Vörös Zászló, 1970. november (22. évfolyam, 257-281. szám)

1970-11-01 / 257. szám

V XXII. évfolyam 257. (5876.) szám 1970. november 1. vasárnap Ára 30 iáni Csak jó szervezéssel, a gépek kihasználásával gyorsítható a vetés és betakarítás üteme Október az év legdolgosabb hó­napjaként búcsúzott. Előfutáraként az elkövetkező esztendőnek, hisz nagyrészt e harmincegy dolgos nap alatt vetették meg az alapját a jövő évi termésnek. Az indulás, a sok nehézségtől eltekintve, jónak ígérkezik. A Mezőségen mindenütt látni üdezöld vetéseket, ami két­ségtelenül a jó munka mellett ta­núskodik. Mert hiába volt a száraz­ság, majd utána az eső, ezek csak késleltették, de megállítani nem tudták a munkát. Ott, ahol alapo­san kihasználták a gépek teljesí­tő­képességét s a tagság is meg­fogta a dolog végét, a vetés befe­jezésével búcsúzhatnak októbertől. Még csak azzal sem vádolhatja sen­ki őket: könnyű nekik, kicsi a ve­tésterületük, hisz a gazdaságok kö­zött, melyek befejezték a vetést, a Mezőségen van olyan is, ahol 250, de olyan is, ahol több mint 700 hektáron tették földbe a búzát. Az eredményt tehát nem a terület nagysága, hanem a szorgalom ha­tározta s határozza meg továbbra is. Nagy szükség van rá, mert sok helyen a vetőmag jelentős része még raktáron, arról nem is beszél­ve, hogy több száz tonna terményt ezután kell hazahordani. A jó pél­dák követése tehát minden terme­lőszövetkezetben egyenesen köte­lező, ekék előtt. A munkát ugyanis úgy szervezték meg, hogy estére a szár se maradjon a lábán. Délig törik a csöveket, délután pedig vágják, kötözik a szárat. Munkájuknak egyre nagyobb lendületet ad a na­pokban megkezdett előlegosztás, amely négy kiló kukoricát biztosít egyezményes normánként. Mezősályon tehát úgy látszik, hogy sikerült „kiheverni“ az eső okozta kiesést s újra rendes kerékvágásba zökkent a munka Készül a magágy a mezőzáhi MTSZ határában Az utolsó hektáron vetnek Duma Gheorghe, a mezősályi termelőszövetkezet elnöke a meg­megismétlődő esőkkel magyarázza az optimális vetési időszak túllé­pését. A­­ Háromszáz hektáron már szé­pen zöldell a búzánk. Igaz, az összvetési tervünkből még jó pár hektár hiányzik, de a héten vég­zünk vele. Gyorsan haladnak a ve­tőgépek, hisz a szántanivaló mind­össze tíz hektár. Csak az idő kitart­son. Na és az kitartott, így egész biztos, Mezősályon is az utolsó hektárokon vetik a búzát. Mind a 14 traktor hosszabbított műszak­ban dolgozik, így eredményesebb a munka. A vetés minőségéről is elismerően nyilatkozik az elnök. — A gépkezelők jó munkát vé­geztek, de mi sem sajnáltuk a földtől, ami neki jár. A talaj mi­nőségétől függően 2­00—300 kiló műtrágyát biztosítottunk minden egyes hektár területre. Elmondhat­juk, egyetlen hektár búza sem ke­rült sovány földbe. Másképp nehe­­zen tudnánk eleget tenni előirány­zatunknak, amely a közel 500 hek­táros vetésterületen 2300 kilós át­lagot jelöl meg feladatként. A gépkezelők jó munkát végez­tek, de a tagságra sem lehet pa­nasz. Naponta mintegy 500—600 ember gyűjti az őszi terményeket. A 238 hektár cukorrépa szedésé­­vel végeztek. Csupán elszállítani való van jó néhány tonna. Most a kukoricatáblákat,,támadták meg“. Naponta 30 hektárról törik le a ter­mést, vágják le a szárat. A 366 hektárnak jelenleg a felénél tarta­nak. Utánuk szabad a terület az Utat a traktoroknak! Az SOS-re többször volt szükség ezen az őszön az andrásitelepi ter­melőszövetkezetben. Nem egyszer állt fenn a veszély, hogy a trak­toroknak le kell állniuk terület hi­ányában. Először úgy segítettek a bajon, hogy átdolgozták a vetéster­vet. Sajnos, a jövő évi termés ro­vására, mert többet vetettek kalá­szos után, mint amennyit eredeti­leg terveztek. Máskor az eső men­tette meg őket, ami szintén szomo­rú vigasz. Most újra baj van. A hét közepén a traktorok már a sze­kerek, teherkocsik nyomában jár­tak. A mérnök valósággal sakko­zott a területekkel, hova küldje a gépeket, hogy tudjanak dolgozni, így is ezen a napon egyetlen ve­tőgép sem dolgozott, mert nem volt előkészített terület. Pedig a répa­­földek szántásához nemrég fogtak hozzá, addig a here-, kenderföl­dekbe került a mag. Ahogy szorult a helyzet, 78 hektárra csökkentet­ték a cukorrépát, mint elővete­­ményt. Ebből a hét közepéig 66 hektárról szállították el a termést. A terület mégsem szabad, mert ott van a répalevél és a tej. — Papír szerint nem állnánk rosszul a répabetakarítással, hisz mindössze egy hektár van a föld­ben, de sajnos vagy húsz helyen — panaszkodik a mérnök. Talán túlzott, de ez a helyzet jel­­lemző az egész betakarításra. Hiá­ba vannak szorgalmas tagok, akik idejében elvégzik a maguk részét, ha a föld közepén ott marad egy­két sáv és akadályozza a munkát. És sajnos, ilyen akad elég szép­számmal a termelőszövetkezetben. Igaz, mintegy 1200 tagot tartanak nyilván, de ebből 200—250 ha dol­gozik s az sem egységesen. Kevés a szállítóeszköz is. A 22 fogat, 3 teherkocsi és három utánfutó ne­hezen győzi a cukorrépa, annak melléktermékei és a kukorica szál­lítását. Ezzel magyarázható, hogy a kukorcca alól még egyetlen hektár sem szabadult fel, pedig jelentős területen a búza előveteménye, ami viszont a hét közepéig mind­össze 168 hektáron került földbe a tervezett 300 hektárból. Andrási telepen tehát senki má­son, hanem a tagságon, no meg a szervezésen múlott, hogy így lema­radtak a vetéssel. Ami a szerve­zést illeti: nagyon elaprózódik a tagság ereje. A kukoricánál is pél­dául egy-egy családnak több helyen mértek részt, hogy mind a jobb, mind a rosszabb területből jusson. Ettől főleg ott, ahol elővetemény a kukorcca, el kell tekinteni s egy­­egy parcellára összpontosítani a tagságot, hogy minél hamarabb utat nyissanak az ekéknek. A tag­ság mozgósításában, felelősségre­­vonásában pedig nagyobb szava kellene hogy legyen a vezető ta­nácsnak. Néhány évvel ezelőtt eb­ben a termelőszövetkezetben szü­letett meg az a közgyűlési hatá­rozat, hogy az a tag, aki nem vég­zi el a rá eső munkát, büntetésben részesül. A vezető tanács elvégez­teti mással, s a költségeket az il­lető fedezi. Nagyobb érvényt kell tehát szerezni ennek a közgyűlési határozatnak, hisz ha valamikor igen, akkor most igazán nagy szük­ség van rá. Talajelőkészítési munkálatok a bogáti MTSZ-ben. A Duna jugoszláviai zsilipén áthaladt az első hajókaraván Pénteken újabb nagy esemény szemtanúi voltak a vaskapui hid­roenergetikai és hajózási rendszer építőtelepének dolgozói: a Duna jugoszláviai zsilipén áthaladt az első hajó­karaván. E munkálat be­fejezésével az építkezés újabb sza­kasza kezdődik meg. A folyam ro­mániai partszakaszán a zsilip fö­lött újabb 40 000 köbméter beton beépítésével mintegy 9 méterrel emelik a vízszintet, hogy a tervek­nek megfelelően véglegesen ü­­zembe helyezzék a zsilip mindkét lépcsőjét. Alexandru Petrescu mérnök, a vaskapui folyami igazgatóság bi­zottságának román tagja nyilatko­zatot adott Marin Coandának, az Agerpres tudósítójának a romá­niai zsilip eddigi szerepéről és ar­ról, hogy a folyam mindkét zsilip­rendszerének üzembe helyezése milyen lehetőségeket nyit meg a dunai hajózás előtt. Mint ismeretes, 1969. augusztus 15-től a dunai hajózás a romá­niai zsilipen bonyolódott le a vas­kapui építőtelep övezetében — mondotta. — E zsilip az ideigle­nes üzemeltetés idején csak egy lépcsővel működött. Ebben az időszakban mintegy 22 500 000 tonna kapacitású, 30 000, külön­böző nemzetiségű hajó haladt át a romániai zsilipen. A jó hajózási feltételek folytán a hajóforgalom állandóan növekedett. 1965-ben a Turnu Severin és Ómoldova kö­zötti vaskapus szakaszon összesen 11 854 999 tonna kapacitású fo­lyami hajó haladt át. A követke­ző évben a hajókapacitás 14 018 207 tonnát, 1967-ben 13 836 072 tonnát, a rendkívül ked­vező 1968-as évben 16 424 485 tonnát, 1969-ben pedig 13 927 986 tonnát tett ki. Ezzel szemben csu­pán 1970. január 1 és október 30 között az áthaladt hajók ton­nakapacitása 14 500 000 tonnát tett ki. 1970 júniusában például összesen 2 011 770 tonna kapaci­tású hajók haladtak át, ez volt az eddigi legnagyobb havi hajó­­forgalom a vaskapui hajózás tör­ténetében. Mindez azt bizonyítja, hogy a vaskapui hidroenergetikai és hajózási rendszer építése ide­jén is normálisan folyik a dunai hajóforgalom. Elmondhatjuk te­hát, hogy a romániai zsilip építé­sében és üzemeltetésében részt vett összes intézmények — a re­­sicai gépgyár, a galaci hajógyár, a boksai fémszerelvényeket és mezőgazdasági gépeket gyártó ü­­zem, a hidroenergetikai építővál­lalat, a bukaresti Energomontaj vállalat, a vaskapui folyami igaz­gatóság és mások — sikeresen vizsgáztak. A népünk és a szocialista Ju­goszlávia népei közötti gyümöl­csöző együttműködés eredménye­ként épülő dunai hidroenergeti­kai és hajózási rendszer üzembe helyezésével lényegesen növekszik a két szomszédos baráti ország vil­lamosenergia-termelése, s újabb lendületet vesz az egész dunai hajózás. A nagy előnyök szem­léltetésére elegendő, ha rámuta­tunk, hogy a két zsilip üzembe helyezésével a hajók áthaladási ideje a Turnu Severin és Ómol­­dova közötti 117 kilométer hosszú folyamszakaszon —, amelynek karbantartásáról a vaskapui ha­józási igazgatóság gondoskodik — hozzávetőleg négyszeresen meggyorsul. A vízgyűjtő medence végleges szintjének elérésével — ami a jövő év második felében történik meg — megszűnik a Duna gyors sodrása a vaskapui szakaszon. A Duna sebes folyá­sa miatt eddig a hajókaravánokat a Sip csatornán mozdonyokkal kellett vontatni, a grebeni szikla­­zátonyoknál pedig különleges von­tatóhajókat kellett alkalmazni, mert a hajókaravánok képtelenek voltak a folyamon felfelé hajóz­ni. Minthogy a folyam mélysége most megnövekszik ezen a szaka­szon, ezentúl a nagy merülési ha­jók is áthaladhatnak, ami meg­könnyíti a dunai hajók kapacitá­sának gazdaságos kihasználását, s így csökkenti a hajózási költsé­geket. A vaskapui folyami igazgatóság román kormányképviselője bejezé­­sül ezeket mondotta: a két zsilip üzembe helyezésének eredménye­ként e folyam­szakaszon a szállí­tási kapacitás az eddigi mintegy 15 000 000 tonnáról végső fokon mintegy 50 000 000 tonnára nö­vekszik, nem is szólva arról, hogy a jobb hajózási körülmények le­hetővé teszik a dunai flotta fej­lesztését és korszerűsítését. (Agerpres) Világ proletárjai, egyesüljetek! AZ RKP MAROS MEGYEI BIZOTTSÁGA ÉS A MEGYEI NÉPTANÁCS NAPILAPJA A mai számban a liquor A segesvári téglagyár. Egy hónappal határidő előtt üzembe helyezték a Metalotehnica új egységét több mint kétévi megfeszített munka után, október 30-án — egy hónappal az állami tervben szereplő határidő előtt —, üzembe helyezték a Metalotehnica Vállalat új termelő egységét. Az új egy­ség több mint 6000 négyzetméter termőfelületet foglal magában, ame­lyen 900 dolgozó — ebből 120 nő — évente 73 millió lej értékű ter­melést valósít meg. A beruházási munkálatokra 40 millió lejt fordítottak állami ala­pokból. Jellemző az új termelőegység műszaki színvonalára és gaz­daságosságára a következő két adat: a beruházási összeg 75 százalé­kát gépi berendezésekre fordították, az össz­kiadás pedig alig 2,4 év alatt megtérül. Mikor ezek a sorok az olvasó elé kerülnek, a vállalatfejlesztés második szakaszában üzembe helyezett termelőfelületen már javá­ban folyik a munka. A szakemberek becslése szerint minden biztosí­tott ahhoz, hogy a tervben szereplő műszaki-gazdasági paramétereket jóval határidő előtt érjék el. Egyébként itt említjük meg, hogy az új részlegen dolgozókat az üzem korábban meglévő egységeiben képezték ki, s így lényegében könnyűszerrel láthatnak hozzá a ter­meléshez. A marosvásárhelyi Metalotehnica Állami Ipari Vállalat dolgozói még május 5-én teljesítették az ötéves tervüket. Az új termelőegy­ség határidő előtti üzembe helyezése lehetővé teszi, hogy az év vé­géig 83 millió lejjel szárnyalják túl az ötéves előirányzatot. Befejezésül egy üzenetet tolmácsolunk. A Metalotehnica Válla­lat igazgató bizottsága köszönetét fejezi ki a Kolozsvári Építkezési és Szerelési Tröszt vezetőségének az építkezések kiváló minőségű kivitelezéséért és a nagyszerű együttműködésért. 38 millió lej áruforgalom terven felül A Maros Megyei Kereskedelmi Igazgatóság folyó év kilenc havi mérlegéből kitűnik, hogy megyénk állami kereskedelmi szervezetei és vál­lalatai 38 723 000 lej értékű áruforgalmat bonyolítottak le ter­ven felül, 3 880 000 lej terven fe­lüli jövedelmet valósítottak meg és a forgalmi költségeket 1 764 000 lejjel csökkentették. Ugyancsak ebben az időszakban­­ több mint 98 millió lej értékű árut és ter­méket bocsátottak a fogyasztók rendelkezésére, mint az előző év azonos­ időszakában. Az eredmé­nyekhez számottevően hozzájárul­tak többek között a marosvásár­helyi Ali­menta­ra, a dicsői, a se­gesvári, valamint a régeni vegyes­­kereskedelmi vállalatok. (RIES AL­BERT levelező) Elkészül a fővezeték Szováta vízellátásának megol­dására évek óta tetemes összege­ket áldoz államunk. A múlt év­ben felépült a nagy teljesítő ké­pességű, korszerű vízmű, ugyan­akkor vezetékhálózatot is építet­tek. Az idén tová­bb folytatták az egész város vízellátása szempont­jából jelentős fővízvezetékhálózat kiépítését. Az előirányzat szerint ebben az évben mintegy 6500 m hosszú fővezetéket kell lefektet­ni. A munkálatok jól haladnak, a szerelők véleménye szerint no­vemberben a még hátralévő 1500 m hosszú fővezeték is elkészül. E munkálatok befejezése után kerül sor a mellék, illetve bekötő vezetékek építésére. Szokatlanul hideg idő A Meteorológiai és Hidrológiai Intézet időelőrejelzést­­közöl no­vemberre. November folyamán elég gyak­ran hideg sarki légtömegek áram­lanak be országunk fölé, emiatt, bár rövid időszakokra, téli napok­ban lesz részünk, havazással, és ha­­vasesővel, erős keleti, északkeleti széllel, jóval fagypont alatti hő­mérséklettel. Egyébként, már októ­berben nagy hőmérsékletkülönb­ség mutatkozott a keleti és a nyu­gati országrész között. Tekintet­tel a déli és keleti irányból beha­toló nagyobb hideg légtömegek­re, ez a különbség fokozódik. A hideg levegő előretörését megkönnyíti az euráziai anticik­lon. Az ország északnyugati részén a levegő hőmérséklete magasabb lesz, főként a hegyvidékeken, a völgyekhez képest. A tengerparton a tenger hatására melegebb idő várható, a hőmérséklet általában csak november 11 után süllyed a fagypont alá. Novemberben eléggé gyakori lesz a csapadék, mennyiségileg a­­zonban kevesebb várható, mint az év más hónapjaiban. Klimatológiai adatok szerint nem haladja meg a 30 litert négyzetméterenként az ország délkeleti részén, az 50 li­tert a nyugati országrész síkvidé­kein és a hegyek közötti depresz­­szi­ókban. Az októberben még ritka hava­zás és havaseső novemberben gya­koribb lesz, főként az ország északi részén. Nincs kizárva a kemény te­lekre jellemző hóvihar sem. Száza­dunkban egyébként négy esztendő­ben, nevezetesen 1904-ben, 1924- ben, 1954-ben és 1969-ben volt elég heves hóvihar november folyamán. Az időelőr­ejelző szolgálat ada­tai szerint az idei november nagy vonalakban ugyanúgy alakul, mint 1903 novembere. Általában felhős idő, gyakori esti és reggeli köd, eső és ködszitálás várható. A hőmérséklet minden valószí­nűség szerint a szokásos értékek körül ingadozik. A hónap leghide­gebb időszaka 8 és 13 között vár­ható, ekkor helyenként mínusz 12 —13 fokra süllyedhet a levegő hő­mérséklete. Az ország északi ré­szén az esőt havas eső és hó vált­ja majd fel, délen ritkábban vár­ható havazást. A hó nem marad meg csak az északi országrész hegy- és dombvidékein. A Régeni Faipari Komplexum új hangszer részlege és irodaépülete.

Next