Wan2, 2010 (92-103. szám)

2010-03-01 / 93. szám

CSEH TAM­ÁS EMLÉKEST Bárka Színház 9 Dudich Ákos B. Garamvári Gábor Lélekelengedés Nehéz megmondani, hogy jó-e vagy rossz, hogy Cseh Tamás halála óta egymást érik az emlékestek. Marad­junk annyiban, hogy jobb, mintha semmi se történne, és hogy mindez annak a bizonyítéka, hogy több generáció szócsöve, lelkiismerete hunyt el tavaly augusztusban, és, még ha az általa hagyott űrt betölteni nem is lehet, leg­alább mindenki lerója a tiszteletét a maga módján. A fentiek fényében a Bárka emlék­estje a legmérvadóbb, hiszen Cseh Tamás már régóta ennek a színház­nak volt a tagja, és az már a beha­­rangozóból is kiderült, hogy a szer­vezők nem fukarkodtak a fellépők­kel. No és gesztusokkal sem, hiszen a Bárka Színház régi Vívótermét át­keresztelték Cseh Tamás teremmé, és a művész régi rajzaiból, festmé­nyeiből nyitottak kiállítást ezen az estén. A hangsúly azonban mégis a fellépőkön volt, akik egymás után sorjáztak a színpadra, hogy felleb­­bentsék a fátylat személyes kötődé­sükről és megidézzék Tamás szelle­mét. Lovasi András, Dresch Mihály, Ökrös Csaba, Budapest Bár, Víg Mi­hály, Törőcsik Mari és még sorolhat­nánk (hiszen az est öt órán keresztül tartott), a legkiemelkedőbb mégis Hobó, Kiss Tibi, a Csík zenekar és a nagy meglepetés, „a bakonyi indiá­nok" voltak. Hobó előadta azt a dalt, amiről kiderült, hogy a Bereményi- Cseh páros direkte neki írta, a Csík pedig az utolsó csepp vért is kifa­csarta a porban heverő szívekből. Kiss Tibi sajnos nem tudott jelen lenni, de a felvételről leadott Job­bik részem adaptációjától a hideg is kirázta az embert, és még azokba is belefagyott a lélegzet, akik a szín­ház épületén kívül rekedtek és a sör­sátor vetítővásznán voltak kényte­lenek követni az eseményeket. Ta­lán pont a fizikai jelenlét hiánya tet­te ennyire áthatóvá ezt az előadást, ki tudja, mindenesetre ebben a pil­lanatban mintha egy angyal szállt volna át a nézőtér (és a sörsátor) fe­lett. Az est csúcspontja egyben a ka­kukktojás is volt: a szünet után egy filmrészletnek lehettünk a szemta­núi (rend.: Ruskó Sándor), amit a Ba­konyban vettek fel három éve, Cseh Tamás, vagy helyesebben Füst a Szemében táborában - ugye tud­va levő, hogy Cseh Tamás még jóval az „énekesi karrierje" előtt létreho­zott egy indián játékot a Bakonyban, ami az évek teltével egyre komo­lyabb formát öltött és ma is virágzik. Ezután színpadra lépett húsz bako­nyi indián, akik három autentikus észak-amerikai lakota dalt adtak elő, köztük a sziú harci dalt is. A pusz­tán dobbal kísért énekeket Tamás fia, Cseh András vezette, ami a csa­ládi kötelék miatt még hátborzon­gatóbbá tette az élményt. Hogy egy jelenlévő szociológia tanárt idézzek az indiánok éneklése kapcsán: „Fur­csa volt a többi műsorszám között - más volt. Egy erős közösség búcsú­ját lehetett érezni, de mintha nem kifelé, hanem befelé szólt volna. Úgy éreztem a végén, hogy itt nincs helye tapsnak, de persze nem azért, mert nem tetszett." És valóban, az indiánok szinte mind csukott szem­mel énekeltek - nem a közönségnek szólt, hanem „Nagyapának", aki már fentről figyelte őket. NEMJUCI, Gödör Klub Mea culpa Nem kergettem illúziókat a Nemjucival kapcsolatban. Azt gondoltam valamiért, az ő zenéjük nem az én zeném. Sőt, még arra is vetemedtem, hogy magamban legyintsek rá­juk. De azért mégis elmentem, hogy megnézzem őket, mert mégiscsak az a biztos, amit saját érzékszerveivel fog az ember. És láss csodát, új emberként tértem haza a Gödörből. A Gödör Klub volt a helyszíne a ZIPKOMM­­ Országos Zenei Konfe­renciának, ami nem lett volna tel­jes koncertek nélkül. A Pécsről ér­kezett, kétfős, mérsékelten izgal­mas és vicces Tüke Zoo nyitotta a sort a kisszínpadon, fellépésük leg­inkább egy egyetemi klubba illő jó­pofa játszadozás, de ennél semmi­vel sem több. Eztán rövidebb szüne­tet követően a nagyobb színpad elé tettük át állóhelyünket. A Qualitons mocskos funkyt játszik, és bár szok­tak ők Kovács Katival is a színpad­ra állni, alapból nélküle lépnek fel, instrumentálban, mint ezen az estén is. Első osztályúak a zenészek, kőke­ményen tolják a funkot, visznek bele rockot és jazzt is, meg dögöt dögi­vel. Koncertre, táncolásra tökélete­sen alkalmas, ám otthon már egyál­talán nem biztos hogy elővenném a lemezüket, egész egyszerűen azért, mert hiányzik belőle a karakter. Hiá­ba profik, ha nem érzem bennük azt a saját ízt, ami leválasztaná őket a hasonszőrű zenekarokról. Aztán következett a Nemjuci, akik - ha jól emlékszem - Franciaország­ból tértek éppen haza, és annak el­lenére, hogy szinte a turnébuszból, 24 óra nem alvás után estek a szín­padra, meglepően erős koncertet adtak. És akkor itt egy kis személyes közbevetés következik. Az első inter­jút én készítettem Németh Jucival (a WAN2-előd Wanted számára), ami­kor még az Anima színeiben játszott, és talán pont ezért mindig is figyel­tem arra, éppen mit csinál. A tévés szereplései egyáltalán nem jöttek be, mert az a természetesség szen­vedett csorbát, ami annyira jellemző rá. Lehet, hogy túl érzékeny és mes­terkéletlen a képernyőhöz, de az is lehet, hogy rossz instrukciókat ka­pott az adásrendezőtől („Csak ter­mészetesen, Juci, csak természete­sen!"). Amikor újságíró lett, akkor túl iskolásnak találtam, ahogy fogalmaz. A Budapest Bár underground Dári­­dója nem miatta nem nyerte el a tet­szésemet. Úgyhogy mire megalakult a Nemjuci, már ki is alakult bennem egy jó adag előítélet, hogy ez a lány, tehetség ide vagy oda, örökösen csak keresni fog, és kétséges, hogy megtalálja-e a helyét. Szkeptikus voltam a Nemjucival is, pedig még csak nem is hallottam. De éreztem, hogy ez így nem helyes. És ezért mentem le a Gödörbe, hogy szem­besüljek végre. Négyen voltunk: egy rajongó, ket­ten, akik még az életükben nem hallottak Németh Juciról és én. A szűzfülűek a második szám közepé­től estek eufóriába, a rajongó kicsit előttük, vagyis azonnal, én pedig közvetlenül hármuk utánuk. A há­rom zenész faarccal dolgozta végig a koncertet, és jó nagy helyet hagy­tak - a később gitárt is a nyakába, akasztó - Juci ugrabugrálásának éss tombolásának. Egy ilyen húzós-za­jos rakkenroll bandánál hatványo­zottabban fontos az elől álló éne­kes, hogy mit csinál, mennyire ér­­zem/fogom őt magát a manírok fe­lett. Bár Juci is hozott anyagból dol­gozik, mégis pár szám után úgy dob­ta le magáról a kliséket, mint egy sztriptíztáncosnő a felesleges ru­hadarabokat. Meggyőző és hiteles rockcsajként állt előttünk, és tény­leg úgy uralkodott a színpadon - a zenészei és a közönség felett -, hogy nem is maradt más választásunk, mint hinni neki. Persze mindez még kevés lenne, ha a zene rossz vagy kö­zepes volna, de nem az. Azonnal be­ütő, egyszerű és hatásos számaik jól esnek, mint egy jó időben leküldött feles, ráadásul gátlástalanul dobál­hatjuk is le őket egymás után, bizto­san nem lesz belőle hányás. A WAN2-ban megjelent Nemjuci in­terjúban a zenekar tagjai élesen el­határolódtak a Juliette (Lewis) & Lickstől, mondván, ők nem olyanok. De ezt talán nem kellett volna. Mert­hogy olyanok. Egy nagyon fontos kü­lönbség azonban mégiscsak van köz­tük: a Nemjuci sokkal, de sokkal jobb. V bobdetroit El Varga Csaba 2010. MÁRCIUS

Next