Zalai Hírlap, 1989. február (45. évfolyam, 27-50. szám)

1989-02-01 / 27. szám

2 [n­tíni dírfi A tudományos értékelésből nem egy ember, nem egy bizottság, hanem a Központi Bizottság vonja le a konzekvenciát Svájcból hazafele a Ma­lév Zürich—Budapest me­netrendszerű járatának fedélzetén Grósz Károly, az MSZMP főtitkára in­terjút adott a Magyar Hírlap és a Népszabadság tudósítójának, melyben — többek között­­— a Pozs­­gay Imre által a KB tör­ténelmi albizottsága ülé­séről közöltekre reagált. Technikai okokból — az anyag késői érkezése miatt — legfeljebb kivo­natosan tudtuk volna kö­zölni az interjút, ezt az önkényes rövidítést azon­ban nem hajtottuk végre. Az interjút az alábbiak­ban bocsátjuk olvasóink rendelkezésére. — „Mi az ön véleménye arról az igényről, amely tavaszra a parlamenti vá­lasztásokat, s többpártrend­szer tényleges bevezetését szorgalmazza? Utalunk a hétvégén elhangzott meg­nyilatkozásokra, amelyek azt mutatják, hogy erről is megoszlik a vélemény a pártvezetésben. Berecz Já­nos szerint: „veszélyt je­lent ugyanakkor, hogy a jelenleg legnagyobb létszá­mú, legerősebb politikai szervezet, az MSZMP, nem teljesen alkalmas a folya­matok irányítására, ugyan­is rendeznie kell saját so­rait." S hallottuk, hogy 1956 értékelése során Pozs­­gay Imre rádiónyilatkoza­tában olyan terminológiát használt, amelyről a pár­ton belül nincs közös ne­vező."­­ Én i a repülőgépen érte­sültem arról, hogy elhangzott egy interjú, olvasni itt a re­pülőgépen olvastam az újság­ban — mondotta Grósz Ká­roly. — így tehát semmi kö­zelebbit nem tudok. Nem tu­dok az interjú előzményeiről, és körülményeiről sem. Pozs­­gay Imrével az elutazásom előtt pár nappal együtt vol­tunk, kedden a politikai bi­zottsági ülésen. Ott erről nem szólt. Hangsúlyozom, annyit tudok, mint amennyit most olvastam a Népszabadságban. Amikor a Központi Bizottság kiküldte az általa vezetett munkabizottságot — ez nem valamiféle albizottság, hanem olyan, amelynek át kell tekin­tenie négy évtized tanulságait —, azért küldte ki, hogy el­készítse a XIV. kongresszus számára a programot, vagy a programnyilatkozatot. Attól függően, hogy a pártvita med­dig jut el az 1989-es esztendő­ben a koncepció kidolgozásá­ban. Ennek 1956 nyilván nem megkerülhető része. Nem tu­dom, hogy milyen indíték, mi­lyen motiváció vezette Pozs­­gay Imrét, hogy a négy év­tizedes elemző munkának ezt az egyetlen elemét megfogal­mazza. Magát a minősítést illetően, amikor mi azt mondjuk, te­kintsük át a négy évtized ta­nulságait tudományosan, ab­ban az is benne van, hogy újraértékelünk dolgokat. Ám azt,­­hogy a tudományos érté­kelésből milyen politikai kon­zekvenciákat vonunk le, előre nem lehet eldönteni, a politi­kai konzekvencáit nem egy ember, nem egy bizottság, ha­nem a Központi Bizottság vonja le. Ezt a Központi Bi­zottságnak kell megtárgyal­nia, amely kiküldte a munka­­csoportot. A munkacsoport nem a Politikai Bizottságnak tar­tozik jelenteni, hanem a Köz­ponti Bizottságnak. Nyilván­való, hogy egy tudományos vi­tában sokféle politikai kon­zekvencia levonható, de ez a­­vita még hátra van. Úgy gon­dolom, hogy Pozsgay Imré­nek és a bizottságnak talán vannak dokumentumai, ame­lyekre építik ezt a megállapí­tást — én ilyen dokumentu­mokkal eddig nem találkoz­tam. Szeretném hangsúlyozni: elvileg nem zárom ki, hogy új ismeretek birtokában új tudo­mányos, és ennek alapján új politikai minősítést fogalma­zunk meg.­­ Ami a stratégiát illeti, a Központi Bizottság az elmúlt 10 hónap alatt kétszer fogott hozzá ennek a stratégiának a kidolgozásához; két ülésen volt sikertelen a vita. A leg­utóbbi központi bizottsági ülés külön munkabizottságot kül­dött ki, s a főtitkárt bízta meg, hogy vezesse azt, továb­bá a KB februári ülése elé terjesszen egy jelentést a stra­tégiáról. Nem hallottam, hogy Berecz János hol nyilatkozott úgy, hogy a legerősebb politi­kai szervezet, az MSZMP nem teljesen alkalmas a folyama­tok irányítására. Ha egy po­litikai párt nem akarja befo­lyásolni a politikai folyama­tokat, akkor lemond fő fel­adatáról. Létjogosultságát épp az adja, hogy a társadalom érdekében a politikai folya­matokat befolyásolja. Nekünk tehát két próbálkozás után a februári központi bizottsági ülésen harmadszor kell meg­próbálni — most már egy bi­zottsági jelentéssel és nem politikai bizottsági jelentés­sel — meghatározni a főbb tartalmi kérdéseket. — E sikertelen szakaszok sajátos reform-retorikai versenyre adtak módot meddig terjed a platform­szabadság?­­ Először is ez nem plat­formszabadság, ez az önfegye­lem hiánya. A platformsza­badság azt jelenti, hogy a tes­tületen belüli nézetkülönbsé­gek képviselhetők. Azok után is, hogy a testület elfogadta valamelyik álláspontot. Ennek értelmében a testületen belül lehet — ha indokolt — kü­lönböző meggyőző munkát vé­gezni. De amíg ,a testület nem dönt, az az álláspont van ér­vényben, amit kialakított és elfogadott. Tehát a platform­­szabadság nem az összevissza-­­­ságot és a káoszt jelenti, ha­nem a testületen belüli sza­badabb politikai vitát, amely a kisebbségi véleményt képvi­selők számára ad lehetőséget ahhoz, hogy szövetségeseket és támogatókat gyűjtsenek állás­pontjukhoz. Ezt mi nem te­kintjük frakciónak. De addig, míg a többségi álláspont van érvényben, addig a kisebbség­nek a magatartásában, a gya­korlatában a többségi állás­pontot kell képviselnie akkor is, ha nem ért vele egyet. Jo­ga és lehetősége, hogy véle­ményét terjessze a testületen belül.­­ Ami a reform-retorikát illeti , azzal bőségesen el vagyunk látva, s így sok-sok illúzió keveredik. Egyesek azt hiszik, hogyha reformról be­szélnek, az már reformot is jelent. A reformnak a tettek­ben, a magatartásban kell megnyilvánulnia. Minden re­formnak időigénye van, az időtényezőt nem szabad lebe­csülni. Felvetődik tehát a kér­dés, hogy az elmúlt tíz hónap alatt a pártértekezlet óta meg­tett út sok-e, vagy kevés, önmagunk letisztulásához és a folyamatok kibontakoztatá­sához kevés-­­ nem tettünk eleget, ezért az elmúlt tíz hó­nappal nem vagyok elégedett.­­ Ami ennél fontosabb , önmagunkban megvívunk egy csatát, amelynek szerintem a vége felé járunk. Jobban tud­juk, hogy mit kell tennünk a jövőt illetően. Igaz, többet te­hettünk volna, s hogy ennek mi az oka, ezt sem lehet meg­kerülni: a vezetésben a párt­értekezlet óta nem alakult ki emberi egység. Hangsúlyozom: nem politikai, hanem emberi egység. Nem alakult ki olyan emberi viszony, amely nélkül nem lehet egy ütőképes tes­tületet elképzelni a vezetés­ben. Különböző életutat jár­tunk meg, különbözőképpen mérlegeljük a folyamatokat. Ugyanakkor be kell látni, hogy ez egy nagy korszaknak az utóélete, amikor is egy nagy egyéniség saját értékes, esetenként vitatható tulajdon­ságaival rányomta a bélyegét az őt követő generációra. És míg az őt követő gárda meg­találja saját arculatát, ahhoz nem hónapok, hanem sokkal több idő kell! Ezt nem lehet közkívánatra, vagy határozat­tal elrendelni. Van azonban egy másik ok is. Úgy látom, hogy kezd a vezetésben levő — eddig is szubjektumból származó felfogás — tulajdon­ságbéli, munkastílusbéli kü­lönbség politikai különböző­séggé válni. Ilyen a saját múltunkhoz, a nacionalizmus­hoz való viszony, a fejlődés ütemének a megítélése, és so­rolhatnék még két-három olyan kérdést, amelyben úgy látom, kibontakozik a véle­ménykülönbség a legszűkebb vezetésen belül is.­­ Ami a választásokat illeti. Elképzelésem szerint — azért mondom az én elképzelése­met, mert utaltam rá, hogy erről ezután fog határozni a Központi Bizottság — a vá­lasztásokat az új alkotmány alapján kellene megtervezni. Az új alkotmány a társadal­mi vita után, az év végére el­készíthető. Ezt követően en­nek a Parlamentnek kellene elfogadnia az új alkotmányt majd a népszavazással meg­erősíteni. Ezt követően kelle­ne a választási törvény szel­lemében lebonyolítani a hely­­hatósági választásokat. S amennyiben úgy dönt a Par­lament, hogy ő akarja meg­választani a köztársasági el­nököt, azt is, de ha az ország népe akar választani népsza­vazással, akkor legyen így. Az új Parlament megválasz­tásával kellene befejezni ezt a menetrendet. Végére kellene hagyni a párt XIV. kongresz­­szusát, megfordítva a sok év­tizedes gyakorlatot, így a párt meríteni tudna a választások során felhalmozódott politikai tapasztalatokból. Nem utolsó sorban támaszkodhatna azok­ra, akik a választási csatában meg tudták vívni a maguk harcát, és egy választói kö­zösség által megmérettek. Ez­által a pártvezetés erkölcsi­politikai bázisa "markánsabbá és szilárdabbá válhatna. Er­re lehet azt mondani, hogy el­tér a gyakorlattól, de jogos ez a megközelítés. De felvetődhet az a kérdés is, hogy a válasz­tásokon milyen platformmal lépnek fel a párttagok. Ha nincs kongresszus, nincs prog­ram sem. Én azt gondolom, a Központi Bizottság program­előkészítő munkáját úgy kell meggyorsítani, hogy a prog­ram fő elemeit a választások előtt a párttagság megismer­je, és legyen mit képviselnie. A programnak is jót tenne, ha a választási viták során felvetődő ellenvélemények, vagy véleménykülönbségek elemzésével gazdagodhatna.­­ Változatlanul az a véle­ményem, hogy a párt reform­­politikáját kívülről jobbról, belülről balról támadják. A párton belüli, elsősorban bal­oldali típusú — nagyon nehéz itt jelzőket használni, ezt sze­retném leszögezni — szemlé­let mögött nagyon sajátos le­egyszerűsítés húzódik meg. Változást akarnak, a válto­zás káros mellékterméke nél­kül. Márpedig én nem hiszem, hogy egy ilyen társadalmi át­­szerveződésben, amikor új modellt alakítunk ki, a válto­zást némi „rendetlenség” nél­kül keresztülvihetjük. A véle­mények is megoszlanak, és nem tudunk minden részkér­dést megválaszolni. Nem is beszélve arról, hogy mi sem tudjuk pontosan, milyen is lesz az új rendszer.­­ A közvélemény részéről viszont egy másik típusú nyo­mást érzek, a parttalanság nyomását. Abban, hogy min­dent tagad, ami az elmúlt har­minc év alatt érték volt. Ma ez sikk, s óriási öntévesztés. Mert az 1956 utáni korszak valódi hibái minőségileg más természetűek, mint az 1956 előtti korszak hibái voltak. 1956 előtt egy klasszikus sztá­lini modell hibái jelentek meg, míg 1956 után ezek a durva és nyers hibák eltűntek a politi­ka színpadáról. Nem volt tör­vénysértés, nem tudok róla, hogy lett volna! Nem volt ön­kény, ami korábban volt. Az 1956 utáni időszakban 10—15 évig helyes törekvés volt, hogy a társadalmi szervek közötti szereposztás markánsabban fogalmazódjon meg. Új szel­lemiség, új gyakorlat honoso­dott meg. Új sikerek is szü­lettek és hibák is előfordul­tak. De mondom, a hibák ter­­­mészete más volt. Miben látom az 1956 utáni szakasz problé­máját? Az 1956 utáni vezetés alapjaiban felszámolta a ko­rábbi struktúrát, de nem épí­tett ki egy intézményes rend­szert, hogy még egyszer ne for­dulhassanak elő a korábbi hi­bák. Az 1956 utáni vezetés ele­ve elutasította ezeket a torzu­lásokat és saját bőrén érezte annak összes káros következ­ményét. De tény: ez a vezetés egy idő után túlzottan meg­szokta azt a közeget, amely­ben dolgozott; egy idő után túlzottan kötődött önmaga ko­rábbi döntéseihez, önkontroll­­ja meggyengült, nem volt elég kritikus önmagával szemben, és ezáltal felerősödtek a szub­jektív természetű tévedések. És itt van egy lényeges kü­lönbség: míg korábban 1956-ig, majd később, mondjuk az 1970-es évekig a párt- és az állami tevékenység különvá­lasztása tudatos munka volt. Később ismét megkezdődött a „párt—állam” koncepciójának a megerősödése.­­ Gondunkat növeli, hogy a gazdaságból nem meríthet­tünk elég sikerélményt. A tár­sadalom türelmetlen és ez nyom bennünket. Pedig 1988 — másfél évtized után — az egyik legsikeresebb gazdasági esztendő volt, szinte teljesült a rövidtávú hároméves prog­ramunknak első esztendejére megtervezett időarányos lec­kéje. Azért mondom, hogy szinte, mert a szerkezetátala­kításban nem tudtunk nagyob-­­ bat lépni, de ezt nem tartom komoly hibának. Ez egy év után nem számonkérhető — a szerkezetátalakítás évtizedek terméke lehet. Mivel nincs elegendő sikerélmény, a társa­dalom türelme tovább csök­kent. Dehát emlékeztetni kell rá, hogy­­ a növekvő terheket már 1987-ben jeleztük! Mi most semmi mást nem csiná­lunk, mint amit 1987-ben el­terveztünk, megmondtunk, s amihez türelmet kértünk! Grósz Károly annak az ér­zésének adott hangot, hogy a türelmetlenség egy szőkébb ré­teg álláspontját fejezi ki, és van egy csendes többség. A többség — mondotta — tá­mogatja ezt a politikát. De egy szűkebb réteg valóban nagyon hangos, messzebb hallatszik a hangja, mint a türelmes és áldozatokat vállalni kész réte­géé.­­ Az egyik oldalon tehát nincs elég sikerélmény, s ez objektíve nagy teher, s ezzel egy-két évig számolni kell. A vezetésnek jó idegekre lesz szüksége, hogy bírja a ráne­hezedő terheket. A dolog má­sik része az, hogy sok figye­lemre méltó, értékes vélemény is van. Ezt szeretném leszögez­ni. A hangoskodók nemcsak demagógok, valódi reális dol­gokat kértek és kérnek számon, de nem számolnak az objek­tív körülményekkel, a lehető­ségekkel. Azt hiszik, hogy csak a szándékoktól függ, hogy ter­veinket teljesítjük-e. Ezek is nyomnak bennünket. Éppen ezért úgy érzem, hogy a máju­si pártértekezlet óta a gazdasá­gi és a politikai reformprograim végrehajtásához nem javultak, hanem romlanak a feltételek.­­ Részben a társadalmi körül­­­­mények romlanak, részben a vezetésben meglévő különbö­zőségek nehezítik a helyzetet. Ezt kellene megfontolnia a­ párt vezetésének.­­ A Központi Bizottságnak megvannak a lehetőségei ah­hoz, hogy ezt megoldja, egy­részt ítélje meg a vezetés mun­káját, s ha arra a következte­tésre jut, hogy a Politikai Bi­zottság, vagy a főtitkár, vagy a titkárok nem tudják betölte­ni ebben a helyzetben a fel­adatukat, akkor vonja le a konzekvenciát. Ez minden kul­­túrájt pártban természetes do­log. Ennek a lehetőségét min­dig meg kell tartani a testület számára. És akkor meg kell próbálni egy új vezetéssel, hátha sikeresebben és eredmé­nyesebben tudja a programot megvalósítani. Ezzel számolnia kell egy­ vezetőségnek és egy vezetőnek — hangoztatta az MSZMP főtitkára. (MTI) Grósz Károly,interjúja 1989. február 1., szerda Szovjet csapatkivonás Magyarországról (Folytatás az 1. oldalról.) egy 900 lakást, illetve 19 lak­tanyát, s felszabadul negyven olyan objektum, amelyet mintegy­ 38 millió rubeles költséggel a déli hadseregcso­port épített. A létesítmények átadásának rendjét és módját az illetékes szovjet és magyar hatóságok a közeljövőben egyeztetik. A parancsnok külön ki­emelte, hogy a "Varsói Szerződés védel­mi doktrínájával össz­hangban visszavonják a csapatokat az osztrák ha­tártól. Meggyőződését fejezte ki, hogy a csapatok kivonása Szombat­helyről, Mosonmagyaróvárról, Fertődről és­ Győrből, jó pél­dája lesz a biztonsági övezet gyakorlati megteremtésének. A csapatkivonás menet­rendjének ismertetése után a sajtókonferencián részt vevő szovjet vezetők válaszoltak a nagy számban megjelent új­ságírók kérdéseire. A Heti Világgazdaság mun­katársa az iránt érdeklődött: hosszabb távon elképzelhető-e szovjet csapatok teljes kivo­nása Magyarországról. Borisz Sztukalin nagykövet válaszá­ban emlékeztetett arra, hogy a szovjet kormány már több­ször szorgalmazta a két szem­benálló katonai-politikai tömb, a NATO és a Varsói Szerződés feloszlatásának szük­ségességét. Amíg azonban a katonai tömbök léteznek, el­kerülhetetlen, hogy a Varsói Szerződéshez tartozó csapatok a stratégia követelményeit figyelembe véve — az érintett országok kormányközi megál­lapodása alapján — különbö­ző régiókban állomásozzanak. A Szovjetunió továbbra is fenntartja javaslatát: egyide­jűleg történjék meg a külföl­dön állomásozó idegen csapa­­tok kivonása. A javaslat valóra váltásá­­hoz jó feltételeket teremt a Bécsben tavasszal meg­nyíló európai hagyomá­nyos haderőcsökkentési fórum. A televízió tudósítója azt kérdezte Fedor Krivda had­seregtábornoktól, milyen a szovjet hadsereg vezetésében a peresztrojka híveinek és a konzervatív erőknek a viszo­nya, akadtak-e ellenzői az egyoldalú csapatcsökkentése* nek. A szovjet katonai vezető válasza: „Az egész nép egy­séges abban, hogy a csapat­csökkentéseket olyan mérték­ben kell végrehajtani, ahogy azt Gorbacsov főtitkár az ENSZ közgyűlés 43. üléssza­kán bejelentette. Mi az egész világ előtt kijelentettük — és ez a Varsói Szerződés védel­mi doktrínájának kulcseleme —, hogy nem törekszünk na­gyobb fegyveres erők fenn­­­tartására, mint amilyennel NATO-beli ellenfelünk ren­delkezik. Fegyveres erőink csak azt a célt szolgálják, hogy szavatolják biztonságun­kat és barátaink biztonságát." (MTI) A másik fél nézeteinek jobb ismeretével kezdődhetnek az új tárgyalások NATO-reagálás­a Brüsszel (Reuter). A NATO részéről hétfőn üdvözölték a Varsói Szerződésnek azt a lé­pését, hogy fennállása óta el­ső ízben részletes adatokat tett közzé fegyveres erőinek felépítéséről. Ugyanakkor el­utasították a VSZ-nek azt a véleményét, hogy a két szer­vezet között lényegében erő­­egyensúly áll fenn. A NATO szóvivője Brüsz­­szelben hétfőn kijelentette, hogy a paritásról szóló kimu­tatás „nem felel meg a tény­leges helyzetnek”. (A NATO tavaly novemberben hozta nyilvánosságra saját változa­tát a kelet—nyugati hagyo­mányos katonai erők helyze- VSZ-nyilatkozatra tével, azt állítva, hogy a VSZ csaknem minden területen je­lentős fölényben van.) John Galvin tábornok, a NATO európai egyesített erői­nek főparancsnoka , szintén kétségbe vonta, hogy a két katonai szervezet között erő­­egyensúly áll fenn. Ugyanak­kor hangsúlyozta, hogy a NA­TO és a Varsói Szerződés „a másik fél nézeteinek jobb megértésével kezdheti meg az új tárgyalásokat a hagyomá­nyos fegyverzetek csökkenté­séről”. Mint ismeretes, Bécs­ben március elején kezdődik meg a NATO 16 és a VSZ hét tagállamának új tárgyalásso­rozata. Miből választja új ruháit Raisza Gorbacsov fizetése 1500 rubel Moszkva (Reuter): Mihail­ Gorbacsov szovjet pártfőtitkár és államelnök havi illetménye valamivel haladja meg az 1500 rubelt — erről is szólt kedden megjelent interjújában Vitalij Korotics, az Ogonyok című népszerű folyóirat szer­kesztője. Korotics a Mologyozs Moldavii hasábjain kifejtette: az emberek között — informá­ció híján — szóbeszéd tárgya például az, hogy Raisza Gor­bacsova miből vásárolja új ru­u­háit. A kérdés könnyen meg­válaszolható az első számú szovjet politikus fizetésének ismeretében — mondotta. (Az átlagbér jelenleg 200 rubel kö­rül mozog a Szovjetunióban.) A szerkesztő elmondta azt is­, hogy Gorbacsov az Ameriká­ban megjelent könyve után járó 600 ezer dollárt teljes egé­szében a központi bizottság rendelkezésére bocsátotta. TELEX TELEX TELEX Németh Miklós nyilatkozata az ORF-nek Németh Miklós kormányfő időszerű magyar bel- és kül­politikai kérdésekről, a kor­mányzati munka személyi fel­tételeiről nyilatkozott Lendvai Pálnak, az Osztrák Televízió főintendánsának. Az ORF hét­fői híradóműsorában sugároz­ta a nyilatkozatot. NSZK-beli képviselők Debrecenben Az Otto Schilynek, a „zöl­dek” képviselőcsoportja tagjá­nak vezetésével hazánkban tartózkodó NSZK-beli parla­menti küldöttség kedden Deb­recenbe látogatott. A bonni törvényhozás német—magyar baráti csoportjának tagjaiból álló küldöttség, amelyben min­den parlamenti párt képvisel­teti magát, a Romániából át­települtek helyzetét tanulmá­nyozta Hajdú-Bihar megye székhelyén. Rehabilitálások a Szovjetunióban Újabb, mintegy 25 ezer, a sztálini uralom idején igazság­talanul elítélt személy rehabi­litálásáról rendelkezett egyik legutóbbi, január 16-ikán kelt határozatában a Szovjetunió Legfelsőbb Tanácsa Elnöksé­ge. Magyar—görög baráti kör alakul A magyar—görög kulturális kapcsolatok ápolására baráti kört alakítanak hazánkban élő görögök és a magyar kul­turális és szellemi élet elis­mert személyiségei. Az alaku­ló közgyűlést március 31-ig kí­vánják megrendezni.

Next