Zalai Hírlap, 1971. november (27. évfolyam, 258-282. szám)

1971-11-09 / 264. szám

1911. november 9. A Berettyó melletti Szentpéterszegen élő 14 éves Pásztor Irma személyében ismét magyar kislány nyerte az indiai Shankar és Weekly gyermekrajz kiállítás első díját, az elnöki arany­érmet. A képen: Pásztor Irma (balra) iskolatársai­ és tanár­nője körében. (MTI fotó: Balogh L. felv. — KS) ZALAI HÍRLAP Erőpróba térképpel, puskával és főzőkanállal Pillanat képek az Ifjú­gárda megyei talál­kozásáról Vasárnap reggel, háromne­gyed kilenc. A zalaegerszegi Ifjúsági Házat ötpercenként hagyják el a gyakorlóruhába öltözött ifjúgárdista csapatok. A kijáratnál egy borítékot­­ bontanak fel, benne térkép­­vázlat a városismereti ver­seny bejelölt állomásaival. — Kezdjük a könyvtár előt­ti állomásnál — mondja az egerszegi raj vezetője, Mada­rász István, s már startolnak­­ is­ / — Honnan kapta nevét Za­­­­laegerszeg? — hangzik el az állomásnál a kérdés, s Németh­­ Sándor pillanatok­­ alatt beírja a választ a térképükön levő rovatba. Az építőipari vállalat gár-­­­distái már vagy két perce ta­nakodnak az Ifjúsági Park egyik szobránál: kinek a mű­ve, mi a szobor neve? Szi­meiszter Miklós a fejéhez csap. — A talapzatot nézzétek! — mondja, s máris tudják a vá­lasz egyik felét: — Kisfaludi Stróbl Zsigmond. A szobor nevét egy járókelő­től kérdezik meg, s kórusban ismétlik a megfejtést. — Liliom! (A versenyben ez a fajta „puskázás” megenge­dett volt.) ★ A kaszaházi lőtéren is pus­kázás folyik,­ de az valami­­ egészen más. A kispuska lövé­szet a biztos kezek, jó szemek, no és a fegyverek harca, itt­­ nincs súgó. Nagy golyópárbaj­­ folyik a kanizsai, az egersze­­­­gi és a lenti lövész­csapatok­­ között. ★ Amikor az alsóerdei tábor­nál kiszállunk a buszból, sült hús, bográcsgulyás meg efféle f ínyenc falatok illatát csapja , orrunkba a langyos szél. Hát igen, a főzőverseny az olyan­­kellemes dolog, amivel nem­csak hasznos pontokat lehet szerezni, hanem jó falatokat is jelent a versenyben megfá­radtaknak. Az egerszegi járá­siak fél malacot sütöttek nyár­son, az építőipari gárdisták Sándor Teri „főszakácslatával” s alföldi gulyást, Rétai Kati és­­ Varga Géza táborszerte illa­­­­tos fokhagymás szeletet sütöt­tek étvágyakért társaiknak; a kanizsaiak halászlét tálaltak túróscsuszával, a lentiek pe­dig utánozhatatlanul kitűnő pörköltet, és­­gulyást. ők is nyerték a főzőversenyt. Amint kiderült, a végeredményt azért nem a fakanalak döntötték el, hanem a lövészet. A­ megye gárdistáinak jól­­sikerült vetélkedését megér­demelten nyerték az egersze­­­­giek, s ezzel együtt a megyei gárdaparancsnok, Zámbó Gyu­la által átadott ezüst serleget is. Szorosan a nyomukban, a kanizsaiak és a lenti járásiak voltak. " T­ÍZ MP HERSZONBAN (2.) Amiért a Lenin-remiet kapták AZ ELSŐ csodálkozáson már régen túlvagyunk. Kez­dünk megbarátkozni a herszo­­ni méretekkel. Jártunk már a textilkombinátban, amely méreteinél, dolgozóinak létszá­mánál fogva, de egyéb szem­pontból is megfelel egy ki­sebb városnak. Voltunk a Her­­szoni Kőolajfeldolgozó Válla­latnál, ahol a házon belüli üzemlátogatást csak gépkocsi­val lehetett lebonyolítani a méretek miatt, de most, ami­kor a Lenin-renddel kitünte­tett herskoni konzervkombinát igazgatója, P. Sz. Alexandrov a kombinátot illetően néhány számadatot említ, azt ismét csak nem tudjuk csodálkozás nélkül hallgatni. Íme, néhány az említett ada­tokból: A kombinátban — bár úgyszólván minden munkafo­lyamatot gépesítettek — a dolgozók létszáma így is há­­romezer-hatszáz. Huszonnégy óra alatt — három műszakban dolgoznak — három és fél millió doboz konzervet gyár­tanak, s csupán zöldségből évente százezer tonnányit dol­goznak fel. A szállítópálya hossza, amelyen a készáru a termelés folyamatából eljut a tárolóhelyre, 24 kilométer hosszúságú. Még mielőtt a gyár megte­kintésére indulnánk, az igaz­gató elmondja, hogy a címke, a dugasz, a konzervdoboz gyártástól kezdve — vagyis ami ahhoz kell, hogy a nyers­anyag készáruként az üzletbe jusson — mindenre berendez­kedtek. Van fa-, fém-, gumi­feldolgozó üzemük is, így nem függnek egyetlen szállítótól sem. SÉTÁRA INDULUNK, de­­ csak nehezen haladunk előre. Lenyűgöz a látvány, a hosz­­szú szállítószalagon hömpöly­gő konzervesdobozok, az auto­matizálás magas foka — Láng Gépgyári berendezéseket is láttunk —, de az utakon is minduntalan félre kell húzód­nunk az egymást láncszerűen követő teherautók, vontatók elől, amelyek egyre ömlesztik a nyersanyagot.­­ Termelésünk két szakosí­tott állami gazdaságra támasz­kodik­, amelyek kizárólag ne­künk termelnek. Csupán zöld­ségből 35 ezer tonnát kapunk tőlük. Mindez persze kevés. Tizenkét járás mezőgazdasági üzemeiből özönlik hozzánk a nyersanyag — mondja az igaz­gató, majd még hozzáteszi, hogy a teljes évi szükséglet hetven százalékát az idény­ben felvásárolják és tárolják, hogy egész éven át folyamato­san termelhessenek. Náluk nincs holtszezon. A szállítás, rakodásirányítás központjában, a diszpécser­­,,szobában" vagyunk, amely félig a Dnyeper fölé épült. Az ügyeletes diszpécser kezében rádió adó-vevő készülék. Szeme az alattunk elterülő te­repet fürkészi, ahol számunk­ra teljesen össze-visszaságban, számára azonban bizonyára rendben folyik a rakodás a te­herautókról, vontatókról, ha­jókról. .. MÍG NÉZZÜK ezt a nagy­­vásártelepi nyüzsgést, az igaz­gató elmondja, hogy nyolcvan féle terméket állítanak elő, termékeik eljutnak jóformán a világ minden részébe, hogy több termékük megkapta a kiváló címet, s hogy a Lenin­­rendet az­­elmúlt ötéves terv­ben elért eredményeikért kap­tak, s most a 9. ötéves tervben 15 százalékkal növelik a ter­melést, kizárólag a termelé­kenység növekedésével. Ismét nagy beruházásokba fogtak, többek között 4 ezer ,tonna ka­pacitású tárolóhelyet, hűtő­kamrát, hatalmas mélyhűtő­ket építenek, ahol még tovább fokozzák az automatizálást. A továbbiakban A. Jekatye­­rina Nyikolajevnától, a kom­binát szakszervezeti bizottsá­gának elnökétől érdeklődünk elsősorban a nők helyzetéről, hisz a kombinát dolgozóinak hetvenöt százaléka nő. Minde­nekelőtt arról kérdezzük, hogy a három műszakos, folyamatos termelést és a gyerekes anyák otthoni feladatait hogyan si­kerül egyeztetni? — A kicsinyek, amíg szüleik dolgoznak, óvodában vannak, természetesen saját óvodáink­ban, amelyekben egész héten át gondoskodnak a kicsinyek­ről, s így szüleik nyugodtan dolgozhatnak. Azokat az anyá­kat pedig, akiknek ■ egy éven aluli gyerekük van, kizárólag csak nappali műszakba oszt­juk be — válaszol a szakszer­vezeti bizottság elnöke. A KÖVETKEZŐ kérdés amely a vezető tisztséget be­töltő nők arányára vonatko­zott, az igazgató arcán mosolyt fakasztott. Mindjárt meg is jegyezte, hogy náluk valósá­gos nőuralom van. A vezetők mint­egy nyolcvan százaléka nő — mondta és mindjárt so­rolta is az osztályokat, üze­meket — pénzügy, munka­ügy, laboratórium stb. — ame­lyeknek a vezetője nő. Természetesen szóba került az új gazdaságirányítási rend­szer, a reform is, amelyről na­gyon kedvezően vélekednek. Az anyagi érdekeltség jól ér­vényesül, megnőtt a munka- és technológiai fegyelem, s ter­mészetesen a dolgozók kerese­te is. A tizenharmadik hóna­pi fizetés (nyereségrészesedés) bevezetését, amelyet a nyere­séggel dolgozó vállalatok fizet­hetnek, örömmel vették a dol­gozók. Tavaly például 500 ezer rubelt oszthattak fel eredmé­nyes munkájuk után. NÉHÁNY ÓIÁS látogatá­sunk természetesen gazdagon terített asztal mellett fejező­dött be, ahol ott voltak a kom­binát termékei is. Kértek bennünket, hogy kóstoljuk sorra őket. Erre persze — már, nem vállalkozhattunk ... Szalai Zoltán Török András Megjelent az Életünk új száma Az Életünk, a nyugat-du­nántúli megyék irodalmi, mű­vészeti és kritikai folyóiratá­nak idei 5. száma jelent meg, csaknem száz oldalon közölve hét rovat írásait a szépiro­dalmi rész mellett. A szép­irodalmi rovat terméséből el­sőként Dénes Zsófia Agyról a fiataloknak című ihletett, szép emlékezését emelnénk ki: ez az írás valóban alkal­mas arra, hogy közelvigye a nagy költő emlékét ifjaink­­hoz. Meglepő, hogy mindössze két elbeszélés kapott helyet ebben a szálában, ám mind Soós István Buenos Aires-ből küldött írása, mind a’Sijáz szép ház című Treiber Ottó novella nyilván sok olvasó tetszését megnyeri. A versek? Régen publikált ennyi költőt és verset a szerkesztőség, a gazdag termésből főként Bár­­dosi Németh János, Drescner Attila és Király Imre egy-egy költeménye tetszett. Az Emlékezünk rovatban Angyal Endre Emléksorok Devecseri Gáborról című írá­sa olvasható, a Tanulmány rovatban találkoztunk Szen­t­­mihályi Imre Egy zalai nép­rajzos vasi kutatásai­­ című dolgozatával — keret­ precíz, érdekes munka —, a Szülőföl­dünk rovatban pedig négy igényes, olvasmányos riportra bukkantunk. Ezek közül is köz­­­érdekűsége miatt kiemelnénk­­ .Pósfai H. János A „paraszt­­, báró" és társai, üde stílusa folytán pedig Maros Dénes­­ Figurák című írását. A Művé­szetről—művészekről rovatban Bertalan Lajos Németh Mi­hály interjúját és többek kö­zött Sarkady Sándor Dunaúj­városi művészek bemutatko­zása Sopronban című írását publikálják a szerkesztők, a Szemlében Vasvári István Fodor József Nagy szelekben, Izes Mihály pedig Kiss Bene­dek Gazdátlan évszak című kötetéről ír. Szen­tmihályi Im­re mellett a képzőművészeti anyagot tallózva találkoztunk a szám másik zalai szerzőjé­vel, Bek­ő Sándorral. Vegetá­ció című rajzát publikálja az I új Életünkben. SZÍNHÁZI LEVÉL Premier Zalaszentgróton Fokozott érdeklődés előzte­­ meg az Állami Déryné Szín­ház szombati, zalaszentgróti vendégszereplését. Nem a­­ szokványos előadásra érkez­tek ez alkalommal a színház művészei a járási székhelyre,­­ hanem bemutatóra, egy min-­­­denképpen érdekes, figyelem- I re méltó mű első vidéki elő- s adására. Sarkadi Imre: Sípos I család című 3 felvonásos I színművét (eredeti címe: Szep­tember) indították útjára ezen­­ az estén. Sarkadi művei, köztük a­­ Szeptember is sajátosan élet­­ízűek. Alkotójuk­­, az idén­­ ötven éve, hogy született, tíz éve halt meg — fiatalon rob­ |­bant bele a magyar életbe, s I nemcsak I vállalta kora nafey I 1 gondjait, többet is tett ennél. I kereste a drámai konfliktuso­­t : Ivat. Volt újságíró, lapszer-­­kesztő, színházi dramaturg,­­ nyomdász, gyógyszerészsegéd. I • gyári munkás és tanyasi ta­nító. A drámát, amelyet Szep­tember című művében megírt,­­ személyesen élte, tapasztala­­t­­a, hősei éppen ezért hús-vér­­ emberek. Az ötvenes években­­ számos irodalmi mű, színmű született, amelyek, a kollekti­­­­vizálást, a termelőszövetkezeti­­ szervezést dolgozták fel. Leg­­j­­ többjük sematikus alkotás i ■ volt. A Szeptember különbö-­­­zik tőlük — bár a szövetke-­ í­tésről szól, valahol mégis I­ több a belépési nyilatkozat­ aláírásáig eljutó műveknél: mélyebben néz az emberekbe, kristálytiszta logikával rajzol­­j­­a meg alakjait, amelyek a színpadon is túlélték a mező-­ gazdaság átszervezésének ko­rát, van mondandójuk a mai emberének, lesz közölnivaló­juk a holnap színpadán is. Szalai Vilmos, a darab ren­­­­dezője — az Állami Déryné­­ Színház igazgatója — a dra- té­ma azon részeit állította a­­ középpontba, amelyek az idős­­ Sipos vívódását tükrözik.­­ Érezhetően nemcsak Síposról­­ kívánt szólni, hanem a ma­­j­gyar parasztról. Sipos, dacol­va az élet kíméletlenségével, tanyát épített a pusztán, meg­élhetést teremtett magának, családjának, de gyermekeit már útra bocsátotta, hogy többek legyenek annál, mint amit ez a­­tanya nyújtana­­ nekik. Mindegyik tanult va­lamilyen mesterséget, csak egy ki maradt volna itthon a­ földben — ő pedig meghalt. A gyerekek közül Pali vitte, a legtöbbre, minisztériumban dolgozik, s most éppen őt­­ várják haza, s tőle várják a választ a nagy kérdésre: lesz-­­ e­ tagosítás. •­­ A kérdés tizenöt-húsz éve milliókat foglalkoztatott, s „csak” ez is kínálta a drámai , konfliktusokat, de ez a mű tovább megy: az öreg Sipos mellé fiatalokat állít, akik a jövőt másként látják. A Sipost alakító Szalai Ká­roly kiemelkedő teljesítményt nyújtott a bemutatón. A da­­­­rab kínálta lehetőségeket oko­­­­san használta ki. A vajúdó, válaszút elé állított ember­ belső tusáját adta* vissza fi­­­nom árnyaltsággal, hogy ' szinte érezni lehetett az öreg paraszt 'idegszálainak feszüléd !­sét, s az összeomlás robaját, amikor egyedül maradt. A­­ Jászai-díjas Sallay Kornélia­­ (Siposné) szolidan, kedvesen­­ formálta meg szerepét, első-­­­sorban anya volt, s csak az­ 1 után élettárs, aki ugy­anúgy megszenvedett a hét holdért, mint férje. Jó színészi lehetőségeket kí­nált a darab Kovács Máriá­nak (Zsófi) és Bessenyei Zsó­fiának (Mari), s mindketten ki is használták ezeket a le­hetőségeket. Ellentétei voltak egymásnak jellemben, menta­litásban, céljaikban, mégis közösek, de másként jutottak el a felismeréshez, a­­tanya zártsága, az embert­örlő ro­bot néni minden. Valahol a közelben létezik ennél több, másfajta élet, ahol az embe­rek egymásra találnak, s együtt erősebbek. Sajátos figura volt Gábor (Rajna Mihályi ) különösebb feladat nélkül, de valamit mégis mondott a „vők­’ éle­téről, akiknek csak a munká­jára volt szükség a birtokon. A többi szereplő egy kicsit idegenül mozgott a darabban. Dombóvári Ferenc (Veres ta­nító), aki világosságot gyúj­tani jött tanyai tanítónak, mintha nem is akart volna közel férkőzni ezekhez a be­zárkózott, de társtalan, társ­ra­ vágyó emberekhez. Sándor, az idősebb fiú (Tunyogi Ist­ván) nem értette meg a sze­repét. Pali viszont­­Tihanyi Tóth Lászlói fiúnak akit annyira vártak, túl hideg volt, s a válaszúton — apja és külde­tése között — nem használta ki eléggé a darab kínálta le­hetőséget. Hiányosságait is említettem az előadásnak, amely ennek ellenére is maradandó emlé­ket hagy majd maga után azok­ban a községekben, ahol szín­padra kerül. Hisz emberi sor­sokat boncol, nemzedékek kö­zötti véleménykülönbséget fe­szeget- s felvillantja a kiutat is. Sipos marad, ő már nem tud, nincs ereje, s ideje meg­változni, de kimondja, hogy talán az a jó, amit a fiatalok tesznek... Buni Géza PÉNZÜGYI vezetői munkakörbe Zalaegerszeghez közeli székhelyű nagyvállalat keret­számviteli képzettséggel is rendelkező dolgozói­­ Fizetés kollektív szerződés, illetve megegyezés szerint. Működési leírás szükséges. Pályázatokat „Ipar" jeligére a kiadóba. Sorozatok vége Minden jó, ha a vége jó —­­ mondja egyik közmondásunk, s ebben a megállapításban rej­­­­tőzik is igazság, amely érvény­nyel elfogadható a televízió­­i­ban látott sorozatok esetében­­ is: ha jó a sorozat vége, haj­landó elfeledni a néző a ko­­­­rábbi bosszúságokat. Persze az­­ a gyakoribb, hogy egy sorozat­­ eleje gyenge , s az marad a vége is. Véletlen talán: a héten a te­levízió műsora bővelkedett­­a sorozatok befejező részeiben.­­ Véget ért az Ön például hogy­­ folytatná sorozat, minden jel , arra mutat, hogy el kellett bú­­­­csúznia a nézőknek Jutkától­­ és Pétertől. Megesküdni per­ ;­­­sze nem mernék rá, hogy va­­­­lóban lezárult kettőjük dolga. A Szabó-család befejezését is annyiszor ígérték már, de a­­ végét a mi nemzedékünk alig-­­ ,­ha éri meg. Volt ebben a nagy­­ népi nemzeti játékban — mert­­ tervezgetni, más sorsát egyen­getni azt aztán tudunk — va­­­­lami felelősségérzet is. Még­pedig, ki-ki felfedezhette köz-­­ vetlenül, vagy közvetve a ma­­­­ga ■ munkahelye, környezete­­ gondjait, s elmondhatta a vé­leményét, javasolhatott vala­mi megoldást. Esetenként még érdekes is volt egyik másik öt­let, s az egészet tekintve a­­ kollektív bölcsesség mindig­­ megtalálta a kivezető utat 3 legnagyobb gondból is. A másik sorozat: A zord fo­­­­­lyó ugyancsak befejeződött.­­ Kicsit vontatottan indult a­­ film, de aztán érdekfeszítővé­­ Vált, s a krimis „beütések" vé­gig izgalmassá tették. Bepil­lantást engedett a film­ a szám­s­zadeleji orosz társadalomba­­ is: abba a kegyetlen elnyomás­ba, amiben az­ orosz burzsoá­­­­zia tartotta a munkásokat, s amit csak a forradalom kö­­­­vethetett. Érdekes jellemek, jó­­ színészi alakítások növelték a film értékét. A harmadik sorozat vasár­­i nap zárult. Elfogytak immár ,,Rózsa Sándor" kalandjai, amelyekből — akár­hogyan is nézzük — egyébként sem volt valami sok a filmben. Attól még lehet jó egy film, ha va­lakinek, vagy­ néhány ember­nek nem tetszik, de a Rózsa Sándor nagyon keveseknek tetszett. Miért ? Annyi helyen és annyiszor elmondták már humorosan és komolyan, hogy ismételni csak néhányat érdemes furcsa sasai közül. Hát először is a beszéd. Szegeden és környékén nem úgy beszélnek ahogy a film­ben hallottuk. S ha már any­­nyi-ann­yi-sok szakértő, és rendező-segítség működött közre, érthetetlen, hogy miért nem kérték ki a film készítői egy hozzáértő nyelvész véle­ményét, aki bizonyára érthe­tően megmagyarázta volna, hogy a „szeged -környékiek " mikor használnak ö-t és mi­kor e-t. Ugyancsak nehéz lenne el­mondani, hogy tulajdonkép­pen mi is történt a filmben, mert bármelyik részre is gon­dol vissza a néző, csak egyfaj­ta eseményre emlékszik: „amint a Rózsa Sándor” lova­gol. Igaz, a befejező részben tüzet is oltott, de ha ezt nem teszi, még jogosabb lenne a néző kérdése, hogy mivel szol­gált rá ez a betyár arra, hogy a szegények istápolójának le­gendája fonja körül? Igaz viszont hogy olyan szépen, tudott kilovagolni , — egyedül, vagy Juliskával az ölében — ki a képből, mintha a mennyekbe indult volna. Ami a befejezést illeti, saj­nálatos, hogy elhagyták azt a szép elleni zenét, amit a nézők úgy vártak minden folytatás végén. Az lett volna tulajdon­képpen a legkellemesebb meg­lepetés, ha egy folytatás ere­jé** ezt a zenekart szerepelte­tik. Ez viszont még mindig nem késő. .1

Next