Vremea Nouǎ, aprilie-iunie 1971 (Anul 4, nr. 963-1040)

1971-05-15 / nr. 1001

MANIFESTĂRI CONSACRATE SEMICENTENARULUI P. C. R. MOSCOVA 14 — Corespondentul Agerpres, L. Duță, transmite : In cadrul manifestărilor consacrate aniversării semicentenarului Partidului Comunist Român, Ansamblul de cîntece și dansuri „Doina“ a început un turneu în Uniunea Sovietică. La Teatrul central din Moscova al armatei sovietice, ansamblul a prezentat un spectacol de gală la care au participat G. I. Vladikin, adjunct al ministrului culturii al U.R.S.S., funcționari superiori ai M.A.E. al U.R.S.S., oameni de artă și cultură din capitala Uniunii Sovietice, generali și ofițeri superiori sovietici, precum și un numeros public. Au fost de față Teodor Marinescu, ambasadorul României la Moscova, precum și membri ai ambasadei. Spectacolul s-a bucurat de un deosebit succes. In continuare, artiștii români vor da spectacole la Leningrad și Vilnius. •X BERLIN 14 — Corespondentul Agerpres, Ștefan Deju, transmite : In cadrul manifestărilor prilejuite de semicentenarul Partidului Comunist Român, la clubul oamenilor de cultură „Johannes R. Becher“ din capitala R. D. Germane a avut loc o seară de poezie românească. La întîlnire, care s-a desfășurat într-o atmosferă caldă, prietenească, au participat oameni de cultură din R. D. Germană, scriitorii Nina Cassian și Alfred Kittner, reprezentanți , ai Ambasadei României în R. D. Germană. a. BUDAPESTA 14 (Agerpres) — Corespondentul Agerpres, Alexandru Pintea, transmite : Cu prilejul semicentenarului Partidului Comunist Român, la Centrul de cultură „Vasas" al muncitorilor metalurgiști din Budapesta s-a deschis vineri expoziția de fotografii „România în imagini". Expoziția ilustrează marile realizări obținute de poporul nostru, sub conducerea Partidului Comunist Român, in construcția socialistă a țării. La vernisaj au luat parte reprezentanți ai Ministerului Culturii și Ministerului de Externe, ai Institutului de relații culturale cu străinătatea, membri ai corpului diplomatic. Expoziția „România in imagini" va mai fi prezentată și la alte case de cultură și cluburi ale muncitorilor metalurgiști din Budapesta și din provincie. CAIRO Mesajul radiotelevizat adresat națiunii de către președintele Sadat CAIRO 14 (Agerpres) . La 14 mai, anunță agenția M.E.N., președintele Republicii Arabe Unite, Anwar Sadat, a adresat națiunii un mesaj radiotelevizat în care a arătat : „In ultimele 24 de ore ați simțit, probabil, cu toții că se întîmplă ceva, dar trebuie să încep cu începutul, astfel încît să ajung la ultimele 24 de ore". Totul, a arătat șeful statului egiptean, a început cu întrunirea de luna trecută de la Benghazi, în cursul căreia, R.A.U., Jubia și Siria au hotărît să creeze Federația Republicilor Arabe. Convorbirile au fost purtate între Gedafi, președintele Consiliului Maamei Comandamentului Revoluției din Libia, Hafez Assad, președintele Siriei, și Anwar Sadat, președintele R.A.U. Potrivit acordului tripartit de la Benghazi, fiecare stat membru al federației trebuie să-și mențină statutul individual, guvernul, parlamentul și forțele armate. Activitatea acestor organisme urmează să fie coordonată de un consiliu prezidențial, alcătuit din șefii celor trei state, consiliu care trebuie, de asemenea, să aleagă șeful federației. Reîntors la Cairo, președintele Anwar Sadat a prezentat proiectul de constituire a Federației Republicilor Arabe Comitetului Executiv Suprem al Uniunii Socialiste Arabe; el a arătat că a fost „uluit să constate conflictul" din timpul discuțiilor. Ali Sabri, a relevat președintele, a trecut la atac fără a limita remarcile sale la textul proiectului de constituire a federației. După cum precizează agenția M.E.N., președintele Sadat a arătat că cinci din cei opt membri ai Comitetului Executiv Suprem — Ali Sabri, Abdel Mohsen Aboul Nour, Dia Ed-Din Daud, Shaarawy Goman și Sabib Shukeir — s-au opus proiectului de constituire a federației, în stadiul actual al istoriei națiunii, a subliniat Anwar Sadat, nu sunt permise manevre politice și lupte pentru putere. Președintele Sadat a anunțat că, după acceptarea demisiei fostului ministru al apărării, generalul Mohamed Fawzi, acestuia i s-a fixat domiciliu forțat. El a adăugat că îl avertizase pe generalul Fawzi, cu două zile în urmă, atunci cînd vizitaseră împreună frontului, că nu va tolera „nuclee liniile de forță" împotriva guvernului R.A.U. Președintele Anwar Sadat a propus ținerea de noi alegeri în cadrul Uniunii Socialiste Arabe, de la bază la vîrf, în legătură cu această propunere, urmează să aibă loc un plebiscit. Dacă națiunea va aproba noile alegeri, va fi format un comitet care să redacteze o constituție permanentă a țării. Agenția M.E.N. arată că Anwar Sadat și-a acuzat adversarii că au prezentat membrilor Comitetului Central al U.S.A. o imagine falsă pentru a-l pune pe președinte într-o situație neplăcută și pentru a dezmembra federația. El a arătat că existau planuri care urmăreau să-l împiedice să vorbească la posturile de radio pentru a se adresa națiunii în eventualitatea în care Comitetul Central al U.S.A. ar fi respins crearea Federației Republicilor Arabe și a spus că a fost informat că agenți secreți au fost postați în clădirea stației de radio în acest scop. Anwar Sadat a arătat că fostul ministru al informațiilor, Mohamed Fayek, a încercat să pună la cale tulburări interne, anunțînd brusc demisiile a cinci membri ai cabiet'ului. Totodată, Anwar Sadat a subliniat că a descoperit că activitatea sa era controlată prin microfoane. * CAIRO 14(Agerpres) Președintele Republicii Arabe Unite, Anwar Sadat, a emis la 14 mai un decret prezidențial prin care Mahmud Fawzi a fost numit prim-ministru al noului guvern al R.A.U., constituit după demisiile celor șase membri ai cabinetului precedent, anunță agenția M.E.N. Fawzi a deținut această funcție în guvernul anterior. Naționalizarea companiilor de asigurări din India DESHI 14 (Aerpres) — Prinr-o ordonanță emnată de șeful talului, Varahaki Venkata Gii, toate companiile de asigurări din India — 64 ocale și 42 strane, cu un capial total de 320 de milioane de dolari — au fost tecute sub conrolul guvernului, camentînd această hotărîre, minstrul indian al finanțelor, Yesh■vantrap Chavan, a arătat că naționalizarea companiilor de asigurări reprezintă un pas pe „încă drumul îndeplinirii mandatului încredințat guvernului condus, de Indira Gandhi“. Naționalizarea companiilor de asigurări este a doua măsură de acest gen adoptată de guvernul Indirei Gandhi. In iulie 1969, eraunaționalizate 14 din cele mai mari bănci autohtone de comerț. I WASHINGTON 14 (Agerpres) In fața clădirii Congresului S.U.A. a avut loc o nouă demonstrație de protest împotriva războiului din Indochina. Participanții au prezentat un document — „Acordul de pace al popoarelor“ — semnat de zeci de mii de americani, în care se cere încheierea neîntîrziată a războiului și retragerea tuturor trupelor S.U.A. Abbie Hoffman și Bradford Lyttle, lideri ai organizațiilor pacifiste din S.U.A., care au inițiat și condus marile demonstrații antirăzboinice de la sfîrșitul lunii trecute în Washington, au fost puși jos sub acuzare. Ambii sunt pasibili de o condamnare maximă de cinci ani închisoare și o amendă de 10 000 dolari. * Administrației împotriva „proiectului Mansfield“ WASHINGTON 14 (Agerpres). Administrația S.U.A. a lansat o puternică ofensivă împotriva proiectului legislativ al senatorului Mike Mansfield privind reducerea la jumătate, pînă la sfîrșitul acestui an, a efectivului trupelor americane staționate în Europa occidentală. Președintele Nixon s-a întîlnit la Casa Albă cu numeroase personalități civile și militare, republicane și democrate, pentru a le convinge să sprijine poziția guvernului și să contribuie la înfrîngerea proiectului Mansfield. După această reuniune, liderul minorității republicane din Senat, Hugh Scott, a făcut cunoscut că președintele este decis să opună veto-ul său în cazul în care propunerea lui Mansfield va fi adoptată de organele legislative. In cadrul ofensivei guvernamentale, secretarul de stat William Rogers s-a deplasat personal la Capitoliu pentru a explica senatorilor poziția Administrației în problema reducerii trupelor. Totodată, la Washington au fost rechemați pentru consultări în aceeași problemă generalul Andrew Goppaster, comandantul suprem al forțelor N.A.T.O. și Robert Ellsworth, reprezentantul permanent al S.U.A. la N.A.T.O. Se anunță că diplomația americană va proceda pînă miercuri, cînd urmează să se pună la vot în Senat proiectul Mansfield, la consultări asidue cu partenerii vest-europeni din N.A.T.O. Congresmanul Herman Badillo a introdus joi în Camera Reprezentanților un proiect de lege menit a interzice Agenției centrale de informații (C.I.A.) să inițieze sau să subvenționeze războaie în străinătate. „Trebuie să avem asigurări că C.I.A., a spus Badillo, nu mai poate iniția sau purta războaie clandestine, așa cum a făcut-o de mai mulți ani în Laos". S.U.A. — un clișeu: Aspect de la marea demonstrație de la San Francisco, în cadrul căreia sute de mii de persoane au demonstrat împotriva războiului dus de Statele Unite în Indochina. wASH.N.m.N ofensiva Declarația agenției V. N. A. în legătură cu punerea în libertate a unor patrioți arestați în mod arbitrar în Vietnamul de sud HANOI 14 (Agerpres). Agenția V.N.A. a dat publicității o declarație în legătură cu punerea în libertate a unor patrioți arestați în mod arbitrar în Vietnamul de sud. La 29 aprilie 1971, se spune în declarație, din ordinul Statelor Unite, autoritățile de la Saigon au vorbit despre eliberarea unui număr de vietnamezi arestați în mod arbitrar în Vietnamul de sud, pe care îl denumesc „prizonieri de război nord-vietnamezi". Este vorba, arată declarația agenției, de un vechi procedeu utilizat de Administrația americană pentru a induce în eroare opinia publică, pentru a-și camufla poziția de perseverare în prelungirea, intensificarea și lărgirea agresiunii în Indochina, pentru a eluda problema retragerii rapide și totale a trupelor americane din Vietnamul de sud. In legătură cu problema patrioților deținuți în mod arbitrar de americani și marionetele lor în Vietnamul de sud, continuă agenția V.N.A., la 23 decembrie 1970, Guvernul Revoluționar Provizoriu al Republicii Vietnamului de sud a precizat că lupta împotriva agresorilor americani și împotriva valeților lor este un drept sacru și inviolabil al tuturor cetățenilor vietnamezi. Poporul vietnamez cere să se pună capăt represiunilor, arestărilor, detențiunilor și persecutării patrioților, cere abolirea regimului polițienesc, extrem de sălbatic, din Vietnamul de sud, asigurarea securității vieții tuturor patrioților deținuți în mod arbitrar, eliberarea lor imediată și fără condiții și acordarea posibilității de a-și alege în mod liber, fără constrîngere, rezidența în nordul ori sudul Vietnamului. Pentru a asigura securitatea vietnamezilor arestați în mod arbitrar în Vietnamul de sud și pe care forțele americane și marionetele lor sunt obligate să-i elibereze, agenția V.N.A. precizează : Ei trebuie sa fie transportați, la 4 iunie 1971, de nave civile americano-saigoneze neînarmate, care vor arbora drapelul Crucii Roșii, la sud-est de Cua Tung, de unde vor fi transferați pe nave civile neînarmate ale R.D.V., de asemenea purtînd drapelul Crucii Roșii. Noile propuneri ale Frontului Patriotic din Laos-o importantă inițiativă de pace "HANOI 14 (Agerpres). Ziarul „Nhan Dan“, organ al Partidului celor ce Muncesc din Vietnam, a publicat un articol în care apreciază noile propuneri ale Frontului Patriotic din Laos în vederea soluționării pașnice a problemei laoțiene drept o importantă inițiativă de pace. Poporul vietnamez, care luptă umăr la umăr alătur de celelalte popoare ale Indochinei împotriva agresiunii S.U.A., subliniază ziarul, susține fără rezerve inițiativa Frontului Patriotic din Laos, a cărui poziție justă de apărare a intereselor poporului laoțian, ale păcii în Asia de sud-est se bucură de un sprijin tot mai puternic în Laos și în întreaga lume. SCURTE ȘTIRI ROMA Delegația română condusă de Ioan Avram, ministrul industriei construcțiilor de mașini, a continuat vineri dimineața convorbirile cu Umberto Agneri, administrator delegat, și Giorgio Nasi, vicepreședinte al Consiliului de administrație al concernului „Fiat". BUDAPESTA Președintele guvernului R. P. Ungare, Jeno Fock, l-a primit vineri pe Nguyen Tihi Binh, ministrul afacerilor externe al Guvernului Revoluționar Provizoriu al Republicii Vietnamului de sud, care se află la Budapesta într-o vizită oficială de prietenie. ședințele Cabinetului de Miniștri al R. P. D. Coreene, l-a primit pe Carlos Padilla Rodriguez, membru al Biroului Politic, secretar pentru relațiile cu străinătatea al Mișcării pentru independența Insulei Porto-Rico și delegat al Mișcării, aflat în vizită în R. P. D. Coreeană, informează agenția A.C.T.C. BELGRAD La Novi Sad s-a deschis Tîrgul internațional agricol de primăvară. La festivitatea inaugurală au participat președintele Iosip Broz Tito, premierul Mitia Slibicici și alți conducători iugoslavi. La actuala ediție iau parte 1.500 de întreprinderi din 26 de state din Europa, Asia și America. Intre acestea se numără și România. LA PAZ O comisie formată din cei mai cunoscuți juriști bolivieni a elaborat proiectul noii constituții a țării ce va fi prezentat săptămîna viitoare președintelui Juan Jose Torres. Proiectul stabilește, între altele, crearea unei Adunări Naționale în locul actualului sistem parlamentar bicameral, precum și înființarea unui Consiliu de stat ce va avea caracter consultativ. PARIS In capitala Franței s-a desfășurat timp de două zile reuniunea miniștrilor de externe ai țărilor membre ale Pieței comune. Au fost abordate probleme privind convocarea conferinței europene pentru securitate, situația din Orientul Apropiat și viitorul C.E.E. PEKIN Agenția China Nouă anunță că la Pekin au sosit profesorii americani Arthur Galston, fiziolog, și Etham Signer, microbiolog, care, la invitația organelor de resort chineze, vor face o vizită în R.P. Chineză. PARIS Pentru a contracara afluxul de capital speculativ, și pentru a lupta împotriva inflației, Banca Națională a Franței, a majorat joi taxa de scont de la 6,5 & $.7*5 la sută. PHENIAN Kim Ir Sen, secretar general al ffi.C. al. Partidului Muzicii din Coreea, $re SANTIAGO DE CHILE Filiala din Chile a societății nord-americane de automobile „Ford" a decis in mod unilateral să se retragă de la convorbirile cu guvernul chilian privind adaptarea producției și prețurilor la cerințele politicii economice a țării, anunțînd suspendarea activității și concedierea muncitorilor de la Uzina Casa Blanca din provincia Valparaíso. Ca urmare a acestei acțiuni, muncitorii au ocupat uzina. lOM 14 (Agers). — Ministrul cetirilor științi i al IÍ.F. a Gertiiéi. Hans Leusk\ a inaugural. Effelsberg, cel i mane r.adior * scop din lume, iastă , instalație. Uzată la inițiati Institutului Maxick, este dotacu o oglindă ■abolică cu un imetru de 100 de ■tri. Costul total radiotelescopului ridică la 33 min de mărci. x IpNDRA 14 "(71 •pres). .— Pot ficonstatărilor un raport al Intutului pentru vigație din Mai Britanie, 17 la ,ă din navele caau trecut din CALEIDOSCOP mai 3.9Ș7 prin Canalul Mineciv au ignorat rutele de securitate recomandate. Ca urmare, 109 nave au fost implicate în cele 40 de ciocniri care au avut loc în ultimii 4 ani în strivitoarea de numai 22 mile marine. Pe primul loc al acestui sumbru clasament de accidente navale se află Liberia cu 13 vase mari avariate, unde , Marea Britanie— 10, R.F.G. — 10, O landa — 8, Norvegia — 7, Franța — 5 etc. NEW YORK U (Agerpres). ■— Muzeul „Metropolitan“ din New York achiziționat celebra a pictură a lui Velasquez „Portretul lui Juan de Taréja", vîndută la o licitație organizată toamna trecută la Londra pentru suma record de 5,5 milioane dolari. Pentru obținerea prizei, „care este considerată una dintre marile capodopere ale picturii, muzeul a aceeași sumă plătit cu care firma new- yorkeză „Wildenstein“ a cîștigat licitația din capitala britanică. Douglas Dillon, directorul muzeului, a calificat achiziția drept cea mai importantă paate din istoria Metropolitanului".x MANILA 14 (Agerpres). — In fiecare minut, în Filipine se nasc trei copii, populația crescând astfel, zilnic, cu 4 475 de noi născuți. • Dacă acest ritm de creștere a populației de 3,1 la sută pe ani se va menține, numărul total al locuitorilor arhipelagului filipinez va spori de la $37 milioane în 1971, la aproximativ o sută de milioane în anul 2000. I SPORT TEL AVIV U B (Agerpres). — La 1 Tel Aviv a început meciul dintre echipele de tenis ale României și Israelului, contînd 1 pentru turul doi al Cupei Davis I (zona europeană). “ După primele două partide de simplu , scorul este de 2—0 din favoarea formației române. Ion I Țiriac l-a învins cu 6—0, 6—0, 6—0 pe Josef Stabholz, iar Hie Năstase a cîștigat cu 6—1,16—1, 6—3 în fața ■ lui Yehoshua Shalom. Astăzi are loc ■ partida de dublu. | Plenara C. C. al P. C. din Japonia TOKIO 14 —Corespondentul Agerpres, Florea Țuțu, transmite 1 Joi seara s-au încheiat lucrările celei de-a patra plenare C. C. al P.C. din Japonia, anunță ziarul „Ankahata". Președintele Secretariatului C. C., Tetsuo Fuwa, a prezentat concluziile desprinse din dezbaterile asupra raportului cu privire la rezultatele alegerilor locale din luna aprilie și la pregătirile pentru alegerile parlamentare parțiale ce vor avea loc în luna iunie. Koichiro Ueda, membru al Prezidiului C. G. al P. C. din Japonia, a făcut o sinteză a dezbaterilor pe marginea problemelor cuprinse în rapoartele despre activitatea internațională a partidului în , perioada ce a trecut de la plenară. In încheierea lucrărilor, a luat cuvîntul Kenji Miyamoto, președintele Prezidiului C. C. care s-a referit la unele probleme privind apropiatele alegeri pentru Camera Consilierilor a parlamentului nipon și a subliniat importanța runirii în domeniile construcției de partid și în vederea creșterii numărului cititorilor ziarului „Akahata". Plenara a hotărît să publice un apel cu privire la negocierile retrocedarea pentru Oki- Întîlnire preliminară cehoslovaco—vest-germană BONN 14 (Agerpres) . După cum anunță agenția C.T.K.. la Bonn a luat sfîrșit cea de-a doua întîlnire preliminară cehoslovaco-vest-germană. Scopul acestei întîlniri a fost pregătirea tratativelor dintre delegațiile R. S. Cehoslovace și R. F. a Germaniei. Delegația cehoslovacă a fost condusă de Milan Krusák, adjunct al ministrului afacerilor externe, iar cea vest-germană de Paul Frank, secretar de stat la Ministerul de Externe. Potrivit unui scurt comunicat, convorbirile s-au desfășurat într-o atmosferă sinceră, de lucru, și au prilejuit o clarificare reciprocă a punctelor de vedere într-o serie de probleme. Ambele delegații și-au exprimat convingerea că va fi utilă continuarea convorbirilor. Următoarea întîlnire urmează să aibă loc la Praga, la o dată ce nu a fost încă stabilită. încheierea Conferinței A. E. L. S, REYKJAVIK 14 (Agerpres). Vineri s-au încheiat la Reykjavik lucrările conferinței de două zile a Asociației Europene a Liberului Schimb (A.E.L.S.). Miniștrii din cele nouă țări membre au examinat, în special, probleme de ordin economic. Geoffrey Rippen, reprezentantul Angliei la negocierile cu Piața comună, a prezentat un amplu raport privitor la rezultatele ultimei runde a tratativelor cu „cei șase", desfășurate la Bruxelles. Populația Angolei obține succese în lupta sa, eliberînd noi districte și cauzînd pierderi grele, trupelor colonialiste. UN CLIȘEU: Autovehicuole portugheze abandonate după un atac al patrioților. Tendințe semnificative la sud de : Fără îndoială, la reuniunea recentă a Comisiei Economice O.N.U. pentru America Latină (C.E.P.A.L.), care a avut loc intre 27 aprilie și 8 mai la Santiago de Chile, s-au manifestat pe scară amplă tendințele inovatoare în politica economică a unor țări de pe acest continent, care, în ultimii ani, conturează o „nouă strategie a dezvoltării“. In cuvîntarea inaugurală, președintele chilian Salvador Abende a subliniat „procesul de trezire a unei puternice conștiințe revoluționare care are loc în America Latină“. El a evocat, totodată, „realitățile dure ale continentului“, relevînd că 30 la sută din populație este analfabetă, 11 la sută este lipsită de locuri de muncă, iar 28 la sută din mina de lucru rămîne incomplet folosită. Nu este însă suficient — a spus președintele — să se facă numai bilanțul frustrărilor, trebuie să se formuleze o nouă strategie economică a Americii Latine pentru următorii 10 ani. „Continentul nostru, exceptînd Cuba și Chile, se află încă în fața unei alegeri fundamentale în domeniul economic , să continue aceeași cale sau să creeze condițiile pentru construirea unei ordini diferite, a spus vorbitorul. Numai prin schimbări structurale, ca reforma agrară, naționalizarea bogățiilor și a băncilor, reforma instituțiilor politice, restructurarea industrială, se vor putea controla și mobiliza pe o cale mai bună surplusurile economice, îndreptîndu-le spre o dezvoltare planificată de natură să satisfacă nevoile de bază ale întregii populații. Numai în acest fel vom fi în stare să punem capăt stagnării, mizeriei și dependenței“. " Evoluția evenimentelor de pe continentul american, schimbările politice și deteriorarea situației economice a multor țări latino-americane, ca urmare a exploatării resurselor economice in avantajul monopolurilor americane, au pus din ce în ce mai stringent pe ordinea de zi problema instituirii unor noi raporturi intre S.U.A. și statele latino-americane, transformarea acestora intr-un factor favorabil schimbărilor economice și sociale care preocupă țările din această regiune. Mai mult, „consensul“ adoptat la reuniunea de la Vina del Mar, care exprimă pozițiile de principiu ale țărilor latino-americane în raporturile economice cu S.U.A., are semnificația unei reafirmări de către partenerii latino-americani a necesității unei baze principiale pentru relațiile interamericane. In ultima vreme, mai multe state latino-americane COMENTARIU EXTERN — Peru, Chile, Bolivia, Ecuador — au trecut la naționalizarea unor societăți nord-americane înfruntînd riscurile sancțiunilor Administrației S.U.A. Au apărut astfel grave disensiuni intre S.U.A. și guvernele țărilor aflate la sud de Rio Grande. Hotărârea a nouă guverne latino-americane de a extinde apele teritoriale la limita de 200 mile marine, in scopul protejării bogățiilor naționale, constituie acte plenare de manifestare a suveranității și independenței naționale. Desigur, țările latino-americane nu resping colaborarea cu Statele Unite, ci solicită ca în cadrul relațiilor existente să se țină seama de interesele „partenerilor", adică să fie respectată egalitatea deplină în drepturi. Or, o asemenea poziție s-a evidențiat și în documentele adoptate in cadrul sesiunii C.E.P.A.L., documente considerate de pe acum ca un eveniment semnificativ în cadrul celui de al doilea deceniu al dezvoltării, proclamat de Adunarea Generală a O.N.U. Dacă în perioada inițială a primului deceniu al dezvoltării sursele progresului economic erau căutate, deseori, mai ales în sfera relațiilor comerciale — prin îmbunătățirea raporturilor de schimb cu țările industriale avansate — astăzi, fără ca acest factor să-și fi pierdut din importanță, centrul de greutate al preocupărilor legate de lichidarea fenomenelor subdezvoltării se deplasează, cu realism, spre potențialul intern, spre realizarea unor schimbări structurale, a căror necesitate a fost atît de convingător expusă și argumentată în cuvîntarea rostită la Reuniunea C.E.P.A.L. de președintele Republicii Chile, dr. Salvador Allende. In modalități variate — aproape toate statele reprezentate la Sesiunea C.E.P.A.L. au expus programele lor de dezvoltare economică, bazate cu prioritate pe exploatarea și valorificarea cât mai eficientă a propriilor resurse naturale și umane. „Dezvoltarea nu este posibilă, spunea la C.E.P.A.L. secretarul general al UNCTAD, venezueleanul Manuel Perez Guerrero, dacă nu se adoptă cu hotărîre profunde reforme structurale interne și dacă nu se schimbă, în multe cazuri, mentalitatea celor care dețin poziții conducătoare în procesul economic și social“. Calea dezvoltării prin transformări radicale în viața economică și social-politică a fost apreciată, de mai multe delegații, ca expresia dreptului suveran al fiecărei națiuni de a urma drumul pe care-l consideră cel mai potrivit pentru realizarea aspirațiilor sale. „Trebuie să ne gîndim foarte serios la adaptarea planurilor noastre de dezvoltare, la noile realități politice din America Latină, a spus Jorge Valencia Jaramillio, ministrul columbian al dezvoltării. Este important să studiem aceste realități politice. C.E.P.A.L. trebuie să examineze cu atenție schimbările care s-au produs“. In acest context, se poate spune că Sesiunea C.E.P.A.L. de la Santiago de Chile a constituit un moment important în „noua strategie a dezvoltării“, ea înregistrînd, din acest punct de vedere, mutațiile politice și social-economice care au loc la sud de Rio Grande. Ea a evidențiat, totodată, în ce direcții se impun a fi multiplicate eforturile acestui important organism al O.N.U. Radu SIMIONESCU