Vörös Zászló, 1954. július (3. évfolyam, 153-179. szám)

1954-07-01 / 153. szám

. Annak idején, amikor a végrehajtó bizottsági ülésen, majd pedig a nép­gyűlésen először hallott a burgonya és kukorica négyzetesen fészekbe va­ló ültetéséről, illetve vetéséről, sokat gondolkozott a dolgon. Azt mondják, így sokkal többet terem hektáronként .. . aztán könnyebb a megművelése... a Bukarestben megtartott élenjáró ter­melők értekezletén ők maguk, az ilyen módszerrel dolgozók tényekkel bizo­nyították be, milyen előnyös így dol­gozni... ők pedig csak tudják, hiszen nem alkalmaznák, ha nem vált volna be... így forogtak fejében a gondola­tok. Aztán, amikor alaposan áttanulmá­nyozta a tavaszi munkálatokkal kap­csolatos párt és kormányhatározatot, nem kételkedett többé. Pártunk meg­mutatja az utat. Ezt kell tenni. Ez biztosítja a több termést. Most pedig minden mezőgazdasági dolgozónak arra kell törekednie, hogy minden ter­ménynél bőséges legyen a betakarítás. Neki is, akinek 5 kiskorú gyermeke van és mindenkinek. Menyhárt Sándor, Székelyvaja pártalapszervezetének titkára nem elé­gedett meg azzal, hogy ő maga meg­értette mit kell tennie. Sokat beszélge­tett erről több dolgozó társával. Papp Albert kommunista képviselő is azon a véleményen volt, ha a párt azt mondja, hogy ez javukra van, így kell cselekedni. Tóth András és még né­hány képviselő társa is így gondol­kozott. Munkához láttak. Az alapszervezeti titkár részletesen ismertette az agitá­torokkal a tennivalókat. Az agitáto­rok házcsoportjaik keretében házról­­házra, a képviselők pedig választási kerületükben magyarázták meg a dol­gozó parasztoknak, hogy miért elő­nyösebb, ha az új, szovjet módszer szerint, négyzetesen fészkekbe ültetik, illetve vetik a burgonyát és kukoricát. ★ Jólesik körülnézni Székelyvaja ha­tárában. Legelső, amit a szem észre­vesz, hogy eltérően a más helyeken tapasztalt látványtól a gabonatáblák ..itt nem „virítanak“ sárga színben a gabona között élősködő vadrepce vi­rágjától. Itt-ott az árpatáblák kezde­nek ugyan sárgulni, de már a nap éltető sugara pirítja őket aranylóra. Ezeket a gabonatáblákat látva, tiszte­lettel gondol az ember a dolgozó pa­rasztokra, akik becsületesen elvégezték a gyomirtást. A burgonya és kukoricatáblákat szemlélve, kitűnik, hogy nem volt hiá­bavaló a pártalapszervezet által irá­nyított agitátorok és a képviselők fel­világosító munkája. Ott, meg amott is négyzetesen fészkekbe vetett kukoricát látni. Ösz­­szesen 62 hektáron — tehát az erre előirányzott összterület 78 százalékán — vetették el ilyen módszerrel a ku­koricát Székelyvaja dolgozó paraszt­jai. Burgonyájukat pedig az egészet így ültették. 25 hektáron nyárit — ezt le is szerződtették a szövetkezettel — 20 hektáron pedig őszit. Mikor a növényápolási munkálatok­ra került a sor, akkor látták a dolgo­zó parasztok, hogy annak idején iga­zuk volt az agitátoroknak és képvise­lőknek, így nagyszerűen lehet a növé­nyek között géppel kapálni. S milyen gyorsan megy. Igen, sok helyen még most kapálnak másodszor, s ők már több mint ötven százalékban elvégez­ték a harmadik kapálást, így jut idejük arra, hogy a szőlő­ben is dolgozzanak. A község dolgo­zó parasztjainak összesen 32 hektár szőlőjük van. Már elvégezték a szőlő kétszeri kapálását és a hónaljazást. Már megkezdhetnék a harmadszori permetezést, ha a szövetkezetben vol­na kékkő. A napokban jött 70 kilo­gramm, de mi az a szükséglethez ké­pest? A szövetkezet vezetősége arra hivatkozik, hogy nem kap a Rajoni Szövetkezeti Szövetségtől. Székelyvaja szőlőssel rendelkező egyénileg dolgozó parasztjai felhív­ják a Marosvásárhely-rajoni Szövet­kezeti Szövetség illetékes osztályának figyelmét arra, hogy pártunk és kor­mányunk a növényápolás és betakarí­tással kapcsolatos határozata felada­tul adja a szövetkezeteknek, miszerint kötelesek ellátni a falvak dolgozóit a szükséges vegyszerekkel, éppen ezért sürgősen intézkedjen, hogy a szüksé­ges kékkő minél előbb eljusson a köz­ségbe. ★ Az elmúlt vasárnapok egyikén igen forgalmas volt Székelyvajában a kul­túrotthon felé vezető út. A község öregje, fiatalja oda igyekezett. A pio­nírok, kezükben virágcsokrokkal már ott szorongtak a színpad közelében, ők fogják felköszönteni az élenjárókat. A néptanács végrehajtó bizottsága azon a gyűlésen értékelte ki a dolgo­zók közötti hazafias verseny eredmé­nyeit. Hatalmas taps és gyönyörű virág­csokrok köszöntötték az ötös és hetes számú választási kerület dolgozóit, akik megnyerték a növényápolás mi­nél hamarabbi befejezéséért indított versenyt. A község dolgozóinak szeretete és megbecsülése veszi körül Simon La­jost, Puskás Jánost és sok hozzájuk hasonló dolgozó parasztot, akik a nap minden percét kihasználva azért dol­goznak, hogy minél több termést ta­karíthassanak be. Milyen kár, hogy az ő nevük és a hozzájuk hasonlóké, nem szerepel a néptanács székháza előtt elhelyezett faliújságon, hogy mindenki, aki arra jár -láthassa: Íme ezek a munka hősei, ezek igazi hazafiakhoz méltóan szere­tik a dolgozó nép államát. De tükröz­hetné a faliújság azt is, hogy vannak becsületes, a dolgozó népet szerető képviselők a községben, akik nem is­mernek fáradtságot, amikor arról van szó, hogy a dolgozóknak meg kell magyarázni pártunk és kormányunk szavát. De én még azt is megírnám a fali­újságon, hogy bizony olyan képvise­lők is vannak, mint Bányai Juliánna és Ráduly Márton, akik még a népta­nács ülésszakára sem mennek el, s így nem is tudhatják, hogy mi is a feladatuk. Egészen biztosan tudom, hogy ha a faliújság ilyen segítséget nyújtana az említett elvtársaknak, azok menten ráébrednének, hogy tu­lajdonképpen mivel is bízta meg őket a dolgozó nép. PÁLL E. SZORGALMAS MUNKÁVAL A TÖBB TERMÉSÉRT 30RISZ POLGVOT: A hangoshíradó-csoport tagjai arra a szép és nehéz feladatra vállalkoztak, hogy lépésről-lépés­­re megörökítsék a kommunizmus egyik legnagyobb építkezésének a történetét. Hangszalagra vették az építkezés életét és baráti körben leforgat­ták. Erre az izgalmas bemutatóra meghívták az egyik legfontosabb részleg vezetőjét is. A mindent legyőző kommunista alkotóerőről már sok könyvet írtak. Az egyik népszerű könyv szerzője éppen ezt a híres építészt választotta ki hőséül. A telepen épült új szálló egyik kis szobájában helyezkedünk­­ el. A szoba annyira megtelt, hogy mozdulni sem tudtunk­ benne. Az építészt — a megkülönböztetett tisztelet jeléül — az egyetlen ka­rosszékbe ültették, a sarokasztal mellé. Aztán a nagyobb hatás kedvéért kikapcsolták a világítást. Megkezdődött az adás. A zsú­folt szoba egyszeriben megtelt az ismerős zajjal, amely már annyira odanőtt valamennyiünk szívéhez. So­hasem gondoltam, volna, hogy egy közönséges hangfelvétel ilyen ki­fejező képet adhat egy építkezés­ről. Mindenféle zaj zúgott, hol összeolvadva, hol szétszakadva, hol erősebben, hol halkabban. A gőzzel hajtott cölöpveré­kos szörnyű csapásokkal verte földbe az acélgerendákat. A fém nyögött, mintha nem akarna engedelmes­kedni az ütemes, súlyos ütéseknek. A lépegető exkavátor villanymo­torja halkan, de élesen süvöltö­­zött. Éreztük, milyen könnyedén dolgozik ez az óriás; kotróvedrei­nek lánca tompán megcsörren,­ a kiemelt föld a magasból a gödör­be zúdul és ez aknarobbanás foj­tó dörrenésére emlékezteti a front­harcosokat. A szivó-kotrógépek fo­gaskerekei egyhangúan csikorog­nak, kemény vezényszavak hallat­szanak, az óriási talajmaró tom­pán dübörög, a hajómester mér­gesen közbeszúr egy-egy csípős megjegyzést; halljuk amint az alámosott hajlatokba a föld só­hajtva leroskad. A hatalmas bal- Élő történelem dózerek motorjai vadul ü­völtenek; kései csikorogva vágnak a ke­mény talajba; a talajnyeső csak­nem nyöszörögve vágja-emeli a közetet, a betonfuvarozó gépko­csik izgatottan tülkölnek. A mun­kairányító hangja azonban ural­kodik ezen a zsivajon, túlszár­nyaló és visszhangozva cseng a nagy betontömbök között, amikor a rádión rendelkezéseket mond be és ide-oda irányítja az embereket és a gépóriásokat, mintha kar­mesterként irányítaná ezt az egész hatalmas zenekart. — Milyen nagyszerű dokumen­tum ez­ az alkotó, építő ember uralma a bömbölő, üvöltő, katto­gó és csikorgó acélóriásokon — kiált fel váratlanul egy kamaszos hang a sötétben. A festő volt, aki az utóbbi hetekben hol itt, hol ott bukkant fel rajztömbjével és fes­tékeivel, ceruzáival. Lepisszegték: — Csend legyen, ne zavarj! Ekkor már az utolsó hét ese­ményeinek hangfilmje pergeti; amit most hallunk, az csak egyet­len egyszer hangzott el és többé nem ismétlődik meg. Az építkezés vezetőjének nyugodt hangja szólal meg a rádióban: —Elrendelem az alapárok meg­tisztítását. Megkezdjük a Don vi­zének beeresztését­ A futódaru csigahengere meg­csörren, a felhúzott zsiliptáblák csikorognak, csobogva tódul a víz a duzzasztó alá, előbb csak óva­tosan, mintha kitapogatná az utat, aztán az ár zúgása hirtelen megerősödik és üvöltésbe csap át. De a víz üvöltését is túlharsogják az emberek örömkiáltozásai; az építők kiáltoznak, tapsolnak, elra­gadtatással füttyentgetnek, így fogadják a hatalmas betonedénybe zúduló első hullámokat. Új kép, a Don keresztzsilipjé­nek elzárása, a legizgalmasabb pillanat következett: a szovjet építők ráparancsolnak a hatalmas folyóra: lépj ki évszázados med­redből, fordulj erre, kövesd akara­tunkat, tedd azt, amit parancso­lunk." Mini pompásan megörökítette, a hangfilm a körzetvezető mérnök lelkes szavalt a nagy szovjet népről és a bolsevik pártról, ami­kor ebben a történelmi pillanatban az építőkhöz beszélt. Aztán fel­hangzott a rendelkezés, hogy vág­ják el a Dont. Halljuk a hatalmas tehergépkocsik végtelen sorának összefolyó dübörgését is, amint kövei megrakodva felhajtanak a pallóhídra, halljuk a lezuhanó kő­tömbök robaját, amely batyuzók sortüzére emlékeztet. Élethűen hal­juk a elzár dühödt bögését, a hulló kövek újabb meg újabb sor­­tü­zét, érezzük az ember ádáz viaskodását élet-halál harcát a tomboló folyóval. De a folyó ereje lankad és aztán csendesedik: hal­kabban, tompábban zúg, a meg­szelídült, legyőzött folyó hullá­mai alig-alig csobbannak. A kör­­zetvezető hangja ismét megszólal, most már fáradtan, de m­ég min­dig nyugodtan: — Gratulálok, elvtársa­k. Erője­­j szű­ése ek folytán harmincöt óra­­ helyett nyolc óra ötven perc alatt­­ zártuk el a Dont. .A szobában illő emberek most­­ már nem tudják türtőztetni magu­­­­kat. Hiába ígérték meg, hogy­­ csendben maradnak. Tapsvihar zúgott fel, és mindenki kiabálni kezdett: — Éljen, éljen! Micsoda telje­sítmény! Ez már igazi történelem. Ez többé nem ismétlődik meg... —■ Ez nem fontos. Meg fog ez még ismétlődni, sőt nagyobb mé­retekben is. A fontos az, hogy a szovjet emberek még száz év múl­va is hallhatják majd azoknak az építkezéseknek a szívdobbanását, amelyek akkor már egész nagy­­szerűségükben fognak előttünk állni — mondotta valaki. — Nos, mit szól hozzá? Ho­gyan tetszett — kérdezte az egyik rendező az építésztől. Választ nem kapott. Valaki felgyújtotta a villanyt, a máskor annyira nyugodt férfi felhevülten és megrendülve ült a helyén és az asztalba kapaszko­dott. Amikor felgyűlt a m­ennye­­zetlámpa, hirtelen félrefordította tekintetét. Hiba volt a lámpát idő előtt felgyújtani! VÖRÖS ZÁSZLÓ Pályaválasztás előtt jöjjetek a székelyudvarhelyi Kertészeti Műszaki Középiskolába Az alig pár évvel ezelőtt létesült iskolánk már negyedik alka­lommal bocsátja szárnyra az ifjú kádereket, hogy tudásukkal és mun­kájukkal hozzájáruljanak mezőgazda­ságunk szocialista átalakításához és felvirágoztatásához. Az iskola minden egyes tan­ulója tisz­tában van hivatása fontosságával. Út­jaink büszkék arra, hogy ők is része­sei annak a nagy harcnak, amelyet dolgozó népünk hazánk felvirágozta­tásáért vív. Ahol a szocialista mezőgazdaság ifjú káderei nevelkednek „Fokozni kell a munkát, a szo­cialista mezőgazdaságban szükséges káderek kiképzésére“. (Gh. Gheor­­giu-Dej). Ettől a gondolattól áthatva végzik a tanárok ifjaib­k szakmai, politikai és kulturális nevelését. Tudatában vannak nevelői feladatuk fontosságá­nak, hogy nagyrészt tőlük függ, hogy milyen káderek kerülnek ki az iskolából. Iskolánkban a tanulmányi színvo­nal emelése mellett komoly figyel­met szentelnek az iskolai rendsza­­bályzat betartására. E cél elérése ér­dekében az IMSZ vezetősége, havon­ként tanulmányi és fegyelmi kiérté­kelőket szervez, amelyen részt vesz az iskola tanulmányi igazgatója" is. Ezek­­­ken a kiértékelőkön az alapszerve­zet bizottsága beszámoltatja azokat a tanulókat, akik a tanulás és a fe­gyelem terén az utóbbi időben lema­radtak. Az IMSZ ugyanakkor be­számoltatja azokat a tanulókat is, akik a tanulásban és a fegyelemben kimagasló eredményeket értek el. A felrperált kérdések alapján a bizott­ság határozati javaslatot terjeszt a tagság el­é, amelyet megvitatnak és elfogadás után, mint törvény szere­pel iskolánk életében. A tanulás és a fegyelem megjaví­tásának másik módszere az osztá­lyok között szervezett munkaverseny. Havonként az osztálybizottság titká­rai, a már előzetesen lefektetett ver­senypontok alapján beszámolnak az osztályszervezetek tevékenységéről s az élenjáró osztályszervezetet ver­senyzászlóval jutalmazzák. A fegyelem megjavításának igen hathatós módszerévé vált iskolánk­ban a bentlakásbizottság működteté­se. A bizottságot az ifjak legjobbjai­­ból alakítják, köztük találjuk az él­­tanulókat, valamint a nevelőket és bentlakásvezetőt. Ez a bizottság he­tenként kiértékeli a munkát, ahol minden osztály tanulási- és hálófele­­lése beszámol az utolsó hét eredmé­nyeiről. Az ifjak politikai nevelésével beha­tóan foglalkozik alapszervezetünk. A tanulás mellett elsőrendű kérdésnek tekinti az ifjak kommunista nevelé­sét. A politikai nevelés egyik eszközét a kollektív és egyéni újságolvasás ké­pezi, valamint a havonként megtar­tott politikai tájékoztatási óra. An-­­nak érdekében, hogy tanulóink na­ponta értesülhessenek a kül- és bel­politikai eseményekről, az alapszer­­vezet bizottsága különleges gondot fordít az újságelőfizetés megszerve­zésére. A nevelés másik hathatós módsze­re a könyvtár felhasználása és an­nak az ifjak nevelésének szolgálatába való állítása Szabad idejükben if­­jaink gyakran látogatják könyvtá­runkat és tanulmányozzák a legjobb irodalmi termékeket, politikai, ideo­lógiai , könyveket. Ugyancsak ezt a célt szolgálják a heti osztályú eve­lői órák, valamint az iskola falsúságjai. Az iskolában behatóan foglalkoz­nak az ifjak testnevelésével is. Ezen a téren is szép eredménnyel büszkél­kedhetünk, mert a középiskolák kö­zötti rajoni atlétikai versenyen tanu­lóink számos első és második helye­zést értek el. Eredményes munkánk annak kö­szönhető, hogy az iskola igazgató á­­ga és az iskola IMSZ alapszervezete szoros együttműködésben dolgozik. Ezekkel a módszerekkel sikerült az iskola szervezeti munkáját úgy meg­javítani, hogy rajoni viszonylatban a középiskolák között az első helyet foglalja el. A gyakorlat teszi ifjainkat szakemberekké Az iskola tervében kétféle gyakor­lat van beiktatva: iskolai és terme­lési gyakorlat. Az iskolai gyakorlat alatt, amelyet tanulóink saját gaz­daságunkban végeznek, megtanulnák, hogyan kell dolgozni, egyes munká­latokat elvégezni az agrotechnikai szabályok alapján, lehetőségük nyílik különböző kísérletek végrehajtására, és gyakorlatra tesznek szert a veze­tés, a munkabeosztás tekintetében is. A gyakorlati munka alatt a tanulók­nak lehetőségük nyílik arra, hogy megismerkedjenek egyes növényne­­mesítési alapismeretekkel, mint a kiegészítő pótbeporzás, fajtán belüli szabad beporzás, szemzés, oltás, stb. Ezenkívül megismerik az üvegház növényvilágát, valamint a különböző zöldségfélék melegágyban való elő­nevelését. Az állami gazdaságban végzett gya­korlat alatt az iskola tanulói, mint csoportfelelősök, vagy brigádfelelősök egész sor tapasztalatra tesznek szert. Az iskola padjaiban szerzett elmé­leti tudás, valamint az iskolai és ter­melési gyakorlat előkészíti tanulóin­kat arra, hogy a termelésbe kikerül­ve, helyüket becsületesen megállják. Az iskola olyan embereket bocsátott szárnyra, akikre méltán büszkék le­hetünk. Ezek közé sorolható: Szé­kely József, aki ma a moszkvai „Ti­­mirjazev“ mezőgazdasági főiskola hallgatója, vagy Györffy István, Wagner István, Mát­hé László, Lő­­rincz Miklós és sokan mások, akik hazánk különböző főiskoláin folytat­ják tanulmányaikat kiváló eredmény­nyel. Végzett növendékeink közül so­kat sorolhatnánk fel, akik jó fel­ké­szültségükkel eredményes munkát vé­geznek az állami gazdaságokban, mint Lukács János és mások. Az út, amely felénk vezet . Mint hazánk valamennyi iskolájára, a mi iskolánkra is nagy és megtiszte­lő feladat hárul a kádernevelés szem­pontjából. Az iskola növendékeinek egy része a termelésbe kapcsolódik be, mint mezőgazdasági, kertészeti tech­nikus, másik része pedig továbbfoly­tatja tanulmányait hazánk különböző főiskoláin. Iskolánk, amilyen mértékben neveli ki évente ifjú kádereit, olyan mérték­ben kell állandóan gondoskodjék új if­jakról, akik az új, fejlődő szo­cialista mezőgazdaság szakemberei kívánnak lenni. Nem sok idő választ el attól, hogy iskolánk megnyitja ka­puit az új felvételizők előtt. A fentiekben ismertettük iskolánk tanulóinak boldog életét, azt a meg­tisztelő feladatot, amely a jövő ag­­ronómusaira hárul. Bizonyára sok azoknak a tanulóknak a száma, akik a hét osztály elvégzése után mezőgazd­­­sági szakemberek szeretnének lenni. Tartományunk és országunk vala­mennyi 7 osztályos iskolát végzett tanulója gondolkozik pályaválasztá­sán, s ha a kertészélet megtetszett neki, biztos léptekkel haladhat felénk. Az az út, ami idevezet, az olvasó előtt világossá vált. Cikkünkből meg­ismerhette azt, hogy az a munka, amely iskolánkban folyik, nem a leg­könnyebb, de büszke lehet minden ifjú, aki alkotó tevékenységével részt vehet majd a bőséges termésért folytatott harcban. Ifjú elvtársak! Fontos esemény előtt álltok, a pályaválasztás előtt. Tudno­tok kell azt, hogy a szocializmus épí­tésének nagyszerű célkitűzései arra köteleznek benneteket, hogy alaposan vizsgáljátok meg a pályaválasztás kérdését, s ezt a közösség iránti fe­lelősségérzet tudatában oldjátok meg. Valamennyi hétosztályos iskola igazgatójára és tanítójára hárul az a feladat, hogy a közösség iránti fele­lősségérzettel igyekezzen segítséget adni a még ingadozó pályaválasztók­nak. Próbálják megszerettetni tanu­lóikkal a mezőgazdaságot és számol­ják fel azt a hiányosságukat, amely eddig gyakran volt észlelhető, hogy a közepes, de főleg a gyengébben felké­szült tanulókat irányították kertészeti és gazdasági szakiskolákba. Felemelő érzés tölti el valamennyi ifjú szívét, amikor arra gondol, hogy ő is egyik harcosa lehet mezőgazda­ságunk szocialista átalakításának, a mezőgazdaságra háruló nagy felada­tok megvalósításának. TOKOS JÓZSEF és FLÓRA GÁBOR IV. évf. tanulók

Next