Zalai Hírlap, 1981. szeptember (37. évfolyam, 204-229. szám)

1981-09-20 / 221. szám

1981. szeptember 20. Bakkon Gábor: Leopárd-Hold Leopárd-Hold vonul Elrejtőznek — mézsűrű sötétség mögé hátrálnak a csillagok Az éjszaka aréna­ ágyában fekszem Mért nem vagy itt? Félek! Hallod? A lélegzetem szaggatott üveg szi­lánk-szökőkút — lassú ütés zajtalanul fröccsent szét gyöngyöt izzadó ablakot Leopárd-Hold vonal v­örös-ezüst félszeme felfénylik ékesen éhesen rámragyog Feketedő fénybe dermednek a tárgyak­­ magukba csukódva is érzik — félve horkantanak — lepedőn szimatoló szélben a nehéz vérszagot Em­lék Pátsay Beátam E­gyik legismertebb figurá­ja, a Kenyérszegő nő, bölcs de­rűvel tekint maga elé. Mozdu­lata szinte rituálisan pontos és szimbolikusan határozott. Nyugalom, tisztaság és az élet értelme árad ebből a szobor­ból, miként Pátzay Pál meg­annyi más munkájából is. Az 1896. szeptember 17-én szüle­tett mester ma lenne 85 éves. A­nnak a nagy művészgene­rációnak volt kiemelkedő ve­zéregyénisége, amelyik több mint hat évtizeden át megha­tározta a magyar plasztika út­ját, sorsát. Szinte elrendelte­­tésszerűen szobrásznak szüle­tett. Sok mindent megtanult azt életből, s magába szívott környezetéből, de mindvégig önmaga mestere volt. Bár rö­vid ideig a Képzőművészeti főiskolát is látogatta, valójá­ban saját maga formálta, épí­tette, alakította tehetségét, s mindig tevékeny keze a szob­rok során át találta meg azt a plasztikai kifejezésformát, amellyel jelentős műveit lét­rehozta, vallva az emberről, az emberi élet szépségéről, nagyságáról, vallva a küldetés lehetőségéről. Egykoron a ma­gyar képzőművészet nagy avantgarde alkotóival együtt indult, és megérhette művé­szete beteljesülését, a megér­demelt elismerést. Az az új­klasszicista törekvés, amely­­lyel a 20-as években eljegyez­te magát, évtizedeken át meg­határozta művészetét. A jelké­pes értelmű plasztikák egyér­telműen fejezték ki Pátzay Pál véleményét, emberi magatar­tását. A Tanácsköztársaság buká­sa után bebörtönzött művész munkássága a felszabadulásig egyértelműen az emberi érté­kek tiszteletben tartásáról, őr­zéséről vallottak, ő­ a látszó­lag nem politizáló, látszólag a szellem magasába zárkózó al­kotó készítette el 1942-ben a Történelmi Emlékbizottság Petőfi-jelvényét. Magától ér­tetődik, hogy a felszabadulás után azonnal megtalálta a te­vékenység lehetőségét, dolgoz­ni kezdett művészként, peda­gógusként, közéleti ember­ként. 1945 után művészete to­vább gazdagodott, s választott funkcióiban sokat tett az új m­agyar képzőművészetért, a megúj­hodásért. P­átzay Pál szobrászatéban természetes módon az ember áll a középpontban. Annyi irányzat, csak a térre, csak a formára, s tegyük hozzá, csak a sematikus tartalomra törek­vő szobrászi előírás és megol­dás kereszteződésében is meg tudta tartani önmagát. Már említett, 1944-ben készült, s ma szülőhelyén, Kapuvárott álló Kenyérszegő című szobra az életet továbbvivő, a jelen­ben a jövőért élő ember szim­bóluma. És egyben a művész egész munkásságáé is. Mert Pátzay Pál így gondolkodott. A Képzőművészeti Főiskolán tanítványok, nemzedékek se­rege nőtt ki a keze alól. Akik közül nem egyre lehetett mél­tán büszke, mint ahogyan a tanítványok is megható szere­tettel és tisztelettel tekintet­tek a mindig adni tudó mes­terre. S­okat alkotott és igazán mű­vei szólnak mellette, és felel­nek érte majd a jövőben. Így például a székesfehérvári Hu­­szár emlék­mű,­­a század talán legjobb magyar lovasszobra­, a klasszikus nyugalmú Fésülkö­­dő lány, a Verdi-figura, a Ko­­dály-portré, a pécsi Hunyadi emlékmű, s a Felvonulás té­ren álló Lenin-szobor. P­átzay Pál méltósága, sze­mélyiségének varázsa, szép humánuma az országban min­denütt föllelhető köztéri alko­­tásaiban él tovább. Szelleme pedig a tanítványok, a követők munkáiban. Harangozó Márta Pátzay­­* két műve: a Kenyérszegő nő és a Női akt (MTI Fotó — RS) ZALAI HÍRLAP szólitjuk leánykának, hívjuk bi­­r­kavérnek, hárslevelűnek, ezerjó­­s­­nak, s ki tudná hirtelenjében fölsorol­ni, hogy még minek nem? A hajdani vincellérek szebben csen­gő és találóbb neveket talán elsőszülött gyermeküknek sem találtak volna. Ezen már csak a minőséget körbeud­­varolandó jelzők tehetnek túl. Mert becézzük őket; tüzesnek, testesnek, markánsnak, keménynek. Gömbölyű­nek, kellemesen lágynak, bársonyosnak, harmonikusnak. Ott vannak aztán az elegánsak, a diszkrétek, fanyarok és fűszeresek. Ahányat és ahányan kós­tolgatjuk, annyifélének becézzük őket. Ki ne találta volna ki, hogy Noé apánk ama bizonyos szőlővesszejéről, pontosabban a „hegy levéről” van itt szó? De vajon eleget tudunk-e a sző­lőskertek tájékáról, a borról, amely az emberiség bölcsőjétől a sírjáig — ha áttételesen is — kíséri? A borról, me­lyet Anekrecmtól a címben idézett Ber­­da Józsefig költők százai énekeltek meg. A borról, amelyet az anyák és apák, feleségek és férjek átkoztak és átkoznak ki a világból a mai napig. A borról, amely oly sok öröm és bánat, sőt tragédia forrása volt és lészen a jö­vőben is. Sejtem én, hogy keveset. Négy-, tán ötéves lehettem, amikor az én jó öregapám nyakába vett, és föl­sétált velem a sokorói — akkor még — szőlősdomboknak is nevezett Dáné­ba. Először — és azt hiszem, utoljára — ott láttam sírni őt, ott a viharvert tő­kék előtt. Akkor persze nem foghattam még föl, hogy mit jelent egy szőlősgaz­dának, ha elveri a szőlőjét a jég. Állt szób­anul az öregapám: kabátja ujjával sűrűn törölgette még sűrűbben alácsorduló könnyeit, miközben én ön­feledten csörgettem a tőkék fészekalján összegyűlt babszem nagyságú jegeket. Láttam aztán olyan gazdát is, aki sorról-sorra lehajolt, hogy megcsókol­hassa a zöld levelek mögé rejtőző, duz­zadó fürtöket. Láttam Szűz Gergő elnehezült kezé­ben a villámként forgolódó oltókést. Hallottam seregély-csapatok irtózatos lármáját, amint „megszállják” a földet. Hallottam a kereplők hiábavaló cserre­­gését, a riasztólövések tompa puffaná­sait. Szüretelő lányok-asszonyok kedves énekét is hallottam, s hallottam a sző­lőprés finom­ kis roppanásait. A haj­­szálvékony csurranó aranyzöld és bí­borvörös mustra szálló első darázs ful­­doklását is láttam. Lakatra vert, árva pincék, présházak mellett vitt el az utam, s vitt tovább hókucsmás madárijelzők és dülöngélő karók között. Álmomban venyigetűz pattogása mellett elgémberedett ujjai­mat melengettem. Kénlapocskák csípős illatát éreztem orromban és láttam ap­ró-kék lángjait. Megint üzenet érkezett Badacsony­ból, elvárnak az idei szüretre is. Képzeletemben a présház előtt, ujjait a teli héberre kapcsolva, megjelenik a nyugdíjas Györkös bácsi, és hófehér üs­töke fölött én is Szigliget felé tekint­­getek, drukkolva, hogy az ég csatornái ne nyíljanak meg legalább három na­pig. Amíg le nem „vetkőztettük” az utolsó keménycsecsű tőke­ menyecskét is. Hiába­­ dicsérném a termést, ő csöndre intene. Az igazi szőlősgazda nem szokta elkiabálni, igaz, eltitkolni sem tudja, hogy milyen lesz az „idei szüret”! Most még egy csupa kongás és kongás lehet a pince mélye. De bizo­nyára megsimogattatott már valamennyi hordó első és hátsó feneke. Szemrevé­­teleztetett: szájdonga, hasdonga, bülü és abroncs egyaránt. A gazda felesége már kisikálhatta a gulyásnak való bográcsot is, a tepertős pogácsa még ráér. Üres zsombor kerestetik mandulának, diónak. Lassan-lassan elfásodik a ko­­csány... Addig is gerinc­próbáló súlyos puttyonyokról, a Balaton fölött remegő könnyű párákról álmodom. Dicsértessenek a tökikék, kármentők, héberek, rafiafonatok, metszőkések. A rézgálic. Az ivócsanak, a miskakancsó, a pereces kulacs, a facsóbolyó. Csali­korsók, butellák. Nemespenész, pince­gyertya és daráló. Gerendás prés, kosos prés, kanca prés. Puttonyok, puttonyok és emberi kezek Pogányvártól Tokajig, Villánytól Kecskemétig, Badacsonytól Egerig, Szekszárdtól Mórig, Pannonhal­­mán át a Somlóig; testvérei, barátai a bornak! Hogy jövőre is lehessen koccintás ke­resztelőn, koccintás halotti toron! Pátkai Tivadar Gerinc-próbáló puttonyokat! ..BORISAK UDVAROLÁS~ Z­ T s­ zeretn a táncot és a közösséget Tizenötödik születésnapját ünnepeli a Kih­ör Táncegyüttes Neve: Zalaegerszegi Etező T­áncegyüttes. Címe: 8900 Zalaegerszeg, arx tér 11. Születési éve: 1966. Szülő, eltartó: Ipari Szövet­kezetek Zala megyei Szövetsé­ge. Ismertető jele: A táncegyüt­tes célkitűzésének a magyar népzene, néptánc hagyomá­nyainak megismerését tekinti, annak megtanulását, mind magasabb szinten való bemu­tatását, az amatőr néptánc­mozgalom népszerűsítését, a baráti és családias légkör, a jó kollektív szellem kialakítását. Megjegyzés: Az együttes a napokban tért vissza Líbiából, ahol Tripoliban, a VII. El- Fatah (Szeptember 1.) nemzet­közi folklórfesztiválon vett részt, melyet az idén összekö­töttek Líbia 12. forradalmi év­fordulójával is. Az ünnepség­sorozaton a zalaiak 13 alka­lommal léptek színpadra, óri­ási sikerrel. — Rajtunk kívül romániai, csehszlovák, bolgár, olasz, ku­bai, nicaraguai, jemeni, pa­lesztin, thaiföldi, ciprusi, Sza­harai Köztársaság-beli, etió­­piai, csádi, hamai, libanoni együttesek, léptek fel. — mondja Gerencsér Zoltán, az együttes vezetője. —A hatal­mas fesztivál menettánc be­mutatóval kezdődött. Díszelő­adást adtunk a Hotel Andalú­ziában az afrikai országok szolidaritási kongresszusán. Táncoltunk a tripoli tiszti laktanyában a forradalmi ün­nepségekre érkezett katonai delegációk tiszteletére. Fellép­tünk magyarok előtt is — egy vegyi kombinátban. Hogy mi­lyen volt a fogadtatás? Mi voltunk az első magyar nép­táncegyüttes, aki náluk ven­dégszerepelt. Tánc közben be­leénekeltek, ütemes tapssal kísérték a táncosokat. Ez a hangos tetszésnyilvánítás ne­künk szokatlan,­­ de magával ragadja az embert. Nagyon tudnak ünnepelni, százezrek vannak az utcán, hatalmas transzparensek, tűzijáték, ének, tánc egész éjjel. ★ — Huszonhárom éves vol­tam, amikor a Kiszov meg­keresett, hogy a már meglévő kórus és irodalmi színpad mellé táncegyüttest szeretné­nek szervezni. Jártuk az isko­lákat, az üzemeket, szövetke­zeteket, összeállt egy 15—20 fős mag, akikkel elkezdtünk próbálni. Az első fellépésünk­re 10 hónap múlva került sor. Mikor is? 1967 nyarán. G­erencsér Zoltán, az együt­tes művészeti vezetője és ko­reográfusa még érzi a líbiai út fáradalmait, de szívesen emlé­kezik: — A színház nagytermében léptünk fel, az akkori irodal­mi színpaddal együtt. A nem várt siker felpezsdített ben­nünket. De pár év eltelt azért, mire igazán megtaláltuk ön­magunkat, kialakult a „kiszö­­vös profil”. Azóta több feszti­vál első díja bizonyítja, hogy jó utat járunk. G­erencsér Zoltán mint tánc­pedagógus megmagyarázza, milyen is ez a profil. Nem áll­tak le egy stílus mellett. A táncosok sokféle táncot tud­nak táncolni, legyen az du­nántúli, palóc, rábaközi vagy szatmári. Ez az erényük: is­m­erik a magyar néptáncokat — de kutatják és ápolják a zalai folklórhagyományokat ift. ★ — Miért szeretem a tánc­­együttest? — kérdez vissza Burka Mária, az egyik alapító tag. Kicsit zavarban van, de azért kikívánkoznak belőle a szavak: — Jó a mi kollektívánk, és hasznosan töltjük el a szabad időnket. A tánc megmozgat, felfrissít. So­kat tanulunk is. Amikor egy­­egy új számot készítünk, Zoli mindig elmeséli, amit a tánc­ról tudni kell. Milyen alkal­makkor táncolták, milyen ru­haviseletben, hogyan éltek, akik táncolták. A tánc­­történet ugyanúgy hozzánk tartozik mind a lépések megtanulása, összetartunk. Ha megmondogatjuk is egymásnak a magunkét, azt a tánc szeretete teszi. Egy dara­big persze futunk a másikra emiatt, de próba végére ez is elszáll. A tizenöt év, amit vé­gigtáncoltam, nagyon gyorsan elment, de csinálom, ameddig csak lehet, amíg jól áll a tánc. ★ — Kezdő táncos voltam, amikor a Kiszöv megalakult, azóta I. díj, visszaminősítés, aranydiploma. Jóban-rosszban, itt vagyok. Szeretem a csár­dást, a páros táncokat, a szat­mári anyagot szívesen tánco­lom, legyen az friss, verbunk, vagy gyors. H­olczmü­ller József magas, bajuszos fiatalember. Ahogy belép az ajtón, járásán a tán­cosok feszes férfitartása. A táncért minden szabadidejét feláldozza- A fia most megy iskolába, a lánya négyéves. Minden szereplésükkor ott vannak a nézőtéren. — Hat évig oktattam én is, Nagylengyelben, Pe­trike­rész­­túron­, Zalalövőn. Jártam isko­lába, tanfolyamra, hogy az el­méleti képesítésem is megle­gyen. Amikor megszületik Zoli fejében egy új tánc, tanulás közben mi is segítünk. A tán­cos is beleszólhat a színpad­képbe. Nem vagyok még öreg a tánchoz, 32 éves vagyok. El­nézem a tévében a Molnár Pista bácsit, túl az ötvenen, ahogy táncol, az egy költészet. Hogy én is, hogy nekem is si­kerül ez egyszer majd? Remé­lem, szeretném... ★ G­amper Ágnes a legszebb lány az együttesben. Nemcsak a táncosok véleménye ez, de a pécsi fesztivál zsűrije is így szavazott. Az ajándékkosárból aztán mindent közösen ettek, ittak meg . A Burka Mari jött KISZ-gyűlésre hozzánk, kérdezte, ki­nek van kedve táncolni. Jelent­keztem. Szeretném még csinál­ni, de a lábam már kikészült. Visszeres. Ez is hozzátartozik a mi életünkhöz. Az első nyolc év röpült el leghamarabb. Ak­kor sok táncos elment, férjhez ment, megnősült. Sok fiatal jött, megdöccent az együttes. Újra kellett tanulni mindent De túl voltunk azon is. A közös kirándulásokról is beszél, a próba utáni üdítőről, üveg sörről. A fáradságról, és arról, milyenek, amikor idege­sek, feszültek. Meg a közön­ségről, és a vastapsokról • — Nekem a legkedvesebb élményem az volt, amikor az idén Balatonföldváron meg­nyertük a folklórfesztivál első díját. G­amper Ágnes öccse is tán­cos, annak a felesége is. A tánc hozta őket össze. Ágnes­nek az együttesen kívül talán nincs is más szórakozása. Azt mondja, gyönyörű, amikor tapsolnak a táncuknak kül­­földön. De az igazi, amikor ott­hon vannak, és a barátoknak, ismerősöknek szerezhetnek szép perceket, élményt Lais Ibolya

Next