Zalai Hírlap, 1992. október (48. évfolyam, 233-257. szám)

1992-10-24 / 251. szám

4 ZALAI HÍRLAP Gyertyaláng * 1992. október 24., szombat Lelkészi Hivatal a Honvédségnél Lelkipásztorok a mundérban A Honvédelmi Minisztérium kollégiuma még szeptemberben elfogadta a katonaságnál terve­zett tábori lelkészség intézmé­nyének alapelvét. Dr. Aranyos Zoltán minisztériumi főtaná­csos, református lelkész az MTI-Press tudósítójának kérdé­seire az alábbiakban vázolta a menetrendet. — A HM-ben még egyedül vagyok, de egy katolikus pap és egy zsidó rabbi félállásban is hozzátartozik ahhoz a csöppnyi szakértői maghoz,­ akik egy bi­zottság tagjaként segédkeztek, hogy a kollégium asztalára ke­rüljön a tárgyalandó anyag. Ez a most már jóváhagyott doku­mentum lesz az alapja az egyhá­zakkal folytatandó tárgyalások­nak. Egyebek közt lefektettük benne a szolgálat elvi alapjait, jogi helyzetét, szervezeti fel­építését, tárgyi és anyagi feltéte­leit, a bevezetés ütemezését. — Mi a múltja a tábori pa­poknak? —Visszavezet a középkorba, de a Rákóczi-szabadságharcban már létezett a lelkészség intéz­ménye a hadseregben. Mint köztudomású, a monarchiában, majd a két háború között teljese­dett ki az intézmény. — Jómagam még emlékszem Szimonidesz Lajosra, aki piros lampaszos egyenruhában adott elő sajtótörténetet a bölcsészka­ron. — Én is emlékszem Szimoni­­deszre, nos, ő volt az utolsó pro­testáns tábori püspök. Most is volt azonban vita, vajon egyen­ruhában, avagy civilben tevé­kenykedjünk-e? Végül, az előbbi felfogás győzött. Hogyan van ez a nyugati világban? Érde­kes, hogy a német hadsereg ci­vil, de már az osztrák egyenru­hás tábori papot és lelkészt tart állományában, a svájci, az an­gol, az USA-beli katonasághoz hasonlatosan. — Mi indokolja, hogy csak három vallás, illetve egyház képviselteti magát abban a bizo­nyos „magban”, s így nyilván majd a katonák lelki gondozásá­ban? — Létszámuk elsősorban, il­letve a zsidók esetében a hagyo­mány — válaszolja Aranyos Zoltán. — Tábori rabbi volt a két világháború között is, igaz, akkor az unitárius egyház is képviseltette magát, főleg Er­délyre való tekintettel. De most is alapelv, hogy nin­csen diszkrimináció: amennyi­ben, teszem azt, valamely felekezetnek csupán 120 tagja, s egyetlen katonája van, akkor is igénybe veheti az egyházi, pon­tosabban felekezeti szolgáltatá­sokat, csak kinti lelkész révén. — És aki nem igényli majd, hogy gyónjon, templomba men­jen vasárnap? — Az természetesen kívül esik hatókörünkön, de pszicho­lógust feltehetően alkalmaz majd a honvédség. Tehát nincs, nem lehet szó semmiféle kötele­zettségről, ezt hangsúlyoznám. — Mi most a legsürgetőbb tennivaló annak érdekében, hogy valósággá váljék a kato­nák lelki—ahogy Ön mondja— gondozása? — Módosítandó a Németh­­kormány idején meghozott, 1990. évi 4. törvény 7. paragra­fusa, amely nem teszi lehetővé a katonák közösségi vallásgya­korlását. A kormány már be­nyújtotta az Országgyűlésnek idevágó javaslatát, tehát most már a parlamenten a sor. Nem hinném, hogy akadna komoly ellenérv. Bizalmi fórum le­szünk, ahová egyaránt fordulhat a tiszt és a közlegény. — Mikortól? — A kollégiumi döntés szerint még az idén el kell kez­deni a januártól működő Lelké­szi Hivatal szervezését, s jövőre remélhetően létrejön az intéz­mény mindenfajta feltétele. K. N. A nemeshetési emlékmű szentelése. Zalai halottak az orosz fronton kapcsolatos észrevételeiket, kéréseiket az adatok — név, születési hely, lakcím stb. — lehető teljes körű feltüntetésével tegyék meg szerkesztősé­günknél, hogy a sorozat végén, mint ígértük, illetékes helyeken további információt tudjunk szerezni.Többen jelezték például, hogy öröklési, s főleg az utóbbi időben kárpótlási ügyekben nem fogadják el a hatóságok az elhalálozás hivatalos dokumentumául a fenti közleményt. Nem az ügy­intézők mentegetése miatt mondjuk, de bizonyára ilyen lehetőséget egy­szerűen nem ismer, nem ismerhet a törvénytáruk. Arra azonban jó esély lehet, hogy a fenti adatok „forrásvidékéről” a hiányzó igazolások is meg­kaphatók. Név Szül. év v. lakh. Rangja Elhunyt Fogs. j. Németh László 1910. Egeraracsa honvéd 1945.10.24. hdf. Németh Szilveszter 1903. Zala megye honvéd 1945.10.04. hdf. Németh Ferenc 1905. Szentbékkála honvéd 1945.05.09. i­lf Németh Ferenc 1918. Tapolca honvéd 1943.03.26. hdf. Németh György? 1904. Zalaederics (?) 1945.08.27. hdf. Németh János 1921. Zala megye honvéd 1947.12.04. hdf. Németh János 1914. Salomvár törm­. 1945.04.02. hdf. Németh László 1923. Bezeréd (?) 1946.01.12. hdf. Novák Gyula 1903. Keszthely honvéd 1945.02.02. hdf. Novák György 1909. Zalapataka t­ervez. 1945 02.24. hdf. Novák Jenő 1905. Zebecke honvéd 1945.01.15. hdf. Novák Mihály 1911. Becsvölgye szakaszv. 1946.01.17. hdf. Németh Zsigmond 1921. Kisszentgrót honvéd 1945.04.17. hdf. Németh Imre 1904. Szentadorján honvéd 1945.04.11. hdf Nekos Kálmán 1905. Zalabaksa őrvez. (?) 10.14. hdf. Németh Lajos 1913. Keszthely tizedes 1947.03.01. hdf Németh Lajos 1921. (Zalam.) honvéd­ 1945.11.28. hdf. Nyirt István 1921. Nagykanizsa honvéd 1945.02.13. hdf. Nimer? Németh? Vilmos 1924. Tihany honvéd 1946.06.30. hdf. Németh István 1913. Semjénháza honvéd 1945.12.03. hdf. Nagy József 1920. (Sümegi járás) szakaszv. 1948.01.01. hdf. Olasz Sándor 1908 Szenterzsébethegy honvéd 1945.11.12. hdf. Olasz Ferenc 1922. Dobronhegy őrvez. 1945.(.)(?) hdf. Oswald (Osváth?) József 1914. Zala(?) honvéd 1945.03.07. hdf. Orsós János 1908. Letenye honvéd 1945.01.19. hdf. Orsós József 1922. Zalaszentbalázs honvéd 1946.06.26. hdf. Orsós József 1915. Kistolmács honvéd 1946.01.18. hdf. Ott Mihály 1906. Zalaszentbalázs, Fő u. 143 honvéd 1947.01.14. hdf. Pásti Ferenc 1921. Galambok tizedes 1945.07.17. hdf. Péteri József 1917. Pusztaszentlászló honvéd 1946.06.06. hdf. Péterfi István 1905. Söjtör honvéd 1945.11.09. hdf. Pécsi Ferenc 1910. Keszthely crm. 1948 03.23. hdf. Pék Antal 1914. Kallósd honvéd­ 1943.10.04. hdf. Pók Antal 1910. Rezi honvéd 1946.01.30 hdf. Ismételten felhívjuk kedves olvasóink figyelmét, hogy a halotti névsorral Erdély üzenete Zalaegerszegen Ércesen száll a szó a Padányi Biró Márton emeltette falak között. Vasárnap este van és az­­ egerszegi Mária Magdolna templom padjai telve hívekkel, akik eljöttek meghallgatni a­­ messziről érkezett, mégis közeli ismeretlen ismerős, Csomay Árpád kőrösújlaki lelkész­­ prédikációját. Igen, az este az ökum­enikum jegyében telt, az együvé tartozást hirdetve. A magyarokét, határon innen és túl. A második Transsylvániai Napok egersze­gi eseményének hátteréről Török Zoltán lel­kész elmondta: — Az idei eseménysorozat célja, hogy a fennmaradásukért küszködő­­ nagyváradi Szent László katolikus és a Lo-­­■ rántffy Zsuzsanna református gimnáziumok kapjanak segítséget. S ha valaki eztán szánná el magát, hogy tá­mogassa e célt, bármikor felkeresheti a lelké­szi hivatalt, a jó szándék nem késik el. (a. g.) C­som­ay Árpád kőrösújlaki lelkész Egerszegről Török Zoltán református... ...és Szabó Gyula katolikus pap prédikált. Ipoly­völgyi Németh J. Krizosztom: Búcsújárók könyve A tekintélyes terjedelmű bú­csújárók könyve avatott szerző­je, Ipolyvölgyi Németh J. Kri­­zosztom zarándok atya, gödöl­lői premontrei fogadalmas be­vezetőjében hangsúlyozza: — Mi, magyarok búcsújáró nép vagyunk. Voltak idők, amikor történelmi sorscsapások idején szüneteltek a zarándoklatok (a törökdúlás idején). A nehéz idők múltával újraéledtek a búcsújárások. Magasra lobbant Isten népének zarándok kedve, így van ez manapság is. — A történelmi magyar haza te­rületén sok kegyhely volt és van is. A búcsújáróhely látogatásá­nak, a búcsújárásnak régi idők óta kialakult rendje van. A fal­vak búcsújáró csoportjai a temp­lomban gyülekeztek. Onnan in­dultak. Valaki a csoport élén a feszületet vitte. Utána haladt a búcsúvezető, az előénekes. A búcsúsok templomi zászlókat is vittek. Ha egy másik búcsús me­nettel találkoztak, a zászlókat egymás felé meghajtották. Ipolyvölyi Németh ,1. Kri­­zosztom atya Búcsújárók könyve egy-egy búcsújáróhely ismertetését adja ábécé sorrend­ben, s hozzájuk illesztve az egy­­egy nép ajkán élő zarándokéne­ket. Teljességre törekszik a tör­ténelmi Magyarország búcsújá­róhelyeinek felkutatásában és bemutatásában. A történelmi magyar haza felvidéki területén találhatók közül hosszú lenne a lista, ha va­lamennyi tárgyak­at felsorol­nánk, de Barka, Beczkó, Csö­­pöny, Dénesd, Eperjes, Galánta, Kassa, Krasznahorka, Lőcse- Máriahegy, Nagyszombat, Nyitra, Pöstény, Trencsén, Zó­­lyom-Óhegy kiemelten érdekes. A Fertői Boldogasszony kegyhelye a történelmi Moson vármegyében található a nezsi­­deri járásban : Frauenkirche, Burgenland, de ezen a vidéken még Fraknó (Forchstein) a tör­ténelmi Sopron vármegyében, a nagymartoni járásban, de ide kapcsolódik Kismarton — a burgenlandi egyházmegye székvárosa is. Keleten Klátócz —■ az egyko­ri Bereg megyei község — ma már­ Munkács külvárosának szá­mít. Kegytemploma és kolosto­ra a Latorca partján, egy domb­tetőn épült, csodaszép erdő kö­zepén és görög katolikus testvé­reink kegyhelye ősidőktől fogva, a könnyező Szűzt ábrá­zoló ikon festménnyel. Csendes kis falucska Erdély­ben, a Székelyföldön, a Kissom­­lyó-hegy lábánál Csíksomlyó, a Székelyföld és a székely nép történetében mégis óriási jelen­tőségű. Kegyhelyének eredete magyar kora­ középkori. Márianyaradnán (Arad me­gye) még a 20. század végén is ragaszkodik az erdélyi hívő szé­kely nép a kegyhely védasszo­nya, az áldott Boldogasszony jóságos személyéhez. Kolozs­vár csodás városában lévő kegy­kép pedig a jelenlegi kegyes ta­nítórend, a piarista atyák temp­lomát díszíti. Délen, a történelmi Bács- Bodrog vármegyében, a trianoni Jugoszlávia területén van Buna­­rics (Szabadka-Szentkút) kegy­hely. De a trianoni békediktá­tum előtti Nagy-Magyarország horvátországi részében, a fő­város, Zágráb tőszomszédságá­ban is felhívja figyelmünket a könyv Zágráb-Remete régi kegyhelyére. Délvidéken, Szla­vóniában található Dragotin búcsújáróhely a diakovári püs­pökségben. Világhírű búcsújáró kegyhe­­lyekről is szemléletes képet ka­punk e páratlanul értékes könyv lapjain. Czestochowa (Lengyel­­ország) a világ legnagyobb kegyhelyei közé tartozik. Itt do­bog Lengyelország szíve. Fati­ma (Portugália) is világkegy­­hely. Itt 1917. máj. 13-tól okt. 13-ig hatszor, havonta megje­lent a rózsafüzérről elnevezett Miasszonyunk három gyermek­nek. A katolikus világ legismer­tebb és leglátogatottabb kegy­helye Lourdes (Franciaország), ahol Soubirous Bernadetta 14 esztendős leánykának 1858. febr. 11-én megjelent a Szűz­anya. Helyén — a sziklabar­langban — forrás fakadt, mely­nek vize máig számtalan csodás gyógyulás eszköze. Róma— Tre Fontane (Olaszország) a ki­nyilatkoztatásbeli Szűz (Bibliás Szűz Mária) tiszteletének köz­pontja. Diadalútjára indult Ró­mából a Bibliás Szűzanya, ki­nek kezéből mindenki szíveseb­ben veszi át az élet könyvét, a Bibliát. Tisztelete gyorsan otthonra talált magyar földön is. Siracusa (Olaszország, Szicília) pedig 1953 óta felsorakozott a nagy kegyhelyek közé. Csodás ese­mények színhelyévé vált, majd az égi anya megnyilvánulása Mária Szeplőtlen Szívének egy­re­ elevenebb tiszteletére ösztö­nöz. Mariazell az ausztriai Stájer­­ország északi részén található. Kiemelkedő háromtornyú temploma középrészét kegyká­polna foglalja el, amelyet Nagy Lajos király építtetett hálából az 1365-ös, a Muráth szultán sere­gei fölötti győzelem emlékére. De már előtte kétszáz évvel látogatott kegyhely volt Maria­zell. A világ minden tájáról nap­jainkban is özönlenek a búcsú­sok a Boldogságos Szűz zsámo­lyához. Közöttük ott vannak a magyarok is, kik Nagy Lajos óta szinte „sajátjuknak” tekintik és nemegyszer vezettek ide or­szágos zarándoklatokat. Éneke: „Mária a te neved, téged kö­szöntünk,/ Celli szent kegyhe­lyedre nagy örömmel jöttünk,/ Drágalátos neved, ó szép Szűz Mária!/ Aranybetűkkel legyen szívünkre fölírva.” Dr. Domonkos János

Next