Vörös Zászló, 1972. augusztus (24. évfolyam, 180-205. szám)

1972-08-01 / 180. szám

AZ RKP MAROS MEGYEI BIZOTTSÁGA ÉS A MEGYEI NÉPTANÁCS NAPILAPJA XXIV. évfolyam 181. (6421) szám________­ ________1972. augusztus 1. kedd_____________| Ara 30 báni EGYES KOMMUNISTA ÉS MUNKÁSPÁRTOK VEZETŐINEK USÍH TALÁLKOZÓJA 1972. július 31-én a Krím-félszi­geten baráti találkozóra került sor szocialista országok kommunista és munkáspártjainak vezetői között, akik rövid szünidőt töltöttek a Szovjetunióban. A találkozón részt vettek: T. Zsivkov, a Bolgár KP KB első titkára, Bulgária NK Államta­nácsának elnöke, G. Husak, a Cseh­szlovákiai KP KB főtitkára, E. Ho­­necker, az NSZEP KB első titkára, Zs. Cedenbal, a MFNP KB első tit­kára, a Mongol NK Minisztertaná­csának elnöke,, E. Gierek, a LEMP KB első­­ titkára, N. Ceausescu, az RKP főtitkára, Románia Szo­cialista Köztársaság Államtanácsá­nak elnöke, Kádár J., a MSZMP KB első titkára, L. X. Brezsnyev, az SZKP KB főtitkára, N. V. Podgor­­nij, az SZKP KB Politbürójának tagja, a Szovjetunió Legfelsőbb Szovjetje Elnökségének elnöke. A találkozó során gyümölcsöző vé­leménycserét folytattak a szocialista és kommunista építés menetéről és a szocialista államok sokoldalú e­­gyüttműködésének további fejlesz­téséről. Úgyszintén megvitatták ak­tuális nemzetközi kérdéseket. A kommunista és munkáspártok vezetőinek találkozóját a teljes köl­csönös megértés és nézetazonosság jellemezte az összes megvitatott kér­désekben, s szívélyes, baráti légkör­ben folyt le. A találkozón részt vettek: K. F. Katusev, az SZKP KB titkára, A. A. Gromiko, K. V. Ruszakov, az SZKP KB tagjai, A. I. Blatov, az SZKP KB felelős­­beosztású aktivistája, R. Frelek, a LEMP KB Titkárságá­nak tagja, M. Balev, a Bolgár KP KB tagja, C. Mitea, az RKP KB tagja, W. Eberlein, az NSZKP Köz­ponti Revíziós Bizottságának tagja. Az SZKP KB ebédet adott a ta­lálkozó részvevőinek tiszteletére. Be kell fejezni a héten az aratást! Döntő hetébe lépett az aratás — írtuk éppen egy hete, ám mint be­bizonyosodott, túl bizakodóan. Az­előtt való héten a sok eső komoly akadályt jelentett az aratás ütemé­nek növelésében, méltán bízhattunk hát, hogy a kedvező időjárás jó­tékonyan befolyásolja majd a tel­jesítményeket. Sajnos, az igazolás csak részben­­következett be, sok szövetkezetben valóban fokozódott a munka üteme, ám ugyancsak nem kevésben, lassan haladt, így a nem egészen 40 százalékról egy hét alatt alig 66-ra nőtt a learatott búza aránya. Legyünk ezúttal hát elővigyázatosabbak, mert úgy tű­nik, a helyszíni tudósítsainkban jelzett hibák nem éppen egyediek, s kiküszöbölésükkel sem foglalkoz­nak a kiv­ánt módon. A 66 száza­lék mindenekelőtt, tekintve, hogy jó volt az idő , a munkaszervezési fogyatékosságokra enged következ­tetni. Míg húsz egynéhány egység­ből az aratás befejezését jelentet­ték,­több tucatnyi gazdaságban még felét sem aratták le a búzának. Mi több, az apoldi Archita-i, Crió-i, nádasi, héjasfalvi és más egysé­gekben nem több mint 25—35 szá­­lékban végeztek az aratással. Mit tanácsoljunk a kullogó szövetkeze­teknek? Talán, hogy minden erőt vessenek be az aratás meggyorsí­tása érdekében? Semmi értelme. E­helyett inkább azt kérdezzük, ho­gyan értelmezik a jelzett és az itt nem említett tsz-ek, meg gépesítő állomások vezetői az egész évi mun­ka iránti felelősség problémáját? Vagy talán — ne mondjunk sokat — két héttel az aratás megkezdése után is találnak elfogadható indo­kokat a 20—30, vagy akár 40 szá­zalékos teljesítményekre? Összegezőnkben időzzünk el még egy megyei adat fölött: a szövetke­zetekben learatott gabonát mintegy 60 százalékban csépelték ki. Gon­doljuk, nem kell külön hangsúlyoz­zuk, hogy a betakarítás csak a ga­bona fedél alá kerülésekor tekint­hető befejezettnek. A cséplési tel­jesítmény növelésének egy fő aka­dálya a jelek szerint a hordás nem kielégítő üteme. Az összes szállító, eszközök helye jelenleg a búza hordásánál van, még ott is és ak­kor is, ha a szállítás üteme megha­ladja a cséplését, mert az osztagban biztosabb helyen van a gabona, mint a tarlón kalangyokban. Mit várhatunk ettől a héttől? A jó termés a múlt heti teljesítmény­nél többre kötelez. Azaz, nem lesz elég az aratási arány újabb 25—30 százalékos növelése. Kitűzött cél csak a befejezés lehet. Hasonlókép­pen számottevő növekedést kell elérjenek a cséplésnél és főleg a hordásnál. 1. A ludasi helyiipar dolgozóinak vállalása Az idei évből eltelt hét hó­napban elért termelési eredmé­nyeik alapján A LUDASI HE­­LYIPARI VÁLLALAT DOL­­GOZÓI ismételten felmérték le­hetőségeiket, és arra a megálla­pításra jutottak, hogy szocialista hazánk két nagy ünnepének mél­tó köszöntésére az eddig elért terven felüli 1 millió lejt az év végéig további 3 millió lejjel egészíthetik ki. Kiegészített vál­lalásuk gyakorlatilag azt jelen­ti, hogy az év végéig 2 millió téglával, 2 millió lej értékű bú­torral gyártanak többet és mintegy 1,3 millió lej értékű fémmegmunkálással teljesítik túl a tervet. VIDÉKI VÁROSAINKBAN IS Munkába álltak a társadalmi ellenőrök A kereskedelmi-társadalmi el­lenőrző csoportok kiképzésében a megye legtöbb városában az elmé­leti felkészítőt a gyakorlati mun­ka követi. Régenben huszonnégy kereskedelmi egységet, Ludason pe­dig huszonhét üzletet ellenőriztek. Élénkül a vásárhelyi kereskedelmet ellenőrző csoportok tevékenysége is. Mind Régenben, mind Ludason a hivatásos kereskedelmi ellenőrök is bekapcsolódtak az első ellenőrzé­sekbe, hogy gyakorlati útmutatást, szakmai tanácsot adjanak a válla­latok, intézmények dolgozóiból lét­rehozott csoportok tagjainak. V könnyűipari berendezéseket gyártó vállalatban A Minisztertanács határozata a minimális tarifáris fize­tések emeléséről —­­A Román Kommunista Párt Országos Konferenciájának a fize­tések­­ emelésére vonatkozó döntései értelmében a Minisztertanács hatá­rozatot bocsátott ki, amely a kö­vetkezőket irányozza elő: 1. — A minimális tarifáris fize­tést 1972. szeptember 1-től havi 1000., lejben állapítják meg, vagyis 25 százalékkal emelik az 1970. má­­jusában megállapított 800 lejes mi­nimális tarifáris fizetéssel szem­ben. A 801 és 1000 lej közötti tarifá­ris havi fizetéseket átlag 13,2 szá­zalékkal emelik a tarifáris fizetési csoportoktól váltakozóan, mégpe­dig olyképpen, hogy a legalacso­nyabb tarifáris fizetésű személyzet fizetését nagyobb arányban emelik. E fizetésemelésben hozzávetőleg 1 160 000 alkalmazott részesül. 2. — Annak érdekében, hogy biztosítsák a tarifáris fizetéseknek a személyzet szakképzettségi fo­kának arányában történő további differenciálását, a kis fizetések je­lenlegi emelésétől az összes fizeté­sek 1973-ra előirányzott, emeléséig terjedő átmeneti időszakban bizo­nyos kiigazításokat eszközölnek az 1000—1180 lej közötti fizetéseken is, de az e kategóriához tartozó sze­mélyzet tulajdonképpeni fizetés­­emelésére, valamint a többi alkal­mazottak fizetésemelésére az öt­éves terv első szakaszának megfe­lelően, 1973-ban kerül sor. 3. — A jelen határozat rendel­kezéseinek alkalmazása céljából az 1972. szeptember 1 és december 31 közötti időszakra a fizetési alapot 1130 millió lejjel egészítik ki, ami évi viszonylatban 3390 millió lejes többletnek felel meg. 4.­­ Azok az alkalmazottak, a­­kiknek a tarifáris fizetése az eme­lések vagy a kiigazítások nyomán meghaladja az ingyenes szállításra jogosító fizetéshatárt, továbbra is , élvezik ezt a jogukat, a jelen ha­tározat alkalma­z­ása előtt meghatá­rozott feltételeknek megfelelően. Úgyszintén 1800 lejről 2200 lejre emelik azt a határt, ameddig a két szülő tiszta jövedelmét figyelembe véve az általános iskolai és művé­szeti iskolai növendékek, valamint a tanító- és óvónőképző pedagógiai intézetek tanulói ösztöndíjat élvez­hetnek és 2100 lejről 2500 lejre azt a határt, ameddig a felsőfokú ok­tatásban ösztöndíjat juttatnak. ★ A minimális tarifáris fizetés e­­melése a gazdaságban és a kis fi­zetések elsődleges növelése kifeje­zésre juttatja, hogy a párt és az állam állandó gondot fordít a la­kosság anyagi és kulturális élet­­körülményeinek javítására. Ezek az intézkedések is arra mozgósítják majd a dolgozók tö­megeit, hogy teljesítsék és túlszár­nyalják a Román Kommunista Párt 1972 július 19—21-i Országos Kon­ferenciáján jóváhagyott dokumen­tumokból adódó feladatokat a je­lenlegi ötéves terv előirányzatai­nak határidő előtti teljesítése, Ro­mánia Szocialista Köztársaság gaz­dasági-társadalmi­­ fejlesztési ütemé­nek gyorsítása érdekében. X Davis-kupa 1972 Péntektől az elődöntőben Románia-Ausztrália­­ Még négy nap és Bukarestben a Progresul pályán hazánk te­nisz­csapata a Davis-kupa elő­döntője keretében megkezdi nagyjelentőségű mérkőzését Ausz­trália válogatottja ellen. A har­madik alkalom, hogy hazánk csa­pata részt vesz, értékében a vi­lágbajnoksággal felérő verseny elődöntőjében. A Davis-kupa századunkkal e­­gyütt született. A világháború éveit kivéve rendszeresen meg­rendezték. Románia csapata először 1922- ben vett részt a Davis-kupában. Az első sikert 1959-ben érte el, amikor bejutott a harmadik for­dulóba. Csapatunkban ekkor ját­szott először a fiatal Ion Tiriac. Társa Gheorghe Viziru volt. 1966-ban színre lép Ilie Nastase, aki Ion Tiriac-kal együtt új kor­szakot nyit teniszsportunk törté­netében. A román csoda — így nevezik a szaklapokban — válo­gatottunk ezt követő telje­sítményét a Davis-kupában. 1969-ben válogatottunk be­jutott a döntőbe, mint az első kelet-európai csoport, amely részt vett a kupa sorsát eldön­tő utolsó felvonásban. Ezen a ta­lálkozón válogatottunk 5—0 a­­rányban vereséget szenvedett. Az eredmény túlzott, az amerikai csapat minden tagjának kemé­nyen meg kellett izzadnia a mi-.,­n imál­is különbséggel megszerzett játszmagyőzelmekért, annak el­lenére, hogy mint vendéglátók ők választották meg a pálya ta­laját s a nekik kedvező, a mi te­niszezőinknek szokatlan, nagyon gyors aszfaltpálya mellett dön­töttek. A román csapat döntőbe jutását csodának, meglepetésnek nevezték, de nem volt véletlen. Ezt igazolta válogatottunk elkö­vetkező siker­sorozata. Két év múlva, 1971-ben a kupa döntő­jében az USA csapata újból Ro­mánia együttesével állt szemben. Ezúttal győzelme még nehezebb volt, Nastase és Tiriac ragyogó játékkal mindössze 3—2 arány­ban szenvedett vereséget a kupa védőjétől. Válogatottunk előtt most újból nyitva az út a döntő felé és ha sikerül kivívnia ezt, akkor nagy esélyei vannak a ku­pa megnyerésére is, hiszen ez­úttal ő lenne a pályaválasztó. Csapatunk elődöntőbeni ellen­fele Ausztrália válogatottja, nagy hírnévnek örvend. Ausztráliát a „tenisz országának“ nevezik és joggal hiszen másfélmillió le­igazolt teniszezővel rendelkezik. Ausztrália 1907-től vesz részt a Davis-kupa küzdelmeiben. Ak­kor Ausztralazia néven indult és négyszer egymás után megnyerte a kupát, majd 1914-ben és 19- ben újból birtokába vette az ér­tékes serleget. 1922 után három­szor jutott be még a döntőbe, majd eltűnt a nemzetközi po­rondról. 1939-ben újra hallatott magáról Ausztrália csapata, ami­­koris­­ Philadelphiában az USA együttesének legyőzésével , újból az ötödik földrészre vitte a Davis­­kupát. A második világháború után ismét Ausztrália a favorit: 1946 és 1968 között minden dön­tőben részt vett s 15-ször hagyta győztesen el a játékteret. Az ausztrál válogatott összesen 22- szer győzött a kupadöntőben, tel­jesítményét csak az USA válo­gatottjának sikerült túlhaladnia 24 győzelemmel. Az utóbbi é­­vekben, mivel a nagy verseny­zők professzionistákká váltak, Ausztrália csapata visszaesett. De még most is kiváló játékerőt képvisel, még most is az élvo­nalba tartozik, hiszen a fiatalok, akikből a csapatot összeállították, kezdenek felzárkózni a régi na­gyok teljesítményéhez. A csa­patban jelenleg Mal Anderson, Colin Dibley, Ross Case, Geoff Masters és John Cooper kaptak helyet. Az utóbbi testvére Adsley Coopernek, az 1958-as wimble­doni győztesnek. Az utóbbi két nap a hírügy­nökségek táviratai­­a román és az ausztrál teniszezők sikereiről számoltak be. Düsseldorfban a nemzetközi versenyen Ilie Nas­tase között, a párosban pedig ugyancsak ő McMillan-nal együtt végzett az első helyen. A hollan­diai Hilversumban megrendezett nemzetközi versenyen a férfi e­­gyest az ausztrál John Cooper nyerte, a férfi párosban pedig az ausztrál Ross Case—Geoff Mas­ters kettős legyőzte az ugyancsak ausztrál John Cooper—Colin Dibley párost. Tehát háromna­pos nagy mérkőzésre van kilá­tás augusztus 4-től. Bízunk csa­patunk kiemelkedő teljesítmé­nyében, abban, hogy megteszi a döntő lépést a nagyon óhajtott serleg megnyeréséhez. III. FEJEZET A fő sajátos rendelkezések nemzetgazdasági ágak és tevékenységek szerint 70. SZAKASZ. — A jelen törvény II. fejezetében előirányzott és az összes tevékenységi területekre vo­natkozó fizetésszabályozásokat meg­felelőképpen alkalmazzák nemzet­­gazdasági ágakra, alágazatokra és tevékenységekre a sajátosságuk ál­tal megkövetelt módosításokkal és kiegészítésekkel, tekintetbe véve főként az alábbiakat! A. GAZDASÁGI TEVÉKENYSÉGEK a) Az iparban 71. SZAKASZ. — A fizetési rend­szer alkalmazásának az iparban kü­lönösképpen ösztönöznie kell: — a termelési terv teljesítését és túlszárnyalását értékben és ter­mészetes egységekben, a kijelölt vá­lasztékban; — a termékek minőségének szün­telen javítását, összhangban a meg­rendelők fokozódó igényeivel és a kül­piaci versenyképesség feltételei­vel; — a munkatermelékenység gyors ütemű növelésének biztosítását, a termelés és a munka szervezése modern módszereinek előmozdítá­sával és a műszaki haladás széles körű bevezetésével; — a termelőkapacitások intenzív és extenzív kihasználását a gépek és berendezések teljes megterhelé­sével, a rendelkezésükre álló idő minél teljesebb kihasználásával, a második váltás általános bevezeté­sével és a harmadik váltás kiter­jesztésével; — a fajlagos fogyasztások továb­bi csökkentését és az anyagforrások magas fokú hasznosítását, műsza­kilag megalapozott fogyasztási nor­mák akalmazásával; — a szakmai képzettség emelé­sét, a szakkáderszükségletnek az ágazat követelményei szintjén való biztosítását és a munkaráfordítás ésszerűsítéséről való gondoskodást; — az összes anyagi eszközökkel való leghatékonyabb gazdálkodást a rentabilitás növelése és a nyere­ség volumenének gyarapítása céljá­ból. 72. SZAKASZ. — (1) Az ipari egységekben, mindenütt, ahol le­hetséges és gazdaságilag indokolt, alkalmazni kell az akkordfizetési formát. Az ipari egységek kollektív ve­zető szerveinek kötelessége állan­dóan gondoskodni a termelés és a munka megszervezésének, a vég­zett munka mérési és nyilvántar­tási formáinak tökéletesítéséről, megteremtve ezzel a szükséges fel­tételeket ahhoz, hogy biztosítva le­gyen a végzett munka mennyiség és minőség szerinti legmegfelelőbb javadalmazása és az egyre jobb munkaeredmények elérésének az ösztönzése. (2) Azokban az egységekben, a­­melyeknél a tervezett termelés túl­szárnyalása különleges nemzetgaz­dasági érdek, mint például a szén és a fémtartalmú ércek kiterme­lése, az acél, a hengereltáruk stb. termelése, alkalmazható a diffe­renciált progresszív akkord fizetési formája. Ebben az esetben a fize­tés növelési koefficiense elérheti az 1,2-t, s ezt differenciáltan állapít­ják meg a realizált termékek fon­tosságának, valamint a mennyiségi termelési feladatok túlszárnyalása szintjének arányában. (3) Annak a személyzetnek a szá­mára, amely a tevékenység sajátos­sága következtében rezsiben kapja a fizetést, a vállalatok kötelesek pontos munkafeladatokat kijelölni, normák szerint megalapozottan meghatározni e személyzetkategó­riához tartozó alkalmazottak szük­séges számát. Ott, ahol a munka­folyamat a berendezések vagy a készülékek felügyeletéből és kezelé­séből áll, mint például a vegyipari berendezések kezelése, villamos­­energia-termelés stb., kezelési zó­nákban, a személyzet számában vagy más munkamérési formákban kifejezett munkanormákat kell ki­jelölni, a végzett tevékenységnek megfelelően. (4) A tevékenység hatékonyságá­nak növelése céljából egyes ipari egységekben olyan beszerzési for­mákat alkalmaznak majd, amelyek­nél a mennyiségi feladatok reali­zálásával arányban járó fizetés nö­vekszik vagy csökken, egyes olyan külön mutatók teljesítési fokától függően, mint a termékek minősé­gi színvonala, vagy a nyersanyagok és a segédanyagok norma, szerinti fogyasztása. 73. SZAKASZ. — (1) Egyes ipari ágazatokban és tevékenységekben, a termelés, a berendezések bonyo­lultságától a készített termékek technikai színvonalától és fontos­ságától vagy az általános munka­­körülményektől függően, a mun­kások számára a fizetési tarifa­­táblázatok több fizetési szint sze­rint differenciáltak. A gépipari hálózat AO szintje felhasználható a tervezett béralap keretében a Gépipari Minisztérium alárendeltségébe tartozó vállalatok összes munkásainak legfeljebb 30 százalékánál. (2) A munkatermelékenység foko­zottabb növelésének ösztönzése cél­jából az akkordban dolgozó gép- és fafeldolgozó-ipari munkásoknak 5 százalékkal nagyobb tarifáris fi­zetés adható, mint a rezsiben dol­gozó munkásoknak. (3) Az (1) bekezdés szempontjai alapján differenciált rendszerint a műszaki, gazdasági és más kivite­lező szakszemélyzetnek, valamint az ipari egységek vezető személyzeté­nek a tarifáris fizetése is. (4) Az energetikai egységekben azok a munkások, akik jogosultak a nagy és komplex, fontos beren­dezések bizonyos munkahelyein dol­gozni, az ágazat tarifatáblázatában előírt fizetésnél 5 százalékkal na­gyobb díjszabás szerinti fizetésben részesülhetnek. 74. SZAKASZ. — (1) Az ipari egy­ségekben azok között a mutatók között, amelyektől a tarifáris fize­tések teljes folyósítása függ, köte­lező módon ki kell jelölni a követ­kezőket: — az árutermelési tervnek vagy az eladott és bevételezett áruter­melés tervének a realizálása:­­ ne lépjék túl az 1 000 lej érté­kű árutermelésre számított tervezett kiadásokat. (2) A villamos­energia-ágazat egy­ségeiben az árutermelési tervre vo­natkozó mutató helyett a tarifáris fizetések teljes folyósításának fel­tétele a villamos központok eseté­ben az lesz, hogy tiszteletben tart­sák az országos energetikai rend­szer rendelkezésére bocsátott áram napi grafikonját és kiküszöböljék azokat a hibákat, amelyek fenn­akadást okozhatnak a fogyasztók áram- és hőellátásában — vagy a villamos­energia-eladás tervének teljesítése — a villamoshálózati vállalatoknál. 75. SZAKASZ. — A nem helybeli személyzet, amely kutató és geoló­giai munkálatoknál, hidrológiai, to­pográfiai tanulmányok végrehajtá­sában, egyes új vagy fejlődésben lévő kőolajipari egységekben, illet­ve hasonló feltételekkel rendelkező egységekben folytatja tevékenysé­gét és nem térhet naponta vissza lakhelyére, pótlékot kaphat, amely­nek nagysága differenciált a mun­kálatok fontosságától és a személy­zet kategóriától függően, a tör­vény mellékletei előírásainak meg­felelően. Akik ilyen pótlékot kap­nak, nem részesülhetnek ugyanak­kor kiszállási napidíjban, illetve kiküldetési juttatásban. 76. SZAKASZ. — A bányaipari egységekben a munkaalakulat veze­téséért járó többletet váltásonként fix összegben adják, s e többlet a munkálatok típusától, a munkaala­kulat nagyságától és az alakulat ve­zetésének felelősségi fokától függő­en váltakozik, a törvény mellékle­tei előírásainak megfelelően. 77. SZAKASZ. — A tisztségek jegyzékét és a fizetési osztályokat, valamint az ipari személyzet bére­zésére vonatkozó többi sajátos sza­bályozást a törvény mellékletei rög­zítik. B. AZ ÉPÍTÉSBEN-SZERELÉSBEN 78. SZAKASZ — Az építő-szerelő egységek személyzete munkajava­dalmazásának biztosítania kell fő­ként e személyzet érdekeltetését a kivitelezési ütem gyorsításában, hogy a munkálatokat határidőben vagy határidő előtt adják át, hogy gépesítsék a termelési folyamato­kat és iparosítsák az építkezést, a munkatermelékenység növelése és az önköltség csökkentése, valamint a munkák minőségének javítása céljából. 79. SZAKASZ. — Abból a célból, hogy mozgósítsák az egész személy­zetet az építési-szerelési termelés nö­veléséért és a kivitelezési idő lerö­vidítéséért, az építő-szerelő egysé­gekben kiterjesztik a globális ak­kordban való fizetési formát, válla­lási szerződés alapján. A globális akkordban való bérezési formát objektumok, objektumrészek vagy szakmunka-részek szerint alkalmaz­zák, egy alakulat, egy csapat, épí­tőtelep és építőtelepcsoport viszony­latában. Ilyen bérezési formában dolgoz­hatnak mind a munkások, mind a műszaki, gazdasági, más kivitelező szakszemélyzet és a tisztviselő sze­mélyzet is, valamint az építő-sze­relő egységek vezetősége is. Amikor a globális akkordbér for­máját olyan munkacsapat, építőtte­­lep vagy építőtelep-csoport szint­jén alkalmazzák, amelyeknek több objektumot kell elvégezniük külön­böző átadási határidőkre, a vállalá­si szerződésben az illető egység ter­vének megfelelően irányozzák elő az objektumok kivitelezését. A vállalási szerződésben előirá­nyozhatják, hogy a munkálatok sür­gősségétől, a végrehajtási határidők­től és a helyi feltételektől függő­en, a munkálatok összegének meg­állapításánál alkalmazott egységes árakat bizonyos időszakok és mes­terségek szerint módosíthatják az illető építőtelep betervezett béra­lapja keretében; ez a módosítás legfeljebb 15 százalékos többletet vagy csökkentést tehet ki. 80. SZAKASZ. — Az építőmunká-­­sok díjszabás szerinti fizetését két fizetési szinten A és B szinten dif­ferenciálják, azoknak az objektu­moknak a fontosságától függően, a­­melyeken a nemzetgazdaság fej­lesztése érdekében dolgoznak. Az A szintet a terv szerinti béralap ha­tárain belül, az Ipari Építkezések Minisztériumának alárendelt egysé­gek összes építőmunkásainak leg­feljebb 30 százalékánál alkalmaz­hatják. A munkatermelékenység növelésé­nek fokozottabb ösztönzése céljából az akkordban dolgozó, építőmunká­soknak öt százalékkal magasabb ta­rifáris bért adhatnak­, mint a re­zsiben dolgozó munkásoknak. A műszaki, gazdasági, más kivite­lező szakszemélyzet és tisztviselői személyzet fizetését a III. ágazati csoport szerint állapítják meg a kü­lönleges és I. fokú vállalatok szá­mára és a IV. ágazati csoport sze­rint a többi egység számára. 81. SZAKASZ. — (1) Az építő­­szerelő egységekben a díjszabás sze­rinti fizetések megállapítását felté­telező mutatók között kötelező mó­d­on feltüntetik; — a szerződéses határidőre törté­nő átadást a munkálatok­ vagy a ka­pacitások teljes vagy részleges ü­­zembe helyezése, amint azt az álla­mi és főosztályi terv előirányozta, a munkálatok előírt minőségének betartásával,­­ az építési-szerelési globális tér­megvalósítása. (2) A szerződéses határidőre át nem adott munkálatok befejezése feltétele annak, hogy az adott épí­­tőtelepek teljes egészében folyósít­sák a tarifáris fizetéseket az év kö­vetkező hónapjaira is, egészen a munkálatok­­ átadásáig. Az építőte­lep-csoportoknál, a vállalatoknál (*■* ezek­ felettes szerveinél, továbbá e­­gyes építőtelepeken, amelyeknek nagyobb számú munkálatot kell határidőre átadniuk az év folyamán, a tarifáris fizetések csökkennek ab­ban a hónapban, amelyben nem tartották be az átadási határidőt, s utóbb a közvetlenül felettes köz­ponti szerv állapítja meg, a kon­krét feltételektől függően, azt az idő­pontot, amelytől kezdve, a szóban forgó munkálatokért ismét folyósít­ják a teljes fizetéseket. (3) Az építés-szerelés terv szerinti globális termelésnél mutatkozó nem teljesítések miatt visszatartott összegeket teljes egészében vissza­fizetik, ha a lemaradásokat az év végéig teljes egészében behozták. (4) A munkálatok vagy kapaci­tások teljes vagy részleges üzembe­helyezését illető szerződéses határ­idők mutatójának nem teljesítése miatt a tarifáris fizetések csökke­nése folytán visszatartott összege­ket nem fizetik vissza. 82. SZAKASZ. — (1) Az olyan be­ruházási objektumoknak a tervben előírt határidőnél előbb történő át­adásáért, amelyeknél a beruházási alapok immobilizációs időszakának csökkentésével fokozott gazdasági hatékonyságot érnek el, jutalmak folyósíthatók a kivitelező és kiszol­gáló, a technológiai berendezéseket és építkezési elemeket szállító, a tervező és megrendelő egységek sze­mélyzetének, amely ténylegesen hozzájárult ezeknek az objektumok­nak a megvalósításához. A prémiumalapot az általános költségelőirányzattal szemben meg­valósított megtakarítások 50 száza­lékáig terjedő részéből, valamint az illető termelési kapacitás határidő előtti üzembe helyezése nyomán megvalósított nyereségek 50 száza­lékáig terjedő összegből létesítik. A jutalomalap legfeljebb 50 százaléka lehet az elért gazdasági hatékony­ság értékének, de nem haladhatja meg a beruházási érték egy száza­lékát. Jutalmakat csak azoknál a beruházási objektumoknál folyósít­hatnak, amelyeket legalább két vagy három százalékkal a tervezett időszak előtt adtak át, azzal a fel­tétellel, hogy betartották a mun­kálatok minőségét. (2) Az építő-szerelő építőtelepek terv szerinti évi béralapjánál meg­valósított megtakarításokért, az il­lető építőtelepek személyzete, amely közvetlenül hozzájárult a megtaka­rítások eléréséhez, a megvalósított megtakarítások 25 százalékig ter­jedhető részéből létesített alapból részesül prémiumban. A prémiumalapot azzal a felté­tellel létesítik, hogy a munkálato­kat határidőre és a minőség betar­tásával adták át, megvalósították az önköltség-csökkentést és a terv szerinti nyereséget. (Folytatás a 2. oldalon) TERVEZET TÖRVÉNY a munka mennyiség és minőség szerinti javadalmazásáról az állami egységekben — Folytatás lapunk vasárnapi számából —

Next