Vremea Nouǎ, iulie-septembrie 1970 (Anul 3, nr. 731-808)

1970-09-26 / nr. 805

" ' 1 ' 1 ■ ...... I’ll11 r11"»" 1 ■1 'I11 " ' v •» I ....................................... " Organ al Comitetului județean Vaslui al P. C. R. și al Consiliului popular județean ÎNCHEIEREA vizitei președintelui CONSILIULUI PISTAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA, NICOLAI CIAUSESCU, IN AUSTRIA Vizita la Agenția Internațională pentru Energia Atomică Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU Domnule președinte, Doamnelor și domnilor, îmi este deosebit de plăcut să folosesc prilejul oferit vizita oficială care o fac de în Austria, pentru a saluta pe participanții la Conferința Generală a Agenției Internaționale pentru Energia Atomică. Conferința dumneavoastră, care reunește iluștri reprezentanți ai științei din peste 100 de țări membre ale Agenției, se înscrie ca un eveniment de seamă in viața internațională, polarizînd larg interesul și atenția opiniei publice mondiale. Importanța ei este determinată de faptul că dezbate problemele unui compartiment esențial al științei contemporane, cu profunde implicații pentru progresul societății omenești, pentru pacea și securitatea popoarelor. Fizica nucleară, descifrarea tainelor atomului, a deschis omenirii calea unor mari realizări în dezvoltarea forțelor de producție, în amplificarea perfecționarea creației matest rale și spirituale, în ridicarea nivelului de civilizație și bunăstare. In același timp este cunoscut că fizica nucleară este aceea care a contribuit la realizarea celor mai teribile mijloace de distrugere — bomba atomică și cu hidrogen. Misiunea fundamentală pe care statele membre au încredințat-o Agenției Internaționale pentru Energia Atomică este tocmai aceea — stipulată expres în însuși statutul Agenției — de a încuraja și facilita în lumea întreagă utilizarea în scopuri pașnice a energiei atomice. Știința nu se poate dezvolta, nu poate înflori decât în condiții de pace, într-un climat de încredere și colaborare între popoare. Oamenii de știință sunt, prin însăși natura activității lor, profund interesați ca atomul să servească păcii, vieții, să vegheze ca roadele creației lor să fie folosite pentru progresul și bunăstarea popoarelor. Este evident că dacă mijloacele materiale și uriașele fonduri absorbite în prezent de producerea armelor atomice și de cercetările pentru perfecționarea lor ar fi îndreptate spre realizarea, cu ajutorul energiei nucleare, a unor obiective pașnice, s-ar putea asigura un considerabil pas înainte în ameliorarea condițiilor de viață ale umanității. A împiedica transformarea acestei uriașe cuceriri a geniului uman în instrumentul unui dezastru al planetei noastre, a-i conferi în mod exclusiv menirea de generator a a progresului și prosperității — acesta este un măreț ideal al epocii noastre, căruia toți oamenii de bine îi închină eforturile și energia lor. Acționînd în acest spirit, savanții și cercetătorii atomiști pot găsi limbajul comun care să le permită ca — indiferent de convingerile lor filozofice și politice, de apartenența la un sistem socialpolitic sau altul — să-și aducă, împreună, contribuția la promovarea țelurilor nobile pe care agenția și le-a propus și care răspund dezideratelor întregii omeniri iubitoare de pace. România s-a pronunțat și se pronunță în mod consecvent în favoarea unor măsuri ferme de dezarmare generală și, îndeosebi, de dezarmare nucleară, considerînd că singura modalitate de a elibera omenirea de coșmarul războiului nuclear este oprirea producției acestor arme, distrugerea stocurilor existente, interzicerea definitivă a folosirii energiei atomice în scopuri militare. Ca urmare a intrării în vigoare a Tratatului de neproliferare, Agenției Internaționale pentru Energia Atomică îi revine misiunea de a organiza controlul asupra realizării prevederilor lui, în așa fel încît să se împiedice proliferarea armelor nucleare și, în același timp, să se asigure tuturor statelor accesul liber la folosirea energiei nucleare în scopuri pașnice. Agenția Internațională pentru Energia Atomică poate contribui prin activitatea ei ca marile avantaje pe care le oferă aplicarea fizicii nucleare să intre cît mai larg în circuitul mondial de valori, să contribuie la înlăturarea subdezvoltării, la ridicarea nivelului de civilizație al tuturor popoarelor. O importanță deosebită are în acest sens activitatea Agenției pentru dezvoltarea cooperării pe planul Națiunilor Unite și de cel al Austriei în cinstea președintelui Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu, oaspete de onoare al conferinței. A.S.E.A. are ca obiectiv esențial stimularea cooperării între state în diferite domenii ale folosirii energiei nucleare în scopuri pașnice, inițiind, pe baza unui program diversificat, acțiuni de colaborare între țările membre ale organizației, cu respectarea principiilor egalității și avantajului încurajează reciproc. A.I.E.A. formarea de cadre specializate, acordarea de asistență tehnică, prilejuiește schimburi utile de experiență și, prin centrul internațional de documentare, facilitează tuturor membrilor săi cunoașterea a ceea ce se realizează în domeniul vast al cercetării și aplicării e-cercetării și folosirii energiei nucleare în scopuri pașnice, pentru intensificarea schimbului de informații și de experiență, pentru sprijinirea eforturilor țărilor membre care luptă pentru recuperarea rămînerii în urmă în acest domeniu. Pe această cale, Agenția Internațională pentru Energia Atomică poate contribui din plin la destinderea internaționala, la înțelegerea între popoare, la cauza păcii în lume. România, conștientă de importanța hotărîtoare pe care fizica atomică o are în viața societății contemporane, face eforturi considerabile pentru dezvoltarea cercetării nucleare și utilizarea energiei atomice în diferite domenii ale producției și vieții sociale — dintre care am menționa în special construcția unor centrale atomoelectrice — pentru folosirea acestei uriașe forțe în vasta operă pe care o înfăptuiește — de făurire a unei orînduiri noi. De aceea, țara noastră este profund interesată să dezvolte colaborarea și cooperarea cu toate statele, să-și intensifice participarea la acțiunile și schimburile ce se desfășoară în cadrul Agenției Internaționale pentru Energia Atomică. In calitate de membră fondatoare a Agenției, pe deplin conștientă de importanța atribuțiilor și misiunii ce revin acestei organizații în orientarea cercetărilor atomice spre scopuri pașnice și în generalizarea în lume a rezultatelor acestei ramuri primordiale a științei contemporane, România va acorda și in viitor întregul său sprijin activității desfășurate de Agenția Internațională pentru Energia Atomică. Doresc din toată inima ca lucrările conferinței dumneavoastră să deschidă noi perspective de colaborare și cooperare fructuoasă pe planul cercetării și aplicării pașnice a energiei nucleare în folosul tuturor statelor pe care le reprezentați, al progresului și securității internaționale. Vă mulțumesc, domnule președinte, pentru posibilitatea ce mi-a fost oferită de a mă adresa celei de-a XIV-a sesiuni a Conferinței generale a A.S.E.A. Vă mulțumesc dumneavoastră, tuturor, pentru atenție. Președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, tovarășul Nicolae Ceaușescu, împreună cu soția, Elena Ceaușescu, s-au înapoiat vineri seara în Capitală, după vizita oficială făcută în Austria, la invitația președintelui federal Franz Jonas. Șeful statului român a fost însoțit de tovarășii Iosif Banc, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, Cornel Burtică, ministrul comerțului exterior, de consilieri și experți. La aeroportul Băneasa, au venit în întîmpinare tovarășii Ion Gheorghe Maurer, Emil Bodnaraș, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Gheorghe Rădulescu, Ilie Verdeț, Maxim Berghianu, Florian Dănălache, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Vasile Viicu, Ștefan Voitec, Miron Constantinescu, Ion Ioniță, Vasile Patilineț, Ion Stănescu, precum și soțiile conducătorilor de partid și de stat, vicepreședinți ai Marii Adunări Naționale, ai Consiliului de Miniștri, membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat și ai guvernului, conducători de instituții centrale și organizații obștești. Au fost prezenți Rudolf Bogner, însărcinatul cu afaceri ad-interim al Austriei la București, membri ai Ambasadei Austriei, șefi ai misiunilor diplomatice acreditați în România și alți membri ai corpului diplomatic. La ora 19,20, avionul prezidențial a aterizat. Miile de bucureșteni, aflați la aeroport aclamă entuziast, fac o caldă manifestare de dragoste și înaltă prețuire șefului statului nostru. Conducătorii de partid și de stat veniți în întîmpinare se apropie de scara avionului, salută cu multă căldură pe tovarășul Nicolae Ceaușescu. Pionieri oferă flori președintelui Consiliului de Stat și soției sale. Răsună puternice urale, ovații, se scandează îndelung „Ceaușescu — P.C.R.“. Locuitorii Capitalei exprimă în acest fel satisfacția lor, a întregului nostru popor pentru rezultatele fructuoase ale vizitei făcute în Austria de șeful statului, vizită care a contribuit la întărirea și dezvoltarea multilaterală a relațiilor româno-austriece, la consolidarea păcii și colaborării în Europa. Ei exprimă mulțumiri președintelui Consiliului de Stat, pentru contribuția pe care personal o aduce la dezvoltarea prieteniei colaborării dintre poporul roimân și toate popoarele lumii, la instaurarea unui climat de pace și înțelegere internațională. In această atmosferă de viu și puternic entuziasm, tovarășul Nicolae Ceaușescu se îndreaptă spre mulțime, strînse prietenește miinile întinse, răspunde aclamațiilor care nu contenesc. (Agerpres) Înapoierea în Capitală Cea de-a cincea zi a vizitei în Austria a președintelui Nicolae Ceaușescu, a soției sale, Elena Ceaușescu, și a persoanelor oficiale care-l însoțesc pe șeful statului român a început cu vizitarea Agenției Internaționale pentru Energia Atomică din capitala Austriei. Viena este sediul a două organizații specializate ale O.N.U.: Agenția Internațională pentru Energia Atomică (A.I.E.A.) și Organizația Națiunilor Unite pentru Dezvoltare Industrială (O.N.U.D.I.). Congress Centrum, o monumentală aripă a palatului Hofburg, găzduiește în aceste zile sesiunea anuală a Conferinței generale a A.I.E.A. Frontispiciul palatului este împodobit cu steagurile țărilor participante. Astăzi, în mod deosebit, intrarea la Congresszentrum este flancată de drapelul României, care flutură alături de drapelul I continuare în pag. a 4-a) încheierea convorbirilor oficiale Vineri dimineața a avut loc a doua rundă a convorbirilor oficiale dintre președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu, și președintele federal al Austriei, Franz Jonas. A continuat schimbul de păreri asupra unor probleme ale situației internaționale, subliniindu-se dorința celor două țări de a conlucra și în viitor pentru statornicirea pe continentul european a unui climat de securitate, înțelegere și colaborare pașnică. Cei doi președinți și-au exprimat satisfacția pentru evoluția favorabilă a relațiilor româno-austriece, apreciind că vizitele reciproce dintre conducerile de stat ale României și Austriei au contribuit la dezvoltarea legăturilor care unesc cele două țări. In cadrul convorbirilor au fost relevate perspectivele extinderii colaborării și cooperării multilaterale, fructuoase, dintre România și Austria, în acest sens fiind date indicații organelor de resort. Convorbirile s-au desfășurat într-o atmosferă cordială, de deplină înțelegere. In încheiere, a fost adoptat un comunicat comun cu privire la vizita președintelui Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România în Austria. (Agerpres). COMUNICAT COMUN cu privire la vizita în Republica Austria a președintelui Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu (21—25 septembrie 1970) La invitația președintelui federal al Republicii Austria, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu, împreună cu soția, Elena Ceaușescu, a făcut o vizită oficială în Austria, între 21— 25 septembrie 1970, ca răspuns la vizita în România a președintelui federal Franz Jonas. Președintele Consiliului de Stat și persoanele care l-au însoțit au oficial a vizitat Viena, capitala Austriei, Kaprun, Salzburg și Linz, întreprinderi industriale și instituții culturale din aceste localități. înalților oaspeți români li s-a făcut pretutindeni o primire cordială. Președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România și președintele Republicii Austria au purtat convorbiri la care au participat: Din partea română: Iosif Banc, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri ; Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe; Cornel Burtică, ministrul comerțului exterior; Dumitru Aninoiu, ambasador extraordinar și plenipotențiar (continuare in paga 4 a) Au realizat prevederile cincinalului cu 4 luni mai devreme! Fiecare zi ce trece înseamnă, pentru oamenii I (muncii din județul nostru, (noi succese consemnate)pe graficul întrecerii socialiste. Frumoase realizări a obținut și obținem (și colectivul de muncă al) secției metal din cadrul< ? I.E.I.L. Vaslui. Neprecupețindu-și eforturile, folosind în mod eficient fiecare minut, lucrătorii (secții au reușit ca, acesteaa încă) ,de la 1 septembrie să-și (realizeze sarcinile de plante pe anul în curs încheind astfel cu 4 luni mai devreme ( prevederile cincinalului. )Pînă ieri, inimoșii strunggări, montori, forjori au construit schelete metalice) ( pentru mobilier ștelar,asamblat transportoare pe cablu și pe role (industria republicană, pentru în) (valoare de peste 400.000 t de lei, sumă ce face parte din cele 2 milioane pete care s-au angajat, să le adauge bugetului întreprinderii, peste prevederile planului anual ín pagina a 4 ETOKIO Convorbiri ale delegației C.C. al P.C.R. ■ Acord de încetare a focului din Iordania Tovarășul Vasile Vîicu a împlinit 60 de ani Comitetul Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist tovarășului Român a adresat Vasile Vîicu, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, cu prilejul împlinirii vîrstei de 60 de ani, următoarea scrisoare : Dragă tovarășe Vîlcu. Cu prilejul împlinirii a 60 de ani de viață, Comitetul Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român îți adresează calde felicitări, urări de sănătate și fericire! Intrat din anii tinereții în rîndurile mișcării muncitorești, te-ai călit ca militant revoluționar al Partidului Comunist Român, ai participat cu neînfricare la luptele purtate de oamenii muncii împotriva exploatării și asupririi burghezemoșierești, a fascismului războiului hitlerist, pentru elișiberarea patriei, îndeplinind cu spirit de abnegație și devotament sarcinile încredințate de partid. Se bucură de o binemeritată considerație activitatea desfășurată după 21 August 1944, în funcțiile de răspundere ce ți s-au încredințat, ca prim-secretar al organizației regionale de partid Dobrogea, președinte al Uniunii Naționale a Cooperativelor Agricole de Producție, iar în prezent, ca membru al Comitetului Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român și vicepreședinte al Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. Partidul nostru comunist promovează neabătut politica sa marxist-leninistă de edificare a orînduirii socialiste, de înălțare economică și socială a patriei, de înflorire multilaterală a națiunii noastre socialiste, de întărire a prieteniei și alianței cu țările socialiste, a colaborării cu celelalte state, a unității mișcării comuniste și muncitorești, a forțelor antiimperialiste. In înfăptuirea acestei politici aduci o valoroasă și apreciată contribuție. Activitatea îndelungată pe care ai desfășurat-o în mișcarea revoluționară,slujirea cu credință a intereselor clasei noastre muncitoare, ale poporului român, a cauzei socialismului și comunismului ți-au adus stima și prețuirea întregului partid, ale tuturor oamenilor muncii. La aniversarea zilei de naștere, îți dorim din toată inima, dragă tovarășe Vîlcu, ani mulți, putere de muncă și noi succese în activitatea rodnică pe care o desfășori! I COMITETUL EXECUTIV AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN si atenția inior calitatea loturilor in tamil urili de luni i n campania agricolă de toamnă, strinsul recoltelor coincide cu punerea bazelor agrotehnice pentru producțiile anului următor, muncile agricole, din acest sezon necesitînd, din cauza volumului mare de lucrări, o bună planificare și organizare, ritmicitate, calitate, o largă mobilizare a brațelor de muncă. Achitarea obligațiilor contractuale cere un control riguros al producțiilor obținute, dar mai ales intensificarea muncii pentru realizarea și depășirea cifrelor de plan. Dată fiind complexitatea sarcinilor ce revin în această perioadă cooperativelor agricole, organele și organizațiile de partid de la sate își concentrează acum întreaga capacitate politico-organizatorică in vederea creării condițiilor necesare desfășurării cu succes a recoltării la timp și fără pierderi a tuturor produselor de pe cîmp, a eliberării operative a terenurilor pentru efectuarea arăturilor și însămînțărilor de toamnă, asigurării bazei furajere, precum și efectuarea celorlalte lucrări de sezon, sprijinind aplicarea în practică a măsurilor tehnico-organizatorice stabilite de către consiliile de conducere ale cooperativelor agricole de producție, cu ajutorul specialiștilor. Munca politică și organizatorică desfășurată de organizațiile de bază din agricultură în această perioadă se caracterizează prin folosirea celor mai variate și mai eficiente mijloace de explicare și influențare a masei de cooperatori, a mecanizatorilor în vederea înțelegerii importanței participării în număr cît mai mare la toate lucrările agricole din această campanie, a calității acestora, a executării lor la timpul potrivit condiții de bază ale asigurării unei recolte bogate în anul care vine. Despre astfel de preocupări ale comuniștilor vrem să relatăm în rîndurile ce urmează : Berezeni. Comitetele de partid din cele două cooperative agricole din comună — Berezeni și Rînceni - au analizat, în cadrul unor ședințe lărgite, felul cum a fost pregătită campania agricolă de toamnă, stadiul desfășurării ei, preocuparea consiliilor de conducere pentru instruirea oamenilor care au primit sarcina să selecteze semințele sau să lucreze pe semănători, pentru pregătirea unui pat germinativ corespunzător, efectuarea lucrărilor în mod ritmic cu respectarea strictă a cerințelor agrotehnice, acordîndu-se o mare atenție calității acestora. Cantitățile de semințe necesare încorporării in sol au fost pregătite și condiționate din timp și în mod corespunzător. O mare atenție se acordă, din partea specialiștilor, calității arăturilor și însămînțării griului, desfășurării acestor lucrări conform graficului stabilit. Dacă la C.A.F. Berezeni, din cele 1080 de ha. planificate pentru arături, au fost pregătite 500 de ha., iar 100 ha. au fost deja însămînțate cu grîu, la C.A.P. Rînceni — arăturile nu s-au efectuat decit pe 250 de ha. (din 775 ha. planificate), netrecîndu-se încă cu toate forțele la semănatul griului. Secretarii organizațiilor de bază din satele Rînceni și Mușata — tov. V. Marcu, respectiv, D. Savin, au arătat, in ședința amintită, că este necesar să discute cu comuniștii și mecanizatorii secției I.M.A. în vederea impulsionării acestei ceară brigadierilor activități, să respectarea graficului de lucrări agrotehnice, să intensifice munca politică în această direcție. in momentul de față, ambele cooperative au trecut la recoltatul porumbului. De pe cele 750 ha. cu porumb ale C.A.P. Rînceni s-au recoltat, pînă în GHEORGHE APOSTOL (continuare în pag. a 3-a) Imagine de pe unul din șantierele din centrul Vasluiului. Foto : V. Botoșariu