Vörös Zászló, 1959. január-június (15. évfolyam, 1-76. szám)

1959-02-22 / 23. szám

1959 február 22., vasárnap VÖRÖS ZÁSZLÓ A VALLÁS­K ÓPIUM Hogyan szakítottam a vallással Az utóbbi időben egyre több olyan cikk jelenik meg az újságokban, köztük a Vö­rös Zászlóban is, amely a val­lás kártékonyságával foglalko­zik és azzal, hogyan szakitot­­іак egyes, régebben hivő em­berek a vallással. Ezeket a cik­keket én élénk érdeklődéssel olvasom, mert sok tekintetben azonosak azzal a fejlődéssel, amelyen én átmentem. Az a különbség, hogy én egykor a zsidó vallás miszti­kumainak szellemében nevel­kedtem, semmit sem változtat a lényegen. Mert tulajdonkép­pen minden vallás egyaránt lehetetlenné teszi, hogy köve­tője aktív, odaadó és öntuda­tos építője legyen az új társa­dalmi rendnek, a kommuniz­musnak. Nem volt­ könnyű dolog el­ütni ehhez a meggyőződéshez és teljesen szakítani a vallás­sal nekem, aki egykor vakon hittem azokban a fantasztikus dolgokban, amit a vallás meg­kíván követőitől. Mint minden zsidó vallású gyerek, annak idején én is a betűvel a vallási iskolá­ban, az úgynevezett «hajder­­ben» ismerkedtem meg. Az első dolgok, amit emlékezet­ből el kellett mondanom, az imák voltak. Imádkozni kellett a kenyérért, amit megettünk, a vízért, amit megittunk. Kü­lön imára tanítottak, amit le­fekvés előtt kellett elmondani, külön olyanra, ami azonnal a felkelés után volt kötelező. És én pontosan betartottam azo­kat. Így tettek szüleim, hú­gaim és ifjúkori barátaim is. Akkor az irsavai kerületi Kamjanszka faluban laktunk. A család, egész környezetem és az iskola is vallásosságra nevelt. Az életet másképpen el sem tudtam képzelni. Ennek a nevelésnek telje­sen rabja maradtam még kö­zépiskolás korom első éveiben is. Jól emlékszem, mikor a mukacsevói gimnázium első osztályában valamilyen tan­tárgyból rosszul sikerült a fe­leletem, nem a felületes felké­szültségnek tulajdonítottam azt, hanem annak, hogy nem mondtam el teljesen a regge­li imámat. A gimnáziumban is voltak vallási órák, de ugyan­akkor megismerkedtem a tu­­­d­ományok alapjaival is. Erős vágyat éreztem a világi tudo­mányok iránt. A vallási tanok visszatartottak. Még tudatosan nem láttam, de valahogy érez­tem, hogy a tudományt és a vallást nem lehet összeegyez­tetni. Diáktársaimmal sokat beszélgettünk erről a témáról. Itt, a mukacsevói gimnázi­umban kezdődött el bennem az az érési folyamat, ami végül is a vallással való szakításhoz vezetett. Barátaim között vol­tak olyanok, akiknek kapcso­lataik voltak a kommunista if­júmunkásokkal. Tőlük kaptam az első marxista könyveket. Az ő befolyásuk alatt néztem meg az első szovjet filmeket, a «Potyemkin», a «Csapa- tev», az «Út az életbe» cí­mű filmeket­ és másokat. Nagy benyomást tettek rám a köny­vek és a filmek. Az imádko­zást, a templomba járást azon­ban még nem hagytam abba. Hitbuzgóságom már csökkent, de még hittem abban, hogy van isten. Bármennyire is furcsának tűnik, de kételyeim felébre­déséhez éppen az apám járult hozzá, aki pedig elsősorban igyekezett belőlem templom­ba járó, istenhivő embert ne­velni. Akkor már folyt a német fasiszták háborúja a Szovjet­unió ellen. Otthon voltam Kam­­janszkán. A falusi kommunis­ták többsége börtönben ült, aki pedig otthon volt, a csendőr­ség felügyelete alatt állott. Egyik közülük, Bihari Károly, gyakori vendég volt házunk­ban. Késő este jött. Beszélge­tett apámmal és aztán elment. Egyszer eljöttek a csendőrök és elvitték apámat. Megtud­tuk, hogy azért, mert Bihari­val együtt a moszkvai rádió híreit terjesztették a faluban. Pár hónappal később megkí­­nozva tért haza a Kóner kas­télyból. A rádiónkat akkor már elkobozták, de apámhoz tovább jártak az emberek. Egyszer kihallgattam miről beszélnek. — Az oroszok győzni fog­nak — mondta apám. — Én voltam köztük 1919-ben. Is­merem őket. Ha akkor nem tudták leverni a Szovjeteket, akkor most még úgysem. «Hát hogyan, apám a kom­munistákkal szimpatizál? Nem fél, hogy ismét elviszik a Kő­­nerbe? — futott át agyamon a gondolat. — «Akkor mégis csak a kommunistáknak van igazuk, akik nem az istenben, hanem saját erejükben bíz­nak». És ami ezután következett életemben, az teljesen kiáb­rándított a vallásból. Elvittek munkatáborba. Voltam a hír­hedt bori ólombányában, Ju­goszláviában. Láttam, hogyan lőtték agyon a fasiszták azo­kat, akik már nem bírták a nehéz munkát. Amikor oda kerültünk, 400-an voltunk a munkaszázadban, s pár hónap múlva alig néhányan marad­tunk élve. Egy Szabó nevű szakaszve­zető volt a ránk felügyelő ka­tonák, az úgynevezett «keret» parancsnoka. Tudtuk róla, hogy hívő ember, hiszen min­den vasárnap templomba járt. Istenre hivatkoztunk egy alka­­­lommal, amikor ütlegekkel kényszerítette munkára a tel­jesen­­kimerült társunkat. — Itt nincs isten — ordí­tott és szemünk láttára ölte meg barátunkat. — Igen, se itt nincs, se másutt — mondtam magam­ban,— mert ha volna, nem tűrné ezt a szörnyűséget. Amikor pedig a háború be­fejezése után húgomtól meg­tudtam, hogyan mérgezték meg az auschwitzi haláltábor gázkamarájában és égették el a krematóriumban sok száz­ezer emberrel együtt apámat és anyámat is, akkor végérvé­nyesen megtaláltam az egye­düli helyes utat. És ez az út nem a vallás sötétségén ke­resztül a szörnyű embertelen­séghez vezető reakció útja, ha­nem az öntudatos munkán át a szocializmusba, a kommuniz­musba vezető út, melyet a a szovjet emberek követnek. Mert hiszen a szovjet embe­reknek köszönhetem nemcsak szabadságot, hanem életemet is. Ők mentettek meg, amikor felszabadították Losonc váro­sát, ahol a munkásszázadból megszökve, egy erdőben buj­káltam a német és magyar fa­siszták elől. Ezért igyekszem most min­den tudásommal, a vallás ösz­­szes gátlásaitól mentesen dol­gozni a kommunizmus építé­sén. Így tettem akkor, amikor szülőfalumban részt vettem a kolhoz szervezésében, melynek később könyvelője lettem. Így teszek most, amikor a városi kereskedelemben dolgozom. Feldmann Sándor, berehovói lakos. A tudományos ateizmust tanulmányozzuk Még az elmúlt év szeptem­berében iskolánk tanítói kol­lektívája gyűlést tartott. Elha­tároztuk hogy ateista tudá­sunk színvonalának emelése érdekében olyan tanulókört szervezünk, melynek foglalko­zásain az ateizmus alapjait fogjuk tanulmányozni. Azon­nal összeállítottuk és megvi­ta­­tuk a foglalkozások tervét, valamint megállapítottuk, hogy az egyes témákról ki fog előadást készíteni. Október 1-én tartottuk meg az első foglalkozást. Azóta minden pénteken pontosan tartjuk azokat. A foglalkozások élénken, tartalmasan folynak. Az elő­adások megvitatásában minden hallgató részt vesz. Még tavaly, iskolánk taní­tói szobájában úgynevezett «ateista sarkot» létesítettünk. Itt gyűjtjük össze azokat az ateista témájú brosúrákat, könyveket, folyóirat- és újság­cikkeket, melyeket az előadá­sok készítésénél és a szeminá­riumi foglalkozásokhoz való előkészületeknél a tanítók nagy haszonnal forgathatnak. A tanítók nagy figyelmet fordítanak a tanulók ateista nevelésére. A felsőbb osztá­lyok tanulói számára gyakran tartunk ateista témájú beszé­deket, többet törődünk azzal, hogy szabadidejüket hasznosan és érdekesen töltsék el. Ateista körünk hallgatói, mint előadók is aktivizálják tevékenységüket. Az elmúlt év októbere óta több mint 10 ateista témájú beszédet és elő­adást tartottak a kolhozisták számára. Újhelyi János, a Csornai Hétosztályos Iskola tanítói ateista kö­rének vezetője. A NÉPNEK 3. oldal A tudomány és a vallás az égboltról Az emberek körében még az ősidőkben az az elképzelés született, hogy az egész világ két részből áll: a Földből és az égből. Az emberek azt hit­ték, hogy a Föld a világ moz­dulatlan alapja és a kemény égbolt fedőként nehezedik rá széleire. Ez az elképzelés a vallási tanokban is kifejezésre jutott. A zsidó-keresztény bib­liában az áll, hogy:­ «az isten először a Földet teremtette, csak aztán az eget, mint «ön­tött tükröt» vagy mint egy «sátrat». Ezen a kemény bol­tozaton az isten állítólag «kirakta a Napot, Holdat és a csillagokat». Az égbolt, a vallási tanítá­sok szerint nem­ egyéb, mint a hatalmas világépítmény máso­dik emeletének padlója, ugyanakkor az alsó­­ földi részének a mennyezete. Az ég­ben «az isten trónusa» áll, vagyis ott ül a mindenható, «az egek ura»_ oda szállt fel («emelkedett a mennyekbe») «az isten fia», Jézus Krisztus és helyet foglalt ott «apja» mellett, tőle jobbra, az égbe szállott Állatihoz — a muzul­mán istenhez prófétája Mo­hammed is. Az égbe, «a meny­­nyek országába» kerülnek a Földről az összes emberek, akik a vallás parancsait tel­jesítik és türelmesen, panasz és ellenállás nélkül viselik el az élet nehézségeit a kapita­listák, a földesurak uralma alatt. A régmúlt idők embere szá­mára, aki tehetetlennek és ta­nácstalannak érezte magát az osztályelnyomás és a természet elemi csapásai elleni harcban, az égbolt kegyetlennek vagy kegyesnek látszott. Az égből ömlött a növényzetnek szük­séges éltető nedvesség. Ugyan­­csak onnan áradt a Föld felü­letére a meleg, forró napsu­gár, ami egyes esetekben a növényzet pusztulását váltotta ki. Az égen hatalmas felhők gyülekeztek, a magasban fé­nyes villámok cikáztak, me­lyeket nagy dörgés követett. Végül is megjelentek az ég­bolton, az úgynevezett «tüne­mények»: előfordult a Nap­vagy Holdfogyatkozás, kigyul­ladt a sarki fény, vagy üstö­kösök tűntek fel. Az emberek az ősidőkben istenítették az égitesteket, a világot irányító szereppel ru­házták fel azokat. A természe­ti erők megszemélyesítése alapján jött létre különböző istenek és más természetfeletti lények képzelt alakja. Az ég­bolt elérhetetlennek tűnt és ezért megismerhetetlennek is. A tudományos kísérletek eredményei gyökerében meg­cáfolták ezeket az elavult, hi­­bás felfogásokat: a Föld egy óriási gömb, az égbolt pedig, amely tvszerűnek látszik, nem más, mint levegő—a Föld at­moszférája, aminek kék színű árnyalata van a Nap fénylő humaraiban. Éjszaka napfény nincs és ezért a levegőnek sincs színe. A sötétségben csak az égitestek — a csilla­gok láthatók. Ilyenképpen égboltnak ne­vezzük azt a térséget, amely kör­ül­veszi a Földet. Ezt a tér­séget «kozmosznak» is nevez­zük, a görög «kozmosz» szó után, ami «világot», «világ­­egyetemet», «égboltot» jelent. Ebben a térségben mozognak az égitestek, bolygók, mint a mi Földünk és csillagok, mint a mi Napunk. A Nap egy ha­talmas égitest, amely nagyon élénken világító, nagyon forró gázokból tevődik össze. Mé­retében 1 millió 300 ezerszer nagyobb a Földnél. A csilla­gok pedig tőlünk nagyon tá­­voli napok. Bolygóknak az ősgörög csillagászok 5 égitestet nevez­tek. Ezek hasonlítanak a csil­lagokra, azonban sajátos tulajdonsággal rendelkeznek: míg a csillagok, látszó­lag egymáshoz viszonyítva megtartják helyzetüket, a bolygók mozgás közben vál­toztatják helyüket, vagyis ke­ringnek vagy bolyongnak az égbolton. A bolygók keringé­se vagy nyugat-keleti, vagy kelet-nyugati irányban törté­nik. Fontos megjegyezni, hogy a bolygók nem az egész ég­bolton keringenek, hanem an­nak csak egy bizonyos részén. A bolygók mozgása hosszú időn át rejtélynek tűnt. Míg végül Kopernikus Nikolaj (1473 — 1543) nagy csilla­gász, a bolygók mozgását fi­gyelve, arra a megállapításra jutott, hogy az égitestek moz­gásának megértéséhez el kell ismerni, hogy magának a Földnek is két mozgása van: forog a tengelye és a Nap kö­rül. Kopernikus tanítása telje­sen megfosztotta a Földet kül­­önös, megkülönböztetett hely­zetétől a világmindenségben. A Föld egyszerű bolygó. A bolygók azért égitestek, mert az égen mozognak. Ebben a kozmikus térségben mozog a Föld is. Tehát a földi és égi világ között nincs meg az a sokat hirdetett különbség, melyre olyan sokat építenek a vallás hívei. Ami a bolygók fizikai összetételét illeti, az hasonló a Földével. Főképpen abban különböznek egymástól, hogy különböző távolságra vannak a Naptól. A Földnek a világminden­ségben elfoglalt helyzete ki­mutatásával a tudomány meg­állapította, hogy az egész vi­lág egységes és anyagi. A vi­lágban végbemenő jelenségek megmagyarázásához nin°s szükség «a világ alkotójára vagy termetűjére». Ennek ra­gyogó bizonyítéka a Szovjet­unió által felbocsátott földi bolygók és az űrrakéta. A Föld mesterséges holdjai és az űrrakéta fellövésének megvalósítására számtalan na­gyon nehéz tudományos fel­adatot kellett megoldani. Min­denekelőtt meg kellett ismer­ni a Földet körülvevő légréteg tulajdonságait. Ehhez távcsö­vekre, fényképezőgépekre és számos más készülékre volt szükség. Meg kellett ismerni az égi­(Folytatása a 4. oldalon)

Next