi érezhető lesz idén is. Erre az esztendőre szóló programjukat úgy állítják össze, hogy meglegyen a 6—8 százalékos bevételi növekedés. Ugyanis legalább ennyit sze­retnének javítani. Ehhez igye­keznek a személy- és árufu­varozásban a megfelelő pia­cot kialakítani, ami tudvalé­vően nem tartozik a habkön­­­nyű teendők közé. Mindenek­előtt az eddigieknél is jobban odafigyelnek a meglévő fuva­roztatóikra, mint a Dunai Vasműre, a Beton- és Vasbe­tonipari Művekre, a Kavics­bánya Vállalatra, hogy csu­pán a jelentősebbeket említ­sük. Az üzemigazgatóság eszköz­­állományánál a szintentartás a meghatározó, vagyis a jelenle­gi 110 autóbusz, 200 tehergép­kocsi és 10 rakodógép körüli géppark. A bejövő új jármű­vek egyértelműen a selejtezet­­tet pótolják. A személyfuva­rozásban a hivatásforgalmat — vagyis a munkába járást — az előző évihez hasonlóan akar­ják ellátni. — Az idegenforgalomban a meglévő utazási irodákkal, ezen belül a helyi Volán uta­zási irodával kívánjuk tovább bővíteni a kapcsolatot. Az irodák ez év első négy hónap­jára nagy érdeklődést mutat­nak, főként az egy-két napos utakra; a Bécsbe, Csehszlo­vákiába utazók száma nőtt. Ezzel együtt, az év hátralévő é "szakában a különjárati fel­adatok bevételi csökkenésével számolunk, miután drágult az étkeztetés, a szállás. Gondot okoz a szerződéses autóbusz­üzemeltetés a vállalatok szál­lítási költség-takarékossága miatt. Terveink között szere­pel a nemzetközi fuvarozás nö­velése, az ebből származó be­vételt legalább 7 millió forint­tal szeretnénk tovább emelni. Az első hónapok kedvező időjárása a dunaújvárosiaknál is jobb évkezdetet jelentett, amit elsősorban a tömegáru fuvarfeladatokban tudtak ki­használni. Többletfuvart ho­zott az is, hogy jelen vannak a vértessomlyói bányafuvaro­zásnál. — A hagyományos árufu­varozásban, az előző évhez képest, fontos munkát ad a BVM-termékek szállítása a Budapest környéki TÜZÉP- nek — folytatta a tájékozta­tást Klár István üzemigazga­tó. — A BVM-termékek kö­zül a garázspanel fuvarozás, a Dunaföldvári Gázgyárból az oxigén-dissous gáz kiszállítás, a darabáru tevékenység, illet­ve az ehhez tartozóan a Sza­badegyházi Szeszipari Válla­lattól vonzáskörzetünket érin­tő üzletek, vendéglátóipari egységek üdítőital terítése a számottevőek. S hogy a terveket valóra tudják váltani, ahhoz a leg­alapvetőbbet akarják igénybe venni: az emberi tartalékot. Magyarul, adott időn belül termelékenyen dolgozzon min­denki. Nem titkolják: csök­kentik az üzemigazgatóság je­lenlegi 967 tagot számláló dol­gozógárdáját. — Nem tömeges elbocsátá­sokra kell gondolni — magya­rázta az üzemigazgató. — A becsületesen dolgozóknak ter­mészetesen helyük van itt. A létszámcsökkentést körültekin­tően, az év során hajtjuk végre, a nem forgalmi utazók­nál. Az első negyedévben szabályozzuk az új felvétele­seket, a nyugdíjasok helyét nem töltjük be. A második negyedévtől már esetleg megválunk a munkájukat fe­lületesen végzőktől. 1983-ban körülbelül 40-nel lesz ke­vesebb az üzemigazgató­ságnál dolgozók száma. A bérgazdálkodásról szólva elmondták: 5 százalékot ter­veznek. Nyilvánvalóan ez a jelen gazdasági bérgazdálko­dásban úgy lehetséges, ha az Alba Volán pályázatát elfo­gadja a bérklub. Ez utóbbi visszajelzését várják. A szá­raz tények mellett a sikeres gazdálkodás alapja persze az együttgondolkodás. Csapat­munka, amelyet olyan közös­ségek alkotnak, mint a most, az Üzemigazgatóság Kiváló Brigádja címmel kitüntetett Alba-Komplex és a Radnóti, vagy a Vállalat Kiváló Bri­gádja elismerést kapott Szé­chenyi. Hogy csupán a „na­gyokat” emeljük ki... (M)

Next